Luleå HF

SHL · 117727 inlägg · 890 ämnen

« · 1618703 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Ännu en skitgrej jag minns den där hockeyvåren var när ett Timrå IK, som hade dominerat rejält i grundserien och som många trodde på, helt oväntat åkte ut via två raka sudden mot Nyköpings NH90. Först tappades 5-3 hemma till 5-6 i OT och sedan kunde man inte hålla ledningen borta heller utan föll med 3-2 i OT. Fast därefter skärpte man sig och började nå kvalserien och resten är medelpadsk hockeyhistoria om ett lag i uppgång och fall.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Ja, det kändes rätt jobbigt för mig också att återuppliva hockeyvåren 1997, som fick ett bittert slut. Samma sak i VM-finalen, där Sverige tog ledningen mot Kanada, men föll med 1-2 i matcher. Helt värdelöst med bäst av tre i ett VM!

Ja, Vecksjö gör slarvsylta av Ulven i deras eget heliga inre. Jag kan tycka att det är roligt. 1-6 var lite oväntat mycket.

Och ja, nu lär det nog bli Häst och Öl till HA. Pite och Fillingarna är passé...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: He he, Läjkrarna leker tydligen med Warulfven i själva Warulfvslyan, 1-6 nu! Luleå kanske visar sig inte ha varit så överjävligt usla att få stryk av läjkers.

I kvalet till Allsvenskan vände Burkölen och vann i sista medan trojanerna vann i sudd. Det betyder att Hästen är klara för allsvenskan medan den andra platsen går till Burkölen om nu inte trojanerna i sista matchen Burkölen-Trojanerna tar hela 3 poäng av Ölen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: STÖN! Vilken fin - och hemsk! - beskrivning du gav av den vidrige Warulfvens hantering av oss för 17 år sedan. Kände mig flyttad tillbaka och helt ärligt var det lika gruvligt hemskt nu som då! Brrrr...

Ser att Läjkrarna leker, har nu vänt 1-0 till 1-4 efter två perioder och sannolikt har de nu skakat av sig det de läst i tidningarna om hur hemsk ulfven är, enligt de självutnämnda experterna, och i stället kommit ihåg att de - Läjkrarna - i princip spöat Ulfven hela grundserien:-)

När det gäller kvalet till Allsvenskan håller pite på att förlora och ligger strax sist i serien, de är förstås körda. 

Hästen är ju i praktiken klar, men om andraplatsen håller burkölen på att passeras av trojanerna eftersom de förstnämnda i detta nu ligger under med 1-0 mot kallingarna medan trojanerna har 1-0 på hästen. Men det där kan Burkölen reparera i sista då de har trojanerna hemma.

Personligen ser jag ju gärna att Burkölen tar plats i Allsvenskan medan Pite gärna blir kvar i ettan, eftersom Burkölen då kan öka konkurrensen i Västerbotten - SkAIK och Ölen är ju bittra fiender - medan ordningen i Norrbotten är utmärkt redan nu med utomordentligt väl fungerande samarbete mellan Luleå i SHL och Asplöven i allsvenskan, medan pite synts mest haft lust att jäklas med oss sedan många år tillbaka.

Ajdå. nu 1-1 i de båda nämnda matcherna, vilket ytterligare ökar öl-chanserna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kompletteringar:

Varulv besegrade Pingstkyrkan i kvarten.

Den enda match man såg live utspelades alltså i vad vi på den tiden kallade Fjollbollen.

Sedan var det säkert mer också...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

En mycket bra komplettering! Jag minns inte minst slutspelet 1997, den säsong där bland annat vi blev nätbekanta via Luleforumet. Fattade ju tycke för dina långa och underhållande inlägg redan då. Trottoarkant lyckades vinna grundserien tack vare en 6-5-seger i Delfinen i någon av slutomgångarna, Luleå kom tvåa och antagligen blev väl Varulv trea. Luleå hade en tämligen bekväm resa fram till finalen, 3-0 mot Lustan i kvarten efter bland annat två sudd, 3-0 i semin mot vad vi på den tiden kallade för Apor I Kastruller. Här fick man ju äntligen se Luleå in action också och ärligt talat var det en ren kross i dessa tre matcher och Myllys var säkerheten själv. Varulv å sin sida hade en betydligt snårigare tripp till finalen. 3-2 i matcher i kvarten mot... äh fan, jag får återkomma om det... sedan 3-2 även i semin efter flera gastkramande sudd mot Trottoarkant. Minns att de senare ganska snabbt gick fram till 3-0 i femte matchen och allt var som upplagt för att grundseriens två främsta lag skulle mötas i final. Men Trottoarkant tappade oväntat greppet och Varulv gick förbi och vann med 5-4 i sudd. Stor sorg i Dalom. Så där tänkte man ju att nu fixar Luleå andra raka guldet för Varulv måste ju vara helt slutkörda efter tio matcher mot Luleås sex. På den tiden var det helt värdelöst med TV-sändningar, rena stenåldern, så de två första finalmatcherna såg jag inte ens. Hur som helt hade Luleå 2-0 och det kändes helt lugnt där vid radion. Men antagligen tog även spelarna ut segern lite i förskott och Varulv chockvände och vann efter sudd med 3-2. Tror att det var morotsskallen Jörgen J som fixade avgörandet och precis som nämnde var även hak-Roger J framträdande i den där matchserien. I andra matchen tog också Luleå ledningen, men det gick åt helvete igen och Varulv kunde vinna med 5-2. I tredje matchen, som man då äntligen kunde se på TV hemmavid, bjöd Luleå på hockeypropaganda och utklassningsvann med 7-2. Dags för en vändning tänkte man, men av det blev intet. Varulv gick fram till 3-0 i fjärde matchen och trots att Luleå kvitterade till 3-3 var det inte Lules dag. Det mesta gick in bakom Myllys och snart stod det 6-3. Till slut blev det 7-4 och den här gången var det Myllys som lackade ur. Liksom jag själv hemma vid TV:n för övrigt. Många arga svordomar blev det...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Jag tycker som du, helt och hållet.

Några kompletteringar om våra strapatser med Warulfven.

I vårt första slutspel någonsin, 1987, åkte vi på Ulfven i semi, hade 1-0 i match men förlorade med 1-2 efter att - förstås - ha förlorat sista matchen i sudd...

1991 åkte vi återigen på Ulfven i semi - och förlorade återigen med 1-2 i matcher.

1993 kom den underbara tredje perioden då vi, mot Ulfven i kvart, läg under med 0-1 i matcher samt 0-4 i tredje perioden uppe i Delfinen. Då rev delar av publiken säsongkorten och gick hem. Men sedan hände det du så väl beskrev:-)

Från och med den underbara vändningen tycktes vi ha god kontroll på Ulfven och snarast vara deras bogey-team i slutspel.

1995 i kvart tappade vi knappt första matchen men vann därefter tre matcher i rad (man hade då gått över till bäst av fem).

1996 spöade vi Ulfven i semi, återigen med 3-1 i matcher (jo, det var då Looben skämde ut sig och överföll Holmström med samurajklubba mot knäna bakifrån och avslutade karriären som utvisad - hans fina sista match minne består av att Warulfven hemma i Karlstad fick stryk av Luleå med 2-6:-)).

1997 hade vi definitivt ett bättre lag än Ulfven, som vi mötte i final, men de var då på peak av sin hak-hockey och förstörde alla möjligheter till riktigt spel speciellt i Karlstad, anförda av Jönsson i sin karriärs början men än mer av Warulfvs-Ragor" Roger Johansson som med klubbhakningar och brottararmar med "hockey" stängde av ungefär sex meters bredd i deras försvarszon. Vi hade ju glidit genom serien på våren och matcherna i kvart och semi och tycktes vinna allt utan att anstränga oss och var inte alls vakna första finalmatchen hemma och torskade i sudd. Sedan vann lagen sina hemmamatcher men vi kom alltså inte ikapp.

Och därefter böt bogey-tea, adress och det var i stället vi som konsekvent fick stryk av Ulfven speciellt i Karlstad där jag tror vi typ förlorade fyrtio matcher i rad med 3-2 ungefär. Möttes vi i slutspel värvade de Hento i förväg varpå han kastade in puckarna...

Även om vi inte råkade på Ulfven så ofta i slutspel visade de under serierna hur omöjliga de var för oss år efter år efter år...

Men så småningom en bit in på 2000-talet började vi ta poäng nere i Karlstad, lyckades bli jämna där och sedan i fjol i semifinalen spöade vi upp Warulfven på ett magnifikt sätt. 

Inte oväntat påstås det att Looben redan köpt in sig på Hedman och Linus Persson, blir väl snart offentligt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:

Det är därför jag faktiskt har lite lättare för Varulv än Pölsa, eftersom Luleå trots allt har betvingat Varulv i tre(?) slutspel. 1996 i semin blev det 3-1 i matcher och Looben tappade humöret i sin sista(?) match i karriären, den sista matchen som Luleå vann med hela 6-2 i Karlstad.

Men den största klassikern är tveklöst den andra matchen i kvarten 1993. Varulv har 1-0 i matcher och leder med 4-0 inför den sista perioden i Luleå. Men då lyckas LHF göra en "houdini" modell större, går upp till 4-4 och vinner med 5-4 i sudden. Sedan blev det visst 4-3 i sudden till Luleå i tredje och avgörande i Karlstad. Coolt!

Minns även att det blev 2-1 i matcher mot Styvben i semin, detta efter ytterligare två uddamålssegrar. Och har man då lyckats ta sig så långt som till en 2-0-ledning i matcher i finalen efter alla dessa vedermödor, då tycker jag fan att man kan förtjäna att vinna sitt första GLUD också.

Sedan 1999, det var också förbannat irriterande. Och det var ju inte nog med de båda suddarna i semin, det där GLUDET var ju som vikt för MoDo att ta hem. 2-1 i matcher och 4-1-ledning i Pölsarinken, Pölsan går ikapp till 4-4, men Hasse Jonsson ser ändå ut att kunna spela hem titeln via sitt 5-4-mål mot slutet. Men Pölsan lyckas vända till 6-5 innan det hela är över via två smått osannolika mål som bara en pölsa kan göra. Hjältarna var väl Tom Bissett, Janne Larsson och den där jävla stockholmaren, Ove Molin. Och då fick Roger Melin och inte Pelle Bäckman bli gludtränare...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Helt klart.

Nu vet vi ju var vi har Pölsan men då, 1993, visste vi det inte, även om vi borde anat. För redan då fanns det en förhistoria...

Förutom året med Sakrinen som misslyckad tränare gick Luleå Hockey från 1989 till 2007 varje år till slutspel - en prestation som inget annat lag i landet fixade. 

1989 mötte vi Pölsan i semifinal, på den tiden bäst av tre matcher. Luleå vann första men förlorade därefter två matcher, varav den sista i Delfinen där vi hade lika inför tredje perioden men föll. 

Sedan kom 1993, då vi efter den underbara vändningen i tredje perioden mot Warulfven därefter spöade Djurgårn och i final mot Pölsan tog ledningen med 2-0 i matcher - ett läge som inget lag någonsin vänt på - och åkte ned till den gävliga arenan med champagne. Men...förlorade tre matcher på raken...i sista och avgörande som du skriver efter att ha lett matchen och finalen in i tredje perioden...

Därefter mötte vi Pölsan i semifinal 1995 (hade då vunnit typ 10 matcher i rad mot Pölsan i seriesammanhang) vann första två matcherna och...spelade oavgjort därefter tre matcher i rad (efter att ha haft ledningen i varje match, i match två t o m med 3-0 in i tredje) men förlorade samtliga i sudd!

Ock så slutningen ytterligare ett semifinalmöte med Pölsan, 1999, då vi förlorade med 2-3 i matcher efter att ha vunnit våra två men - och nu var Pölsan "snällare" än 1995 - bara förlorat två av tre förlustmatcher i sudd mot Pölsan.

Ja, när man för vilken gång i ordningen?, rekapitulerar vår slutspelshistoria med Pölsan känns det nästan som att man ska vara tacksam för alla gånger vi inte mötts...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Jo, helt klart känns det väldigt oroligt för kommande silly och därefter osilly säsong. Vad kan vi nu komma med? Väldigt osäker men hoppas att se att Luleå kan gå vidare nu.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
För övrigt anser jag nog att Luleå gott och väl hade kunnat vinna SM-guld 1992/1993 också. Hade ju 2-0 i matcher mot Pölsfan den gången också. Samt 1-0 en bit in i sista perioden i femte och avgörande i Gävle. Minns för övrigt att Luleå gjorde första målet i samtliga fem finalmatcher. Hade gärna unnat Micke Renberg det där GLUDET jag. Men det var la en viss Dackell som ville annat och vände på en stek - ridå!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Hej! Har inte riktigt hunnit läsa dagens inlägg ännu, men vet att jag i går var onödigt aggressiv mot LHC. Anledningen till det är att vi i Timrå IK hade någon slags rivalitet när vi slogs med varandra om elitserieplatserna omkring millenieskiftet. Dessutom har de några av landets sämsta supportrar, som bejakar våld och nazism. Därför tål jag inte riktigt att de är kvar i Sverigetoppen medan vi numera måste kräla i dyn.

Men jag ska försöka att skärpa mig. Ser fram emot kvällens dust i Värmeland. Vore kul om Växjö kunde studsa tillbaka, så att man får se så många matcher som möjligt. För nu, när man är hyfsat neutral, är det det man vill...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Tycker att laget 94/95 var starkast av de tre lagen under storhetstiden. Jarmo hade en mycket oläglig svacka i finalspelet 1997. Framtiden känns väldigt osäker. Två profiler som tog Luleå ur träsket har försvunnit. Klubbdirektören Peter Jihdström och Rönken. 

Ersättarna som svt utsett känns som oskrivna kort, huvudcoachen på elitnivå och de andra tre överhuvudtaget. Skuggan och Burra har gigantiska Luleå hjärtan. Vem skall coacha för försvarspelet? Burra var iofs väldigt defensiv i slutet av kärriären. Gusten må ha gjort föreningens viktigaste räddning i slutskedet av matchen i omgång 55 mot TIK 2008 men är en säsongs praktik som målvaktstränare åt Hento tillräckligt för att bli målvaktstänare i SHL? Osäkerheten inför framtiden är stor? Och hur är stämningen i truppen och inom föreningen? Något har uppenbarligen hänt i säsongens slutskede. Är rädd att det kan påverka rekryteringen, det är många luckor som dessutom skall fyllas. 

Rusar vi mot att slåss om play in platser eller har Osten något ess i rockärmen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Ja, 1997 är ett svårt minne. Jag tycker egentligen att vi skulle ha tagit Le Mat varje år 1995-1997 men 1995 hade vi 2-0 mot Pölsan i semi, när de elakt nog vann tre följande samtliga i sudd och därmed hela semifinalen bara för att torska mot det HV som Luleå utklassat serien igenom. 1996 vann vi för enda gången hittills. 1997 hade vi nog det absolut bästa laget dessa tre år och borde slagit er i finalen, men överrumplades av en vilt kämpande Warulfv i första matchen i Luleå som gick till sudd och ni vann. Därefter blev det rätt klara hemmavinster med följd att vi vann SM, men hade vi tagit första matchen skulle vi nog inte släppt det hela: ni var på tårna in i kalket, vi trodde att matchen skulle sköta sig själv. Tror det var Jönssons första år till råga på allt, en man som blev Luleås Nemesis därefter under ett decennium där linan jönsson-nordan och prestberg samt de två första i boxplay var omöjliga att rå på. 

Efter den vinsten 1997 gick ni vidare till >10 år i Sverigetopp medan vi föll som stenar och under samma period väsentligen belade 6-8 plats och snart också blev bortgycklade redan i kvartarna. 1998 möttes vi faktiskt också i slutspelet, i kvarten, och då var vi komplett chanslösa. Ni vann med 3-0 i matcher och 5-0 sista matchen skulle ni definitivt kunnat vinna tvåsiffrigt men besvärade er inte med en helt försvarslös motståndare.

Jaja. Kan ni manövrera ut Läjkrarna hoppas jag att det blir match av finalen. Att se Schleffte köra över er med 4-0 som de gjorde med oss i fjol skulle göra dem så stöddiga att man knappt skulle kunna röra sig på stan i Luleå bara 13 mil norr om Schtaan...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kollade upp det har en sur förlust mot er 97 7-2 och en vinst mot MoDo 01 med 7-2 i finalen och mot BIF  7-2 i kvarten samma år slog vi HV med 8-0 i semin. Säsongen 2001-2002 är de stora segrarnas säsong är lite rädd att detta blir något liknande

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hej SAIK är fördj.vla bra undrar om vi kan knäppa dom i en match om vi nu tar oss till final tveksamt.

Jag tror att vi vann en match mot MoDo eller HV i någon av finalserierna med typ 8-1 men minns en match mot AIK på 80 talet har jag för mig att vi låg under med 0-1 efter halva matchen och vann med 11-1.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Bläddrade lite bakåt och noterade på senaste runt 150 matcher i semifinal och final har det bara hänt en enda gång att ett lag släppt in fler än sju mål överhuvudtaget. 

Det hände 2012 då Schleffte i semi spöade det av swinging Melin tränade Gnaget, som oförklarligt - eller "Fasth-förklarligt - innan dess slagit ut serieettan Luleå Hockey.

När vi sett sådana här matcher med sådana lägen blir det nästan alltid 0-0 i tredje perioden men det vore supertråååkigt för alla om Schtaan tristar till det så. Hoppas verkligen att de går för tvåsiffrigt nu!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Jag håller med - de kan lika gärna lämna walk over. Swinging Melin har ju inte längre något att komma med. Han har ju redan försökt kompensera bristen på försvarsspelare genom att ge order till spelarna att försöka vara brutala, överfalla och skada motståndare och det fungerar inte. Heffaklumpen Melin har levt länge på det SM han fick med Pölsan i slutet av nittiotalet men har sedan dess varit överdrivet uppskattad av media och succén med Gnaget för några år sedan stavas Victor Fasth, inspirerad av Jarmo Myllys och vaktutbildad i Luleås hockeygymnasium och Luleås Brooklyn Tigers. Nu tror swinging Melin att det räcker med en förstafemma men har väsentligen blivit komplett vederlagd under året och det är riktigt knepigt att niondeplacerade Pungen nu tar andras plats i semifinalen bara för att förnedras fullständigt. 

Tänk att om bara Köplustan och Läjkrarna gjort det de skulle hade vi nu suttit och tittat på Luleås Linusar mot Schtaan i semi. I stället drar de till KHL medan hockeyn fortfarande borde spelas av oss. Trist!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Tidigare var det defensiv mot lag som väsentligen öste på. Men nu blir det i så fall extremdefensiv mot defensiva lag....

Om vi inte "råkar" ha gömda pengar att satsa rejält måste nog den långsiktiga planen vara att organisera upp en starkare självförsörjning genom egna junisar och självklar plats dit alla de bästa från Norrbotten går. Men det kommer att ta tid. Fast bara så får vi den bas vi måste ha för att därefter komplettera där det behövs med dyrare inköp.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Jag kan förstå din inställning till Schtaan och fram till ifjol skulle jag nog hängt på, även om jag kanske redan när Fahlman myglade bort oss från finalen 2011. 

Trist att Pungen utan fungerande försvar fått komma ända fram till att gratissläppa vidare Schtaan till final. KOnstigt att inte MooDoo kunde plocka bort Pungen och ännu konstigare att inte Köplustan kunde fixa det. Tror att Luleå lika skitenkelt som Schtaan hade plockat Pungen - vi spöade ju Pungen nästan alla matcher i år och senaste resultatet var 6-0 innan Luleås spel gick i komplett baklås mot slutet av serien...

Håller med om att Pungen inte fixar något mästerskap. Med översikt på några år kan man se att de steg för steg är på väg nedåt; något som också gällt lag som Djurgårn, Warulfven, HV och Köplustan - lag som på varierande sätt hanterat eller inte hanterat detta. Tror Pungen kan bli ett lag som INTE hanterar det. Senaste åren har man ju bara haft Arlbrandt-Hjalmarsson (som Luleå utvecklade till högsta nivå följt av att Pungen i traditionell Pungen-ordning erbjöd fördubblad lön och köpte loss) som garanti mot den totala kollapsen men den kommer nog närmaste åren kanske.

Pungen var upp och knackade på dörren för den fullständiga succén under några peak-år och ett år var man framme och skulle ha fixat det utan vidare. Men det sket sig, eftersom stjärnorna Huselius och Tallinder hittade på att gang-bang på nattkröken var en omdömesgill sysselsättning vid Stureplan när de var samlade med Tre Kronor, och Pungen hamnade mot väggen och blev tvungna att släppa spelarna och Le Mat-inteckningen. Kan tycka att det var synd om Pungen det året, 2005, och man lyckades ändå bli kvar på andra plats i serien men cementerade därefter fiaskot genom att omedelbart låta sig gang-bangas och slås ut i kvarten av bottengänget från Södertälje.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
7-2! Utklassning en masse. Fan, vad skönt att se dessa vidriga fittöstgötar bli totalt förnedrade. Lämna w.o. för fan, era satans nollor!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Det här känns inte speciellt upphetsande och av allt att döma blir det nu ännu mer av extremdefensiv hockey. Snittet kommer snart vara tillbaka på under 4000 i hallen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Knegare: Trodde du talade om Markus Fagervall som några få år äldre än Omark och Harju lirade hockey med dem i Övertorneå men det var tydligen Markus kusin. Kusiner från Övertorneå tappar ju Luleå nu när Omark-Hento lämnar, så då kanske det blir ersättning genom Västerås tränare. Läste på att han kommit och gått som tränare i Burkölen tidigare, dessutom varit i Ryssland och tränat. 

Jahaja. Vet ej om bu eller bä, fågel eller fisk, men nuvarande Luleå gjorde iaf ett bra jobb när man plockade in Rönken, Bulan, Ågi och Hento. 

Ser man historiskt testade vi lite inledningsvis med Sivertsson och Widmark innan den riktiga lyckträffen kom med Freddy Lindfors, som den riktiga lyckträffen. Freddy fick bytas till Virus, Lundström, Sakari med lite bu och bä mest bu-resultat men vi fick varje gång ta tillbaka Freddy till dess Osten övertog och togen Luleå sista steget till toppen. 

Sedan kom de rejäla ekonomiska problemen och många inklusive Osten drog och Taavola togs in och tycker jag fixade till ett fungerande Luleå med begränsade medel under barkbrödsåren.

Därefter Hellgren-Andersson som inte var så kul, omodernt mest, och där etablerades vår tradition av att åka ut blankt i kvartsfinalerna. 

Sedan blev det nysatsning med Lener och slovakerna, spännande år dock utan det riktiga lyftet, men som totalbrakade när OBOL-Bosse myglat sig in för att stjäla pensionspengarna och det brakade igen.

Sedan blev det Rograrna; Rönnberg, Kyrö och Åkerström som under tre år levererade Luleås sämsta resultat någonsin med tiondeplatser och missade slutspel för Luleå, som i princip alltid spelat slutspel, och dessutom skulle vi sista året åkt ned i kvalserien och sannolikt åkt ned i Allsvenskan och mycket möjligt fortfarande varit där nere i träsket, om vi inte haft råflytet att passera Mora på målskillnad helt mirakulöst. Ett enda år lyckades Rograrna i serien, och detta enbart beroende på att Omark-Harju-Snygg-Mats slog igenom men märk väl: detta inte genom smarta tränare som i 1,5 år inte såg möjligheten utan konsekvent körde Omark och Harju i olika linor. Att de sattes ihop var bara en nödlösning pga av flera skador men de öste in mål från match ett och fortsatte så och kunde inte säras på därefter; det var INTE Rograrnas förtjänst utan snarare var Rograrna de som INTE upptäckt denna möjlighet och kämpade mot den under 1,5 år. Jag anser alltså att Rograrna var ett komplett fiasko under sina år i Luleå och att bara enorm tur av mirakulös karaktär räddade Luleå Hockey från att åka ned i träsket där vi kanske helt tappat kontakt med eliten för lång tid framöver. 

Ja, och därefter en rejäl succé med Rönken och grabbarna med en European Trophy-seger, en elitserieserieseger, en semifinaloch en final för eyy gäng som under ett decennium åkt ur slutspelet i kvarten gärna med 0-4 innan Rograrna nästan lyckades spela ned oss i Allsvenskan.

Ser man till historien har det i stort sett hela tiden på tränarsidan varvats mellan succé och...inte succé, vilket - om det fortsätter - nu bör förväntas bli....inte så bra och i värsta fall druttla ned oss till bottenpositionerna och risk för avpolettering igen? Mot sådana negativa funderingar kanske man bör ställa kunskapen om att Luleå på ledar och Osten-sidan organiserat ett mer pålitligt ledargarde än vi tidigare haft?

Förresten, visst är det sportchef som Osten är? 

Det tycker jag i så fall är helt fel position för honom. Han bör omedelbart avgå som Luleå Hockeys sportchef i så fall. Och utses till Luleå Hockeys Ost:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaaa! 5-2. Krossa de där jävla asen bara. Aldrig i helvete att Linköping ska ta hem något SM-guld så länge jag lever... 6-2 nu. Ät skit östgötabögar!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Hmmm, där har vi en sak i vilken vi inte är överens. Jag njuter mest av Schläftes framfart mot Pungsatan. Det känns bara kanon och bra med det här. Kör över skiten bara! Har själv inga direkt taskiga minnen förknippade med Schtaan jag heller... Fan heller!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Har inte sett något på matchen men ser att tråkiga Schleffte tråkat till allt genom att från minut 7 till minut 10 gå från 0-0 till 0-3. Åh, så tråkiga. Pungen får köra livlinorna byta målvakt, ta time-out, ringa en kompis och fråga publiken utan effekt.

Efter 17 minuter låter man ändå Pungen sätta 1-3, bara för att en halv minut senare peta in 1-4. Supertråkigt. Vinnerborg och Lärling inser att de måste agera mot Schtaans tripping-hockey, tar ut Lundberg - fast man kunde tagit vilken schlefftetrippare som helst - så får Pungen ta in 2-4 i alla fall.

Skulle ju varit något mer intressant att se Värsta Köplustan som varit beredda med ett försvarsspel mot Schtaan men nu ska trååååkingarna trippa serie-tian HV och sedan serie-nian Pungen - två lag som utan försvarsspel ramlat ihop under säsongen - och sedan ska det bara vara final kvar?

Tråkogt, tråkigt, skittråååååkigt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Det är lugnt Svennis för det är ungefär detsamma här. Nu sitter jag alldeles för tidigt på O'Learys och inväntar samma dyra middag som senast på exakt samma plats. Och Pung vs Schläft börjar först om en knapp timme. Hur dum kan man bli egentligen? Men grejen är att jag fick en djävulskt bra återkoppling på mitt senaste program, så jag tänkte att det var läge att fira det med lite bärka och revbensspjäll då. För fan, det finns la inget brottsligt med det eller?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Men va i HELVETE...Fagervall?!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Aujourd'hui, oui, mais le lundi prochain??

Du får ursäkta felaktigheterna, DJ, sedan jag lärde mig och vanligen använder spanska totaltappade jag franskan eftersom de ligger så nära och behöver typ några dagar i Quartier Latin eller Antibes innan den kommer fram;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Om man är tvungen att ta ett låbudgetår är det väl i så fall rätt år att ta det, om man ska söka något positivt.

Fast å andra sidan blir det väl även fortsättningsvis minskad risk för nedflyttning även om risken blir minst just kommande säsong.

Möjligen borde den långsiktiga planen - om nu vi som kräver Le Mat varje år kan tya oss - vara att ta chansen att lägga mindre resurser på årerts lag under förutsättning att de resurser som frigörs satsas på att på sikt ta fram fler och bättre egna junisar. Plus man kan göra en Öret - scouta inför transferdeadline så att man kan förstärka upp om det börjar bli risk för kval för att bli kvar?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Je deteste le kvalserien. : (((

Merde!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Luleå blir ultra-lågbudget nästa säsong.
Tur vi ska utöka ligan, annars hade risken varit stor för nedflyttning.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

M.Lemiux: Sorry, där rök din chans för "hemmamatcher" med Luleå.

För övrigt har Omark och Harju kommit ut ur SHL-garderoben och idag - som väntat - förklarat att de är klara för Jokerit. Bra, tycker jag. Bättre att de kör tillsammans i ett finskt lag i KHL än att de splittras i olika ligor och lag. The Övertorneå Connaction återkommer till KHL!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Inte helt oväntat att Västerås skulle kollapsa :)

Tråkigt men sant.

Men snälla...låt oss iaf slippa Rögle i SHL


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, Malmoe kom ingenstans. Nu har Rögle vunnit. Man har i kvalserien tagit:

2/6 av Öret
0/6 av Djurgårn
6/6 av Malmoe
2/3 av Gnaget
3/3 av Gurkan

Då har vi slutställningen:

1. Öret 19p
2. Rögle    27-24 +3 13p
3. DIF        21-21 ±0 12p
4. Malmoe 18-23 -5 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

och för Rögle återstår nu
Rögle-Gurkan
Rögle-Gnaget

medan Djurgårn har
Malmoe-Djurgårn
Djurgårn-Gurkan

och Malmoe har
Malmoe-Djurgårn
Öret-Malmoe 

samt, om vi behöver veta det, Gnaget har
Gnaget-Öret
Rögle-Gnaget

Faktum är att Röglarna då har den andra platsen i ett järngrepp. För att Djurgårn eller Malmoe ska ha chans måste Röglarna tappa pinnar av Gurkan eller Gnaget. Kan de verkligen missa den här chansen? Troligen inte. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Drygt tre minuter kvar i Malmö och hemmalaget pullar Rahm;

Malmoe-Rögle 3-5Just nu
DIF-Öret 2-4
Gurkan-Gnaget 1-4 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle    27-24 +3 13p
3. DIF        21-21 ±0 12p
4. Malmoe 18-23 -5 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Välkommen kvar i SHL, Öret! Det är nu definitivt klart.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Gnaget har nu slagit Gurkan som kan vinka definitivt jöjö till SHL. Djurgårn får PP, sätter 2-4, men nu är det slut på Hovet också.

Alla spanar in Malmö-Rögle...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Senare delen av tredje (tid inom parentes;

Malmoe-Rögle 3-5 (10.59)
DIF-Öret 1-4 (16.49)
Gurkan-Gnaget 1-4 (19.10) 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle 13p
3. DIF 12p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Bara i Skåne det kan hända något nu och gissningsvis hoppas samtliga lag - speciellt Djurgårn - att Malmö tar en pinne av Röglarna för att förbättra läget för övriga lag. För slutar det så här har ju Röglarna allt i s k egna händer eftersom de bara har kvar Gurkan och Gnaget och båda matcherna går i Ängelholm. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Efter period 2;

Malmoe-Rögle 3-5
DIF-Öret 1-3
Gurkan-Gnaget 0-3 

vilket just nu innebär

1. Öret 19p
2. Rögle 13p
3. DIF 12p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Det verkar alltså som att Öret - kanske inte helt oväntat - är för starka för Djurgården och slutar det som ovan innebär det att Öret redan ikväll har säkrat SHL-ålatsen till hösten. Öret kan därefter skita i hur det går i de två sista matcherna när de möter Gnaget och Malmoe vilket kan innebära att de lagen har större chans att ta pinnar som de annars inte skulle haft.

Det betyder också att Röglarna tar ett järngrepp om den andraplatsen eftersom de tar den paltsen om de vinner sista två vilket i deras fall betyder matcher mot Gurkan och Gnaget, lag som bör vara avsågade när de möter Rögle.

Konkurrenterna Malmoe och Djurgårn möts dessutom i nästa omgång vilket kan innebära att det ena laget är avsågat efter matchen...

Jag trodde faktiskt inte att Röglarna skulle vara så starka men hej, vad de kör!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Mycket tråkigt att läsa, Zappaholic. 

De, som inte själva eller genom någon bekant eller liknande blivit drabbade, kan sticka huvudet i sanden och tro att det handlar "bara" om brottslingar/galningar som förgör varandra" och hänvisa till Leif GWs något svepande formuleringar men så är det inte längre. Landet håller på att förändras i en riktning vi inte önskar och det fungerar inte att ropa på enkla politiska lösningar av typen "hårdare tag" alternativt "jämlikhet åt alla". 

När det gäller sport-"relaterat" våld tror jag att föreningar och supportrar helt enkelt måste arbeta för att "älska ditt lag" helt dominerar och "hata ett annat lag" får så lite plats som möjligt. Men för att vända den inställningen rätt behövs väldigt stöd från övriga samhället eftersom de dårar, som nu gömmer sig i anonymiteten bland tusen andra för att få bete sig som idioter, måste hanteras med maktbefogenheter.  


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det visade sig vara så jävla illa att det var min förra chefs son som blev ihjälslagen. Det är för jävligt hur en skithög till person kan släcka ett liv och förstöra så många andra,

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Detta Rögle, var kommer de ifrån?

Efter period 1;

Malmoe-Rögle 1-3
DIF-Öret 1-1
Gurkan-Gnaget 0-2 

vilket just nu innebär

1. Öret 17p
2. DIF 13p
3. Rögle 13p
4. Malmoe 11p
5. Gnaget 10p
6. Gurkan 7p

Mellan DIF och Öret ska förstås ytterligare en pinne utdelas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Djurgårn-Öret 1-0, Malmö-Rögle 1-3. Slutet av första perioden. 

Att notera att Öret är klara för SHL om de tar 3p idag. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Och nu tar man del av uppdateringen angående den dödade Djurgårdssupportern i Helsingborg. Inledningsvis fanns det i media ordentliga beskrivningar av att en person hade slagit honom i huvudet med en flaska följt av att denne och två andra sparkat och slagit personen under flera minuter. Polisen har varit mer försiktig med uppgifter och först menat att det var bara en gärningsman och följer nu upp det med att man anser att inget tillhygge använts. 

Jag kan bara konstatera att det är konstigt att uppgifterna kan förändras/divergera så.

Inledningsvis ropades på straff för mord men att det skulle bli dråp i stället var ju väntat eftersom de skulle mena att det var inte en planerad avsikt.

Det där kan ju diskuteras och det beror ju på hur det gått till. Handlar det om en som varit inställd på att använda potentiellt dödligt våld mot någon som bar fel klubbtröja skulle man visst kunna anse att det planerades mord. Men OK då.

Fast om man därefter inte ens dömer för dråp utan som det nu påstås "grov misshandel med dödlig utgång" med hänvisning till att "tillhygge användes ej" börjar det låta ännu mer knepigt.

Nog kan man slå ihjäl, dräpa eller mörda en människa utan tillhygge.

Man kan väl gissa då att det "bara" handlat om att gärningsmannen slagit brottoffret på käften och att denne fallit så olyckligt i stentrappan att den avled. 

Var han så "provocerad" av något brottsoffret sa, eller räckte det med att han bar DIF-tröja? Och kunde han i det läget inte "besinna" sig? Ja, tänk hur diskussionerna kan gå.

Jag tycker nog att man måste utkräva rejält ansvar och att "det var inte meningen" inte kan räcka som ursäkt...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: Konstigt att de normala kanalerna inte skaffat matcher men man kan ju iaf följa på radion gissar jag. Nu när Den Sista Kvalserien går in i sitt viktigaste skede med Malmoe-Rögle respektive Djugårn-Öret! Medan Gurkan-Gnaget nog inte gäller något som får konsekvens.

Har för mig att Läjkrarna skulle upp mot Warulfven i själva lyan också men det är väl mindre viktigt. Inte mig emot att läjkrarna tar det där iaf;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, på grund av helt kassa avgångstider blir det ingen fotbollsmatch för mig heller... Fan heller! : (


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Lät ju riktigt gott det där. Kul story kring pantningen också. Själv slumrade man till i slutet av matcherna, men skit samma. I morgon är det alltså Varulv vs Läjk och den som så ofta så spännande kvalserien. Tyvärr är det Malmö-matchen som då inte visas i en annans kanaler. Dock är det nu rätt hundra med ett nytt besök i den skånska metropolen om exakt tre veckor. Inspelning av en lärare och hans elever på temat EU-valet. Tror även att jag kan få tillfälle att gå och se fotbollsmatchen MFF vs DIF. Kanon! Ser verkligen fram emot allt det där... : )

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DJ Hemp: NU hemma, köpt lite gott att äta på till en vältempererad Guinness. Burk- och flaskpanten gav totalt 1800 kronor:-) Jag hade väl 50 kassar med pant, det var fler års samling, och transporten gick med liten lastbil, parkerad precis invid en pantstation med sådana där perfekta maskiner där det bara är att lägga i burk/flaska efter burk/flaska så snabbt man hann. 

Detta om detta. Är det något annat som hänt ikväll? Nej, ingen hockey iaf. Bara Pungen som lurat Schtaan att tro att de är något, innan Pungen rullar igång, tydligen 3 minuter och mindre än en minut kvar, gissningsvis vänder de inte den här matchen men det kommer nog...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Ja, vore man inte så nyäten skulle även jag bli råsugen av att läsa den där menyn. Men nu har man vräkt i sig pasta och ligger i soffhörnet och zappar mellan Solna vs Blåvitt och Psych vs Pung. 0-1 respektive 2-0 i nuläget. Det räcker för mig...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Laddar för burksamling, ungefär som vilken uteliggare som helst.

Ofunderade på den där ohockeymatchen. Undrar om Pungen tänker exponerade det kejserliga försvaret i Schtaan utan kläder?

Schtaan utan kläders vakter:

35. Svensson, Markus
Av Anrell karakteriserad som världens sämste vakt när han var gangare.

34. Hanses, Erik
vem är det? 

Schtaan utan kläders backar

3. Burström, Niclas
Jaha, han som filmar och ynkar efter zebrorna 

 61. Lindgren, Fredrik
vem är det?  

63. Aho, Sebastian
vem är det?  

28. Alm, Johan
Jaha, han som sätter armbågar i huvden på junisar 

2. Andersson, Erik
vem är det?  

54. Lindholm, Anton
vem är det?  

 24. Frögren, Jonas
Jaha, han som kompenserar långsamheten med fulhet 

Bara en massa no-names, alltså. Undrar om Luleå-utbildade Arlbrandt-Hjalmarsson ids sätta oförsvaret på plats medan jag pantar?


« · 1618703 · »