Luleå HF

SHL · 117728 inlägg · 890 ämnen

« · 1718570 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Så orimligt fånigt misstag att jag inte ids tänka på vad jag gör så...jag gjorde det igen!

OK, då....
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160108_kl._08.13.53.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och...så gör jag samma tabbe igen!

Så går det när man göra flera saker samtidigt, men skam den som ger sig. Jag försöker igen och igen och igen och...

Här kommer den alltså. En tabell som visar hur många poäng per match lagen tar under de senare åtta veckorna av serien jämfört med under de tidigare åtta veckorna:

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit! Återigen trycker jag fel och väljer skicka meddelandet isf lägg in bild.

Men här kommer den alltså. En tabell som visar hur många poäng per match lagen tar under de senare åtta veckorna av serien jämfört med under de tidigare åtta veckorna:

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hm. Jag har väl inte räknat klart ännu? ;-)

Grejen är att jag arbetar med ett projekt med deadline sedan igår eftermiddag, har gjort så hela natten och kommer att fortsätta till fredag kväll innan jag blir klar och kan sova. Vilket innebär korta pauser emellanåt för att sträcka på benen, ta en espresso, skriva lite hockey eller liknande.

Och nu kör vi en kompletterande hockeypotpurri.

Jag delar in seriesäsongen som hittills spelats i två delar på vardera c:a två månader där del 1 omfattar första 18 omgångarna och del 2 de senaste 13 omgångarna (att det blir färre matcher under del två beror ju framför allt på uppehåll för julledighet/landslagskupper etc. Någon annan förklaring till mitt val känner jag inte till;-)).

Nå. Min fråga är följande: Hur har lagens resultat förändrats från första delen till andra delen.

Den första kartläggningen visar hur mycket bättre eller sämre de %uellt blivit när det gäller att ta poäng och här kommer resultatet:

Luleå HF 135

IF Malmö Redhawks 55
MODO Hockey 49

Djurgårdens IF 23
HV 71 21

Skellefteå AIK 4
Färjestad BK -2
Växjö Lakers HC -8
Frölunda HC -13

Linköping HC -20
Karlskrona HK -31

Brynäs IF -38
Rögle BK -40
Örebro HK -49

Nästa presentation visar hur många poäng laget tar per match under senaste 8 veckorna jämfört med under första åtta veckorna. Det här VET vi ju igen-kligen, men mer som känsla och fint att få fakta på det. Här kommer det:

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, hur kommer det sig att Luleå går så j-a bra nu? Efter att ha inlett serien riktigt och överraskande uselt, efter förväntningarna, går vi ju nu bäst i landet senaste 8 veckorna.

Vad har hänt? Vad ändrade vi på för att åstadkomma detta?

Kom ihåg att det inte handlade om att vi successivt blev lite bättre match för match. Nejdå. Det fick på några dagar.

Vi hade i matcherna innan först torskat hemma mot Warulfven med 2-3, därefter borta mot Malmoe med 5-1 och så fick vi stryk hemma av HV med 1-4.

Fem dagar senare slog vi Öret borta med 1-2 och sedan var vi igång. Kom också ihåg att vi blev av med Lassi, med Danne och så vidare och fick släppa ut flera junisar att vakta vårt mål inklusive yngste vaktdebutanten i Elitseriens historia.

Men vi vann, och vi fortsatte vinna. De tretton matcher vi spelat har vi vunnit 11 och när det gäller de två förlorade var det i första hand mot Köplustan - men detta efter en stark match där vi snarast var bättre laget och när vi senare mötte Lustan har vi spöat dem två gånger av tre. Den andra förlorade var mot Warulfven och detta först efter straffar i en match som Luleå borde vunnit tidigare.

Lassinantti är tillbaka och lika suverän som i fjol. Med en sådan vakt kan vi lyckas hur väl som helst.

Anfallsspelet? Vi har ju stjärnor och de gick bra inledningsvis men vi förlorade ändå matcher trots att vi målade. Nu under senaste åtta veckorna har anfallsspelet ofta stampat och jag tror att det beror på att våra forwards fått lära sig in i att inte bara satsa framåt utan också helt delta i vårt försvarsspel genom en intensiv checking. Detta har tagit sin tid att lära in och under tiden har anfallsspelet delvis blivit lidande. Men våra tidigare spelare har kunnat detta och levererat framåt och nu känns det som att t ex Rajala och Flix börjar hitta sig i spelet också och komma fram till målchanser. Tänk om även Sweatt kan kliva in i laget och leverera!

Nej, det är alltså försvarsspelet vi fixat till. Framför allt skulle jag vilja säga att alla deltar och kämpar för att inte släppa in motståndarna framför mål i omöjliga chanser. Tidigare i höstas såg det helt hopplöst ut och jag och andra såg ingen annan råd annat än att sparka de flesta av våra backar.

Men Gudars Skymning! Nu KAN de spela försvarsspel! Naturligtvis till stor del beroende av att våra forwards hjälper till som de ska och vi efter att ha etablerat visst liknande styrspel fått kontroll över motståndarna som har svårt att komma in i vår zon samt väl där som regel får bara snurra som Sedinare i hörn eller vid sarger där de kan bli uppfläkta. De släpps inte längre in framför vårt mål och får inte avlossa andra skott än från distans och eftersom spelarna ser till att Lassi får se skotten går nästan inget in.

Idag under match var jag intresserad av att se hur vårt vs. Pungens försvar fungerade. Vi hade ju torskat matcherna mot Pungen i år och detta efter ett exemplariskt försvarsspel av Pungen med stjärnor som Rahimi, Junland och Chad Billins som hos Pungen växt ut till den back vi hade hoppats på i fjol.

Men idag var det tvärtom.

Våra forwards var på Pungens backar och försvarsspelande forwards som getingar och gav dem inte en lugn sekund. Gång efter annan blev puck och spel kvar i deras zon och ofta gav de pucken genom misstag till oss.

I vår zon var det tvärtom - Pungaforwards försökte pressa högt men imponerande snyggt samspel av lulespelare och som regel lirade och passade vi oss enkelt runt dessa pressade.

Skitfint alltså! När samarbetet och tryggheten i ett stabilt försvarsspel etablerades, släppte det också för det kreativa backspelet. Dessutom såg jag till min glädje att det inte kördes in absurdum utan i pressade lägen där inte bättre lösningar fanns drog vi oss inte för att snyggt lobba ut pucken medan pungarne gnisslade tänder:-)

Hur länge kan vi fortsätta gå så bra? Spelar vi ÖVER vår förmåga, faller vi snart?

Jovisst kan det börja gå oss emot med oflyt och sådant.

Men faktum är att det kan finnas mer att hämta. Kom ihåg att vår kanske viktigaste spelare framåt skulle vara Bill Sweatt och han har i princip inte kunnat lira denna säsong pga magmuskelskada ännu. Kanske kommer han inte att kunna heller, men OM han kommer tillbaka....vilket tillskott! Då kan vi bli ännu bättre!

Vidare tänker jag att spelarna under dessa åtta veckor framför allt fått fokusera på försvarsspelet med tanke på att kan man bara täta bakåt kommer vi att måla tillräckligt framåt.

Nu har spelet satt sig och laget fungerar. Bakifrån i försvaret, där tryggheten måste börja. Och nu kan vi gå vidare för att bli ännu vassare framåt. Vi har ju kreativa anfallspelare som Rajala, Micflikier, Wally och Pistol Pete bland annat och dessutom tycks även de andra bli vassare i samspel med dessa stjärnor.

Nej. Jag tror inte att vi haft en "galen form- och flyt-topp" som okunniga s k experter nu vill ha det till.

Jag tror att vi visat att med många nya spelare tillika många ovana vid vårt spel tar det sin tid att få allt att fungera. men nu fungerar det och kan lyfta ytterligare.

HUR bra är vi? Igen-kligen?

Ja vi har ju i princip spöat alla lag vi mött senaste månaderna och framför allt har vi visat att mot ruggiga Köplustan har vi avancerat till att bli minst lika häftiga.

Det ska verkligen bli intressant att se hur vi klarar oss mot Apan nästnästa omgång. Vad än brännvinsjournalister och slika ljusskygga ljuger om är det inget tvivel om att Apan alltid gör sitt yttersta mot oss. Så det blir en spännande värdemätare, speciellt som Apan är landets bästa lag under senaste åtta veckorna - samtidigt som vi är bästa laget; om man ser till hur många poäng lagen tagit.

Nu talar vi visserligen bara serien, men hur står vi oss i ett slutspel?

Bra, tror jag.

Inget lag kommer att kunna skrämma oss fysiskt i år. Om något är det vi som skrämmer andra. Men det lag som försöker störa oss med brutala tacklingar kommer att få värre tillbaka.

Dessutom kommer ett lag att behöva målgörare för att gå hela vägen. Och vi har några som kan måla i alla omständigheter. Vässar Rajala och Micflikier upp sig nu och kommer Sweatt tillbaka..då saknar vi inte verktyg.

Kan det bli att vi viker ned oss? Att andra lag VILL mer än oss, kämpar mer och vinner för att de vill vinsten hetare än vi?

Nej, det tror jag inte heller. Visst startade vi säsongen med en brokig skara men dessa har gått igenom rena rama Golgatavandringen smädade, utskrattade, misslyckade och har på vilja och skicklighet tagit sig upp på Parnassen och jag tror att de säsongen igenom kommer att brinna av lustan till revansch och därmed gå ända in i kaklet för att vinna den sista match vi spelar i vår.

Det här ser...bra ut.

Man blir glad.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
He he, ser att Slovakiens toppforward från junis-VM, 19-årige Lukáš Hrušík skrivit på för Luleå Hockey och anländer i slutet av veckan. Han börjar hus A-junisarna så får vi se - kanske han får lira med Aspis i Allsvenskan eller t o m Luleå i SHL i år.

Jag kan inte säga att jag är förvånad över att Hrusik väljer att komma till Luleå för att fortsätta sin utveckling. Luleå Hockey har nog längst och bäst cred av svenska elitklubbar för att rekrytera och ta hand om spelare i första hand från Finland och Tjeckoslovakien. När det gäller just slovaker har vi ju haft fantastisk glädje av dessa - vem kommer inte ihåg Lubos Bartecko, Tomas Surovy, Vladimir Orszagh m fl och i detta nu håller ju såväl Pistol Pete Cehlarik som Christian Jaros att via Luleå spela sig till karriärer i NHL.

Inte förvånande att Hrusik också väljer Luleå Hockey. Välkommen till landets hetaste hockeystad:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det har hunnit bli fredag den 8 januari och idag skulle Pelvis Restely ha fyllt 81 år men en som fyller är David Jones, dvs Bowie men i hans fall blir det 71 år.

Med denna inledning kan man konstatera att i morgon lördag är det full omgång när Elitserien SHLs lag spelar sina 32a matcher på följande sätt:


MODO Hockey - Skellefteå AIK
Djurgårdens IF - Örebro HK
Växjö Lakers HC - Linköping HC
Färjestad BK - Frölunda HC
HV 71 - Luleå HF
Brynäs IF - IF Malmö Redhawks
Karlskrona HK - Rögle BK

Själva möter vi HV för första gången sedan början av november. Det var faktiskt mot HV vi spelade och förlorade med 1-4 hemma, innan vi startade vår serie på 13 matcher med 11 vunna.

Kommer HV att spräcka våra ritningar igen? Eller är vi nu så starka att vi t o m kan ta HV borta?

För oss innebär ju poäng att vi hänger på Läjkrarna i toppen av klungan eller t o m att vi kan passera om Lakers torskar "derbyt" mot Pungen.

För HV känns en vinst nödvändig eftersom de, vid förlust, kan bli 9 pinnar bakom sista laget i klungan så ska de seriöst hänga på kampen om direktplatser till slutspelet måste de ta chansen nu. Sackar de efter kommer det att bli plats 9-10 och PlayIn med bortanackdel för HV - och det är ju idag det mest realistiska förstås.

Men mycket spännande att se Luleå mot HV och det är den sista matchen av serielunken innan det är dags för oss att möta Apan igen! Ojojoj...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
zigge: Hej zigge! Det var ju en hög puck nära sarg som Micflikier slog till på volley för att förlänga men eftersom det blev felstuds gick den över plexi och det var djupt nere i Luleås zon dvs innan båsen, så det blev en korrekt puckut, som jag uppfattade det.

Håller med om att tyvärr har inte fyra domare inneburit den förbättring vi hoppats, gissningsvis eftersom nivån på dessa är skrämmande låg plus att hockeyn blivit snabbare och starkare och det blivit än svårare för zebrorna.

Tack för grattis och i efterhand grattis till er imponerande seger nere i Göttlabörrrrg!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, blir tvungen att kommentera idioten Wikegårds påkallade, omotiverade och ointelligenta påhopp på Osten Bergström i Cmorestudion innan matchen Rögle-Djurgårn idag.

Bakgrunden är följande:

1. I matchen Köplustan-Luleå överfaller Lustan Lauritzen Luleås Melart och grupp uppstår där Melart får styrk och tar emot en massa slag och när han väl börjar försvara sig knappt får in något.

2. DIFiplinnämnden dömer båda till samma straff; två matcher.

Redan det är upprörande. Skandalöst att Melart ska bli avstängd för att ja blivit överfallen och slagen.

Sedan blir det värre.

3. DIFiplinnämnden inser att Melart kommer att spela för Finlands landslag i Channel One Cup, men eftersom avstängningarna gäller all hockey innebär det att Melart blir avstängd 1 SHL-match, plus landslagsmatch och sedan efter uppehållet blir spelklar igen. Medan Lauritzen, som inte blir uttagen till landslag, blir avstängd två SHL-matcher.

4. Då hittar DIFiplinnämnden på att fastslå att Melart ska vara avstägd till ett visst datum, vilket innebär att han blir avstängd hela fem matcher (2 SHL, 3 landskamper). D v s Melart får ett värre straff än Lauritzen, som överföll och misshandlade honom.

5. DIFiplinnämnden gör som de vill och skiter i att Luleå protesterar.

6. Då frågar Osten Riksidrottsnämnden om DIFiplinnämden får göra så här?

7. Aldrig i helvete, svarar RIN, och undanröjer DIFiplinnämndens korkade beslut.

Wikegårds kommentar är att "tänk om ALLA skulle göra så här"!

OCH?

Om DIFiplinnämnden uppför sig så hela tiden önskar jag att just ALLA skulle fråga RIN om DIFiplinnämndens agerande varje gång. Så skulle det snabbt visa sig hur inkompetent DIFiplinnämnden uppför sig och hockeyförbundet skulle bli tvungna att ordna upp det där - och byta ut Lärling i situationsrummet samtidigt.

Men jag har en känsla av att det finns vissa lag som inte skulle behöva överklaga DIFiplinnämndens beslut eftersom de inte drabbas av dessa - i många fall kommer ju inte deras ärenden ens till nämnden, eftersom de stannar i situationsrummet...

Men det reagerar förstås inte Wilkegård på. Denne extremt subjektive tyckare ser ju verkligheten genom egna, filtrerande glasögon.

Det må så vara. Men när han riden av hybrismara får för sig att gång på gång snacka skit om Osten Bergström är det för bedrövligt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tjena, Grattis till vinsten, jag kom in o zappade runt lite blan dpågående matcher, bla Er match, o denna Puck Out, var inte den ut i båset? Elr gick den över plexit? Jag tyckte det såg ut som 1:a alt? Såg DU bättre? Får väl hoppas zebran hade bästa ögat, o att det va rätt. Tyvärr har ju inte domarstandarden direkt förbättrats sen Kuben lade ner pipan. Ibland ser man horribla icke-domare - går det inte få bättre? Vi trodde väl 4-domarsystemet skulle bli fyrdubbelt bättre, men det vetetusan.
Jaja, vann gjorde ni ju iaf! Sen tycker jag LinkPings Dan Tagnes va rättfram, inga klyschor, bara att Lule va bättre! Heder åt han Tagne!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
....
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._22.00.08.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit pommes frites! Glömde ändra till 13 spelade matcher. Här kommer perfektionistens avslutande inlägg med korrekt tabell över senaste 13 omgångarna:

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Wilhelmsson: He he, härligt!

Tänkte likadant om Lassi dvs att det var en miss att ge retur utåt - detsamma anmärkte svartvitmänniskan Wikegård på - men faktum är att det ju inte var en regelrätt retur utan snarare en puck som låg fri en meter framför Lassi med massor av spelare i närheten och Lassi stack fram spaden och slog undan pucken. I det läget hade han nog ingen möjlighet att slå pucken åt något annat håll utan starkt överhuvudtaget att vara så vaken att han lyckades slå ut den - oflyt för oss att den gick ut till en Pung fri i slottet och att denne avlossade ett sådant ofint slagskott.

Men nu rekapitulerar vi hur tabellen såg ut 14 november efter omgång 18.

Och under den tabellen plockar vi in en ny gul tabell som visar resultaten under de tretton omgångar som spelats därefter. Under dessa 13 matcher har varje lag haft sammanlagt 39 poäng att fightas om...

De senaste åtta veckorna är riktigt roliga. Vi har under åren varit med om liknande tidsperioder då Luleå gått fantastiskt och nu hoppas vi att det denna gång fortsätter fyra månader till:-)
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._21.48.32.png

500x0-skrmavbild_20160107_kl._21.55.24.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Kallt utav bara helvete, Harju skulle passa som handen i Lovikkavanten ;-)

Skönt att Luleå fortsätter att köra sin gameplan och det ger utdelning hela tiden, Lassi bäst idag trots han lilla miss på slutet när han slår ut returen med klubban rakt till en LHCáre.

masto, rajala och syllan blixtrar till då och då ...och det resulterar återigen i ett mål.

tredjeplatsen here we come :-D

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Som perfektionist blir jag tvungen rätta till layout men nu ska det väl duga:
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._21.33.54.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och dags att presentera serietabellen efter omgång 31. Jag har ju redan kommenterat tabelläget så nu låter jag tabellen stå för sig själv:-)
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._21.31.14.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
JAAAA!

Pungen pressar på och är nära men Lassi är underbar och alla utespelarna försvarar oss perfekt.

Så tar Pungen ut Högberg men då lägger Wally in 3-1:-)

Luleå tar tre härliga poäng igen!

Luleå var det bättre laget helt klart, men Pungen var inte ofarliga och hade vi haft oflyt kunde vi torskat matchen.

Tänka sig vad vi vunnit mycket och länge nu. Gång efter gång vinner vi matcher som står och väger - inte orättvist, så bra är vi och värda att vinna varje match vi vunnit - men framför allt att vi hela tiden vinner matcher men bara något enstaka mål i stället för att förlora sådana matcher. Typiskt för ett vinnarlöag och ett sådant är Luleå Hockey nu:-)

EN HÄÄÄÄÄRLIG MATCH AV LULEÅ HOCKEY OCH VILKEN HÄRLIG DAG I DAG!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Harju är så kall att han skulle platsa i Pajala;-) kanske, hur kallt är det där?

Luleå kämpar ned denna box bättre och Pungen har inga chanser. Efter PP-spelet får Fabricius av alla chans och sätter 2-0!

Men bara 20 sekunder efteråt lyckas Pungen få in 2-1, snearud för tusan! Tryck på Luleås mål och Lassi petar bort pucken utanför sig men oturligt går den direkt ut till Pungen Anton Karlsson i slottet som klappåar till direkt och sätter den.

Snyggt gjort av Pungen Karlsson på den gratischansen och för j-a rysligt att det bara är ett måls försprång igen, när vi äntligen fick in tvåan. T o m av Fabbe, vilket aldrig brukar ske annat än i matcher Luleå vinner.

Fyra minuter kvar, 2-1 till Luleå, och den j-a kommentatorn påminner om att Pungen vunnit båda matcherna mot Luleå denna säsong med 3-2...tyst, för fan!

3,5 min kvar nu. KÄMMMMMMMPA, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helvete! Flix råkar köra puckut på en volleypuck och nu får Pungen PP igen! med knappt tio minuter kvar.

KÄMPA, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Puh! Luleå redde ut boxspelet. Utmärkta insatser av försvararna och de skott som Pungen plockar fram ser Lassi och han är för j-a bra idag. Läser allt, tar allt och släpper inte en j-a retur.

Matchens klart bästa spelare: JOEL LASSINANTTI, LULEÅ HOCKEY:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ofattbart att Harju kan göra så många fel i en match, nä bänka skiten

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Satan i gatan, Harju hoppar in för tidigt och vi får sex man för helvete.

PP för Pungen.

Ett mycket viktigt skede av matchen.

15 minuter kvar av tredje.

Luleå har 1-0.

KÄMPA, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
-31°C i Luleå och imponerande 5004 åskådare i Delfinen!

Luleås hockeysatsningar inför säsongen har definitivt inneburit ett fantastiskt intresse för hockey i Luleå. Såväl för damlaget som herrlaget.

Länge i början av säsongen hade vi skitfina publiksiffror trots att spelet inte klickade. Så småningom började det glesna, men nu, när laget levererar hela tiden är åskådarna tillbaka!

En tidig januarimatch i den här temperaturen brukar innebära 3000-3500 på läktarna i Luleå, men >5 000 är enormt imponerande:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I detta nu bara Djurgårn som är klara vinnare redan, medan det bara är enmålsöverlägen i övriga matcher med en period kvar, vilket innebär att det fortfarande kan ändras.

Men i skrivande stund med tredje perioden kvar att hämta in har vi nedanstående tabelläge. Vilket innebär att Klungan rycker, Streckgänget tappar, och HV liksom Öret etableras i en egen minigrupp där de kan ha ambitionen att ansluta uppåt och/eller inte dras ned i träsket under.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._20.31.07.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två perioder spelade och ställningen 1-0 till Luleå.

Pungen är bra, men Luleå är bättre.

Det viktiga beskedet hittills är att Luleå fortsätter att spela ett bra lagspel. Av chanserna att döma är 1-0 i underkant och det kunde definitivt ha stått 2-0 eller t o m 3-0 eller kanske 3-1 tycker jag.

Men lite oskärpa och lite oflyt innebär att det fortfarande står bara 1-0 och som alla inser betyder det att det här kan sluta hur som helst.

Luleå är bättre och borde vinna. Men Pungen är inte alls ofarliga.

Bara att hoppas att vi kan fortsätta lika bra som hittills och slipper oflyt men får gärna medflyt:-)

Djurgårn imponerar mot Röglarna 1-5 nu. Warulfven har vänt 1-2 mot Kronan och Öret har 1-0 på Malmö.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: Kapten idag?

Sigalet tror jag, under förutsättning att han bli kvar fler år. Andra som skulle kunna bli aktuella om de blir kvar är Mikkelson eller kanske t o m MicFlikier.

Granström vore ett intressant alternativ och skulle uppfylla alla krav förutom då behovet att vara "Johan Davidsson"-artig, om man önskar sådant.

Wallmark skulle vara ett tänkbart alternativ men eftersom han går till NHL till sommaren är han inte aktuell.

Fabricius är sannolikt den spelare som hamnar högst på listan över tänkbara kapare när man ser till olika kvalitéer som behövs. Var säkert nära att man givit honom uppdraget isf Harju.

Och - om jag ska lägga in en dark horse . kunde jag tänka mig att ge Joel Lassinantti uppdraget:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tragiskt att se svartvittmänniskan Wikegård skämma ut sig i live TV innan matchstart från Cmore-kontoret.

Wikegård har ju bakgrund som tränare Elitseriens sämsta någonsin, vilda Väsby, förlorare i Boden och har inte vunnit något någonsin.

Sedan har han utsett Eliteserien SHL:s mest erfarna sportchef som ärkefiende vilket han då och då skämmer ut sig när han glappar om.

Nu har Elitserien SHLs regleringssystem med zebror, domarkontrollant/situationsrum och DIFiplinnämnd vid ett antal tillfällen skämt ut sig något grönjävulskt. Och vid tre tillfällen har Osten sett till att spika fast deras skamligheter och tvingat misstag av DIFiplinnämnd etc till ändring. Samtliga klubbar skulle hylla en sportchef som agerat så och det gör vi också i Luleå.

En utomstående betraktare skulle - om han är objektiv - också hylla en sådan sportchef.

Men en sådan objektiv och trovärdig bedömare är inte Wikegård. Tvärtom. Han ljuger som en borstbindare när han behöver och framför allt är han ibland omdömeslös på ett sätt som får en att undra om han är påverkad av något.

Här har vi de tre situationerna.

1. Luleå-Djurgårn i kvartsfinal varpå alla Stockholmsbaserade "journalister" och "experter" i tidningar och TV hetsade mot Luleå och kallade oss filmare medan sanningen var den att Ölvegård och Markusnilsson hade fri jakt mot huvuden på lulespelare på ett sätt som i dagens hockey skulle givit dem 10-15 matchers avstängning. Men i matcherna blev det inte ens utvisning medan fimpen och Hardy oemotsagda stod i TV och förklarade att "Luleåspelarna filmar och faller hela tiden". Efter sjätte kvartsfinalen letade Cmore upp en sekvens där de påstod att "Cam Abbott försökte sparka på Zibanejad" vilket fick Djurgårns ordförande att i live-TV kräva avstängning, följt av att journalisterna belägrade domarkontrollanten i Dalarna till dess att han rapporterade Abbott till DIFiplinnämnden.

Då reagerade Bulan och Osten och anmälde de våldsamma påhoppen i hjärnskadade syfte från Djurgårdare till DIFiplinnämnden. Och sedan slog vi ut Djurgårn i match sju i förlängning.

Det är första grejen och den hyllar vi förstås, men Fjollträskseliten gnäller vidare om det, i första hand Djurgårds-Wikegård.

2. I kvarten mot Köplustan senast blev kollapsade zebror/situationsrum/DIFiplinnämnd från trycket av Köplustor och media och tog helt horribla beslut. T ex tacklade man sönder Abbott och avslutade hans karriär utan åtgärd. Därefter hittade man på en "knätackling" och stängde av andre Abbotten för detta. Den bedömningen var så extremt felaktig att Riksidrottsnämnden beslutade att först inhibera och därefter eliminera den. En tämligen unik åtgärd, endast beslutad eftersom RIN objektivt bedömde att den var så extremt felaktig.

Ytterligare en grej som vi hyllar Osten för. Men Wikegård gnyr som en kärring (ingen genderattack detta; han är en maskulin kärring).

3. Senast. Melart blir avstängd men DIFiplinnämnden är klantig och räknar fel på matcherna. Osten påpekar detta och beslutet ändras.

Återigen en insats av Osten som vi hyllar honom för och som alla objektiva bedömare skulle beundra.

Men inte Wikegård. Återigen skämmer han ut sig som den kärring han är. Pinsamt är bara förnamnet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller med i din analys. Vem skulle passa bättre som kapten idag?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: När det gäller Harju håller jag med om att han inte imponerat vare sig som spelare eller lagkapten.

Förutom i intervjun efter första perioden nyss, när han förklarar att -31°C i Luleå utanför Delfinen bara är skönt:-) Vi norrbottningar pallar en del.

Att Harju är lagkapten beror ju på att vi för närvarande inte har några lämpliga kandidater eftersom landslagsjanne konsekvent nekar och Harju sågs som minst dåligt val av ledningen. Hade Sigalet lirat någon säsong ytterligare skulle det nog ha blivit han. Å andra sidan har ju Luleå senaste 12 matcherna varit seriens klart bästa lag och med det i åtanke kanske en del av äran faller på kaparen?

När det gäller Harjus insats som spelare menar jag bara att det var den enda säsongen han och Omark lirade tillsammans som the Övertorneå Connection tillsammans med Snygg-Mats, som Harju varit riktigt bra - och då var han lysande. Att leta upp positioner där han kan skjuta på mål, samt lira med en stark passningskamrat är det som Harju är bra på och då kan han vara riktigt bra.

Men annars har han ju varit ett bekymmer varje år tycker jag, i synnerhet eftersom han trots sin storlek inte har något som helst fysiskt spel i sig och snarare blir någon sorts tjuren Ferdinand. Det innebär att han konsekvent är en av isens svagaste i man-mot-man-situationer samt är direkt farlig i försvaret då hans försök till press blir bara halvhjärtade och jag har svurit ve och förbannelse hur många gånger som helst när vi får mål på oss av motståndare som Harju har i uppdrag att bevaka, men han gör det genom att stå bakom den spelaren och titta på - i stället för att stå mellan den spelaren och vårt mål eller ännu hellre ta bort spelaren fysiskt.

Med detta sagt är Harjus bästa naturligtvis som vinge med inte alltför stora uppdrag i försvaret men i centerbristens Luleå körde man ju länge honom som center och allt detta - lagkapten, centerposition, lagspel med pressuppdrag av varje spelare - har det varit riktigt svårt och obra. Inne på 16 mål framåt, när han dessutom fått spela med bästa forwardskamrater, men samtidigt på 20 mål bakåt, varav många av dessa känns som att Harju själv är orsakande...nej, det är inte roligt.

Detta om Johan Harju. Håller tummarna för fortsatt spel i femma där hans brist i försvar inte blir så märkbar samt där han får chans att få just chans i favoritpositionen: skott på mål från c:a 5 meter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: hehe, så sant. Men appropå Jimmie, i egenskap som kapten, 16p på 23 matcher, +5 i stat, är ju inte i topp men han är ju inte anställd som målspruta utan som gnuggare och gris framför målet vilket han är lysande på. Då funderar jag på vad du tycker om Harju, 18p 28 matcher, -4. Inte lysande som målspruta som han mera är tänkt att vara jmf med Jimmie?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nio minuter spelade av matchen och utmärkt underhållning. Det ser trevligt ut:-)

Pungen offensivt aggressiva och kommit igång bra men några framstötar och målchanser men Lassi har börjat säkert:-)

Luleå har imponerat mer, tycker jag, men fint lagspel i försvaret och Pungen har haft svårt att komma till. Offensivt har Luleå varit ännu mer imponerande, pressar högt och när man har puck i Pungzon går det undan och alla spelare imponerande rörliga. Jag har ju fått uppfattningen att Pungen äntligen skaffat sig ett bra försvarsspel, men hittills har Luleås anfall lekt med Pungens försvar ungefär som det sett ut senaste åren,dvs Pungens försvar långsamt, koordinerat.

Så inledningsvis ser det glädjande nog ut som att Luleå konserverat formen. Men inte ens en halv period spelad ännu och ett mål åt endera hållet kan komma slumpvis och ändra matchbild. Kom ihåg att Pungen spöat oss fyra matcher i rad innan denna...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: Ingen tänkt grej alls.

Jag ville bara kolla upplägget, framför allt om jag kunde styra var bilderna kommer in och speciellt om jag kan placera in text över eller under enskilda bilder. Men det gick inte.

Dessutom ville jag kolla hur det fungerade att lägga in från en pdf-fil, vilket fungerade men fastnade i sparad upplösning. Det går säkert bra om jag kollar kvalitet på fil jag tar in, men annars verkar skärmbild vara ett fint alternativ för att nå WYSIWYG - något vi gärna arbetar efter som MAC-användare.

Så jag plockade bara en bild vilken som helst. Min nya strategi att inte speciellt förfölja Apan innebär som du väl sett inte att jag lämnar fläskberget i fred, men eftersom jag lagt in några Movitz-filmer på fläskberget senast igår hade det nog blivit lite för mycket av det goda att köra en ytterligare nu;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
OK, nu testar vi!

Fyra matcher idag för att slutföra omgång 31 av Elitserien SHL. Därefter kvarstår 21 matcher.

Redan nu har vi nått en polarisering av serien där framför allt toppen och botten redan är klar. Av allt att döma kommer Köplustan och Apan att komma etta och tvåa och det som återstår är bara att fastställa vilket av dessa två lag som vinner serien - en viktig position för att säkra enklare motstånd fram till final under slutspelet.

I botten är det lika klart att Kronan inte kommer att räcka till utan kan förbereda sig ordentligt för kommande kval där det väl blir AIK eller Tingsryd de får möta.

Sedan har vi streckgänget. Vanligen den avdelning som brukar bli mest spännande mot slutet av serien och här kommer ett par lag att nå spelslut, ett annat att nå kvalspel och ett ytterligare lag att nå PlayIn. Mycket intressant som vanligt! För en tid sedan verkade det avgjort eftersom MooDoo såg ut att hänga på Kronan till kval medan de båda Skånelagen verkade brännmärkta för spelslut. Men nu kan det hända saker framöver för streckgänget.

MooDoo kanske på väg uppåt och kan utmana i första hand Rögle tror jag. Örebro har tappat rejält under senare delen av hösten och om inte deras nya värvning kan tillföra rejält riskerar Öret att bli upphunna, av i första hand Malmö. Öret ligger lite mitt emellan streckgänget och klungan och skulle - om de får upp farten - kanske kunna ansluta uppåt i stället. Men prognosen talar för att de kommer att bli fast i streckgänget nu.

Och så har vi den mest intressanta avdelningen för egen del: klungan.

I skrivande stund kan man väl utan vidare förklara att Läjkers, Pungen, Luleå och Warulfven gått så bra länge nu att de kan anses tills vidare förankrade i klungan och högt i klungan dessutom. Kanske hänger Djurgårn på också? HV är lite mer frågetecken: de har nog kapacitet men de behöver hänga på nu när tåget går - börjar de vackla kan de dessutom riskera att bli upphunna av något lag från streckgänget t o m.

Största frågetecknet för Pölsan, som under lång tid varit säkert förankrade högt uppe i klungan men på senare tid har man haft det svårt och om man inte får igång spelet kan man rinna snabbt ned i klungan.

Många intressanta matcher strax alltså.

För egen del förstås mycket spännande om vi kan ta Pungen eller inte. Lyckas vi, avancerar vi förbi både Pung och Pölsa och når plats 4 i tabellen. Men misslyckas vi, ja då riskerar vi plats 8 efter kvällens omgång. Tätt mellan lagen alltså!

Warulfven och Djurgårn har att bevisa att de hör till klungan och hänga med, samtidigt som de kan spika fast lagen nedåt. Och så en rejält intressant match för streckstriderna där Malmoe har chans att rejält dra in Öret i streckgänget och även närma sig Öret i kampen om sista PlayIn-platsen.

NU KÖR VI!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._18.46.10.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jo, nu la ja upp smashläge... :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Sven, lite nyfiken bara, vad är grejen med bild på J Jönsson? Det naturliga valet när man testar ladda upp bilder? Det finns ju många fina bilder på Jimmie?!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ny test....

men jag kan inte skriva mellan bilderna...
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20160107kl._0.png

500x0-jorgenjonssonavgar_0.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kul - det fungerar ju! Mer lättläst än inlagd text med hoppande kolumner. Extra roligt att man kan få in färg också, illustrativt för att förtydliga budskap:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Testar att lägga in en bild:
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160107_kl._18.07.27.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så är det hög tid att kolla läget i Riksserien:

1 Linköping HC 25 16 7 2 95:39 (56) 60
2 Luleå HF 24 18 3 3 103:38 (65) 58
3 Djurgårdens IF 25 15 3 7 91:49 (42) 50
4 Leksands IF 23 12 5 6 70:46 (24) 43
5 AIK 25 12 5 8 62:45 (17) 43
6 HV 71 25 11 3 11 61:74 (-13) 39
7 Brynäs IF 25 9 4 12 50:70 (-20) 33
8 MODO Hockey 24 5 5 14 33:56 (-23) 21
9 IF Sundsvall Hockey 23 3 2 18 33:111 (-78) 12
10 SDE HF 25 1 3 21 31:101 (-70) 7

Som synes har regerande mästarna Pungen samt Luleå Hockey dragit i från. Pungen har en match mer spelad så gissningsvis är det Luleå som knappt leder.

För att analysera läget gör vi det för de två lag som ser ut att gå starkast.

De lirar ju matcherna organiserade av praktiska och ekonomiska skäl vilket innebär att man hoppar i omgångarna men i princip har vi fem tillfällen - vanligen en helg - då återstående matcherna spelas:

2016-01-16 16:45 SDE HF - Linköping HC
2016-01-16 19:30 Luleå HF - Brynäs IF
2016-01-17 16:00 Luleå HF - IF Sundsvall Hockey
2016-01-17 16:00 Leksands IF - Linköping HC

2016-01-23 15:30 Luleå HF - Leksands IF
2016-01-24 12:00 Luleå HF - Leksands IF
2016-01-24 13:00 HV 71 - Linköping HC

2016-01-29 18:00 HV 71 - Luleå HF
2016-01-29 19:00 Linköping HC - MODO Hockey
2016-01-30 16:00 Linköping HC - Brynäs IF
2016-01-30 18:30 AIK - Luleå HF
2016-01-31 12:00 Linköping HC - IF Sundsvall Hockey
2016-01-31 17:30 AIK - Luleå HF

2016-02-06 11:00 MODO Hockey - Linköping HC
2016-02-06 16:00 Luleå HF - HV 71
2016-02-07 12:00 Luleå HF - HV 71
2016-02-07 12:30 MODO Hockey - Linköping HC

2016-02-17 19:00 Luleå HF - MODO Hockey
2016-02-17 19:30 Djurgårdens IF - Linköping HC

2016-02-20 12:00 Linköping HC - SDE HF
2016-02-20 13:30 Brynäs IF - Luleå HF
2016-02-21 13:00 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF
2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF

Som synes kommer Luleå att spela två matcher medan Pungen bara spelar en under helgen om drygt två veckor. Sedan har vi bättre koll på toppen.

Så, hur svåra matcher har de kvar?

Ja först undrar man hur starka motståndarna är vid möten hemma eller borta.

Här har vi hemmatabellen:

1 Linköping HC 13 10 3 0 51:15 (36) 36
2 Luleå HF 11 9 1 1 54:16 (38) 28
3 AIK 13 8 3 2 42:24 (18) 28
4 Djurgårdens IF 12 8 1 3 57:22 (35) 26
5 Leksands IF 13 7 3 3 36:27 (9) 25
6 Brynäs IF 12 5 4 3 26:20 (6) 21
7 HV 71 12 6 1 5 34:32 (2) 20
8 MODO Hockey 12 3 3 6 15:22 (-7) 12
9 IF Sundsvall Hockey 11 2 0 9 19:60 (-41) 6
10 SDE HF 13 1 1 11 15:42 (-27) 4

och bortatabellen:

1 Luleå HF 13 9 2 2 49:22 (27) 30
2 Linköping HC 12 6 4 2 44:24 (20) 24
3 Djurgårdens IF 13 7 2 4 34:27 (7) 24
4 HV 71 13 5 2 6 27:42 (-15) 19
5 Leksands IF 10 5 2 3 34:19 (15) 18
6 AIK 12 4 2 6 20:21 (-1) 15
7 Brynäs IF 13 4 0 9 24:50 (-26) 12
8 MODO Hockey 12 2 2 8 18:34 (-16) 9
9 IF Sundsvall Hockey 12 1 2 9 14:51 (-37) 6
10 SDE HF 12 0 2 10 16:59 (-43) 3

Som synes är Pungen, Gnaget och Pölsan betydligt starkare på hemmais än bortais medan övriga lag är ganska lika bra eller dåliga hemma och borta.

Nu visar jag upp vilka lag som Pungen resp Luleå har kvar, samt om det är hemma (H) eller borta (B) inklusive hur många pinnar respektive lag brukar släppa till motståndarna i sådana matcher (gäller det fler möten plussar jag ihop totalpoäng):

PUNGEN LULEÅ
1 Linköping HC
2 Luleå HF
3 Djurgårdens IF B 0,83
4 Leksands IF B H 2,28 H H 2,4
5 AIK B B 1,7
6 HV 71 B 1,33 B H H 4,41
7 Brynäs IF H 2,08 H B 3,33
8 MODO Hockey H B B 6,25 H 2,25
9 IF Sundsvall H 2,5 H B 4,95
10 SDE HF B H 5,44

20,71 19,04

Längst ned totalpoängen som Pungen respektive Luleå tar. Som synes antyder motståndet att Pungen kommer att ta knappt två pinnar fler än Luleå, trots att Luleå har en extra match!

Pungen har visserligen Djurgårn borta samt Trottoarkanten hemma och borta - men mot det har Luleå ett riktigt svårt dubbelmöte borta mot Gnaget (helgen om drygt två veckor) samt dessutom Trottoarkanten hemma två matcher.

Hmm. Jag brukar ju inte sluta räkna satsestetik förrän jag fått fram resultatet att Luleå är bäst... Jag vet! Jag inkluderar dessutom hur bra Luleå och Pungen är borta och hemma.

Pungen tar i snitt 2,77 poäng hemma medan Luleå tar 2,55. På borta is tar Pungen 2,00 medan Luleå tar 2,31.

Nu inkluderar jag även den kunskapen. Den 16 jan möter Pungen SDE HF borta medan Luleå möter Pölsan hemma.

Pungen tar 2,00 i sina bortamatcher medan SDE släpper 2,69 i sina hemmamatcher. Då räknar jag med att resultatet blir genomsnittligt dvs att Pungen får 2,345 poäng i den matchen.

Luleå tar 2,55 i sina hemmamatcher medan Pölsan släpper 2,08 i sina bortamatcher. Resultatet där blir genomsnittligt att Luleå tar 2,315 poäng.

Prognosen är alltså att Luleå får nästan lika många poäng i sin match som Pungen får i sin, trots att Luleå möter svårare Pölsan medan Pungen har bottenlaget SDE. Men det beror på att Luleå lirar hemma, medan Pungen lirar borta och Pungen tappar lite fler pinnar borta.

OK, det är principen. Då räknar vi igen:

Pungen Motståndare Snitt
2016-01-16 16:45 SDE HF - Linköping HC 2,00 2,69 2,35
2016-01-17 16:00 Leksands IF - Linköping HC 2,00 1,08 1,54
2016-01-24 13:00 HV 71 - Linköping HC 2,00 1,33 1,67
2016-01-29 19:00 Linköping HC - MODO Hockey 2,77 2,25 2,51
2016-01-30 16:00 Linköping HC - Brynäs IF 2,77 2,08 2,43
2016-01-31 12:00 Linköping HC - IF Sundsvall Hockey 2,77 2,50 2,64
2016-02-06 11:00 MODO Hockey - Linköping HC 2,00 2,00 2,00
2016-02-07 12:30 MODO Hockey - Linköping HC 2,00 2,00 2,00
2016-02-17 19:30 Djurgårdens IF - Linköping HC 2,00 0,83 1,42
2016-02-20 12:00 Linköping HC - SDE HF 2,77 2,75 2,76
2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF 2,77 1,20 1,99

TOTAL 25,85 20,71 23,28

Luleå Motståndare Snitt
2016-01-16 19:30 Luleå HF - Brynäs IF 2,55 2,08 2,32
2016-01-17 16:00 Luleå HF - IF Sundsvall Hockey 2,55 2,50 2,53
2016-01-23 15:30 Luleå HF - Leksands IF 2,55 1,20 1,88
2016-01-24 12:00 Luleå HF - Leksands IF 2,55 1,20 1,88
2016-01-29 18:00 HV 71 - Luleå HF 2,31 1,33 1,82
2016-01-30 18:30 AIK - Luleå HF 2,31 0,85 1,58
2016-01-31 17:30 AIK - Luleå HF 2,31 0,85 1,58
2016-02-06 16:00 Luleå HF - HV 71 2,55 1,54 2,05
2016-02-07 12:00 Luleå HF - HV 71 2,55 1,54 2,05
2016-02-17 19:00 Luleå HF - MODO Hockey 2,55 2,25 2,40
2016-02-20 13:30 Brynäs IF - Luleå HF 2,31 1,25 1,78
2016-02-21 13:00 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF 2,31 2,45 2,38

TOTAL 29,40 19,04 24,22

Shit! Det räckte inte. Plussar vi detta med den aktuella tabellställningen kommer slutresultatet för toppen av Riksserien att bli:

1. Pungen 83,28 poäng
2. Luleå 82,22 poäng

Så nära, men ändå så långt ifrån; hela 1,06 poäng!

Luleå har alltså redan mött Pungen samtliga fyra gånger i år och förlorat samtliga fyra matcher! även om två av förlusterna kom i sudd/på straffar:

2015-10-09 Linköping HC - Luleå HF 3 - 1 (1-0, 1-0, 1-1)
2015-10-10 Linköping HC - Luleå HF 3 - 2 (2-0, 0-1, 0-1, 1-0)

2015-11-21 Luleå HF - Linköping HC 4 - 6 (1-2, 2-3, 1-1)
2015-11-22 Luleå HF - Linköping HC 1 - 2 (0-0, 0-0, 1-1, 0-0, 0-1)

Det är alltså orsaken till att Pungen knappt toppar serien före oss med 2p idag, fast med en match mer spelad.

Räknar vi bort inbördes möten skulle ställningen idag vara

1. Luleå 56 poäng
2. Pungen 50 poäng

Eller, om det hade varit vi som vunnit matcherna mot Pungen på motsvarande sätt:

1. Luleå 66 poäng
2. Pungen 52 poäng

Luleå har alltså gått klart bättre i serien om man bara räknar matcher mot andra lag än Luleå/Pungen och det beror förstås på att Pungen varit klart svagare borta och tappat i snitt en pinne per match.

Men inbördes har Pungen ägt sönder oss och vad beror det på?

Att svenska mästarna Pungen skärper sig ordentligt när de möter en potentiell finalmotståndare?

Eller att Pungen passar Luleå ordentligt?

Jag vet inte, men det ser tråkigt ut. Tråååååååååkiga Pungar, hör ni det!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Köplustan torskade oväntat hemma mot MooDoo med 2-4 medan Apan mer programenligt slog Pölsan med 3-0, andra målet tillkommet sedan fläskberget trippar omkull Pölsans vakt så att andra apor enkelt kunde peta in pucken.

När det gäller klungan var det alltså bara Pölsan som lirade och därför har vi:

3 Växjö Lakers 31 55
4 Linköping HC 30 52
5 Brynäs IF 31 52
6 Luleå HF 30 51
7 Färjestad BK 30 50
8 Djurgårdens 30 48

samt

9 HV 71 31 45
10 Örebro HK 30 40

och i morgon fortsätter det med:


Luleå HF - Linköping HC
Örebro HK - IF Malmö Redhawks
Rögle BK - Djurgårdens IF
Karlskrona HK - Färjestad BK

Warulfven måste väl ta tre poäng av Kronan och kommer därefter att avancera ända upp till plats fem i tabellen. Ulfvarne ser ut att bli att räkna med under våren!

Djurgårn är mer i läget att bevisa att de vill vara med genom att hänga på i klungan genom att spöa Röglarna. Lyckas de inte med det kan klungan börja splittras upp och gårdarna hamna i en nedre klungavdelning som riskerar bli avsågade av lag 1-7 som drar ifrån medan Djurgårn, HV och Öret får inrikta sig på kampen om PlayIn-platser samt får i första hand prioritera att hålla Skånelagen bakom sig.

För Öret är läget liknande, men värre. De har ju befunnit sig i fritt fall länge nu och riskerar nog redan vara borträknade från klungan och får just jagas av Skånelagen. Det gäller i första hand Malmö - just det lag de i morgon möter och skulle Öret torska är Malmö sedan bara tre pinnar efter!

Mest intressant för klungans toppstrid är förstås matchen Luleå-Pungen. Vinner Pungen återtar de tredjeplatsen i tabellen men vinner Luleå avancerar vi ända upp till plats #4 och skuggar Läjkrarna på plats tre.

Ser man på formen och hur lagen presterat senaste 10-12 matcherna talar det ju för Luleå men hur länge kan vi fortsätta lyckas match för match? Är detta vår nivå, blir vi kvar här? Eller är det dags för en formgrop snart?

Mycket spännande match i morgon i Delfinen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fortsatt snygga filmer av Moritz, denna gång utan kommentar. Den innehåller dock inte fläskberget själv, men måste nog vara inspirerad av berget, alternativt handla om nedträningen efter match med fläskberget i duschen som hägrar i det läget...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ytterligare en fantastiskt vacker spelsekvens av fläskberget från dagens match på bifogade Moritz-film.

Helt klart skulle ett flertal pölsor ha visats ut där och enda anledningen till att zebrorna missade det var väl att fläskberget glömt bort att han skulle haft närmaste motståndare närmare än tio meter från sig...

Denne gigant borde ju bli filmstjärna.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag förklarade ju tidigare att jag inte upptäckte fläskberget under matchen. Funderade på om han var med ens, men så såg jag att han visats ut under första perioden så då förstod jag att han var med.

Nu har Daniel Moritz lagt ut ett ytterligare bevis (länk).

Här förevisas en vacker insats av fläskberget, där han sätter 2-0 för Apan under dagens match. Orättvist nog fick han inte poäng för målet som oriktigt nog tillskrevs Norman och Forsell men ser man på filmsekvensen är det självklart att det är fläskbergets taktiska insats, där han med klubban petar undan vänsterfoten på Pölsans vakt Starkbaum så att denne tappar balansen och därefter inte kan skydda målet, som är det helt avgörande.

Med tanke på hur situationsrummet (läs:Lärling) dömt bort allt han kunnat för störning av målvakt kan man undra hur han kunde undvika att döma bort detta.

Men det behövde han inte, eftersom de s k zebrorna Harnebring och Linde aldrig ringde upp Lärling. Matchen gick ju i Skellefteå, staden från vilken domarna i första hand vill komma levande ur, enligt citat av tidigare domaren Niklas Persson/Lovefall.

Förstås en fantastisk prestation av fläskberget. Visserligen är han seg, trött, långsam och orörlig. Men skulle man punktmarkera platsen framför motståndarnas mål med en filmkamera när fläskberget är på isen skulle man få reda på exakt hur imponerande han är med klubban där. Senast han spelade i Elitserien SHL blev han ju den spelare som drog på sig flest tvåminutersutvisningar per match och det gällde crosschecking, tripping, slashing och hooking. Och detta bara för det som zebrorna upptäckte. Det mesta fläskberget gör med klubban upptäcker de förstås inte. Som när han trippade Starkbaum i dagens match och ordnade 2-0 för Apan...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Verkar som att Pölsan tröttnat och nu rinner Apan iväg. 3-0 nu och halva tredje kvar bara.

Det är de "egna" Aporna Norman, Forsell, Burström, Pettersson och Lundberg som står för poängen.

Svensson höll Pölsan borta från mål medan det var match speciellt genom att komma ut jävligt långt och stänga av målet när Pölsan fick chans att skjuta på distans.

Däremot har jag inte noterat något av fläskberget men han var utvisad i första perioden så han har spelat iaf. Tänk att detta fläskberg av självutnämnda s k experter förklarades vara seriens bästa värvning inför säsong! Fläskberget själv har ju gjort en blek figur före nyår och gick ut och förklarade att a) han tackar nej till Tre Kronor fast han inte ens var uttagen; samt b) erkänner att han varit blek men påstår att nu till våren ska han bli bästigast. Men nu börjar väl alla förstå att denna 38-åring som får 300 000 i månaden inte är ett lyft utan ett sänke för Apan.

Visst har jag förklarat att jag tills vidare avstår onödiga trakkningar i apriktning.

Men mina omdömen om fläskberget menar jag är objektiva iakttagelser. Jag bara konstaterar att han är slut.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
MooDooisterna vinner och tar tre poäng. 9-10 pinnar upp till Skånelagen reduceras nu till )(bara) 6-7 poäng. MooDoo kanske kan gå ikapp ändå, fast det såg så kört ut? I så fall borde det förstås vara Röglarna man passerar. Runt tjugo matcher kvar och det finns många poäng att plocka.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En minut kvar, Lustan spelar 6 mot 5, fortfarande 2-4 till MooDoo och Andreas Johansson tuggar tuggummi med samma frekvens som kopulerande kaniner;-)

Och 19.38 reducerar Lustan till 3-4!

22 sekunder kvar av match och det här måste förstås MooDoo fixa. Bulantek?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, var in i MooDoo-boken för att känna av stämningen och höra om deras uppfattning om matchen.

Lite överraskande verkar det som att MooDooisterna mest är upptagna av att skälla ut de egna spelarna?!

Min gissning är att de nu är så luttrade efter alla motgångar att de knappt vågar tro på att det kan lyckas, typ vill inte andas någon Jinxrisk. Nästan skäller ut laget på rutin, förberedande på att "än finns det tid att förlora"...

Men bara tre minuter kvar nu...MooDoo kanske tar tre härliga poäng idag?

Parallellt intervjuas Bulan om varför han skällde ut zebrorna efter Apans 1-0. Jag tycker det var ett helt korrekt mål förklarar Bulan;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två perioder spelade i Skellefteå och Apan har 1-0 inför sista perioden. Mer Apa i andra, kanske indikerar att Pölsan som går kort pga skador börjar tröttna? Eller har Apan dragit upp nivån?

I Göttlabörrrg händer det saker. Sju minuter spelade av tredje perioden och under de 27 minuter som gått under andra och tredje perioden har MooDoo tilldömts 48 sekunder PP medan Lustan tilldömts 13 minuter och sex sekunders PP.

Det fortsätter alltså i tredje perioden och MooDoo har redan fått lira en box, men höll tätt men minuten efter det tycker Lustorna i försvarszon att det är en god idé att åka på varandra varpå tre Lustor faller som bowlingkäglor. Detta ger Possler chans stt skjuta på JG gång på gång och till slut sätter han ett mål.

2-4 till MooDoo och nu en halv period kvar att s k vinka på, vink, vink.

Den blonderade Lustakommentatorn tycker att hemmaspelarna lirar som vore de på hemväg från krogen...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I den andra matchen har vi Apan-Pölsan och tydligen c:a en femma skadade för pölsorne vilket minskar chansen för Pölsan att studsa tillbaka efter många förluster i rad mot Apan.

Dock 0-0 efter första perioden trots 15-5 i skott.

Men även i denna match börjar zebrorna ta ut bortaspelare i andra perioden. Efter drygt åtta minuter har Pölsan fått lira box halva tiden och Apan har petat in 1-0. Bulan småskällde på zebrorna efter målet, oklart varför.

Äventyret fortsätter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två matcher idag.

Köplustan-MooDoo antog man kanske skulle bli en enkel match för Lustan, men hej vad de bedragit sig än så länge.

Efter första perioden 0-2 till MooDooisterna, trots 10-5 i skott.

Nu har jag inte sett något av spelet, men under andra perioden har zebrorna haft MooDooister i utvisningsbåset c:a 10 av 20 minuter, med följd skotten 12-4 samt 2 PP-mål av Lustorna.

Men det står ändå 2-3 efter andra perioden eftersom MooDoo satt ett mål, vilket skedde i 4 mot 5. Inte så oväntat eftersom MooDoo så ofta varit en man mindre på isen under andra perioden.

Varför detta scenario? Kanske är Lustan så bra att MooDoo måste ta utvisningar? Eller kanske zebrorna lyder hemmapubliken i andra perioden? Jag vet alltså inte men kanske kan vara en kombination av de två förklaringarna?

« · 1718570 · »