Portello:Men det höjer vår forwardsbesättning ett par snäpp med Bartecko i laget...sm-guld kan vi börja snacka när vi har fyra bra femmor...dit har nog Luleå långt...men en center av klass då ser det ganska mycket bättre ut än i fjol..vi kan fortfarande missa slutspel..det kan alla lag..
Paddan: Haha, jo vissa är ju bara för mycket.Nu har vi (om Bartecko nu skrivit på) gått från att vara ett lag för den nedre halvan, till att ha chans på SM-guld. Ja, säger då det.Känns som rätt många har en lite stor övertro på Bartecko. Visst, han är bra, men knappast lyfter han ett lag typ 6-10 platser på egen hand.
Portello: Jahapp, nu är det väl bäst att alla andra slutar fundera på SM-guldet, om nu LHF fått Bartecko.
Om man tänker sig ett hockeytema istället så skulle man nog kunna applicera Björge Lilleliens berömda citat på vissa LHF-supportrars uttalanden. Hade ett tag tänkt göra ett försök men inser att Lilleliens citat nog får stå oredigerat:
"Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland – Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Atlee, Henry Cooper, Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen, jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: –Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating!"
Men det är ju skönt att vi andra kan tänka på något annat än SM-guldet. Tack LHF, nu slipper vi fundera längre.
Linkan: Läste just det på Svenska Fans. Hoppas nu det stämmer denna gång men litar mer på Mattias Bäcklin och David J än LHF:s forum så det verkar bra.
Nu börjar det likna nåt. Kan bli en riktigt kul säsong.
Linkan: Jadå, och han får gärna ha fel denna gång också. Även om jag tror Bartecko väntar till efter den 24:e innan han skriver på för något europeiskt lag.
Portello: Jag är okså ganska less på alla "säkra källor berättar" men den här gåången är jag ganska 110% på att det stämmer...men det är inte klart föränn det står på hemsidan!
Han kommer bli LHF:s dyraste spelare genom tiderna rent lönemässigt..då bortser vi från Renberg, men där handlade det ju om sponsorpengar!
Portello: Tja, har man pengar är det väl lika bra på att slänga alla pengar på en spelare, på 6-månaderskontrakt, för pengarna skall väl användas upp så snart som möjligt, antar jag...
Portello: Som jag fattade det av skriverierna på Svenska Fans så skall man ha erbjudit Bartecko en lön, i kontraktsförslaget, som skulle göra honom överlägset bäst betald i LHF.
Portello: Ja, han måste skämta. Enligt David J på Svenska Fans tror han också det är ett skämt, och han brukar ju ha koll. Nej, det lär inte hända mycket förrän 15:e augusti och fönstret till NHL har stängt.
Helt seriöst.Hoppas verkligen att Nobbe skämtar när han säger att Luleå bara ska värva en spelare till. Om det stämmer så blir jag riktigt, riktigt orolig.
Och som nu de flesta vet så är Rönnqvist karriär nu över.Väldigt trist att han tvingas lägga av endast 31 år gammal.
Vad som är positivt är att beskedet kom så pass tidigt så det ger Luleå tid att hitta en värdig ersättare. Borde ju också att innebära att en relativt stor summa pengar frigörs i att värva en bra ersättare.
Portello: Nej, inte vad jag har hört. Jag har dock inte ens försökt att utnyttja de få kontakter jag har för att få reda på vilka man jobbar på att få till LHF, för numera vill jag i stället bara veta saker när de är klara så slipper man bli besviken när/om det skiter sig. Jag har faktiskt aldrig varit inne på vare sig LuleåFans eller Hockeycentralens ryktessidor heller.
Albert Hall: Konstigt vore det ju annars. Tala om att det är dött just nu när det gäller värvningar.Men det är ju klart, de flesta vill ju avvakta och se hur det blir med NHL till hösten.
Själv hoppas och tror jag att det löser sig.Frågan är bara när?
Bartecko nämndes i Norrbottensradion häromdagen också. Enligt hans agent ska han ha bestämt sig för att spela i Europa hur det än blir med NHL-konflikten. Fast en sån spelare är det nog fler klubbar sm är ute efter.
Albert Hall: Har bara läst det där.Men som du säger så är dom pålitliga så det är säkert sant.Men det betyder ju inte för den delen att han kommer att skriva på.
Och enligt Luleåfans så ska visst Lubos Bartecko vara aktuell igen.
Är det bara jag som missat att LHF "visat intresse" för Fredrik Öberg? Åtminstone så påstår vanligtvis pålitliga Hockeycentralen detta. När jag tänkt på det en liten stund så kännd det inte fullt så korkat som när jag först läste det.
Wälitalo gjorde ju inget större väsen av sig. Fast det var nog i och för sig inte meningen heller. Granqvist kan väl åtminstone visa hur man öppnar båsdörr på ett snajsigt sätt.
Albert Hall: Så är vi utan målvaktstränare eftersom Wälitalo slutar. Tydligen är Luleå intresserade av fd luleåmålvakten Erik Granqvist som är målvaktstränare i Rögle BK.
Bolivar: Dessutom är det ju väldigt osäkert om Wallin spelar med oss heller. Läste på något ställe att Harju hade fått ett A-lags kontrakt.Men det har aldrig bekräftats av Luleå så det stämde säkert inte.
Portello: Hoj Hoj...håller med nu måste det börja hända nått! man ska ju snart ställa in hojen för vintern:-) Jag tror det löser sig så fort NHL drar igång....det är då det gäller att vara på hugget från Luleå ledningen!
Nu drar man till Sundsvall och ser Hammarby knäcka giffarna, hotellet är bokat och ölen på kylning! skål och hejs!
För övrigt fortsätter cirkusen idag. Nu är det Martin Rucinsky som är "jagad". Den här gången har Kuriren pratat med Rucinskys agent...
Agenter har ju för vana att förneka att någon någonsin varit intresserad eller kommer att i framtiden vara intresserad av deras adepter. Eller så inte. Nyhetstorka var ordet.
Själv tror jag att det är en medveten taktik från TK:s sida. När journalister frågar kan man antingen tala sanning, blåneka i samtliga fall eller som Lule gjort de senaste åren, bekräfta samtliga fall som det frågas efter. Enligt LHF och länsblaskorna är ju Lule på jakt efter i princip allt som kan stå på ett par skridskor just nu...
Trots det så har i alla fall tre av nyförvärven i år hittils varit hemliga tills det i varit klart eller åtminstone i princip klart. Jag tänker på Leinonen, Machulda och Karlsson. Alltså, LHF svarar jakande på alla frågor om man är ute efter den eller den. Men man nämner inte andra än just de som de frågas efter.
Portello: jag håller med Erik i vad han skriver. Det verkar inte heller i år finnas någon riktigt klar linje i vad eller vilka man jagar. Det blir lite hipp som happ och ett och annat orealistiskt långskott innan man till sist står där och skriver panikkontrakt med en eller annan "lovande" 28-åring från allsvenskan.
Lokalblaskorna har nyhetstorka när det gäller hockey och skriver om nästan allting. Om man läser artikeln och vad Nobbe säger där så är han ju inte särskilt aktuell.
"– Men alla är diplomatiska i början och uttrycker sitt intresse. Det kan dröja till augusti innan vi får veta något. Spelarna väntar på besked från NHL eller bud från den ryska ligan som erbjuder skyhöga löner. Samma sak säger Hrdinas agent Jaromir Henys. – NHL är nummer ett, och sedan Ryssland. Får vi ett bud från den ryska ligan som är 2-3 gånger högre än det från Sverige blir det förstås Ryssland."
Det verkar som om många avvaktar och väntar på kontraktsförslag inte bara från NHL utan från Ryssland också. Det är bara att inse, elitserien är inte särskilt attraktiv längre för de större namnen ute i Europa.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?