Luleå HF

SHL · 118055 inlägg · 891 ämnen

« · 1797067 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Jaaa... säga vad man säga vill men vi har ofta berett plats för våra tidigare spelare i klubben för ett liv efter karriären.

Med blandad framgång.

Det är väl igen-kligen framför allt Rönken och Bulan som imponerat riktigt starkt i roller som tränare/ledare och kanske Petter också kan göra det; om nu Skuggan tappat laget får vi väl se hur bra de kan bli när han kliver ur tränarrollen och Petter blir ansvarig.

Men ser man det så hade jag förstås önskat Rönken i en ledarroll nu. Iofs vet jag inte hur bra kontaktnät han skulle ha som GM eller sportchef men han är ju extremt noggrann och tydlig som ledare och vet väldigt väl vad han vill. Så jag hade nog varit mer trygg om han fått uppdraget nu.

Jag känner inte samma trygghet med Skuggan och förstår inte riktigt kvalifikationerna: tror exempelvis att han aldrig skulle haft skuggan av en chans att erbjudas motsvarande i någon annan klubb - vilket Rönken med all säkerhet har. Och då undrar man förstås om inte orsaken är någon annan än lämplighet för uppdraget. T ex att ha varit en sådan fantastisk spelare. Vilket är svårt att köpa för en GM-roll.

Eller än troligare. Att hans farsa var ledare i klubben från början och i många år, samt att han själv är född in i klubben mer eller mindre. Sedan har han ju en väldigt lång karriär i klubben - liksom Åkerström och Burström (också födda och uppväxta i Luleå) - samt Bulan och landslagsjanne, inledningsvis från Pite. Allt detta är förstås mäktigt och att hylla. Men kanske inte speciellt meriterande för det tuffa uppdrag som det är att vara modern GM. Förutom det tuffa uppdraget att bygga upp ett scoutingnät för alla externa rekryteringar som behövs, för att stödja juniorutveckling långsiktigt, för att stödja damhockeyn och för att kunna gå ned i laget och ordna upp saker när de trampar vatten... jag erkänner att jag känner mig något tveksam när det gäller Skuggans kvalifikationer för sådana uppgifter.

Hur lång tid tar det innan LG Niemi tar bladet från munnen tro?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Buffalo spelar borta mot Devils i natt kl. 01.00 svensk tid och det verkar inte vara någon diskussion om vem som ska ta spaden utan alla förutsätter att det blir Robin som gör det, efter att han höll nollan senast.

Anders har ju fortfarande något bättre stats än Robin, även om de båda är väsentligen jämna på en hög NHL-nivå - Anders #7 och Robin #8 bland de vakter som haft spaden minst 19 matcher i år.

Men nog är det olika förutsättningar. När Anders levererade 100% räddningar en match, var det ändå Robin som fick spaden matchen efter. Desamma gäller i 2 av 3 fall då Anders haft 97, 98 och 98%.

Men när Robin gjort en bra match är det självklart att han tar spaden i nästa?!

Skillnaden är ju den att Bufflarna innan året officiellt förklarat att Robin skulle få ett förstaspadeskontrakt om han stod många matcher i år och levererade, samt att Buffalos sportschef betalade ett förstadraftval för honom samt officiellt förklarat att hans inställning är att Robin ska Buffalo satsa på.

Medan Anders bara värvats med förhoppning att han duger som "NHL-ready" reserv att hoppa in de matcher Robin inte kan stå.

Bland supportrar var det för någon månad sedan många som ansåg att Buffalo hellre borde satsa på Anders som etta och de allra flesta höll med om att han borde få hälften av matcherna. Nu har han ju fått det under 2017 - 8 var (inklusive att Robin plockades av isen och ersattes av Anders en match, vilket fick honom att "go full viking", men det känns som att det kan bli betydligt mer Robin framöver efter att han imponerat med nollan senast och för några veckor sedan levererade en monsterräddning.

Nåja, vi får se. Personligen tycker jag att Robin gjort rätt för sig och bör vara värd ett flerårigt kontrakt som etta och så tror jag också att det blir.

I mina möjligen subjektiva ögon - som ändå får allt stöd av fakta som stats - har Anders gjort en minst lika bra säsong och jag hoppas att han kan hålla i det hela vägen in i mål. I så fall tror jag det finns goda chanser för en ny satsning på Anders från något NHL-lag, och denna gång ur en betydligt bättre position än senaste två åren, då han relativt sent inbjudits till Edmonton respektive Buffalo för att eventuellt ta plats i båset.

Man kan dock undra över att NHL-lagen så envetet håller fast vid att de "behöver en etta som kan ta spade bortåt 100 matcher per säsong och leverera hela tiden".

Känns omodernt i mina ögon. Men så var det ju också i SHL länge - om än bara bortåt 70 matcher - till dess att Luleå började köra med två vakter som böt av varandra då och då. I Sverige kritiserades det år efter år men nu har det gått upp en talgdank för de flesta och de flesta klubbarna kör ju nu Luleås vaktstrategi.

Så optimalt för Buffalo vore nog att satsa på, inte vakt 1 och vakt 2, utan på vakt 1A och vakt 1B och låta den som går bäst för tillfället ha spade.

I allt detta ligger att nya laget från Las Vegas kommer att få en "extradraft" där de får plocka en spelare per lag från övriga lag, som då kan välja att "skydda vissa men inte alla". Såvitt jag vet blir Anders un-restricted free agent efter säsongen vilket komplicerar situationen på ett för Anders gynnsamt sätt.

Min förhoppning för vår duktige lulegrabb är att han ska värvas - inte sensommar till en camp för tryout utan mer genomtänkt att bli en av 2-3 vakter med en ärlig chans att spela sig till en förstaspade - och detta i något lag med bra spel fr a med dugliga backar som inte lämnar honom utan stöd (gärna förstås några svenska backar som mer säkert förstår detta) och i en stad med en trevlig miljö att bo i. Själv skulle jag i så fall gott kunna tänka mig någon klubb typ i sydstaterna t ex florida eller kanske kalifornien.

Kan det finnas någon öppning där?

Los Angeles Kings?
De har ju hårdsatsat på Budaj som spadat >40 matcher med 92%. Budaj har en lång NHL-karriär men med 90-91% ofta - årets säsong hans bästa, men han fyller 35 till hösten.
Den egentliga ettan Quick har ju varit borta hela säsongen med ljumskskada men väntas snart tillbaka. 30-årige Jonathan Quick ligger på 6 miljoner i årslön och ligger vanligen på >92% dvs en toppvakt.

Anaheim Mighty Ducks?
Nuvarande 23-årige John Gibson med >40 matcher som lyckats ungefär som Budaj och som har 2,3 milj per år är nog säkrad etta, men Anaheim har ingen tvåa på Anders nivå.

San Jose Sharks?
Har 27-årige Martin Jones 3 miljoner USD per år med samma stats som ovan nämnda dvs >40 matcher 91,9%. Dessutom Aaron Dell med starka 93% på 9 matcher.

Tampa Bay Lightning?
Hmm, Andreij Vasilevskij med 0,925 USD per år, har 90,9% på 26 matcher. 22-årige Vasilevskij kanske kan bli kommande etta men måste nog bli bättre än nu i så fall. 30-årige Ben Bishop med hela 6 milj USD i årslön 90,4% på 28 matcher; hans klart sämsta av fem säsonger för Tampa.

Florida Panthers?
Roberto Luongo 6 milj per år 91,9% på 33 matcher, 34-årige James Reimer 91,8% på 21 matcher, med 3,4 milj USD per år, Luongo imponerar fortfarande men han fyller faktiskt 38 år i vår så de måste nog planera för en NHL-ready vakt att komplettera Reimer nu.

Hmm. Ingen uppenbar chans. Troligen tvåa bara i Los Angeles (om Quick kommer tillbaka OK), likadant i Anaheim men mer säker på en andraspade, svårare att ta plats i San Jose, tvåa även för Panthers.

Kanske Tampa är bästa chansen? Om han kan konkurrera ut Vasilevskij och om Bishop fortsätter lågleverera?

I Tampa skulle han ju också ha Viktor Hedman och ANton Strålman som backar - utmärkta förutsättningar.

Degersig.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Skuggan blir alltså befordrad för sitt misslyckande på alla nivåer inom Luleå hockey... jag vet inte ens vart jag ska börja så jag får försöka nöja mig med att vara glad över att vi slipper se honom i båset...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kyle lämnar Apan.

Ja, ytterligare en i den enorma rad av spelare som är trasiga hos Apan år efter, som följd av att de köper in skadade spelare, ofta utan att veta om det, alternativt har sönder dem genom thomsons fysträning eller genom att släppa in dem fast de inte är rehabiliterade. Fru Distriktsläkarens insatser verkar inte hålla måttet.

OK för oss andra om Apan tycker det är acceptabelt att hålla en trupp med minst en handfull skadade spelare som inte kan lira.

Men låt oss för bövelen slippa läsa allt dravel om att "Apan har otur, stackarna saknar så många spelare, de andra lagen är orättviiiiisa som spelar med bästa lag mot stackars Apan".

Allt är förstås inte skador utan dravel från spelare som fru Distriktsläkaren köper. Kyle och Ahlm hämtas från AHL och när de kommer fram är båda skadade. Farlig flygresa? Bud också skadad på "planet" när han anländer. Lehtonen får ett blåmärke på låret "ajajajaj, nu blir jag borta i minst tio veckor". Pesonen tycker det är för jobbigt att spela slutspel "jag har ju brutit båda tummarna, ajajajajaj", två veckor senare lirar han VM för Finland.... Rit-Ola får plötsligt "yrsel" för att komma ifrån avtalet om en säsong till och kunna gå till en klubb som betalar bättre. Strax därefter försvinner yrseln helt "mirakulöst". Nick Sörensen visar sig ha en hemlig handskada när han kommer till Apan, får opereras, är borta större delen av säsongen. Rit-Ola borta första 40% av serien. Highsticking och fläskberget skönhetsopererar snokarna men utan kosmetiskt acceptabelt resultat. Möller skadad han med, får opereras, blir borta, kommer tillbaka för tidigt, blir bort ännu längre. Och så alla andra lindholm och lindström och holmström och strömholm och stömlind och allt vad de heter; skadade och borta och tillbaka för tidigt hela bunten.

Ja, sjukjournalerna hos Apan tycks vara hur många och långa som helst.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Den själutnämnda expertisen slår nya rekord. Nu har HV en sjukgymnast som hanterar det lokala utbrottet av vinterkräksjuka.

"Magsjukan ska ha spridits i samband med när HV mötte Rögle under torsdagen.
– Att skaka hand efter matcherna kanske inte är det smartaste om något lag dras med sjukdom, berättar Bengtsson.
Nu vidtar HV71 en krisåtgärd för att lösa problemet med sjukdomen som har spridits i laget.
Första steget: Ställa in måndagens träning.
– Vi har inte någon källa till utbrottet. Vi har ställt in träningen för att sanera och städa ur både gym och omklädningsrum, meddelar sjukgymnast Andreas Frostemark till JP."

Ojoj.

Skaka hand efter match som misstänkt smittväg? Sanera omklädningsrum och gym?

Ojoj.

Ring det lokala smittskyddet och be om råd. De löser det hela på fem minuter.

Fakta
• Rögles lag käkade middag i "stora matsalen" i HV-arenan efter matchen. Två dagar senare insjuknade några av spelarna.
• Jag ger mig fan på att HV-laget också käket i samma mattsal, men tidigare. I HV har ju minst sex spelare sjuknat, och de sjuknade innan röglarna.

Det är bara upp och sanera matsalen för tusan, om det fortfarande insjuknar fall. Om de har lust kan de göra en enkel enkät avseende vad i buffén de insjuknade och de icke insjuknade ätit, så kan de lokalisera vilken av grönsakerna/salladerna/de kalla rätterna som någon i kökspersonalen smittat ned. Så enkelt var det med det.

"Skaka hand efter match" smittväg? Jahaja. Bara att publicera som fallbeskrivning i internationell medicinsk litteratur i så fall. Eftersom det vore något nytt...

Imponerande att se hur kompetensen bland journalister "utvecklats" på senare år. När det gäller medicinska bedömningar frågar man sjukgymnaster, spelare och tränare för att få facit. I Cmore satt Helber och förklarade att "det handlade om att sprita av händerna och spelarna struntar i det".

Fakta
Desinfektion med alkohol är verkningslöst mot calicivirus som sprider vinterkräksjukan...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Jo. Och dessutom gjorde han sig rejäl ovän med de flesta spelare i utlandet.

Han stal ett Europamästerskap av Luleå Hockey vid slutspelet i Berlin, trots att förbundet lovat att spelare i Europaslutspelet skulle inte tas ut till en fånig koskenkorvaturnering, så krävde han att Linus Klasen - just då i sin peak i Luleå - skulle lira kosken, annars var han portad från VM och OS framöver. Varpå Luleå föll på straffar mot Tappara som vann.

Han lurade Linus Omark gång på gång till VM med löfte om spel, men satte honom utanför ändå. Linus gav till slut upp och vägrade svara när gnomen ringde.

Han skämde ut sig när han skulle "övervaka" NHL-proffsen. Reste runt, åt och drack gott men sket i att snacka med spelarna.

Han plockade hem NHL-proffs och när de sedan offrat semestern sparkade han dem från laget.

Han höll en medicinsk stab som skämde ut Bäckström som "fuskare" och bad inte om ursäkt för det. Bäckis slutade också att svara.

Han tog inte ut Hedman till OS och när internationella experter undrade hur det kunde komma sig - Hedman gjorde en suverän säsong i NHL - förklarade "professor mårts" att Hedman är bra defensivt och offensivt - jag letar en back som är antingen eller.

På slutet vägrade alla NHL-spelare svara när gnomen ringde. Då gick han ut i media och raaaasade "det är deras skyldighet att betala tillbaka till svensk hockey".

Ja, fy fan. Och så fick han sitta så länge.

Själv funderar jag på om det nuvarande förbundets miserabla rekord i dålig förbundskapen är gnomen för herrarna eller PorkaBoek för damerna. De två är de värsta i historien iaf, något som borde vara tillräckligt för att sparka den som haft ansvaret utse de båda: Boustedt.

Ja, där har visst Wennersand raaaaasat också; bort med Boustedt. Ett rätt till...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Mårts gjorde en poäng av att vara psykologisk, slängde sig med komfortzon hit och dit. Det faller lite när man sågar sin "ungdomskedja" i TV, Larsson/Järnkrok/silver om jag inte minns fel. När laget är fullt med NHL-proffs. Rätt ojuste

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Ja, att Skuggan sparkas och att få in Bulan igen är på kort sikt utomordentligt bra beslut.

Men att vi tappar Osten? Nej, det blir en svår förlust. Visserligen var värvningen av Kennedy och La Moulle i klass med Bajens videojuggar, men Osten har ett fantastiskt resultat under sina år ändå. Hade helst sett att osten stannat men att Luleå byggt upp en modern scoutingverksamhet; har svårt att se hur man ska kunna klara sig utan sådan framöver. Och vet inte hur någon i Luleås organisation kan fixa det? Kanske Rönken hade kunnat? Kanske Tomas Holmström skulle - förvisso något oväntat - kunnat fixa och haft lust för en sådan roll?

Men även om jag varit, är och förblir Luleåsupporter, måste jag idag tala klartext.

I detta nu känns det som att Skuggan - med farsan som utomordentligt viktig ledare i klubben på sin tid - och efter Skuggans ikonstatus i föreningen som spelare - mycket välförjänt - och nyligen hissad tröja (även om jag undrar varför i helvitte inte också Bulans är hissad?) - har en så stark position i klubben att Enbom som VD inte har mandat att fatta nödvändiga beslut och Osten inte heller kunde hindra felaktiga beslut. För man undrar ju hur Skuggan efter att omedelbart ha misslyckats som tränare plötsligt är kvalificerad som general manager?

Jag hoppas att jag har fel och framtiden visar detta, men just nu känns det som ett minst sagt tveksamt beslut. Som att en armé skulle promovera den skickligaste skarpskytten eller stridspiloten till general utan andra kvalifikationer.

Nej. Att Bulan tar över är som sagt skitbra. När det gäller det andra är jag mer tveksam.

Hoppas verkligen att det inte blir ett beslut a la när den tidigare grupperingen - som du hänvisar till - stoppade sportchef Strömwall från att rekrytera Osten och i stället utnämnde Hasse Husckowski till sportchef. Riktigt fel man på fel plats och han klev ju själv av och blev säljare.

Nej, som sagt. Det känns inte bra alls.

Men i hjärtat är jag Luleåsupporter och kommer inte att välja att gnälla ihjäl mig utan stödja den nya ledningen fullt ut även om jag och vi just nu tycker att den känns tveksam.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dags att sammanfatta när tankarna lagt sig.

• Luleå har för första gången sparkat en tränare under säsong.

• Bra att Petter tar över laget nu. Det var tvunget att hända något och sämre kan det inte bli. Jag tror, när jag funderat på saken, att det blir bättre. Definitivt bättre. Chansen till en PlayIn-plats ökar rejält. Ja, t o m att jag från att igår trott på plats 11-12 nu tycker att vi borde ha mycket stark chans på plats 9.

• Bra att Bulan och Petter tar över som tränare från nästa år.

• Ny sportslig ledning med Skuggan och Engman i stället för att Rönken fick jobbet? Det känns tveksamt, synnerligen tveksamt. Men jag hoppas få fel.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Svårt att säga, men va tycker du själv? du är ju en lule forzare av rang men nog börjar det lukta värre än när modig maffian styrde lule?!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås VD Stefan Enbom i kurran:
• – "Skuggan" har känt att han inte nått ut till spelargruppen på sistone.
• Är Jonas Rönnqvist ett namn som kan ta klivet in i båset den här säsongen?

– Nej. Jonas har varit väldigt tydlig med det. Däremot har vi en fortsatt kontinuerlig dialog. Vi vill fortfarande få in honom i någon roll nästa säsong.

SKUGGAN:
• Hur har spelarna tagit emot beskedet?

– Vi presenterade det för killarna under morgonen och det var ganska chockartat. Det var nog ingen som tänkt att någon av oss skulle hoppa av. Vi hade ett bra snack och jag har inte känt att de inte haft förtroende för mig. Vi har haft ett bra klimat i laget så det känns bra faktiskt. Killarna gratulerade mig till den nya tjänsten och tyckte det var tråkigt att jag kliver av som tränare. Jag tror ändå att alla förstår att förändringen blir positiv.

Kommentar. Nja. I intervjun under senaste Pölsamatchen förklarade Skuggan på ett oväntat sätt att spelarna skulle skämmas som fan. Även om han använde andra ord.

Det låter ju som att han efter hösten - kanske redan då - helt tappat greppet om omklädningsrummet som det heter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Jaa, den gör han. Svårt att veta de interna förhållandena men man undrar ju om det nuvarande laget - om t ex Bulan varit tränare - kunnat ligga bland topp sex idag?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Slutligen.

När Osten förklarade att han skulle tacka för sig efter säsongen för någon månad sedan var det tanken att han skulle kliva av först EFTER säsong och att man skulle planera för en sportslig ledning där flera personer skulle täcka det uppdrag som Osten haft. När sedan Ulf presenterades meddelades så småningom att denne inte gick som PRAO under Osten under våren utan att han tog över ansvaret, medan Osten drog sig in i bakgrunden.

Det känns lite som att man inte vet hela sanningen där. Min känsla är lite att Osten av något skäl fått bestämma sig för att kliva av och att det skälet blivit allt starkare, med följd att förändringarna kommit snabbare än man hade tänkt sig. Kanske kliver han av helt och hållet nu?

Och nu har Luleå i princip lagt fast den sportsliga ledningen: Skuggan blir GM, Ulf Engman blir assisterande GM. Låter tveksamt att de tänkt sig ytterligare personer utöver de två.

Såvitt jag vet har dessa två jobbat tillsammans med Luleås junisar, men räcker det? Är det vad man behöver av en GM idag?

Ska vi lyfta fram några namn som fungerat imponerande i just den rollen kan det vara Looben, men han har ju haft bra koll på allt möjligt plus utmärkta förutsättningar i Warulfven.

Timrås Kent Norberg var ju för j-a bra för Timrå flera år trots att han pissade på husväggar i Stockholm, men plockades över till Frölunda och havererade sedan.

Mike Helber var duktig speciellt på att rekrytera spetsnordamerikanska forwards men för övrigt slängde han bara upp 4-5-dubblerade löner och snodde duktiga spelare från Luleå och andra lag.

Henrik Evertsson i Växjö Läjkers uppfattar jag som den stjärna som lyst klarast. Utan tvivel rekryterade han ihop det vinnande Läjkers med utsökt fingertoppskänsla, bl a genom att pricka helt rätt för att hitta nordamerikaner från andra sidan Atlanten och från SHL som tillsammans blev oslagbara under Sam Hallam. Även om även Henrik blev löpsedelstoff sedan han tagit av sig skjortan och vevat bland fulla ungdomar natten efter SM-Gludet.

Stefan Bengtzén ytterligare en som synes ha lyckats utomordentligt bra som sportchef. Den här killen var ju Mr Bofors i 15 säsonger innan han tog över kronan med utmärkt resultat och sedan Pölsan där jag tycker han lyckats mycket bra (även om krävande pölsasupportrar i hockeysnackets pölserliga bok är av annan åsikt).

Men firma Skuggan-Engman?

Vilket CV har dessa två för att ta fram en fungerande trupp?

Hur kunniga är de när det gäller den allt mer viktiga uppgiften - att scouta spelare utomlands som kan gå in och fungera i Luleå Hockey i SHL?

Det vet åtminstone inte jag.

Är detta den sportsliga ledningen som Luleå Hockey hela tiden planerat för?

Jag hoppas väl det och att Luleå Hockey har bra skäl för det, skäl som säkrar att herrarna kan fixa de krav som ställs på ett modernt ledarskap.

Den alternativa förklaringen som jag verkligen hoppas inte gäller här vore ju mer bekymmersam; att Skuggan har en sådan stark ställning i klubben - han är ju född in i föreningen - att han sparkas uppåt att ta ansvar som han inte alls har kompetens för. Som spelare var Skuggan ett mirakel, en passnings-Gud med få konkurrenter. Som tränare känner jag mig tveksam och efter att han har fått en knapp säsong på nivån huvudtränare för Luleå Hockey och som det verkar tagit laget till vår historiskt sämsta insats någonsin - om vi kommer 11-12a - och nu kliver av/sparkas. Låt vara att Osten inte gav honom alla de spelare han hade behövt, men bättre än så här borde han ha lyckats ändå. Som GM? Där finns ju visst ansvar för det pågående laget och för att säkra förlängningar etc, men numera - när många lag får byta halva truppen varje säsong - blir ju förmågan att scouta och säkra upp rekryteringar av dominerande betydelse och - har herrar Skuggan/Engman vad som krävs där?

Det vet jag verkligen inte.

Kanske kan man hävda att de båda har stark bakgrund från våra junisar och på så sätt har de väldig möjlighet att slussa upp och in fungerande junisar i laget. Kanske är det så, även om jag inte vet tillräckligt mycket för att hävda det. Vi får se.

Men en konsekvens av detta - t o m den i särklass viktigaste konsekvens av dagens förändring (vid sidan av att nu kan vi säkert räkna med att Bulan tar över) - är naturligtvis följande:

Det här måste väl betyda att Jonas Rönnqvist INTE kommer att ta plats bland Luleås sportsliga ledning.

Och det beklagar jag för det skulle jag gärna ha sett.

Mycket tråkig konsekvens, som jag ser det, och har Rönken steppats för att rädda Skuggan genom att sparka honom snett uppåt.... ja, i så fall kan det få extremt dåliga konsekvenser för Luleå Hockey.

En möjlighet som fortfarande är öppen vore förstås att det blir Rönken och Bulan som återigen tar över som tränare för Luleå Hockey, men det tror jag är osannolikt. Gissar dels att Bulan numera är stadd på huvudtränarnivå, dessutom tycker jag mig ha förstått att Rönken kanske inte längre vill ha tränaruppdrag utan att Överste Rönnqvist - om han jobbar med hockey igen - vill ha uppdrag på högre nivå.

Ja, det var en dag med stora händelser för Luleå Hockey. Med utropstecknen att nu vet vi att Bulan tar över (även om vi får vänta på den officiella nyheten till Pölsans och Luleås säsong är över) vilket är glädjande, men samtidigt att det ser ut som att Rönken inte kommer tillbaka vilket är mindre glädjande.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så Skuggan var den första tränare i lules historia som fick kicken! han sätter lite avtryck ;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå har aldrig sparkat en tränare under säsong.

Håller det nu?

Ja, kanske man kommer att köra den historien fortsättningsvis. Att det handlade om att Osten under pågående säsong fick ersättas av två General Managers och att Lasu fick överta huvudansvaret som tränare sista 25% av serien.

I morse klockan 01.00 skrev jag:

"Som laget olyckats och radat upp slöa misstag på senare tid kanske inte vårt största problem är att vi saknar spelare. Jag menar: hur kan det lag, som spelade så bra mot Läjkrarna, vara så taffliga som de varit därefter. De KAN ju spela, så varför gör de inte det? Jag vet inte, men något behöver rättas till."

Att Skuggan nu utses till huvudansvarig General Manager kan ju ses på olika sätt:

a) Eftersom Osten lagt ned i förtid behövde positionen förstärkas. Först var det sagt att Ulf Engman, blivande assisterande GM, skulle hantera huvuduppdraget resten av säsongen, med visst stöd av Osten, och mycket möjligt att man kunde väntat några månader nu. Osten har ju signat rätt många för nästa säsong så min gissning är att Ulf främsta uppgift borde vara att fundera på ett antal spetsrekrytering framför allt för att få ihop fungerande linor.

Nej, har svårt att tro på den förklaringen.

b) Snarare är det som jag skrev att "något var fel med det lag som inte bjöd till och tappade matcher" och nog känns det väsentligen som att Skuggan inte lyckats lyfta laget som han borde, trots att Ostens rekryterade nordamerikaner inte lyckats bli målproducerande spetsar.

Och på så sätt måste man nog uppfatta det som sparken, även om man beskriver det som att han tagit ett kliv uppåt.

Och då kan man mest beskriva förändringen som en "spark uppåt", något som inte sällan förekommer i t ex offentlig verksamhet där inkompetenta medarbetare gärna sparkas snett uppåt till en formellt högre position men det mer handlar om att de ska göra så lite skada som möjligt; om man nu inte kan lura på vederbörande till någon annan genom att förse den inkompetente med s k transportvitsord.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mycket att diskutera i detta.

Till att börja med, vilken bakgrund har Petter för uppdraget?

1. Efter att ha varit borta från hockeyn ett antal år klev han in som huvudansvarig för Luleås A-junisar 2010-2012

2. Nästa år 2012-2013 tränade han Tingsryd i Allsvenskan men när serien var över och Tingsryd skulle spela kval för att hålla sig kvar, klev han av och hans parhäst - storebror Rolf - tog över. Motivet då var att han ville hem till familjen i Luleå och i intervjuerna lät det att han helt skulle sluta med hockeyn.

3. 2015 när Bulan fick ta över Pölsan efter jul tog han med sig Petter som assisterande. Petter var med under våren, men tackade sedan för sig.

4. 2015-2016 tränade han Boden i tvåan.

5. 2016-2017 klev han in som assisterande i Luleå.

Petter är ju lite av en halvikon i Luleå Hockey, från att först länge varit utskälld till att bli en uppskattad och viktig offensiv back, som igenkändes för två saker: den bakåtlutade hjälmen som gjorde honom lätt igenkänd - och en riktigt fint slagskott från blå.

Lite svårt att säga exakt hur bra han varit som tränare, då han varit huvudansvarig bara i lägre sammanhang och som assisterande bara har 0,5+0,5 år på SHL-nivå, under Bulan och under Skuggan.

Följer dock ett genomgående mönster i Luleå, där vi plockar in tidigare storspelare på tränaruppdragen.

Funderade man på att ragga in någon helt ny? Nej, och med all sannolikhet vet vi varför. Om 3-4 månader kommer Luleå att presentera en ny huvudtränare som anställs på flera år framåt: Tomas Bulan Berglund. Och bland hans assisterande kommer då Petter Lasu Nilsson att finnas, precis som han gjord i Pölsan våren 2015 då pojkarna gjorde succé och vände den nedåtgående trenden efter Jonson, som tappat omklädningsrummet.

Är Petter mogen för ett huvuduppdrag nu? Igen-kligen inte, men han är tillräckligt rutinerad för att ansvara för laget 11 avslutande matcherna i serien och kanske några PlayIn-matcher om vi får spela sådana.

Men det väsentliga man kan tänka om saken idag är följande:

Välkommen hem, Bulan, som huvudansvarig tränare för Luleå Hockey fr o m 2017-2018.

ETT MYCKET BRA VAL FÖR NÄSTA SÄSONG!
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20170206_kl._10.37.22.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
NU JÄVLAR SMALL DET TILL!

Saxar från Luleås officiella hemsida, publicerat 10.00; för 18 minuter sedan:

För att ge laget ny energi inför avslutningen på säsongen går Stefan ”Skuggan” Nilsson in i sin roll som General Manager för Luleå Hockey lite tidigare än planerat och Petter Lasu Nilsson blir samtidigt ny huvudtränare för Luleå Hockey.

Luleå Hockey har under stora delar av SHL-säsongen haft svårt att nå önskade sportsliga resultat. Med anledning av detta har Stefan "Skuggan" Nilsson i dialog med föreningen kommit fram till att det bästa för säsongsavslutningen är att han lämnar över tränaransvaret till Petter Lasu Nilsson och att Skuggan påbörjar sitt nya jobb som General Manager tidigare än det först var tänkt.

För de övriga i tränarstaben innebär det praktiskt att Anders Burström kvarstår i sin roll som assisterande tränare liksom även målvaktstränare Gusten Törnqvist och fystränare Petter Pettersson gör i sina respektive roller.

Stefan Enbom, VD

– Stefan "Skuggan" Nilsson har tillsammans med Ulf Engman varit de optimala kandidaterna till att ta över efter Lars "Osten" Bergström den dagen han skulle sluta som GM för Luleå Hockey. Stefan har förutom sina erfarenheter som spelare även erfarenhet av att jobba tillsammans med Ulf i vår juniorverksamhet och har de senaste tre säsongerna varit verksam som SHL-tränare. De kompletterar varandra mycket väl och Stefan har ett lugn och en analytisk förmåga som kommer vara väldigt användbar i rollen som General Manager.

– Vår ursprungliga tanke var att Skuggan skulle slutföra den här säsongen som huvudtränare och att han efter säsongen skulle komma in i sin nya roll som General Manager tillsammans med Ulf Engman som assisterande. Men med anledningen att vi vill skapa ny energi i omklädningsrummet är det naturligt att förändringen sker redan nu.

Stefan "Skuggan" Nilsson, General Manager

– Den senaste tiden har det stått klart att laget behövt ny energi för att komma till rätta med våra sportsliga resultat. Därför känns det helt rätt att Petter Lasu Nilsson tar över som huvudtränare för Luleå Hockey och att han tillsammans med Anders Burström kan tillföra den extra energi som vårt lag behöver för avslutningen av den här säsongen.

– Jag är väldigt hedrad och peppad inför mitt uppdrag som General Manager för Luleå Hockey och det kommer vara till vår fördel för framtiden att det jobbet kan påbörjas redan nu. Att jag får jobba med Ulf Engman känns väldigt bra då han är väldigt kompetent och vi har tidigare mycket positiva erfarenheter av att jobba tillsammans.

Petter Lasu Nilsson, huvudtränare

– Jag känner först och främst en himla inspiration att ta mig an uppgiften som huvudtränare för Luleå Hockey och att göra en riktigt bra avslutning på säsongen. Ett första steg för att åstadkomma detta blir att spelarna skall få tillbaka tron på sig själva så att vi först och främst kan göra oss själva rättvisa i de elva matcher som återstår av SHL:s grundserie.

– Sedan har jag full förståelse för om många som älskar Luleå Hockey är både frustrerade och oroliga just nu. Det är dock inga känslor som löser några problem. Istället hoppas jag å lagets vägnar att alla som brinner för Luleå Hockey sluter upp bakom oss, kommer på matcherna och fortsätter stötta oss minst lika högljutt som tidigare.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, 23.59 i går kväll - för en dryg timme sedan - var det exakt 10 dygn innan transferfönstret stänger.

Som laget olyckats och radat upp slöa misstag på senare tid kanske inte vårt största problem är att vi saknar spelare. Jag menar: hur kan det lag, som spelade så bra mot Läjkrarna, vara så taffliga som de varit därefter. De KAN ju spela, så varför gör de inte det?

Jag vet inte, men något behöver rättas till.

Och samtidigt har vi plockat in Englund och Hilding under säsongen, samt släppt en back som aldrig ens testades.

Men det utesluter ju inte att vi har möjlighet att ta in en förstärkning. Om det nu är någon mening med det när vi bara kan se fram emot en lägre PlayInplats, eller värre: ett missat slutspel och vår sämsta seriplaceing någonsin. Bara att tacka för att serien utvidgats till 14 lag, annars kunde vi riskerat komma jumbo.

Så. Kanske klokt att spara resurserna för en satsning nästa år i stället?

Har för mig att Osten låst upp många av de viktigare spelarna även nästa säsong så vi inte ska riskera "vanliga värvningarna" av rika lag i sydbotten.

Så jag gissar att det blirnog ingen extra spelare för oss. Men jag skulle inte tacka nej till en stark center.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: ja, det var väntat. Vennergren är ju i själva verket den som startar de flesta drev för att tränare ska sparkas. Vennerqvists självutnämnda experttyckanden är ju i själva verket en kontraindikation mot vad som bör göras, till motsatsen bevisats, vilket nästan aldrig inträffar.

Dock hoppades jag att han skulle lyckats en gång och den var när han raaaasade och krääädeatt Tre Kronor skulle sparka Gnomen Mårts. I själva verket var det nära att lyckas, men det saboterades av twinsen Sedin, som kom hem några veckor och lyfte gnomensblahalag till VM-Glud. Därmed blev gnomen tyvärr osparkbar och fortsatte sabotera Tre Kronor tre år till 2013-2016.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tror tyvärr också på plats 11 eller 12. Finns i nuläget absolut inget som talar för annat då de spelar så här apkasst och vägrar ta trepoängare till och med på sina bättre dagar. I ärlighetens namn kanske det är bättre ju tidigare vi får avsluta denna urtrista säsong för att ta nya tag till nästa. Det blir iaf intressant att se om det blir Frölunda eller Växjö som lyckas ta hem guldet :)

Exakt vad det beror på är förstås omöjligt att veta men det känns som att laget saknar harmoni och jäklar anamma. Det är mycket länge sedan jag sett Luleå vika ner sig som de gjort på sistone och det får tillskrivas lagledarna, som jag helst inte vill se i båset till nästa säsong. Vi SKA ligga högre upp i tabellen med detta lag, framförallt ska det inte kastas in så här många puckar bakåt då målvakts- och backsidan är våra starkaste lagdelar.

Jag tror som sagt tidigare att det krävs en återgång till dump n chase-hockeyn, samt förbättrad attityd hos både spelare och ledare för att kunna rädda något av den här säsongen. Någon förstärkning annat än i Mikko Pukka- eller tjocksteffe-klass tror jag inte heller på.

Jag ser gärna att vi ger ännu fler av våra duktiga juniorer chansen under nästa säsong på självklar bekostnad av t.ex. Hilding, Mulle och Legace.
Det kan inte bli värre och borde spara in oss lite pengar i väntan på Klasen och Omark :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Jo. Förr i tiden sparkades aldrig en tränare under säsong - Luleå har fortfarande aldrig sparkat en tränare.

Men sedan började det hända och "värst i klassen" var Frölunda på den tiden de var rikast i landet och köpte spelare och tränare som de kände förr och igen-kligen bara Conny Evensson som var untouchable där; ibland kunde Frölunda ha tre tränare på avlöningslistan, en aktiv och två sparkade.

Ett annat sparka tränaren-lag var Södertälje som i princip alltid sparkade tränare vid årsskiftet varpå ny tillträdde eller sportchefen tog steget ned i båset.

Numera tror jag att sparka tränaren-åtgärden ofta är en åtgärd som ledningar tar till för att slippa klagomål från supportrar men framför allt av media, som gärna startar omröstningen "vem ska sparkas först" och liknande, för att sedan, när de fått syn på ett villebråd, starta dreeeeevet. Och då böjer sig många ledningar snabbt för att "visa kraft".

Även om det är tydligt att det igen-kligen är några spelare, alternativt sportchef eller högre ledning, som bör sparkas igen-kligen.

Därför brukar ju de allra flesta sparkar bli meningslösa, även om det finns undantag.

Håller med dig om Hånberg. Han har ju tvärtom - åtminstone innan senaste raset - haft ett utmärkt renommé i hockey-Sverige och funderingarna på senare tid har ju varit om han efterträder Bulan i Pölsan - det var ju Bengtzén som raggade Hånberg till Kronan.

Oavsett senaste kräftgången i Kronan tycker jag att Hånberg imponerat att få Kronan att lyckas så bra tidigare - även om det varit med en "rätta munnen efter matsäcken" defensiv strategi - och dessutom ger karln alltid ett sympatiskt och bra intryck i media.

Nej, jag tror du har rätt. Molin har ju inget som helst cred som får en att tro att han kan vända på ett lag.

Och för Luleås fortsatta säsong hoppas jag det visar sig att Kronan gjorde ett misstag nu;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Tror Karlskrona gjorde en "jättemiss" när de sparkade Hånberg. Alla lag han varit i har överpresterat sett till materialet. Almtuna/Vita Hästen/KHK. Min gissning är att det fria fallet fortsätter o kröns med en degradering nästa säs.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Ja, jag håller med dig om din mörka bild för resten av säsongen.

Frågan är om vi kommer på
a) plats 9-10 och i alla fall får spela PlayIn
b) plats 11-12 och då gör Luleås sämsta resultat någonsin i Elitserien SHL

Tyvärr pekar det mot det senare just nu, som jag ser det.

Om Öret, som ligger sämst till av våra konkurrenter, nu kommit igång igen kan de vara förbi Luleå på bara två matcher. Och vi har 11 omgångar då vi ska försvara vår PlayIn-placering.

Djurgårn betraktade jag länge som omöjliga att hålla bakom oss, men det har hackat lite senaste veckorna för gårdarna. Tror attd e skärper sig under uppehållet och går fortsatt bra sedan.

Och kan Kronan fortsätta sitt fria fall eller kan slangen Molin ändra på något? Mer tveksamt.

Grejen är att vi har det i egen hand men just nu är det svårt att se hur ett så illa fungerande lag som dräller misstag som rookies ska kunna ändra på något. Knepigt ändå att vi har så många starka backar - igen-kligen - så starka vakter - igen-kligen - och till det fina forwards som Emanuelssons, Sweatt, Juntilla, Forsberg, även Lundeström i sina bästa stunder, men för övrigt förstås inte så mycket mer.

Men hur kan det ha gått så ini helvitte fel? Vad beror det på? Och kan det rättas till?

Jag är mycket tveksam.

Min gissning är plats 11 eller 12.

Vad tror du?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås läge med 11 matcher kvar.
• Vilka lag kan vi passera?
• Vilka lag kan vi passeras av?

Luleås läge relativt andra lag:

1. Kronan ±0 poäng +1 mål
2. Djurgårn +2 poäng +15 mål
3. Öret +5 poäng +14 mål
4. Malmö -13 poäng -29 mål
5. Ulfven -16 poäng - 16 mål (men Ulfven har en match mer spelad)
6. Pölsan -16 poäng -33 mål
7. Trottoarkanten +17 poäng +35 mål

Ja, det är väl helt klart att vi aldrig kan passera eller passeras av lag 4-7. Att ta in 14-18 poäng med 11 matcher kvar, det krävs att ett lag framför oss har helt tappat allt alternativt att ett lag bakom oss går som en kanot. Nej det finns inte.

Vår kamp inriktas alltså på:

1. Kronan ±0 poäng +1 mål
2. Djurgårn +2 poäng +15 mål
3. Öret +5 poäng +14 mål

Tre lag som ligger bakom oss så för oss gäller bara att vi kan passeras. Vi ligger idag på plats 9 men kan sluta 9-12 där de två sämre placeringarna innebär att vi inte ens tar oss till PlayIn för slutspel.

Redan nu vet vi alltså att seriesäsongen måste betecknas som rejält mislyckad. På 32 spelade säsonger i Elitserien SHL innan årets säsong har vi kommit 9 en gång, 10 tre gånger men aldrig sämre än så. Och vid 28 tillfällen har vi kommit bättre än nio.

Obehagligt. Detta börjar lukta fikon. Speciellt med hänvisning till hur illa det gått på senare tid.

När det gäller våra konkurrenter har ju Kronan också gått uselt, men plockar nu fram Ove Luleådödaren Molin som huvudtränare, om det kan ändra på saken. Djurgårn gick ju länge bra, men fått lite grus i maskineriet på sistone, kanske. Öret har väl bästa trenden efter att också de ha bytt ut tränaren.

Spännande blir det.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vad tror du om fortsättningen? Riktigt orolig är jag inte då det är helt omöjligt att vi får kvala men det här kan vara det sämsta jag sett Luleå spela någonsin. Att det blir soppatorsk eller att puckuslingen ibland bara inte vill in kan jag ta men misären vi bevittnade igår var något helt nytt. När bjöd Luleå senast motståndarna på så här många lägen och mål? Det var bara tur att vi inte mötte t.ex. Växjö, Frölunda eller Linköping för då hade gårdagens insats slutat med tvåsiffrig förlust.

Som jag uppfattade det så fanns det två läger då Skuggan signades som huvudtränare... Det första lägret bestod av en ganska klar majoritet som sågade honom direkt, det andra var de som var skeptiska men tyckte han iaf förtjänade en chans att visa vad han går för. Det kanske även fanns någon enstaka person som tyckte det var rätt att utnämna Skuggan till headcoach men de är lika enkla att hitta som Loch Ness-odjuret eller en leprechaun.
Jag hoppas Ostens efterträdare lär sig att lyssna lite mer på fansen ibland. Denna svågerpolitik vill jag aldrig mer se igen i LHF.

Jag tror absolut inte att Skuggan är rätt man att vända på skutan och han kommer inte heller att bli kickad. Det jag tror vi får se efter uppehållet är samma tråkiga dump n chase-hockey som under Fagervalls ledning.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
eltifoso: Grattis till vinsten. Spännande fortsättning för er med kampen mot i första hand Pölsan och Malmö om direktplats i slutspelets kvartsfinal.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kronans sportchef Micke Sundlöf meddelar idag att de sparkar Per Hånberg och att Ove Molin tar över.

Kan det leda till någon förbättring? Kanske, men jag har lite svårt att tro det. Den hockey som Kronan lyckades så bra med tidigare under säsongen bar nog snarare Hånbergs namn än slangens och har de spelare som kan köra Molinhockey nu och lyckas bättre? Tveksamt.

Min gissning är att det ökar Luleås chanser att undvika Ingenmansland. Kronan har idag samma poäng men ett plusmål mindre än Luleå.

Avgörande blir säkert Kronans första matcher efter uppehållet, då de möter Rögle och sedan dubbelmöte med Pungen. Skulle de lyckas bra där kan de få igång ett driv och det vill vi inte se. Så vi håller tummarna för att Eldebrinks pojkar tar sig samman och slår Kronan och att därefter Pungen tar alla sex pinnarna. Då tror jag Molin får svårt att lyckas med annat än spelslut efter 52 omgångar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven håller 2-3 matchen ut och tar tre pinnar. I slutsekunden är pucken uppe vid sargen i mittzon och en Ulfv crosscheckar lätt en Frölundaspelare i ryggen. Då tycker TRE Frölundaspelare bl a Joel Lundqvist att det är modigt att alla tre hoppar på den ensamme ulfven och vevar på honom. Modigt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: En roligt skön seger och Frölunda satte nog flingorna i halsen
Detta var precis som det brukar se ut (utom senast) nämligen att det laget som är överst i tabellen förlorar dessa derbyn

Trevlig poäng i kampen med Malmö och brynäs

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
HV lyckades slå nytt publikrekord för damernas seriehockey idag!

4563 åskådare såg matchen HV-Dampungen vilket innebär att de slog Luleås tidigare rekord på 3150 i match mot DaMooDoo.

Det är faktiskt också en större publik än den på 4163 personer som såg Luleå Hockey ta SM-Glud mot Dampungen våren 2016 dessutom!

Kul att klubbarna satsar på jättepublik som ser damhockey, även om det är betydligt färre i de flesta matcher. Men det ger ett drag över serien och lockar säkert nya personer att följa damhockeyn.

Idag tog HV två rekord av Luleå. Förr eller senare kommer vårt svar:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Frölunda-Warulfven med fyra och en halv minut kvar. Ulfven har vänt 1-0 efter tredje perioden till 1-3 trots att Frölunda fortsatt dominerat, men nyss reducerade Frölunda till 2-3 i PP.

Spännande avslutning. För oss saknar matchen förstås betydelse. Frölunda fightas om plats 1-3, Ulfven om plats 6-8, Luleå får ju kämpa för att undvika plats 11-12.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleås härliga damer går fram som en skördetröska i SDHL, vann idag med 11-2 mot Sundsvall och har formidabla +113 i målskillnad! Tidigare idag har Djurgårn slagit Stocksund medan Pungen tappade en pinne mot HV.

Luleå är ju sedan länge seriesegrare men striden om andraplatsen har tätnat. Vi har nu

2. Dampungen 72p
3. Damgårn 72p

men Dampungen rankas före som följd av en nåååågot bättre målskillnad; +60 mot +20).

Dessa rvå lag kommer med all sannolikhet att mötas i ena semifinalen för att avgöra vilket lag som får möta Luleå i final (om jag vågar påstå det utan att Jinxa).

De två lagen har mötts fyra gånger i år och Damgårn vann ena förlorade ena hemma men vann båda borta i Linköping.

Men när det gäller semifinal tror jag att Djurgårn har chans få ett rejält hemmastöd på Hovet så det kan bli avgörande att knipa andraplatsen,

Jag ser ju gärna Damgården mot Luleå i final bl a eftersom det innebär att jag kan få se en finalmatch på Hovet i Stockhom.

Så, vilka matcher har lagen kvar nu?

DAMGÅRDEN
2017-02-15 HV 71 - Djurgårdens IF
2017-02-18 Djurgårdens IF - Brynäs IF
2017-02-19 Djurgårdens IF - IF Sundsvall Hockey

DAMPUNGEN
2017-02-15 Linköping HC - AIK
2017-02-18 MODO Hockey - Linköping HC
2017-02-19 Luleå HF - Linköping HC

Hmm, HV borta blir en tuff uppgift för Damgårn, Dampölsan hemma inte heller helt enkel medan Damsunds bör vinnas enkelt. För Dampungen blir väl Damgnaget och DamooDoo troligen hanterbara men avslutningsvis möter de seriesuveränerna i Delfinen.

Just nu goda chanser för Damgården att knipa andraplatsen tycker jag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Bufflarna håller tiden ut, vinner med 4-0 och vi gratulerar Robin Trump Lehner för säsongens första nolla!


Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%

2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%

2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7%
2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%

2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9%
2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%

2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%

2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3%
2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9%
2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%

2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%

2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3%
2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%

2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%

2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0%
2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9%
2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%

2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96%
2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%

2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%

2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5%
2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4%
2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%

2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%

2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8%
2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%

2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7%
2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%

2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%

2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7%
2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
11 minuter in på tredje perioden. En ottawaback har puck under kontroll vid sargen. Blir tacklad, tappar ut pucken, en annan buffel slår till från dålig vinkel men ottawavakten är oförberedd och druttar in den i femte luckan. Knäckande mål, 4-0, och en strålande bedrift an Bufflarna och av Trump också. Blir det första nollan för säsongen?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ottawa får PP, trycker på rejält men får inte hål på Buffalo. Strax därefter, sex minuter in på tredje, sätter bufflarna i stället 3-0.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två perioder spelade och nu 2-0 för Buffalo trots 21-17 i skott för Ottawa.

Robin Trump har alltså en mycket fin match hittills men nu nu kommer tredje perioden då Buffalo haft för vana att ibland tappa matcher. Vi får se...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Första perioden spelad och Bufflarna har 1-0 efter 10-8 i skott trots en Box.

Men det är långt ifrån över ännu. Ex-Frölundaspelaren Trump har att möta ex-Frölundaspelaren Erik Karlsson två perioder till och Erik har arit skitbra i år speciellt på senare tid.

Lustigt med vad Frölundor i NHL har för sig. Senast mot Rangers förklarade King Hank att för 12 år sedan hade han tränat med då 13-årige Trump Lehner på lehnarnas bakgård eftersom Trumps farsa Mikael var Henkes tränare.

Jaja. Nu kör vi andra perioden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Okposo åker igenom hela Ottawa-laget och sätter 1-0 för Buffalo efter tio minuter.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I detta nu startar matchen Buffalo-Ottawa och Robin Trump Lehner har buffelspaden.

Efter Anders fina insatser har det talats en del om att han borde få hälften av matcherna i stället för att bara få hoppa in när Robin inte kan stå men det känns lite som att Robin har medvind efter monsterräddningen mot Montreal för någon vecka sedan.

Men ser man till matcher 2017 har Anders haft 8 spadar och Robin - iom nattens match - också 8 spadar. Under den tiden har Anders 91,95% räddade skott och Robin 91,63% - rätt jämna alltså och sanningen är den att Bufflarna har bra målvakter, två stycken, och resultaten hänger mer på om laget i övrigt fungerar eller inte.

I slutet av 2016 och i början av detta år har Buffellaget gjort usla insatser rätt ofta men det känns som att de blivit stabilare senaste veckorna.

Nå, vi får se. Nu möter de ett av de bättre NHL-lagen Ottawa, bl a med kaptenen duktige Erik Karlsson - och det är också Robin Trumps tidigare lag. Trump har spadat mot dem under säsongen två matcher och vunnit en (Anders har spadat en och vann den).

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mest oväntade händelsen på hockeyisen idag var väl när Röglevakten Lindbäck plötsligt kaskadspyr på Hovets is. Han får gå av matchen. Inför tredje perioden sjuknar röglaren Sylvander på samma sätt.

"Efter matchen menade C More:s expert Mike Helber att anledningen till att sjukdomen sprids är att lagen inte sköter sig.
– I omklädningsrummet så sprids det här som en löpeld. Det är därför att de här lagen (som har drabbats), HV med flera, det är hygienen som man missköter. Man ska tvätta händerna med alkohol, men det gör man inte, säger han."

"Expert"? På vad? Är Helber expert på hygien och smittskydd?

Det är han inte. Men det är klart att han kan han vara informerad och levererar korrekta fakta.

Men det gör han inte. Tvärtom. Det han för fram är fullständigt fel.

Att ett par personer i ett lag insjuknar med kräkningar inom en timme beror på att de insjuknat med den s k vinterkräksjukan, efter att ha smittats av calicivirus.

Men det är väl "bra" att alkoholtvätta händerna på spelarna? Kanske det. Men mot calici är alkohol tämligen verkningslöst.

När det gäller att hindra smitta av s k "sjukhusbakterier" eller resistenta bakterier är alkoholtvätt utmärkt hygien. Det gäller också andra bakterier och när vi talar kräkningar och symptom från magtarmkanalen är det också utmärkt mot salmonella, shigella och liknande.

Men mot virus? Ja, viss effekt mot höljebärande virus som t ex influensa och några blodsmittevirus.

Men mot calici? Glöm det. Den omgivande kapsiden på icke höljebärande virus bestående av proteiner och kolhydrater är tämligen inert mot alkohol. Det gäller calici men också alla andra virus som kan sprida magtarmsmittor.

Mot dessa virus är det TVÅL som gäller. Detergenter som spränger kapsiderna.

Nu är calici lite jobbigare än så. Under något dygn extremt smittsamt till omgivningen och det man bäst gör är att inte ha kontakt alls under de enstaka dagar man är sjuk utan hålla sig borta från laget.

Eldebrink förklarar vidare att röglarna nog blivit smittade av HV-spelare vid matchen ett par dagar innan. Nja. Jag kan ju inte utesluta det. HV har t ex två forwards borta i dagens match pga magtarmbesvär. De kan kanske ha varit smittsamma när de mötte röglarna - om de själva insjuknade natten efter match - och kanske i målgården varit i sådan närkontakt.

Men det är osannolikt. Det finns en betydligt mer sannolik smittväg. Calici sprids rejält bra om kökspersonal går tillbaka till jobbet direkt efter de varit sjuka och dessutom inte sköter handhygien (tvål, alltså) utan hanterar matvaror som sedan serveras råa. Det handlar alltså normalt om sallader och liknande. En enda kock kan på det sättet orsaka att massor av folk t o m hundratal insjuknar när de äter en buffé och tar av sallad och liknande. En utbrottsutredning där alla som insjuknat antecknar VAD de tagit från buffén av brukar ge svaret; vilken av godsakerna var det som orsakade detta?

Kan vi få ihop detta på något sätt; kan vi se en annan smittväg än de som herrar Helber och Eldebrink hävdade?

Jodå. Efter matchen i Jönköping stannade Rögle kvar och åt i arenans "stora matsal". Jag räknar med att HV-spelarna också ätit där. Jag bedömer att något bland salladsbuffén är skyldigt.

Enkelt åtgärdat. Kasta all sparad mat, desinficiera utrymmet. Och leta upp VEM bland kökspersonalen som är tillbaka i jobb efter nyligen vinterkräksjuka själv. Och skicka hem denne.

Att Cmore och hockeykunniga inte kan infektionssjukdomar kan vi väl leva med. Värre är när de feltolkar våld på isen och konsekvenser av detta med följd att DIFiplinnämnden luras att ta för milda eller för svåra straff. T ex när Trottoarkantens tränare förra säsongen förklarade att Åslin fick ju svår hjärnskakning sedan hann nuddat Sylvegård som blev avstängd efter den "medicinska" bedömningen; med stöd av Cmore-"expertisen". Vad de inte brydde sig om var att Åslin några veckor tidigare fått en svår hjärnskakning och vän av ordning begriper att den igen-kliga sanningen var att Trottoarkanten inte följt rehabiliteringen efter hjärnskakning korrekt - pga poängbehov - utan kastat in den sköre Åslin som drabbades av rejäla hjärnskakningssyndrom så snart någon tittade på honom på isen, typ. USCH!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Ja, det är för bedrövligt och femman en upprepning av det hela. Och där har vi sexan, samma sak.

Rönken och Bulan etablerade ett försvarsspel där Luleå Hockey var svårare att måla på än något annat lag någonsin i historien av Elitserien SHL. Bland annat genom att om man inte har bättre alternativ i egen zon än att lobba eller sarga ut så gör man just det.

Sedan kom mannen från Övertorneå och Skuggan och förklarade att "vi ska spela oss ur situationerna".

Och visst, ofta har det fungerat elegant och vinnande. Men. När man inte har alternativ finns inte annat än att spela på säkerhet. Idag gjorde Luleå inte så och gjorde det gång på gång. Och sex mål i baken är inte oväntat.

Det j-a skitsnacket om tråkig hockey lämnar mig helt kall. I hockey är det extremt viktigt att inte släppa in mål bakåt och med så skickliga backar samt uppdraget till linorna att göra sitt jobb i backcheckingen borde vi ha haft lika bra försvarspel som tidigare under Rönken/Bulan.

Och då skulle det räcka med enstaka mål framåt för att knäcka motståndarna.

Nu har vi i stället ett ej tillräckligt fungerande anfall; seriens första åtta lag gör alla fler, ofta betydligt fler mål än vi.

Då kan man inte lyxa sig med ett försvar som släpper in fler mål än 10 av 13 övriga lag i serien. Och efter årssiftet är det bara Röglarna som släppt in fler mål än vi.

Nej.

Osten är väl skyldig till felköpen av spetsar framåt som är alltför trubbiga. Men något kunde nog Skuggan och Burra gjort för att hantera situationen. T ex att se till att försvara oss och inte servera motståndarna våra misstag som avgör matcher. Kanske Petter är mest ansvarig - men vad vet han om ett defensivt försvarsspel? Offensivt försvarsspel, ja, men han har ju aldrig varit med om nya stilen annat än att han assisterade Bulan ett tag i Pölsan.

Hoppas vi når PlayIn-slutspel i år, men det känns tveksamt.

Vad som känns förhoppningsfullt är att kanske har vi Bulan och Rönken in i viktiga avgörande roller igen efter sommaren och om vi dessutom kan förbättra scoutingen och undvika felköp som t ex Kennedy kanske vi blir att räkna med igen.

Men för resten av den här säsongen känns det kört. Det borde man kanske ha insett redan när vi spelar gruppspel i Europamästerskapet och blir utslagna. Det hade aldrig hänt någon av våra tidigare trupper.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Låter som Luleåklacken sjunger "Hem, Bulan ska hem, Bulan ska hem till Norrbotten" ...sen hör jag inte vad som sjungs :)
Bra passning till de tre äggen som styr idag :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Haha, det förstår jag :)
Och angående Lindholm...ser att SKAIK-trollet börjar drömmar om NHL-kontrakt för Pär...visst är han bra med dagens Elitserie mått mätt, men NHL...hihihihihihi

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Önskar jag kunde se det istället för Ace wilder som flickan tvångsmässigt måste hjärtrösta på! Hehe

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Tavla på mer eller mindre varje mål som trillar in, tyvärr :(
Pär Lindholm verkar vara het ikväll för eran del.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nä, någonting allvarligt är fel i Luleå, för sånna här hockeyknattar-misstag som vi radar upp i egen zon är av samma magnitud som då man ser 7-åringar spelar hockey. Ingen jävlar anamma eller kämpaanda finns....kanske Skuggan bangar på spelarfruarna så ingen vill spela och göra sitt bästa?
Ser tyvärr bara ut som misär just nu...enda trösten är att vi slipper kval iaf.
Nya tider igen nästa säsong med både Rönken och Bulan tillbaka i organisationen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lite underligt att diskutera ett slutresultat när en period återstår men allvarligt talat ser jag inte hur dagens Luleå ska kunna ändra på detta.

Dubbelmötet med Pölsan slutar - förutsätter jag - med 1-5 i poängförlust - och det är bara väntat eftersom Pölsan opassar oss rejält. De är ofta för snabba för oss, vi gör misstag vi inte har råd med.

Följden blir att Pölsan kommer åter och kämpar sig in i slaget om topsex medan vi själva missat chansen och är rejält indragna i slaget om att nå eller missa PlayIn-slutspel.

Jaja. Nu kör vi tredje.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Ja, det är riktigt jobbigt att se hur vi staplar misstag som leder till motståndarmål.

BULAN, KOM TILLBAKA - ALLT ÄR FÖRLÅTET!

Däremot rullar det på bra för Apan, nu 1-3 nere i Malmö. Highsticking själv intervjuas i paus, men jag uppfattar inte vad han säger eftersom jag är så förbluffad över vilken snok mannen ligger inne med.

Mellolycka till med familjen!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej men vafan, Nu skriver Orka Granis! på Pölsaplanket och...en halvminut senare.

4-1 till Pölsan!

:-(

Det verkar fan som att så snart jag tittar in på Pölsaplanket orsakar jag ett mål i baken för Luleå. Bara att skämmas för mig.

Inser att det kan finnas en del okunniga som tror att det inte har något med saken att göra - att inte fan är det mina besök på Pölsaplanket som leder till Pölsamål - men det visar bara hur oerfarna de är.

Vi som varit med Luleå Hockey längre tid kommer så väl ihåg ON-OFF-taktiken. På den tiden fanns inga live-sändningar utan vi fick följa bortamatcherna via sportradion. Då upptäckte vi att om Luleå låg illa till passade vi alla på med att slå av radion några minuter. När vi sedan slog på igen visade det sig att Luleå kommit igen. Det var så effektivt och fungerade varje gång att det inte gick att bortförklara.

Så illa som jag uppfört mig idag väljer jag omedelbart att stänga fliken där jag har Pölsaplanket. Nu var det gjort.

Kanske jag, som kompensation för de två baklängesmål jag orsakat borde testa ON-OFF? Hmm, som spelet sett ut länge nu i perioden är jag beredd att göra det för något måste hända. Går och sätter en pizza i ugnen.

« · 1797067 · »