Luleå HF

SHL · 117887 inlägg · 891 ämnen

« · 1661441 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och stan vad Öret krossar HV. Nu kan vi nog glömma Öret som räddningsplanka till kvartsfinal men kanske HV blir det i stället? Slutar matcherna som de nu står är HV sju pinnar före oss, med 9 matcher kvar och HV är i...fritt fall nu?

Djurgårn verkar fixa Köplustan. Det blir allt oroligare för Trottoarens IF:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hurra! Såg att Pölsan förlorade skotten med typ 1-99 i första perioden, samt mål med 0-1.

Nu har Luleå paus efter andra så jag slår över till den gävliga matchen, finner att det står 1-1 samt att Pölan helt spelar ut Trottoaren. Och mycket snyggt gör Westerholm 2-1 för Pölsan genom att passera hela Trottoarlager, där varje Trottoar bara vill slå på honom, men han ltfter trottoarklubban, passerar, gör detsamma med nästa Trottoar och till slut har han bara Ahlsenfeldt kvar och då hänger gan pucken i krysset:-)

Härligt, Pölsor! Nu får ni betalt för ert fina spel i sex matcher och ned med Trottoaren till kval!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sigalet har ägt match över hela isen idag! Jävlars vad bra han varit - defensivt som tidigare men idag är han en fjärde forward offensivt! 

Tidigare var jag ledsen att Billins var för säsongen och Sigalet även för nästa år - nu är jag tvärtom jublande glad för det. Lite Janne Niinimaa över Sigalet:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har ägt första tio minuterna av andra och sedan har Apan tryckt på några minuter. Då bruter Luleå, kontrar och pitefoppa pangar in 2-1 i första krysset på Krinuajunisen och i båset blir Kirunawallson skitsur:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Håller med dig om punkt 4 däremot inte om punkt 5 och det är en självklar förklaring till punkt 3. 

Att zebrorna lägger en hög nivå och inte tar skituvisningar är bra, men inte när det helt gynnar bortalaget som dessutom klagar och gnäller och kräver mer med sig, och dessutom när zebrorna hittar på att ta straff och konstigheter på hemmalaget. Näkyvä lyfter ju klubban under händerna helt tillåtet och sedan slår han undan puck. Fantastiskt fint av en 22-åring. 

Men att se aporna brotta ned lulespelare som vågar närma sig målet eller vill leka ligga sked vid sargen på lulespelare utan att zebrorna vaknar är för bedrövligt.

Sju minuter spelade av andra perioden nu. Mest Luleå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
1. straffen var fel möjligtvis en 2a för första momentet på friläget.
2. Har ni sabbat isen med flit för att hålla nere vårat tempo?
3. Publiken skriker i varje situation och kastar gerjor på isen? Skärpning tack!
4. Grymt underhållande match massor av känslor!
5. Domarna gör ett helt okey jobb hitills och låter det vara lite små gruffit, gillas
6. Stora frågetecknet varför har vi Eriksson i mål? Känns som man kunde kasta in han i nån annan match än ett derby.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Aporna river ned lulespelare utan puck över hela isen och zebrorna blundar helt otroligt. Om de kunde hitta på att ta ut Per Ledin för interference för en miniknuff på filmar-Pesonen så kan de väl FÖR FAN INTE SKITA I ALLT VAD APORNA GÖR!

Luleå utjämnar dock till 1-1! Bra jobb där Per Ledin svärmar som en geting runt målet. Skott av Sigalet som Apjunisen tappar och pucken glider in i mål. Då kastar sig en Apspelare och försöker med handen dra ut pucken men i stället skjuter han in den i målet. Situationsrummet rings upp och förklarar förstås att det är mål.

Jag är något enormt besviken på höjdhopparen och FriSören som är så jävla fega att de inte tar ut aporna som fulspelar hela tiden. 

Däremot har de plockat ut Ledin för ingenting och totalt feldömt en straff för Apan.

I paus intervjuas Pesonen och allvarligt talat: han verkar inte ha några studielång. Orerar som en påkörd grävling och hävdar visst att Per Ledin krockat honom i huvudet? Vägrar svara på frågor, bara skriker och vrålar.

När perioden blåsts av var också hela Apgänget på zebrorna och gnällde och gnällde. Inte bara att de redan blivit extremt favoriserade av zebrorna - aporna kräver att få ännu mer fördelar! De är inte kloka, är det Wallson som inspirerat filmar-fulspelarna? Eller är det värdegrunden? Eller är de bara så där mentalt instabila?

Gissar man rätt vill de hävda att det var värsta överfallet på Pesonen av Ledin men det vi sett av repriser ger inget som helst stöd för det. Nå, vi får se om de hittar bättre filmvinklar som stöder galen-Pesonens ruptus eller?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:

Haha fan vad pinsam pesonen var i intervjun efter perioden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Otroligt hur Fagerudd ger bort puck vid blå. Han bara lämnar pucken, åker ifrån pch ger Calof friläge. Näkyvä försöker hinna med och lyckas helt korrekt , först lyfter han klubban, sedan slår han bort pucken. Helt otroligt snyggt räddat av Näkyvä.

MEN ZEBRORNA DÖMER STRAFF!

Pesonen tar straffen och imponerande avancerar han mot Danne och pangar in pucken i femte luckan.

0-1 till Apan och även om bara drygt halva första spelats har zebrorna redan skämt ut sig å det grövsta! Blundat för Aputvisningar, tagit inkomplett felaktig luleutvisning samt dömd en straff som var komplett felaktig. 

Ja fyfan. När jag såg att förbundet valt att skicka de värsta skämten som zebror - höjdhopparen och FriSören - trodde jag det var 1 april, men det var korrekt och de båda dårarna har inte gjort någon besviken: de har redan skämt ut sig själva och hela domarkåren.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ledin och Pesonen utan puck går emot varandra lite grann axel mot axel och Pesonen superfilmar och grinar illa fast det var ingen träff alls. 

Då beslutar Apans råskinn Martin Lundberg att överfalla Ledin och veva. Zebrorna fegar ur och tar ut Ledin för interference samt Lundberg för roughing. Minuterna efteråt massor av hfasthållningar och hakningar av Apor men zebrorna vågar inte ta några beslut och publiken ilsknar till rejält.

Helt uppenbar matchbild: Luleå äger första 3-4 minuterna och då svarar Apan med fulspel och seriens mest eländiga zebror - Frisören och Höjdhopparen (som helt följdriktigt påstås vara våra bästa och mest erfana domare av förbundet) - vågar inte säga ifrån. Antagligen är de rädda att Apwallson ska ryta ifrån "DE VISAR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT MOT OSS APOR!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Aporna överraskar Luleå genom att ställa en 18-årig köpevakt från Kiruna i målet. 

Vi kanske skulle svara med att sätta in vår 17-årige vakt från Skellefteå i vårt mål?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Matchen igång. Luleå har spelet i Apzonen inledningsvis och pressar Apbackarna som svarar med holding som vanligt varpå superzebrorna höjdhopparen och Frisören ger Luleå PP.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: "Är det nåt som oroar mej så är det just mättnadskänslan men vi får se hur det blir med det i slutspelet.

Att leda serien med många poäng kan oxå göra att man får några extra platt matcher på slutet, jävla balansgång igentligen, vet inte vad som är bäst! ;)"

Klokt tänkt och tyckt rakt igenom. Tydligt att du är från Norrbottenskusten:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

"Sattelit"?

Sattan-i-gattan; jag får sluta tro att jag kan sitta och arbeta med annat samtidigt som händerna själva skriver hockey vid sidan om utan att bry sig i vare sig vilka tangenter man hamrar ned eller vilken stavning som oåstadkommes.

Nu ska jag jag ändå koncentrera mig på arbetsuppgift och låta hockeyn vara till dess matchen börjar.

Som slutreflektion tror jag det är risk för att den sexfingrade banjomusiken förbereder den feta damens hesa fredrik i kväll. Jag tror alltså att Apan kan vinna. Luleå saknar Joel, landslagsjanne och Robin och därmed riskerar försvaret bli otäckt ihåligt. Till detta ska läggas att vi på senare tid prövat och testat att få in nya spelare och nytt spel och det har match efter match inneburit att vi som regel varit helt borta första och andra perioderna för att sedan försöka kämpa iikapp i tredje. Det har ofta inte lyckats och mot Apan riskerar det katastrof om APorna tar chansen och öser in mål ända från start. Det kan ju räcka med att Danne Larsson silar som han gjort många matcher den här säsongen för att det tidigt ska vara över och nu har vi inte ens Joel att byta in utan bara en 16-åring med reservspaden. Nej. Nu har Apan en väldig chans att spöa oss och dessutom vinna med stora siffror. Men Rom byggdes inte på en dag och även om vi förlorar ett slag idag vet vi att vi till slut kommer att vinna kriget. Vi är förberedda.

Nu ska jag göra mig en riktigt stark Espresso, därefter jobba intensivt med annat, och om 2 tim 25 minuter är jag tillbaka vid nedsläpp!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Är det nåt som oroar mej så är det just mättnadskänslan men vi får se hur det blir med det i slutspelet.

Att leda serien med många poäng kan oxå göra att man får några extra platt matcher på slutet, jävla balansgång igentligen, vet inte vad som är bäst! ;)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå mot Apan senaste fem åren.

 I princip har vi gått jämnt. Hade vi vunnit senaste matchen hade det stått 12-12 i vinster, nu har Apan ett litet övertag. 16 av 24 matcher har slutat oavgjort eller vinst med uddamål (och då räknar jag bort mål i tom kasse).

 

Man kan förstås dock påpeka att de fyra första åren nedan var under Rönken då vi som regel tävlade högst upp i tabellen; i år har vi torskat senaste tre mot Apan.

Hemmaplan har inte så extremt stor betydelse som man kan tro men hemma har vi vunnit 7 förlorat 5; nere i Apschtaan var vi vunnit 4 förlorat 8.

Vi har gjort totalt 52 mål på Apan och släppt in 60 mål, dvs 2,17-2,50 i snitt.

 

2015-01-08   Skellefteå AIK - Luleå HF      4 – 2*  ( 0-0,2-0,2-2 )

2014-11-28   Luleå HF - Skellefteå AIK      2 – 4*  ( 0-2,2-0,0-2 )

2014-10-30   Skellefteå AIK - Luleå HF      3 - 2    ( 0-1,2-1,1-0 )

2014-09-10   Luleå HF - Skellefteå AIK      3 - 2    ( 1-1,1-1,0-0,0-0,1-0 )         

 

2014-01-28   Skellefteå AIK - Luleå HF      5 - 1    ( 3-0,2-1,0-0 )

2014-01-15   Luleå HF - Skellefteå AIK      2 - 1    ( 1-1,1-0,0-0 )

2013-12-06   Skellefteå AIK - Luleå HF      3 – 5*  ( 1-1,1-1,1-3 )

2013-10-29   Luleå HF - Skellefteå AIK      0 – 3*  ( 0-1,0-1,0-1 )          

2013-09-28   Skellefteå AIK - Luleå HF      1 - 0    ( 1-0,0-0,0-0 )

 

2013-02-23   Luleå HF - Skellefteå AIK      3 - 4    ( 0-0,2-1,1-2,0-0,0-1 )

2013-01-25   Skellefteå AIK - Luleå HF      0 - 1    ( 0-0,0-0,0-0,0-0,0-1 )

2012-12-06   Luleå HF - Skellefteå AIK      0 - 3    ( 0-3,0-0,0-0 )

2012-11-13   Skellefteå AIK - Luleå HF      4 - 3    ( 1-0,1-1,2-2 )

2012-09-15   Luleå HF - Skellefteå AIK      3 - 2    ( 0-1,1-1,2-0 )

 

2012-03-03   Skellefteå AIK - Luleå HF      3 - 1    ( 0-1,2-0,1-0 )

2012-01-05   Luleå HF - Skellefteå AIK      3 - 2    ( 1-1,1-1,0-0,0-0,1-0 )         

2011-12-01   Skellefteå AIK - Luleå HF      2 - 3    ( 0-0,2-2,0-0,0-0,0-1 )

2011-10-29   Luleå HF - Skellefteå AIK      2 - 0    ( 1-0,0-0,1-0 )

2011-10-13   Skellefteå AIK - Luleå HF      3 - 2    ( 0-1,1-1,2-0 )

 

2011-02-24   Luleå HF - Skellefteå AIK      5 - 2    ( 0-1, 4-1, 1-0 )

2011-01-22   Skellefteå AIK - Luleå HF      2 - 0    ( 0-0, 1-0, 1-0 )        

2010-12-30   Luleå HF - Skellefteå AIK      1 - 2    ( 0-1, 1-1, 0-0 )

2010-10-23   Skellefteå AIK - Luleå HF      2 - 3    ( 1-1, 1-1, 0-0, 0-1 )

2010-09-18   Luleå HF - Skellefteå AIK      5 - 3    ( 3-0, 0-3, 2-0 )

 

Det jag dock inte tagit upp här är det j-a flyt Apan haft mot oss i form av äckliga petningar som gått in eller vidriga och blinda chansskott som träffat vaktens skridsko bakifrån; gärna i absoluta slutsekunderna av match. Men ska man döma av Apans uppträdande i CHL-semifinalen har de ju nu tappat detta och agerar tvärtom: i första semin genom att Apsvensson och Apsevc helt odisciplinerat startar våldsamma påhopp på Luleåspelarna i slutminuterna och därmed tappar till oavgjort eller i andra semin när Apan i slutminuterna kämpar för att nå ikapp men både Widing och Forsell får den briljanta idén att göra en idolkarriär genom att symbolisera ”Sattelit! Sattelit! Åh-åh-åh…”

 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Jag vet inte det, just. Visst förstår jag att en apförklaring när man inte vunnit är att man "inte ville vinna" men jag sätter ju det på listan av bortförklaringar. 

Ser vi till SHL och dessutom många av de slutspelsmatcher vi spelat har det sällan handlat om att Apan spelat ut ett sargutspelande 0-0-dyrkande som den psykotiske SS-apan ylar om. Ibland har Apan dominerat matchbilden stort men ofta har Luleå haft alldeles utmärkt spel och pressat Apan under lång tider då Apan haft svårt att få till några angrepp.

Men skillnaden har varit hungern och viljan att vinna. Under många år var den avgörande mot oss. Vi ville, men ni ville mer. Men numera har ni lyckats redan och den där viljan är inte lika stark - dessutom har ni massor av nya spelare som inte alls har samma vilja. Jag tror att det mer handlar om det än huruvida det var matcher i CHL eller SHL: det tolkar jag som rena och skära bortförklaringar.

Man kan knappast jämföra Rosvikscupen med Europamästerskapsturneringen. I den första är prio ett att inte skada sig, i andra ska man vilja ge en tand om man därmed räddar mål. 

Jag ser alltså inte vinstglöden i era spelare längre och tror inte att det handlar om att i SHL ger ni järnet (visat genom att ni leder serien med massor av poäng) medan CHL brydde ni er mindre i. I samma anda kommer snart slutspelet i Sverige och trots den överlägsna seriesegern har jag svårt att se Apan som favorit till Le Mat. I fjol slapp ni möta Läjkrarna och Köplustan och fick i stället seriens tia och nia innan ni fick för er bekväma Warulfven i en enkel final. I år blir det säkert tuffare.

Samtidigt har Apan sparat pengar genom att dels inte satsa som vi andra 26 klubbar gjort för att Europamästerskapsturneringen skulle utvecklas, inte heller har ni tagit utgifterna för lagen för resor etc och parallellt spelat viktiga matcher i Europa med skador och så vidare som följd. Inte förrän i år när ni fick gratisdelta gick ni med och fick ett svårare program även med skador.

Men under dessa åren var ni som regel inte med under och det har inneburit att ni haft mer pengar för att köpa spelare och mindre risk för skador då. Denna prioritering har inneburit att ni i stället varit i final i Sverige dessa år och vunnit senaste två.

Luleå å sin sida har något försvagat sig genom den dubbla satsningen. I snitt var vi varit lag 2 i Sverige ändå men i Europa är vi ohotade överlägsna lag 1, efter två vinster och två tredjeplatser där bara övertidsförluster höll oss från final också de två åren.

Därmed inte sagt att jag ser Luleå som vinnare i kvällens match. Vi har ju inte bästa backar och vakt och med en sådan försvagning i försvaret finns risken att det rinner iväk snabbt i Apfavör, typ 0-3 i första perioden redan. Men det är också möjligt att det utvecklas till en sådan jämn historia in mot målsnöret som det ofta varit. Kul att möta Apan är det som vanligt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Vad Wallsons säger i media är väl upp till han, låter som samma snack alla tränare kör mer eller mindre vid frågor hur viktigt det är att vinna matcher.

Själv kan jag tycka att CHL matcherna mot lule var under all kritik från våran sida, CHL/SHL/Rosvikscupen eller vad det nu kan vara, är man med i en turnering eller serie ska man köra järnet för att göra sitt bästa vilket jag inte tycker vi gjorde. Lule därimot både kämpade och ville mest vilket gör mej extra glad för att ni tog hem hela skit.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleås lag ikväll:

Linorna
Cam Abbott - Chris Abbott - Emil Sylvegård
Jonathan Granström - Johan Harju - Lennart Petrell
Per Ledin - Lucas Wallmark - Daniel Zaar
Johan Forsberg - Niklas Fogström - Karl Fabricius

Peter Cehlarik - Lars Bryggman

Backar
Jonathan Sigalet - Chad Billins
Dean Kukan - Christian Jaros
Kristian Näkyvä - Marcus Fagerudd

Målvakter
Daniel Larsson
(Filip Gustavsson)

Som synes är vi förvsgade speciellt på backsidan. Jannes fot sätter återigen stopp för match och Robin Jonssons väg tillbaka efter operationen för ett år sedan går försiktigt långsamt och i dag kan han inte vara med. Att sakna två sådana starka defensiva klippor i en match mot Apan är förstås extremt olyckligt och riskerar bli ödesdigert. 

På vaktsidan saknas Joel och eftersom han inte ens tar båsdörr räknar jag med att han är sjuk. Det är ju högsäsong för infektioner nu och både förkylningar(influensa och magsjukor går i laget. Daniel har ju varit en säkerhetsrisk och även första perioden mot Pungen var han olyckad. Visserligen bidrog dålig hjälp av uteförsvaret till de tre mål han silade då, men varje mål var sådant att man undrar om inte Joel skulle hållit nollan ändå. Men sedan skärpte han faktiskt till sig och i andra och tredje perioden vaktade han mycket bra och utan det skulle vi inte kunnat vinna den matchen. Visst finns det hopp om att han även hemma i Delfinen kan gå ut med en sådan insats ikväll - men samtidigt vet vi ju hur han agerat tidigare under året och vågar inte tro på bättre förrän vi sett det.

Intressant ändå att Filip Gustavsson tar båsdörren. Filip vem, kanske någon undrar. Jo hör här. Filip är född i Skellefteå! Han började också sin hockeykarriär där men insåg förstås rätt snabbt att i APschtaan blir det ingen vakt och bad att få komma till Luleå. Uppe hos oss har han utvecklats bra fick spela med B-junis-Småkronorna i internationella världsturneringen i Kandad där han med 94,2% räddningar tog Småkronorna till brons och sig själv till All Star Team som turneringens främste vakt. Ganska imponerande eller hur: Sedan David Rautio bröt muren har vakter i Luleå Hockey alltid blivit vakter för småkronorna och med tiden har också alla när de blivit seniorer tagit spade för Tre Kronor. Kul att Skellefteåpojkar, som vet allt inifrån, bäljer att lämna Apschtaan för Luleå om de ska bli riktiga vakter:-)

Luleå är alltså försvagade och med risker på back- och vaktsidan vilket känns orologt inför en Apmatch. Linorna är mer kompletta men vi får se. Ledin nyligen tillbaka, Harju fortfarande ny i laget och både Grana och Harju var knappt återhämtade efter sjukdom när de lirade mot Pungen för två dagar sedan.

Har kollat på Aplaget och de verkar bli kompletta, förutom då att de har en spelare avstängd sedan denne försökt åsradkomma hjärnskada på en motståndare.

Förutsättningarna är alltså inte för Luleås del så goda som vi hade hoppåats, och kanske behövt, för att möta Apa.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Håller helt med dig om att det alltid är roligt att mötas och jag ser gärna Apan i kvarten.

Det där - att det är roligt att mötas - är i sig en sak som diskuteras.

Grejen är ju den att när Apan kom upp i Elitserien nyligen tyckte väl vi i Luleå mest att det var kul att se Apan åter uppe och kul att ett ytterligare lag från norra Sverige klev in. Roligare för oss än om Halmstad Hammers, Norrköping Horses, Assyriska Syrianska eller annat lag tagit den platsen. Nära mellan städerna och supportrar, liknande förutsättningar och diskussioner.

Första åren i Elitserien var det mycket tydligt att matcherna mot Luleå var de viktigaste för Apan. Nere i Apschtaan fick vi nästan genomgående stryk och uppe i Delfinen lyckades Apan minst lika bra som vi. 

Nere i Fjollträsk har det alltid varit så att när Djurgårn, AIK och Södertälje möts brukar det lag som mest behöver det vinna matcherna, t ex när DIF ledde serien torskade de konsekvent mot bottenlaget Tälje o s v.

De lag som behövde mest och tände mest vann, så var det i Fjollträsk, så var det för Apan mot oss, så var det för Finland när de skulle etableras som hockeynation mot Sovjet, Tjeckoslovakien, USA, Kanada och Sverige: det var väsentligen matcherna mot Tre Kronor som gällde något och där presterade de blåvita lejonen medan de piskades av övriga. 

Såvisst blev det intensiva möten och intresset i städerna var som väntat stort med fullsatta arenor. Lag och supportrar emellan var det stämningshöljare med stort intresse och som sig brukar också det vanliga småtjafset mellan supportrar.

Men allt detta fick en dålig klang eftersom Apan hade en hardcore hulligan supporter som illa förklädd som journalist satt i olika tidningar och media och hetsade långt över alla gränser mot Luleå. Idioten skrev påhittade artiklar där han vred på sanning och fakta, allt i syfte att nedsvärta Luleås lag, ledare och supportrar. Idioten krääävde att förbundet skulle gripa in mot Luleå, att Luleåledare, Luleåtränare, Luleåspelare, Luleåsupportrar skulle ge honom, jag menar Apklubben om ursäkt gång efter gång efter gång och ingen begrep vad dåren i hans Pudaslåda rättshaveristiskt ylade om. De magnifika övertrampen kom till sin spets då han inför hemmamatcher i APschtaan hetsade den mindre begåvade reserven bland Apsupportrar med artiklar där han i krigstypsnitt på förstasidan uppmanade Luleås supportrar att "Stanna hemma, idioter!" vilket ledde till ett överfall med stenar, glasskrossning och skadade luleåsupportrar - samt då han hittade på att han av "ett flertal oberoende vittnen" konstaterat att Luleås sportchef ropade "grova rasistiska tillmälen", något som utreddes av alla möjliga instanser där ingen hittade stöd för Fehlmans påhitt. 

Fehlmans agerande satte under flera år en obehaglig och trist prägel på umgänget mellan supportrar och att det fick pågå så länge med Apans tysta medgivande och därmed medverkan samt samarbete med idioten Fehlman har inneburit att vi inte drar oss för att diskutera hur många fingrar man har i APschtaan och hur bra man är på banjo där. 

Trist, men en direkt konsekvent av beteenden som Apan borde ha motverkat om man haft någon värdegrunnnnnd att tala om.

Åter till hockey. Den där "finska" viljan hos Apan att slå just Luleå anser jag varit den största anledningen till att Apan slagit Luleå i en semi och i en final. Och det är förstås imponerande.

Nå. jag tror att det håller på att vända. Även om Apan fortsätter i SHL i grandiose stil och redan vunnit serien överlägset, är man inte lika övermänskligt villiga att slå Luleå längre och undra på det när laget befolkas till hälften av spelare som inte har den ambitionen. I år har vi fortsatt Apövervikt men vi vann efter förlängning försäsongen, vann på samma sätt SHL-inledningen. Därefter har Apan tagit tre derbyn mot oss, men efter det senaste följde två matcher i CHL-semin där vi tog oavgjort nere i Apschtaan i första och vann returen hemma i Delfinen.

Senaste åren och senast igår genom Wallson har nu Apan börjat förklara att "det verkar som att Luleå satsar allt bara på matcherna mot oss. Vi ser inte Luleå som något speciellt. Vi har tio andra motståndare som betyder lika mycket."

Sådana där uttalandet säger förstås inget om matcherna men mycket om Aporna. Att det är självklara lögner vet ju alla supportrar i båda lagen som fyller läktarna vid matcherna. Och spelare i båda lagen har alltid förklarat hur viktiga just dessa matcher är...ja, det vill säga, Apan har ju numera fyllt halva laget med köpespelare som inget vet, men de brukar ändå förklara att "de har hört av grabbarna" hur viktiga dessa matcher är.

Jag tycker att Wallsons påstående om Apans inställning mer tyder på en osäkerhet och att han känner att de får allt svårare att stå emot Luleå. Han förbereder sig på att efter förlust kunna förklara att "så går det, men det var ingen speciellt viktig match" isf att bli tvungen att svara på "eftersom detta var en så viktig match, hur förklarar du att ni förlorade"?

Apans sålunda proklamation får mig att uppfatta att de har blivit svagare.

Nu innebär inte det att jag räknar med att vi vinner ikväll mot suveräna serieledaren och då vi dessutom är försvagade till råga på allt. Min analys bygger snarare på senaste 6-7 årens matcher, före, under och efter.

Och jag håller med dig, Blister, spännande blir det!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Är Harju överbetald? Nja, man kan nog inte jämföra honom med Lehtonen, Schremp och andra köpespelare.

Att Harju är åter i Luleå är mer speciellt. Luleå Hockey har ju som uttalad strategi under Osten sedan flera år att dels förbättra rekryteringen av juniorer från Norrbotten till Luleå Hockey, dels att jobba intensivt för att spelare i första hand från Luleå och i andra hand från Norrbotten ska spela för oss. Nu har vi inte under senare tid haft ett tillräckligt sådant material att täcka laget med men Osten har helt klart arbetat extra för den målsättningen.

Han tog hem David Rautio, han tog hem Per Ledin, han har tagit hem Frallan, han tog hem Omark även om det bara gällde för säsongavslutning, han har tagit hem Daniel Larsson, han har tagit hem Johan Harju och nu tar han hem Johan igen.

Johan Harjus karriär har ju gått lite si och så. Efter succén med the Övertorneå Connection lirade han ett år i CSKA Mockba i KHL, såvitt jag minst med tio miljoner liksom Omark, men han lyckades lite "sådär" i KHL. Sedan över till AHL och fick också chanser då och då i NHL och det gick "sådär" igen.

Hem till Luleå och det blev en grov missräkning. Harju fungerade inte alls i Rönkenhockeyn eftersom han inte kunde anpassa sig och göra sitt jobb i den hockey där alla skulle bidra till försvaret och alla skulle pressa motståndare över hela isen. >90 kg stor Harju var alldeles för mjuk och kunde inte ta till något fysiskt spel och dessutom begrep han aldrig fullständigt hur han, som vinge, skulle agera för att hjälpa backar i trångmål eller överhuvudtaget för att finna rätt position i Rönkenhockeyn när de andra hade puck. Det året vann vi visserligen serien men Harju var ett lagläckage och i slutet av säsongen bänkades han för att få honom att bidra bättre men det hjälpte inte. Man beskrev därefter att "Harju sökte sig från Luleå" men vi alla uppfattade ju snarare att han fick sparken.

Några år hos Pölsan och där gick det bättre eftersom man i första hand ville att han bidrog med sniper-kvalitéer och det fungerade så bra att Jokerit därefter satsade på att föra samman Övertorneåpojkarna igen. Men igen fungerade det inte för Harju och eftersom man hittade den fantastiske Moses bredvid Omark blev Harju överflödig.

Så ligger det till med Johan Harju. Han är duktig målskytt och han är som sniper duktig på att leta upp situationer där han kan få chans att använda sin fina böss...jag menar klubba. Men inte mycket mer än så, och därför har han haft svårt att slå sig in i de största ligorna NHL/KHL och har insett det. Det livet, förpassad till farmarlag eller läktare alltför ofta känner han och vill inte att hans karriär ska sluta med det.

När han nu kommer hem igen vet han vad han väljer för hockeyliv och Luleå vet också vad det är man får. Med denna tydliga insikt kom man överens om ett kontrakt på bortåt fem år dvs Johan och Luleå Hockey väljer nu att hans hockeykarriär går i mål i Luleå.

Så, det är ganska välanalyserat, välmotiverat och strategiskt genomtänkt. Och med hänsyn till detta skulle jag inte tro att Luleå öst ut väldiga summor för Johan men däremot givit honom ett långt kontrakt och möjligheten att spela hela tiden i Luleå och kunna vara hemma med familjen, vänner och Norrbotten.

Rätt stor skillnad på Bagdad-Bobs köpfest med Schremp och andra som handelsvaror...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Vi mår nog hur bra som helst! särskilt som vi har traditon att torska matcher efter uppehåll och vann över Bif.

Och var inte orolig för våran skull när en överbetald Harju glider omkring på is med era "låg avlönade" spelares ögon på sig ;)

Jag tror det blir en bra match och som du säger stor chans att vi möts i kvarten vilket vore fantastiskt kul för oss som gillar derbyn, jag hoppas det blir så.

Kan nu bara domarna sköta sitt jobb så blir den en rolig afton må det bästa laget vinna!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm. Undrar hur Apan mår?

Alla dessa fula överfall plus att Apsvenssons och Apsevcs psykgenombrott sänkte laget mot Luleå i CHL-semin. De leder ju serien med massor av poäng, men nog verkar de vara en koloss på lerfötter. Dessa uppmärksammade övergrepp av spelare och som lök på laxen hur deras ledare brytit ihop inför öppna kameror med "EN FRUKTANSVÄRT BRIST PÅ RESPEKT!"

Man undrar ju vad det beror på men vi utomstående ser ju hur en lång rad av de köpespelare Bagdad-Bob handlat in för en miljon under bordet bara slöar och skiter i laget, så det känns ju inte så konstigt att de förr eller senare skulle kollapsa.

Nå, de kommer ju att vinna serien förstås eftersom de har en ledning med så många poäng när så lite återstår.

Men de föll i Champions, ett av deras andra stora mål för i år. Men det gick inte. Luleå Hockey var för starka.

Och nu är det dags för slutspel, om en dryg månad. Apan kommer att få möta det i serien sämst placerade laget, av de som går vidare från åttondelarna där lag 7 möter lag 10 och lag 8 möter lag 9. 

Jag tror att chansen - eller för Apan: risken - är ganska stor att Apan åker på Pölsan eller Luleå i kvartsfinal. 

I går mötte Apan Pölsan och kom ifrån matchen med svansen mellan benen. Alla såg ju att Pölsan var det lag som skulle ha vunnit och den frustrerade Apan tog till värre och värre övergrepp för att freda sig. Utvisningarna haglade, men de skulle haft betydligt fler. På ren flyt nådde Apan oavgjort för att sedan ta bonuspinne på straffar. Men nu vet Apan att den Pölsa de skulle krossa, den finns inte längre. Nu finns dä'r ett lag där alla spelare gör sitt yttersta och det är tveksamt om Apan kan stå emot det.

Och i morgon möter man Luleå Hockey, det andra alternativet för kvartsfinal för Apan. Jag tror de är nervösa. Aporoliga. Dels har de ju nyligen mött Luleå i tre matcher på en dryg vecka och insåg att Luleå för varje period kunde och kontrollerade Apan allt bättre och till slut kunde Apan inte stå emot. Samtidigt vet Apan att det var ett kraftigt försvagat Luleå de torskade mot i CHL. Nu, i SHL, får ju Apan ta in Pesonen - men Luleå får ta in Billins, Sigalet, Ekarv, Harju och så Per Ledin och Robin Jonsson!

Jag förstår att man är oroliga i Apschtaan.

Aporoliga.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och avslutningsvis tar vi en ny titt på vilka lag som dominerat Luleå Hockey under de senaste 30 säsongerna, säsonger då hockeyn varit på riktigt. Jag plockar fram kompletta fakta för de tolv starkaste lagen i landet under den här perioden:

Maratontabellen för Elitserien SHL 1984-2014

1 Färjestads BK 2123
2 Luleå HF 1891
3 HV 71 1888
4 Djurgårdens IF 1824
5 Modo Hockey 1736
6 Brynäs IF 1735
7 Västra Frölunda HC 1703
8 Linköpings HC 1096
9 Leksands IF 1009
10 Timrå IK 927
11 Södertälje SK 924

12

MIF Redhawks

MÄKTIGA LAG!

884


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och sipåfan! Det slutar som jag ville och de teoretiska tabellavsnitten jag la upp blir precis som jag tänkt.

Pungen ledde 0-1 till ungefär halva tredje då Warulfven vänder till 2-1. Och med bara 55 sekunder kvar kvittrar Pungen 2-2. Och så - vid tidpunkten 59.53 lyckas Pungen dumma bort sig och ger Warulfven straff, som Gulas sätter och därmed vinner Warulfven 3 poäng efter 3-2.

Läget:

Om Ulfven vinner:
5. Pungen 46m +13 72p
6. Öret ....45m +14 71p
7. Ulfven ..46m -8 70p
8. Luleå ...45m -2 64p

Det betyder alltså att Ulfven drar ifrån Luleå, men med en match mer spelad. Det intressanta just nu är att vi har tre lag Ulfven, Öret och Pungen 6, 7, 8 poäng framför oss. SÅ kan vi nå gruppen nu under avslutande tio matcherna har vi tre lag inom räckhåll, och vi behöver passera två av dessa tre för att säkra en direktplats i kvarten.

När det gäller ställningen och avstånden ska vi förstås notera att Luleå har en match ospelad. I morgon möter vi Apan. Skulle vi vinna den är avstånden till de tre lag vi jagar 3-5 poäng. Fast man ska också notera att även Öret har en ospelad match jämföt med Ulfv-Pung. Öret möter i morgon HV-71 hemma och faktum är att skulle Öret vinna då klättrar de förbi HV på målskillnad och därmed skulle Öret vara på #4 i tabellen!

Nå, vi får avvakta till i morgon kväll innan vi vet förutsättningarna när alla lagen har nio matcher kvar.

Normalt skulle jag ju dissa våra egna chanser mot Apan och negga loss ordentligt. Men jag är inte säker på det. Fagervall har varit listig på sistone och börjar han få ihop laget så att man lirar bra redan från första perioden och försvararna gör sin plikt redan från början så...samtidigt tycker jag att Apan börjar verkar lite som att de tappar fotfästet, de känns lite vilsna och stämningen bland aporna verkar inget vidare. Plus har vi mött Aporna tre gånger på sistone och nog har det känts som att Luleå för varje match börjar kontrollera Apan allt bättre:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Man kan fundera på hur skulle serien sluta om lagen under de sista tio matcherna spelar ungefär lika bra som de gjort efter jul? Jag har räknat fram det och så här skulle det i så fall sluta:

1 Skellefteå AIK 55 112
2 Frölunda HC 55 100
3 Växjö Lakers HC 55 97
4 HV 71 55 89
5 Linköping HC 55 88
6 Örebro HK 55 87
7 Färjestads BK 55 84
8 Luleå HF 55 81
9 Djurgårdens IF 55 69
10 Leksands IF 55 67
11 Brynäs IF 55 62
12 MODO Hockey 55 54

Faktum är att i så fall skulle lagen hålla exakt de positioner de har idag. Men kan vi tror på det där? Att lagen kommer att prestera under närmaste tre veckorna nu på samma sätt som de gjort efter Jul?

Nej. Det vill säga att de lag 1-3 kan nog stämma. HV-Pungen kan nog fixa plats 4-5, kanske möjligen att de byter plats med varandra. 

Men lagen på plats 6-8 är jag mer tveksam på. Jag tror att Ulfven kommer att ta Öret. När det gäller Luleå är det mer oklart. Vi har en rätt svår uppgift men vi har förstärkt laget rejält och om bitarna faller på plats finns det chans att Luleå kan avancera och hota både Öre och Ulfv om sjätteplatsen.

Den andra frågan gäller förstås lagen på plats 9-11. Där är man ju fullständigt övertygad om att Pölsan är väldigt mycket bättre nu och mycket väl kan, t o m bör ta Djurgårn och Trottoaren. Men när det gäller vilket av dessa två lag som drar Svarte-Petter och måste kvalspela för att behålla SHL-plats är det mer tveksamt. Djurgårn går sedan länge dåligt och löper stor risk, men Trottoaren är mer oklar och vi vet inte om de går bra - eller går som Trottoaren vanligen plägar göra - under slutskedet.

Ulfven-Pungen 0-0 efter första. Imponerande att se Pogge i mål sedan han tappat klubba och fick lira som en armbollsvakt en minut och då parerade ett flertal skott.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, en enda SHL-match ikväll: Warulfven tar emot Pungen. en viktig match när det gäller striden om en direktplats till kvartsfinalen. 

Matchen kan ju också få betydelse för oss och för våra eventuella chanser att kanske nå direktplats. Men jag har svårtb att bestämma mig för vilket resultat som är bäst för Luleå. I dagsläget har vi:

5. Pungen 45m +13 72p
6. Öret ....45m +14 71p
7. Ulfven ..45m -9 67p
8. Luleå ...45m -2 64p

Man ser ju omedelbart att om Ulfven vinner tre poäng har de omedelbart så nära kontakt med Pungen, bara 2p bakom - och Öret - att de kommer att kunna fightas med dessa lag om en direktplatserna in i kaklet.

Men om Pungen vinner rycker de till sig 8p före Ulfven och då kan tåget mycket väl gå för Ulfven i slaget om direktkvart.

Så speciellt för Ulfven har denna match en mycket stor betydelse. Samtidigt säger Sanny att Pungen är Ulfvens Bogey Team. Så vi får se.

Men vad är bra för Luleå?

Vi antar att något av lagen vinner med ett mål och tar 3p. det ger oss:

Om Ulfven vinner:
5. Pungen 46m +13 72p
6. Öret ....45m +14 71p
7. Ulfven ..46m -8 70p
8. Luleå ...45m -2 64p

Om Pungen vinner:
5. Pungen 46m +14 75p
6. Öret ....45m +14 71p
7. Ulfven ..46m -9 67p
8. Luleå ...45m -2 64p
 

Hmm. Det är alltid räligt att önskehoppas. Med Murphy's första och andra lag som ledsnören vet man ju att om det blir som man hoppas kommer det så småningom att visa sig att det var det obraigaste som kunde hända. 

Hmm. Jag vill nog hoppas att Ulfven vinner ändå. Det skulle i så fall innebära att alla de tre lagen före oss är någorlunda samlade och lyckas vi närma oss ett av dem har vi då närmat oss alla tre och måste sluta före två av tre.

Skulle det bli tvärtom, att Pungen vinner, känns det nog som att Pungen lägger sig så långt före oss att vi inte kan nå ilapp dem. Det skulle då innebära att vi bara har Ulfven och Öret att sikta på. Ulfven blir förstås lättare att plocka då om de förlorat, men vi måste ändå upp och ta öret och gör vi det kan vi lika gärna plocka en Ulfv med tre pinnar fler.

När jag nu ser på läget undrar jag om det ändå inte blir Pung och Ulfv som tar direktplatserna medan Öret får kvala mot Pölsa och Luleå mot Djurgårn?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vilken rysare "Den sista Allsvenskan" blivit. 52 omgångar ska spelas och det återstår bara 6-7 matcher för lagen nu med följande tabellställning:

1 Karlskrona HK 46 85
2 IF Malmö Redhawks 45 83
       
3 VIK Västerås HK 45 81
4 Rögle BK 45 77
5 BIK Karlskoga 46 76
6 Mora IK 45 73
7 IF Björklöven 46 71
8 HC Vita Hästen 45 64
       
9 Asplöven HC 46 62
10 Almtuna IS 46 60
11 Timrå IK 45 58
12 IK Oskarshamn 45 57
       
13 AIK 45 54
14 Södertälje SK 46 53

Plats 1-2
De lag som kämpar om dessa positioner är Karlskrona, Malmö och Västerås och eventuellt kan också jokrarna Rögle hänga på. Serieettan och tvåan kommer ju att mötas inbördes efter serien i "Allsvensk final" och vinnaren går direkt upp i SHL

Gruppspelet
När det gäller platserna 3-8 ska alltså två av de ovan nämnda lagen hamna där plus kommer Bofors, Mora och Burkölen att hänga på. Dessa lag ser mer eller mindre klara ut för att delta i det gruppspel "kvalserie" som ska spelas. Men ytterligare ett lag ska ansluta och om den platsen kan striden bli in på målsnöret. Vita Hästen har greppet något men Hästen har tappat travet något under året och underifrån hotar Asplöven och kanske Almtuna, Timrå och Oskarshamn kan lägga sig i din leken också.

De sex lagen från platserna 3-8 ska alltså spela ett gruppspel varifrån Gruppetta, grupptvåa och grupptrea får spela direkt kval om en plats i nästa års SHL på följande sätt:

Gruppetta mot förloraren i Allsvensk final
Grupptvåa mot SHL lag 11
Grupptrea mot SHL lag 12

och de tre vinnarna går till SHL 2015-2016.

Bottenkval
Slutligen ska de två bottenlagen spela mot Dvision 1-lag om platser i nästa års Allsvenska. I detta nu ser det ut som att Södertälje är klara för det. Ytterligare ett lag ska hänga på och just nu ser det ut att bli AIK även om Oskarshamn och Timrå inte har klarat sig ännu.

Jaha, det lär bli livat.

Så, vilka lag kommer att slåss om de fyra SHL-platserna som står till buds för 2015-2016?

Låt oss anta att Trottoaren och MooDoo hamnar på platserna 11-12, även om Djurgårn kan tänkas ersätta Trottoaren. 

Allsvensk final
Karlskrona - Malmö

Kvalserie
1. Västerås
2. Rögle
3. Bofors
4. Mora
5. Burkölen
6. Lag sex 

Vi kan nog räkna bort lag sex. Hästen har tappat styrfart och skulle Aspis ta platsen är de försvagade eftersom Köplustan tvingade dem att tappa Jaros och Bryggman till Luleå. När det gäller Bofors har även de efter en lång överpresterad streak börjat tappa. Dark Horse är nog faktiskt Burkölen som är ett av de allsvenska lag som gått bäst sedan länge. Kom ihåg att Burkölen låg i botten under strecket länge men har nu klättrat så bra att de kan anses klara för kvalserien redan. Ska vi tro att också Rögle och Västerås håller? Då kan vi t ex få följande:

Karlskrona - Malmö -> Vinnaren till SHL (låt oss gissa Karlskrona, det vore kul)
Malmö-Västerås-> Vinnaren till SHL
Trottoaren-Rögle-> Vinnaren till SHL
MooDoo-Burkölen-> Vinnaren till SHL

Ojoj, vilka drabbningar. Speciellt MooDooismen mot Burkölen skulle bli svettig. Tänk om Burkölen går upp? Då skulle de få runt 25 miljoner mer att köpa spelare för och konkurrensen i Västerbotten skulle stegras rejält.

Men det finns ju flera tänkbara scenarior för matchserier där vinnaren erövrar en plats i SHL.

Det kan ju bli Trottoaren-Mora. Eller Malmö-Rögle. 

Spänningen är olidlig och kampen går över nästan hela allsvenskan ända in i kaklet för denna Den Sista Allsvenskan.

Jämförelsevis står SHL mest och stampar serien ut eftersom det inte finns så mycket att kriga om. Viktigast förstås nedre strecket om Trottoaren kan utmana Djurgården, och Pölsan är förstås fortfarande med fast laget är för bra och de klarar sig säkert. När det gäller övre strecket är det ju mindre intressant men kanske Ulfven eller eventuellt Luleå kan utmana Pung eller Öre, fast troligen inte.

Allsvenskan är betydligt mer spännande. Tack då j-a mycket för det, snåla Hockeyliga!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm. Pölsans sida här på snacket är den i särklass mest aktiva med massor av folk som följer föreningen, den mest anrika och klassiska hockeyförening som funnits i landet sedan hockey blev en sport som inte bara hanterades som ett lokalmästerskap i Fjollträsk.

Pölsan har också tillhört Elitserien SHL under samtliga 40 säsonger den funnits. Här finns alltså kinskap i massor och eftersom Pölsan igår mötte Apan i APschtaan besökte jag deras sida för att ta del av deras intryck av Apspelare, Apledare och Appublik. Det var skrämmande läsning. 

Man kan på goda grunder dra slutsatsen att Aporna håller på att göra sig omöjliga i hela hockey-Sverige. Håll till godo, citat från den pölserliga sidan:

Sen tjafsar Skellefteå fortfarande om offsideavblåsningen.

Att en av deras spelare på bortre kanten var långt inne i vår zon,

när pucken passerade blålinjen, tycks de inte bry sig om.

Men de är väl vana att få alla domslut med sig.

 Skitful checking to the head från blind side på Lindgren.

Publiken buar. Lindströmklass på deras kunnighet....

Återigen en Saikspelare med en huvudtackling...

SAIK-publiken är inte vana med att inte allt går deras väg...

Ovanligt att se Skellefteå spela så fult som idag. Flera väldigt ovårdade situationer.

Skellefteås publik otroligt äcklig. Buar åt en spelare som åker runt helt blodig i ansiktet. Vilket jävla skämt!

 Man blir lätt ovan att föra sig som vanligt folk när man är instängd i en gruva en hel vecka kan jag tänka mig. Fansen i Skellefteå vet inte bättre. 

Även om nu domslutet nu hade varit fel ( vilket det inte var)  så är det väl domarna de ska bua på och inte Rödin.

Vad har Rödin gjort för att förtjäna detta?

Wallson missnöjd m domaren

 Klart man ska släppa checking to the head när spelare vinglar av banan

Lindgren på Rödin e bisarr, han tar alltså tag i R:s tröja först. Sedan tacklas man väl m bröst, axlar, höft? Lindgren knuffas/puttar m nävarna.

Ja menar, när Käft får stjärttacklas på icke puckförare i 3 mot 3

Wallson framstår som en riktig skitstövel efter dagens match.

Wallson, vilken tomte!!

Skellefteå måste bort från tronen, vilka drägg, de saknar numera allt vad ödmjukhet heter nu för tiden. Från beundran går det allt mer mot har måste jag säga.

ja framgångarna har verkligen stigit Skellefteå över huvudet. Vidrigt säger jag bara.

Hjärnskakning på Lindgren. Publiken buar. Inavlade jävlar...

Läs Sevc idiotiska syn på saken.

Sveriges största gråtförening. Alltid så synd om Skellefteå. Tänk på alla i GRUVAN! SYFT.

Sedan har jag sagt det förr, men det tåls att sägas igen – publiken i Skellefteå är tammefan den mest iq-befriade/töntigaste/mest inavlade/okunnigaste/tystaste publiken i hela jävla SHL. Äckliga, jävla, vidriga, överviktiga alkoholister och tonårsföräldrar.

Sedan Wallsons kommentarer efter matchen – vilken jävla tomte. Och att SAIK var det bättre laget är ett stort jävla skämt. Dessutom fick Brynäs ingen som helst hjälp med domarna, då Skellefteåspelarna betedde sig som svin på isen.

Du hörde inte Berts kommentarer på presskonfen märker jag. Trots att det var era spelare som blev utvisade och betedde sig som svin var det ändå er det var så otroligt synd om.

Bert har alltid varit en grinolle utan verklighetsförankring. Hade betydligt högre tankar om Wallson men hans minspel efter den otroligt fula blindsidetacklingen på Lindgren och gnäll efter matchen fick mig att omvärdera karln fullständigt. Hoppas att Skellefteåspelaren får en rejäl avstängning.

Är du för att bua på skadade spelare? Om du inte sett så fick Lindgren hjärskakning och Rödin blodvite i ansiktet!

I övriga världen visar man respekt gentemot spelare som skadas i motståndarlaget liksom i hemmalaget. 

har bara varit med om en gång tidigare att man buar åt spelare som leds ut från isen. Då var det färjestad Trodde lite mer om Skellefteåpubliken. hockeykultur? Inte för mig

Skellefte är ju så vana med att alltid ha domarna på sin sida,

så att när domarna dömer mot dem (även när det är korrekta

utvisningar), då verkar de bli helt rabiata.

De kom ju billigt undan i går, när det gäller utvisningar.

Varför blev det t.ex. inte 2+2 när Rödin blev tacklad med

ansiktet före in i sargen. Skadorna i ansiktet var bara fejk?

Sen verkar deras tränare bli mer och mer dryga, ju mer de vinner.

Den enda som verkar någotsånar vettig är ju Klockare.

Men så har han ju spelat i Brynäs tidigare. Så lite folkvett har

han kanske lärt sig därifrån.

 Bert det tragiska bokstavsbarnet behöver ingen närmare presentation, hans gråtande och gruvarbetarhot talar sitt tydliga språk. "Vi unnar inga andra framgång" deklarerade Bert för det hade man skrivit in i Saiks värdegrund så nu vet ni varför det ylas om att motståndarna inte visar respekt, Saiks ledare vet inte vad respekt innebär.

Wallson har vigt sitt liv till att vara bitter över att ingen ville ha honom under hans spelarkarriär, allra minst Brynäs eller Luleå trots att han kom från plantskolan Kiruna. Nej den talanglöse Hans tvingades spela div 1 hela livet förutom 2 säsonger i Allsvenskan och en i div 3..."Det skall de jävlarna få äta upp" driver nu Wallson och har som trigger. En tragisk hockeyhaverist, lite sorglig om man skall vara ärlig. Dålig hy har han också...:)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

JIS: Stort tack!

Och härligt att se hur hela ert lag tagit er samman och nu spelar fin hockey och kommer säkert att fixa säsongen. Hoppas att ni helst skickar Trottoarkantens IF till kval, om det inte blir Djurgårn:-)

Kanske får ni spöa Warulfven i åttondelen för att sedan hämnas på Apan i kvarten? Det skulle öra hela denna säsong särdeles lyckad:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Amen! Att vi inte lyckades vinna igår är förjävligt och sen att det buades åt våra skadade spelare är bara patetiskt! Nä jag hoppas Saik kommer ner på Jorden väldigt snart!

Grattis till 3 fräscha igår! Och grattis till CHL segern!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ja, Gudars skymning. 

Det blir bara värre och värre. Och det handlar om Apan eller rättare sagt: apsupportrarna.

Som alla vet var det match i Apschtaan igår, mellan Apan och Pölsan. Och bottenlaget Pölsan var bättre och skulle ha vunnit matchen. En honnör till Bulan och till Pölsans duktiga spelare.

Men Apan surnade ju till över att bli utspelade och radade upp fula påhopp. Domarna hade fullt sjå och blåste hela 43 minuter på Apan mot 4 på Pölsan. Värst av allt var de riktigt fula överfallen på Pölsor av Apor bl a en ful checking to the head och en skitful cross som kastade en Pölsa i sargen med huvudet före.

Men det stannar inte där. Ingen har väl glömt i slutet av en tät match Apan-Luleå då Apan skulle ha en utvisning men Zebran i stället hittade på att ta ut en lulespelare? Och när Luleås kapare Burra frågade varför fick han svaret att "hade jag inte gjort så skulle jag inte kommit levande ur Apschtaan". Sagt av Niklas Persson, sedemera Lovefall och ännu mer sedemera försvunnen som zebra, tack.

Lovefall hade väl hört talas om hur Apsupportrar överföll en lule supportbuss med stenbumlingar när den passerade på vägen där de låg i bakhåll, med krossade fönster och skadade passagerare som följd. Det var förstås ursäktade eftersom Fehlman i tidningen på morgonen hetsat mot Luleåsupportrar under rubriken "Stanna hemma, idioter!" samt eftersom Luleå vunnit matchen i Apschtaan, första gången sedan början av nittiotalet. Man får ju förstå att de blev uppretade och inte kunde hålla sig, väl...

Appubliken skämde tydligen ut sig mer än normalt igår, igen. Pölsans stjärna unge Rödin hade tydligen blivit nedslagen med blodvite som följd och blev därför rejält och kontinuerligt utbuad av den "kunniga" appubliken.

Tur att matcherna inte sänds utomlands. Tänka sig vilket rykte Sverige då skulle få. Tack och lov spelades CHL-finalen - sänd i 28 länder och territorier över hela världen - utan Apor men mellan de fina lagen från Luleå och Göteborg.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

På torsdag är det Luleå som har det tvivelaktiga nöjet att möta dessa Apans bärsärkar och man får hoppas att vi slipper få någon skadad efter Apöverfall i stil med de våldsamma påhopp Apan uppeldade av egen appublik levererade.

Man undrar varför de blev så rabiata, så galet attackerande matchen igenom där de drog på sig >10 ggr så många utvisningsminuter som Pölsan. Min gissning är att Pölsan hade ledningen med 0-1, 1-2, 2-3 och 3-4. 

Och Apan är tydligen beredda att gå över skadade motståndare i drivor för att vinna.

Nå. Vi har grabbar med erfarenhet av galna motståndare i laget. Jag tror inte Apan kan komma upp i Delfinen och försöka skrämmas. 

Däremot får de gärna släppa fram den suveräna duon Widing-Forsell i sitt paradnummer "Satellit! Satellit! Åh-åh-åh...."


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit pommes frites.

Nu har jag tittat på Apans överfall på Pölsor.

Det var inte vackert. Först tacklingen mot huvudet på en oförberedd Pölsa när en Apa kommer in som nummer tre i situationen. Den var inte snygg. Jag hoppas att den stackars Pölsan inte blev så allvarliogt skadad och borta så länge. Apan blir naturligtvis avstängd och har flera matchers vila att vänta.

Och som det inte var nog kommer en minst lika ful Apinsats senare i matchen. En pölsa 1,5 meter från sarg. Då anfaller en Apa honom bakifrån. Ingen tackling eller så utan han lyfter klubban framför sig och delar ut en fruktansvärt gård crosschecking mot övre delen av ryggen på Pölsan. Här kan man inte diskutera misstag eller att det var inte meningen. Det finns bara en följd av ett sådant överfall och det vet ju Apan. Pölsan flyger som en projektil mot sragen med huvudet före som slår i med ful vinkel och först blir man rädd att det kan vara fråga om en nackskda. Men såvitt jag förstått klarade han sig från det. Här nöjde sig zebrorna med 10 minuter vilket förstås var helt fel. Vid sådant överlagt farligt spel finns det bara att plocka bort spelaren från matchen.

Det är verkligen trist att se hur fulspelet tagit sig in hos Apan och värre ändå hur ledarna blundar för det på ett sådant upprörande sätt att man måste fråga sig om de inte i själva verket ligger bakom överfallen. Apwallson i intervju vägrar ju uttala sig om zebrorna men det framgår med all tydlighet att han anser att DET ÄR EN FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT MOT OSS att våra spelare blir utvisade... 

Det där låter mycket tråkigt att höra. Kan det vara så att laget är i vackling, att de latmaskar som Lehtonen, Schrempen och Widing som Bagdad-Bob fyllt laget med till slut lyckats sabotera stämningen bland aporna så pass att de inte längre kan stå emot kollapsen mentalt? Jag menar, laget leder ju fortfarande serien stort men kanske inser de att när slutspelet börjar kommer de att kollapsa.

Efter vad jag läst om dagens match undrar jag om inte t o m Pölsan kommer att kunna plocka ned Apan om de möts i kvarten.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu är det dags! Nu ska vi gå igenom hela den anrika historien om Apans egna vakter, om alla fina vakter de utbildat av pojkar i Apschtaan som blivit vakter i Apans SHL-lag varefter många av dem gått vidare och blivit världsstjärnor.

Bara att bulla upp med godis, chips och läsk eller öl för att kunna ägna lång tid framför datorn för att ta del om det giganiska epos, den långa historia, som är nödvändig för att beskriva Apans egna vakter.

Håll till godo:

Sagan om Apans Vakter

.....the end.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så passerar jag Mora IKs Stigsson, som inte varit här senaste åren. Nu är jag nummer 23 bland antal inlägg på snacket. LRäknade man längden på inlägg skulle jag väl antagligen avancera rejält;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser nu bilder av hur en Apa sätter in en ful tackling mot huvudet på en Pölsa.

Trist att se sådant i svensk hockey. Undrar om det är Apsevc som utbildat Apan att spela så fult. Vi får hoppas på en lång avstängning av fulspelande apor.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos zebror har Tollefsen friats av Riksidrottsnämnden för straffet som Disciplinnämnden utdömde för "mordhot" när Tollefsen enligt egen utsago till en linjeman sagt "Motståndaren höll på att strypa mig. Hur skulle du känna det om jag försökte strypa dig?" varpå zebrorna skickade ut Tollefsen för mordhot.

Domarbasen kommenterar "– Det finns en problematik med de friande domarna, när man inte går på domarnas linje. Vi har nog problem med rekrytering av domare i svensk hockey och när en sån här sak kommer, som kommunicerar att det är okej att göra vadsomhelst mot domarna, då fortplantar det sig rakt ner i seriesystemet, säger han till Expressen.

"Tycker synd om Tobias"

– Sen tycker jag väldigt synd om Tobias också som självklart funderar över varför man håller på med det här."

Det var ju också ett jävla sätt att kommentera saken och säger allt om den mentalitet som präglar zebrakåren.

Vore det inte lämpligare att uttala att "Vi hade fel, det var dåligt av oss".

Hur skulle det se ut om en restaurangvakt halvt slår ihjäl en krogbesökare varpå vakten döms i civil domstol och restaurangerna förklarar att det var en obra dom eftersom det försvårar rekryteringen av vakter som är villiga att halvt slå ihjäl betalande gäster...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser att Hasse Wallson efter match förklarar "– Jag tänker inte säga vad jag vill säga. Alla ser ju…nej, jag har inga kommentarer, sa en synbart irriterad Wallson."

Alla inser vad han menar. Han är ju sagt det tidigare. Sagt att DET ÄR FRUKTANSVÄRD BRIST PÅ RESPEKT AV DOMARNA MOT OSS!

Värdegrunnnnnndens dåliga förlorare och dåliga vinnare uttalar sig och man blir inte förvånad när man läser Apsupportrarna på nätet efter varje match de inte vinner förklara att det var domarnas fel...

Sådan Apherre, sådan Aphund.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Fortsatt tror jag väl att Luleå är så starka att det nedre strecket ska vi inte behöva riskera. Troligen blir vi ju kvar på åttondelsfinal och en riskabel bäst av tre matcher där.

Men det vi snaglar mot är förstås övre strecket och chansen att knipa en direktplats till kvarten om vi når plats sex. I detta nu har vi

5. Pungen +13 72p
6. Öret +14 71p
7. Ulfven -9 67p
8. Luleå -2 64p

 Warulfven går visserligen starkt nu men bara tre poäng på tio matcher kan ju ske.

Men vi måste ta ett lag till och vi har hela 7p upp till Öret samt 8p till Pungen och dessutom målskillnad. Fan att vi torskade 2 p mot Öret innan uppehållet, annars hade avståndet varit bara 3p till Öret idag!

Det betyder ju att vi måste ta 0,8 poäng per match tio matcher i rad på något av lagen Öret och Pungen för att nå ikapp. 

Det låter ju omöjligt.

Men vi ger ju inte upp förrän den feta damen, ja ni vet. Två vinster mot två förluster innebär ju att på bara ett par omgångar kan man vara ikapp och det vi kan fixa det på en match. Öret - Luleå 18 februari blir ju intressant bl a...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, efter kvällens resultat blir jag tvungen uppdatera nedanstående prognos som jag ställde avseende Pölsans framtid 30 januari.

Jag kan konstatera att jag tippat allt korrekt förutom att Warulfven torskade hemma mot Djurgårn och vann borta mot Trottoaren i stället för tvärtom; samt att Pölsan trots att man var nära inte tog tre pinnar av Apan utan bara fick med sig en.


Ändringar i Bold.

Streck-prognos

Tre matcher tar det. Nu ska jag sticka ut hakan rejält. 

I detta nu har vi:

9. Djurgårn 43m 56p
10. Trottoarn 43m 54p
11. Pölsan 43m 49p 

Och i morgon:

Pölsan-Lustan
Trottoarn-Läjkers
Ulfven-Djurgårn

Jag tror att Pölsan vinner! Visserligen har Lustan ett jävla fart-gäng som kan köra över ett lag som lirar energipress, men Pölsan har haft otur och tappat många matcher de skulle haft pinnar i på sistone. Så nu faller flytet in på Pölsasidan. Att Trottoarn torskar mot Läjkers ser jag som säkert och vidare har jag svårt att tro att Djurgårn kan ta poäng borta mot Ulfven.

Jag hade rätt om Pölsan och Trottoaren, men Djurgårn bommade jag!

Sedan har vi:

 9. Djurgårn 44m 59p
10. Trottoarn 44m 54p
11. Pölsan 44m 52p 

Därefter kommer tio dagars uppehåll och under den tiden tror jag Bulan kommer att vässa upp Pölsan, stärkta av tre pinnar mot Lustan, att verkligen ta in Rönkenhockeyn och dessutom ta fram den offensiva styrka som något tvekat senaste veckorna. Därefter kommer Pölsan att vara sammansvetsad och bli ett lag som tar i stället för förlorarna pinnarna. Och för varje match blir de allt säkrare.

Efter uppehållet har vi i omgång 45:

Apan-Pölsan
Trottoarn-Ulfven
Djurgårn-MooDoo

När jag nu sticker ut hakan säger jag att MooDoo slår Djurgårn. Någon gång måste MooDoo våga vinna och Djurgårn t o m borta är nog det svagaste motståndet MooDoo kan hitta i detta nu så nog kan de ta Säckens försvarslag, som nu har väldigt lite framåt. Derykänslan för Trottoarn-Ulfven talar för oavgjort, låt säga att Trottoarn sedan tar extrapinnen. Och nu - efter att ha kämpat ihop laget under tio dagar kommer Pölsan ut beredda att ge allt, medan Apan är mentalt vilande eftersom de tror de möter en munsbit, en de krossade för några veckor sedan. Så jag tror att Pölsan vinner igen!

Jag hade rätt om MooDoo och Djurgårn och det var också nära att Pölsan tog Apan. Däremot var Trottoaren svagare än väntat och torskade hemma mot Warulfven.

Sedan har vi:

 9. Djurgårn 45m 59p
10. Trottoarn 45m 54p
11. Pölsan 45m 53p 

Och så är det dags för den tredje omgången, dvs omgång 46, där vi har:
 
Lustan-Djurgårn
Pölsan-Trottoarn
 
Ja, just det:-) Anfallsglada Lustan kommer att ha lekstuga mot Djurgårn. I den andra matchen är det fröstås dags. Då kommer Trottoarn att straffas för senaste vinsten, utdelad av en zebra, mot Pölsan. Något annat finns inte. Och sedan...
 
  9. Djurgårn 46m 59p
10. Pölsan 46m 56p 
11. Trottoarn 46m 53p
 
Tre omgångar tar det....
 
Når Pölsan det läget kommer de inte att vara möjliga att stoppa i år. Då kommer man att hålla sig borta från strecket. Trist nog är det helt klart Djurgårn som mest riskerar att hamna under, men i det uppkomna läget kanske Trottoarens IF börjar vackla och tappa självförtroendet? En utveckling jag gärna skulle se, efter klubbens inköp av en Trottoarkant...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit, Apan tar två pinnar efter straffarna. Såvitt jag förstår mätig insats av Pölsan som är i ledningen vid fyra tillfällen men inte riktigt lyckas knyta till det. Låter som utmärkt spel av Pölsan och visst har de blivit så starka sedan de tog in Bulan att de inte ska riskera kval. Men Pölsan är fortfarande kvar under strecket eftersom de släppte bonuspinnen.

Men på torsdag har vi Pölsan mot Trottoaren i den gävliga staden och då räknar jag med att Pölsan skickar Trottoaren under strecket för gott - om nu inte Djurgårn hamnar där under i stället för Trottoaren.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det blir straffar i Apschtaan...mest anmärkningsvärt från matchen är utvsiningarna 43 minuter på Apan mot 4 minuter på Pölsan. 

Bland Apans finns då 20-20 minuter för checking to the head respektive checking from behind av fulspelande apor, så egentligen 13 min mot 4 min utvisningar av Apan. Inte så smart av aporna mot Pölsans fina PP och Pölsan satte 2 av målen i PP.

Men riktigt knepigt är att i denna utvsiningskarusell för Apans fulspel är fulspelarmästaren Apsevc inte utvisad?

På något sätt känns det som att Apledarna tröttnade på Apsevc sedan han skämde ut sig så kapitalt i CHL-semin mot Luleå och självmant gav bort Apsegern.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

1,5 minut kvar av sudd och zebrorna tar en superbillig utvisning på en Pölsa därtill motiverade av appubliken.

Bulan blir skitförbannad på zebrorna som beter sig så i ett sådant läge, och zebrorna skäms så jävligt att de några sekunder senare tar en kompensation på en apa.

En halv minut kvar av sudd nu...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Öret vinner på övertid tyvärr. Jämra läjkrar! 

I botten spöar MooDoo Djurgårn 1-2 medan Trottoaren torskar 1-4 mot Warulfven. 

Köplustan spöade alltså HV och har i de sexpoängsmatcherna på två dagar tagit sex poäng - eller ska det heta tolv poäng - av HV.

Apan kvitterade 4-4 mot Pölsan och där pågår sudd...Kom igen, Pölsor!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Luleå vinner med 3-4 borta mot Pungen vilket är imponerande. Daniel spelade upp sig ordentligt efter frösta perioden och det gällde väl Luleås försvarsspel delvis också, som var delansvariga för de tre puckar Larsson släppte in i första.

Så sammanfattningsvis en bra match av Daniel Larsson som för färsta gången väl (?) vinner en match mot David Rautio. Dock ska sägas att de mål Berguven släppte in var mer självklara efter en satsning på offensivt spel av Luleå - och detta borta mot Pungen, imponerande.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå leder alltså borta mot Pungen med 3-4 och med Larsson i målet med fem minuter kvar. Men det är full fart och det kan nog sluta hur som helst.

Spelas ju fler matcher ikväll och Köplustan som krossade HV igår upprepar det idag.

Pölsan leder 3-4 mot Apan, trevligt, hoppas de håller det:-)

Warulfven leder 1-3 på Trottoaren och i detta nu är det Trottoaren som återigen tagit plats under strecket.

MooDoo med nye Hossa har 1-2 ledning på Djurgårn som nog börjar bli rejält nervösa i brallan nu.

Och så har Läjkrarna gått upp till 2-2 mot Öret, känns ju bra för våra möjligheter till direktkvart att Öret inte får pinnar...

2.14 kvar, 3-4 till Luleå, Berguven går ut och Pungen kör 6 mot 5...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och Kukan målar på Berguven efter en snygg prestation! 

Fan, Luleå håller på att piska Pungen genom att spela Punga-Hockey mot pungarne och på bortaplan och allt. Just nu äger Luleåklacken också Pngaarenan:-) 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

DansbandsWolf: Jag kollade förresten vidare på Larsson, Wolf.

Senast Luleå vann med Larsson i mål i SHL var alltså 6 dec mot Pölsan 3-2. Och innan dess två dagar tidigare 4 december 1-0 på Köplustan.

Innan dess får man gå ända bak till 1 november för en vinst med Larsson med spade, 3-2 på Ulfven på straffar.

Och innan dess ända till 4 oktober 2-1 på HV.

Samtliga hemmavinster faktiskt...

Tycker för övrigt att Larsson skärpt till sig i den här matchen efter en något mindre imponerande inledning. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blister Brigade: Håller med om att det finns rätt många bra spelare i laget f n även om några försvinner och förstärkningar kan komma till. Just nu tror jag knappast det finns planer att lägga ut multum för köpespelarstjärnor utan gissar att mer fokus på att våra egna spelare lirar hos oss - som kanske Omark - och bygga på längre sikt. Dessutom har vi ju visst hänsyn till samverkan med Aspis med vilka vi kan byta spelare lite emellan, ha plats för att lovande kan få spela upp sig och utvecklas. T ex var ju Joel där hela förra året och Fagerudd satt vi ju där i två år. Det gör ju lite att vi i princip kan ha en bredare trupp med fler spelare som inte är färdiga men kan utvecklas i allsvensk miljö och ta nästa steg.

Skillnad mot Apan som inte har en sådan klubb - det skulle ju vara Burkölen - men där kräver ju supportrarna på årsmöten att ledningen garanterar att man aldrig hjälper Burkölen: hatet är större än insikten om hur man får ett starkt Västerbotten och en stark Apa på sikt. Så Bagdad-Bob får ju mer satsa på att köpa färdiga stjärnor med miljoner under bordet i handpenningar. Hur länge nu ett sådant beteende kan fungera...


« · 1661441 · »