Så kan vi konstatera att säsongen börjat precis som säsonger ska börja för oss LHF:are. Det vill säga i moll. Försäljningen av antidepressiva medel och magsårsmediciner går i topp i Luleå. Stämningen i stan är precis som i den av en lulebo skrivna låten Vintersaga som blev en hit med både Monica Thörnell och Jerry Williams. Varför är det så här varenda höst? Om jag visste svaret skulle jag nog inte sitta här som en surdeppig supporter utan då skulle jag kanske vara hockeytränare istället.
Kan vi då vända detta som enligt traditionen är brukligt? (Ifjol låg vi till exepel sist till och med omgång 18, men säsongen slutade trots allt med att vi var med och jävlades lite i slutspelet). Vad som talar för oss är att vi är med i alla matcher. Av dom tretton matcherna hittills så ser det ut så här:
En tvåmålsseger En uddamålsseger En suddenseger En straffseger En strafförlust En suddenförlust Fyra uddamålsförluster Tre tvåmålsförluster (varav en avslutades med mål i tom kasse)
Nästan unikt jämnt målmässigt så här pass lång in på serien. Dessutom så tycker i alla fall jag att vi i många av förlustmatcherna har varit minst lika bra spelmässigt men en dålig effektivitet har gjort att vi inte tagit poäng. I endast en av matcherna har vi tagit fler poäng än vi borde om man ser till spelet, suddensegern mot Timrå hemma.
Vad ska vi då göra åt detta? Just nu tycker jag faktiskt inte att vi ska göra nånting annat än att gno på. Om vi bara är med i matcherna så kommer resultaten så småningom. Ifjol värvade vi Toporowski just vid denna tid och målen började av nån anledning trilla in. Han var precis den injektion som behövdes vid den tidpunkten men värdet av honom var nog något överskattat i vissa supportergrupper. I år tycker jag att vi är bättre spelmässigt och har det bättre förspänt med målskyttar även om det inte riktigt visat sig än.
Fast visst vore det tjänstefel av Nobbe & Co att inte sondera marknaden och ha en reservplan i bakfickan.
Nu återstår tre mycket viktiga matcher innan landslagsuppehållet. Leksand hemma Link ping borta Brynäs hemma
Mindre än sex poäng på dessa matcher skulle göra mig ännu mer besviken, speciellt mötena med Leksand och Brynäs känns oerhört viktiga eftersom dom just nu kämpar om samma placeringar som vi gör.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Varför är det så här varenda höst? Om jag visste svaret skulle jag nog inte sitta här som en surdeppig supporter utan då skulle jag kanske vara hockeytränare istället.
Kan vi då vända detta som enligt traditionen är brukligt? (Ifjol låg vi till exepel sist till och med omgång 18, men säsongen slutade trots allt med att vi var med och jävlades lite i slutspelet).
Vad som talar för oss är att vi är med i alla matcher. Av dom tretton matcherna hittills så ser det ut så här:
En tvåmålsseger
En uddamålsseger
En suddenseger
En straffseger
En strafförlust
En suddenförlust
Fyra uddamålsförluster
Tre tvåmålsförluster (varav en avslutades med mål i tom kasse)
Nästan unikt jämnt målmässigt så här pass lång in på serien. Dessutom så tycker i alla fall jag att vi i många av förlustmatcherna har varit minst lika bra spelmässigt men en dålig effektivitet har gjort att vi inte tagit poäng. I endast en av matcherna har vi tagit fler poäng än vi borde om man ser till spelet, suddensegern mot Timrå hemma.
Vad ska vi då göra åt detta? Just nu tycker jag faktiskt inte att vi ska göra nånting annat än att gno på. Om vi bara är med i matcherna så kommer resultaten så småningom.
Ifjol värvade vi Toporowski just vid denna tid och målen började av nån anledning trilla in. Han var precis den injektion som behövdes vid den tidpunkten men värdet av honom var nog något överskattat i vissa supportergrupper. I år tycker jag att vi är bättre spelmässigt och har det bättre förspänt med målskyttar även om det inte riktigt visat sig än.
Fast visst vore det tjänstefel av Nobbe & Co att inte sondera marknaden och ha en reservplan i bakfickan.
Nu återstår tre mycket viktiga matcher innan landslagsuppehållet.
Leksand hemma
Link ping borta
Brynäs hemma
Mindre än sex poäng på dessa matcher skulle göra mig ännu mer besviken, speciellt mötena med Leksand och Brynäs känns oerhört viktiga eftersom dom just nu kämpar om samma placeringar som vi gör.
Leksand imorron! Då vinner vi!