« Föregående · 389158 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Wikegård erkände i samband med presskonferensen efteråt att han gett Odågan order om att ge sig på Ledin. Därför är jag rätt säker på att Odågan handlade just på uppdrag av Wikegård.
Angående hämndaktioner...
Så bör ni Fulingar som gnäller på Odågan tänka till en extra gång, för hur många av er jublar varje gång Ledin sätter en armbågstackling på Sjöken. Alttså i år.
Dessutom så förklarade ER kapten i en intervju i AB att Sjögren skall få det tufft för han och laget förlåter honom aldrig.
Att tänka på är även att Bulan spelade senare i samma period medan Strömberg inte har gjort en match sedan armbågstacklingen...
Så vem är mest patetisk, ER kapten eller Wikegård?
Ingen om ni frågar mig!
Dessutom så förklarade ER kapten i en intervju i AB att Sjögren skall få det tufft för han och laget förlåter honom aldrig.
Att tänka på är även att Bulan spelade senare i samma period medan Strömberg inte har gjort en match sedan armbågstacklingen...
Så vem är mest patetisk, ER kapten eller Wikegård?
Ingen om ni frågar mig!
Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Det finns mycket att diskutera då, förstås. Men du vill inte ha "goons" i serien och inser inte likheten mellan en "goon" och en Odåga?
Du kommer knappast att finne en goon eller en odåga som erkänner att jag hoppade på gretzky för att han var så bra och spöar jag honom inte vinner de matchen. Nejdå, vad än skälet är kommer det att heta att "det var han som började bråka".
Ta elitseriens mest utvisade genom tiderna. Bulan, en ytterligare lulespelare. han är inte farlig för moståndarna, den lille, men han är besvärlig. Framför allt retar han dem hela tiden och hänger på och stör, ofta på gränsen till vad som är tillåtet, men så åker han ut ofta också. Ändå har jag för mig att det var bäckis i MooDoo, en gång i tiden då vi hade tuffa matcher mot det laget, som påstod att "den j-a lilla råttan vill jag köpa till MooDoo".
Bulan spelar som han behärskar, och vi åker på måga BP som följd av det, men det accepterar vi, vi följer reglerna. Däremot skulle vi inte acceptera att linkping skickar in en 150-kgs bjässe för att krossa Bulan för något som hockeyns regelverk redan bedömt. I så fall skaffar vi väl oss en 200kg som tar en 150 nästa gång, eller varför inte väljer att ta någon mer värdefull spelare i stället. Sätta sig på målvakten, kanske?
Det var en j-a massa skitsnack om att ledin "springer likt en rädd hundvalp och gömmer sig" från din sida. Det kan du lika gärna lägga av med. Fakta är följande. Luleå VISSTE före matchen att styvbenen skulle komma att överfalla Ledin. I det läget valde man att han inte skulle gå in i det bråket. När så odågan hoppade på honom i matchens slutskede vid ställningen 1-2 och lule för övrigt har ungefär en hel femma borta för säsongen, valde ledin att ta smällarna utan snack.
Det kallar du fegt? Jag tror knappast att du själv skulle varit lika modig. Ledin offrade sig, för att lule skulle kunna vinna matchen med mera. Det var rena hjältetakterna, varken mer eller mindre. Vi BORDE haft många minuters PP, och det KUNDE ha givit oss många pinnar i matchen.
Andra spelare har hoppat på Ledin många gånger senaste åren. Han har INTE sprungit och gömt sig. Eller har du sett Luleå så ofta att du vet annat än vi själva?
Du kommer knappast att finne en goon eller en odåga som erkänner att jag hoppade på gretzky för att han var så bra och spöar jag honom inte vinner de matchen. Nejdå, vad än skälet är kommer det att heta att "det var han som började bråka".
Ta elitseriens mest utvisade genom tiderna. Bulan, en ytterligare lulespelare. han är inte farlig för moståndarna, den lille, men han är besvärlig. Framför allt retar han dem hela tiden och hänger på och stör, ofta på gränsen till vad som är tillåtet, men så åker han ut ofta också. Ändå har jag för mig att det var bäckis i MooDoo, en gång i tiden då vi hade tuffa matcher mot det laget, som påstod att "den j-a lilla råttan vill jag köpa till MooDoo".
Bulan spelar som han behärskar, och vi åker på måga BP som följd av det, men det accepterar vi, vi följer reglerna. Däremot skulle vi inte acceptera att linkping skickar in en 150-kgs bjässe för att krossa Bulan för något som hockeyns regelverk redan bedömt. I så fall skaffar vi väl oss en 200kg som tar en 150 nästa gång, eller varför inte väljer att ta någon mer värdefull spelare i stället. Sätta sig på målvakten, kanske?
Det var en j-a massa skitsnack om att ledin "springer likt en rädd hundvalp och gömmer sig" från din sida. Det kan du lika gärna lägga av med. Fakta är följande. Luleå VISSTE före matchen att styvbenen skulle komma att överfalla Ledin. I det läget valde man att han inte skulle gå in i det bråket. När så odågan hoppade på honom i matchens slutskede vid ställningen 1-2 och lule för övrigt har ungefär en hel femma borta för säsongen, valde ledin att ta smällarna utan snack.
Det kallar du fegt? Jag tror knappast att du själv skulle varit lika modig. Ledin offrade sig, för att lule skulle kunna vinna matchen med mera. Det var rena hjältetakterna, varken mer eller mindre. Vi BORDE haft många minuters PP, och det KUNDE ha givit oss många pinnar i matchen.
Andra spelare har hoppat på Ledin många gånger senaste åren. Han har INTE sprungit och gömt sig. Eller har du sett Luleå så ofta att du vet annat än vi själva?
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Jag är medveten om att Mikas besvär sannolikt mer beror på en lindrig form av vattenskalle än Ledins överfall. Jag är medveten om att det begåtts regelbrott. Jag är medveten om att Oduyas påhopp inte var vackert.
Men ändå, han försöker reta upp Ledin genom att puckla på honom. Han ställer sig sedan framför och försöker få igång fighten, men misslyckas. Ärligt eller inte, det är iaf mer ärligt än att sänka någon bakifrån utan att ge någon chans att försvara sig.
Ja, Oduya är den mest utvisade spelaren. Och? Enkäten bland spelarna resulterade om jag minns rätt i att Ledin ansågs vara de fulaste, jag antar att man inte menade utseendet. Två lika goda kålsupare. Omdömet om Ledin generellt verkar vara att han är duktig på att komma med tjuvnyp, men springer sedan likt en rädd hundvalp och gömmer sig. Ska vi inte ta och döma honom på förhand för det också när vi ändå är igång? Jag menar, det är ju folk som SAGT så om honom!
Nej, jag tror inte något lag är intresserade av några "goons". De skulle inte tillföra något, tvärtom. 5+game och några matchers avstängning är inte vad lagen behöver, misstänker jag. Jag har heller inte ansett att goons är rättvisa.
Men ändå, han försöker reta upp Ledin genom att puckla på honom. Han ställer sig sedan framför och försöker få igång fighten, men misslyckas. Ärligt eller inte, det är iaf mer ärligt än att sänka någon bakifrån utan att ge någon chans att försvara sig.
Ja, Oduya är den mest utvisade spelaren. Och? Enkäten bland spelarna resulterade om jag minns rätt i att Ledin ansågs vara de fulaste, jag antar att man inte menade utseendet. Två lika goda kålsupare. Omdömet om Ledin generellt verkar vara att han är duktig på att komma med tjuvnyp, men springer sedan likt en rädd hundvalp och gömmer sig. Ska vi inte ta och döma honom på förhand för det också när vi ändå är igång? Jag menar, det är ju folk som SAGT så om honom!
Nej, jag tror inte något lag är intresserade av några "goons". De skulle inte tillföra något, tvärtom. 5+game och några matchers avstängning är inte vad lagen behöver, misstänker jag. Jag har heller inte ansett att goons är rättvisa.
Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Hmm. Jag tror inte du följde med från början efter matchen?
Jag menar själv inte att uppgifter från lules tränare är mer sanningsenliga än de från styvbenstränaren.
Jag relaterar bara vad luletränaren sa, och under de första dagarna sade skrikegård icke att "resten är (felaktiga) slutsatser av lules tränare. I efterhand har han börjat glida över åt det hållet, ja, eftersom han förstått att hans position är svag, och eftersom han tar chansen att inte domarna skall vittna om vad som sagts, och inte sagts, eftersom de inte gjort det från början.
Men jag tror att han biter sig i svansen där. Domarna kan intervjuas nu, om det behövs.
Naturligtvis måste man behålla omdömet och inte dra alla situationer in absurdum, men någonstans går ändå gränsen för vad som är acceptabelt.
Och att styvbensledare vägrar acceptera bedömningar av matchdomare och disciplinkommitté, och sedan nästan tre månader senare hoppar på en spelare som de (men inte hela det omfattande regelverk som noggrannt provat frågan) anser ha felat.
Känner du till vad som hände när ledin påstås ha skadat Mika? Och känner du till den medicinska bedömningen av Mikas besvär?
Vi har själva under senaste åren förlorat en hel del av våra viktigaste spelare efter riktigt fula överfall som pensionerat dessa skadade spelare från hockeyn för evigt.
Jag tror att vi har liiite mer skäl att hämnas för dessa angrepp, än styvbenen för det aktuella. Öga för öga och tand för tand?
Du "hade haft en annan syn på det hela om han (Odåga) X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten"?
Har du inte sett sekvensen? Ledin står en halv meter från sargen då Odåga bakifrån med klubban gånger två gånger X-checkar honom antingen i nacken eller i ryggen. Turligt nog åker han inte med huvudet i sargkanten, men blir nog rätt mör efter de slagen, speciellt om de träffade oskyddad nacke. Sedan överfaller Odågan Ledin med slag. Ledin, som redan inför matchen bestämt sig för att inte kasta handskar och slåss, gör inget.
Domaren dummar sig förstås, som tar ut Ledin på 4 minuter för att han med näsan attackerat Odågans nävar. Det är det som vi är riktigt förbannade på.
Men den andra delen, Odågan gjorde upp på "ärligt" sätt?
I så fall kunde han väl utmanat honom man mot man, bröst mot bröst, isf att anfalla honom bakifrån?
Du vet om att du talar om den mest utvisade spelaren i elitseriens historia? Jag har ingen bra koll på allt odågan gjort och inte gjort, men inte skulle det förvåna mig om han är fulare än andra.
Vi har ingenting emot att det blir fighter i hockey, och tycker dessutom att de inte alls skall bestraffas så hårt som de bestraffas nu. Bättre att hårt straffa det "spel" som är farligt för spelarna, vilket en fight knappast är.
Vad önskar du som nästa steg i förändringen av elitserien? Skall vi importera sådana trevliga figurer som Philadelphia körde med förr om åren? 150-kgs bjässar som knappt hade styrfart på skridskorna, men åkte in på isen direkt mot motstånadrnas bäste spelare för att slå den sönder och samman? På ett "ärligt sätt"?
Jag menar själv inte att uppgifter från lules tränare är mer sanningsenliga än de från styvbenstränaren.
Jag relaterar bara vad luletränaren sa, och under de första dagarna sade skrikegård icke att "resten är (felaktiga) slutsatser av lules tränare. I efterhand har han börjat glida över åt det hållet, ja, eftersom han förstått att hans position är svag, och eftersom han tar chansen att inte domarna skall vittna om vad som sagts, och inte sagts, eftersom de inte gjort det från början.
Men jag tror att han biter sig i svansen där. Domarna kan intervjuas nu, om det behövs.
Naturligtvis måste man behålla omdömet och inte dra alla situationer in absurdum, men någonstans går ändå gränsen för vad som är acceptabelt.
Och att styvbensledare vägrar acceptera bedömningar av matchdomare och disciplinkommitté, och sedan nästan tre månader senare hoppar på en spelare som de (men inte hela det omfattande regelverk som noggrannt provat frågan) anser ha felat.
Känner du till vad som hände när ledin påstås ha skadat Mika? Och känner du till den medicinska bedömningen av Mikas besvär?
Vi har själva under senaste åren förlorat en hel del av våra viktigaste spelare efter riktigt fula överfall som pensionerat dessa skadade spelare från hockeyn för evigt.
Jag tror att vi har liiite mer skäl att hämnas för dessa angrepp, än styvbenen för det aktuella. Öga för öga och tand för tand?
Du "hade haft en annan syn på det hela om han (Odåga) X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten"?
Har du inte sett sekvensen? Ledin står en halv meter från sargen då Odåga bakifrån med klubban gånger två gånger X-checkar honom antingen i nacken eller i ryggen. Turligt nog åker han inte med huvudet i sargkanten, men blir nog rätt mör efter de slagen, speciellt om de träffade oskyddad nacke. Sedan överfaller Odågan Ledin med slag. Ledin, som redan inför matchen bestämt sig för att inte kasta handskar och slåss, gör inget.
Domaren dummar sig förstås, som tar ut Ledin på 4 minuter för att han med näsan attackerat Odågans nävar. Det är det som vi är riktigt förbannade på.
Men den andra delen, Odågan gjorde upp på "ärligt" sätt?
I så fall kunde han väl utmanat honom man mot man, bröst mot bröst, isf att anfalla honom bakifrån?
Du vet om att du talar om den mest utvisade spelaren i elitseriens historia? Jag har ingen bra koll på allt odågan gjort och inte gjort, men inte skulle det förvåna mig om han är fulare än andra.
Vi har ingenting emot att det blir fighter i hockey, och tycker dessutom att de inte alls skall bestraffas så hårt som de bestraffas nu. Bättre att hårt straffa det "spel" som är farligt för spelarna, vilket en fight knappast är.
Vad önskar du som nästa steg i förändringen av elitserien? Skall vi importera sådana trevliga figurer som Philadelphia körde med förr om åren? 150-kgs bjässar som knappt hade styrfart på skridskorna, men åkte in på isen direkt mot motstånadrnas bäste spelare för att slå den sönder och samman? På ett "ärligt sätt"?
Sv: Välkommen, HUGE!
Lövva:
Det där tar jag personligt då jag själv bär 36 på ryggen ;-)
(över)Löpare=Fagemoney
:-P
Det där tar jag personligt då jag själv bär 36 på ryggen ;-)
(över)Löpare=Fagemoney
:-P
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: "Enligt luleås tränare..." ja, just det. Luleås tränare är alltså mer trovärdig än Wikegård?
Wikegårds version är ju att han meddelat domaren att "DIF hade en oplockad gås med Ledin". Resten är (felaktiga) slutsatser av luleås tränare.
Vad jag menar är att väldigt många verkar göra diverse tolkningar och antaganden till sanningar. Och när sanningen är stadfäst kan man lika gärna gå på straffpåföljden direkt. Stäng av, bötfäll, markera etc.
Din kommentar om omyndigförklarande av idrottens jurisdiktion känns väl lite överdriven tycker jag. Det är nog varken första eller sista gången ett par spelare inom en idrott med mycket kampmoment hyser agg till varandra av en eller annan orsak. Och inte alltid är orsakerna direkt färska heller. I det aktuella fallet fungerade dessutom jurisdiktionen, spelarna blev ju bestraffade, och Oduya fick mest straff. Om vi tar ditt resonemang fullt ut borde det ju i så fall medföra att den spelare som lite lagom pucklar på motståndaren som körde på egna målvakten får ett kännbart, kanske t.o.m. civilt straff för sitt tilltag? Han har ju inte låtit domaren bedöma och ev. döma i situationen. Han har ju själv tagit rättvisan i egna händer.
Att dessutom dra det till en sådan spets med exemplet om att luleås supportrar skulle ge sig på Oduya känns ännu mer överdrivet, då har vi ju för länge sedan lämnat idrottens jurisdiktion och ramlat in på samhällets dito. Och där råder ju lite andra regler och påföljder.
Tycker fortfarande att det här mest är ett litet pikant inslag som höjer hockeytemperaturen. Oduya ville göra upp, och han gjorde det "ärligt" sätt. Jag hade haft en annan syn på det om han X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten. Det hade varit enbart fegt, och DÅ kan man prata om att han tagit sig rollen som både domare och bödel.
Att något var på gång är väl klart eftersom Leding tydligen var förvarnad. Men att med automatik anta att det är Wikegård som beordrat det hela tycker jag, om något, är att sätta sig över all ev. jurisdiktion.
Wikegårds version är ju att han meddelat domaren att "DIF hade en oplockad gås med Ledin". Resten är (felaktiga) slutsatser av luleås tränare.
Vad jag menar är att väldigt många verkar göra diverse tolkningar och antaganden till sanningar. Och när sanningen är stadfäst kan man lika gärna gå på straffpåföljden direkt. Stäng av, bötfäll, markera etc.
Din kommentar om omyndigförklarande av idrottens jurisdiktion känns väl lite överdriven tycker jag. Det är nog varken första eller sista gången ett par spelare inom en idrott med mycket kampmoment hyser agg till varandra av en eller annan orsak. Och inte alltid är orsakerna direkt färska heller. I det aktuella fallet fungerade dessutom jurisdiktionen, spelarna blev ju bestraffade, och Oduya fick mest straff. Om vi tar ditt resonemang fullt ut borde det ju i så fall medföra att den spelare som lite lagom pucklar på motståndaren som körde på egna målvakten får ett kännbart, kanske t.o.m. civilt straff för sitt tilltag? Han har ju inte låtit domaren bedöma och ev. döma i situationen. Han har ju själv tagit rättvisan i egna händer.
Att dessutom dra det till en sådan spets med exemplet om att luleås supportrar skulle ge sig på Oduya känns ännu mer överdrivet, då har vi ju för länge sedan lämnat idrottens jurisdiktion och ramlat in på samhällets dito. Och där råder ju lite andra regler och påföljder.
Tycker fortfarande att det här mest är ett litet pikant inslag som höjer hockeytemperaturen. Oduya ville göra upp, och han gjorde det "ärligt" sätt. Jag hade haft en annan syn på det om han X-checkat Ledin i ryggen så han åkt med huvudet före i sargkanten. Det hade varit enbart fegt, och DÅ kan man prata om att han tagit sig rollen som både domare och bödel.
Att något var på gång är väl klart eftersom Leding tydligen var förvarnad. Men att med automatik anta att det är Wikegård som beordrat det hela tycker jag, om något, är att sätta sig över all ev. jurisdiktion.
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin:
Känns skönt att ha fått igång hockeysnacket här igen,,,löpare ,springare torn?
ähhh...
Kung=Sjögren
Drottning=Bulan
Känns skönt att ha fått igång hockeysnacket här igen,,,löpare ,springare torn?
ähhh...
Kung=Sjögren
Drottning=Bulan
Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Angående huruvida det var beordrat eller inte. Enligt lules tränare erkände skrikegård att det var beordrat i domarrummet, efter matchen, och inför domarna.Och detta har inte förnekats av någon som var i det rummet då.
Alltså har det säkert hänt. Sedan kanske skrikegård ICKE gav den ordern, men nu har han ändå tydligen erkänt det, möjligen av halsstarrighet.
Om du läst och hört honom, har han inte förnekat att han sagt så, men i stället svarat på andra frågor. Typisk mediaträning, alltså.
Fråga: Lules tränare påstår att du i domarrummmet efter matchen erkände att det hela var beordrat?
Svar: Man förstår att grabbarna är sura på ledin eftersom de sett Mika och hans huvudvärk i månader.
Du ser? Han svarar inte på frågan. Kunde han svara "Nej. Det gjorde jag inte." skulle han säkert sagt det. men nu kan han inte, antagligen för att då kommer följdfrågorna till de domare som närvarade: Gjorde han det, eller gjorde han det inte?
Nå, Larionov. Du är ju en klok person. Du har delvis rätt i det där ankdammskommentarerna. Men se mitt förra inlägg för att se hur jag menar att det är en principiellt viktig fråga. Nämligen om en individ har rätt att erkänna att han och medhjälpare omyndigförklarar alla idrottens inblandade jurisdiktion (domare, domarkontrollanter, difiplinkommitté etc) och skipar egen rätt?
Ett sådant förfarande är farligare än ett enskilt slagsmål. Om man accepterar det, accepterar man allt. Vad blir nästa steg? Lulesupportrar söker upp Odåga i hemmet och bryter benen av honom?
Alltså har det säkert hänt. Sedan kanske skrikegård ICKE gav den ordern, men nu har han ändå tydligen erkänt det, möjligen av halsstarrighet.
Om du läst och hört honom, har han inte förnekat att han sagt så, men i stället svarat på andra frågor. Typisk mediaträning, alltså.
Fråga: Lules tränare påstår att du i domarrummmet efter matchen erkände att det hela var beordrat?
Svar: Man förstår att grabbarna är sura på ledin eftersom de sett Mika och hans huvudvärk i månader.
Du ser? Han svarar inte på frågan. Kunde han svara "Nej. Det gjorde jag inte." skulle han säkert sagt det. men nu kan han inte, antagligen för att då kommer följdfrågorna till de domare som närvarade: Gjorde han det, eller gjorde han det inte?
Nå, Larionov. Du är ju en klok person. Du har delvis rätt i det där ankdammskommentarerna. Men se mitt förra inlägg för att se hur jag menar att det är en principiellt viktig fråga. Nämligen om en individ har rätt att erkänna att han och medhjälpare omyndigförklarar alla idrottens inblandade jurisdiktion (domare, domarkontrollanter, difiplinkommitté etc) och skipar egen rätt?
Ett sådant förfarande är farligare än ett enskilt slagsmål. Om man accepterar det, accepterar man allt. Vad blir nästa steg? Lulesupportrar söker upp Odåga i hemmet och bryter benen av honom?
Sv: En otråd på Sportsnackiska
Canal + verkar huvudsakligen satsa på toppstiden i Elitseriens avslutning. Dessa matcher kommer de att sända:
12/2 Frölunda - HV71
17/2 Djurgården - Linköping
19/2 Brynäs - MIF
24/2 Match ej fasttälld
26/2 Match ej fasttälld
Värt att notera att de endast har visat LHF två gånger iår. Båda hemma i COOP, hemma mot DIF och hemma mot Modo. Förhoppningsvis kan dom visa Luleå den 24:e men man ska ju inte hoppas på för mycket...
12/2 Frölunda - HV71
17/2 Djurgården - Linköping
19/2 Brynäs - MIF
24/2 Match ej fasttälld
26/2 Match ej fasttälld
Värt att notera att de endast har visat LHF två gånger iår. Båda hemma i COOP, hemma mot DIF och hemma mot Modo. Förhoppningsvis kan dom visa Luleå den 24:e men man ska ju inte hoppas på för mycket...
Sv: Skrbek och Öberg avstängda!
Greven: Stod att Öberg är avstängd 2 matcher, inklusive den matchen som dom är automatikst avstängd...gäller samma sak Skrbek?
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Du har helt rätt. Skall man lyfta debatten till korrekt nivå borde det produceras video i gammal god MooDooistisk anda.
Visa upp sekvensen där Mika blev skadad, samt ett helt gäng andra sekvenser. Därefter visa upp hur nämnda sekvenser bedömdes i matchen av domaren, hur de bedömdes i difiplinkommitté, kombinerat med hur de bedömdes i media och vid eventuella pressuttalanden, av typen skrikegård.
Till syvende och sist handlar det om att skrikegård, garpen och övriga inblandade styvben inte accepterar hockeyns regelverk utan diskvalificerar domare, domarkontrollanter och difiplinkommitté, och själv tar nakten som dömande och straffande.
Det är så det hela skall ses, förstås. Och sedan visa upp hur det straffet ser ut, nämligen odåga överfaller bakifrån med två krosscheckar mot nacke, och går sedan på ren och skär misshandel.
Eftersom allt detta som skrikegård dragit igång innebär att de omyndigförklarar idrottens regelverk, och själva sätter sig som lynchmobb, finns ingen anledning alls att de skall skyddas av idrottens regler. De har ju själva ställt sig vid sidan om detta.
Detta är alltså en övergripande och principiellt viktig fråga. Det jag tycker krävs är följande:
1. Att uppmana till brott av detta slag är ett svårt hot mot sporten. Straffet måste bli mycket starkt. Det enda rimliga borde vara att skrikegård, garp, odåga, och eventuellt fler styvben avstängs under mycket lång tid, varför inte för evigt?
2. Överfallet skall INTE skyddas av idrottsreglemente, det är ju självklart. Det skall upp i vanlig domstol. Det finns utmärkta inspelade bevis på både överfallet och misshandeln, samt på anstiftan. Jag är säker på att skrikegård erkände att de beställt jobbet när han talade med mikael och domarna i domarrummet efter matchen. Mikael säger ju att han faktiskt gjorde det, och det har icke förnekats av vare sig domarna eller skrikegård, så det stämmer säkert, skrikarn åker nog dit. I efterhand har skrikegård inte besvarat frågan om han gjorde det eller inte, utan i stället förklarat att "det är naturligt att grabbarna är sura eftersom de hört mika klaga över ont i huvudet sedan i november".
Sedan tillkommer ju det faktum att skadan så vitt jag förstått ICKE orsakades av Ledin, utan av en medfödd förträngning helt enkelt. Vilket styvbenen isf inte har förstått. Det gör ju deras argumentation, som redan är ytterligt svag, rent patologisk.
Vad skulle hänt om detta hänt exakt lika men utanför idrotten, och med samma bevismaterial? Är det inte möjligt att skicka in de där tre i fängelse? Eftersom gärningen utfördes i Luleå gissar jag att det är Luleå Tingsrätt som dömer?
Visa upp sekvensen där Mika blev skadad, samt ett helt gäng andra sekvenser. Därefter visa upp hur nämnda sekvenser bedömdes i matchen av domaren, hur de bedömdes i difiplinkommitté, kombinerat med hur de bedömdes i media och vid eventuella pressuttalanden, av typen skrikegård.
Till syvende och sist handlar det om att skrikegård, garpen och övriga inblandade styvben inte accepterar hockeyns regelverk utan diskvalificerar domare, domarkontrollanter och difiplinkommitté, och själv tar nakten som dömande och straffande.
Det är så det hela skall ses, förstås. Och sedan visa upp hur det straffet ser ut, nämligen odåga överfaller bakifrån med två krosscheckar mot nacke, och går sedan på ren och skär misshandel.
Eftersom allt detta som skrikegård dragit igång innebär att de omyndigförklarar idrottens regelverk, och själva sätter sig som lynchmobb, finns ingen anledning alls att de skall skyddas av idrottens regler. De har ju själva ställt sig vid sidan om detta.
Detta är alltså en övergripande och principiellt viktig fråga. Det jag tycker krävs är följande:
1. Att uppmana till brott av detta slag är ett svårt hot mot sporten. Straffet måste bli mycket starkt. Det enda rimliga borde vara att skrikegård, garp, odåga, och eventuellt fler styvben avstängs under mycket lång tid, varför inte för evigt?
2. Överfallet skall INTE skyddas av idrottsreglemente, det är ju självklart. Det skall upp i vanlig domstol. Det finns utmärkta inspelade bevis på både överfallet och misshandeln, samt på anstiftan. Jag är säker på att skrikegård erkände att de beställt jobbet när han talade med mikael och domarna i domarrummet efter matchen. Mikael säger ju att han faktiskt gjorde det, och det har icke förnekats av vare sig domarna eller skrikegård, så det stämmer säkert, skrikarn åker nog dit. I efterhand har skrikegård inte besvarat frågan om han gjorde det eller inte, utan i stället förklarat att "det är naturligt att grabbarna är sura eftersom de hört mika klaga över ont i huvudet sedan i november".
Sedan tillkommer ju det faktum att skadan så vitt jag förstått ICKE orsakades av Ledin, utan av en medfödd förträngning helt enkelt. Vilket styvbenen isf inte har förstått. Det gör ju deras argumentation, som redan är ytterligt svag, rent patologisk.
Vad skulle hänt om detta hänt exakt lika men utanför idrotten, och med samma bevismaterial? Är det inte möjligt att skicka in de där tre i fängelse? Eftersom gärningen utfördes i Luleå gissar jag att det är Luleå Tingsrätt som dömer?
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Drar du inte lite väl förhastade slutsatser nu?
Du förutsätter alltså att Wikegård uttryckligen gett "order" om att Oduya skulle klå upp Ledin. Jag är inte så säker på det. Det kan ju varit spelarna internt i DIF som kommit överens om detta. Sedan kan man givetvis diskutera olika grader av medskyldighet hos Wikegård, främst beroende på vid vilken tidpunkt han fick reda på "planen". Före det inträffade, eller efter. Öht tycker jag det är väldigt mycket ankdam över det hela. Vad hände egentligen? Oduya ville slåss med Ledin, Ledin bangade (av olika orsaker, främst för att han förmodligen fått stränga order om att hålla sig i skinnet), och sedan var det inte så mcket mer. Jag har ärligt talat svårt att se vad som är så ruskigt med det. Ett slagsmål, må vara moraliskt förkastligt, fel signaler, dålig självkontroll eller whatever, blir det ju sällan några bestående men av. Tvärtom är det, trots ovanstående, ganska ärligt. Till skillnad mot att ex.vis proppa någon bakifrån i huvudet.
Hade det varit Ledin som gett sig på någon Modoist för att skipa rättvisa för något gammalt groll hade han med största sannolikhet varit hjälte bland Luleås anhängare.
Du förutsätter alltså att Wikegård uttryckligen gett "order" om att Oduya skulle klå upp Ledin. Jag är inte så säker på det. Det kan ju varit spelarna internt i DIF som kommit överens om detta. Sedan kan man givetvis diskutera olika grader av medskyldighet hos Wikegård, främst beroende på vid vilken tidpunkt han fick reda på "planen". Före det inträffade, eller efter. Öht tycker jag det är väldigt mycket ankdam över det hela. Vad hände egentligen? Oduya ville slåss med Ledin, Ledin bangade (av olika orsaker, främst för att han förmodligen fått stränga order om att hålla sig i skinnet), och sedan var det inte så mcket mer. Jag har ärligt talat svårt att se vad som är så ruskigt med det. Ett slagsmål, må vara moraliskt förkastligt, fel signaler, dålig självkontroll eller whatever, blir det ju sällan några bestående men av. Tvärtom är det, trots ovanstående, ganska ärligt. Till skillnad mot att ex.vis proppa någon bakifrån i huvudet.
Hade det varit Ledin som gett sig på någon Modoist för att skipa rättvisa för något gammalt groll hade han med största sannolikhet varit hjälte bland Luleås anhängare.
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Ah - svarsdrag! Hmm, nu får jag fundera. Hade trott att du tänkt dra den hela vägen, ned till a2, men icke. Du ville nog bara lura min kuse till e5, och slippa aavslaget på d4. Där blev jag lurad! Men vad gör jag nu? Blir tvungen arbeta lite, oförskämt nog att man måste jobba, bara för att man arbetar. Men kollar senare idag på svarsdrag.
Du såg Matsbys kommentar? Schack omanligt?? Han kan nog inte spela själv, det är hela saken.
Du såg Matsbys kommentar? Schack omanligt?? Han kan nog inte spela själv, det är hela saken.
Sv: pajkastningen fortsätter :-)
matsby: Det var intressant att ta del av Mikas synpunkter. Om det speglar hans intellektuella nivå är jag rädd för att antingen har han dragit på sig mer skador än vad som tidigare varit känt vid höstmatchen. Eller så är det medfött?
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: 1939? Kan ha varit strax innan Hitler invaderade Polen, med andra ord. Ja tänk vad tiden löper.....
Apropå löper: min vitlöpare löper för tillfället, men vill inte ha ngn närmare intim bekantskap med din påflugna hingst. Undrar hur den avkomman skulle se ut? Jag retirerar för säkerhets skull(!) med svansen mellan benen(?)...
11. Lc4 - b3
Apropå löper: min vitlöpare löper för tillfället, men vill inte ha ngn närmare intim bekantskap med din påflugna hingst. Undrar hur den avkomman skulle se ut? Jag retirerar för säkerhets skull(!) med svansen mellan benen(?)...
11. Lc4 - b3
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
Lugn och fin symaskin...
Håller med dig helt och hållet, det gör de flesta som det verkar.
skall bli otroligt skojigt att se hur DIFiplin kommitén hanterar detta, efter Skrbek 3 matcher och Öberg 2 matchers avstängning.
sånt där skit har inte i idrotten eller utanför idrotten att göra, hade det hänt på gatan hade Oduya haft en polisanmälan för misshandel hängande över sig.
Lugn och fin symaskin...
Håller med dig helt och hållet, det gör de flesta som det verkar.
skall bli otroligt skojigt att se hur DIFiplin kommitén hanterar detta, efter Skrbek 3 matcher och Öberg 2 matchers avstängning.
sånt där skit har inte i idrotten eller utanför idrotten att göra, hade det hänt på gatan hade Oduya haft en polisanmälan för misshandel hängande över sig.
Sv: Välkommen, HUGE!
Portello: Omgång 50 blir väl bra. Frågan är vad man skall hitta på för att hämnas det. Nu snackar vi inte smågrejer längre. Mord?
Fan vad jag hoppas att vi får möta Jyyyyrgårdsfjollorna i kvarten. Uj vilka hatmatcher, och uj vad vi har mycket att hämnas för. Fast då snackar jag mer sportsliga saker och inte våldsamheter.
Fan vad jag hoppas att vi får möta Jyyyyrgårdsfjollorna i kvarten. Uj vilka hatmatcher, och uj vad vi har mycket att hämnas för. Fast då snackar jag mer sportsliga saker och inte våldsamheter.
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Undra när vi ska ta våran hämd på Sjögren? Blir det i omgång 50 eller ska vi vänta till nästa säsong? ;)
Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Då kanske vi ska diskutera Odåga och Skrikegård vs. Ledin, som folk gör i alla andra gästböcker. Jag hoppas att Skrikegård får dryga böter efter sitt tilltag. Att skicka ut en galning för att skada en annan spelare hör inte till sporten. Om alla gjorde likadant är hela ES snart en enda stor hämndaktion.
Kanske borde vi rada upp leksingarna nästa gång vi möter dem, och spöa dem ordentligt en efter en för att hämnas alla hockeyinvalider de har orsakat oss, samt skicka halva laget på Ström när vi möter Zippers för att hämnas att Ström förmodligen satte stopp för Petters fortsatta karriär genom sin tackling i ryggen på Petter en halvmeter från sargen. Listan på vilka vi skall hämnas på kan göras lång om man resonerar som Skrikegård. Det är en sak om sinnet rinner över för en lagkamrat i samband med att en spelare blir skadad eller om man rycker in för att försvara en lagkamrat när en fight pågår, men att månader efteråt beordra en spelare att ge sig på en motståndare för att hämnas något som motståndarspelaren inte ens kan beskyllas för är rent patetiskt. Skrikegård är och förblir en kärring.
...och det är ju fortfarande inte Leddas fel att Strömberg har medfödd vattenskalle. Mycket kan han beskyllas för, men inte det.
Kanske borde vi rada upp leksingarna nästa gång vi möter dem, och spöa dem ordentligt en efter en för att hämnas alla hockeyinvalider de har orsakat oss, samt skicka halva laget på Ström när vi möter Zippers för att hämnas att Ström förmodligen satte stopp för Petters fortsatta karriär genom sin tackling i ryggen på Petter en halvmeter från sargen. Listan på vilka vi skall hämnas på kan göras lång om man resonerar som Skrikegård. Det är en sak om sinnet rinner över för en lagkamrat i samband med att en spelare blir skadad eller om man rycker in för att försvara en lagkamrat när en fight pågår, men att månader efteråt beordra en spelare att ge sig på en motståndare för att hämnas något som motståndarspelaren inte ens kan beskyllas för är rent patetiskt. Skrikegård är och förblir en kärring.
...och det är ju fortfarande inte Leddas fel att Strömberg har medfödd vattenskalle. Mycket kan han beskyllas för, men inte det.
Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Ja, eller de oneliners som till 99% presteras i din egen GB.
Har ni syjunta, eller?
Manligt? Kvinnligt? Mänskligt?
Vem vet..... :-)
Har ni syjunta, eller?
Manligt? Kvinnligt? Mänskligt?
Vem vet..... :-)
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
Såklart,,men schack ????
mer manligt med isracing då som det diskuteras på MoDo sidan :-)
Såklart,,men schack ????
mer manligt med isracing då som det diskuteras på MoDo sidan :-)
Sv: Välkommen, HUGE!
matsby: Det är ju ES-uppehåll så det är väl naturligt att vi inte skriver lika mycket då. Man får passa på att göra andra saker när man inte har någon hockey att följa och diskutera. Det finns ju en värld utanför SpS.
Devlin: Jag tycker lite synd om Huge som blev ofrivillig medlem i Luleåfans när det var medlem i LHF han ville bli. Du får ingå ett till vad med honom så han får anledning att betala in rätt medlemsavgift också (om han nu måste ha andra skäl än att medlem i LHF är det finaste man kan vara).
Devlin: Jag tycker lite synd om Huge som blev ofrivillig medlem i Luleåfans när det var medlem i LHF han ville bli. Du får ingå ett till vad med honom så han får anledning att betala in rätt medlemsavgift också (om han nu måste ha andra skäl än att medlem i LHF är det finaste man kan vara).
Sv: En otråd på Sportsnackiska
Skade och sjukdomsläget fortsätter för oss. På gårdagens träning saknades nio spelare.Tur att det är ett tag kvar till ES börjar om.
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Ojdå! Det där draget har man inte sett sedan Smyslov körde det 1939. Nu har jag ingen aning om vad jag ska göra, men jag noterar att du flyttat dina springare tre gånger, medan jag bara hoppat två gånger med mina kusar. Verkar inte så bra. Bäst jag travar på.
10. - - - Sc6-e5
10. - - - Sc6-e5
Skrbek och Öberg avstängda!
såg att Öberg och Skrbek blev avstängda 2 respektive 3 matcher för slagsmål löjligt värre är väl bättre dom gör upp med nävarna istället för med höga armbågar och klubbor!
Sv: Välkommen, HUGE!
Lindberg Råkkar:
denna GB har samma tempo som ett schackparti...
ja jävlar, det är ju det som det handlar om,,,
förlåt trodde det var lulääs sida det här
denna GB har samma tempo som ett schackparti...
ja jävlar, det är ju det som det handlar om,,,
förlåt trodde det var lulääs sida det här
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:
Man kanske skulle installera någon avancerad Schacksimulator på datorn och kolla vad den tycker om era drag. Någon som vet vilket som är bäst till PC?
Är det Chessmaster 9000, Hiarcs 8(hmm heter det så?) eller kanske Fritz?
Man kanske skulle installera någon avancerad Schacksimulator på datorn och kolla vad den tycker om era drag. Någon som vet vilket som är bäst till PC?
Är det Chessmaster 9000, Hiarcs 8(hmm heter det så?) eller kanske Fritz?
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Hug(e)a!!! Du verkar vara lite mer bevandrad i teorin än vad jag är. Men det är ju i praktiken det gäller, så vi får välan se hur det går...
Jag låter mitt lätta garde vila ett tag och sätter agronomerna i arbete. Dom har vilat länge nog nu. Alltså:
10. a2 - a3
Jag låter mitt lätta garde vila ett tag och sätter agronomerna i arbete. Dom har vilat länge nog nu. Alltså:
10. a2 - a3
Sv: En otråd på Sportsnackiska
JOY: DC=Direct Connect.
Ett program där man kan ta ner filmer,musik, program mm.
Men för att kunna göra det så måste man dela ut från sin dator, så att folk kan tanka det från din dator.
Ett program där man kan ta ner filmer,musik, program mm.
Men för att kunna göra det så måste man dela ut från sin dator, så att folk kan tanka det från din dator.
Sv: En otråd på Sportsnackiska
Plockade ner två saker från DC idag. Det ena var Jarmos mål mot Leksand i slutspelet -99.
Ohh, vilka rysningar som går genom kroppen när man ser det. Klippet är från en tv4-sändning där de även har en kortare intervju med Jarmo. Där säger han att han ska försöka göra mål igen. Hur det gick med det, vet vi ju :)
Det andra jag tog hem var dokumentären "Inside LHF" från -97.
Ohh, vilka rysningar som går genom kroppen när man ser det. Klippet är från en tv4-sändning där de även har en kortare intervju med Jarmo. Där säger han att han ska försöka göra mål igen. Hur det gick med det, vet vi ju :)
Det andra jag tog hem var dokumentären "Inside LHF" från -97.
Sv: Super allsvenskan?
Lövva: Mmmm, och många av de namnen är ju väldigt bra allsvenska namn.Lavander har väl kvar gällande kontrakt men det är väl troligt att han har en ES-klassul i kontraktet.
När det gäller Olofsson så ville både Modo och Luleå låna honom, men bägge lagen fick nobben av Piteå.
När det gäller Olofsson så ville både Modo och Luleå låna honom, men bägge lagen fick nobben av Piteå.
Sv: Super allsvenskan?
Portello: Så sant, tycker dom "borde" kunna ta åtminstine tolv poäng på de återstoende fem matcherna. Almtuna borta känns tufft men större under har ju inträffat.
Skulle Piteå missa play off är det ju ett stort fiasko med tanke på hur nära de var superallsvenskan i höstas.
Däremot satt vi och funderade på spelare som kan tänkas försvinna från Piteå nästa år...
Niklas Johansson
Lavander
Bella
Olofsson
Igor
Strandberg
Zacke
Boman
Patte
En ganska lång lista...å det där var s.k troliga namn
Skulle Piteå missa play off är det ju ett stort fiasko med tanke på hur nära de var superallsvenskan i höstas.
Däremot satt vi och funderade på spelare som kan tänkas försvinna från Piteå nästa år...
Niklas Johansson
Lavander
Bella
Olofsson
Igor
Strandberg
Zacke
Boman
Patte
En ganska lång lista...å det där var s.k troliga namn
Sv: Super allsvenskan?
Lövva: Väldigt viktigt att Palters vann. Dom är nu 5 pts bakom Nyköping och 3 pts efter Almtuna.5 matcher återstår nu. 2 st hemma (Boden och Löven) samt 3 st borta (Teg,Almtuna,Vallentuna)
Bara hoppas att de klarar att plocka 4 pinnar mera än Almtuna. Tycker inte att full pott ska vara omöjligt, men speciellt almtuna borta bli en hård nöt att knäcka.
Bara hoppas att de klarar att plocka 4 pinnar mera än Almtuna. Tycker inte att full pott ska vara omöjligt, men speciellt almtuna borta bli en hård nöt att knäcka.
Sv: Super allsvenskan?
På tal om ingenting alls så var jag å såg Jonas Hägerbäck idag, "in real action". Han gjorde en ganska medioker match. Åstakom i princip inget (noterades för ett ass) förutom några riktigt fula slashingar och efterslängar. Trodde att han skulle kunna visa upp betydligt mer i allsvenskan men ikväll blev det i alla fall inte någon dans på rosor för hans del, eller för Huddinge.
Värt att notera:
Huddinge fick totalt under matchen 35 min för snack (en tia i den andra perioden och ett matchstraff i den sista perioden) och totalt fyra minuter för sex man på isen (fördelat på två "incidenter").
Tala om odiciplin.
Värt att notera:
Huddinge fick totalt under matchen 35 min för snack (en tia i den andra perioden och ett matchstraff i den sista perioden) och totalt fyra minuter för sex man på isen (fördelat på två "incidenter").
Tala om odiciplin.
Sv: Super allsvenskan?
Dysso: jag ska nog försöka ta mig ner till Jpkg för att se den matchen. Och herrejesusjävlar vad konstigt det kommer att kännas att se Myllys i en konstig blå tröja i stället för Luleå Hockeys dräkter!
(har inte varit ute på nätet sedan strax efter lunch i fredags - hugaligen vad mycket man hade att läsa ikapp...)
(har inte varit ute på nätet sedan strax efter lunch i fredags - hugaligen vad mycket man hade att läsa ikapp...)
Sv: Super allsvenskan?
nappen:
HV - LHF måste väl vara ett lätt val iallafall, en chans att få se Myllys spela ES hockey igen?
HV - LHF måste väl vara ett lätt val iallafall, en chans att få se Myllys spela ES hockey igen?
Sv: Super allsvenskan?
Liam Devlin: Börjar bli mycket nu i Februari, vad ska man prioritera?
Samtal om Norrbotten, 2 J20-matcher mot Bamsingarna och Huddinge, Korven-LHF, Tjurgården-LHF, SSK-LHF, Bamsingarna-Schtan. Ojoj.
Samtal om Norrbotten, 2 J20-matcher mot Bamsingarna och Huddinge, Korven-LHF, Tjurgården-LHF, SSK-LHF, Bamsingarna-Schtan. Ojoj.
Sv: Super allsvenskan?
Krekula sätter 4-1 på straff med två minuter kvar! Matchen är således avgjord. Sundsvall slog oskasshamm med samma siffror.
Nya ställningen i superallsvenskan:
1. Moora 9m 20p
2. Schtaan 9m 17p
3. Bamsen 9m 16p
4. Sundsvall 9m 14p
5. bofors 9m 12p
6. Apan 8m 10p
7. Gurkan 8m 9p
8. Oskass 9m 7p
Mooora har fortsatt att gå bra och kanske tar en av de direktkvalificerande platserna nu...bäva månde Korven. Man brukar prata om Korvens derbyn mot Pölsan, eller mot dalainvasionerna i fjollbollen. men allt det där är förstås bara världsligt. När man jämför med holmgångarna mellan Mooora och korven. DET kommer att smälla i de matcherna!
Sedan är det fråga om ytterligare ett lag som kan direktkvalificera sig till kvalserien. Schleffte eller Bamsingarna? Det avgörs nog när de båda möts om två veckor, den 15e februari, då lagen spelar i Fjollbollen! Dåni!
Nya ställningen i superallsvenskan:
1. Moora 9m 20p
2. Schtaan 9m 17p
3. Bamsen 9m 16p
4. Sundsvall 9m 14p
5. bofors 9m 12p
6. Apan 8m 10p
7. Gurkan 8m 9p
8. Oskass 9m 7p
Mooora har fortsatt att gå bra och kanske tar en av de direktkvalificerande platserna nu...bäva månde Korven. Man brukar prata om Korvens derbyn mot Pölsan, eller mot dalainvasionerna i fjollbollen. men allt det där är förstås bara världsligt. När man jämför med holmgångarna mellan Mooora och korven. DET kommer att smälla i de matcherna!
Sedan är det fråga om ytterligare ett lag som kan direktkvalificera sig till kvalserien. Schleffte eller Bamsingarna? Det avgörs nog när de båda möts om två veckor, den 15e februari, då lagen spelar i Fjollbollen! Dåni!
Sv: Super allsvenskan?
nappen: Bamsingarna fick stryk med 1-2 av Mooora. Nu har de förlorat båda matcherna mot dalmasarna, som nu rycker i tabellen; ligger fyra pinnar före bajen nu. I de två andra matcherna fortfarande 3-1-ledningar för schtaan och sundsvall med minuter kvar. Står det här sig, går schleffte upp på andra. Men just nu 5 mot 3 för warulfvsvalparne...
Sv: Super allsvenskan?
Albert Hall: Wow! Med sådana kuggar kanske de lyckas hålla de tre pinnarna nu, trots hemmaplan och allt. Det verkar som de bidde lite busigt i slutet av andra, men de har wartulfvsvalparne inget för. Go, schleffte!
Sv: Super allsvenskan?
nappen: Och nu har schtaan och sundsvall båda 3-1, medan bamsingarna släppt Mooora till 1-2. Tredje perioden kvar, utom i Schleffte som ännu inte avslutat andra.
« Föregående · 389158 · Nästa »