Luleå HF

SHL · 117887 inlägg · 891 ämnen

« · 1779254 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Shit! torsk med uddamåler som så många gånger tidigare denna säsong. Vi släppte i alla fall inte in mål i baken med dragen vakt så man får vara glad åt det lilla. Vi ville ju inte vinna....;)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Och där gick signalen som förkunnar att apan på hemmaplan förlorar i J20 mot Leksand med 2-4 och med största säkerhet missar top-10 för 1:a gången på ett årtusende.
Ännu ett tecken på att Apans storhetstid är över någonting som drabbar alla framgångsrika föreningar med tiden för inget är för evigt vad än Norran skriver.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: För övrigt kan medelas till alla er utanför Luleå att idag går vi från barmark till snövinter big time. Det är på ren svenska ett hellvittas snöoväder där ute och för att skapa en bild så tänk på den svartvita filmen från 1930-talet (?) "endast tomten är vaken" så fattar ni att alla som tagit sig till COOP är hjältar (inte jag) :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: J20 vinner med 6-0 och Einae Emanuelsson gör 3 mål. Vi får se om Livio S kliver in i A-laget nu i 3:e, vore trevligt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Yeah Mulleråttan my man!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: I B-hallen kör i alla fall J20 över Mora och leder men 4-0 efter halva matchen. Där har vi i alla fall passerat Apan med råge!
Intressant är att backen Livo Stadler är stand by att hoppa in mot HV om det kniper och det har tydligen aldrig inträffat förr i ES/Hockeyligans historia men helt ok enl reglerna.
Sitter själv och förbereder mig mentalt för förlust och kommer strutsa på Apvis med "många skadade" samt "vi ville inte vinna".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och 1-3 faller som ett moget äpple, tyvärr och tack-och-lov med ingenjör Arlbrandt som ansvarig.

Nej. Att möta HV utan Jaros, Schira och Todd - det gör Luleå lika öppna som en glädjeflicka i avlöningstider.
Uppladdat:

500x0-images_26.jpeg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Överkalix. Jägartakter. Jag tror att i princip alla duktiga spelare har norrbottniska gener. Mats Sundin för att ta ett exempel tillbringade ju sommarloven i Tornedalen och se hur det gick.

Jag tycker att du stavar fantastiskt, med hänsyn till hur störd du och vi alla är av den snedrunkande Aphuliganen från Norran. Tror att "Illarmiy man" är ett av de vackraste namn jag hört!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kronan spelar samtidigt mot gårdarna och överraskande nog har de alltid haft skitlätt för DIF; t o m när Kronan var som skitsämst i fjol och förlorade allt, vann de ändå mot DIF.

Nu tar Kronan programenligt ledningen med 1-0 och då är det väl kört, tänker men,men på 19 sekunder vänder DIF till 1-2.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: F*n jag stavar som en kratta men hoppas texten går fram :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
HV sätter 1-2 och Aphuliganen vid mikrofonen får byta fillingar igen. Nu var det Arlbrandt som målade tyvärr och tack-och-lov.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Illarimy man! Gördetvackraste av hockeymål jagver, backskott från blå.
Kommer ihåg året innan vi gick upp när SSKs Tommie Bergman sköt osssönder och samman från blå. Vi hade aldrig sett någonting liknande för i Luleå gjorde forwards mål och att en back kunde vara utrustad med sådant vapen var för oss obekannt. Sen tog Begman pension och in i SSK steg en viss Eldebrink och den mannen var ännu värre....huuuuuga den där killen med gula handskar var överjälvligt bra, troligtvis pga Norrbottniskt påbrå (Överkalix)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja, tack och lov för våra tjejer:-)

SÅ vi ska upp mot Trottoarkantens damer? Hm, funderar på om de ska behöva besudlas med det trottoarliga namnet? Med all säkerhet är de ju tämligen oskyldiga i sammanhanget.

När jag såg dessa stå och vila mot sargen slog det mig att kanske de kunde kallas Musikanterna? Eller kanske Trottoartanterna?

Undrar vilket av namnen som får folk att tänka att jag är sextrakkande?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej, men fy fan!

Såg ju att det var Claesson och Winge och anade att det fanns risk för haveri men att de skulle visa ut Hedman bara för att han står vid sarg och kämpar om puck med en HV:are! Det hade jag ingen aning om, att de fallit från bedrövlig nivå till ännu sämre.

Och naturligtvis utnyttjar HV sitt PP genom att styra in ett slagskott till 0-1, varpå kommentatorn får vrålar orgastiskt och får byta kalsonger omedelbart.

Överraskande nog kvitterar Luleå omedelbart efter ett slagskott av Melart uppifrån sargblå:-)

1-1.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Håller med dig, känns inge bra alls. Allt utom noll poäng i B2B är ren bonus. Nej tur vi har tjejjerna för där blir det vinst mot LIF på söndag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
ÅHHH NEJ!

Cmore har inte någon kommentator till matchen. I stället har de skickat gissa vem?
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161025kl._7.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja, B2B mot HV som imponerar rejält i år och vi får spela utan Jaros, Schira och Todd. Det låter som en omöjlig uppgift mot målglada HV.

Dessutom släpper HV in minst antal mål i serien - om man räknar bort ultradefensiva Kronan - så hur ska vi klara detta utan vår målspottare Tim Kanonen Kennedy?

Det går förstås inte.

Man får väl som mest hoppas på att det blir Arlbrandt som målar på oss, så att det går bra för en f d Luleåkille, en som vi lyfte till stjärna. Botten spelar inte för HV idag, han var väl skadad eller hur det nu var?

Men jag räknar med 0 poäng dessa två matcher för oss. B2B tycks inte vara vår grej. Släppt alldeles för många pinnar till Aporna vid sådana. Och senare i år ska vi B2B mot Frölunda - Huga!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: hehe, kunde inte låta bli att kasta in 2 svenskar i slutet ;) Jonas Gustavsson är nästan lite lik steve beshimi!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: He he he, vilka underbara bilder och vilken härlig tanke att go "All in" mot dessa!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ha funderat lite på Vegas golden boys! I och med special draften att få plocka lite spelare här och var för att få ihop ett lag, kanske det skulle kunna vara nåt för Nilsson? Vegas har väl ett lönetak att jobba efter och här kanske dom kan hitta en bra samt billig mv? ska bli intressant att se vilka spelare som kommer att få ett gambling beroende på sikt! ;-)

Tänk att sitta vid Texas hold 'em bordet med dessa motståndare runt bordet!
Uppladdat:

500x0-52305253.jpg

500x0-tumblr_inline_njl2ypb2gf1qame3z.png

500x0-article_35014_1.jpg

500x0-axtw5jp.jpg

500x0-raitisivananslosangeleskingsvnewyorkjkxvacd079vl.jpg

500x0-32224.jpg

500x0-g0nb3bn.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och efter dagens tidigare tankar har vi nu resultaten:

Rögle BK - Frölunda HC
Frölunda vann och det var helt väntat.

Skellefteå AIK - Leksands IF
Apan vann som väntat och som de var tvungna till.

Växjö Lakers HC - Linköping HC
Läjkrarna vann, också väntat.

Örebro HK - Färjestad BK
SKA ju vara Ulfvens men varningen för Öret var befogad - de har ofta tagit dessa derbykaraktärsmatcher.

IF Malmö Redhawks - Brynäs IF
Spännande drabbning, som väntat, och Pölsan har matchen med 0-1 och 4 minuter kvar men då vänder Malmö till 2-1!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apropos målvakter.

Anders Lindbäck har ju varit massor med år i Nordamerika och försökt etablera sig i NHL och sammanlagt har han 130 NHL-matcher i sex olika klubbar under åren. Men utan att få säkrad plats.

Efter en skada tidigare 2016 hängde han i luften och Apan var på honom som en igel. I mitten av september hade han, enligt Mr Madhawk, ett färdigt kontrakt för Apan att fundera på, men fick då ett erbjudande om tryout hos New Jersey och tackade nej till Apan som omedelbart signade Ortio i stället; signalerande förstås att Apan hade flera tentakler ute i en desperat jakt för att ersätta hanses, något som Näsan uppenbarligen blåljög om.

Det gick inte alls hos New Jersey för Lindbäck. Men omedelbart efter det fick han en fortsatt tryout för LA Kings, som fått båda vakterna skadade.

Det gav honom fyra matcher men i AHL-laget Ontario lyckades han bara ge 87,5% och erbjöds därefter ett skambud av LA Kings som han uttrycker saken. Han menade att han ville ha åtminstone en dräglig AHL-lön, men erbjudandet skulle innebära att han skulle få spela gratis, fortfarande enligt hans egen bedömning. Man kan väl sluta sig till att de bjöd honom med armbågen som en kombination av att deras behov inte längre var så stort, samtidigt som att de inte var så imponerade över hans insatser.

Hur bra är Anders Lindbäck igen-kligen?

Jag tror att han är rätt bra. Men han gick över till NHL redan som 22-åring och har sedan hattat runt där en massa år utan att kunna etablera sig och nu hänger han i luften efter sex säsonger där.

Som Henrik Lundqvist säger. För att ta en förstaspade måste man inte bara ha tur/timing komma till en klubb där man får en ärlig chans utan man måste också vara färdig att ta chansen om den kommer. Något tålamod med enstaka dalar kan man inte räkna med. Och därför är det som regel klokt att vara erfaren efter att fått kämpa på hög nationell och internationell nivå och lyckats, innan man drar över.

Nu är det som det är och Lindbäck har kommit hem till Gävle och aviserar att han vill ha en spade i en SHL-klubb, gärna hos Pölsan.

Vad kan han få, vem hugger på honom?


Växjö, Linköping, Rögle, Djurgården, Leksand är de lag som har i snitt <90% räddade skott för sina vakter.

Högberg, Marcus LHC 90.84
Johansson, Jacob LHC 90.15

Andrén, Viktor VÄX 90.73
Eriksson, Joacim VÄX 85.95

Dansk, Oscar RBK 90.72
Volden, Lars RBK 85.83

Tellqvist, Mikael DIF 89.37
Reideborn, Adam DIF 87.04

Engren, Atte LIF 90.52
Haukeland, Henrik LIF 87.50

Ja, kanske Pungen har det OK.

Löjkrarna och Röglarna är ju de lag som verkar mest sårbara med andravakter som inte hållit måttet.

Å andra sidan känns det som att Lindbäck räknar med att få betalt för att hålla en förstaspade - han hade ju ett erbjudande om det från Apan för ett par månader sedan.

Men var ska han få en sådan?

Kanske gårdarna slår till, om de har pengar?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: Härligt att höra att du - liksom jag - har målvakter extra varmt om hjärtat. De brukar ju uppfattas som "halva laget" och det med rätta!

Jag tycker personligen att när det gäller utespelarna är kravprofilen låg, undvika grava misstag de få gånger de är inblandade under de få byten de gör, samt hyllas efter några enstaka fina insatser en match.

Målvakter är ett helt annat ballgame;-) och att ta en förstaspade i NHL är extremt svårt. Anders tidigare och fortsatta kamp för detta är ljuvlig att följa!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Dessa siffror talar ett tydligt språk och vad jag personligen som nu har vakter lite xtra nära hjärtat tycker sticker ut är matchen från 11-19-2016 där Nilsson stod för 97,9% mot självaste Pittsburgh, det imponerar!!
Misstänker att "vissa" har lite svårt att inse hur sjukt bra vakt han är och är helt i klass med "Markan", Robin L och de andra svenska vakterna, även om jag över tid håller NYRs Henke en klass för sig, å andra sidan har han haft första spaden under en längre tid! Få kan mäta sig med Nilssons kämpaglöd och har inte så som många andra vakter "vikit" ner sig bara för att dom inte knappt vart "backup" i ett NHL lag!!

Ganska intressant att ser hur media i detta land ser på en NHL stjärna, det räcker liksom att man har åkt över och blivit ratad i NHL campen, ombedd att ta nya tag i nån farmar liga och inte "pallat" trycket!
Rest då hem och blir mottagen som en NHL-stjärna!?

Menar därmed INTE att man ska anse dessa spelare som misslyckade för det, men att hissa dem till stjärnor är lite för magstarkt även om de i vår liga kan anses som en mycket duglig spelare..

Se tex Carl Söderberg som jag och många andra hade trott gjort sitt i NHL, hur han lyckades ta sig tillbaka, lite likt som nu tidigare nämnd vakt Nilsson gjorde!
Önskar att det fanns fler spelare som dessa herrar, visst finns det "tuffingar" som kämpar men dessa nöjer sig ofta med att just vara en stjärna i SHL

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
NHLs aktuella målvaktslista på 63 målvakter som haft spade mer än en match under säsongen.

1. Anders Nilsson 95,1% räddningar

Imponerande starkt av en målvakt, som enligt hockeyexpertis i Apboken är skotträdd, orörlig, blundar och är övervärderad.

Uppdaterad Buffelvaktjakt:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%
2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._13.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit pommes frites!

Nedanstående inlägg om dagens SHL ersatte mitt tidigare inlägg om nattens NHL, som hade jag valt "redigera" men det hade jag definitivt inte gjort. En trist bug alltså...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fem matcher i SHL idag:

Skellefteå AIK - Leksands IF
Press på Apan, som gått in i säsongen med en trupp bl a bestående av 5 st 18-åringar, 5 st 19-åringar, 4 st 20-åringar och en hoper skadade köpespelare/köpespelare under rehabilitering. Lite förvånande att de inte hade koll på att det inte skulle hålla och att nuvarande placering 10, efter 1/3 av serien, inte borde vara någon överraskning. Trottoarkantens IF å andra sidan har olevererat som de garanterat sistalag de väntats vara, men stuckit upp lite på slutet.
Apan är förstås tvungna vinna nu, annars väntas storm utbryta i Norrans kommentarsfält.

IF Malmö Redhawks - Brynäs IF
Malmö har överraskat stort men kampen om plats 1-6 har hårdnat sedan etablerade lag påbörjat klättringen och däribland Pölsan som visats starka i år. Kan Malmö försvara sin plats där uppe nu behöver de visa det i sexpoängaren mot Pölsan, som dock är riktigt starka. Mycket intressant match!

Rögle BK - Frölunda HC
Allt utom bortaseger är överraskande.

Örebro HK - Färjestad BK
Likaså här, Warulfven SKA ta detta, men ett obs för att Öret-Ulfven har derbykaraktär och sådana matcher vet man aldrig var man har.

Växjö Lakers HC - Linköping HC
Intressant drabbning mellan två lag som ligger nära varandra mitt i tabellen och båda har ambitionen att klättra in bland topp sex, om t ex Kronan eller Malmö tappar farten. Pungen överraskade inledningsvis under säsongen men de är ju åter i gammal Pungastil med bara en förstalina och tveksamma backar, har dessutom tappat stabile Rautio vid spaden, samtidigt som Läjkrarna sin vana trogen smugit högre lite i skymundan. Tror att Hallams kloka strategiska coachning kommer att avslöja Pungens brister.

Luleå Hockey spelar alltså inte men samlar sig för B2B mot HV fredag-lördag. Luleå ligger ju bara 4 p bakom HV i tabellen men HV är överraskande starka i år och det här blir svåra uppgifter och mer troligt att HV drar ifrån oss än tvärtom. Vi hoppas iaf att Kennedy fortsätter att inte delta mer än att glida omkring för sig själv på våra träningar och mest av allt likna en femårig knatte som undrar var han hamnat. Kanske sitter han på kammaren och förbereder den skriftliga förklaringen på något lokalt Buffaloblad, där det kommer att framgå att tiden i Luleå liknade en karantänlägersvistelse, som förra året i KHL?
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._12.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Match om en timme - Buffalo-Detroit - och Robin Lehner tar spaden.

Han gjorde ju en hygglig match senast och Buffalo slog Calgary. Men efter Anders hjälteinsats mot Pittsburgh loooooovade Bylsma ju att Anders gjort sig värdig ytterligare en match denna vecka.

Så då blir det väl mot Washington på fredag som Anders får ta spade, huga. Annars har coach Bylsma ljuuuuugit och då får han svart tunga!

Grejen är den att när supportrarna diskuterade att efter Anders fem utmärkta matcher - speciellt efter Pittsburgh-matchen - var den en självklarhet att en grabb i sådan form måste få fortsätta. Nu valde Bylsma annorlunda, och det misstänks att det kan bero på GM Murray, som redan beslutat att Lehner är Buffalos etta framöver, t o m innan Robin kört en hel säsong och visat sig värdig.

Och allvarligt talat - om Robin håller den standard han haft 92% säsongen igenom och tar de allra flesta matcherna: då har han enligt gängse NHL-teori visat sig värdig att få ett mångårigt välavlönat kontrakt på förstaspade.

Så det är iofs inte oväntat om de fortsätter hårdsatsningen på Lehner, dels eftersom han har varit bra, dels eftersom Murray "bestämt" att så ska det bli.

Anders har varit klart bättre, det vet alla, men sådant räcker inte alltid för att ändra på beslut som stormogulerna tagit. Hur skulle det se ut? Typ signalera att stormogulerna tar fel beslut? Nej, så kan vi inte ha det. Inte i US of D.

Nåja, vi får se hur det går. Låt oss hoppas att Anders hur som helst har tjockare skinn i år för nu har han ju med sig erfaenheten från i fjol, i liknande situation, när han spelat spaden av Cam Talbot och sedan valde Oilers ändå Talbot. När det skedde i fjol kändes det som att Anders tappade lusten. Nu vet han förhoppningsvis att vad som än händer är det bara att fortsätta ge järnet.

Mer än så kan ingen begära.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._11.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Äntligen - till alla som undrat - förklaras varför inte Apan leder serien.

Det är experten, hatbrottslingens sidekick som tagit fram lösningen så nu kan vi alla sova trygga.

Det beror helt enkelt på att Apan inte bryr sig om serien utan koncentrerar sig på slutspelet den här säsongen.

Så, när det gäller tippartävlingen med alternativen:
1. Det är domarnas fel
2. Apan ville inte vinna
så är nummer två rätt svar. De ville inte vinna eftersom de koncentrerar sig på slutspelet och därför är de mentalt nedtränade.

Nu vet vi!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: He he, härliga tider, strålande tider:-)

Vi hade bl a Torbjörn Lindberg (numera Skarin), mannen som givit nicket till en bekant Luleåskribent här "Lindberg Råkkar".

Om honom berättades det legender när folk sett honom passera rödlinjen också. En annan klassiker var sången

"Tobbe L, Tobbe L, Tobbe L,
en vacker kväll gör du poäng,
Tobbe L, Tobbe L, Tobbe L"

Den sköne liraren gjorde faktiskt 27 mål och 83 poäng för Luleå i Elitserien under 14 säsonger, men frågar du någon, inklusive jag själv, hävdar vi bestämt: "Tobbe? Nej inte fan gjorde han något mål int....jo, en gång, och jag var där och såg det...".

Nedan en bild i omklädningsrummet efter en match då Tobbe målat och han och Micke Renberg skrattar gott åt succén.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild_20161123_kl._19.17.26.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Du är inte helt fel ute i din beskrivning där, sällan att man såg honom passera rödlinjen..
Till hans försvar måste sägas att på den tiden behövdes det inte mer än så..
Vi hade en back i Löven, vid namn Lasse Karlsson, en tvärhand hög och han ansågs som en felplacerad spelare, skridsoåkning som inte var så vanlig bland backar på den tiden och dessutom ett slagskott som inte många gick frivilligt ner och täckte.
Du kan tänka dig en fullsatt ishall, numerärt överläge mot SKAIK och hela publiken står upp och skanderar...
Lasse Karlsson - Skjuter för att döda!!!
Vilka minnen som väcktes där :-D

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Just det! Och när Rönnberg tackade för att fläskberget Hollywood varit så arg - tog utvisningar och Frölunda vann - förklarade CryBert att.

• Roger Rönnberg har ingen heder.
• Roger Rönnberg har inte spelat hockey på elitnivå själv och är inkompetent
• Fläskberget har "BLÖTT FÖR SVERIGE" och får inte klandras

På Eliteprospects beskrivs spelaren CryBert på följande sätt:

"A stay-at-home defenseman with very limited offensive skills. Robertsson is strong and defensively very sound. He is not a flashy player, but does the best he can. He does not mind playing physical or even dropping the gloves when needed, and is a pretty good penalty killer."

Själv har jag förstått aldrig sett CryBert "spela hockey" men av ovanstående bedömning får jag uppfattningen om en tekniskt inkompetent person med två vänsterfötter och liknande; som bara kunde stå i vägen och buffla som mest. En brunkarnas brunkarback, knuffa, putta, crosschecka typ.

Han tycks ha spelat hockey som han uttrycker sig intellektuellt.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161005kl._37.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Det är nog för att dom har för dålig värdegrunnnnnd... Hos Apan hade detta inte hänt. Där vinner man med alla till buds (pun?) stående medel...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Intressant information från Frölunda:

Roger Rönnberg stänger av den egna backen Oscar Engsund under veckan. Anledningen är ett agerande som var nära att leda till en rejäl knätackling med risk för svår skada senast. Den spelare som skulle ha drabbats var dock uppmärksam och lyckades undvika det hela. Det innebar att zebror och referensgrupp inte alls straffade Engsund.

Rönnberg förklarar att det ska vara handlingen och inte konsekvenserna som är avgörande. Referensgrupp och DN går som regel efter det sistnämnda medan Rönnberg anser att det förstnämnda bör avgöra.

Jahaja. Det var som fan. Utan att ha studerat situationerna i detalj tycker jag att Rönnbergs agerande låter lovvärt och åsikten helt korrekt.

Det blir ju intressant att se hur övriga klubbar tar till sig detta. Tidigare har ju klubbarna uppträtt på ett diskutabelt för att inte säga moraliskt betänkligt sätt i sådana situationer. Och ersatt allt med att a) till 100% agera efter vad som är "bra" för egna klubben, och b) kommit med producerande uttalanden som byggt på a) men låtsats handla om annat.

Vem kommer inte ihåg hur Bulan, då i Luleå, förklarade efter en situation att "attacken mot Luleåspelaren är förkastlig; precis sådant vi vill ha bort från hockeyn" medan han i en mer eller mindre identiskt situation ansåg att "spelaren borde inse att Luleåspelaren kommer mot honom där och göra sig beredd att ta emot tacklingen". Det hela var så diametralt motsatt att jag undrar om inte Bulan, som har en hel flock rävar bakom varje öra, skojade med oss.

CryBert har ju gjort detsamma men mer kategoriskt på ett rent obehagligt sätt: när apor blivit drabbade har han gnytt i högan sky; när apor drabbat andra har han "inte sett situationen" eller förklarat den med att a) apan hade ingen avsikt, b) den drabbade filmade, c) det här är hockey, det får man räkna med d) alla tidigare nämnda.

Ja, det här rör om lite i grytan. Jag tror Rogern är ärlig om detta. Hade jag inte den tron på honom kanske jag skulle misstänka att Engsund hade en småskada och ändå skulle vara borta under veckan, men de kom i maskopi på att utnyttja det för att a) kunna använda det i fortsättningen b) neutralisera den aktuella diskussionen om "hur kommer det sig att just Frölunda fått så många avstängda efter fula påhopp den här säsongen?"

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Djurgårdsbacken Falk stängs av tre matcher och får böta 8 000 spänn för överfallet som ledde till att Schira skadade sig.

Egentligen handlade det om två saker:

1. Falk åker i full fart efter Schira och när denne stannar upp 1-1,5 meter från kortsidans sarg bultar Falk honom i ryggen varefter Schira kastas framåt och slår huvudet i sargen.

2. Falk fortsätter sedan i full fart och träffar Schira mot sarg, men inte Schiras överkropp som bultats åt sidan. Däremot manglar han Schiras ben med sina egna.

Schira blir liggande på isen en minut och när han leds av isen kan han inte stödja på ena benet.

Uppfattar således att Falk gör sig skyldig till tvenne föreseeler där den ena innebär svår risk för huvud/nackskada men det har kanske/förhoppningsvis gått bra.

Den andra kan ha lett fram till en skada någonstans på benet. Personligen skulle jag inte misstänka en svårare skada, men det är svårt att se exakt hur våldet träffade för att bedöma konsekvenserna. Vi får se vad undersökningarna visar och hoppas på det bästa.

Sammantaget ser jag händelsen som ett våldsamt och regelvidrigt överfall som utdelades i den position nära sarg som kan leda till svåra skador. Medvetet? Nja, gårdaren hade kanske siktat på mer normal tackling mot sarg, men visade brist på försiktighet och att i ett sådant läge komma i så hög fart mot Schiras rygg att han när de når varandra lyfter händerna och knuffar Schira är inte vackert alls.

Även om Foppas armbåge på Fernholm var fulare är det nästan lika vårdslöst och kunde lett till nästan lika obehagliga konsekvenser, med viss risk för ännu värre: att skicka en motståndare med huvud/nacke mot sargen ser jag som det näst farligaste på en rink, endast överträffat av skridskoskenor i närheten av halspulsådror.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
För dagen mest intressant att följa Buffelvaktenjakten. Efter Anders magiska insats mot Pittsburgh var det många som ansåg att han skulle få behålla spaden, men så blev det inte. Robin kom in och gjorde en fin insats mot Calgary och Buffalo vann igen.

Men efter Anders vinst förklarade coachen Bylsma att ANders har förtjänta att ta spaden igen den här veckan (dvs tidigare har de haft inställningen att Anders får spade bara när Robin är sjuk/skadad eller för den ena av två matcher B2B inom 24 timmar, men efter hans imponerande insatser kan han nu få fler spadar).

Så, när blir det? Vi har:

onsdag Buffalo-Detroit
fredag Washington-Buffalo

Undrar om det inte blir Washington? Pittsburgh var ju en j-a svår match och det kommer Washington att vara också. Bylsma kastar in Anders för svårast tänkbara, som han gjorde senast mot pingvinerna.

Ikväll vet vi.

Intressant läsning att öppna NHL stats för målvakter denna säsong. Listar man vakterna efter % räddningar har vi
1-3. Tre vakter som inte spelar en full match där ettan-tvåan har 100% efter att ha räddat samtliga 5 skott under 1/2-1 period.

4. Tampas Vasilevskij med 95,3% på sex matcher.
5. Anders Nilsson med 95,1% på fem matcher.
6-69. Övriga vakter

Ganska så mäktigt:-)

Bland svenska vakter har vi sedan
29, 32 Lehner, Lunkan på runt 92% 14 matcher
53 Monstret 89,8% två matcher
55. Markan 89,7% på tiomatcher
61 Enroth 86,6% två matcher
64 Läck 85,6 fyra matcher

Överraskningen bland svenskarna vid sidan av Anders är förstås att Markan gått ner sig efter en fin inledning. Under denna säsong är det ju tänkt att både Lehner och Markan ska leverera så pass att de ordnar välbetalda många åriga kontrakt för förstaspade. Vi får se hur det går.

Än så länge är det Anders Nilsson från Luleå som imponerat överlägset bäst.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._10.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Noterar att diskussionerna går höga bland Apsupportrarna nu. Man tycks leta efter något som ska "rättas till" så kommer Apan att som vanligt segla runt i toppen av serien för att slutligen glida ifrån och vinna serien tämligen överlägset, som de gjort år efter år.

Jag ber att få anmäla avvikande uppfattning. I mina ögon är Apans nuvarande 10-placering ganska rättvis, efter förhållandena. Det finns mycket i Aplaget som inte fungerar som tidigare och med allt sådant sammantaget är de inte bättre än så här.

Det handlar knappast om att byta ut någon tränare eller köpa in någon spelare så "ordnar det sig". Men om att verkligheten hunnit ifatt Apan och laget tappat den dominerande ställning de tidigare haft i flera år i Elitserien. Det har hänt många lag tidigare och det kommer att hända många lag i framtiden.

Det är bara riktigt elakartade element som inbillat sig att "Apan har tagit över för alltid" och använt perioden till att spy skit, hån och hat över alla andra. Frågan är snarast vart de ska ta vägen nu, när grunden för deras hatande elimineras. Eftersom det är skralt med hockeyintresset bland dessa hatbrottslingar håller jag det inte för osannolikt att de drar till något nytt fält, där de kan hata på några år. "My Little Pony"-sidan kanske? Där lär de ju dessutom möta deltagare på samma nivå dvs sandlådan.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20160911kl._22.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Dagen efter kvällen före.

Hovet är vår andra hemmaplan. Ett konstaterande som gällde ordentligt under många år då Luleå, påhejat av nedflyttade Luleå-bor, vann mycket här nere. Speciellt Gnaget har vi tagit massor av poäng mot och även mot Djurgårn gick det bra länge. Men under tidigare delen av 2000-talet lyckades Djurgårn ofta vinna mot oss, de hade ett starkt lag med några lyckade generationer som sedan en masse togs över till NHL.

Därefter har vi varit tillbaka till business as usual, dvs Luleå kommer ned hit och vinner som vanligt. Inte sällan jämnt och länge vägande, men till slut brukar vi ta hem segern.

Så skulle det sett ut i går igen, om vi lyckats avgöra under tredje perioden då vi ägde Djurgårn ganska ordentligt. Men det uteblev och även om vi ända in i straffrundorna trodde vi skulle få bonuspinnen, blev det inte så denna gång.

Enobservation värd att nämnas. Luleåklacken som ofta gör ett jättejobb nere på Hovet, hade ett flertal nya ramsor som implementerades. Imponerande. Det här gått lång tid sedan Luleå gick upp i elitserien och under många år bestod hejandet av en talrik gubbhylla som mullrade bara en sak: K Ä M P A, L U L E Å....

Annars är gårdarsupportrarnas kom i håg om Johan Forsberg det man kommer ihåg mest; speciellt när han lade en straff mot det mål, som bakom sig har hela kortsidan fullsatt av DIF-supportrar som visslar ut Foppa något enormt.

Varpå han målar genom en skitsnygg straff med snabb dragning och elegant upphängd puck i burtaket bakom Tellan.

Det kallar jag starkt. Jag skulle tro att även DIF-supportrarna, som älskar att hata Johan, imponerades av hur kall och skicklig han var i lägen då många skulle ha krympit ihop och knappt fått iväg en puck.

Respekt!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så har det varit match på Hovet. I november, och visst blev det novemberlunk, iaf från Luleås sida.

Under frösta två perioderna tog Luleå det försiktigt och känslan var att laget inte gick maximalt, eftersom de ändå hade Lassi i målet. Gårdarna pressade högt och Luleå gav ofta bort pucken eftersom de hade för få att hitta pass till. 2-1 till Djurgården var definitivt rättvist. Första målet till 0-1 för Luleå efter en minut borde också gårdarna haft poäng för, eftersom de gav bort det.

Men så kvitterar Luleå och det var första riktigt fina insatsen av Luleå ikväll, av Falken som gav sig in i skiten framför mål och petade in den under Tellan.

I tredje drog Luleå upp tempot och började spela hockey och då var det svårt för Djurgårn att hänga med. Där borde vi avgjort matchen, men lyckades inte. Likadant i sudd, där vi t o m fick lira 4 mot 3 i 2 minuter utan att avgöra.

I starffläggningen därefter skickar vi in Harju tre gånger av sex. Första drog och satte han, men sedan blev det gamla vanliga visan med knappt styrfart mot målet följt av det sedan åratal alltid resultatlösa försöket i femte lyckan.

Foppas straffmål var betydligt snyggare och det är inte första gången han målar på straffar. Vore jag ansvarig skulle jag nog satsa på honom som förste straffläggare. Foppa visslades och buades dessutom ut enormt när han skulle straffa - gårdarna har INTE glömt armbågen på Fernholm - men var hur cool som helst; satte kvällens absolut snyggaste mål av de hela fem straffarna som satt.

Gårdarna lyckades dock sätta tre av sex straffar på Lassi och vann därmed extrapinnen.

3-2 till Djurgårn och 2-1 i pinnar kan jag köpa, även om Luleå borde vunnoit under tredje perioden. Men sett över hela matchen gjorde DIF mer.

Ingen speciellt hårt match även om det var en del tacklingar, men nog har man sett betydligt tuffare mellan Djurgårn och Luleå på Hovet. Djurgårdsfalkens tackling på Schira var dock inte snygg. Han dömdes för att nära sarg i ryggen på Schira ha skickat honom i sargen med huvudet före, men den värre skadan var kanske när han manglade Schiras ben mot sargen. Fast jag tycker att som våldet var borde det inte bli någon värre skada typ korsband, ledband eller fraktur. Srnarare då en del kakor, som det brukar kallas. Det som vi vanliga kallar blåmärken, medan Apans Fru Disktriktsläkare kallar det "oerhört svårt nedre kroppsskada. Här räcker det inte med Bamseplåster".

Dagens glada besked ändå att vi drog ifrån Apan med en hel pinne. Man får vara glad för det lilla.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Helt klart, en lysande idé :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: Yep:-) Läste att Jimmy Oduya körde i ett av lagen under lockouten för tio år sedan. Badstrand på dagarna, hockey på kvällarna, tråkigare kan man ha det.

Vi kanske ska ta en Thai-semester och erbjuda oss ansluta? Klong Tong Whalers tröja vore kul att ha burit, omgiven av ferocious Thai females:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Robin Lehner fick ta spaden i nattens match mot Calgary och tog laget till vinst igen, men det var ett val som inte var helt självklart, anser många.

På Bufflarnas supporterforum har stödet för Robin Lehner varit massivt och Anders tidigare insatser har väsentligen kommenterats som "jättekul att vi har en jätteduktig reservmålvakt.

Men efter Anders extremt imponerande insats mot Pittsburgh natten mot söndag var det en väldig diskussion och ofta ett starkt stöd för att han skulle få behålla spaden i natt igen bland supportrarna:

Oh, and I hope we start Nilsson.
I think Nilsson probably deserves the start at this point.
Lehner HAS played well.
However, Nilsson just broke a 6 game losing streak with a near 50 save performance.
Can I complain about Bylsma with regards to starting Lehner?
It's not just that Nilsson had an incredible game against the cup champs, and got us our first win in 2 weeks... it's on top of multiple high quality starts along the way.
He's flat on been better and looked better than Lehner.
it's not a back to back... how do you not ride a hot goalie in this scenario?
Can I speculate?
It's an attitude within. From Murray on down. And including Nilsson.
Meaning, we know Murray wants Lehner to pan out. We know he has been labeled the uncontested number one. We know Nilsson has "embraced the role of the epitome of a backup," helping the guy ahead of him, ready to roll in random instances, etc...
If we weren't so set (off the ice) on handing out labels based on traded assets, it's not even close. And I'd venture out on a limb to guess that even Nilsson defers to Lehner.
Lehner hasn't been bad. But Nilsson has been great. Down so many bodies and still in the mix with everyone else, it should absolutely, unquestionably, unequivocally be the hotter goaltender getting these starts.
I'd like Nilsson in, as well. It'd be one thing if Lehner was playing pretty well, but four of his last five starts have been duds (non-QS's), and he has a .904 SV% in that time period. He also had a subpar start in Calgary.
Don't like it. Ride the hot hand.
I don't mind giving Lehner the start tonight. Give him the chance to match the performance of Nilsson and prove he's still the #1. If he doesn't, go back to Nilsson on Wednesday and keep him in until he flames out or Lehner wins back the starting spot.
Lehner has been... ok. When he's played good statistically, you have to caveat it with the horror show of rebounds and bad angles that he produces. And lately, he hasn't even been good statistically.
Lehner has been...ok.
I mean the only sabre goalie with a higher save percentage after 25 starts for this organization is the best in the history of the sport...
Didn't we just get finished doing this?
Nilsson makes 40+ saves and a 950+ % and steals a point in Jersey
Lehner gets the next 3 games, and gives up 4, 3, and 4 goals... with a sub 900%
Nilsson comes back and steals a game against the champs
Bylsma says that Nilsson earned "another start this week"....
As far as I see, Lehner has never really won it; he was gifted it.
NOTE: he has done good tho.
And Lehner does not deserve the start here.
I suppose that's true. Perhaps it's the last opportunity for Lehner to keep the job. If Lehner doesn't look excellent tonight and Nilsson is still sitting Wednesday, then I'll be annoyed.
I don't even think Lehner should lose the starting job... But Niksson should have started tonight
Was hoping top see Nilsson tonight. Ride the hot hand.
I've never seen Bylsma do this, but if the team does gets to a shootout Robin should be pulled for the 'Ders.
Disappointed Nilsson didn't perform well enough to get the start tonight.

Nåja, Robin var stabil och tog laget till seger. Buffalo HAR bra vakter. Lagets prestation avgörs snarast av om anfallsspelet och produktionen fungerar.

Dags att uppdatera Buffelvaktenjakten:

2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3%
2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9%
2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2%
2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%

2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7%
2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7%
2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%

2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4%
2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4%
2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1%
2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0%
2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%

2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%

2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2%
2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%.
2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%

2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%

2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5%

Hemma mot Detroit i morgon natt. Vem får spaden?
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161030kl._9.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Ja Du, det skulle jag också velat se..
I Sverige skulle det väl ha vart kvinnor från LRF´s typ.. *asg*
Namnen är hur sjukt fräcka som helst, en kul grej är att NHL ofta går in med lite dollar för att stötta och då brukar deras namn dyka upp i lagets namn, men att dom eventuellt stöttade Thai hockeyn hade jag ingen aning om..

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{7943}: Fantastiskt! Storleverantörerna av landslagsspelare Burkölen och Luleå Hockey slår till igen!

Läser att ligan heter Thai World Hockey League med senaste mästare som följer:
2014-15: The Sports Corner Snipers
2013-14: Ramkamhaeng Red Wings Bangkok
2012-13: JOG Sports Ice Jackets Bangkok
2011-12: BNH Hospital Blades
2010-11: Pattaya Oilers
2009-10: Roadhouse Smokers
2008-09: Wall Street Warriors
2007-08: Curve Coyotes
2006-07: Jamcomb Sports Leafs
2005-06: Curve Coyotes
2005: Canstars Bangkok
2004 Klong Toey Whalers

Man kan lugnt påstå att de utklassar oss när det gäller fräcka namn på lagen:-)

Läste att åren innan TWHL bildades kördes Bangkok Hockey Leagu på the Imperial Samrong Ice Rink och att ""One team, the Polar Bears, was noted as being "filled with ferocious Thai females."

He he, det skulle jag velat se. Kan det ha sett ut som nedan?
Uppladdat:

500x0-images2_3.jpeg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
By the way så har ännu en landslagsspelare passerat Luleås organisation!!
Jan Isaksson VännäsHC som fick sin hockeyfostran i Löven men som under gymnasietiden spelade för Luleå 2012-14 och tydlign innehar dubbla medbogarskap ska representera Thailand!?!

Där det enligt utsago finns en ishall och den ligger högst upp i ett köpcentra!!!!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Match på Hovet ikväll: Djurgården-Luleå.

Missar förstås inte de chanser man får att se Luleå live och stämningen på Hovet är ofta överlägsen andra arenor; ett riktigt hockeyplats. Luleås klack på A6-A7 är stor och hörs ordentligt; vi är många nedflyttade norrbottningar som alltid kommer.

Men mot det har vi hela kortsidan där hard core djurgårdare håller till och det är en mäktig syn. Vissa matcher satsar de speciellt på och fyller hela Hovet inklusive med välplanerade tifos. Hela den där "klacken" på kortsidan bestående av flera tusen djurgårdsklädda kan ofta få igång ett tryck där hela Hovet hänger på och då är det stämning vill jag lova. De har en kapacitet att är ställningen oavgjord i viktigt läge startar mullrandet: allt tyngre och allt mer uppfordrande dundrar de samma ramas igen och igen och igen och det kan hålla på en halv period men de belönas nästan konsekvent med ett DIF-mål. Det är som att de maler ned modet i motståndarlaget som krymper ihop medan Djurgårn växer - en obehaglig, men imponerande upplevelse.

Luleå har ju vaknat till liv senaste matcherna med okennedyhockey, men det känns bräckligt. Djurgårn å sin sida, ligger fortfarande under kvalstrecket tillsammans med Trottoarkantens IF, men senaste tre matcherna har de, förutom plumpen mot Öret, spöat både Malmö och Apan.

Det här kan sluta lite hur som helst. Men jag är där:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Blister Brigade: Härligt, då har vi två saker gemensamma - stövare och Skellefteå AIK:-)

När det gäller sjuk- och friskvård av Apspelare har Apan alltså
• Läkare
• Sjukgymnast
• Kiropraktor
• Naprapat
• Fystränare
som alla kan bidra och det låter ju som en imponerande uppställning som borde vara bättre än de flesta andra klubbar har att komma med.

Men ändå är listan över spelare som inte kan spela pga skada väldigt lång på senare år och man måste fråga sig varför.

Spelare som värvas svårt skadade för att rehabiliteras i månader, ibland långt över ett halvår. Spelare, vilka man ganska snabbt upptäcker har en skada som man inte visste om, som sedan blir borta länge, ibland större delen av säsongen. Spelare som enligt planen kommer tillbaka i spel, men det ganska snabbt upptäcks att vederbörande inte var klar och det blir många långa månader till. Och till det alla spelare som skadas och blir länge borta.

Otur?

Nej. Det är jag säker på att det inte är.

Otur är t ex hur vi i Luleå drabbades när Bill Sweatt, som varit oskadad genom hela sin karriär plötsligt drabbas av en magmuskelrelaterade skada som dödar hela säsongen för honom.

Otur är inte när Lassi får problem med ljumskar och höfter: han har en spelstil som sliter hårt på dessa områden. Sagolikt duktigt, men frågan är om han orkar med denna stil en hel säsong igenom? Kanske är han en vakt som bara ska ta typ 1/2 eller 2/3 av matcherna?

Men Apan har ju ofta gått med minst en femma borta i långa tider, dessutom en femma av de spelare som klubben hoppats mest på.

Varför?

Jag skulle fundera på några områden.

Spelarnas fysiska skick när de inhandlas.
I den stora världen genomförs inga spelarköp utan att spelarna genomgått en komplett medicinsk undersökning. Det handlar om stora pengar och klubben måste ha rätt att veta vad man köper. Nu har ju Apan medvetet köpt in spelare med väldigt svåra skador, t ex Ritola med komplicerad korsbandskada och utifrån får man ju uppfattningen att man köper honom billigt, betalar honom lön och kostsam rehabilitering för att därefter kunna dra nytta av honom när och om han blir återställd. Med Ritola tog det tid och lyckades, men när det var klart lurade han ju Apan fullständigt genom att gny om yrsel för att komma ifrån ett års ytterligare kontrakt med Apan och skriva ett kontrakt i Schweiz. Hur mycket tjänade Ritola på att gny yrsel? Jag tippar ungefär fem miljoner kronor. När man sedan ser att han hela sin karriär myglat sig ifrån skrivna kontrakt förstår man att det gjorde han nu också.

Men OK för att man chansar och billigt får en spelare som kanske återkommer som stjärna. Men hur noggrant har man medicinskt bedömt honom, innan man skriver kontrakt?

Och det gäller likadant när man kontrakterar oskadade spelare. I den stora världen genomgår de undersökning innan kontraktet skrivs på och i vissa fall identifieras skador med följd att kontraktet inte skrivs. Vad hade hänt om man undersökt t ex Sörensen innan man skrev på? Skulle inte hans handledsskada, som höll honom borta nästa hela säsongen ha upptäckts? Och detsamma gäller Möller: det påstods lite vagt att "man vetat att han behövde operation och valde nu" men jag tycker det låter hymlande och skumt och tror snarare att man hade ingen aning om hans fysiska skick. Vidare hur var det med Kyle? Och så vidare, och så vidare.

Likadant när spelare kommer tillbaka i spel igen. Nu har han långsamt och kunnigt rehabiliterats och kunnat träna maximalt så nu ska han spela. Och så blir det en match, eller kanske två följt av att han kliver av igen och blir borta i veckor, i månader. Visst, det finns alltid en risk att det kan bli så. Men det vanliga är att när man är OK är man OK fast i Apan tycks det vara att när man är OK visar det sig att man inte alls är OK utan blir borta i många månader till?

Och varför går spelarna sönder så ofta? Har de utsatts för alltför stora fysiska belastningar för att de ska hålla? Lokalt hyllar man Thomsen som "tränar spelarna hårdare och gör dem starkare än någon annan stans". Men...om de så ofta går sönder, kan det då inte ha att göra med att de utsatts för alltför hög belastning? Är det därför man behöver hela uppsättningen av sjukgymnast, kiropraktor och naprapat, för att behandla de belastningsskador som Thomsens träning leder till?

Apans läkare är mamma till Petter Granberg och gift med David Rundblads pappa.

Det tror jag är de väsentliga kvalifikationerna för att hon har det medicinska ansvaret i klubben. Kvalifikationer, som förstås är värdelösa.

Medicinskt har jag svårt att se att hon är kvalificerad. Dels har vi det ovan nämnda missförhållandena, dels de uttalanden som vederbörande gjort i samband med att APspelare skadats; uttalanden som får en att tvivla på att hon är medicinskt kompetent men däremot vittnar om att hennes uttalanden är Apsubjektiva till sin karaktär.

Jag brukar kalla vederbörande för Fru Distriktsläkaren, eftersom det är vad hon är, och det i sig kvalificerar henne definitivt inte för att ta uppdrag som sportläkare på elitnivå. För det krävs nästan alltid en ortopedkirurg, som är subspecialiserad på just sportskador och ofta på just den sport det handlar om.

Är Fru Distriktsläkaren det?

Jag tvivlar. Och en lång lista av skadade Apspelare talar starkt för min åsikt.
Uppladdat:

500x0-skrmavbild20161113kl._1.png


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Är det nånting jag är van så är det stövare, har delat hela min uppväxt med schillerstövare, pappas största intresse har alltid varit harjakten med inslag av nån enstaka räv så även jag hänger på med jämna mellanrum, första stövaren var dock en Hamilton men dom har en tendens att hålla sämre då schillerstövaren är något nättare i formatet.
Va gäller hockeyn så är man så klart grymt bekymrad, och jag håller med i mycket som ni har skrivit ang. våra skadade spelare och jag fattar inte hur man kan värva skadade spelare på det här sättet. Kanske är det bra för oss att få ett riktigt skit år så föreningen får sig en riktig ögon öppnare!
Uppladdat:

500x0-hockey_puck_in_head.jpg


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Daddeh: Jag håller med du. Fick inte bara känslan att Aplasse J lämnade Apan i ett riktigt svårt läge, tror dessutom att han några år känt detta komma - bland annat eftersom ingen längre svarade när han och Apwallson ringde 12-13-åriga talanger från andra klubbars upptagningsområde.

Lite Tufft för Apöberg och de övriga att rädda upp det tomma hus Aplasse J och Apwallson lämnade efter sig, samtidigt som kommunens släckta julgranar fortsatt fylla på Apkontot med >tio miljoner årligen som någon sorts norsk oljepolitik.

« · 1779254 · »