Luleå HF

SHL · 117708 inlägg · 890 ämnen

« · 1728551 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
00.46 och Pungen sätter 1-0.

Snart fyra minuter spelade och det är tydligt att Pungarne kommer att spara pengar idag. Eftersom de slipper spola isen i Pungzonen. Hittills har allt spel pågått i Trottoarkantens zon.

Frågan är om det är juste av mig att kalla Leksands damlag för "Trottoarkanten"?

Jag är tämligen övertygad om att Leksands damer inte tjänat något alls på tricksandet som kommunen och herrlaget pysslat med. Genom att sälja trottoarkanter till varandra. Iofs med all säkerhet inte en sådan extrem kommunal doping som de pysslar med i Apschtan, men ändå.

Nej. Jag avstår från att kalla Leksands damer för Trottoarkanten. Men...vad tar jag i stället? Kan jag anknyta till knätofs och folkdansstuket från södra Siljan....hmm, jag har det!

Det blev just en avblåsning och då upptäckte jag att Leksandsdamerna stod och lutade sig mot sargkanten - och då blir det självklart vad de ska heta.

Ställningen efter halva första perioden: Pungen-Musikanten 1-0.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lyssnade på presskonferensen efter matchen i förra omgången, Apan-Luleå, där båda Kirunagrabbarna, den ene från IFK Kiruna, den andre från Kiruna AIF , kommenterar resultatet.

Är ganska artig och resonabel diskussion.

Wallson visar sig nöjd med en speciell poäng - efter förra mötet med Luleå, då Luleå vann med 5-2, hävdade många att Apan blev slaktade, menar Wallson, eftersom Luleå tacklade sönder småaporna. -Men idag vinner vi tacklingsligan! utropar Wallson muntert.

Rätt sympatisk kille ändå, den där Wallson. Inte som CryBert som flera gånger varit helt rabiat på PK. När det gäller Klockare har jag inget negativt att säga om denne. Inget positivt heller för den delen, eftersom han aldrig visar sig.

Min gissning är att Klockare inte finns. Han är bara någon som Apan hittat på, av mystiska skäl.

Nåja. Nu slår man på LiveArena för att följa Pungen-Trottoarkanten i Riksserien. Inte för att jag tänker hårdbevaka den matchen, men den får stå på medan jag bygger lite dörrar och sådant jag ska göra. Eftersom resultatet har så stor betydelse för Luleås chanser att i den senare matchen mot Sundsvall gå förbi Pungen och vinna serien.

Nu är det bara att hålla tummarna för Trottoarkanten och hoppas att deras vakt Denise Reuterström slipper vittja kassen så ofta.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Att trösta sig med damer är inget dåligt val, och med hänsyn till läget för Luleås herrar är det ett lätt val att nu koncentrera sig på avslutningen av Riksserien, som spelas idag. Och efter Luleås hockeyorgasm i andra perioden mot Pölsan igår har vi faktiskt viss chans att idag hinna ikapp och förbi Pungen för att vinna Riksserien.

Fantastisk bedrift av Luleås damer, i synnerhet med tanke på att vi tappat vår stjärna Emma Nordin som skadades med landslaget Tre Konor.

Ni vet läget. Pungen och Luleå har samma antal poäng, och Pungen ligger bara +1 mål framför oss. Vi har faktiskt nästan identiskt antal gjorda och insläppta mål. Hade Luleå gjort ett enda mål till skulle vi vara etta i serien nu.

1. Pungen...35m 149-59 +90 84 poäng
2. Luleå.......35m 149-60 +89 84 poäng

Avgörandet startar strax. Först spelar Pungen mot Trottoarkanten och därefter möter Luleå Sundsvall. Och eftersom Luleås match går efter Pungens match har vi fördelen att kunna spela på resultatet.

Men skulle Pungen ställa till med en målorgie är det nog direkt kört eftersom pressen på våra spelare kan bli förlamande då. Fast om Pungen bara vinner med några mål mot Trottoaren...då kan fördelen att spela efteråt bli avgörande och leda oss ändra fram till serievinst:-)

Här har vi matcherna. Missa inte chansen att följa dem live från arenan genom LiveArena:

2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF

2016-02-21 15:15 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha. Då är det bara att bita i det sura äpplet och konstatera att Luleås form är som sämst när den behöver vara som bäst.

Nu har jag sammanställt lagens form under inledande 18 omgångar, under följande 19 omgångar, under senaste 8 omgångar samt kompletterat med en prognos över hur serien slutar om lagens form under senaste 8 fortsätter under kommande 7 matcher.

Gissningsvis kan vi nu relativt väl se hur det kommer att landa.

Platserna 1-2 samt 10-14 är avgjorda och har så varit under lång tid.

Egenligen bara klungan där positionerna ska stabiliseras. Vi kan se följande småstäder framför oss.

1. Plats 3-5 och jakten på bra placeringar för att säkra upp ett avancemang till semifinal för att få möta Apan eller Lustan.

I detta nu lutar det mot att Warulfven tar plats 3 och allvarligt talat har Warulfven tagit flest poäng av samtliga lag sedan början av november. Ja, egentligen är det Luleå som fortfarande gjord det, men med hänsyn till vår kollaps nu måste vi ju objektivt räkna bort Luleå som intressant för högre placeringar.

Pungen är inte så långt efter Warulfven.

Och så Djurgårn, som tycks bli bättre och bättre för varje månad och kanske kan bli en överraskning för motståndarna i slutspelet.

2. Plats 6-9 och jakten på en direktplats i kvartsfinalen.

I detta nu är det Luleå som har den positionen och kanske kan vi fixa den. Men speciellt Pölsan är nära och kan mycket väl knipa den.

OM Luleå fixar plats 6 innebär det alltså enligt prognosen att vi får Warulfven - det lag som piskat oss värst i serien - i kvartsfinal och den fortsatta prognosen måste förstås då bli den att vi ryker redan där.

Skulle vi i stället hamna på plats 7 och nedåt betyder det i första hand en bäst av tre-uppgörelse med något av lagen längre ned, och en sådan är förstås oviss för alla lag. Och om vi skulle vinna en sådan får vi därefter Köplustan i kvartsfinal. Eller ev. Apan.

Jahaja. Valen för slutspelet för oss blir som att välja mellan pest, kolera och Zikafeber under graviditet.

Tänk att vi var så effektiva och plockade 2,74 poäng per match från början av november till för bara åtta matcher sedan. För att därefter helt kollapsa.

Something is rotten in the state of Denmark.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160221_kl._11.05.56.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
hanzon: Tack för din kommentar, hanzon.

Det fanns tidigare frågor som jag var osäker på. Det kunde gälla hockey, allting utanför hockey och till och med de stora frågorna "vad finns vid regnbågens eller rymdens ände, var kommer vi ifrån och i så fall: varför?"

Men efter ditt inlägg blir allt klart och tydligt. Som hade man fått vingar, lyft öre alla detaljer och fått syn på de stora och avgörande dragen.

Du ska ha stort tack för ditt epos, hanzon. Jag tror att jag, och hela mänskligheten med mig, kommer att följa en ny tideräkning nu. Och datera allt som före och efter, relatera alla datum och år efter om de inträffade innan eller sedan hanzon förklarade allt genom...Groko.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Å andra sidan försökte Luleå spela ett sådant spel under inledningen av säsongen men blev effektivt avklädda av de andra lagen som enkelt avslöjade att de backarna hade vi inte.

Rajala tidigare stack efter sargen, fick puck och kunde ta sig nedåt, trolla med motståndare och lägga pass som ingen annan än han sett, dessutom överraskande stanna upp på väg ned, byta riktning och in centralt och även där hitta de frispelande passen. När han inte själv sökte och avlossade skott.

Nu tycks det som att det blir alltid ett och samma mönster: börja som ovan men alltid avbryta ruschen efter sarg för att undvika att bli manglad efter sarg, vända upp och leta pass eller skott men skotten aldrig farliga, för långt bort och synligt och passé tveksamma, inte sällan ge puck till motståndare. Om det som du säger beror på att medspelarna åkt och bytt skulle det numera gälla Sweatt och Legace?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
hanzon: Sådär, nu har vi gjort vårt för att rädda Norrlandshockeyn men jag tror tyvärr att gårdagens match blev historisk som det sista mötet med MoDo i SHL. Det enda som kan rädda er kvar är att Taif inte klarar SHL-kraven :)
Lycka till i kvalet!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Exakt vad ska Sweatt och Rajala göra den här typen av hockey som vi spelar.
Vi har ju ingen back som kan leverera ett snabbt första pass på bladet på en forward i fart.
Rajala fick väl pucken vid röda i fart ett par tre gånger idag, då han hade en back emot sig. I de lägen åkte alla andra Luleåspelarna och bytte istället för att fylla på och skapa en 2 mot 1.
I Luleå bås applåderar tränarna såna insatser, i Skellefteå hade man fått sig en utskällning.

Finns ingen anledning att värva spelande spelare och betala dom 300k+ per månad och sedan göra om dom till brunkare.

Vi behöver en ny sportchef och en ny modern hockeyfilosofi.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perioden rinner ut och Luleå, som vinner skotten med 38-22 har chanser att avgöra men det är inte så mycket chanser vi får och inte speciellt perfekta. Tilld et hör att MooDooismen försvarar sig med näbbar och klor på ett destruktivt sätt vilket förstås är den hockey de måste satsa på, tillsammans med att de ska få enstaka kontringschanser och dessa blir ofta minst lika farliga som Luleås bästa chanser, snarast ännu farligare, men Lassi står emot starkt.

Men. Med 1,5 minut kvar sätter MooDooismen en sådan chans och fyller sedan på med 1-3 i öppen kasse.

Så kan det gå ibland.

Grattis MoopDoo.

Luleå fick en gratischans att ta tillbaka plats 3, men fortsätter den inslagna vägen att ta minst antal pinnar i serien senaste åtta matcherna.

Så kan det gå. Och nog är vi många som tycker att det är underligt att två spetsar som ska kunna ha avgörande betydelse - Toni Rajala och Bill Sweatt producerar 1/10 tillsammans, av vad kedjekompisen, Legacé gör ikväll.

Känns faktiskt som att det som dessa två stjärnor gör ikväll gör att skulle man fått frågan om vi velat ha dem skulle svaret varit: i helvitte heller. Finns det någon chans att de överhuvudtaget kan bidra något i år nu eller ska vi ställa dem i korvkiosken så de gör någon j-a nytta så kan vi fylla på med junisar i stället?

Hockey är...hockey.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nope, MooDoo klarade perioden ut 1-1 men åker på en utvisning med 7 sek kvar så Luleå får inleda trean med PP.

Ganska dråplig situation - två MooDooister står i Luleås sarghörn och fightas om puck. Och man ser mycket tydligt på repriserna hur MooDooisternas kamp består av våldsamma hackningar på Luleåspelare gång på gång. Ett riktigt dömande skulle ha givit 4-5 MooDoo-utvisningar där, men vi fick ju i alla fall en.

Nu vill jag inte se matcher med en massa utvisningar men däremot har zebrorna inte kunnat etablera en nivå utan tillåtit MooDoo att steg för steg spela allt fulare, så de tar förstås chansen.

Men Luleå har tagit över och pressar MooDooismen allt mer. Emellanåt MooDookontringar men Lassi har stått emot. Lite obehagligt när det fortfarande bara står 1-1. Men jag tror att Luleå är så ilskna att man kör vidare och avgör i tredje.

Mest trist idag är att Cmore som vanligt har den där usle Norran-kommentatorn som vill jubla när Luleås motståndare lyckas med något och för övrigt bedömer alla händelser med anti-Luleå filter för ögonen.

Men kom igen nu, Luleå! Håll uppe spelet som i andra så tar vi detta:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag håller med dig i det även om vi i andra spörsmål har olika åsikt. Luleå spelar ofta "bra" tufft. På gränsen men ändå oftast ok. Cred för det! Norrländskt och bra på det sättet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Intressant match.

MooDoo bestämde sig att spela tufft och det blev en hel del riktigt fula aktioner av MooDooister. Fulast av dessa när en MooDooist crosscheckar Lagacé i ryggen så att han stöter ansiktet i kryssribban, en rejäl småll, hjälmen lossnar.

Men Luleå följer upp detta med eget fysiskt spel och - allvarligt talat - vi kan spela tuffare och juste ändå mer än övriga lag i serien. Detta fysiska spel hindrar upp MooDooisterna samtidigt som att Luleå spelar bättre och intensivare hockey än tidigare.

Det verkar alltså som att Andreas idé om att beordra MooDoo att spela "tufft" mot Luleå bara inneburit att Luleå tänt rejält och övertaget för Luleå har blivit mer markant - MooDoo är ordentligt pressade nu och det skulle förvåna om MooDoo kan hålla 1-1 fram till nästa paus. 5.50 kvar av andra perioden nu...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå boxar av detta. Och en minut senare är det Luleå som får spela PP.

Nu vore det härligt att se Luleå få igång ett PP när man nu har 5 mot 4. Hårdsatsningen är att spela in Lagacé, Sweatt, Rajala, Mikkelson och Schira. Så har det varit ett antal matcher nu, men grabbarna har inte fått det att lossna ännu.

Senaste minuterna har vi alltså haft en utvisning på en MooDooist men vi har sett 3-4 stycken under samma tid, klara utvisningar där en riskerar åka upp i DN sedan refgruppen kollat på den. MooDoosimens försvarsspel tycks bestå i att de har stora backar som spelar ojuste hela tiden.

Om Lennart, Hedman, Sylvegård och Melart vill kan de ju straffa MooDooisterna.

Andreas Johansson uppträder patetiskt eller om det är smart?

Han blir skitförbannad och skäller ut zebrorna sedan Melart lagt en öppen is-tackling som i mina subjektiva ögon är helt juste. Medan zebrorna missat ett helt antal ruggigt fula regelbrott av MooDooister senaste minuterna.

AJ kanske försöker "vaccinera" zebrorna mså att de inte blidkar luleåsupportrarna och kompenserar? Eller så är han...galen, som han ser ut när han skäller ut zebrorna?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ojoj, där föll Olofsson riktigt j-a lätt och jag trodde det skulle bli utvinning och det blev det också. Men inte för diving utan för slashing. Lyckad "förstärkning" men åtminstone inte en ren filmning. Det är väl bara fläskberget och markussvensson i SHL som pysslar med sådant men övriga lag har annan värdegrunnnnnnd.

PP för MooDoo alltså.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Danne tar ju normalt båsdörren men nu ska herr och fru Larsson bli föräldrar igen och Danne får ge sen walk over till båsdörren.

Och vad händer?

Luleå sätter in luleågrabben Albin Enqvist som andre vakt. Han är 15 år och 5 månader gammal!

Nyss satte vi ju rekord för Elitserien SHL med den yngste vakten någonsin i serien. Filip Gustafsson.

Men om Albin får ta spade slår han det nysatta rekordet med >1,5 år!

Ojoj.

Under tiden funderar Apan på om de vågar låta gamlingen Johan Backlund ta båsdörren någon match, för att överhuvudtaget ha en vakt född i Skellefteå med som åtminstone andrevakt i Elitserien SHL nånsin, vilket de ännu inte haft, tanlangfabriken - m,eddan Luleå plockar in strålande vakt efter vakt, de flesta födda och utbildade i Luleå:-)

1-1 efter första perioden Luleå-MooDoo. MooDooismen rullar på med chansartade attacker. Men Luleå är mer gedigna över hela laget och över hela isen, men behöver öka lite för att MooDooismen inte ska få låna puck.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: "Joel Lassinantti är bäst i serien. I år igen" Bara för att man upprepar en osanning så blircdet intecsann för det. Jo jag menar att du insuinerar att om inte Joel varit skadad så har han haft bäst stats. Du brukar välja ut perioder då vissa spelare eller lag varit "bäst" och sen extrapolera fram det som en sanning för hela säsongen, i varje fall så insuinerar du det... Visst är ok att vara enögd supporter ibland men att påstå att Lassinanti är bäst i SHL är "trams" om jag ska parafrasera vår statsminister. 😃
Oj 1-1 nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: Nu tappar du tråden.

Du kan inte insinuera att jag kravlar typ OM han inte slppt in det och det målet o s v.

Joel spelade tio matcher under början av serien skadad, ungefär som att spela med ett brutet ben, lätt överdrivet. I det läget kan han inte gör sig rättvisa utan måste operativt botas, vilket sedan skedde.

Fr o m början av december är han tillbaka och hans stats är överlägsna de två vakter du drar fram.

Joel Lassinantti är bäst i serien. I år igen,

markussvensson vill gärna gå till NHL men NHL är inte intresserade så han får väl gå till Läjkrarna i stället, några år, innan han varvar ned i Kalmar. En hygglig karriär för honom ändå. Om man undantar från när han lirade i Gnaget där Luleå-utbildade Viktor Fasth hade spaden. Så släppte man in markussvensson som på tre minuter släppte in 0-9, typ.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo men Sven, jag säger inte att Joel är dålig. Men... Det ligger under även din värdighet att säga att om han inte varit skadad osv, DÅ skulle hans statistik varit bäst. Om och men finns inte i dessa sammanhang. Du är ute på för tunn is nu... Ofta har du ett bra resonemang men nu trasslar du in dig själv i tramsigheter. Vad det gäller kvällens match för Luleå så är det ju så att mitt andra lag här i livet är Modo. Men jag tror Luleå vinner.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dagens resultat:

HV 71 - Karlskrona HK 0 - 3 (0-1, 0-2, 0-0)
Brynäs IF - Djurgårdens IF 3 - 5 (1-1, 0-1, 2-3)
Rögle BK - Skellefteå AIK 1 - 4 (0-1, 1-1, 0-2)
Färjestad - Malmö Redhawks 3 - 5 (0-2, 0-1, 3-2)
Linköping - Växjö Lakers 0 - 3 (0-1, 0-1, 0-1)

Tänk att både Pungen och Warulfven fick stryk idag, vilket innebär att om seriens sämsta lag senaste 7 omgångarna - Luleå Hockey - lyckas ta två pinnar av MooDooismen idag återtar vi faktiskt tredjeplatsen i serien.

Det vore en glad överraskning. Tänk om herrlaget kan lyckas idag, liksom damlaget härligt nog gjorde tidigare i eftermiddags - genom hockeyorgasmen i andra perioden i den Gävliga staden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: Då skippar vi måttet "flest spelade matcher och flest vunna matcher - I SERIENS TVÅ BÄSTA LAG" - som du (skämtsamt, antar jag) använde som mått på bäste vakt.

Och ser på verkliga fakta. I vaktligan just nu:

1. Berguven 92,11 %SVS, 1,83 GAA
2. makrkussvensson 92,11 %SVS 1,92 GAA

7. Joel Lassinantti 91,40 %SVS 2,12 GAA

Lassi lirade 10 matcher under inledningen av serien, för ett lag som var under isen och själv ljumsskadad vilket tydligt hämmade hans spel där hans extremt utvecklade rörlighet är A och O.

Under de 10 matcherna fick han 276 skott och räddade 245 av dessa, dvs 88,77 %räddningar.

Sedan opererades han och kom igen 10 dec, räddade då 19 av 20 dvs 95%.

Sedan han återkom har han spelat 18 matcher, och räddat 393 av 422 skott, dvs 93,13 % räddningar.

Jag tror inte att jag behöver fortsätta längre. Alla inser förstås att jag har haft helt rätt och att du skojat.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7827}: Men Gudars skymning, Sofos, vad pratar du om?

Skulle vakter som spelat fler matcher per definition vara "bättre"? Så eftersom Lassi opererade ljumske och var borta ett tag kan han inte vara "bra"?

Markussvensson är inte dålig, men hans sprattelkonvulsioner för att rädda nräspel och närskott inträffar inte ens när Lassi vaktar eftersom han läser spelet så bra att han hinner i läge för att hindra att det ens blir någon reell chans för motståndarforwards. Dessutom silar han inte in enkla puckar som makussvensson, som visserligen tycks se puckarna men verkar paralyserad.

Du får se på Lassi någon match, tänk bort att han har en så vacker tröja på sig och låtsas att det är en ny Apvakt så kommer du att upptäcka det uppenbara.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hehe... Lassinanti bäst... Skulle inte tro det. Lasse J är bäst och Markus klar tvåa. Baserat på att de spelat fler matcher och fler vunna matcher. Lassinanti är inte i närheten av Lasse och Markus.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apropos felaktigt tugg av s k "experter".

Någon påstår att markussvensson är duktig och sedan citerar de varandra med följd att det blir en "sanning" att markussvensson är bäst i serien.

Att fakta visar att det är David Rautio Berguv som har bästa stats påverkar inte "experterna" som redan "vet" att markussvensson har bästa siffror för det har ju petterrönnqvist sagt. Och han citeras ju av dokusåpaskribenter i tabloiderna som "expert" så han måste väl veta.

Vi som tittar på hockey vet ju att Joel Lassinantti är bäst. Ifol debuterade och blev bäste vakt och rookie i serien och han är bättre nu. Dock ligger han bara som nummer 7 i vaktlistan, men det beror ju på i höstas när han lirade ljumskskadad innan operationen och då bakom ett läckande kaotiskt Luleå. Skillnaden är inte stor heller: hade Lassi räddat fem puckar ull i hästas hade han redan nu haft bästa stats för vakter i SHL idag.

Men i det här fallet behöver vi inga siffror. Den nye Myllys, Luleåpojken Joel Lassinantti, utbildad till den förstespade för Luleå han idag håller - är bäst i serien. Klart bäst.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Laget mot MooDooismen:

Forwards
Johan Harju - Jonathan Granström - Peter Cehlarik
Jacob Micflikier - Lucas Wallmark - Anton Hedman
Toni Rajala - Jacob Lagacé - Bill Sweatt
Emil Sylvegård - Christopher Mastomäki - Johan Forsberg
Lennart Petrell

Backar
Brendan Mikkelson - Craig Schira
Jan Sandström - Jonathan Sigalet
Ilari Melart - Christian Jaros
Marcus Oskarsson

Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)

Välfungerande och perfekt uppsättning vakt och backar för Luleå.

Fabbe är fortfarande borta, men Lennart är tillbaka och går in som 13e forward.

Dessutom är Anton Hedman tillbaka efter spökavstängningen.

Linorna som tidigare och vi hoppas att det börjar fungera snart. Att Luleå - efter att ha varit överlägset bäst i serien under 19 omgångar nu tappat och blivit sämst senaste sju omgångarna är ju extremt ogynnsamt när vi nu avslutar serien.

I den täta klungan kan vi ju dala ned snabbt till obehagligt dålig förutsättning för slutspelet t ex från plats sju.

Lite överraskande ändå att våra närmaste konkurrenter som spelar hemma båda ligger under med 0-2: Ulfven mot Malmoe, Pungen mot Läjkers.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helt sjukt att man inte bara missar att lägga in inlagan utan dessutom missar att lägga in den i ett efterföljande mail, som man lägger in för att lägga in det man glömt att lägga in...
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20160220kl._0.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, jag lägger väl in tabellerna med, för att stödja resonemanget med fakta.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag brukar med ett småleende ta del av kommentatorers/journalisters påståenden om lag som är i form etc. Dels eftersom de inte ids kolla själva utan tar påståenden av andra som sanna och därigenom kommer de först långt i efterhand och menar att lag XX går mycket bra nu, fastän det var ett halvår sedan.

Nu råkar ju fakta vara att senaste 26 matcherna - en halv serie - har Luleå Hockey tagit flesta poäng av samtliga lag. Men efter noggrannare kontroll finner man att Luleå under senaste 7 matcherna faktiskt är sämst i serien.
Därmed kan vi förstås räkna bort Luleå som "bäst senaste tre månaderna" eftersom vi nu är så svaga och i stället konstatera att det är Warulfven som är bäst.

Det har ingen uppmärksammat.

De självutnämnda experterna har ju gång efter annan förklarat att det bara handlar om Lustan och Apan i år, samt efter någon bra insats av Pungen eller Luleå menat att dessa lag kan inte helt räknas ut.

Men ingen surrar om Warulfven. Trots att de är bäst?

Påminner lite om Läjkrarna i fjol. Jag konstatera under säsongen att frånsett en något sämre start första 20% tog sedan Läjkers över och var bäst i landet. Därför var det inte alls konstigt att Läjkrarna spöade Apn. Medan många bara blev blinda av Apans serievinst och historik senaste åren.

Kanske gör Ulfven en Läjkers i år?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lite oväntat, efter den andra perioden som var en hockeyorgasm för damlaget, blev det jämnt i tredje, som vi dock tog med 0-1 till slutresultatet 0-7.

Det betyder att inför sista omgången i morgon ser toppen av Riksserien ut så här:

1. Pungen...35m 149-59 +90 84 poäng
2. Luleå.......35m 149-60 +89 84 poäng

Pungen håller alltså nu serieledningen med ett enda mål, och jag upprepar att i morgon lirar Pungen först mot Trottoarkanten och sedan de spelat klart möter vi Sundsvall:

2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF
2016-02-21 15:15 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF

Ett enda mål skiljer, Luleå spelar visserligen borta, men möter den enklare Pölsan, och dessutom kan Luleå spela på resultatet eftersom Pungens match är över när vi ska möta Sundsvall.

Shit pommes frites - nu börjar man bli rolig för att jinxa bort en strålande möjlighet....

Pungen vinner antagligen med 10-0 i morgon och paralyserade förlorar vi med samma siffror...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Jag håller med du. Att vara hatad av Ulf-Ture är en fjäder i hatten. Jag tror för övrigt att det inte spelar så stor roll exakt VAD vi skriver, utan det handlar mer om att han är så infernaliskt rädd för våra två klubbar att han i vindimmans ångest tror han kan hantera sina trollerier genom att snacka skit om sådana som tydligt håller på de två klubbar som skrämmer honom och väcker honom med mardrömmar.

Han påstår ju vidare att - igen-kligen - är det Burkölen han hatar, men det tror jag bara är snack. Det har han läst någonstans att Apor ska tycka, och eftersom han poserar som Apan hänger han på.

Jo. Det känns fint att vara hatad av vinfyllot Ulf-Ture. Vi gratulerar varandra till vår fina ställning:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag kan tyvärr inte se dammatchen, eftersom LiveArena av någon anledning inte sänder. Kanske ledningarna balat ur i den sävliga arenan?

Kan alltså bara följa den digitala direktrapporteringen och Luleås hockeyorgasm under andra perioden har tydligen helt kommit av sig i tredje perioden. Den står än så länge 0-0 efter 14.13 och Pölsorne har ungefär en halv minut kvar av PP.

Kom igen, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tror att du och jag är rödvinsfantastens två hatobjekt😂

Personligen tar jag det som en komplimang att vara avskydd av Pite-Ulf. Hans maniska hat i kombination med allt rödvinsdrickande gör att jag hoppas att någon institution har tagit hand om honom.

Han har ju flera gånger fått be om ursäkt när han klivit över alla anständighetsgränser efter djupdykningar i vinboxen.

Att han aldrig förbättrar sig?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Snabbesökte Apsidan för att kolla hur Ulf-Ture reagerade på att vi hyllade dubbla 20-årsjubileum: Luleås SM-Glud och Apans Hönsgård mot Husum.

Inte oväntat får Ulf-Ture tuppjuck när hönsgården kommer på tal och levererar ett halvmetersinlägg som osar av hockey, enligt Ulf-Tures syn på saken, dvs han staplar skit och allsköns förolämpningar mot Luleå och Luleåsupportrar på varandra.

Vidare informerar han om att "Jag var en av de 800 som var där uppe i knarkarkvarten och såg när vi torskade mot Husum. "

Jahaja. Norran har nyss levererat fakta: "”Hönsgård mot Husum” var rubriken på Norrans sportsidor den 19 februari 1996. Detta sedan AIK förlorat med 4–6 på hemmaplan – inför 605 åskådare i Skellefteå Isstadion."

Men Ulf-Ture konfabulerar rödvinsindränkt om "att han varit en av de 800 som var där uppe i knarkarkvarten".

Ljug, från början till slut, som vanligt från Ulf-Tures sladdriga käft med de röda dropparna från mungiporna.

Men nu vet vi ju vad Ulf-Ture anser om Skellefteå Isstadion numera Apkraft Arena, en plats Ulf-Ture aldrig besökt. Det är en knarkarkvart, anser Ulf-Ture.

Jag tycker att det är vidrigt av Ulf-Ture att skälla Aporna för knarkare. Vet hut, gubbe!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det föregående under avdelningen jobbigt för oss Luleåsupportrar.

Däremot har damlaget öppnat upp ett något ljusare perspektiv. Kanske har de chans på förstaplatsen trots allt?

Som bekant hade Pungen målfest mot enkla SDE hemma i Linköping. Vann med 8-3, förbättrade sin målskillnad med +5 mål och därmed drog ifrån till +8 mål mot Luleå.

Luleå spelar ju nu den svåra bortamatchen mot Pölsan, i vilken vi räknade med att vara nöjda om vi tog tre poäng överhuvudtaget, men där öppnade sig ketchupflaskan i andra perioden och inför tredje leder Luleå matchen med hela 0-6!

Det innebär att vi i skrivande stund har en live-tabell som ser ut så här för toppen av Riksserien:

1. Pungen...35m 149-59 +90 84 poäng
2. Luleå.......35m 148-60 +88 84 poäng

Gudars skymning! Tänk om vi vinner tredje perioden med 0-2 - då återtar vi faktiskt, mot alla odds - ledningen i Riksserien inför sista omgången i morgon:

2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF
2016-02-21 15:15 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF

Pungen har då en inte alltför lätt motståndare, i form av Trottoarkanten, men de spelar ju hemma där de är näst intill oslagbara. Luleå spelar visserligen borta, men möter Sundsvall, som är ett av de två svagaste lagen i serien och dessutom har Pungen spelat klart när vår match börjar. Vilket innebär att vi kan spela på resultatet då vi av allt att döma kommer att veta exakt hur många mål vi behöver vinna med, för att ta förstaplatsen i serien och skaffa oss hemmafördel om vi möter Pungen i final!

Ojoj, det här var riktigt oväntat och jäkligt trevligt. Luleås mäktiga urladdning i andra perioden mot Pölsan då vi vann skotten med 2-26 och målen med 0-5 har plötsligt inneburit att i detta nu har våkskålen helt tippat över och just nu är det nog Luleå som har bästa chanserna att knipa förstaplatsen.

Nu hoppas vi att våra härliga damer kan fortsätta lika bra som under andra perioden även i tredje perioden, påhejade av medföljande Luleåsupportrar i den gävliga staden, av alla oss som följer vårt lag på nätet/TV och av alla supportrar som hurrar och klappar hemma i Luleå:-)

Medan Ulf-Ture öppnar nästa låda med billigt rödtjut, sticker ned sugröret medan han gnyr "mammondyrkare, sarg-ut-medley, huvudkrossare, kööööpelag" varvat med mer viskande "jag gnäller, jag gråter, jag bryter ihop, jag döööör - varför, varför, varför ska de vara så duktiga? Buhuuuu........."

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Inför de åtta avslutningsmatcherna i Elitserien SHL är det en skrämmande läsning att se hur luleå dykt rakt ned.

Vi började ju serien taskigt. Sedan snackade spelarna och tränarna ihop sig och så gick Filip Gustafsson - Elitseriens yngste vakt någonsin - in och tog spaden och spöade Öret.

Och kolla vilken extrem framgångsrik tid Luleå fick under ett par månader.

Men nu har vi alltså kollapsat.

Anta att vi fortsätter på det här sättet. Då är det bara att se fram mot åttondelsfinal följt at Apan eller Lustan i kvartsfinal - om vi ens når dit.

Upp som en sol.

Ned som en pannkaka.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20160220_kl._14.33.21.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tyvärr rasade det inte oväntat iväg och Pungen slog SDE med 8-3. Vilket ger oss följande tabellställning:

1. Pungen...35m 149-59 +90 84 poäng
2. Luleå.......34m 142-60 +82 81 poäng

Luleå har spelat en period mot Pölsan och leder med 0-1. Dvs i detta nu, om vi vinner med 0-1, har vi samma poäng som Pungen, men de har hela sju plusmål på oss...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
RIKSSERIEN!

Tabellställningen:

1. Pungen...141-56 +85 81 poäng
2. Luleå.......142-60 +82 81 poäng

Skenbart en hård kamp om förstaplatsen mellan Pungen och Luleå men med anledning av det kvarvarande schemat en stor fördel för Pungen:

2016-02-20 12:00 Linköping HC - SDE HF
2016-02-21 13:00 Linköping HC - Leksands IF

2016-02-20 13:30 Brynäs IF - Luleå HF
2016-02-21 15:15 IF Sundsvall Hockey - Luleå HF

Pungen har två hemmamatcher kvar, och under säsongen har Pungen vunnit samtliga hemmamatcher utom en. Luleå har två bortamatcher. Redan där en väldig fördel för Pungen.

Lagen har en motståndare som kan tänkas ställa till med något. Pungen möter i morgon 5e-placerade Trottoarkanten som de slag alla matcher men med 1-2, 5-3 och 2-5 så inte med så många mål. Men nu har man ju hemmais, så det ska väl inte vara några problem om de inte blir nervösa i sista omgången. Luleå möter redan idag 7e-placerade Pölsan, som man tidigare slagit med 8-1, 0-3 och 4-1 men Pölsan har alltså fördel av hemmaplan.

Dessutom har de två motståndare mot vilka man kan ha chans att förbättra målskillnad och man skulle sluta på samma poäng. Pungen möter idag SDE hemma och har tidigare i år spöat SDE med 0-4, 4-1 och 0-7. Luleå möter i morgon i sista omgången Sundsvall och tidigare i år har Luleå slagit Sundsvall med 5-0, 0-9 och 5-1.

Så är läget och således fördel Pungen. Till det ska dock läggas att Luleå sedan några matcher och för resten av säsongen saknar storstjärnan Emma Nordin som skadade vid landslagsturneringen för några veckor sedan. Vilket förstås ytterligare talar för Pungen.

Eftersom vi redan nämnt att Pungen är extremt lyckosamma på hemmais - samt opassar Luleå (Pungen har vunnit samtliga fyra inbördes möten i år) - men att Pungen och Luleå har en tämligen överlägsen ledning i tabellen och det lutar mot att vi möts i final alltså; kan hemmafördel bli avgörande och det vore alltså mycket värdefullt om vi kan fixa det.

Men chansen är liten. Vi kan möjligen hoppas att vi själva går fullt, vilket fr a kräver att vi lyckas slå Pölsan idag, samt att Pungen i morgon trots allt tappar pinne mot Trottoarkanten. Alternativt att vi båda tar lika många pinnar men att Luleå lyckas passera på målskillnad. För att det sistnämnda ska ske hoppas man att inte Pungen har målfest på SDE idag, men att Luleå öser in mål på Sundsvall. Redan i detta nu har ju Pungen +3 mål på oss så de måste hämtas in.

Pölsan-Luleå startar om en timme.

Pungen-SDE har redan lirat första perioden och ställningen är 1-1 efter 26-5 i skott för Pungen (!).

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Hönsgård mot Husum:-)

Och en något yngre Ulf-Ture, som sett sitt pite tappa position i Norrbotten, såg flera av pitepojkarna välja att gå till hela Norra Sveriges bästa lag Luleå Hockey, för att bidra till SM-Gludet samtidigt som det tidigare topplaget Apan helt havererat och levererade Hönsgård mot Husum. Sedan odlade han sin bitterhet under ett decennium och sedan dess har han bara hatat. I första hand Luleå men också alla andra "hot" mot Apan.

Grejen är den att någon Apsupporter är Ulf-Ture icke. Men medgångssupportern valde att svika sitt pite för att skenbart posera som Apsupporter eftersom det gav honom bäst utrymme att odla sitt hat mot Luleå, och dessutom tjusades han av den galna brännvinsjournalistens Don Quijote-korståg mot Luleå som väckte Ulf-Tures egna aggressionstörda och paranoida längtan.

Nej, "vi" har aldrig torskat mot Husum, menar Ulf-Ture. "Vi" är rika på anor! Vi godkänner inte att Gävle hör till Norrland och förklarar vidare att MooDoo egentligen aldrig producerat några duktiga spelare. I själva verket är Apan Norrlands, ja, Sverige, äsch - hela VÄRLDENS bästigaste klubb och plantskola och alla våra spelare är egna produkter, även om de värvats och köpts in som 30-35-åringar. Markussvensson har vi givit värdegrunnnnnnd och utvecklat till en världsmålis som hela NHL skriker efter!

Husum har aldrig hänt, förklarar Ulf-Ture och suger i sig det sista ur lådan med rödtjut!

Hörde talas om en diskussion avseende varför Ulf-Ture aldrig sett Apan spela hockey, illustrerat av att han är
a) försvunnen i dagar när Apan förlorat
b) helt rabiat inläggsproducerande, förklarande att Apan är bästigast och motståndarna är vidriga hockeymördare, när Apan vunnit.

De dominerande teorierna består i att antingen kan han inte finansiera att åka till match eftersom kontot för rödtjut tömmer alla hans resurser, alternativt att han sitter inspärrad och inte ens får permission med vakter efter att han tidigare misskött sig. Personligen tror jag att båda förklaringarna gäller, i kombination.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Man kan konstatera att säsongen 1995-96 var helt underbar av flera anledningar....
En historik apfolket gör allt för att förtränga inte minst med anledning av att alla i apstan höll på Luleå på den tiden :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Om matchen, reflektioner i efterhand.

Zebra-situationen:
Jag vill inte påstå att vi förlorade pga zebrorna. Apan var bra nog att vinna på eget spel. Visst tycker jag att Apan hade en viss fördel av zebrorna men det vore korkat att inte räkna med att ett hemmalag får viss fördel. Så är det i princip alltid, till motsatsen bevisats.

Däremot är det jobbigt att se den j-a höjdhopparen som redan när säsongen startade hade bestämt sig för att punktmarkera Melart och visa ut denne så snart han fick minsta chans. Ineldningsvis kändes det som att han tog 2-3 snabba utvisningar på Melart varje match, delvis för att Melart gjorde misstag men delvis eftersom han tilläts betydligt mindre än andra spelare. Melart är i dag mer välfungerande men höjdhopparen fortsätter och tar ut Melart så snart han går över gränsen. Vilket innebär att han åker för sådant som fläskberget Hollywood pysslar med hela tiden. Det fanns en uppsjö med insatser av fläskberget som en zebra kunde ha tagit ut för, men höjdhopparen och FriSören törs inte. Och det är bedrövligt.

Den andra invändningen är den nivå zebrorna sätter. 46 minuter i en match som förvisso är intensiv och dessutom tuff, men det är alldeles för mycket och följden blir att zebrorna blåser sönder matchen som får en annan karaktär än om de lugnat sig och låtit spelarna avgöra.

Det är dessutom till nackdel för Luleå med en låg tröskel för utvisningar, eftersom vi har ett uselt PP medan Apan har ett strålande bra PP. Boxspelet ganska likvärdigt ändå; Apan fr a genom att inte behöva spela box eftersom de pressar bort oss, Luleås eftersom vi agerar riktigt bra under box i egen zon.

Men i matchen hade vi:

PP Apan 5 mot 4: 9.29 minuter
PP Apan 5 mot 3: 1.46 minuter

PP Luleå 5 mot 4: 5.37 minuter
PP Luleå 5 mot 3: 0.00 minuter

Alltså ett väldigt övertag där men ändå lyckades vi åstadkomma 1-1 vid spel under special teams, vilket förstås var väldigt lyckat för oss. Men det är klart att det kostade på. Speciellt under andra perioden då vi fick lira box 3.15 minuter i sträck, varav större delen i 3 mot 5, efter petiga och ensidiga utvisningar på tre Luleåspelare av den j-a höjdhopparen.

Detta om Zebror och nu bara kort om spelet. I första perioden var Apan för snabba och samspelta mot Luleå som inte hann med. Apan ägde puck mest hela tiden. Dock och positivt för Luleå lyckades vi stå emot med bra försvarsspel och fr a vann våra backar spelet framför egen bur och laget spelet centralt. Vi var också smarta att rätt använda sarg-ut eller lobb-ut när det behövdes, men hade vi chansen spelade vi oss ut och gick till attack. Mycket bra försvarsspel speciellt jämfört med under B2B i september. Apan fick inte så mycket ut av sitt övertag annat än skott från distans men nådde sällan längre än så och eftersom Lassi såg det mesta är det svårt för motståndarna att måla så; dessutom när de inte tillåts så ofta att skymma, styra eller ta returer. Det där spelet ägde Luleå. Apan lyckades dock vid ett tillfälle med snyggt klapp-klapp-spel måla i PP.

I andra perioden snäppade Luleå upp spelet medan Apan tappade farten. Vi vann perioden med 1-0 men kunde kanske fått någon balja till. Dock ska påpekas att det var under andra som Höjdhopparen fick tuppjuck och satte oss i det långvariga 3/4 mot 5, vilket tog ned oss lite.

I det läget kändes det fördel Luleå när tredje perioden började men Apan öppnade aggressivt och lyckades sätta 2-1, vilket de därefter säkrade och spelade perioden ut för att döda matchen vilket de lyckades effektivt med; det var imponerande starkt av Apan att fixa det och förstås visade det att våra linor inte fungerar som de borde och vi hade svårt att tränga igenom Apförsvaret. Dessutom bidrog zebrornas "nivå" där de gav Aporna 6.00 minuter i PP under perioden, vilket förstås stoppade Luleå, och när vi äntligen fick ett PP i matchens slutminuter dödade Apan det starkt.

Nej, vi är inte på topp men får vi ihop linorna att fungera optimalt bör vi ha chans att ta Apan.

I vilket fall som helst: en strålande match med spelare i båda lagen som gav allt och som nästan varje match mellan Luleå och Apan infernaliskt spännande, underhållande och riktigt fin hockey:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Hmm, antingen menar du att det har ett orsaks-samband dvs att Sweatt är orsaken som någon sorts stämningssänkare, eller så att tränarnas förändringar för att spela in Sweatt försämrat spelet, eller så att det bara är en koppling utan betydelse.

Gissningsvis är det väl det mellersta alternativet.

Ungefär som när Omark kom hem. Vi hade ju ett lovande lag och att få båda Linusarna Omark och Klasen kändes som en enorm möjlighet. Limpan hann ju inte så många matcher i serien och i slutspelet hann vi bara till kvart där vi mötte antagligen det sämsta motstånd vi kunde få, Läjkrarna.

Rönken hann inte få ihop spelet offensivt trots att han fick tillgång till två magiska Linusar och Läjkrarna hade ett lag där samtliga spelare var beredda att pressa hårt på samtliga våra vilket innebar att Linusarna fick väldigt lite utrymme då det var som att bli punktmarkerade.

Limpan var ju på väg hem redan i december men tyvärr gav Oilers äntligen upp när de insåg att han skulle dra (tänk om de gjort det åratal tidigare och givit Omark en bättre chans att spela in sig i ett NHL-lag där han kunde glänst i någon 1-2 lina?) Men nu släppte Oilers honom till Buffalo och han tog en sista NHL-chans, men fick inte till det. Och följden blev att hans ankomst till Luleå försenades två månader.

Nåja.

Luleås långa svit av enormt många vunna poäng pågick under omgång 19-37. Under den tiden var vi ju helt överlägset mest framgångsrika i serien, gissar på minst 10 pinnar mer än näst bästa lag som antagligen var Apan. Fast det kändes som att den gick lite på lånad tid, som vi mot slutet vann matcherna trots att spelet hade börjat ofungera.

Men därefter, från omgång 38-44 har vi på sju matcher tagit bara åtta poäng. Vilket är riktigt dåligt och fortsätter det så här under de avslutande 8 matcherna av serien kan vi dala snabbt i tabellen.

Pungen gick om oss med 1p igår och även Warulfven kommer att passera lätt så plats 5 åker vi ned på.

Djurgårn ligger 6p bakom oss, Pölsan 7p bakom oss. Även de lag kommer sannolikt att ta oss om vi inte får igång spelet. Och då är vi på plats 7, och blir tvungna att spela åttondelsfinal.

Kan vi droppa ned, dvs kan Läjkrarna som ligger 11p bakom oss hinna om? Tveksamt. Men om de kan öka samtidigt som vi blir kvar i formgropen finns det förstås en risk.

Vi har alltså det ganska tufft just nu med en svår, farlig och komplicerad tid framför oss. För fortsätter vi tappa och droppar som beskrivet - ja då har vi Lustan eller Apan i kvartsfinal - och möter vi dem i medan vi är kvar i formgropen...då är risken hög för att vi i efterhand kommer att karakterisera denna säsong som ett fiasko.

Men vi har en del att stå på:
• Lassi är suverän med spaden
• Vi har en utmärkt backuppsättning just nu som jämfört med hur det såg ut under säsongens första 18 matcher nu fungerar väldigt mycket bättre än man kunnat tro.

Det gäller att hitta rätt för linorna bara. Fabbe, Hedman och Lennart kommer också att återkomma vilket ökar möjligheterna, men dessutom gör det mer komplicerat.

Egentligen talar vi om ett kärt problem, men man hade hoppats att uppehållet skulle ha löst mera. Nu, att laborera sig fram under brinnande seriespel med press att ta pinnar för att inte dala och stå emot kopplet i första han Ulfven, Djurgårn och Pölsan som jagar oss...

Det blir tufft framöver.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Luleå formkurva har pekat spikrakt nedåt sedan Bill Sweat kom tillbaka i laget.
Man har tvåveckor på sig att hitta formen och undvika fiasko.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
PP Luleå sedan Apan skämt ut sig. Sylvegård tacklar just och snyggt omkull en Apa men blir sedan överfallen av én annan apa och när de tjafsar kommer tredje Apan in och bcossckeckar Sylvegård. 5 mot 3 vore rätt men vi får ändå 5 mot 4.

Dock lyckas Aoan reda ut det och tar 2 mot 1 i mål.

Jag är jäkligt less på att Höjdhopparen/FriSören saboterar hockeyn, men överlag lirade Apan riktigt bra i första och tredje perioden och vann nog hyggligt rättvist. Luleå hade behövt lira mer fysiskt för att kunna få stopp på Apan men utan Hedman och Lennart är det svårt för oss att lyckas döda ned aporna. Mycket duktiga Apor men skillnaden är inte så stor.

Grattis till vinsten, Apor,

Vi hoppas kunna ändra på detta om vi möts i slutspelet, och nu börjar det lukta att vi möts i semifinalen igen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleåf fixar boxen och nu 5 mot 5 man 2-1 för Apan med bara tre minuter kvar.

KOM IGEN, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nio minuter av tredje perioden. Apan Holmström gör en mycket snygg genomåkninhg och är nära att kunna måla. I samband med det trycker sig Holmström effektivt förbi landslagsjanne och pressart upp hans klubba som går upp emot Holmströms ansikte. Då tar den extremt okunnige höjdhopparen ut landslagsjanne fast han gjort inget och det är Holmström som orsakat det hela.

Luleå reder dock ut boxen igen.

Men så jävla frustrerande att den förbannade höjdhopparen inte kan hålla käft och låta lagen avgöra utan måste förstöra matchen. Eventuellt,

Sju minuter kvar av tredje perioden och 1-1 för Apan som effektivt dödat perioden - har Luleå haft ett skott på mål?

Jahaja. Vänta dig inget av höjdhopparen: här drar en Apa omkull Micflikier som svarar med att slå klubban på Apan som faller. Och bara Micflikier åker ut...

Ja fy fan för zebror som inte kan tillåta hockey utan förstör matchen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1,09 in på tredje perioden. Bakom Apamålet har två lulespelare och en Apa fastnat och det innebär att Apan kan attackera med 4 mot 3 och det gör de underbart snyggt och effektivt. Klär helt av Luleå med perfekt passni gsspel som landar i att Martin Lundberg blir fri tre meter framför Lassi och väl där oangar han säkert in 2-1,

Bara att applådera och gratulera Apan.

Och u efter 2.5 utvisar höjdhoppargalningen Schira sedan han ska tackla en Apa som inte törs mötas utan hoppar åt sidan men blir kvar med benet och fälls.Helt obegripligt hur Schira åker ut för detta, vad fan skulle han göra. Samtidigt som fläskberget tillåts tackla in icke puckförande lulespelare på Lssi och allt annat.

Låt oss hoppas att zebrorna nu ger fan i att förstöra matchen och låter lagen avgöra.

Inget tvivel på att detta ideligande blåsande gunner Apan som har ett betydligt bättre special teams. OK och bara att acceptera. Om inte zebrorna tar felaktigga tvillingar gång på gång-

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har försökt punktmarkera fläskberget och sanningen är den att om en zebra vill kan han i princip visa ut fläskberget för allt han gör.

Men skit samma nu.
Nu börjar tredje perioden och som vanligt när våra lag möts är det en hockeyfest utöver allt annat.

NU KÖR VI!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag måste påpeka att det är j-t synd att det finns Apor som snackar så mycket skit när det gäller matcher mellan Luleå och Apan.

Sanningen är den att det nästan alltid blir den bästa, mest intensiva och intressanta hockey man kan tänka sig. Apan har vunnit mer än vi och fr a när vi i kvartsfinal mötts i semi och final men det har nästan alltid handlat om enormt underhållande och spännande hockey där Apan utan tvivel sammantaget lyckats bättre än vi.

Det är sanningen och det vore juste av Apor att vara sanningsenlig om detta. Men tyvärr finns det troll som sitter och ljuger om att Apan har fantastisk hockey medan Luleå bara står och kör sargat och vill förstöra allt för alla. Slapp vi dessa troll skulle nog vi andra kunna vara bättre vänner och överens om bedömningen och kunna lyckönska och gratulera varandra.

Jag tycker att Apan under första perioden är skickligare än vi, och äger ned oss rejält. Däremot tänder vi under andra, som följd av den oväntade kvitteringen under PP, och efter all box vi kämpat ihjäl.

I detta nu skulle jag nog påstå att 1-1 är rättvist men att Luleå har fördel som följd av att vi haft de bättre och närmare chanserna samt att vi dominerat andra perioden.

Men det intrycket behåller intet när vi nu ska spela tredje perioden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Köpespelaren Urbom får ett tuppjuck och när Harju framför mål inte lyckas utan markussvensson blockerar tycker Urbom att det är en god idé att överfalla Harju en halv minut med näbbar och klor.

Lika intelligent som ex-apan Sevc brukade pyssla med.

Apan har lite tur att Luleå väsentligen har ett helt undermåligt PP och det blir knappt något av vårt 5 mot 4.

Tvp minuter kvar av andra 1-1 och Luleå har fatr betydligt mer att säga till om jämfört med första perioden.

Den här matchen kanske inte alls är avgjord som säker Apvinst? Senaste minuterna - i 5 mot 5 förstås - har Luleå tagit över rejält.

Paus nu inför tredje.

Fortsätter matchen som den gjort under andra undrar jag om inte Luleå är på väg att ta över?

Under förutsättning att höjdhopparen ger fan i att blåsa sönder matchen, dels eftersom Luleå är så ofarliga i PP, dels eftersom dåren hopparen har tendensen att blunda för utvisningar på luleås motståndare men leta utvisningar på Luleå främst Melart.

Ge fan i att förstöra detta nu, zebror - låt lagen avgöra hockeyn!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Satan i gatan. Den jävla höjdhopparen tar ALLTID ut Melart för ingenting och nu står fläskberget och Melart framör eget mål och båda gör lika, men höjdhopparen tar ut Melart som vanligt.

Direkt efteråt myglar fläskberget och knyter fast Wallys klubba ända till dess att Wally i frustration slår fläskberget i nacken - och då visar höjdhopparen ut Wally!

Fläskberget skulle alltså ha haft två utvisningar också. Men i paus såg vi hur kapten fläskberget skällde ut höjdhopparen och det är väl effekten av det vi ser nu.

Hur omöjligt det än kan te sig lyckas Luleå försvara sig i 3 mot 5 box och med bara sekunder kvar blir det gruff vid sarg och spelare faller och då har höjdhopparen mage att ta ut Grana för blockering av puck. Ja fyran denne hoppare har inget som helst omdöme och efter nästan 2 min 3 mot 5 får Luleå fortsätta 2 min ytterligare i 4 mot 5.

Under det PP trippar fläskberget gång på gång lulespelare och till slut när han fällt en så uppenbart att inte ens hopparen kan blunda utlämnas det hela och Luleå får avsluta med 5 mot 4 som inte oväntat blir resultatlöst.

1-1 trots att Apan haft rejäl chans att ta ledning och få kontroll över matchen.

Jag kan tro att Luleå är uppretade efter detta och känner att varje spelare är beredda att ge allt nu. Plötsligt känns detta inte som så helt säker Apvinst.

Men det är för bedrövligt att se hur höjdhopparen hela säsongen pysslat med att ta ut Melart hela tiden och här var det så jävla mögligt att det med Apans alla dominerande PP inklusive nästan 2 min 5 mot 3 borde ha mer eller mindre avgjort matchen.

Men nu får vi se.

Som alltid nästan en underbart intensiv och spännande hockey när vi möter Apan.

Detta är HOCKEY!

« · 1728551 · »