« Föregående · 389436 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: En otråd på Sportsnackiska
Portello: ähh håller inte me. Hjälpen från backarna var väldigt ofta obefintlig. Speciiellt på andra målet, där de svenska backarna tillät TRE danskar stå fria.
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:
Jodå, det har vi spelat också. Ibland var det så fullt med pjäser på ett av brädena att det knappt gick att gå med någon pjäs. Jag kommer just nu inte på vad det kallades när vi spelade det men roligt var det.
Jag tränade ju lite juniorer ett tag och om man lovade att de skulle få spela "cross-schack" på slutet av de två timmarna de var där så kunde man få lite ordning och reda den första stunden i alla fall.
Naturligtvis skall det också spelas i blixt. Annars kan ju en spelare bara sitta och vänta på det andra partiet om han står dåligt till.
Jodå, det har vi spelat också. Ibland var det så fullt med pjäser på ett av brädena att det knappt gick att gå med någon pjäs. Jag kommer just nu inte på vad det kallades när vi spelade det men roligt var det.
Jag tränade ju lite juniorer ett tag och om man lovade att de skulle få spela "cross-schack" på slutet av de två timmarna de var där så kunde man få lite ordning och reda den första stunden i alla fall.
Naturligtvis skall det också spelas i blixt. Annars kan ju en spelare bara sitta och vänta på det andra partiet om han står dåligt till.
Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Hehe. Ja, och det roligaste är nästan när motståndaren är i verklig tidsnöd och man själv har hyggligt med tid kvar. Då drar man blixtsnabbt själv varje gång bara för att stressa upp motståndaren ännu mer. Ofta med ofelbart resultat: totalt kaos vid bordet...
En annan variant som vi ofta körde för att lätta upp det hela var s.k cross-schack. Man är 2 spelare som spelar i lag mot 2 andra spelare.
De 2 i samma lag spelar med olika färg. När din medspelare tar en motståndarpjäs, ger han denna till dig och du får genast sätta in den varsomhelst på ditt eget bräde.Samma gäller förtås omvänt och för alla spelare. Det kan bli verkligt dråpliga bataljer.
Gör man det dessutom som blixt, då blir det ännu bättre... :-)
En annan variant som vi ofta körde för att lätta upp det hela var s.k cross-schack. Man är 2 spelare som spelar i lag mot 2 andra spelare.
De 2 i samma lag spelar med olika färg. När din medspelare tar en motståndarpjäs, ger han denna till dig och du får genast sätta in den varsomhelst på ditt eget bräde.Samma gäller förtås omvänt och för alla spelare. Det kan bli verkligt dråpliga bataljer.
Gör man det dessutom som blixt, då blir det ännu bättre... :-)
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:
Blixtpartier är helt klart roligast, som sagt. Man blir så stressad ibland så man missar solklara vinstdrag.
Blixtpartier är helt klart roligast, som sagt. Man blir så stressad ibland så man missar solklara vinstdrag.
Sv: En otråd på Sportsnackiska
Verkar som att Hentos dåliga form håller i sig. 15 skott och 3 insläppta är ju inga imponerade siffror.
Nu har jag inte sett matchen själv, men efter vad jag läst på andra gb:s här på SpS så spelade han inget vidare.
Nu har jag inte sett matchen själv, men efter vad jag läst på andra gb:s här på SpS så spelade han inget vidare.
Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Tackar. Det är inte bara det vita fältets schack du verkar behärska märker jag.
Annars är ju blixtpartierna de roligaste. Ett djävla dängande på klockan när kläppen börjar röra sig... :-)
Annars är ju blixtpartierna de roligaste. Ett djävla dängande på klockan när kläppen börjar röra sig... :-)
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge:
40 drag på två timmar var. Sedan en timme per spelare för att slutföra partiet är det vanligaste numer. Sedan finns även den varianten du nämner med 40 drag på två timmar och sedan 15 drag/timme.
40 drag på två timmar var. Sedan en timme per spelare för att slutföra partiet är det vanligaste numer. Sedan finns även den varianten du nämner med 40 drag på två timmar och sedan 15 drag/timme.
Sv: Välkommen, HUGE!
nappen: Tro honom inte. Det där är bara taktik för att invagga mig i säkerhet.... ;-)
När man tävlar använder man ju schackklocka och det vanliga brukar vara att man först får 2 timmar på sig att göra 40 drag.
Hur var det sedan? Liam, hjälp mig nu. Har glömt....
Är det 15 drag per timme därefter, eller...?
Vid mkt långa partier kan spelarna t.o.m få försegla sina drag, dvs den som står på tur att dra får skriva upp sitt drag på en lapp och därefter förseglas lappen och partiet återupptas vid senare tillfälle.
Som sagt, partilängden kan variera kraftigt. Ibland sätter man bort en pjäs, dvs förlorar en pjäs undantaget bönder. Normalt ger man bara upp partiet i dessa fall om man möter en jämbördig motståndare.
Detta kan ju ske efter ganska kort tid.
Intresserade kan ju gå in på Schackförbundets hemsida. Där finns regler och mkt annat.
www.schack.se
När man tävlar använder man ju schackklocka och det vanliga brukar vara att man först får 2 timmar på sig att göra 40 drag.
Hur var det sedan? Liam, hjälp mig nu. Har glömt....
Är det 15 drag per timme därefter, eller...?
Vid mkt långa partier kan spelarna t.o.m få försegla sina drag, dvs den som står på tur att dra får skriva upp sitt drag på en lapp och därefter förseglas lappen och partiet återupptas vid senare tillfälle.
Som sagt, partilängden kan variera kraftigt. Ibland sätter man bort en pjäs, dvs förlorar en pjäs undantaget bönder. Normalt ger man bara upp partiet i dessa fall om man möter en jämbördig motståndare.
Detta kan ju ske efter ganska kort tid.
Intresserade kan ju gå in på Schackförbundets hemsida. Där finns regler och mkt annat.
www.schack.se
Sv: Välkommen, HUGE!
nappen: Nja. Det jugoslaviska angreppet i drakvarianten av sicilianskt brukar leda till häftiga dueller, som ofta avslutas med att den ene vinner efter sisådär 30-35 drag. Men nu lurade Huge mig genom att rockera kort. Plötsligt blir det ett annat lir, mer positionellt och remibetonat. Och då kan det förstås ta en hundra-hundrafemtio drag;)
Fast så lurig som Huge redan varit har han säkert fler hemskheter i bakfickan;)
Fast så lurig som Huge redan varit har han säkert fler hemskheter i bakfickan;)
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Fast kanske de tar odågan i fler matcher. Han har ju varit rätt mycket straffad tidigare, och dessutom är det ett uppmärksammat fall där odågan slog och slog på någon som inte slog tillbaka.
Fast jag håller med dig. bestraffningarna för fighter är jämförelsevis gravt överdrivna.
Och troligen slipper väl skrikegård undan. Döms tränare för något brukar det bli småböter bara.
Fast jag håller med dig. bestraffningarna för fighter är jämförelsevis gravt överdrivna.
Och troligen slipper väl skrikegård undan. Döms tränare för något brukar det bli småböter bara.
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin & Huge: För mig som inte är någon van schackspelare, hur många "rundor" brukar en match pågå, ungefär?
Sv: Angående hämndaktioner...
Liam Devlin: Är övertygad om att dom kommer att dömma odågan. Hur långt straffet blir är väl lite svårt att säga, men om man utgår från Skrbeks tre matcher så låter väl fem matcher gasnka rimligt. Lite fjantigt dock att ett "slagsmål" skall kunna ge så pass lång avstängning. Men Djurgården ska ju, hur än utgången blir, inte klaga. "Vi kan klara oss utan en spelare några matcher".
Däremot så har jag svårt att se dem dömma Skrikegård. Hurvida bevismatrialen (vad de nu än är) används har jag ingen aning om. Men som du säger, blir nog svårt att styrka att attacken var överlagd.
Men säg att han får ett straff, vad skulle de straffet bli? Få vara frånvarande från båset i x antal matcher? böter? eller kasnke rent av färga hans fina blonda hår svart? :)
På tal om Skrikegård så sa han ju bara en vecka före dom anmälde Ledin "Vi i Djurgården anmäller inte folk till höger å vänster, de låter vi dommarna sköta". Å vad går karln å gör sedan..joo anmäller Ledin. Än en gång har dubbel moralen klivet fram, gömd någon stanns, en mörk, kall, fuktig grotta
Diciplinnämnden är ju till stora delar utbytt iår. Nu sitter det ju bara "hockey relaterade" människor, ex. Stefan Persson. Även om man kan i många fall vara mycket skeptiska till deras arbete så måste man ändå säga att det har skett stora framsteg gentemot fjolåret.
Håller med, nämnden skall endast bestå av en person. Skuggan är ju ett bra alternativ. Ett annat alternativ är ju Challe.
Däremot så har jag svårt att se dem dömma Skrikegård. Hurvida bevismatrialen (vad de nu än är) används har jag ingen aning om. Men som du säger, blir nog svårt att styrka att attacken var överlagd.
Men säg att han får ett straff, vad skulle de straffet bli? Få vara frånvarande från båset i x antal matcher? böter? eller kasnke rent av färga hans fina blonda hår svart? :)
På tal om Skrikegård så sa han ju bara en vecka före dom anmälde Ledin "Vi i Djurgården anmäller inte folk till höger å vänster, de låter vi dommarna sköta". Å vad går karln å gör sedan..joo anmäller Ledin. Än en gång har dubbel moralen klivet fram, gömd någon stanns, en mörk, kall, fuktig grotta
Diciplinnämnden är ju till stora delar utbytt iår. Nu sitter det ju bara "hockey relaterade" människor, ex. Stefan Persson. Även om man kan i många fall vara mycket skeptiska till deras arbete så måste man ändå säga att det har skett stora framsteg gentemot fjolåret.
Håller med, nämnden skall endast bestå av en person. Skuggan är ju ett bra alternativ. Ett annat alternativ är ju Challe.
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Hmm, tycker du att filbunken Taavola är hetlevrad, då har du aldrig hört talas om Lars "Osten" Bergström! Ostens holmgångar mot den i dagarna sjukpensionerade Conny Evensson var inte lämplig för barn under 118 år!
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Visst är det så. Och man ser inte vad den ena handen gör, när den andra vinkar - som nu, till exempel!
Jag hade bestämt mig sedan länge att köra Tc8 och redan funderat klart på vad konsekvenserna av ditt spelade a3 skulle bli. När jag sätter mig för att spela draget, får jag plötsligt en lust-attack. Varför köra Tac8, när jag i stället kan välja Da5, följt av Tfc8, som alltid ger skarpt angreppsspel?
Sagt och gjort, jag kunde inte hålla mig. fast jag, som schackspelare, predikar att man skall "sitta på händerna" för att inte dra för snabbt.
Men här satts inte på några händer. När du rockar kort inser jag direkt att oberoende av alla dragomkastningar spelar man inte Da5 förrän vit antingen kört lång rockad eller spelar ut h-bonden.
Har du lurat mig, Huge?
Nu måste jag flundra på hur jag kommer ur det här misstaget med äran i behåll...
Jag hade bestämt mig sedan länge att köra Tc8 och redan funderat klart på vad konsekvenserna av ditt spelade a3 skulle bli. När jag sätter mig för att spela draget, får jag plötsligt en lust-attack. Varför köra Tac8, när jag i stället kan välja Da5, följt av Tfc8, som alltid ger skarpt angreppsspel?
Sagt och gjort, jag kunde inte hålla mig. fast jag, som schackspelare, predikar att man skall "sitta på händerna" för att inte dra för snabbt.
Men här satts inte på några händer. När du rockar kort inser jag direkt att oberoende av alla dragomkastningar spelar man inte Da5 förrän vit antingen kört lång rockad eller spelar ut h-bonden.
Har du lurat mig, Huge?
Nu måste jag flundra på hur jag kommer ur det här misstaget med äran i behåll...
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: He he. Nu skall det bli spännande att höra vad disciplinnämnden kommer att anse. Om att skrikegård diskvalificerar disciplinnämndens beslut. Jag har en känsla av att de inte kommer att applådera honom.
Å andra sidan blir det väl en bevis-historia. Kan man bekräfta att det var ett beställningsjobb? Kan man bekräfta att skrikegård vetat om att ett rent överfall skulle ske för att hämnas på något som hänt tre månader tidigare, och vilket disciplinnämnden granskat och friat för?
jag skulle gissa att skrikegård får backa en del. Han blir nog tvungen att ljuga och påstå att han "visste inget". Samtidigt tror jag att han har svårt för att ljuga, så vem vet?
Det är inte första gången han är ute och klagar och ibland blir det lite fånigt. Har för mig att han klagade över en sen anmälan förut, och sedan anmälde han själv sent?
Det är inte säkert att det gamla difiplininämnden består. För övrigt tycker jag fortfarande att de skulle byta ut nämnden mot en "god man". Varför inte Skuggan, om han nu inte kan fortsätta på isen?
Å andra sidan blir det väl en bevis-historia. Kan man bekräfta att det var ett beställningsjobb? Kan man bekräfta att skrikegård vetat om att ett rent överfall skulle ske för att hämnas på något som hänt tre månader tidigare, och vilket disciplinnämnden granskat och friat för?
jag skulle gissa att skrikegård får backa en del. Han blir nog tvungen att ljuga och påstå att han "visste inget". Samtidigt tror jag att han har svårt för att ljuga, så vem vet?
Det är inte första gången han är ute och klagar och ibland blir det lite fånigt. Har för mig att han klagade över en sen anmälan förut, och sedan anmälde han själv sent?
Det är inte säkert att det gamla difiplininämnden består. För övrigt tycker jag fortfarande att de skulle byta ut nämnden mot en "god man". Varför inte Skuggan, om han nu inte kan fortsätta på isen?
Sv: Angående hämndaktioner...
Liam Devlin: Nja om vi skall vara seriösa så menade jag att "hämdaktioner" förkommer i nästan alla lag, Timråspelarna har bland annat ett mycket ont öga till Jens Karlsson i VF sedan semin förra året, vilket bland annat har slutat i lite näsblod efter en våldsam tackling. Sedan kan man sköta det mycket snyggare än vad Odågan gjorde. Men att ge sig på Wikegård det förstår jag inte, är det någon som VET vad han sade i dommarrummet? Det som har sagts utanför är ganska harmlöst tycker jag.
Du skulle bara ha hört vad herr Tavola vräkte ut sig under kvartarna i Timrå förra året. Bland annat blev undertäcknad invräkt i en vägg när jag försökte få honom att ta en annan väg till presskonferencen. Och skriver jag vad han skrek efter mig så blir jag nog raderad...
Så var mycket glad äver att ni har en lugnare och mycktet trevligare tänare just nu, löite väl präktig bara...
Du skulle bara ha hört vad herr Tavola vräkte ut sig under kvartarna i Timrå förra året. Bland annat blev undertäcknad invräkt i en vägg när jag försökte få honom att ta en annan väg till presskonferencen. Och skriver jag vad han skrek efter mig så blir jag nog raderad...
Så var mycket glad äver att ni har en lugnare och mycktet trevligare tänare just nu, löite väl präktig bara...
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Ja, det blir lite splittrat. Koll både på brädet och alla konstiga inlägg. Gäller att ha lite split vision... :-)
Fast jag tror nog våra ståndpunkter ändå inte skiljer sig så nämnvärt från varandra. Det sägs och görs djävligt mycket på isen i stundens hetta. Saker som många nog skulle vilja ha osagt eller ogjort....
Åter till verkligheten:
12. 0-0
Fast jag tror nog våra ståndpunkter ändå inte skiljer sig så nämnvärt från varandra. Det sägs och görs djävligt mycket på isen i stundens hetta. Saker som många nog skulle vilja ha osagt eller ogjort....
Åter till verkligheten:
12. 0-0
Sv: Angående hämndaktioner...
Liam Devlin: Precis! Men om inte så bör vi nog vara vaksam på en hämndaktion om si så där tre månader.
Dessvärre så lär väl inte alla vara lika sportsliga som Åkerström :)
Dessvärre så lär väl inte alla vara lika sportsliga som Åkerström :)
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: He he, du läste samma som jag? Då har vi två kom-i-håg mot ett kom-i-håg:)
Swordster är i demokratisk ordning nedröstad och accepterar han inte resultatet är han ju anti-demokrat, juh!
Men jag utgår från att Swordter är juste och hederlig, och nu accepterar att Åkerström är juste och hederlig!
Swordster är i demokratisk ordning nedröstad och accepterar han inte resultatet är han ju anti-demokrat, juh!
Men jag utgår från att Swordter är juste och hederlig, och nu accepterar att Åkerström är juste och hederlig!
Sv: Angående hämndaktioner...
Liam Devlin: Har också läst det, hittar bara inte artikeln på nätet.
Man kan ju fråga sig varför de tar bort en sådan artikel, fast iofs, alla har nog redan läst den i det här laget :)
Man kan ju fråga sig varför de tar bort en sådan artikel, fast iofs, alla har nog redan läst den i det här laget :)
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: jahaja, det betyder att vi inte har facit, utan får själv rannsaka vårt kom-i-håg?
Ja...såvitt jag kommer ihåg var det så här:
"Ett ögonblick, Luleå Hockeys lagkapten Roger Åkerström, med anledning av att de ikväll möter Timrå IK som för första gången på länge har med sig Christian Sjögren, efter att denne avtjänat en många matcher lång avstängning sedan han fult attackerat Luleås Bulan Berglund.
Hur skall ni ta Sjögren i kväll?
SVAR: Juste och efter reglerna. Vi Lulespelare spelar alltid ärligt och hederligt och jag hoppas att Sjögren tänkt över sitt överträdande och inte överfaller andra igen. Då behandlar vi honom som vilken spelare som helst. Välkommen tillbaka, Christian, säger vi!"
Ja, så där var det väl, har jag för mig. Skulle vi jämföra det med skrikegårds uttalanden? Nu förstår jag inte hur du menar?
Ja...såvitt jag kommer ihåg var det så här:
"Ett ögonblick, Luleå Hockeys lagkapten Roger Åkerström, med anledning av att de ikväll möter Timrå IK som för första gången på länge har med sig Christian Sjögren, efter att denne avtjänat en många matcher lång avstängning sedan han fult attackerat Luleås Bulan Berglund.
Hur skall ni ta Sjögren i kväll?
SVAR: Juste och efter reglerna. Vi Lulespelare spelar alltid ärligt och hederligt och jag hoppas att Sjögren tänkt över sitt överträdande och inte överfaller andra igen. Då behandlar vi honom som vilken spelare som helst. Välkommen tillbaka, Christian, säger vi!"
Ja, så där var det väl, har jag för mig. Skulle vi jämföra det med skrikegårds uttalanden? Nu förstår jag inte hur du menar?
Sv: Angående hämndaktioner...
Liam Devlin: Pettitresser... ;) Jag söker efter den på AB, men efter som den var av typen, Ett ögonblick så verkar den inte finnas arkiverad. Tyvärr!
Sv: Välkommen, HUGE!
Frisco: Stefan och Krister? Jag har ingen aning om vilka de är. Troligen beror det på att jag är rookie här;)
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Intressant krönika. Killen som skrivit den har talang. Kanske han ska lämna en text till Stefan och Krister?
Sv: Välkommen, HUGE!
Larionov: Välskriven och intressant gästkrönika på Lulehockyes officiella hemsida, Larionov: v g se länk!
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Mycket bra att du för diskussionen vidare genom att jämföra med Åkerbloms uttalande, Swordster. Även om nu den spelare som har flest matcher av alla någonsin i elitserien och dessutom har äran att vara lagkapten för Lulehockey, hos oss vanligen kallas för Roger Åkerström. Bland annat eftersom han heter så.
Men vill du ha svar får du väl ta fram uttalandet? Dina egna påståenden om vad som sagts eller inte sagts räcker inte. De kan ju ha förändrats med tiden. Ta fram uttalandet så kan vi diskutera.
Men vill du ha svar får du väl ta fram uttalandet? Dina egna påståenden om vad som sagts eller inte sagts räcker inte. De kan ju ha förändrats med tiden. Ta fram uttalandet så kan vi diskutera.
Sv: Välkommen, HUGE!
Huge: Se, hur hela tråden står i lågor! Här har blivit en massa hockey, eller rättare icke-hockey, i vår manligt fridfulla schacktråd.
Svåra spörsmål, när skrikegård skriker, vilket han allt som oftast gör. I princip har jag en positiv inställning till den mannen, men i den här frågan står vi på olika sidor, som man som regel plägar göra, när det är hockey inblandat.
Nå, det ger sig. Åter till ordningen och lite manliga damdrag!
11. --- Dd8-a5
Svåra spörsmål, när skrikegård skriker, vilket han allt som oftast gör. I princip har jag en positiv inställning till den mannen, men i den här frågan står vi på olika sidor, som man som regel plägar göra, när det är hockey inblandat.
Nå, det ger sig. Åter till ordningen och lite manliga damdrag!
11. --- Dd8-a5
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: När du nämner Åkerblom, syftar du då på Åkerblom eller Åkerström?
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Nej Sjögren tackling var i nacken och det är en helt annan sak, utan studera honom nästa match så får du se vart han har händerna när han tacklar.
Men det var inte detta som saken handlar om utan Wikegårds utalande kontra kapten Åkerbloms. Vilket är värst? Det där Åkerblom konstaterar att man jagar Sjöken i varje match eller när Wikegård säger att han stöder sina spelare?
Men det var inte detta som saken handlar om utan Wikegårds utalande kontra kapten Åkerbloms. Vilket är värst? Det där Åkerblom konstaterar att man jagar Sjöken i varje match eller när Wikegård säger att han stöder sina spelare?
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Grova armbågstacklingar leder ju självklart till avstängning. Titta på din älskade Sjögren. Att inte Ledin blev avstängd för tacklingen på Strömberg lär väl beror på att den inte klassades för grov.
...så för att du kunde komma på ett exempel när Ledin hade armbågen lite för högt, betyder det att han ständigt lägger i "Sjögren tacklingar" ?
...så för att du kunde komma på ett exempel när Ledin hade armbågen lite för högt, betyder det att han ständigt lägger i "Sjögren tacklingar" ?
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Vid tacklingen på Strömberg, var hade han armarna då? Och en armbågstackling betyder inte automatiskt matchstraff. Fakta är att karln inte kan/vågar tackla med armarna i brösthöjd.
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Märkligt då att Ledin inte har varit avstängd en enda gång under hela säsongen...?
Å diciplinnämnden har ju ingen direkt historia om att favorisera Luleå.
"En vanlig Ledintackling är knaske med armbågarna i huvudhöjd". Konstigt i sånna fall att han ständigt kommer undan med dem medans andra spelare blir dömda för det.
Å diciplinnämnden har ju ingen direkt historia om att favorisera Luleå.
"En vanlig Ledintackling är knaske med armbågarna i huvudhöjd". Konstigt i sånna fall att han ständigt kommer undan med dem medans andra spelare blir dömda för det.
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Jag skall söka rätt på Åkerblom utalande, om det finns kvar på AB, så får de själv se hur han uttalar sig.
Vanliga Ledintacklingar är kanske med armbågarna i huvudhöjd, det är dock inte en vanlig tackling för det...
Vanliga Ledintacklingar är kanske med armbågarna i huvudhöjd, det är dock inte en vanlig tackling för det...
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Vet inte riktgit vilka matcher du har sett men jag måste påpeka att en vanliga tackling, eller en hakning, slashing, tripping etc inte klassas som någon hämdaktion. Jag har sett sett Luleå möta Timrå tre gånger nere i Timrå samt alla matcher uppe i Coop, sen "Sjögren incidenten" ägde rum å inte har jag sett några som helst former av hämdaktioner.
Vet inte om dina påståenden är ryckt ur något annat sammanhang eller så talar du bara ur nattmössan...
Att Sjögren tas stundtals lite fult beror ju på att han har en ful (tuff) spelstil vilket gör att man får ta mycket stryk,
Dock så kan jag garantera att Lulingarnas "behandlning" av Sjögren inte hade varit annorlunda om inte hans tackling ägdt rum på Bulan.
Inte nu för at tjag tycker vi tar honom hårdare än någon annan...
Vet inte om dina påståenden är ryckt ur något annat sammanhang eller så talar du bara ur nattmössan...
Att Sjögren tas stundtals lite fult beror ju på att han har en ful (tuff) spelstil vilket gör att man får ta mycket stryk,
Dock så kan jag garantera att Lulingarnas "behandlning" av Sjögren inte hade varit annorlunda om inte hans tackling ägdt rum på Bulan.
Inte nu för at tjag tycker vi tar honom hårdare än någon annan...
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Jag har inte pratat om det som hände direkt efter matchen, utan om vad som har hänt i stort sett varje match mellan Timrå och Fulingarna I ÅR. Där av den nya tråden. Poängen är att era spelare gör exakt samma sak som Odågan men kanske med mer finess, samtidigt gjorde deras påhopp att vi fick minst två PP under den senaste matchen här nere. Men det förekommer "hämndaktioner" varje match för Fulingar mot Sjöken...
Sv: Angående hämndaktioner...
Lövva: Jag hade faktiskt kampsportsutredningen på remiss på mitt förra jobb. Undrans när en lagändring kan bli aktuell? Under året kanske. De som hoppas att proffsboxning kommer att bli tillåtet blir nog besvikna, för vad man ville åstadkomma med utredningen var mer att komma åt de obskyra våldsidrotter som går ut på att sparka och slå varandra i huvudet så mycket som möjligt. Blir förslaget verklighet kommer man att vara tvungen att ansöka om tillstånd för att anordna tävlingar mm i kampidrotter. De "vanliga" och mindre farliga kampidrotterna kommer förmodligen att beviljas generella tillstånd, medan proffsboxning och endel annat förmodligen aldrig kommer att tillåtas.
På tal om ingenting alltså.
Skrikegårds ocg Odågans agerande kan liknas vid om någon tar personlig hämnd på någon som frikänts från ett åtal, och att det inte är tillåtet att på det sättet ta lagen i egna händer kan väl alla vara överens om.
På tal om ingenting alltså.
Skrikegårds ocg Odågans agerande kan liknas vid om någon tar personlig hämnd på någon som frikänts från ett åtal, och att det inte är tillåtet att på det sättet ta lagen i egna händer kan väl alla vara överens om.
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Eftersom jag är läskunnig så vet jag vad den här diskussionen handlar om...och jag är även på det klara vad min inställning är.
Det jag har svårare att förstå är varför polisanmälningar ens ska nämnas...
Har inte Sveriges rättsväsen nog att ta hand om redan, utan att anmälningar mot tex. Sjögren ska börja ramla in från långsinnta Lulingar?
Kickan: Snarlikt på så sätt att det var en hög armbåge...tackling i ryggen...och på livsfarligt avstånd från sargen.
Det är lättare att hitta fel hos andra lags spelare än hos de egna va?=)
Det jag har svårare att förstå är varför polisanmälningar ens ska nämnas...
Har inte Sveriges rättsväsen nog att ta hand om redan, utan att anmälningar mot tex. Sjögren ska börja ramla in från långsinnta Lulingar?
Kickan: Snarlikt på så sätt att det var en hög armbåge...tackling i ryggen...och på livsfarligt avstånd från sargen.
Det är lättare att hitta fel hos andra lags spelare än hos de egna va?=)
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: När Svensson pucklade på Sjögren var ju i samma situation. Det var inte planerat å grundades på något som skedde för tre månader sen.
Ska man rättfärdiga liknande aktioner som DIF svarade för så kan man lika gärna förbjuda hockeyn och tillåta proffsboxningen. De båda sporterna skulle förmodligen ha ungefär samma klang i folkmun.
När man tar lagen i egna händer och fullständigt ignorerar aktoriteter, ja då är man illa ute. Som tidigare nämnt, vad är nästa steg?
Det där med hämdaktioner hör inte hemma i de europeiska rinkarna, men för er som är stora fanatiker till sådana iq befriande påhopp så rekomenderar jag er att titta på andra sidan Atlanden. Där kan ni säkerligen hitta något som kan tillfredställa er.
Ska man rättfärdiga liknande aktioner som DIF svarade för så kan man lika gärna förbjuda hockeyn och tillåta proffsboxningen. De båda sporterna skulle förmodligen ha ungefär samma klang i folkmun.
När man tar lagen i egna händer och fullständigt ignorerar aktoriteter, ja då är man illa ute. Som tidigare nämnt, vad är nästa steg?
Det där med hämdaktioner hör inte hemma i de europeiska rinkarna, men för er som är stora fanatiker till sådana iq befriande påhopp så rekomenderar jag er att titta på andra sidan Atlanden. Där kan ni säkerligen hitta något som kan tillfredställa er.
Sv: Välkommen, HUGE!
Selina: Och den "snarlika" situationen renderade i 9 matchers avstängning, elle? Annars kanske den inte var så snarlik trots allt?
Att jag nämnde Sjögren var mest som ett exempel på situationer vi skulle kunna hämnas för om vi varit lagda åt Skrikegårdhållet. Hade någon haft för avsikt att anmäla honom hade det skett för längesedan.
Att jag nämnde Sjögren var mest som ett exempel på situationer vi skulle kunna hämnas för om vi varit lagda åt Skrikegårdhållet. Hade någon haft för avsikt att anmäla honom hade det skett för längesedan.
Sv: Angående hämndaktioner...
NallePhu: Har du sett någon match mellan Timrå och Fulingarna iår? Jag har seet de som har gått här nere, och Skrbek och Ledin har gjort "sjögrentacklingar" på Sjöken så fort de har kommit åt. För att inte tala om vad ER kapten gör mot Sjöken när han är inne på isen. Om inte annat kan du titta på det under den sista elitserieomgången, så skall du få se. Nu tror jag inte att det är "bestälningsjobb" en ändå...
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Lite synpunkter från en som inte är part i målet, sas.
Jag har väldigt svårt att tro att Wikegård uttryckligen, i domarrummet, skulle ha sagt: "Jag beordrade en hämndaktion på Ledin" eller något ditåt. Isf borde murvlarna för länge se´n ha gnuggat händerna i förtjusning och inte låtit en sådan godbit gå deras näsor förbi.
Wikegård har vad jag vet hela tiden sagt att "det där sköter spelarna själva", men det har ingen reagerat på speciellt mkt. Tror att de flesta tränare resonerar ungefär likadant i dessa fall och låter spelarna skipa rättvisa på spelarnas eget vis.
I Ledinfallet kan det ju även ligga andra saker bakom, saker som hände under den aktuella matchen, och även från tidigare matcher.
Min teori är att Djurgårdsspelarna har uppfattat det som att Ledins tackling på Strömberg var ojust, även om nämnden kom fram till ngt annat. Det går ju faktiskt att göra ojusta saker och ändå få det till att det är helt oavsiktligt. Djurgårdarna har helt enkelt lessnat på Ledin och tagit påhoppet på Strömberg som intäkt för att hämnas på flera andra saker denne förmodligen gjort.
Är det däremot solklart att Wikegård uttryckligen gett order om hämnd, då är det inte bra.
Frågan är om det var bättre att han inte agerade fast han visste att spelarna tänkte agera på egen hand?
Jag har väldigt svårt att tro att Wikegård uttryckligen, i domarrummet, skulle ha sagt: "Jag beordrade en hämndaktion på Ledin" eller något ditåt. Isf borde murvlarna för länge se´n ha gnuggat händerna i förtjusning och inte låtit en sådan godbit gå deras näsor förbi.
Wikegård har vad jag vet hela tiden sagt att "det där sköter spelarna själva", men det har ingen reagerat på speciellt mkt. Tror att de flesta tränare resonerar ungefär likadant i dessa fall och låter spelarna skipa rättvisa på spelarnas eget vis.
I Ledinfallet kan det ju även ligga andra saker bakom, saker som hände under den aktuella matchen, och även från tidigare matcher.
Min teori är att Djurgårdsspelarna har uppfattat det som att Ledins tackling på Strömberg var ojust, även om nämnden kom fram till ngt annat. Det går ju faktiskt att göra ojusta saker och ändå få det till att det är helt oavsiktligt. Djurgårdarna har helt enkelt lessnat på Ledin och tagit påhoppet på Strömberg som intäkt för att hämnas på flera andra saker denne förmodligen gjort.
Är det däremot solklart att Wikegård uttryckligen gett order om hämnd, då är det inte bra.
Frågan är om det var bättre att han inte agerade fast han visste att spelarna tänkte agera på egen hand?
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin:
Enligt text-tv så är det förbundets tävlingschef L G Karlsson som har anmält både Odågan och Skrikegård - till Difiplinnämnden.
Enligt text-tv så är det förbundets tävlingschef L G Karlsson som har anmält både Odågan och Skrikegård - till Difiplinnämnden.
Sv: Välkommen, HUGE!
Selina: Selina. Visst finns det mycket av det som händer i en hockeymatch, som är olagligt om det hänt på annan plats.
Hockey är en kampsport, och kamp är tillåtet. Men inte vilken kamp som helst. Det finns regler. Brtyter man mot dessa regler, utdömer domaren ett straff. Om domaren skulle missa finns andra möjligheter. Vanligen handlar det om disciplinnämnden.
Sådana är reglerna, och det accepterar vi alla. Nåja, de flesta av oss. Om man anser att reglerna inte är bra arbetar man för att förändra dessa. Alla inblandade har rätt att föreslå förändringar, och när sådana beslutats, har reglerna förbättrats.
Det som denna diskussion gäller är att Djurgården IFs företrädare hamnat i ett läge då det kan påstås att de skiter i dessa regler. man accepterar inte ett beslut av domare och disciplinnämnd, utan det finns misstankar om att djurgårdsledare tre månader senare beordrar ett överfall på den de anser ha felat.
Det är inte OK. Var de inte nöjda, har de att arbeta för förändrade regler, precis som alla vi andra. Inte ta lagen i egna händer genom att överfalla människor som man anser ha kommit undan straff.
Det är således ganska långt från det vi vanligen är med om. Händelser i "stridens hetta" som dessutom vanligen krafigt bestraffas på vanligt sätt.
Om man accepterar att Djurgårdare kan skita i reglerna och beordra misshandel. Var går då gränsen? Jag är inte så naiv att jag tror att detta aldrig skett förut. Det upprörande är att de erkänner.
Hörde nyss på radion att skrikegård och odåga har anmälts till disciplinnämnden nu, men jag uppfattade inte vem som anmält dem? Det hade ändå varit intressant att se fallet, inte i disciplinnämnd, men i vanlig domstol.
Det som ingen än så länge tagit upp är det faktum att det finns risker med skrikegårds agerande. Om en förträdare för Djurgården på sådant sätt ger impulser till att det är OK att skita i lagar och förordningar. Finns det sammanslutningar i Stockholm som gärna på ett olagligt sätt söker påverka det som skall hända vid en match. Visserligen har dessa kretiner än så länge främst intresserat sig för fotboll. Men saker och ting ändras. Om du inte önskar en hockey där konstellationer som "firmanboys" kan komma att ringa på dörren hemma hos sjögren. ledin eller Oduya, rekommenderar jag att du funderar över din egen inställning.
Hockey är en kampsport, och kamp är tillåtet. Men inte vilken kamp som helst. Det finns regler. Brtyter man mot dessa regler, utdömer domaren ett straff. Om domaren skulle missa finns andra möjligheter. Vanligen handlar det om disciplinnämnden.
Sådana är reglerna, och det accepterar vi alla. Nåja, de flesta av oss. Om man anser att reglerna inte är bra arbetar man för att förändra dessa. Alla inblandade har rätt att föreslå förändringar, och när sådana beslutats, har reglerna förbättrats.
Det som denna diskussion gäller är att Djurgården IFs företrädare hamnat i ett läge då det kan påstås att de skiter i dessa regler. man accepterar inte ett beslut av domare och disciplinnämnd, utan det finns misstankar om att djurgårdsledare tre månader senare beordrar ett överfall på den de anser ha felat.
Det är inte OK. Var de inte nöjda, har de att arbeta för förändrade regler, precis som alla vi andra. Inte ta lagen i egna händer genom att överfalla människor som man anser ha kommit undan straff.
Det är således ganska långt från det vi vanligen är med om. Händelser i "stridens hetta" som dessutom vanligen krafigt bestraffas på vanligt sätt.
Om man accepterar att Djurgårdare kan skita i reglerna och beordra misshandel. Var går då gränsen? Jag är inte så naiv att jag tror att detta aldrig skett förut. Det upprörande är att de erkänner.
Hörde nyss på radion att skrikegård och odåga har anmälts till disciplinnämnden nu, men jag uppfattade inte vem som anmält dem? Det hade ändå varit intressant att se fallet, inte i disciplinnämnd, men i vanlig domstol.
Det som ingen än så länge tagit upp är det faktum att det finns risker med skrikegårds agerande. Om en förträdare för Djurgården på sådant sätt ger impulser till att det är OK att skita i lagar och förordningar. Finns det sammanslutningar i Stockholm som gärna på ett olagligt sätt söker påverka det som skall hända vid en match. Visserligen har dessa kretiner än så länge främst intresserat sig för fotboll. Men saker och ting ändras. Om du inte önskar en hockey där konstellationer som "firmanboys" kan komma att ringa på dörren hemma hos sjögren. ledin eller Oduya, rekommenderar jag att du funderar över din egen inställning.
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan: Angående Sjögrens "idiotgrej" så inträffade en mycket snarlik situation under en av kvartsfinalerna. Skillnaden var att det då var en Timråspelare (Halvardsson) som blev tacklad i ryggen...
Borde då Luleåspelaren som utförde detta illdåd oxå bli polisanmäld då eller???
Jisses...snart kommer väl varenda lag att ha en hämndlista att pricka av på...
Borde då Luleåspelaren som utförde detta illdåd oxå bli polisanmäld då eller???
Jisses...snart kommer väl varenda lag att ha en hämndlista att pricka av på...
Sv: Välkommen, HUGE!
Poffa: Nej, det är inte så säkert. Det är skillnad mellan sådant som "bara händer" under en fight och sådant som är planerat och till och med beordrat av en tränare.
Vidare anses det, när det gäller sådant som inträffar t ex på isen under en fight, att man i samband med sport kan samtycka till att utsättas för sådant som skulle bedömas som ringa misshandel men inte till normalgraden av misshandel eller grov misshandel. Sjögrens idiotgrej på Bulan är t ex en sådan sak som Sjögren mycket väl hade kunnat bli dömd för av domstol eftersom det gick långt utöver ringa misshandel.
Vidare anses det, när det gäller sådant som inträffar t ex på isen under en fight, att man i samband med sport kan samtycka till att utsättas för sådant som skulle bedömas som ringa misshandel men inte till normalgraden av misshandel eller grov misshandel. Sjögrens idiotgrej på Bulan är t ex en sådan sak som Sjögren mycket väl hade kunnat bli dömd för av domstol eftersom det gick långt utöver ringa misshandel.
Sv: Angående hämndaktioner...
Swordster: Sjögren fick Svensson på sig rätt omg och han gav Sjögren lite smisk, HAN väntade inte i ca 3mån på en hämd vilket DIF och Oduya gjorde och det är stor skillnad!
Wikegård och DIF är ute efter att visa vi är stora starka tuffa gamla järnkaminer från STHLM så sätt er inte upp er mot oss för då, Vad är patetiskt i detta fall jo att Wikegård låter sin råbuse Oduya jaga Ledin i ca 30sek för att sedan först cross checka han i ryggen därefter börja slå han som värsta NHL råbusen fast Ledin inte vill fightas och sedan kalla Ledin för feg knappast han drar sig ur fighten av fri vilja vilket inte Oduya vilja fatta utan forts fighten mot Ledin.
Man kan inte jämföra Bulan och Strömbergs skada då Mika S har en medfödd hjärnskada av lidrigare form som gör hjärnan mer ömtålig och i detta fall så fick det en konsekvens som inte var meningen av Ledin, Sedan så kan man börja fundera på dommarstandarden i Elitserien då redan i första skedet skule Ledin fått utv + påbackning av diciplinnämden men han friades i båda fall då är saken utagerad men inte hos DIF + Wikegård som ville hämnas istället för att spela hockey.
Wikegård och DIF är ute efter att visa vi är stora starka tuffa gamla järnkaminer från STHLM så sätt er inte upp er mot oss för då, Vad är patetiskt i detta fall jo att Wikegård låter sin råbuse Oduya jaga Ledin i ca 30sek för att sedan först cross checka han i ryggen därefter börja slå han som värsta NHL råbusen fast Ledin inte vill fightas och sedan kalla Ledin för feg knappast han drar sig ur fighten av fri vilja vilket inte Oduya vilja fatta utan forts fighten mot Ledin.
Man kan inte jämföra Bulan och Strömbergs skada då Mika S har en medfödd hjärnskada av lidrigare form som gör hjärnan mer ömtålig och i detta fall så fick det en konsekvens som inte var meningen av Ledin, Sedan så kan man börja fundera på dommarstandarden i Elitserien då redan i första skedet skule Ledin fått utv + påbackning av diciplinnämden men han friades i båda fall då är saken utagerad men inte hos DIF + Wikegård som ville hämnas istället för att spela hockey.
Sv: Välkommen, HUGE!
Kickan:
En liknande händelse inträffade i innebandy i Örnsköldsvik. En spelare tog strypgrepp på en motståndare, tryckte upp honom mot väggen och gav honom därefter ett slag i ansiktet.
Administrerande förbund stängde av spelaren i ett år men saken togs även upp i tinget. De friade dock spelaren från ringa misshandel då de ansåg att straffet som utdelats av förbundet var straff nog i och med att det på en idrottsplan inte kan sägas gälla samma regler som det gör ute på öppen gata.
Tror du inte att det skulle bli samma sak i det här fallet?
En liknande händelse inträffade i innebandy i Örnsköldsvik. En spelare tog strypgrepp på en motståndare, tryckte upp honom mot väggen och gav honom därefter ett slag i ansiktet.
Administrerande förbund stängde av spelaren i ett år men saken togs även upp i tinget. De friade dock spelaren från ringa misshandel då de ansåg att straffet som utdelats av förbundet var straff nog i och med att det på en idrottsplan inte kan sägas gälla samma regler som det gör ute på öppen gata.
Tror du inte att det skulle bli samma sak i det här fallet?
Sv: Välkommen, HUGE!
Liam Devlin: Det är faktiskt på gränsen att det hela borde förtjäna en polisanmälan. Eftersom det är något som skett helt utanför spelets regler och spelets idé är egentligen domstol ett mer korrekt forum än något annat. Det är bara att polisanmäla, och eftersom misshandel är ett så kallet artbrott är fängelse huvudregel.
« Föregående · 389436 · Nästa »