Luleå HF

SHL · 118055 inlägg · 891 ämnen

« · 1538607 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu lyfter Luleå upp spelet genom att öka pressen på Pungens backar som svarar med att missa gång på gång och Luleå får lägen, nu så pass att Pungen tvingas ta en utvisning. 

PP för Luleå nu. Dags att döda Pungens intresse för match?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Harrejavvlar, vad Pungen trycker på! Gissar att skotten är typ 20/25-10 i matchen nu, men 0-2 fortfarande. Fortsätter det så här tar Pungen matchen - även om läget fortfarande är 0-2 för svårslagna Luleå.

Känns nästan som att det är läge för en timeout från Rönken snart?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pungen har snackat ihop sig i paus. Väldigt mycket spel mot vårt mål nu och varannandaglaget Pungen visar nu upp sig från sin bästa sida.

Känns som ett viktigt moment i matchen under våra mer svaga andraperioder då Pungen kämpar och kämpar för att få in 1-2 och riktigt bli med i matchen - samtidigt som de kanske ger sig, om vi sticker emellan och ökar på till 0-3.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mycket Pungen och många Pungchanser i inledningen av andra men JG står emot.

JG, som hade några matcher med runt 80% räddningar bara i början av serien - vilket i första hand berodde på utespelarna mer än på JG - har verkligen tagit chansen och imponerat stort med David varit borta för rehabilitering efter hjärnskakning. 

Samtidigt har vi dessutom David Rautio Berguv att plocka in snart - mannen som är bäst i alla statsligor för vakter i år med underbara <1 mål insläppt per match. Känns väldigt tryggt i vaktfrågan för oss. Skönt att veta, jobbigt för flera lag i serien som har ett läge att båda vakterna är risker än så länge...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pungen har skotten i första med 13-6 men ligger under med 0-2. Swinging Melin intervjuas och berättar att han vill nu att Pungen kopierar Luleå precis som Gnaget gjorde och att om 2-3 år kan de vara ikapp....

Nej, det säger han förstås inte. Han säger att "I Pungen kan vi aldrig få den lagkänsla som Luleå har och Gnaget faktikskt lyckades med. Här har vi ju en grupp av högt betalda legoknektar som efter match först kollar läget för sig själva och sina kedjekamrater i poängligan, innan de kollar serietabellen....

Nej, det säger han inte heller, förstås. Däremot säger han att Pungen måste bli effektivare. Men det är fortfarande oklart om han talar om laget pungen eller swingingpungen, efter matchen?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå försvarar av boxen ut i paus. 0-2 och nu sitter väl Carl Söderberg i omklädningsrummet och förklarar att laget Luleå är så trååååkiga. Visst, svarar Hjalmarsson, och staden med! Medan Arlbrant tänker: Hm, undrar om jag får komma tillbaka om jag halverar lönen?

Rögle-Warulfven 0-3. Röglarna kommer så småningom att släppa det här året och börja planera för att fixa den kommande kvalserien. Blir det t o m före jul? Kenny ser bara mer och mer sammanbiten ut i båset när det inte fixar sig vad än de försöker.

HV-Gnaget 0-1. HV riskerar ju passeras av både Schtan och Luleå idag om de inte skärper sig. Det kan väl inte ske eftersom ett antal tyckare förklarat hur bästigast HV är? Känns bra att Luleå inte släppte pinnarna till HV i tisdags, då hade vi legat 13 pinnar efter bästaHV nu.

Köplustan-Schtaan 1-1. Hm. Det drar väl iväg snart?

Pölsan Växjö 0-1 i paus, nu 1-1 i början av andra. Spännande att se om Pölsan, som vaknade efter Pumpen mot oss, kan fortsätta. Eller om Växjö - som gått femte bäst i serien senaste 14 matcherna, fortsätter övertyga och tar chansen de har idag att gå över strecket på Köplustans bekostnad? Samtidigt som de kan minska avståndet till Pölsan till 5p - eller, om de förlorar, att det ligger på 11p senare ikväll?

Slutligen derbyt i Västernorrland MooDoo-Timrå 0-0. Viktigt för båda lagen - inte bara eftersom dessa derbyn alltid är viktiga för dessa lag - utan också för att Timrå vid vinst krymper avståndet till 10p i stället för hela 16p vid förlust.
 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja, redan ett avgörande läge när Pungen nu i avslutningen av första får spela PP och har chans att reducera till 1-2 vilket kan betyda stor skillnad för Pungen när de går till paus jämfört med att sitta och vila och veta att de har 0-2 mot svårslagna Luleå.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Klokt tänkt, kan bara hålla med fullständigt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Albert Hall: Och nu uppe i 17 mål:-) 

Nu går allt vår väg och alla finner bara positiva detaljer i vårt spel.

Undrar om Carl Söderberg tänker fortsätta stå i TV och tycka att vi är trååååkiga?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
AND IT GOES ON AND ON AND ON AND ON.....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Albert Hall: Det blir nog svårt att trixa in Sundh-matchen i en rekordbok.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Luleå har nu gjort 15 mål (8+1+6) utan att släppa in något mellan dessa. Det måste vara någon form av rekord. Åtminstone klubbrekord.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: DN verkar ju bara försöka agera PR-byrå och bestraffa uppmärksammade regelbrott. Rättvisa och konsekvens är de inte intresserade av. Att klubbarna har någon slags "gentleman's agreement" om att inte anmäla varandras spelare till DN säger ju också något om klubbarnas förtroende för domarkåren och DN.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag är alltså inte emot att nämnden tar ett beslut och stänger av Snygg-Mats. Det jag stör mig på är inkonsekvensen i alla domar. Tänkte bara klargöra om det blev luddigt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

MOT PUNGEN!

Jaha, då är det återigen dags att möte Pungen, laget som gav 2000-talet ett köpelagsansikte.

Vi har mötts två ggr under säsongen och båda matcherna har avgjorts i sudd. Vi vann första nere i Linköping med 2-3 medan Pungen vann i Delfinen med 0-1 sedan Carl Söderberg avgjort genom ett friläge mot JG 16 sekunder före straffar. 

Jag är lite sur på Söderberg sedan den matchen. Inte för atthan avgjorde, det var duktigt, och han har ju öst in mål i serien. Men eftersom han i intervju efter match ansåg att matcherna blev tråkiga mot Luleå. Egentligen den ende spelare som fört fram sådana ord. Andra har även när s k journalister försöker lägga ord i munnen på dem talat om starka Luleå. 

Men för Söderberg är det säkert tråkigt att han inte lyckas så bra mot oss, målet undantaget. Eftersom han bara kör på framåt och knappast tar något defensivt jobb väl. 

Nu har man dessutom honom i en lulelina med Arlbrant och Hjalmarsson, två spelare som vi lyfte från allsvenskan till Tre Kronor-nivå, varpå de erbjöds kraftigt förhöljda löner av Pungen och drog. Jag tror faktiskt att ARlbrant ångrade sig, han såge verkligt ledsen ut att Lämna Luleå efter semifinalerna mot Schtan. Hjalmarsson hade en något annat sorti där han knappast ansträngde sig så mycket i kvarten mot Gnaget och följde upp det med att uttala sig om hur tråkigt det var i staden Luleå.

Känns som lite anledningar att de borde få stryk ikväll. 

En annan anledning är swinging Melin. Förra gången han coachade Pungen skickade han ut Patrick Blomdahl med order att överfalla Luleås juniorer. Och i efterhand hade Melin "inte sett något". Äcklig stil, tycker jag.

Vidare har Pungen fröstås köpt fri random legoknekt: Lee Goren, som fr a utmärkt sig för att skämma ut sig, när han inte filmar eller i tidningarna förklarar att han ska slåss med den ene eller andre, när han inte utmanar egna lagets supportrar på detsamma, eller - som när han "spelade" hos Warulfven, i protest mot lönen satte sig på läktaren och drack öl i stället. 

Det finns ett antal anledningar alltså att hoppas får krossa Pung ikväll. Dock vet man inte var man har slingerpungen. Varannan match imponerar de stort, varannan är de lata. 

Vi får se. Som uppvärmning tar vi Punkrockaren av Lindeman:

Melodi: en sockerbagare

Det finns en punkrockare i staden,

han krockar pungar mest hela dagen.

Han krockar stora, han krockar små,

han krockar några till de blir blå!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Jag har redan skrivit att jag inte sett och inte kan uttala mig om den tackling du verkar jämföra med så det skiter jag i.

Är tacklingen blinside så innebär det att Jacobsson inte har någon chans att försvara sig mot den. Samtidigt är Jacobsson upptagen med att ta emot en puck vilket innebär att han är i rörelse och håller på vända sig. När Mats stormar fram emot Jacobsson har han ingen chans att avbruta tacklingen vad än Jacobsson gör.

Nu hinnar han precis vända sig om och resa sig något men det vet inte Mats bråkdelen av en sekund innan han kör in i Robin med farten och kraften av ett lokomotiv. Han kan omöjligt veta hur han kommer att träffa Robin så det är en chansning, något som är extremt vårdslöst en meter fråm sarg där hur allvarliga konsekvenser som helst kan inträffa. 

Mats kan inte ens hinna bedöma och avvärja tacklingen om inte Robin rör pucken som visslar förbi honom så han vet inte säkert om den spelare han avser sätta in en monstertackling på från blindside överhuvudtaget blir tacklingsbar eller inte. Det är också en chansning.

Nämnden som sett alla tänkbara bilder i repris anser att tacklingen träffar högt utan att specificera det närmare. Min tolkning av det är att han träffar kropp och huvud. Hur mycket av det ena och det andra? Gissningsvis väsentligen axel mot axel - eller snarare bröst mot rygg eftersom den kom snett bakifrån - men det handlade nog om träff mot huvud också. Jag har ju sett Mats ett antal säsonger i Luleå och vet att han inte är en spelare som agerar respektlöst mot andra men när han satte av den här tacklingen var det i ett läge då han inte kunde veta eller påverka var han skulle  träffa Robin eftersom Robin inte kunde se honom komma och därför kunde ha agerat på vilket sätt som helst och blivit träffad hur som helst. Mats chansade.

Mats bröt mot regel och chansade dessutom vilket kunde ha lett till långt värre följder än de som inträffade. Det var vårdslöst och visade på bristande respekt på en annan människas hälsa. Det anser jag ska bestraffas för att lära andra - som kan få för sig samma idé - att det inte är tillåtet.

När det gäller andra bedömningar ska de förstås stå i god relation till den här bedömningen. För något år sedan var det fullständig förvirring i DIFiplinnämnden här, men de har blivit bättre. 

Jag har också gjort en annan observation när det gäller tacklingar som blir fall för diskussion och bedömning av nämnden. Nämligen den att de som bedömer en situation konstigt nog kan uppfatta den diametralt olika beroende av om man håller på det lag som den tacklande eller den tacklade tillhör. 

En vacker illustration av detta var vår Bulan Berglund som i två relativt identiska situationer bedömde situation a) det är en vårdslös tackling i ryggen på en spelare som står nära sarg - det måste bestraffas; men situation b) den som blev tacklad hade anledning att förstå att det var en spelare på väg mot honom och kan då inte ställa sig med ryggen mot, nära sarg, han har också ett ansvar.

Jag kan röja en hemlighet: de som blev tacklade tillhörde olika föreningar.

Egentligen kan man därför avstå från att diskutera en tackling med en som på sådant sätt är part i målet, om inte denne visat att han inte alltid tar en s k Bulaninställning i tvister. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Jag tycker domen är åt helvete med tanke på att Lundh hoppar in sin tackling som resulterar i hjärnskakning.. Tacklingen tar axel mot axel, armarna är nere och han hoppar inte in tacklingen. Jakobsson blir inte heller skadad. Tacklingen är blind side, det ser jag som enda felet.

Visst, DIFiplinnämnden, stäng av Lavander för det, men se för helvete till att ha lite råg i ryggen och var konsekventa!!

Väl avvägd dom? My ass heller...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Du har nog rätt, jag har inte sett warulfvstackligen, men därifrån kan man räkna med både det ena och det andra. 

Gissningsvis ville Snygg-Mats sätta en rejäl propp men hade inte avsikten att skada. Dock var det ett dåligt beslut av Mats och det kunde slutat illa och därför bra att markera.

Men det finns "tacklingar" med tydlig avsikt att skada t ex genom att riktas direkt mot huvud och sådana ska gärna ha rejält längre avstängningar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Hm, vår logotyp är ju den s k stålmannen, den med hockeyspelaren med klubba höjd över huvudet. Det är den som jag - och många med mig - anser som vårt märke. Att vi haft en isbjörn, senaste året uppflashad, ser jag inte som något viktigt. Vi har nog det riktiga märket tillbaka så småningom:-)

På samma sätt menar jag att vi spelar i Delfinen, vad den än kallas under något eller några år medan något företag betalar för det. Och i den gävliga staden har jag aldrig trott att arenan bytt namn efter ett kaffe eller en sådan där tablett som folk som super knaprar på för att ingen ska känna lukten.

Nu ser jag faktiskt en hockeymatch på monitorn bredvid mig och där kör jag Luleå-HV i repris:-) Varför inte njuta rejält när man kan!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller med, var ett rätt så väntat straff.
Det man kan ifrågasätta är väl isf jämförelsen med varulven som hoppade in en tackling mot huvudet på vår Berglind och får ett lika hårt straff. Berglind fick en hjärnskakning och är automatiskt borte minst 1 vecka.
Lavanders smäll tar trots allt axel mot axel och sker under glidning på rören.
Är förmodligen blind side-argumentet som styrt i Lavanders fall: man vill stävja den avarten och markera hur viktigt man anser att den tacklande spelarens ansvar är i lägen där denne kunnat besinna sig.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, nu har DIFiplinnämnden bestämt sig: 

"Filmsekvenserna visar att Mats Lavander utdelar en tackling snett bakifrån mot en Luleå-spelare. Tacklingen, som tar högt upp, kommer från s.k. blind side vilket medför att Luleå-spelaren är oförberedd och oförmögen att skydda sig mot den. Tacklingen är enligt disciplinnämndens bedömning respektlös och farlig."

3 matchers avstägning och den fjärde matchen omvandlad till 11 000 i böter.

Eftersom jag uppfattade Lavanders "hämnd" som något som kunde riskerat svår skada på Jacobsson tycker jag att det var bra att man markerade det olämpliga genom en måttligt hård dom. 

Samtidigt tycker jag att det var utmärkt att Fredrik Svensson - som sökte upp Lavander och gav honom två slag på käften - inte ens granskades.

Bra avvägning. Farligt spel ska straffas hårt. Icke farligt spel ska inte straffas.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salcin: Ja, eller hur? :-)

Själv blev jag igår glad och lycklig som en lärka; det kändes som vi vunnit ett halvt GLUD pånågevis. Vilket jag idag kan fundera över.

Men det handlar nog om revansch. Vi motgångssupportrar måste ju hantera ömsom vin och ömsom vatten. Vi håller inte bara på vårt lag när det är bäst utan är självklart med alla de tider vi inte är bäst. Under sådana tider av motgång får man stå ut med det ena och det andra och speciellt att folk klagar på ens lag - och därmed på en själv - för det ena och det andra. Och är vi då ett lag som går dåligt, medan den som trakkar oss håller på ett lag som går bra, använder de lagens kapacitet som ett sorts bevis på att de vet och förstår allt bättre än vi gör.

Ser man i backspegeln fanns ju bara framgångar och glädje att vara supporter till Luleå Hockey. Från det att LSK och IFK kuppades ihop fick vi ett riktigt hockeylag som gick ikapp och passerade Piteå, Boden och Kiruna och varje år lyckades vi bättre vilket innebar att till slut fanns bara avancemang till Elitserien, och vilket triumf det var! För många som var med fortfarande den största triumfen, den härligaste revanschen av alla.

Väl i elitserien var vi år efter år bara härligare och härligare. Virvelvinden från Norrbotten, laget som bara öste på framåt, härliga och lyckliga spelare som blixtrade fram i en fart som ingen förr sett. Tomteblossen, Delfinen, snön och kylan drabbade Hockey-Sverige som aldrig sett på maken. 

Och det stannade inte där. Luleå fyllde på och blev starkare och bättre än alla andra och tog oss hela vägen till GLUDet och firandet av hjältarna på balkongen av Stadshotellet. Och det räckte inte - vi var sannolikt ännu bättre året efter GLUDet och skulle hämta nästa, innan vi förlorade finalen mot Warulfven utan att ha förstått vad som drabbat oss.

Fram till dess var det bara uppåt, uppåt, uppåt under tjugo år.

Men sedan har det varit natta. 

Man insåg det nog när vi enkelt krossades i kvarten av Warulfven året efter och när de ekonomiska problemen slog till blev vi ett lag som fick acceptera att år efter år slåss för vår överlevnad bland strecken. Men genom Tavves envishet och många spelare från Luleå som kämpade järnet fixade vi det och under senare år har det också blivit ordning på föreningen och vi börjar se framåt igen.

Under dessa år har vi ändå haft chanser, men utan att lyckas. Några år runt 2000 med Myllys och andra kämpade vi oss fram till semifinaler mot Djurgårn och med lite flyt kunde vi tagit oss hela vägen. Vid NHL-lockouten hade vi ett härligt lag men utan stor målvakt och åkte ut. Med Övertorneå Connection fick vi också ett fint flyt, men utmanövererades illa av mygel och annat.

Så sammanlagt är det en femton år som man som lulesupporter fått i stort sett kämpa i motvind. När nu Rönken kom med Rönkenhockeyn skapades förväntan och det har känts som att det funnits chans men det har inte riktigt lyckats. Vi har kunnat gå bra, men sedan tappat. Vi gick för första gången på länge förbi kvarten - efter den magiska vinsten mot Djurgårn - och var bara något mål från 3-0 i matcher mot Schtaan och därmed i final, innan det knöt sig. Vi vann serien, men sparkades direkt ut av lilla Gnaget. Och allt det vi vunnit har inte räckt - från håll och knater får vi höra att vi är så trååååkiga.

Samtidigt har vi haft hela det viktigaste i hockey - försvaret - löst och väl fungerande. Men vi måste också få det offensiva spelet och målandet att lossna.

Och...efter de senaste matcherna finns hoppet att vi kan nå fram.

Det handlar alltså inte om att man blivit glad senaste veckorna. Det handlar om att man har chans att äntligen se solen efter en natta som varit sedan vi förlorade kvarten mot Warulfven i tre raka med 3-0, 2-1 och 5-0 mars 1998.

Är vi där nu? Är det vägen mot SM-GLUDet vi befinner oss på? Vet ej. Men kanske.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic:lugn bara lugn Znart är det Timrå och då är produktionen tebaka till en 1-1 match på sin höjd

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Nu käre Sven, får du hitta en annan infallsvinkel än att ironisera över att ni är "trååååkiga" och har "tur". Du som är så påhittig kan säkert komma på något nytt :-)

Den målfabrikation kommer ju inte fortsätta, så jag förstår om du njuter i fullo nu. Ingen kommer komma ihåg 8-1 och 6-0 om ni inte levererar i ett slutspel. Så, jag försöker bara plocka ner dig på jorden lite...

För övrigt ser ju ert klubbemblem ut som en spya, vårt eget är ju bra mycket snyggare ;-)

Så här i efterhand kanske vi gjorde en bra match mot er. Vi är ju trots allt bara ett halvdåligt lag...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salcin,SvenS: GRATTIS! Så härligt att ert """Tråkspel""" ikväll gav 10, ja nästan 11 poäng - dvs målskillnad räknas nästan som 1 pinne. Ger alla proffstyckare på nöten.

För oss gick det som vanligt mot Schtaaaan - även om flera junisar var med o gav ett hyfsat bra intryck, kul för dem att känna på hetluften. Vår Linus på Linjen fick hålla nollan ( West, får vi börja räkna??), kanske slog Schtaaan av en aning i 3:e, men MoDo hade behövt ALLA friska o hela en sån här kväll, för att schlå dem.

Nåväl, ingen större fara, än  - må en Steen snart falla från vårt bröst med alla skador? 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fantastisk kväll :) Vilken utskåpning, kunde ha blivit ännu större siffror. Ser ut som att Rönkens tålamod med dom olika formationerna till sist betalat sig, nu kuggor ju det mesta perfekt i alla 4 kedjor!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, det stannar vid 6-0, bara ren flax att vi vann förstås. 

Helt klart börjar det gå åt helvete för oss nu. Vi har ju råtappat leveransen framåt. Räknar man på senaste två hela matcherna först 8-1, sedan 6-0 talar ju allt för att det nu blir 4 mål, sedan 2, därefter 0 och konsekvensen blir i fortsättningen att vi går minus. 

Pölsan var en mycket svårare motståndare. De vann ju en första del av matchen mot oss med 1-0; sedan hade vi tur. HV var förstås sjuka eller något, satte inget mål, men det förstås eftersom vi hade sådan tuuuur.

Nu skulle jag vilja möta Skellefteå AIK:-)

Utan att leta upp tidigare inlägg i denna tråd - missa inte rubriken - vill jag påstå att jag trott på Luleås Hockey hela tiden och att hittar vi bara nyckeln så att det lossnar framåt blir vi mycket farliga. Har väl sett löite överallt hur många inte haft samma åsikt, men en som ordentligt hållit med är Albert Hall. Vi kan extra gratta varandra ikväll men jag nu är vi i gott sällskap med alla andra som håller på laget med den vackraste klubbdräkten.

På den virtuella H-läktaren har vi varit med om en kväll som vi inte kommer att glömma. Men oj vad roligt det skulle varit att vara hemma i Delfinen ikväll och i detta nu vandrat över Mjölkuddsbron för att diskutera vårt lag över en och annan pilsner:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

90Steen_: Det måste vara pga att vi är så trååååkiga. Det vet ju alla, att se Luleå är som att se målarfärg torka. Folk stannar nog hemma och målar vägg, det blir billigare också.

Nu sätter Luleå 6-0 i 4 mot 5. Nu får du hålla dig, Linus, ingen pump nu. Se trååååkig ut.

Precis som vårt spel.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, under några år har Luleå spelat oerhört juste och varit minst utvisade lag i elitseriens historia. Andra lag som Djurgården och Warulfven har utnyttjat det och spelat extra fult mot oss eftersom vi inte givit tillbaka.

Tror inte att folk kan vänta sig andra kinden till från Luleå längre.

Elitseriens bäste boxare Fredrik Svesson visade mot Snygg-Mats senast vad andra kan vänta sig om de går över gränsen mot Fredriks medspelare.

Jämtin har ikväll sedan första bytet bett om bråk med i första hand Abbotts men också andra. Nu i tredje perioden ger Luleås stora spelare Hedman och Jacobsson igen genom att satsa på tunga tacklingar på Jämtin:-)

Trååååkiga Luleå sätter 5-0 nu på roooliga HV.

Nu får vi hoppas att inte trååååkiga Frallan lägger av en Pump igen. 

Då blir Robert P på hockey-Sverige lessen i ögat. Han bevisade ju nyligen att Luleå bara skulle vara trååååkiga i fortsättningen, efter 8-1 på Pölsan, då Luleå bara sätter storvinst en match per säsong. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så SJUKT jävla pinsamt att läktarna gapar tomma i Coop. Toppmöte, sexpoängsmatch, kanonform, 8-1 senast. Vafan!?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic: Jo, det var det jag menade. Jag tror vi har chans i år. Men vi har gått bort oss av helvete förr. Kommer ihåg på nittiotalet då vi efter att ha åkt ut mot Pölsan i slutspel, vann 8-10 matcher i rad i serien mot Pölsan, varefter vi åkte i slutspel mot Pölsan och förlorade igen,sudd i varje. När Fusklunda valde Luleå i slutspel hade vi vunnit i stort allt mot dem...men åkte ut direkt i kvarten mot Fusklunda. När vi mötte Gnaget senast...samma visa.

För några veckor sedan tippade jag chans att ta över efter Pölsan som mästare: Skellefteå 60% HV 30% Luleå 10%. Nu har nog våra chanser ökat lite.

Men det beror på olika saker. Tänk att Luleå vunnit snart senaste sex mot HV. Vi opassar HV rejält.

Samtidigt har HV vunnit senaste åtta hemma mot Skellefteå.

Och så vidare.

Största hotet mot Luleå kanske är att vi lirar slutspelshockey under serien och möjligen inte har mer att ta fram när slutspelet börjar. Vilket alla andra lag kan ha.

Degersig.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:nja, jag undrade snarare om ni är med när medaljerna delas ut? Slutspel är ju givet såklart. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå får flera billiga utvisningar med sig. Klara hemmadomare idag. Känns inte som att vi behöver det, hade varit bättre att få den "hjälpen" i en match som vi behöver extrastöd i.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zappaholic och Huge: Yep, tackar tackar. Om vi är med till slutspelet?

Jo, det tror jag. När det gäller fjolåret föll vi i första hand på att vi hade flera spelare som inte kom upp till normal klass och det drog med sig hela laget i en nedåtgående spiral där Gnaget - som lirade Rönkenhockey men bättre än originalet - utmanövrerade oss hur enkelt som helst. Pinsamt för oss.

Pölsan gjorde ju imponerande tvärtom och blev bara bättre och bättre när det gällde som mest.

De spelare jag nämner var de som redan hade skrivit på för andra klubbar utan bestämt sig av andra skäl. Det var i första hand Harju och Hjalmarsson som bättre skulle suttit på läktaren. Fälth kom inte heller upp i klass, medan Enterfeldt var bra som vanligt.

I år har vi ju som det ser ut inga spelare alls som drar ned oss. Linus Klason går på vatten. Pyörälä kommer in och levererar omedelbart. Olausson-Koivisto har fått snurr på spelet ordentligt. Abbott-Abbott-Vikho har blivit bara bättre och bättre. Våra backar har ju varit riktigt bra att försvara men nu börjar de få det att lossna även framåt. Och våra vakter är ju på topp...

Nej, just nu ser jag ingenting som talar för att vi inte ska gå bra också till slutspelet. Om vi nu inte får skador, formdalar eller så. Ett visst frågetecken kanske för vakterna som visserligen går jäkligt bra, men helt klart beror det till stor del på att laget hjälper vakterna så bra. Ett lag som har en vakt som vinner matcher även när laget är klart sämre är alltid farligt och den kvaliten har inte våra vakter visat än: blir de tvungna till det i slutspelet vet vi inte om de håller.

Men även fast vi vann serien i fjol kändes det inte som att vi då hade ett lag som kunde gå långt i slutspelet.

Det tror jag vi har i år.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jämtin-Ledin går på Luleås bur efter blockerad puck. Vill väl varna oss så att inte Frallan laddar för en pump;-)

När linjezebran serarerat Jämtin från Robin Jacobsson passar Robin på att sätta några smållar på Jämtin som är fasthållen. Där borde förstås Robin ha haft extra tvåa men han slapp. Tror Jämtin väljer lite fel som retar Robin som kan ta för sig rätt bra. Antagligen tröttnade Jämtin på att Abbottarna bara skrattade när han försökte mucka.

Jaha, Abbottlinan kör musten på HV som blir tvungen ta utvisning.

Våra PP-formationer har ju varit skitbra så det här blir kul:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Grattis till fint spel, Sven. Tyvärr delas det inte ut några medaljer i november utan det blir det dags för framåt vårkanten. Är Luleå med då?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tackar, tackar!! Haha, så sant så sant.
Jag var och är en av de få som alltid försvarat er och ansett att ni inte alls spelat eller spelar den tråkhockey som många vill få det till.
Men låt dom snacka så får ni låta spelet tala istället.
Vi syns i slutspelet.
Eller förresten; vill du verkligen det?  ;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Huge: Grattis till en stark vinst, Huge! Måste vara sköntv att tvätta bort det där förra resultatet mot seriens trååååkigaste lag enligt den självutnämnda expertisen i Fjollträsk:-)

 

4-0 för Luleå!

Gunnarsson målar vi ännu snabbare på! Dahlén får byta in Wesslau igen;-)

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

He he, HV försöker hitta sitt spel men Luleå skiter i det och sätter i stället 2-0:-)

KULEÅ!

Det ska ju bli intressant att höra alla pulver som - utan att se Luleå spela - hävdat i månader hur tråååååkiga vi är.

Eftersom de knappast ser Luleå spela utan bara hittar på kommer de förstås att förklara att vi var trååååkiga.

Firma Klasen-Pyörälä 3-0!

Fan, så snyggt av Pyörälä, efter Klasens fina pass. Glider mot målet men inget jävla tjafs som man alltid ser i frilägen: Mika bara fintar bort Wesslau och lägger in den vid första stolpen samtidigt som den enorrrrrme Wesslau - enligt självutnämnda s k experter - har inte en chans att hinna med.

"Giganten Wesslau" lessnar efter att trååååkiga Luleå satt 4 mål på honom på två perioder:-)

Nu får vi hoppas att inte Frallan gör pumpen igen för då riskerar vi ju att Dahlén och kompani blir lessna i ögat;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Kanske det. Isf får vi tacka Frallan och hela Luleå, var nog en välbehövlig lektion som vi får nytta av framöver.
I övrigt bra spel från vår lulelina idag, Enterfeldt gräver fram trissan till Nordan som friställer Harju framför öppet mål.
Snyggt!
Banka HV nu och ni ror hem 5 pinnar under en och samma kväll.
För oss kändes kvällens vinst som en 5-poängare, minst....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Dags att kolla in lagens form. 

Här kollar vi på en tabell över hur det ser ut från och med omgång 14 och framåt.

1 Skellefteå AIK 14 30
2 HV 71 13 28
3 Luleå HF 13 26
4 Växjö Lakers HC 14 25
5 Färjestads BK 14 23
6 Linköpings HC 14 23
7 Frölunda HC 13 18
8 MODO Hockey 14 16
9 Timrå IK 14 14
10 AIK 12 14
11 Brynäs IF 14 14
12 Rögle BK 13 12

Den viktigaste slutsatsen är väl att Växjö går så bra nu att de är klara favoriter att passera Köplustan och så småningom kan hota MooDoo och Pölsan också om de inte passar sig.

Intressant att sätta den där formen mot den riktiga tabellställningen:

1 HV 71 26 56
2 Skellefteå AIK 27 54
3 Luleå HF 26 50
4 Färjestads BK 27 45
5 Linköpings HC 27 45
6 Brynäs IF 27 42
7 MODO Hockey 27 41
8 Frölunda HC 26 35
9 Växjö Lakers HC 27 33
10 Timrå IK 27 28
11 AIK 25 26
12 Rögle BK 26 22

Vilket förstås föder frågan: hur var läget efter första 13 omgångarna:

1 Brynäs IF 13 28
2 HV 71 13 28
3 MODO Hockey 13 25
4 Luleå HF 13 24
5 Skellefteå AIK 13 24
6 Färjestads BK 13 22
7 Linköpings HC 13 22
8 Frölunda HC 13 17
9 Timrå IK 13 14
10 AIK 13 12
11 Rögle BK 13 10
12 Växjö Lakers HC 13 8

Man kan ju säga att Växjö blivit nåååågot bättre medan Pölsan och MooDoo gått andra vägen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan sätter 5-0 på Pungen! Helt uppenbart har man vaknat efter förnedringen mot Luleå. Verkar som att den pyskologiske konsulten Seger hade helt rätt som förmodade att Pölsan var på väg upp från formgropen efter 8-1 och krismöte för laget.

Kanske varv det Frallans pump som tände Pölsan?  


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SEX MAN FÖR HELVETE!

HV hade helt klart sex man på isen i spelet men domarna vågade inte ta den utvisningen efter att HV fått spela boxar redan - fegt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit, Köplustan slår Timrå med 0-1. Men Växjö går för jäkla bra sedan länge och har nu vänt mot Warulfven och leder med 4-3 med sex minuter kvar.

Schtaan brukar vara svåra för MooDoo och så också ikväll, vinner med 3-1. 

Pölsan studsar tillbaka - 4-0 på Pungen!

Jämtin går med klubban gång på gång på Abbott men domaren upptäcker det och plockar ut honom. 

Abbott går INTE på Jämtin, däremot åker Hedman fram och pratar med honom:-)

Oj, Olle kör precis samma snygga PP-variant på HV som gav 1-0 men den här gången får Wesslau spaden emellan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

LULEÅ LEKER!

HV börjar match två jämnare men successivt tar Luleå över och spelar samma hockey som i första matchen. HV tar en utvisning och Luleås PP är bara bättre och bättre!

Nu när Linus kommit loss drar det också Olle med sig och härligt PP-spel Olles PP-femma ger 1-0 till Luleå.

Men det är för jävligt hur mitt nät laggar hela jävla tiden. tre sekunder hockey 1 sekund laddar 3 sekunder hockey 1 sekund laddar fan. så störande!

Men 1-0 till Luleå efter skitfint spel. Ikväll har HV haft riktigt svårt att hinna med roliga Luleå! 

Undrar vad den där skitkommentatorn från Jönköping skulel säga om sitt "intensivt högintensiva framåtspelande HV" mot "trååååkiga" Luleå idag? Jag antar att han skulle "se" att tråååkiga Luleå varit trååååkiga som satt två mål på HV, precis som senast när vi var så tråååååkiga.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nope, JG står.

Andra matchen har börjat och Jämtin söker direkt upp Cam Abbott för att mucka. Men Cam bara skrattar ut Jämtin.

Helt klart att Jämtin fått order om att "neutralisera" Abbottlinan.

Vi kommer ju väl ihåg hur Dahlén satte Fredrik Äcklet Pettersson att punktmarkera Omapk i the Övertorneå Connection när vi mötte Fusklunda i slutspelskvart för några år sedan; det slutspel då Höjdhopparen Sjöberg myglade bort oss med påhittade utvisningar, stödd av "klockan glappar festårru"-sekretariatet, avlönat av Fusklunda.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det ser faktiskt ut som att Rönken sätter in Berguven, av upplinjeringen att döma? 

Blir det så, blir det att räkna ned 9.17 för att han ska ta rekordet.

557 röda skeunder?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Apropos ingenting.

Mycket trevligt att ha Arto Blomsten och Unger som kommentatorer på match med grabbarna grus i studion. 

Mycket trevligt.

Jämför det med det jäkla pulvret till "kommentator" som sitter nere i Jönköping och förstör match; senast när HV slog Schtaan med 2-1 i en match där HV mest försvarade sig med handbollshockey medan skitkommentatorn påstod sig se  "intensivt högintensiv match mellan två lag som vill framåt", jämfört när Luleå spöade HV i Jönköping med 0-2 varpå äckelkommentatorn inledde intervjun med random HV-spelare efter match med "Ja, det här var ju en riktigt tråkig match, hur känns det att spela mot ett lag som Luleå som agerar på det sättet?"

USCH. Jag gillar nästan allt med HV, väl värda respekt för det mesta, men den kommentator som sitter i Jönköping är helt värrrrdelös.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det här var mycket intressant! Klasen-Olle samtidigt inne i 4 mot 3 och fyfan så de spelade bort HV. 

Men inget mål, tyvärr. Man Luleå trycker på än mer och HV tar ytterligare en utvsining.

5 mot 3 nu!

OCH DÄR SÄTTER LINUS KLASON 2-1!

HELT RÄTT SPELARE OCH HELT RÄTT LAG SOM VINNER!

Pölsadödaren Luleå Hockey vann fullständigt klart!

HV kan vara mycket, mycket nöjda att de fick en hel poäng efter den här matchen.

Om jag förstår rätt har Luleå nu spöat HV-71 fem matcher i rad!

Dert ger en obehagliga associationer. Med tanke på att Pölsan hade slagit oss i Delfinen fem matcher i rad innan krossen senast.

Nå. Luleå mycket bra. Nu ska det bli spännande att se vad det här betyder för den match som följer efter denna paus.

Jag skulle tro att JG får fortsätta. Men skulle man sätta in Berguven får vi hålla koll på rekordnollan....


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit! 

HV har kommit igen och jämn match ett tag nu och plötsligt exploderar Luleå och har chans efter chans och Frallan sätter en puck i nedre delen av ribbkrysset!

Och fortsatt full fart av Luleå varpå HV tar utvisning men tyvärr bara 9 sekunder kvar följt av att matchen går upp i sextio minuter.

Fortfarande 1-1 men Luleå alldeles definitivt klart bättre i perioden. 1p till båda.

Och nu får vi spela 4 mot 3 första 1.51 av sudden om bonuspinnen.


« · 1538607 · »