Luleå HF

SHL · 118055 inlägg · 891 ämnen

« · 1647694 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Basse:Tack, Basse, för viktig och tydlig information:-)

31 januari. Nästan fem veckor då. Fint, det betyder att Osten har tid på sig. Men ju snarare desto bättre förstås. Vi såg ju ivåras hur svårt det kan vara t o m att ta in en stjärna som Linus Omark i slutskedet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Så här dagen efter är man fortfarande överraskad att se hur Apan agerar när de ärligt besegrats. Vi har ju informerat dem om att inga träd växer till himlen, visa som vi är efter att ha varit med om topphockey under alla år. År då Apan var försvunna och ingen visste var de var fast de fanns tydligen i träsket där de pysslade med att diskutera alla namnbyten de pysslade med; än skulle de heta myrorna, än beslutade de om namnbyte till Stingheads, än valde de en lagsymbol i form av en Apa.

De är ju nykomlingar i högsta serien, där många lag varit med 30-40 år och andra som Pungen etablerats men Apan är väl som ett drygt Örebro och Läjkers typ. Ändå har de fått för sig att de är bästigast någonsin, har alltid varit det och kommer alltid att var det.

Nu spelar man mot HV som fått ihop ett hyggligt lag. Naturligtvis inte ett lag som skulle nått mer än mittennivå i den starka Elitserien vi hade under nittiotalet och större delen av 2000-talet, men efter explositionen av värvningar från Sverige utomlands har konkurrensen blivit historiskt låg och Apan har t o m kunnat vinna några gånger. Vinster som vi andra kan se för vad de är värda, men Apan, som inte varit med, feltolkar allt och får för sig att de är så bästigast att de inte kan besegras.

Med den där förvridna självbilden, som bygger på ren och skär okunskap, är det förstås svårt för aporne att förstå hur HV kan spöa dem gång på gång. HV förklarar att de kör tung fysisk hockey på Apan som då viker ned sig och kan besegras.

Nu vet alla andra hur man gör. Är säker på att Warulfven kommer att ta råden ad notam och har svårt att tro annat än att nu kommer också Ulfven att köra sönder Apan. Vad ska vi tro om Pungen? Jo, vi ska tro om Pungen. Även de har en massa stora spelare som gärna kör fysiskt och nu vet även de. Kan några fler lag? Hm, vet inte. Grejen är den att det inte är att bara gå ut och brutalspela. Det måste vara i kombination med hockey. Man tacklar sönder de klena aporna varpå ett flertal som bekvämlighetslirarna Lehtonen och Schremp tappar lusten och sedan kör man över Apan med hockey. För att stå emot kommer förstås en del apor att försöka svara upp, speciellt ligans fulaste spelare, den lile Sevcen, men vad har han för det? Han åker ut som vanligt och på botbänken, när Apan får köra 4 mot 5, gör han sääääkert jättenytta för Apan. I går åkte Sevcen inte oväntat ut två gånger. Spelade rätt mycket, men satt också fyra minuter i båset redan efter typ halva matchen och visserligen släppte Apan inte in några mål då men manglades successivt ned.

Vi har ju redan hört Ap-Wallson hysteriskt tappa masken inför kameran. Igår var det inget cfiviliserat snack om att "vi mötte ett bättre lag", ord som knappast kommit över apläppar senaste åren och de hittar alltid andra förklaringar. Den här gången förklarade man att "det var fel på domarna". En fruktansvärd brist på respekt mot oss, ylar Wallson, otränad som han är på att förklara sig när de inte vunnit. 

Tidigare har jag sällan eller aldrig klagat på Apspelarna som gjort så gott de kunnat och spelat som domarna tillåtit. Visserligen med följd att Apan toppar fulspelarligan för flest tvåminutersutvisningar, men de har hållt igen tillräckligt.

Men nu ballar de ur totalt. När de ligger under med 3-1 och det bara återstår typ två minuter tycker lat-Widing att han ska tillåtas hur tydligt som helst trippa en motståndare, vilket inte domaren håller med om. Då kommer näste Apa och tycker att det är en god idé att skälla ut domaren och naturligtvis åker också han ut. 

Men i efterhand kan Wallson inte alls begriiiiipa det där. Att ligans fulaste spelare Sevc tar utvisning på utvisning när han svarar med fulspel då han möter fysisk hockey, eller att lat-Widing inte FÅR trippa när det är fyra minuter kvar i en match de ligger, eller att näste Apa inte tillåts skälla ut domaren ostraffat. De där helt korrekta utvisningarna är i princip skillnaden mellan antalet utvisningar på Apor och HV-spelare.

Vore väl passande att Wallson efter match förklarar att vi förlorar eftersom vi tar en j-a massa dumma utvisningar. Men nej.

Det är fruktansvärd brist på respekt!

Det myglande som man lagt sig till med för att kombinera Apdoktrinen är vämjeligt. När de sparkat en tränare för att sno åt sig äran av vad han åstadkommit - ja, då sprider man felaktiga rykten viskandes bakom stängda dörrar och gråter på presskonferenser samt hotar med gruvarbetare. När man håller på att förlora en semi skickas den korrupte brännvinsjournalisten ut för att ljuga ut en historia där man kör PK-rasistkortet, detta från en Apa som nu utan att blinka anställt den ende dömde rasisten i svensk hockey, fulspelare Hr. Sevc. Vilket följs upp av att brännvinsjournalisten yyylar jag är mordhotad - detta av en klubb som höll käften ett helt år medan en kvinnlig journalist mordhotades och utsattes för knivattacker för att hennes tidning avslögat att Apspelarna söp skallen av sig under pågående kvalspel. Och så vidare.

Kan man inte hänga på det där också nu, för att förklara varför man förlorade?

Jodå. En Apspelare ska ha blivit mordhooootad av en HV-spelare under matchen! Hör bara! Apan slänger ut informationen men sedan är det locket på. Något ytterligare vill man inte svara om men nu väntar man förstås att förbundet ska ta i med hårdhandskarna mot HV som mooooordhoooootar motståndare! Det är ju dåååååligt ju, så gööööra man inte, framför allt inte mot bästigaste Apan, och därför vann HV, med mordhot som förklaring....

Ursäkta mig om jag inte kan skriva vidare. Blir tvungen besöka toaletten för att kräkas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Det är 31 januari som gäller så osten har tid på sig... Däremotvar det sista februari förra säsongen på grund av OS.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm. Läser nu att Pesoagenten menar att Peson haft bud från 5-5 klubbar och några väldigt bra samt att det håller på att lösa sig. Läjkrarna har ju redan fått nej. Warulfven påstås okså ha fått nej.

Nu säger Pesoagenten att Luleå fortfarande är med men inget hett spår. Vilket väl ska tolkas så att Luleå kan få Peson om man lägger på mer stålar. 

Tycker att det spåret börjar kallna.

Däremot varherrar C-more-kommentatorer väldigt gladeliga under matchen och påstod att ryktena talade för att Osten strax presenterar någon annan än Peson, men mer fick man inte veta. Kan de ha fått info under tystnadslöfte när de snackat med Osten eller annan lulerepresentant före match? Kanske, kanske inte.

Förstår jag rätt måste nya spelare presenteras senast 31 december dvs inte 31 januari som tidigare? 

I så fall har Osten bara måndag-onsdag på sig så då vet man snart hur det blir.

Såg att Ryan Vesce kan bli ledig. Osten kanske kan ringa Lasse Bagdad-Bob J och fråga närmare på den grabben?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV ser ju starka ut. Frågan är vilket lag de helst vill möta i final. Vi kollr resultaten under säsongen.

Mot följande lag har HV tagit dessa poäng_

Apan 9/9
Pölsan 9/9
Lustan 7/9
Trottoaren 7/9
Djurgårn 7/9
Öret 3/6


Pungen 4/9
Luleå 4/9
Läjkers 3/9
Ulfven 3/9
MooDoo 3/9

Tydligt att HV-71 föredrar enkla lag som Apan eller Pölsan.

Märk väl att HV borde bara ha haft en enda pinne mot oss, men fick tre till efter att Daniel slängt in tre puckar i matchslutet senast.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

OK. Nu är det allvar. Dags att kolla av hur bra lagen i SHL är. Jag har en känsla av att HV och ett lag från norra Sverige är starkast. Nu kollar vi formen fr o m den 14 december, de senaste 15 dagarnas form:



1. HV-71 6p
2. Luleå 5p
3. Trottoaren 5p
4. Warulfven 4p
5. Djurgårn 3p
6. Pungen 3p
7. Öret 2p
8. MooDoo 2p
9. Läjkers 2p
10. Lustan 1p
11. Apan 1p
12. Pölsan 0p 

Ja, det stämde precis som jag hade för mig. Men Apan går ju dåligt. Vad har de för strek nu? Förlorat senaste 15 dagarnas matcher? Inte bra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ikväll är det bönemöte i Apschtaan. Hela sekten har samlats och man mässar apdoktrin på det att alla närvarande ska bara tala i tungor och bära vinnesbörd om värdegrunnnnnnnden. Dagens tema: alla behandlar oss med FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT... som extranummer visar Bagdad-Bob upp magen vilken applåderas då det framkommer att han bara ökat från 124 cm midjeomfång till 137 centimeter, trots julmaten...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå har ju varit höstens permanenta formgropslag och utan den starka inledningen med 14/15 pinnar skulle vi tagit över sista platsen sedan länge. Men vi har kämpat bra hela tiden trots att vi haft allt oflyt och tappat allt på ett mål match efter match. Och sedan en tid kämpar spelarna t o m ännubättre och nu vinner vi i stället matcher vi tidigare förlorat och detta även när motståndarna äger match.

Men nog finns det krislag i serien. Dit räknar jag inte Köplustan dock även om det förlorat som fan en längre tid och gått från förstaplats till nu tredje och rejält avhängda av Apan som under samma tid vann allt.

Nej, det gäller MooDoo och Pölsan. Inget av lagen har ett försvarsspel som impar, det ser t o m extremt taffligt ut när de inte har puck och egentligen känns det alldeles obegripligt nu när de flesta lag vet hur man spelar mycket effektivt försvar. Men det gäller att kämpa och nu verkar spelarna vara så tafatta att de bara står och tittar på. Jag har sett när de kämpat, iaf MooDoo, och då har det i stället betytt att de gått bort sig rejält, så nu står de hellre stilla och försöker få reda på vad de ska göra.

Förstår det inte, faktiskt. Tänk hur enkelt Jonas Rönnqvist kunde lyfta ett bottenlag - Luleå till tabelltopp - genom rejält försvar. Naturligtvis skulle han fixat till båda dessa lag rätt snabbt om han fick chansen och jag tror t o m att de funderat på att fråga honom. Men jag tror inte han är intresserad. Men så svårt är det ju inte. Anders Forsberg ordnade ju upp detta med Apans läckande försvar och nog borde Tommy Jonsson kunna göra detsamma. Egentligen handlar det ju bara om att någorlunda känna vilka positioner man ska ta samt till detta att alla är överens om att ge järnet i försvaret och att linorna hjälper till.

Båda de klubbarna är ju i lite villervalla pga byten i ledningen och i MooDoos fall dessutom en ansträngd ekonomi.

Ser i bladet att Vennerstrup attackerar MooDoo för att de släppte Ritola och naturligtvis har han rätt, på det sätt som Vennergryn brukar ha rätt; nämligen i backspegeln. Men rätt är det ändå och som läget nu är kan man tycka att MooDoo hellre borde satt Ritola att träna med junisarna än att bjussa Trottorakanten på en sådan stjärna. Fast de kom väl undan betalningarna och hade svårt avstå av ekonomiska skäl. 

Verkar ju som att Ritola gjorde en Zlatan, som när unge Zlatan skulle köpas till Italien från Ajax - då kom han, agenten och italienska bossen på att Zlatan skulle göra sig omöjligt så att han gick billigt. Sagt och gjort: Zlatan började slåss med lagkamraterna på träning och priset sjönk raskt.

Jag såg ju Ritola i MooDoo tidigare i matcher då han var för jävla bra, men kanske han gjorde en Zlatan för att komma hem till Trottoarkanten? I krig och hockey är allt tillåtet. Tydligen...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dags att följa upp CryBerts legendariska uttalanden. Nu är det Apan Wallson som kommer ut ur värdegrunnnnnnndsgarderoben och förklarar att 

                             "– Vi blir behandlade med fruktansvärd brist på respekt av domarna."

                                                                                       Fniss....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ser att jag efter matchen passerat RockRolf2 Timrå på flestinlägg på snacket-listan och nu är jag nummer 28 bland drygt sextusen medlemmar. Kan dock omedelbums meddela att jag inte har några planer på att nå i kapp den trevlige Paddan, legenden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

sargad: Ja, det var en väldigt klok tanke. Du är nog smartare än de flesta tränare som inte tänkt så och borde begripa hur spela. Håller med dig; det känns verkligen betydligt enklare eller minst lika enkelt att måla 3 mot 3 än 5 mot 3.

Det väsentliga svaret borde väl vara att i 3 mot 3 kan man - utan puck - absolut inte gå högt ut på isen och försöka nautralisera utan tvärtom gå ner och bilda box. 

Ett problem förstås att de spelare som MED PUCK är starka gissningsvis är mer frekventa i försvarsspel och inte är beredda i en 3-box kasta sig i skottlinjer etc. Sådana som Schremp typ, som snyggt sänkte Apan i förrgår.

Den förste tränare som inser det där och tar ut rätt spelare t ex två rejäla boxförsvarare, energispelare och en offenisv stjärna kommer att fixa bonuspinnar till slitt lag. Den förste som blir lika smart som du redan är, sargad.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hittade rekordet. Det är Alexander Salak som höll 204 min och 47 sekunder för Warulfven för ett par år sedan. Det innebär att Lassis drygt 157 minuter är riktigt bra. Drygt två perioder till och han hade passerat Salak. Men så menar regelräknarna också att det ska vara i obruten följd vilket innebär att Lasis 20 min på Trottoaren inte räknas, eftersom Daniel Larsson därefter klev in och silade 6 baljor mot HV.

När jag tänker på saken undrar jag om inte Luleå hade vakt som ska ha tagit rekordet för några år sedan? Var det Anders Nilsson, Rautio eller JG kanske? men det "räknades" inte eftersom vi ofta kört varannan match för vakterna.

Min inställning är att det inte är fel på den nya vaktstrategien men däremot på ett fånigt villkorat och otidsenligt rekord.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Apropå 3 mot 3 och att det är så svårt för laget utan puck: Hur kan så många lag spela 5 mot 3 långa stunder utan att skapa eller måla? Måste ligga på det psykologiska planet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, både Djurgårn och Warulfven har 3-0 efter första perioden och de vinner förstås. Det betyder att båda dessa lag passerar oss och vi är då nere på nionde plats igen. Samtidigt innebär det ju att vi har försprång 4 pinnar på Pölsan, vilket är en fördel.

Nu är Läjkrarna hux flux sjua. Tycker nog att de har ett så bra lag att de inte ska behöva ligga där men det gör de.

Ulfven är helt galen nu. Jag kan inte förstå hur vi lyckats slå dessa Ulfvar alla tre matcher vi mötts i år. Men Ulfven är på väg uppåt, de har återigen köpt extraspelare och räddar sig. 

Om vi nu tror att MooDoo är körda betyder det att ett lag ska ansluta. I detta nu ser det ju inte ut att bli Trottoarkanten eftersom de sedan lång tid går riktigt bra och tar poäng hela tiden.

Vilket innebär att de lag som närmast kommer ifråga är Pölsan och Luleå. Just nu ser det ju jobbigast ut för Pölsan men de lirar ju f n slöhockey och skärper de sig blir de säkert riktigt farliga. 

Vilka lag kan annars blir inblandade? Trottoaren förstås, men räkna inte med det. Ulfven sticker. Men det betyder att närmast att hoppas på är Läjkrarna eller Djurgården.

Det ser farligt ut.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Årets matcher

HV-71 - Apan 4-3

Apan - HV-71 1-4

HV-71 - Apan 3-1

Sammanlagt 11-5 i mål, 9-0 i poäng.

Undrar om det inte är finallagen vi talar om? Och resultaten indikerar hur det kommer att sluta mellan HV-71 och köpelaget?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apans Looserstrek byggs på, nu har man två förlorade matcher i rad. Wallson förklarar att det är domarnas fel och släpper de fram CryBert på PKn kommer han väl både att böla och hota med gruvarbetarna. 

HV gjorde bara ett mål i PP, nämligen 3-1 i tredje och sedan dödade de enkelt matchen mot Apan. Innan det hade vi sett 1 HV utvsining mot 4 Aputvisningar, men 2/4 var på Soldaten Sevc och vi vet ju alla att ligans störste fulspelare borde visas ut varje byte han kommer in på, så det är nog inget att snacka om. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vilken j-a holmgång i Karlstad. Lös puck framför Ulfvamålet och Janmark är där och försöker slå in den. Då rusar fyra Ulfvar på honom för att spöa honom. När sedan zebrorna håller fast spelare har de t ex en Lusta med halsgrepp. Då kommer Shawn Lalonde in och klipper till Lustan i nacken bakifrån. Satan vilka otroligt fega fulspelare.

Höjdhopparen tycker att det är en kul idé att ta en dubbelutvisning så inte publiken blir sur. Lalonde åker förstås ut. Dessutom tar han ut Janmark som regelvidrigt tydligen låtit sig bli påhoppad av fyra Ulfvar som försöker slå ihjäl honom.

Tycker synd om Köplustan idag. De är chanslösa mot en Ulfv som får Philly Bullies att verka söndagsskoleflickor, när det saknas såväl domare som zebra men i stället finns en Höjdhoppare som inte kommer att våga bry sig förrän Ulfvarne lyckas slå ihjäl en eller två motståndare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nej, målet döms bort. Nu är det ju inte höjdhopparen utan situationsrummet som dömer bort målet men inte lätt att veta varför.

Fan vad de tjatar om Ulfvens bortdömda mål mot Luleå, det var ju helt korrekt bortdömt när Linus Persson stod INNE i målgården och med klubban hakar undan Lassis ben när skottet gick.

Det här målet skulle jag velat döma bort eftersom hockey inte går ut på att en j-a hög på 600 kg ska lägga sig i en brottargröt i målgården och pressa bort vakten. (mål som Apan satte hela förra året, hur fult som helst med prutt-Hollywood som värste babian).

Men eftersom det inte finns någon sådan regel visste jag inte vad de dömer bort för? Spelar i målgården innan puck gissar jag, men så har vi förstås det att alla Ulfvarna lägger sig på Lustor som blir underst. 

Undrar om man inte skulle helt förbjuda spelare i målgård för att slippa allt jävla jidder.

Ulfven får dock omedelbart PP och sätter 1-0 ändå. Känns som att såväl spelarna som publiken är helt rabiata, vältankade på både det ena och det andra före match. Kan Lustan göra något, efter första minuterna känns det som att de kommer att bli gangbangade matchen igenom - de har ju dessutom Höjdhopparen som zebra vilket garanterar att Karlstadspubliken får som de vill.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser inledningsminuten Ulfven-Lustan. Puck framför Lustans mål och alla Ulfvar kastar sig in, till slut en hög på åtta spelare som alla bildar en hög på 6-700 kg som glider mot målet och skjuter in vakten in i målet. Även pucken går in, strax före vakten. 

Situationsrummet får avgöra, jag tror det är 1-0...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och MooDooismen torskar på straffar. Måste kännas för jävligt i Övik idag. 

Det innebär att MooDoo nu har tre poäng upp till Trottoarkanten och fyra till Pölsan. Trottoaren alltså bara 1 pinne efter Pölsan nu. Men vi har ju Djurgårn-Pölsan som hängmatch strax.

Ser att Läjkrarna vann skotten mot Luleå med 34-14, efter 14-2 i sista perioden. Lassi får därmed en räddningsprocent på 97,06 i matchen. Vilken ljuvlig vakt han är:-)

Vaktlistan på förbundets hemsa uppdaterad och Joel toppar nu på 92,64%:-) Men det är tätare än någonsin på vaktlistan och Rautio på #9 har 91,86%, alltså bara 0,78% från plats 9 till plats 1.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det blir straffar i Övik.

Har tittat en del på 3 mot 3-spelet nu och det är imponerande hur svårt det är för de 3 som inte har puck att stå emot motståndarna. Det känns som att försvararna blir vilse och förvirrade, vet inte vad de ska täcka upp och puckförande spelare bågar sig förvånansvärt enkelt förbi varpå det blir många målchanser. 

Helt klart är det försvarsspelet i 3 mot 3 som lagen måste utveckla väldigt, det lag som fixar det snabbast kommer att ta många bonuspinnar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svångigt värre i Övik. Trottoaren leder 0-1, MooDoo leder 2-1, Trottoaren leder 2-3, 3-3 vid full tid och nu 3 mot 3-sudd....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och helt utroligt. Pungen har totalt spelat ut Öret, hade 2-0 men Öret kom ikapp och när det blev 3 mot 3-sudd vinner Öret igen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV spöar Apan i seriefinalen:-)

Bara 8 poängs försprång nu. Hade inte HV vunnit idag skulle Apan haft vidriga 14 p ledning


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helvete!

16 sekunder kvar av matchen och Läjkers slår en puck på höjd där en annan läjk på volley slår in 1-2 genom att helt ändra riktning och Lassi är chanslös...

Luleå vinner med 1-2:-)

Lassis nolla hann bli 157 minuter och 19 sekunder lång. I princip två matcher och två perioder. Det är riktigt, riktigt bra!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har haft 3 puckar utanför det tomma Läjkmålet och senaste nu bara centimetrar utanför 30 sek kvar...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1.16 kvar, Läjkers lirar 6 mot 5. Tek i Luleåzon. KÄMPA LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh...vi lyckades och kämpade bort HV gång på gång ur zonen. 4.30 kvar. KÄMPA LULEÅ!

154 min 8 sek nolla för Lassi 3.27 kvar av matchhen hoppas jag...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh, vi räddade ut boxen och fortfarande 0-2 och nu bara sju minuter kvar...

Jaha, nu åker Abbott ut sedan han påstås ha åkt på Läjkvakten.

Tunga två minuter nu. Känns som att det blir bara boxboxbox oberoende av hur många spelare vi har eller inte har på isen.

Kan vi verkligen stå emot igen? Jag kan inte tro det. Men...KÄMPA LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
20 sek PP för Läjkers nu. KÄMPA LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läjkrarna har puck back till back uppe vid blå nästan hela tiden, passar fram och tillbaka men de hittar inte skott, lule har spelarna i vägen och drar de öppet mot Lassi ger han inga returer utan plockar puckarna. Väsentligen slår de i stället puckar för styrning men där är Lassi otroligt bra att täcka av.

Noah tar en dum slashing på Zaar efter avblåsning och åker helt riktigt ut. Därefter skämmer zebrorna omedelbart ut sig genom att ta en kompensationsutvisning på Savilahti som inte gjort något fel alls, men publiken blir ju glad och då trivs zebrorna. USELT!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Puh... vi fixade detta dubbla boxspel men jävlars vad nära det är hela tiden. Lassi Gud, och han får jättebra hjälp av lules utespelare som går i linje och har puckstick dvs klubblad mot puck när skotten kommer. Stort spelövertag för Läjkers men Luleå gör allt för att inte ge omöjliga lägen. Dock har pucken dansat vid öppet mål flera gånger och bara flyt för oss och oflyt för Läjkrarna håller vårt mål tomt där.

11.48 kvar av perioden. Kan vi verkligen hålla detta?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nejmen FÖR FAN SJÖKVISTARJÄVEL! 

Nu tar han ut näste lulespelare för lite bult framför målet, satan också.

5 mot 3 i 20 sekunder nu. Vänder match nu?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, Lassi höll mållan sista halvtimmen mot Trottoaren då vi vände i december.

Därefter inget insläppt på 65 minuter i Karlstad.

Och nu två perioder med fortsatt nolla.

Han har alltså i detta nu en nolla som är >137 minuter och 35 sekunder lång, för nu har tredje perioden startat.

Ganska ovanligt att en vakt numera håller nolla >två matchers tid. Undrar vad rekorden ligger på?

Jaha, tredje. Kan vi få till ett annat spel nu eller blir det bara Läjkerspress, press och mer press. Det känns ju att om Läjkrarna får köra på så här kommer målen.

Shit, där åker Fogström på en hakning och Läjkrarnas hemskiga PP ska köras. Nu kan man satsa stora pengar på att 1-2 kommer...KÄMPA LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Pungen lirar fullständigt ut Öret som står stilla som statister. 29-8 i skott, 2-0 i mål.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV-71 har vänt har nu 2-1 på Apan, trevligt:-)

Och MooDooismen har gjort detsamma! Vänt 0-1 till 2-1. Oj vad det ska vara nervöst i Kemparnas hall idag.

Ser ut som att Påhlsson styr in 2-1 med arslet. Bra gjort. MooDooisterna har insett att de måste göra skitjobbet. 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå leder 0-2 med en period kvar mot Läjkers. På Rönkens tid skulle det ha inneburit bombsäker vinst, men idag med ett väldigt tillbakatryckt Luleå som aldrig får låna puck utan stå emot ett lag som lirar PP hela tiden känns det som, känns det som att Läjkers är favorit att vinna matchen.

Men bakom detta ligger också ett kämpande Luleå samt en enorm insats av sagolikt duktige Blomman Lassinantti. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Obehagligt ägande av Läjkers. Vi spelar hela tiden 5 mot 5 men det känns tammefan som det är PP för Läjkers hela tiden.

Målen hänger i luften och fortsätter det på det här viset har jag svårt att tro annat än att Läjkrarna vänder och vinner. Inget Luleåspel framåt alls, vi får bara försvara oss och får inte puck.

Men Lassi har hittills varit helt fantastisk. Jag försöker se vad är det som gör honom så jäkla duktig och tycker att jag nu vet. 

Han läser spelet något enormt bra och väljer i god tid att intervenera. Typexempel: en läjk lite snett utifrån pangar på ett slagskott från 6-8 meter. När Läjkens klubba är på väg ned lämnar Lassi blixtsnabbt närmaste stolpen och när skotten kommer är det öppet tre decimeter. Helt sjukt, så kan man ju inte göra. Men. Läjkens slår inte pucken direkt i mål utan siktar på en annan läjk som står 1,5 meter framför mål och ska styra in pucken. Det har Lassi läst och när pucken når Läjkens klubblad finner han att han har Lassi 1 mm framför sig, sedan han hunnit ut hela sträckan.

Fan, mer och mer tror jag det är Blomman som står. 

Joel "Blomman" Lassinantti?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fan så bra han är Lassi! Läjkers snabbpassar igenom Luleås lag och en Läjk får helt naket klappa på invid stolpen från fem meter. Ett snyggt mål! Hade det varit om det inte varit för Lassi som slänger ut plocken och nyper puck. Är han släkt med skurholmspojken Mats Blomman Blomqvist tro?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I detta nu ligger Luleå faktiskt på #7 i tabellen, bara 2p efter tippade mästarna Läjkers, men så lirar ju Djurgårn och Ulfven först senare ikväll.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I detta nu har Lassi passerat Starkbaum och har nu bästa räddningsprocent i SHL:-)

Efter kalabalik framför Luleås mål studsar pucken ut och Malte Strömvall får chansen att kontra vilket han är för j-a bra på sticker snabbt och har bara starka Corey Murphy mot sig, fintar bort honom efter noter och skjuter och returen har pitefoppa från tio meters avstånd hela målet öppet men han lägger den klockrent i stolpen.

Tydligen är det Toolanen som inte lirar och vi mönstrar i stället pitefoppa och Malte på sidorna av centretanken Oscarsson....

Anton Toolanen, heter han. Lite allitrativt, funderar på om han ska få heta Antonen eller Lantonen bara?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Flyt var snacket! Av två ej lyckade backar har vi satt upp Oscarsson som center och nu gör Hjelm mål på ett längskott som vakten ser men på väg fram träffar pucken först en läjk, sedan en annan och snyggt vallat av Hjelmen i mål. Antagligen har han lirat mycket biljard.

0-2

Mycket orättvist:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Läjkers bättre än oss och speciellt special teams är de rent av överlägsna i. Men Lassinantti går på vatten för fjärde perioden i rad (han knäckte ju Warulfven i förrgår).

Man borde inte tro att vi kan få poäng idag, men med Lassi och flytfaktorn väntar vi väl in den feta damen som vanligt.

Ser att ni har 0-1 efter första. Har ni ingen skam i kroppen, ska ni dra iväg till 14 p ledning? Tråklag! ;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jävlars vad det osade katt kring Lassi under PP men Lassi storspelar. Stor skillnad på Läjkrarnas fina mycket rörliga box, jämfört med Luleås mer stillastående. Obehagligt duktiga Läjkrar att knuffa sig in framför Lassi när pucken är där.

Lassi är riktigt j-a bra. Undrar om vi haft någon junis som klivit in så starkt i SHL i den här åldern, 21 år? Det ska vara Anders Nilsson förstås, men vare sig Rautio, Modig eller de andra var så stabila och trygga vid samma ålder. Det hade jag inte väntat mig när säsongen började men det är bara att tacka och ta emot:-)

Perioden över.

Läjkrarna vinner skotten 12-6 men Luleå (läs:Lassi) leder matchen 0-1.

I många år har vi pratat om att vi har väl bra vakter men sällan någon som vinner matcherna för oss, när motståndarna varit bättre. Men det gjorde Lasi mot Warulfven senast. Och efter den här perioden hade det nog stått 2-1 eller 3-1 med t ex Daniel i mål. Jäkla vaken Lassi är på att rensa bort myrorna, puckar i målgården när stora kalabaliken sätter in...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: jepp Piteå, ska kolla hur dom har med bord, hur ser matchbilden ut? Tar ni lajkers

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Snygg filmning av en läjkrare när Fagerudds klubba lätt träffar benet på honom helt ojänkom. 

PP för Läjkrarna nu med tre minuter kvar av perioden...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Herregud, såg Trottoarens 0-1 på MooDoo. En Trottoar får åka hela vägen ohotad till han är fri en meter framför vakten. Alla MooDooister står stilla och tittar på andra spelare. Det slutar med att TVÅ Trottoarer står helt fria framför vakten och den ene sprätter upp pucken i måltaket. Det är som att MooDooisterna inte hade några spelare på isen.

Det där laget har det riktigt tungt nu. Dags att börja förbereda sig och scouta blivande allsvenska kvalmotståndare redan i januari?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läjkrarna har varit rätt farliga framför Lassinantti sedan vi målade. Lite konstigt spel de har. Driver gärna in pucken mindre än en meter framför Lassi och i den uppkomna spelargröten slår alla läjkrar med klubborna, nästan Aphockey alltså. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

F-linan, kompletterad av Zaar och Näkyvä är numera vår förstalina i PP. Tänka sig, en brunkarlina för ett lag som haft Klasen och Omark att styra PP. Läjkrarna tyvärr extremt duktiga med snabb box att stå i vägen och vi får som vanligt i PP mot Läjkrarna inte puckarna på mål.

5 mot 5 igen nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vad är detta? Har vi satt upp Oscarsson som center?

Ja, kan man köra Kukan som back så...


« · 1647694 · »