Jag är inte känd som en som kritiserar LHF och vad dom gör i onödan, där för ska jag nu chocka alla och försöka ändra på det lite.
Jag vet inte, men jag hänger inte riktigt på det här tåget med att alla är så positiva till Jesse. Jag tycker det känns väldigt osäkert och orutinerat, åtminstone i min mage. Vad har Jesse för meriter som tränare? Han har gjort hyggligt ifrån sig som A-jun tränare i Lule, gjort hyggligt ifrån sig i Boden och fått sparken från Nyköping. I min värld låter inte det som några betungande meriter att ta fran när elitserietåget går.
De åsikter jag hittills läst och hört om Jesse låter ungefär så här:
Han kan i alla fall skälla på spelarna när det går tungt. Jodå, det går säkert bra att skälla ett lag till framgång. Försök bara.
Han står för en offensiv ishockey. Betyder offensiv hockey med automatik att man vinner? Var det så enklet?
Han är urluling med hjärta i klubben. Viktigt, javisst. Men inget självändamål.
Men TK brukar veta vad dom gör, jag hoppas verkligen att man vet det denna gång också.
LL: fast på jesses tid var resultat av typen 7-6 mycket vanligare än 1-0, medan det numera är tvärtom. Gladhockeyn demolerades väsentligen när Styvben fick för sig att ställa laget i mittgröt, varpå de vann alla mästerskap, och tappade all publik.
Lule hade ju länge bra målproduktion, och kasst försvar. Så tätade man bak, och blev bäst i landet. Därefter följde lite ekonomiskt bistrare år, då framför allt förvaret mest bestod av den tredje backen, kompltterad av indianer. Senaste året tätade man mycket effektivt bak, men nådde inte ända fram när det gäller målproduktion.
Lyckas jesse återetablera rock'n'roll-offensiv, men behålla det goda försvaret, blir det riktigt roligt. Men så enkelt är det förstås inte. En stark offensiv ligger och trycker på blå, i stället för att hjälpa till att säkra bak. Liksom den kräver en bak som kan lägga passen när spelet vänder.
Hoppas jesse får starkt inflyta på det som händer under silly season för att han skall få chans att få den trupp han behöver för att genomföra sina idéer.
El Maco: Vill minas att han gått under namnet Fidde i unga år. Kan ha fel. Vad jag däremot vet är att han är oduglig på att fixa med paraboler. Ecke Holmberg fick hjälpa honom med den varan när dom huserade i Wien tillsammans.
Robert P: Dessutom så kan nog LHF kosta på sig att vädra en reservmålis, bara man kommer i från att göra så dåliga starter på säsongen.
Forslund i Piteå kanske skulle kunna vara ett alternativ, om de nu i Piteå kan förmås att tro att duon Erik Nilsson/Gusten skulle kunna duga någe till i Allsvenskan.
Jag tror det är ganska svårt för LHF att hitta en reservmålvakt. Alla vet att Hento, om han är frisk, kommer landa in runt 45 matcher Och då är det inte lätt att locka en målvakt till klubben. Dessutom förstår man ju om LHF själva ser det som lite onödigt att lägga lön plus kanske utbildningsbidrag på 300.000 till en allsvensk klubb för att värva upp en kille som ska stå kanske 10 matcher på två säsonger.
Samtidigt vet man att om Hento blir långtidsskadad så måste man ha en målvakt av god elitseriestandard för att inte tappa viktiga poäng och kanske då även en slutspelsplats.
För övriga lag med en uttalad förstekeeper har ju allting varit så mkt enklare än för LHF. MIF har tidigare haft Ola Nilsson (upplockad från juniorerna) och nu Robban Borgqvist, tidigare MIF-junior och nöjd och glad över att få chansen i MIF igen efter några år i div 1. FBK plockade upp Gerdén från ettan och har lyckats behålla honom som reservkeeper tack vare lite på förhand chansartade värvningar.
DIF plockade in båda sina målvakter på samma gång. Bjurling kunde lätt känna att "den här snubben kan jag bräcka, värvad från Skottland, mohaha".
Fidde har accepterat att vara tvåa i Timrå, var dessutom i klubben redan innan Kapanen kom in och kände väl åtminstone efter förra säsongen att Kapanen inte skulle vara omöjlig.
Fransson fanns på kontrakt i Leksand redan innan Gauthier kom.
Så LHF:s sits är lite svårare än vad dom andra lagen behövt ta sig igenom på målvaktsfronten de senare åren.
Dessutom V I L L nog inte LHF hitta nåt som är FÖR bra. Mardrömmen vore ju att nån konkurrerade ut Hento under hans sista kontraktsår, Hento sticker med tio år kvar på elitnivå, den nye målvakten floppar säsongen efter.
Lulekickan: Det lär dom säkert också göra. Skulle inte förvåna mig om dom väntar med en målvakt efter säsongen har börjat. Dvs värvar en på artistskatt.
Portello: Ja, men det är inte det som är mest akut. Jag ser hellre att Nobbe & Co först koncentrerar sig på ett par vassa forwards och backar och sparar eventuellt målvaktsletande till senare.
LL: Låter ju kul att Hellgren förespråkar en offensiv hockey. Jag hoppas verkligen att det värvas en målvakt som får spela några matcher i allafall . Hento kan inte orka spela över 50 matcher/säsong hur länge som helst. Kanske kan hittas någon bra målvakt i AS ?
Portello: jo, Huczkowski och Sandström känns som två spelare som det vore närmast katastrofalt att tappa. Men båda har ju sagt i media att de trivs bra och vill stanna så det finns nog gott hopp om att få dem att vara kvar. Husse flyttade ju en gång upp till Luleå delvis för att han ville bo i norrbotten så förhoppningsvis har han fortfarande inte fattat tycke för någon annan del av landet :-)
Jag känner mig rätt nöjd med början av värvandet/kontraktsskrivandet. Jesse som tränare känns helt rätt, tycker jag. Jag tror att hans stil passar Luleås spelarmaterial (förutsatt att det nu inte blir alldeles för stor omsättning och det värvas jättekonstigt). Jesse var en rock'n'roll-spelare och han verkar ha samma filosofi som tränare. Hellre vinna med 7-6 än 1-0, typ, och det är en inställning som jag också har.
Sven Savage: radiostoryn hade jag hört förut. Men rätt kul är den :-)
Ja, man undrar verkligen varför bilden är skuren så högt. Det finns ju inga belägg för att de verkligen står för vad de påstår att de står för. Men rent principiellt stödjer jag deras initativ på alla sätt - NO MORE BUSH!
LL: Hurra för Ledin! Man hoppas att jesse får ett stort inflytande på silly season skeendet i lule nu. Inte ensam, förstås, men att han får vara med om att duka bordet.
Jo, först var det bara småkul, det där tipset. Men det vinner i längden. Efter ett tag kom jag på att de inte talade om munläppar, varpå jag efterlyste helfigursbild. Men jubel i busken är en perfekt omskrivning som man kan ta till när det behövs. Om det nu inte rak-protesterats mot bush, då man får se den nakna sanningen. Dags att sluta använda uttrycket buskis på ett förklenande sätt. När vi ändå är inne på lite ohockey, har du väl läst den där radiointervjun på Forum? Där kan man tala om musikanter.
Har ni hört något om Gusten kommer fortsätta som backup för Hento? Eller kommer det inhandlas en "riktig" andremålis som får spela några matcher ivarjefall.
Albert Hall: Ajdå, var det så det var. Tydligen har jag fått allt om bakfoten. Måste vara den där blåa saken som Kickan slängt i huvudet på mig upprepade gånger för att försöka rensa ut en massa osunda tankar som orsakat att jag drabbats av än sämre omdöme än vanligt.
Lulekickan: Jäklar, trodde det skulle formligen sjuda av aktivitet i denna tråd i dessa tider men tydligen så kan man inte hålla sig härifrån stora delar av dagen och räkna med att andra skall sköta skitsnackandet.
robhed: Skulle jag spela imorgon menar du? Det är nog inte läge för det eftersom jag har haft feber måndag-onsdag men varit tvungen att jobba iaf. Jag bör nog ta det lugnt i ett par dagar nu.
Dessutom skulle de ju vinna om jag var med och det kunde ju få er att känna er som kärringar : )
Sven Savage: Värst vad ni har skrivit sparsamt i gästboken idag. Har ni precis som jag inte fått några surfpauser mitt i allt jobbande? Vi har fått morgondagens förhandling inställd så resten av gänget åker till Umäää redan under förmiddagen. Själv stannar jag hemma i Luleå någon dag till och jobbar hemma istället. Underbart! Då kan ingen hindra mig från att ta surfpauser : )
Det börjar redan kännas outhärdligt hockeylöst. Vad göra? Kanske borde jag gå in på kansliet en sväng imorgon och se om Jesse är där så jag får hälsa på honom och skvallra lite med några andra. Åsså kan jag ju se Robs och Jespers måndagshåkkigäng möta damlaget igen imorgon eftermiddag, hoppas att Löven gör sin plikt imorgon så jag får se en Lövenmatch live på söndag eller - om Löven inte gör sin plikt - se tikmatchen på TV. Kan det inte vara september?
Hm. Tjugo minuter kvar i Fjollbollen. Styvben leder med 2-0, efter 16-5 och 8-3 i skott. Låter som det går tungt för Tjurgårn, men byter de bara in ahlen går det, annars väl inte.
Just nu lutar det mot Lallarna-Blixtlåset respektive Styvben-Warulfven på söndag.
Huvaligen, så mycket ohockey det skall bli. Tur man har en spännande silly season att pyssla och syssla med. Som det redan börjat, lär man inte bli pysslolös.
Salcin: Mäntyla är nog klar det mörkas bara då Tappara ännu är kvar i finska slutspelet, Sedan så är nog prio1 för Nobbe när han åker till Finland att få Tarvainens namnteckning på ett kontrakt. Kanske han hittar någe mera fynd det har ju ryktats om en tjeckiskmålskytt till Luleå också som spelar i finska ligan namn vet jag inte....
NallePhu: Jo, den skulle nog kunna bli intressant om Hellgren kan få Rönken mer focuserad under försäsongsträningen, iår känns det som att Rönken har agerat mycket lojt mest hela säsongen.
Sen vad man kan se av några av värvningsrykterna så pekar det också på att ett nytt synsätt. Unga lovande småväxta backar som med smidigihet och rörlighet skall stoppa anfallande forwards istället för med kraft.
Vill se både Erik Andersson och Tuukka Mäntylä i laget nästa säsong som det finns rykten om.
Salcin: Jepp det kommer man ju alltid att minnas L-G+Skuggan+Jesse det var en fruktad line på sin tid hoppas han kan knåpa ihop en ny sådan då kan man ju börja le lite
NallePhu: Känner mig ändå väldigt possitiv över detta, förhoppningsvis kan epitet "ryggsäckar" om Luleå's spelstil därmed skrotas och vi får uppleva en ny vår och likt tidigt -90 tal hänföras av att se LHF lira som jag har mycket goda minnen av.
Hellgren-en yngre Skuggan och L-G Pettersson, var på sin tid en av dom mest fruktade konstellationer i Elitserien och öste in poäng.
Salcin: Det enda som är klart han lär skälla på dom spelarna som inte kör 100% under match eller träning, Sedan så skiter han i vad spelaren heter kan bli rätt skoj att se han skälla på Skuggan eller Bulan om dom inte gjort sitt på isen:)
Äntligen får Luleå åter en tränare med en hockeysyn som jag delar, efter 5 års mer eller mindre lidande ser jag fram väldigt mycket fram emot nästa säsong!
Vi kan nog förvänta oss en rensning av gamla trötta spelare i LHF som byts ut mot nya fräscha blixtsnabba lirare.
LL: Var ju ingen skräll direkt. Visst fortsätter M.Andersson som ass. Dessutom borde väl detta betyda att Omark mest troligt väljer oss eftersom han spelat under Hellgren.
LL: He he - det var en manifestation som hetta duga. Om inte ryssland och frankrikes veto i säkerhetsrådet får effekt, kommer säkert the non-bush campaign att få det. Jag menar, begriper han inte den nakna sanningen då, begriper han den aldrig.
Kanske dags att det även här satsas på en obuskig manifestation. Kvarvarande lag i hockeyn kunde demonstrera genom en ny variant av oslutspelsskägg...eller, det kanske inte är de kvarvarande då?
Portello: Nä, jag vet. Föressten är det Paddan du egentligen ska tacka. Det var han som lärde mig det i höstas nån gång. Du kan göra likadant med bilder, då visar du bara bilden, inget onödigt krims-krams på sidan om..
Albert Hall: Anledningen att jag inte gjorde det är att jag bara kan länka till Kurirens startsida. Vet inte varför, är inte direkt så bra på sånt här.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Jag vet inte, men jag hänger inte riktigt på det här tåget med att alla är så positiva till Jesse. Jag tycker det känns väldigt osäkert och orutinerat, åtminstone i min mage.
Vad har Jesse för meriter som tränare? Han har gjort hyggligt ifrån sig som A-jun tränare i Lule, gjort hyggligt ifrån sig i Boden och fått sparken från Nyköping.
I min värld låter inte det som några betungande meriter att ta fran när elitserietåget går.
De åsikter jag hittills läst och hört om Jesse låter ungefär så här:
Han kan i alla fall skälla på spelarna när det går tungt.
Jodå, det går säkert bra att skälla ett lag till framgång. Försök bara.
Han står för en offensiv ishockey.
Betyder offensiv hockey med automatik att man vinner? Var det så enklet?
Han är urluling med hjärta i klubben.
Viktigt, javisst. Men inget självändamål.
Men TK brukar veta vad dom gör, jag hoppas verkligen att man vet det denna gång också.