Peja: Jo. Det mesta opassar i Luleå nu, konstigt nog.
Däremot imponerande kamp från era lirare, spelet utan puck av Rödin kunde vara lärobok för junisar. Och med reserver bland backar ändå bra back- och vaktspel.
Grattis till fullständigt perfekt genomförd match. Känns nästan som när ni krossade oss i Delfinen förra hösten; visserligen hade vi mer spel i er zon denna gång, men ni håll oss ju totalt borta från farligheter typ.
Sven.Savage: Såg ut som att spelaren som tappade pucken i samband med 0-2-målet inte fick någon kommunikation av medspelarna. En klassisk ”akta rygg” där hade ju löst hela situationen, nu ser han som tappar pucken istället usel ut.
BJ#21: Jag tror att vi kommer så småningom. Vi har alldeles för skickliga spelare för att inte lyfta.
Men idag riktigt kasst och Pölsan stängde ned oss rejält. Fast att Casper förlorar puck och det blir mål, samt att stolpskottet studsar in via Lassis arm var tydligen helt knäckande för laget. Annars hade det varit 0-1 bara och kanske laget lyft sig när man får så mycket gratis-PP i tredje.
Zappaholic: 100% är det så men i denna match så lyckades ni få i hop en bra 2:a period och det räckte, Tror att enda som kommer hjälpa laget är att byta tränare och få in en ny röst i laget!
Zappaholic: För Luleå handlar det om mer mentalt än ngt annat! man vågar inte tro på sig själv och sedan så blir det kramp och gummiklubba, delvis även passa en extra gång istälet för att instinkten tar över och gär det man ska!
Zappaholic: Kanske, kanske inte. Allt talar för att han och familjen kommer att bo kvar i Luleå nu. Plus att Limpan känner att han kan fortsatt spela bra hockey.
Men han säger att han är i valet och kvalet. Jag tycker och tror att det måste sluta med att han skriver på för Luleå.
Zappaholic: Jo. Jag tror att det släpper för oss men underligt att det inte skett än. Trodde det kanske skulle ske nu, men vår andraperiod var ju värdelös a la formgropshockey.
Tycker att fr o m andra perioden visar ni ett imponerande försvarsspel och vi lyckas inte med något alls. Nu hade vi 4 min PP i rad och ni neutraliserade oss fullständigt.
Sven.Savage: Jag har svårt att greppa varför våra två lag är så här dassiga den här säsongen. Oerhört svårbegripligt. Båda våra lag skulle ju kriga däruppe enligt allt och alla.
Sven.Savage: En hockeymatch går i vågor och då Brynäs har en bra period tar Man massor med felbeslut. Att dumpa ned pucken djupt skall väl varenda spelare på den här nivån klara
Peja: Ja, ingen har väl glömt vändningen i säsongens andra match från 0-4.
Men efter en första period som var jämn av två starkt kämpande lag som stängde ned varandra, har vi ju andra perioden där Pölsan lyft ytterligare och alla spelare ger 100% medan Luleå tappat kampen och dessutom slarvar som de gjort under hela perioden i formdalen.
Imponerad av Pölsan, oförklarligt att ni kan ligga så lågt i tabellen, och nu tydligen tre skador på den redan svaga backsidan. Men det ser man inte alls idag: stor kamp framför egna målet, släpper inte till Luleå där.
Inte möjligt att ni slarvar bort ledningen idag eftersom spelet under hela andra perioden gått er väg.
Fast vi vet ju alla att det svåraste i hockey är att ha ledningen med 3-0 inför tredje perioden;-) Tidigt 1-3 brukar vara det som kan helt stjälpa ett lag, men kan inte se att ni darrar ur om det skulle hända idag.
Luleå har skärpt till sig lite och tagit sig in i pölsazonen, men Pölsan försvarar sig bra där och Luleå kommer inte till riktigt. Men så får pölsan puck, lägger ett långpass varpå en Pölsa blir helt fri mot Lassi och smäller pucken i stolpe men den studsar på Lassis överarm - och i mål!
Luleå har fallit ner till formgropsspel denna period med slarviga pass till höger och vänster. Nu slarvpassar Håkansson till Juustovaara som står 4 m framför Luleås mål, men bredvid Johan Larsson, som snor pucken av Casper och smäller in 0-2.
Usch. 0-2 och det är helt rättvist efter spelet i andra perioden av pölsorne och nu får Pölsan spela PP efter att Ponta hakat en pölsa i ansiktet.
Pölsan har börjat andra perioden bättre och flera minuter etablerat ett s k andraperiodsanfall och kommer närmare och närmare och till slut styr johanlarsson in en av de myror de slänger in till 0-1.
BJ#21: Jo, norrbottensdomarna är försiktiga att inte vara hemmadomare.
Enda PP i första perioden för Pölsan. Då satte de in sina fem skickligaste spelare som spelade runt, runt, lite långsamt och Silfverberg slog fyra skott på mål från favoritläget vänster tekcirkel. Det första kunde nog gått in, men duktige Själin tog det på insidan knä och fick lämna för ispåse och förband; de övriga tre fixade Lassi.
0-0 efter första perioden. 11-10 i skott. Luleå har nog haft de farligaste målchanserna, medan Pölsan mest fått nöja sig med att skjuta på distans mot en Lassi som ser skotten.
Sven.Savage: man väljer väl hur man ser på det...kanske beror på lagfärg precis som du har valt att se situtionen... Tror nog att ni..Luleå tar hem den här matchen ändå.
BJ#21: Kollar lite på den pölserliga sidan. Där har de gått bananas eftersom två domare från Norrbotten får döma Luleå. De är alltså helt okunniga om historien mellan Älvsbybon och bodensaren vs. Luleå.
Sedan påpekar de att Kuben minsann inte dömde Pölsan. Och hoppar förstås över att berätta om att de haft höjdhoppare Sjöberg i decennier.
Sedan har vi ett läge där två Pölsor tillsammans börjar slå på Nurmi framför Pölsamålet, och 18-årige 195 cm långa 88 kg vctorhedin håller fast Nurmi och slår flera slag mot huvudet. Då tröttnar Nurmi och slår tillbaka rejält.
Där blir det bananas igen mellan pölserliga öron: Fegt, den finländske fjollan går på en junis.
Av någon anledning "glömmer" de att det var två pölsor på Nurmi samt att det var långstången som ville slåss med honom.
När det gäller Luleås lag mest anmärkningsvärt att Lassi fortsätter med spaden. Bulan kör ju nästan alltid varannan match när han har bra matcher, men nu får Lassi fortsätta. Dessutom går DG in i fyran isf Einar Wolf.
Gissningsvis borde Luleå ta den här matchen, och därmed fortsätta jobba ovan formdalen. Men förstås svårt att sia match mellan två lag så långt nere i tabellen.
15:15: • HV 71 - Leksands IF • Luleå HF - Brynäs IF • Örebro HK - IF Malmö Redhawks • Skellefteå AIK - Djurgårdens IF
18:00: • Färjestad BK - Linköping HC • Timrå IK - Frölunda HC • Växjö Lakers HC - Rögle
Pölsan kommer säkert med rejäl revanschvilja även om de ännu inte tagit sig upp ur den formgrop de varit i hela serien. Liksom Luleå. De tycks ha intakta linor, men backsidan är fortsatt svag och forwarden Vessel får göra en Jonasberglund.
David Olsson Jiglund intervjuar Limpan efter matchen med Övertorneå: ”Det är dock oklart om det kommer att bli några fler framträdanden i elitsammanhang. – Jag vet inte riktigt vad jag vill, men det fortfarande kul med hockey, säger Linus Omark medan han skriver autografer och tar bilder tillsammans med de barn som har dröjt sig kvar i Part Arena. Spel med Luleå Hockey blir det i alla fall inte? – Jag har sagt att jag är klar där och det har inte förändrats. Tror du att du hade kunna tillföra något i det där laget? – Om jag skulle tillföra något? Sedan skriver han – garvandes – en sista autograf och svarar: – Vilken dum fråga! Är det jobbigt att det fortsätter att spekuleras om en återkomst? – Det börjar bli tjatigt nu. Känner du dig färdig utomlands efter matcherna med Lugano? – Jag var sugen på att fortsätta där, men döttrarna trivs bra här hemma och vi ville inte riva upp dem.” KOMMENTAR Svårt att tro annat, med hänsyn till tidigare information, än att Linus kommer att bo kvar i Luleå med familjen nu. Och på senare tid har Linus kommentarer varit sådana att vi subjektiva tolkare tycker att det låter som att Konungens Återkomst till Luleå Hockey kan bli av. Visst säger han här ovan att beslutet att han spelat klart i Luleå Hockey inte har ändrats. Men det har inte ändrats, förrän han ändrat sig. Och som han sagt står han i valet och kvalet om hur han ska göra. Bor han i Luleå och beslutar han sig för att spela hockey på hög nivå finns ju en klubb tillgänglig. Nej, jag syftar inte på Brooklyn Tigers. Jag fortsätter hoppas. Och spekulerar om hur laget skulle kunna formeras framåt slutspelet:
Målvakter 34. Lassinantti, Joel 31. Ward, Matteus
Som det nu ser ut är Lassi tillbaka i god Lassiform. Vi vet vad Warden gjorde i fjol och Bulan forsätter nog varva vakterna tills vidare men framåt slutspelet kan den som gått bäst få bli förstavakt. Jag tippar att det blir Lassi, men det ger sig.
Backar • 82. Leskinen, Otto – 29. Gustafsson, Erik • 3. Allard, Frederic - 23. Sellgren, Jesper • 39. Själin, Pontus – 32. Engsund, Oscar
8. Håkansson, William 55. Kotkansalo, Kasper 26. Sjöström. Oliwer
Förutsätter förstås att Leskinens knä håller och då har vi en backuppsättning där Leskinen och Engsund ersätter Hardegård, Jansson och Laaksonen från ifjol. Finns chans att det blir minst lika bra backar i detta slutspel. Nämner också vår junis Sjöström, som är utlånad till BurkÖlen där han varit mycket bra, och kanske skulle kunna tas hem?!
Linor • 24. Shinnimin, Brendan - 91. O'neill, Brian - 6. Hedqvist, Isac • 51. Nurmi, Markus - 96. Andreasson, Pontus – 76. Levtchi, Anton • 67. Omark, Linus - 13. Koivistoinen, Eetu - 86. Bromé, Mathias • 27. Tardif, Ben – 25. Eriksson, Filip - NN
NN: 15. Granberg, David (RW) 10. Emanuelsson, Einar 20. Juustovaara Karlsson, Casper 9. Liedes, Heikki 71. Ihs-Wozniak, Jakob 14. Berglund, Jonas
Ja, som synes skulle vi kunna mönstra tre intakta gludlinor. När det gäller fjärdelinan spekulerar jag förstås men som den tredje länken finns ju många alternativ. Säkrast vore förstås om Berglund trots allt kan läka och gå in som center. En annan center skulle kunna vara DG eller, mindre troligt, Liedes. Om Eriksson acklimatiserar sig som center och det ska in en vinge gissar vi väl just nu på Casper, men även Einar kan tänkas passa bra med Ben och Filip. Och så värt att nämna att också Woz skulle kunna tas hem från Burkölen, speciellt med tanke på att satte hattric för Ölen igår. Lossnar självförtroendet blir det svårt att inte redan denna säsong ta hem honom till SHL kan man tänka.
Skulle detta lag kunna konkurrera om gludet?
Ja, för fan. Om viljan är den rätta tror jag att de skulle ta gludet.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?