Luleå HF

SHL · 117847 inlägg · 891 ämnen

« · 1695633 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Wilhelmsson: Jo, jag håller med.

Tänk, att man var så lycklig i början av sommaren, när Luleå äntligen hade haft ekonomiska resurser att konkurrera med köpelag som Pungen, Apan, HV, Köplustan, Warulfven, HV etc om etablerade spelare och skaffat oss spetsar och för övrigt bra komplementspelare som det verkade.

Helt klart hade vi anledning att se ljust på framtiden och att vi stuckit ut hakan och förklarat att vi går för vinst i både Europa och i Sverige var helt motiverat med hänvisning till materialet.

Men det räcker förstås inte. Det behövs ett lagspel som är vinnande också, ett antal spetsspelare och en magnifik förstalina gör ingen sommar och ingen vinter heller.

Det vi just nu har är en klassisk Pungen-uppsättning i form av material att sätta ihop en strålande och kanske landets klart bästa förstalina. Det har Pungen haft många gånger, sedan man lagt de mesta resurserna för att köpa in tre riktigt starka spelare.

Men det har aldrig räckt för Pungen och det kommer inte att räcka för oss heller. Om vi inte får till laghockeyn i övrigt.

Med en genomtänkt spelidé a la Rönken är jag övertygad om att vi skulle vara klara favoriter till Gludet. Med Rönken vid rodret skulle det ske.

Men nu har vi Fagervall och kan han hantera situationen?

Pungen har haft många olika tränare som försökt hantera liknande lägen och ingen har lyckats så någon enkel uppgift för Fagervall är det definitivt inte.

När han kom förklarade han att han skulle bygga vidare på Luleås vinnande Rönkenhockey, samt försöka vidareutveckla den genom att vara lite noggrannare med pucken. En tydlig sådan markering var att spelarna i försvarszon skulle lägga av med sarg-ut och lobbar ur försvarszon för att i alla lägen vårda puck och inte ge bort den till motståndarna. Nästa steg skulle bli att satsa mer offensivt på att när vi väl erövrat puck ta mer chanser framåt skulle jag tro.

Men när man i backspegeln ser över förra året var det tydligt att vårt material inte alls höll för den hockeyn. Kanske hade de fixat Rönkenhockey, men Fagervallhockey var de inte skickliga nog att leverera.

Nu har han förvisso fått in ett starkare material, som då förväntas kunna spela Fagervallhockey.

Kommer det att gå?

Kanske, men den här inledningen gör att man blir osäker på det och undrar om han inte går i Pungenfällan i stället. Hinner han få ihop laget till att prestera tillräckligt effektiv hockey?

Jag är inte säker på det.

När det gäller Champions kan det ta slut snabbt.

I morgon ska vi möta Lukko Rauma borta och är tvungna vinna för att ta första platsen i gruppen. Av vad vi sett av vårt eget lag och av Lukko är det ytterligt tveksamt att vi fixar det. Förlust och andraplats är det troliga resultatet. 

Det skulle då betyda att vi i sextondelsfinal lottas mot någon av de 16 gruppvinnarna och allvarligt talat: bland dessa finns en massa lag som kommer att vara stora favoriter mot oss som det ser ut nu. Vi kommer att behöva tid innan vi kan få ihop ett lagspel värt namnet och ordentligt ta fördel av våra giftiga spetsspelare. 

Men tid är just det vi saknar. Sextondelsfinalen får vi spela hemmamatch 22 september och bortamatch 6 oktober. Två veckor till hemmamatchen, fyra veckor till bortamatchen. Räcker det, om vi lottas mot något av de bättre lagen?

Allvarligt talat. I dag är det tveksamt. Jävligt tveksamt. 

Risken är riktigt stor att vi för första gången inte är med när de 16 topplagen spelar slutspel om European Trophy...

När det gäller SHL och slutspelet i Sverige tror jag vi har bättre chanser eftersom vi har längre tid på oss.

Men kommer Fagervall överhuvudtaget att få ihop laget?

Eller blir vi ett nytt Pungen?

Efter att ha sett vad vi presterat under de sju första matcherna är man inte speciellt trygg.

Sammanfattningsvis. Det är just nu bara att bita i det sura äpplet och förklara att de förhoppningar och spekulationer om våra kommande framgångar man lagt fram inte har täckning. För att vara seriös måste man nu skriva ned förhoppningarna och skruva ned förväntningarna.

Bara att acceptera faktum.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Tycker faktiskt att varje match Luleå har spelat visar på att det inte verkar som att laget har förstått hur dom ska uppträda på isen, visst är första femman härlig att se men resten då ?

Tycker att precis alla andra presterar uruselt ...

fabbe,foppa,harju,granis,sylvegård,hedman mm .. listan går att göra hur lång som helst, tycker inte något funkar speciellt bra.

Rajala glimtade till lite igår, och att Larsson inte är en första målvakt står redan klart. han gör inte dom där avgörande räddningarna och han växer inte i den uppgiften när laget behöver han som mest.

Är faktiskt tveksam om tränarna är lämpade för uppgiften att ta ett SM-Guld ?

Några frågetecken har blivit några till nu ..... lite orolig är man.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har jag löst det. Det står förstås på sidan 102 i regelboken! Nämligen att om man ska skilja två lag åt och de i inbördes möten har samma poäng och dessutom samma målskillnad (och därmed har lagen gjort, och släppt in samma antal mål) - ja då tittar man förstås vilket av lagen som i någon av matcherna gjort flest mål! 

Självklart och glasklart, ren rutin och så här bruklar man väl alltid göra?

Ingolstadt gjorde 5 mål i matchen senast, medan Växjö bara gjorde 4 mål i sin vinstmatch. Alltså placeras Ingolstadt före Växjö...

Hur fick jag reda på det?

Jag läste på Ingolstadts hemsida:

Bei Punktgleichheit… … sagt das CHL-Regelbuch der Saison 2015/16 auf Seite 102 folgendes über das Prozedere für den „tie break“: Regel 4.1 erläutert, dass bei Punktgleichheit der direkte Vergleich herangezogen wird – also nur die beiden Duelle der punktgleichen Teams. In folgender Reihenfolg wird das Team ermittelt, das den Vorzug erhält: 1. Punkte – Unentschieden zwischen Växjö und Ingolstadt; 2. Tordifferenz – im direkten Vergleich kommen beide auf eine Differenz von null; 3. Meisten geschossenen Tore – beide haben je sieben Treffer markiert; 4. Meiste Siege in regulärer Spielzeit – gewinnt der ERC in Glasgow (=Grundvoraussetzung), haben beide Teams je drei Partien nach 60 Minuten für sich entschieden.

Bei der Situation des ERC wäre folgende Regel heranzuziehen… Da sich in Regel 4.1 also keine Entscheidung findet, lesen wir bei Regel 4.2 weiter, die sich beispielhaft mit genau diesem Fall befasst, den der ERC und Växjö nun haben könnten. Dort steht, dass dieses Team höher eingestuft wird, das in einem der beiden Vergleiche die höhere Zahl an Tore erzielte. Dies war der ERC, der das Hinspiel zwar 2:4 verlor, das Rückspiel aber mit 5:3 gewann. Fünf ist größer als vier – also würde der ERC den Vorzug erhalten. Die CHL-Verwaltung hat diese Regelauslegung auf Nachfrage auch noch einmal bestätigt.

Ja, fy fan. 

Vi kan ju bl a konstatera att om den regeln gällt ifjol, då hade Luleå vunnit gruppen (vi slog Lukko med 3-1 och förlorade med 0-2), och då hade vi efter gruppspelet rankats som #1 av de 16 slutspelslagen. I stället rankades vi som #12!

Ja, fy fan.

Det finns tydligen en regelbok. Hur ini helvete kan man komma på att INTE låta den finnas tillgänglig på CHLs hemsida. Tror man att det är för avancerat för supportrar?

Ja, fy fan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag kollade Lakers hemsida. Där skriver man:

Om Ingolstadt vinner mot Braehead så står det lika mellan dem och Växjö Lakers. Enligt CHL:s regler går man då på inbördes möten mellan dessa två lag och målskillnad. Vinst för Ingolstadt i helgen innebär därför att de blir etta i gruppen.

Är det någon som fattar något?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läget i grupp O

Växjö        4 20-10 +10 9p
Ingolstadt 3   12-9   +3 6p 
Braehead  3    5-18 -13 0p 

Återstår en match, Braehead-Ingolstadt i morgon lördag.

Eftersom Ingolstadt med all säkerhet vinner mot skottarna innebär det att också de kommer upp i 9p. Vilket lag blir då gruppetta?

Nu känner vi ju väl de reglerna, eftersom Luleå förra året drabbades av dem.

I första hand avgör inbördes möten. Då har vi

Växjö-Ingolstadt 4-2
Ingolstadt-Växjö 5-3

D v s där kan vi inte skilja dem åt eftersom båda har 3p samt 7-7 dvs ±0 i målskillnad.

Precis som det var mellan Luleå och Lukko förra året. Och då vet vi hur man gick till väga. Man kollade i första hand vilket lag som gick längst i slutspelet senaste säsongen och i andra hand vilket lag som nådde högst i serien.

Nå. Ingolstadt kom 3a i sin serie och nådde final, där de förlorade med 2-4 mot Mannheim.

Växjö kom också 3a i sin serie och nådde final, men vann den med 4-2.

Det var ju så Luleå drabbades i fjol. Vi hade åkt ut i kvartsfinal mot Växjö, medan Lukko hade fått in ett avgörande mål i sin kvart i abgörande match och därmed rankades de som gruppvinnare. Trots att Luleå hade överlägsen målskillnad i gruppen och faktiskt allra bästa resultatet av samtliga 42 deltagande lag i gruppspelet. Men eftersom vi blev tvåa i gruppen, rankades samtliga 11 ettor före oss i slutspelet där 16 lag deltog varav Luleå fick 12e ranking, och därmed en svår väg i slutspelet. Nu vann vi hela skiten ändå, men det var bedrövligt.

Så, vi kan reglerna. Och inser att Växjö därmed är klara gruppettor.

Eller?

Nej du. Så här skriver man på Chamions hemsida: 

"Ingolstadt ... knew that they had a chance to take 1st place in Group O by winning their last two games in regulation, and getting the right goal difference, and they're halfway there. ... an empty-netter in the dying seconds by Jared Ross, his 2nd goal of the game, gave Ingolstadt a goal that might become important if a head-to-head tiebreaker is needed for the group title."

De påstår alltså att Ingolstadt genom att vinna med två mål huxflux har chans att passera Läjkers! Hur fan då? Menar de att nu kör man med mer normala regler dvs att om man ska avgöra placeringar mellan två lag kör man först inbördes möten och sedan totala målskillnad t ex? Dvs om Ingolstadt t ex slår skottarna med 8-0 i sista matchen har de vunnit?

Det betyder alltså att nu har reglerna ändrats. Iofs borde det betyda till det bättre, men det är inte det som är grejen. Reglerna måste ju för fan vara kända, tydliga och självklara för alla, för böveln!

Och det är ta mig fan komplett omöjligt att finna någonstans vilka regler som gäller i år. Så var det ju också förra året, då konstiga hitt-på-regler dök upp efter hand och stadigt missgynnade Luleå. 

Nu spelar det ju ingen roll för vår sista match för vi måste nog ta tre poäng av Lukko för att ta förstaplatsen. Eller?

Läget i vår grupp just nu är alltså:

Lukko     3 11-9 +2 6p
Luleå      3 11-9 +2 5p 
Fribourg 4 11-15 -4 4p 

Om Luleå tar 0-1 poäng har Lukko vunnit gruppen. 
Om Luleå tar 3 poäng har Luleå vunnit gruppen.

Men om Luleå tar 2 poäng då? Vad händer då? Till att börja med får vi då ett plusmål och Lukko ett minusmål. Låt oss sätta in detta resultat. Då har vi:

Luleå      3   12-9 +3 7p 
Lukko     3 11-10 +1 7p
Fribourg  4 11-15 -4 4p 

Det var liknande läge som i fjol. 

Vad kan man skilja lagen på?

A) Inbördes möte. Då har Luleå vunnit första med 4-3 och andra med 1-0 och tagit 4p mot Lukkos 2 poäng. Gäller inbördes möte är Luleå alltså vinnare.

B) Tabellställning. Då är Luleå vinnare. Samma poäng, men Luleå har bättre målskillnad.

c) Resultat i nationella slutspelet säsongen innan. Luleå åkte ut i kvarten mot Köplustan, Lukko gick till semi. Då är Lukko vinnare.

Nej, det måste väl ändå vara inbördes möte som avgör i första hand och då står det ju klart nu att det lag som vinner matchen på söndag - vinner 3p eller 2p, det laget är gruppetta.

Om man vågar lita på det, eftersom de tidigare haft så extremt underliga regler och nu tydligen ändrat reglerna utan att förklara vad som gäller i år. Amatörer!

Men inte fan kan väl nationella resultaten året innan gå före. Nej, tar vi 2 eller 3 poäng är vi gruppetta. 

Nu tror jag iofs inte att vi kan slå Lukko, men ändå. Man vill ju veta förutsättningarna.

Då gissar jag att det ligger till på det här sättet: redan före matchen ikväll var det klart att i matchen mot Lukko på söndag måste vi ta 2 eller 3 poäng (dvs vinna på något sätt) för att ta första platsen. Enda undantaget gällde om vi slagit Fribourg och tagit 3 poäng i dag. I så fall hade det räckt med en poäng mot Lukko på söndag för att ta förstaplatsen.

Men då utgår jag förstås från att om Lukko slagit oss i sudd eller straffar och inbördes resultatet alltså skulle ja blivit identiskt, ja då hade Lukkos resultat i nationella slutspelet puttat dem före oss - precis som skedde förra året. Men...gäller det idag, eller är det nya regler?

Ja, fy fan. Detta med reglerna och rankingen är något som är extremt illa skött av Champions. Shit!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha. Luleå har problem.

Känns som att alla vill spela Sweatt-Micflikier-hockey och grejen är den att det har de inte talang för. Bättre hade kanske varit att lugna ner spelet, köra lite långsammare och säkrare för att behålla puck och initiativ. Denna rallarhockey är inget som Luleå är bekväma i. Vinnarlinan kan gott köra på men de har också skickligheten att stå för det, men övriga skulle behöva ta det något lugnare för att passningsspelet ska fungera och puckkontrollen bli säkrare.

Och så de väldiga bristerna vi ser i försvaret - eller rättare inte ser - för det finns knappt. Det börjar ju med linorna som inte verkar ha hört talats om checking eller följa med ned och hjälpa till och detsamma gäller backarna som går på offensiva radier och blir överspelade eller, i försvarsspelet, krymper ihop och mest ställer sig i Obsutpositionerna vid målgårdslinjen. 

Nå, det kommer att ta tid, det har vi vetat, men man undrar också vilken hockey vi ska ha? När det gäller SHL har Rönkens innovationer som alla tagit efter inneburit att de flesta lagen kommer att möta oss med kompakt lagspel och kör vi sådan här hoppla-hockey är vi lika chanslösa som t ex Pungen varit alla år då de kommer ut med en fruktad förstalina, ackompanjerad av längsamma backar som saknar stöd. Hoppas verkligen att Fagervall och de andra inser och har en plan som håller.

Hmm. Innan sommaren var man mäkta nöjd och såg framför sig ett lag som kunde leverera all den laghockey vi gjort fr a under de fyra Rönkenåren, kompletterad med spetsar som skulle ta oss hela vägen.

Nog för att vi har spetsarna nu, men utan lagspel i övrigt blir vi alltså ett nytt Pungen bara.

I detta läge finns kanske inte anledning att tippa Luleå som bättre än nedre halvan av övre halvan typ lag 6 i serien eller något sådant.

Känns inte helt omöjligt att ändra på det men känns nödvändigt att - just ändra på en del saker nu...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

5-3 för Djurgårn i tom kasse och matchen är över och Djurgården är klara för slutspel i CHL.

Faktum är att Djugårn faktiskt leder gruppen med 8p före Tappara på 7p, men Tappara behöver bara ta en enda pinne mot avsågade Zug i avslutande söndagsmatchen och det gör de naturligtvis.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Återstår att ta matchen Djurgårn-Zug i mål. Ställningen fortfarande 4-3 för Djurgårn med fem minuter kvar. 

Djurgårn är helt klara för slutspelet om detta står sig. För att Zug ska ha ens teoretiska chanser kvar att ta platsen av Djurgårn måste de ta tre poäng i denna match och alltså få in två mål till innan hesa fredrik ljuder för sextio minuter.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Zürich slog Berlin med 3-2 och har därmed vunnit gruppen på maximala 12p.

Berlin går vidare som grupptvåa, om de inte torskar med sex mål borta mot Gap Rapace på söndag. Det lär inte hända.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nope. En swissare låser pucken mot sargen bakom målet under 15 sekunder och matchen rinner ut. Granström blir skitförbannad för det och slänger handskarna för att diskutera swissbeteendet men även det rinner ut.

Luleå förlorar med 4-3 vilket innebär att vi måste ta 3p av Rauman Lukko i övermorgon för att ta förstaplatsen. Annars är Lukko gruppetta och vi grupptvåa - precis som i fjol.

Luleås spelare har fortfarande inte fått ihop hockeyn ordentligt, den saken är klar.

Samtidigt vill jag mena att vi inte skulle ha förlorat om Lassi stått i mål.

Danne "jag-står-alltid-kvar-på-mållinjen-och lämnar-luckor" släppte in 2/4 mål som Lassi inte skulle ha släppt in. Jag undrar om Daniel ens begriper det eller om han tror att "de där skotten skulle ingen ha tagit"?

Nå. På söndag tar iaf Lassi förstaspaden. Känns bra när halva laget består av Joel Lassinantti. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ny tek, 26 sek kvar...ny tek 18 sek kvar...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu försöker Luleå med Danne uttagen och 6 mot 5.

Kom ihåg att detta Fribourg spelade oavgjort med Lukko hemma, och förlorade först efter 13 straffar. Och nu är de nära att ta Luleå.

Inga dåliga prestationer hemma av Fribourg.

Jaha. Fribourg får 2 min för high sticking. Tyvärr hittar man en utvisning på Hedman också för slashing strax efteråt, Vi borde haft 6 mot 4, dumt Hedman.

Nå, en minut kvar och vi kör utan vakt 5 mot 4...

Nu tar swissarna Tidut, tekning i Fribourgs zon väntar, sedan de lagt en icing. Som egnetligen var ett skott på mål, som en lulespelare styrde bort, så det var feldömt. Zebrorna har dömt lite hit och dit i tredje perioden.

Och nu kär vi bara 40 sek kvar...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Grenoble slog Espoo med 2-1 vilket innebär att grupp F är avgjord: Litvinov har vunnit och Espoo blir tvåa.

I Fribourg går tiden snabbt för Luleå nu och fortfarande 4-3 till Fribourg. Luleå tar Tidut och nu ska Skuggan ge order för att Luleå ska kunna kvittera under de sista knappt tre minuterna...

KOM IGEN, LULEÅ!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå är alltså redan klara för slutspelet och för oss gäller det bara om vi kan ta förstaplatsen av Rauman Lukko eller inte.

• tar vi 0p idag, mäåste vi ta 3p av Lukko.

• tar vi 1-2p idag måste vi ta minst 2p av Lukko

• tar vi 3p idag måste vi ta minst 1p av Lukko.

5.40 kvar. Ser svårt ut för Luleå.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Shit! Emil får genom en felstuds ett perfekt läge i slottet och nyper till direkt men vakten tar pucken.

Luleås 15-mannaklack skanderar på mellan gissningsvis 3-4000 swissare. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Rajala har helt klart kommit igång nu och jävlar vad duktig han är att försvara pucken i offensiv zon. Det gäller också en finne Salminen i Fribourg som också är förbannat bra med ett spel som påminner starkt om Rajalas.

Bra chanser för Luleå i PP men utan resultat och nu 5 mot 5, i ställningen 4-3 till Fribourg och bara 7.19 minuter kvar av tredje perioden.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

PP för Luleå nu när en fribourgare är uppe med klubban gång på gång i bröstet på Rajala som har puck.

KOM IGEN NU!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå verkar ha snackat allvar i paus och startar tredje med att kontinuerligt pressa Fribourg och efter fyra minuter tar Pistol Pete på egen hand pucken bakom mål fram och petar in 3-3. 

Ser gärna att Luleå fortsätter så här intensivt och pressar ned Fribourg. Inledningen av tredje har signalerat klasskillnad.

Där sätter Melart in en open ice på en swissare. Luleå fortsäytter trycka på och 3-4 hänger iluften.

Kul för publiken att få se Europamästarna.

Jaha, i stället är det Fribourg som sätter 4-3, burgarna kommer 2 mot 1 och Schira ska täcka den andre burgaren, medan Larsson borde ta ansvar för den frösta. Det betyder att han borde kommit ut och skurit av men det gör han inte. Står i stället kvar på mållinjen och lämnar alltså luckor. Burgaren pangar in pucken i bortre krysset.

Visst har Fribourg gjort snygga mål genom snygga skott men allvarligt talat har Larsson släppt in de två senaste som jag tror är mål som Lassi aldrig skulle ha släppt in.

Larsson gör nog så gott han kan men han kan helt enkelt inte bättre.

Snopet dessutom eftersom Luleå hade totalägt spelet hela inledningen av tredje.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hmm, det här är alltså sjunde matchen för Luleå denna säsong. Vi har mött i tur och ordning Asplöven, MooDoo, HPK, Kärpät, Lukko Rauma och nu två matcher mot Fribourg-Gotteron.

Sammantaget får man väl säga att i första yrvakna matcherna fungerade iaf förstafemman bra, men i de fem senaste matcherna har vi sällan fått igång spelet som vi önskat. Det har varit enstaka femmor och under kortare perioder, men väsentligen har det mer handlat om att tuta och köra utan alltför mycket tanke. Visst har det börja se bättre ut när det gäller passningsspelet och grabbarna börjart hitta varandra, men med så många starka spelare hade man trott att vi redan nu kunnat ha ett lagspel som varit betydligt starkare. 

Vi får förstås räkna med att det kommer att bli bättre och med så många nya spelare tar det extra lång tid.

Men smekmånaden är lite på övertid nu för redan i övermoprgon väntar en riktigt svår match, borta mot Rauman Lukko som gäller förstaplatsen i gruppen och därmed sannolikt ett enklare motstånd i sextondelsfinalen. Och därefter startar SHL med våra fyra första motståndare i form av Växjö, Köäplustan och 2 ggr Apan. Enklare kunde man ju tänka sig...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Halva matchen spelad på Hovet och ställningen nu 4-3 till Djurgårn som bl a målat på 3/4 PP-chanser.

Fortfarande 2-1 till Grenoble i början av tredje. Om inte Espoo vinner den här matchen är de chanslösa avseende förstaplatsen. Samtidigt måste Grenoble få in två plusmål till, för att - om Espo får 0p i sista mot starka Litvinov, snoi slutspelsplatsen av Espoo. Räkna med full kubbning där.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

En swizzare kommer koncentrerad på puck över Luleås blå och Emil sätter in en monstertackling på honom rakt framifrån.

Av oklar anledning hittar domarna en utvisning på det. Och direkt i inledningen av PP får Sprunger - som fortfarande kan skjuta - puck i slottet och Daniel Larsson tappar allt, blir ungefär 18 cm hög och lämnar största luckan på den här sidan Suezkanalen varpå Sprunger pangar in 3-2 för Fribourg högt över Larsson. 

Daniel har varit bra. De två första målen satt klistrade i olika kryss och det är inget att säga om. Men sista målet bjöd han på.

Paus nu inför tredje och inte helt lätt att se hur Luleå ska kunna vända detta, iaf inte på något säkert sätt.

Och i samma anda svårt att se hur Luleå med detta spel ska kunna hota Rauman Lukko på söndag.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Som sagt. Fribourg är inte alls dåliga och speciellt inte när de får spela en sådan här hockey som passar dem.

Men om Luleå försöker med denna hockey mot Lukko komer det att passa finnarna också bra och i så fall är vi förlorade. Jag hoppas att de fått lite fria tyglar den här matchen för att få ihop samspelet men att till söndagsmatchen kommer det att vara mer av säker försvarshockey från alla spelare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kontring och Rajala lägger ett perfekt pass till Micflikier som elegant petar in puck i femte luckan:-)

2-2


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har Zürich 3-1 på Berlin och det ser ut som att de kommer att gå rent i sin grupp.

Fint PP av förstafemman i Luleå men Micflikier lite för intensiv och får två minuter...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-1 på en kontring till Fribourg och nu sätter friburgaren, i detta fall Bykov, pucken i Danne Larssons närmaste kryss.

Jag vill nog mena att Friburg verkligen inte är dåliga. De toh ju bl a poäng hemma mot Lukko tidigare. Fribourgs otur är att de lottats i en grupp med Luleå och Lukko - två av de svåraste motståndarna man kan tänka sig i Europa.

Även om det kommer att dröja innan Luleå nått sin fulla potential detta år. När man fortfarande är van vid det exakta spel som gällde under fyra år med Rönken känns det verkligen som att vi inte alls har något spelsystem utan att grabbarna får gå ut och mer eller mindre köra som de vill. 

Så är det förstås inte, men den hockey som Fagervall synes vilja ha prioriterar offensiven på ett helt annat sätt, lite Apspel över oss nu. Jag kan nog tänka att jag gätna skulle sett det exakta försvarsspelet i första hand så kommer anfallsspelet. Men nu är ju Fagervall en bättre tränare än jag, tur det;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Mål i de övriga matcherna.

Djurgårn-Zug nu 2-2

Zürich och Grenoble har tagit ledningen 2-1.

Grenoble måste vinna med 3 mål för att ha chans passera Espoo. Espoo inledde med 0-1 med nu har Grenoble alltså vänt till 2-1...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

På Hovet öppnas portarna efter 4,5 minut. 1-0 -> 1-1 -> 2-1 inom 90 sekunder.

Grenoble-Espoo liksom Zürich-Berlin står 1-1 efter första perioderna.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Chris11: Nja, dåliga och dåliga. Tycker nog att båda lagen haft chanser och det kunde väl nästan stått typ 3-3. Men dåligt försvarsspel håller jag med om, på så sätt att man inte kör safety first.

Och att inte spela mer än jämnt med Fribourg kan förstås ses som dåligt, även om Fribourh knappast är ett blåbärsgäng. Skulle nog hålla sig kvar i SHL t ex.

Ska man säga något positivt om Luleå är det att passen sitter oftare än tidigare, att spelarna hittar varandra oftare, även om vi inte imponerat genom några imponerande fina kombinationer. Inte ännu i allafall.

Så samspelet har set betydligt bättre ut men grundspelet i försvar lämnar en hel del i övrigt att önska. Gäller att få backarna att bli trygga i sina roller, och då är det inte bra att försvarsjätten Sigalet fortfarande saknas, en man som kan sprida lugn omkring sig och påverka de andra positivt. Likadant behöver forwards hitta sina uppgifter inom försvarsspelet och det kommer att ta tid, den saken är klar.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Riktigt kass utvisning på Schira. I puckkamp är han starkare än motståndaren som inte står på benen och Vips! är Schira utvisad. Denne domare är van vid damhockey eller också har han blivit rikare i swissfrancs.

1-1 efter första, Fribourg inleder andra i PP...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det är ett under att ställningen är 1-1 bara

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: ja herregud vad dålig Luleå är. Man blir alltså totalt utspelade mot Friborg (?)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleås lag, förresten:

Forwards
Toni Rajala - Jacob Lagacé - Jacob Micflikier
Anton Hedman - Johan Harju - Peter Cehlarik
Johan Forsberg - Jonathan Granström - Lennart Petrell
Emil Sylvegård - Christopher Mastomäki - Karl Fabricius
Victor Ekarv

Backar
Brendan Mikkelson - Craig Schira
Ilari Melart - Marcus Oskarsson
Jan Sandström - Per Savilahti-Nagander
Christian Jaros

Målvakter
Daniel Larsson
(Joel Lassinantti)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå spelar galopphockey, en stil som swissarna är mer vana vid och de får också motspel. Nyss full villervalla i Luleås zon och till slut pricksjkuter en Fribourgfinne pucken i Larssons bortre kryss.

1-1.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

När det gäller vilken lina Rajala skulle spela med visade det sig att han gick in i vinnarlinan när Bill Sweatt får vila, enligt Fagervall för att vila ljumske.

Fortfarande saknas Sigalet. Inte bra.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Grupp I

Oklart. Mannheim tar nog en plats och troligen tjeckiska Ostrava också men vitryska Neman har en liten chans. 

Skrev jag i natt. 

Men eftersom Ostrava spöade vitryska Neman tidigare idag är det nu helt klart att Mannheim och Ostrava går till slutspel och de spelar en helt avgörande match på söndag Mannheim-Ostrava där vinnaren tar förstaplatsen i gruppen.

Samtidigt som jag skriver det får landslagsjanne Sandström pucken i PP och drar in patentaren - 0-1 till Luleå!

Trevligt att även andra än vinnarfemman bidrar till produktionen för Luleå Hockey:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att Pölsans A-junisar och B-junisar mötte Apans motsvarande igår och Pölsajunisarna krossade aporna i båda matcherna. 

Tydligt att det gällde en anrik förening och utmärkt plantskola jämfört med en annan dagslända vars tid på toppen snart är förbi.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Övriga CHL-matcher ikväll:

Djurgården-Zug

Zürich-Berlin

Grenoble-Espoo

Ostrava-Neman Grodno

Djurgården är ju i princip klara tvåor och klara för slutspelet och vid 1p idag är det också teoretiskt säkrat.

Zürich match är tämligen betydelselös även om Berlin om de skulle vinna med 3-4 mål kan ha kvar teoretisk chans bli gruppettor liksom att om Berlin tar 0p har Rapace teoretisk chans sparka ut Berlin om de slår Berlinarna med sex mål i sista matchen...

Espoos match likande som Zürich, men tar de 3p har de kvar chansen att ta förstaplatsen av Litvinov. Plus att Grenoble kan vid vinst med tre mål ha kvar chans ta slutspelsplatsen av Espoo.

Ostravas match gäller lite mer. De kan förbättra sitt läge och chansen att ta förstaplatsen efter sista matchen mot Mannheim, men vid andra resultat idag kan vitryssarna fightas om slutspelsplats. Faktum är att vinner Neman idag och Ostrava på söndag slutar alla tre lagen på sex poäng och då är alla i händerna på CHLs (inte sällan mysteriösa) regler för särskiljande... 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleås bortamatch mot Fribourg idag sänds på SVT Play från 19.40.

Fr o m nu kommer ju Toni Rajala att medverka i samtliga Luleås matcher för säsongen, dvs de två avslutande idag och på söndag i CHLs gruppspel samt i fortsättningen i SHL samt CHLs slutspel. 

Det blir nog dagens mest intressanta; att se hur Rajala placeras, hur det fungerar och om vi kan få en andralina som levererar som förstalinan vinnarlinan. 

Rajalas tidigare medverkan i träningsmatcherna borta mot HPK och Kärpät var ju inte så imponerande, eller för att säga det rent ut: det var fiaskon helt enkelt. Linan ofungerade big time och Rajala syntes bara genom att han blev utvisad.

I de båda nämnda träningsmatcherna mot finskt motstånd - matcher vi förlorade efter att ha blivit utspelade - placerades Rajala med Harju och Hedman och gissningsvis fortsätter det så för att linan ska lära sig fungera tillsammans. Men ej säkert att det blir den linan säsongen igenom; vissa spelare fungerar helt enkelt inte i en lina och man kanske får fungera hur komponerade Warulfven in Rajala i fjol, då han var imponerande bra? Och om Wallmark framöver INTE får NHL-plats i Carolina och tar ett år till hos oss isf AHL, kanske han ska in med Harju och Rajala isf Hedman? Vi får se.

Luleås lag mot Fribourg har inte släppts ännu. Undrar om Sigalet äntligen kommer in nu?

Matchen idag gäller ju inget för Fribourg, som redan är utslagna från CHL och missar slutspelet. Gäller inte mycket för Luleå heller men framför allt viktig eftersom det ger oss ytterligare an chans att spela ihop laget. Senast hemma mot Fribourg märkte vi ju att grundspelet började sitta, jämfört med tidigare matcher då det allvarligt talat varit rena hönsgården, föutom då för vinnarfemman.

Och gissningsvis sover laget över i Schweiz ikväll efter matchen och reser i morgon lördag till Rauma, för att vara förberedda för matchen mot Rauman Lukko på söndag.

Men lite betydelse har ju resultatet mot Fribourg ikväll eftersom det har konsekvenser avseende förutsättningarna för våra eventuella chanser att ta förstaplatsen i gruppen (och chans till enklare sextondelsfinal):

Luleå tar 3p mot Fribourg
-> vi behöver 1p mot Lukko på söndag för att bli gruppetta.

Luleå tar 2p mot Fribourg
-> vi behöver 2p mot Lukko på söndag för att bli gruppetta.

Luleå tar 1p mot Fribourg
-> vi behöver 2p mot Lukko på söndag för att bli gruppetta.

Luleå tar 0p mot Fribourg
-> vi behöver 3p mot Lukko på söndag för att bli gruppetta.

Fast allvarligt talat skulle jag tro att vi missar förstaplatsen eftersom Lukko sannolikt vinner hemmamatchen mot oss. Dels eftersom Lukko var imponerande starka i matchen i Delfinen, då vi vann på straffar, men ärligt talat var Lukko bättre än vi. Och dessutom att bortamatchen på mindre rink i Rauma är en svår uppgift för alla lag, och i fjolårets gruppspel ägde Lukko ihjäl oss hemma; de tog snabbt ledningen med de två mål de behövde för att vinna gruppen - genom imponerande fysiskt spel samt utomordentligt PP - och därefter dödade de resten av matchen hur lätt som helst.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Ser att Uffe Bodin på Hockeysverige har en blänkare om NHLs rookieturnering, där åtta lag skickar sina yngre spelare för att visa framfötterna. 

Där har vi 12 spelare från föregående säsongs SHL.

Tre av dessa - Lukas Wallmark, Daniel Zaar och Dean Kukan - kommer från Luleå Hockey. 

Men ingen från Apan.

Luleå Hockey - nya plantis?

;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Japp, sen tittar han ännu djupare i lådan med billigt radioaktivt rödtjut :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vinfyllot Ulf-Ture får ett tuppjuck framåt natten - troligen sedan han tömt den vanliga lådan med billigaste rödtjutet - och öser in skitinlägg efter skitinlägg. 

Tidigare idag påpekade jag att här på Luleåsidan följer man intensivt en omfattande omgång med avgörande resultat för många grupper i Champions Hockey League - där Europas bästa klubbar deltar för att utse mästarlaget. Samtidigt som det hatas, hatas och hatas på Apsidan.

Vinfyllot Ulf-Ture blir förstås knäckt över att läsa den reflektionen och hatar ännu mer.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läget i Champions Hockey League. 

Många slutspelsplatser är redan klara och placeringarna också även om det återstår 1 eller 2 matcher i varje grupp.

 

Grupp A

1. Linköping

 När det gäller andraplatsen avgörs det genom sista matchen på lördag Bern-Linköping. Om Bern tar 2 eller 3 poäng blir de tvåa. Men vid 0 eller 1 poäng för Bern tar Helsingfors plats 2.

Grupp B

1.     1. Tappara
2. Djurgårn

 Troligen, men återstår Djurgårn-Zug i morgon samt Tappara-Zug på söndag. Vid maxutdelning för Zug kan de passera gårdarna, men risken är i stort sett obefintlig. Likaledes kan Djurgårn passera Tappara om de tar 3p mot Zug medan Tappara tar 0p. Den chansen är lika obefintlig den.

Grupp C

1.     1. HV-71
2. Salzburg

 Redan klart.

Grupp D

1.     1. Apan
2. Liberec

 I stort sett klart, med liten chans för Liberec att passera Apan, om de tar 3p i morgondagens match Apan-Liberec.

Grupp E

1.     1. Davos
2. Färjestad

 Redan klart.

Grupp F

1.     1. Litvinov
2. Espo

 Troligen, men Grenoble-Espoo i morgon samt Litvinov-Espoo på söndag återstår. Om Grenoble vinner med 3 mål mot Espoo, och Litvinov tar 3p av Espoo passerar Grenoble. Den möjligheten är ju skitliten. Ett annat altenativ är att Espoo tar 3p i båda sina avslutande matcher och vinner mot tjeckiska mästarna Litvinov med minst 2 mål; då passerar de Litvinov. Chansen finns, men den är liten.

Grupp G

1.     1. TPS
2. Düsseldorf

 Redan klar.

Grupp H

1.     1. München
2. Kosike

 Redan klar.

Grupp I

Oklart. Mannheim tar nog en plats och troligen tjeckiska Ostrava också men vitryska Neman har en liten chans. 

Grupp J

1.     1. Kärpät
2. Wien

 Redan klart.

Grupp K

1.     1. Lukko 
2. Luleå

Troligen, men ordningen avgörs först på söndag då Lukko-Luleå spelar. Innan dess har Luleå mött Fribourg borta (i morgon) och, beroende av resultatet mot Fribourg, kan Luleå ta förstaplatsen om man tar 1-2-3 poäng av Lukko. Gissningsvis tar dock Lukko förstaplatsen.

Grupp L

OkOklart och avgörs först på lördag genom Trinec-Kaipa. 3p till Kaipa->1. Kaipa, 2. Stavanger. 1-2p till Kaipa->1. Stavanger, 2. Kaipa. 0p till Kaipa->1. Stavanger, 2. Trinec.

Grupp M

1.     1. Storhamar
2. Sparta Prag

 Troligen, men på lördag spelas Sparta-Geneve och skulle Geneve då ta 3p passerar de Sparta.

Grupp N

1.     1. Frölunda
2. JYP

Redan klart.

Grupp O

1.     1. Växjö
2. Ingolstadt

Redan klart.

Grupp P

1.     1. Zürich
2. Berlin

      I princip klart, även om det återstår två matcher Zürich-Berlin samt Rapace-Berlin. För att Rapace ska ta andraplatsen av Berlin måste de vinna inbördes matchen med fem mål plus får inte Berlin ta poäng av Zürich. För att Berlin ska ta förstaplatsen av Zürich måste de först slå Zürich med 3-4 mål och sedan ta tre poäng av Rapace.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Vilken flyt-Ulfv!

Räddade sig kvar efter mål vid 59.40. Annars hade de åkt ur som de gjorde förra året, men kom här med ett råflyt ungefär som Apan, när de lyckades vinna mot JYP i kvarten i fjol. Nej förresten, Apans flyt var många resor värre. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nope, Ingolstadt fick in 5-3 men det var ett mål för lite. Det innebär att Växjö rankas före Ingolstadt eftersom Växjö vann sjätte finalmatchen i Sverige, medan Ingolstadt förlorade sjätte finalmatchen mot Mannheim i Tyskland.

Underliga äro CHLs rankingsregler:-(


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, Ingolstadt har just nu 4-2 på Läjkers. Om sedan tyskarna spöar skottarna i sista (det gör de naturligtvis) och resultatet står sig 4-2 här så slutar både Ingolstadt och Läjkers på 9p. Gäller samma principer som när Luleå förklarades tvåa efter Lukko i fjol, trots att Luleå hade bästa resultaten av de 42 lagen, betyder det att Ingolstadt och Läjkers är precis lika i inbördes matcher samt att senaste säsongen kom båda trea i nationella serien samt gick till final. Men...Växjö van finalen, det gjorde inte Ingolstadt.

Så om Läjkers inte förlorar med mer än två mål är de gruppvinnare redan.

OJ, fyra minuter kvar och Läjkers sätter 4-3. Då måste Ingolstadt få in två mål till, annars är gruppresultatet klart. Det går förstås inte.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu blev diskussionen "akademisk" eftersom slovakerna vann straffarna. München gruppetta, Kosicke grupptvåa.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Jo, du har helt rätt. Jag ska försöka vara snällare;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Straffläggning Kosicke-Klagenfurt.

CHL-kommentatorn har förklarat att även om Klagenfurt vinner straffarna måste de ta 2p mot München i sista för att passera Kosicke.

Det stämmer ju inte.Isf slutar både Kosicke och Klagenfurt på 4p och i inbördes matcherna har då Kosicke 4p mot 2p för Klagenfurt.

3p måste österrikarna ha mot tyskarna, alltså, om de nu vinner straffläggningen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Var snäll mot Barbro. Det är inte lätt när man har huvudet i arslet mest hela tiden och därmed postar huvudlösa inlägg på SAIK-sidan. Skit är skit hur man än vrider och vänder på det.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag sitter och följer spännande och avgörande matcher i CHLs gruppspel. 

På apsidan sitter vinfylloalteregot Barbror Farbro och hatar Pölsan eftersom de har en tränare och en spelare som kommer från Luleå.

Olika intressen...


« · 1695633 · »