Jag köper ditt resonemang. Har man inte sett matchen kan man inte uttala sig om den på samma sätt!
När det gäller Anders Back måste du ändå hålla med om att den var ful och totalt onödig bentackling. Dessutom ska man komma ihåg att Toivo Suursoo blev långtidsskadad av den tacklingen och sådana saker måste man då få bort från ishockeyn. Jag anser faktiskt att Back borde blivit avstängd!
Men nu blev inte Back det och det får man ju acceptera!
När det gäller Norgrens tackling tror jag nog att om Mif skulle spelat på hemmais hade domaren visat ut SSK-spelaren. Så fungerar domarna! Såg själv ett exempel på hur en domare reagerar på publikens reaktion senast mot Färjestad i tisdags: Peter Hasselblad sätter ja vad ska man säga "fart" och Färjestadsspelaren snuddar Hasselblads ben lite grann och Hasselblad faller. Rådbjer höjer sin arm typ tre sekunder efter att det hade inträffat på grund av att hela hallen reagerade!
Redhawkmatte:VA F*N ni beter er som MIF har åkt ut elitserien kom igen tappa inte hoppet d e 34 omgångar kvar å vi har haft svårt me 3 femmor men vänta bara efter November uppehållet så har vi 4 femmor igen å angående matchen MIF spelade skit bra men Roffe stog ivägen fö alla skott vi sköt 38 skott å han räddade 35 å han va i toppform t ex mot HV 71 då släppte han in bara ett mål å ingen kan slå Petris slagskott(1-0 målet)vikken rökare.. Så ge inte upp kom ni inte ihåg va som hände förra säsongen
Svehla55: Jag tycker att jag har rätt att vara lite "styv i korken" när det kommer kommentarer om domaren från såna som inte ens sett matchen och ändå klagar på domsluten i den. Tycker att det är löjligt! Jag kan också ha åsikter om domaren, men inte när jag inte har sett matchen! Och dessutom kan jag meddela att Lathi var inte bra åt något håll i går, men han var INTE hemmabetonad.
Sedan känns det som ett erkännande från ditt håll att jag har rätt när du har så lite att komma med så att du måste ta till personliga påhopp istället för att komma med riktiga argument.
Vad det gäller Anders Back så har jag sett situationen och han fick matchstraff, vilket i sig är ett ganska stort straff, men när någon i det egna laget drabbas så vill man som supporter oftast att straffet ska vara av lite större proportion än det egentligen är värt.
Norgrens fall var EN situation i hela matchen och vad du än tycker om den så går det inte att uttala sig om domarens insats enbart utifrån den. Det fanns till och med, hör och häpna, tillfällen i matchen då han kunde tagit MIF-utvisningar men friade (svårt att tro men så är det faktiskt!)
Redhawkmatte: tack för upplysningarna. ang hade, jovisst, han är stundtals lysande, men mif har inte råd att släppa in skitmål i viktiga lägen. hasselblad håller ej ES-klass längre
nek97raj: Hadelöv har varit stabil under hösten, anser jag. Har du sett målen igår? Inte mycket att göra åt för Hadelöv. 2 mot 1-situationer nästan varje gång... ...Hadelöv ska dock ha negativ kritik för att han ibland släpper in skitmål i viktiga lägen. Till exempel som mot FBK i tisdags, 5-5-målet är mycket svagt att släppa in...
nek97raj: Angående Björk! Ja han är mycket, mycket lovande. Är snabbare på skrillorna än Andersson, Hasselblad, Öhman! Har dessutom mycket bra spelförståelse. Kan faktiskt inte förstå att Bäckis och Gunnar inte ens än gång tog ut honom till SSK-matchen igår!
Förresten, nej peta inte Andersson - peta Hasselblad först och främst!!!!
nek97raj: Ja, men nu är det så att om vi inte ska spela i kvalserien till våren måste laget också börja vinna på bortaplan också. Jag anser att vi har kvalitéer för att slå lag som Brynäs, Leksand och Luleå på bortais! Även SSK ska kunna gå att slå på bortais.
Angående Norgren och Rydmark vet jag inte speciellt mycket men "Rydis" blev ju intervjuad efter matchen igår i hockeykväll så jag tror att det inte är så allvarligt för honom. Norgren fick ju bra kritik av både tidningar och Gunnar på officiella hemsidan så han lär ju ha spelat hela matchen!!!
Redhawkmatte: Ska man förlora är det iaf bättre att göra så på bortaplan, för fansens skull. Visst är det kasst att tappa ledningar, men vad bortamatcherna anbelangar så beror det nog mycket på dåligt självförtroende å bortais. jag är förvissad om att mif ska kunna slippa kval, förutsatt att man slipper fler skador. På tal om skador: blev både Norgern och Rydmark skadade igår, och i så fall, hur allvarligt?
Tog mig en titt på spelare/ledares kontrakt som går ut på officiella hemsidan och såg att följandes kontrakt går ut: Andreas Hadelöv, Peter Hasselblad, Peter Andersson, Roger Öhman, Janne Hammar, Marcus Thuresson, Daniel Rydmark, Mika Hannula!
Det ser lite skrämmande ut - Hadelöv och Rydmark borde man skriva kontrakt med omgående! Mika Hannula måste också få förnyat kontrakt, om han nu vill vara kvar i Mif. Sedan blir det tuffare! Hasselblad måste bara sluta. Andersson är det svårare att uttala sig om, men jag tror att han själv kommer välja att sluta med tanke på de skadeproblemen han har haft... ...kan även tänka mig att Öhman slutar på grund av hans skador. Men det finns en chans att någon av Andersson/Öhman blir kvar. Janne Hammar då? Alltså han är en av få spelare som kämpar på i stort sätt varje match men Mif behöver produktiva forwards och Janne står still i utvecklingen känns det som! Till sist Marcus Thuresson. Han blir bara sämre och sämre för varje säsong, tycker jag. Men frågan är om Mif kan få tag på bättre spelare med tanke på deras ekonomiska situation. Allt handlar ju egentligen bara om ekonomi. Mif har mycket dålig ekonomi och det visar sig också på isen. Hur som helst, Mif får helt enkelt lita på att "ungtupparna" tar ytterligare ett kliv nästa år. Visst, det är långt kvar till nästa säsong men det känns som om att Mif måste organisera sig tidigt inför den och om vi nu är kvar i högsta serien.....
DoktorBob: Sylvegård är en intressant idé! Har väl redan uppgifter inom Mif, som scout tror jag!? Sandström var ju på g som sportchef tidigare. Men det är inte klart ännu att "Lillis" slutar som sportchef efter denna säsongen. Jag hoppas inte på det då Mif behöver stabilitet och det får man genom "Lillis". Dessutom är Mif inne i en kritisk fas där många unga spelare ska slussas in och några äldre ska, förhoppningsvis!, sluta.
Jag har en teori om varför Mif inte vinner! Jag har aldrig tidigare skådat ett Mif som kämpar på så hårt och som har en så bra stämning i laget! Kanske är det just det som är problemet. Inte att Mif kämper för hårt utan att stämningen i laget är för bra... ...spelarna litar helt enkelt för mycket på varandra. Därför tror jag man faller ihop. Att tappa en 3-1-ledning på bortaplan mot SSK och en 4-0-ledning på hemmaplan mot FBK visar att det är något som inte stämmer för laget! Visst, FBK är suveräna och det förvånade mig inte att de kom tillbaka. Men det är sättet som Mif låter FBK komma tillbaka som stör mig. Jag menar laget börjar gå halvfart och slarvar i egen zon! Mot SSK kan jag inte uttala mig lika mycket om med tanke på att jag inte har skådat matchen på plats, men det räcker att höra tongången efter matchen! Gång på gång säger Gunnar Johansson att laget var med i matchen och kämpar på oerhört! Ändå har vi bara ett futtigt poäng på bortais! Något måste ändras...
Det känns oehört tungt idag, följde matchen på swehockey igår, och trodde första trepoängaren skulle plockas hem till Malmö, särskilt när man verkade spela ut SSK efter nästan noter och ledde med 3-1.
Att tappa ledningar på ledningar är INTE alls bra, då känns det TUNGT!
Vet inte vad jag skall säga och tro, vad händer? varför?
Nu har vi ju inte såå många skador, okej Lundberg, Suursoo, Magnertoft och Öhman borta igår, de tre sista som vanligt, och två av dem är viktiga spelare, men det skall ändå kunna gå!!!
Skärpning krävs!!!!!!!!
Kom igen nu för f_n!!!!!!!
Om inte kvalet skall bli av, så måste det till ngt, det måste vinnas bortamatcher, och fler 3 poängare, inte bara en massa 2:or!!
Svehla55: Kom med vad ni vill, Anders kan försvara sig mot vem som helst, och bentacklingen var inte med vilje utan en olyckshändelse. Anders är känd för att spela hårt men ärligt och rena rama svärmorsdrömmen om man jämför med exempelvis Törmänen och Rydmark. Sanningen om ert lag är att ni är bra offensivt och i pp, men backarna är lika rörliga som regalskeppet Wasa. Det är bara att trampa loss så är man förbi dom stabbiga gubbarna. Hadelöv är det bara att sikta mellan benen på så är det mål. Peter Anderssons huvud är av modell större, och det blev ett spontant asgarv när 55:an hasade sig fram på lädret i snigeltempo för hinna ifatt en puck som domaren felaktigt blåste av för icing, han måste tyckt synd om 55:an, därav avblåsningen. Domarna i ES är odugliga allihop och inget man bryr sig om längre, det jämnar alltid ut sig ändå.
Till lille Bigge!! Värst vad du var styv i korken, men det beror väl mest på att SSK vann+ att du sitter långt ifrån i säkerhet. För det första , var jag och såg match nere i Malmö, då Back skadade Soursoo. Att du bara har mage till att skriva att det inte var ngt, bevisar bara på ditt lilla hockeykunnande. Han har inte som avsikt att ta pucken, utan märka Soursoo. Hur fan kan bara du uttala dig om saken, du borde fan skämmas. Vad det beträffar Norgren igår såg den tacklingen inte bra ut och där ska ni ha tur att ni har en hemmabetonad domare. Nä, tycker mest att du kastar sten i eget glashus.. Håll dig till mamma och nappflaskan istället!!
Bigge: Nu har ju Rydmark gjort mer än två mål för malmö, han har gång på gång i många matcher varit den som peppat laget och i vissa fall har på sin vilja och kämpaglöd avgjort matcher på egen hand.
Däremot tycker jag inte om att han bytte till Västerås.
Hemlinens tröja skall absolut upp i taket, den skall vara en påminnelse om de härliga guldåren!
Bigge: Ungefär det jag jag frågade längre ner och som ingen ville svara på. Om tröjan skall hängas upp s¨å är det väl ändå en trotjänare, som helst ska komma från klubben, som skall hyllas.
Bigge:Rydmark är en spelare vars tröja förtjänar att bli upphissad, liksom Helminen...de andra kan "vänta". Rydmark har gjort så otroligt mycket, likaså Helminen...de var ju mkt trogna också.
Ni kan nog sova lugnt. Malmö var en positiv överraskning idag för mig. Tror inte att ni kommer behöva spela i kvalserien om laget kan fortsätta med det här spelet. En jämn tillställning där SSK drog det längsta strået, möjligtvis tack vare hemmaplan.
Har ni inte fattat vad hissningar av tröjor går ut på? Bara för att en spelare varit ett par år i en klubb och gjort ett bra jobb så verkar ni vilja hissa upp deras tröjor i taket. En tröja ska bara hissas om någon gjort väldigt mycket för klubben, gärna fått sin hockeyuppfostran eller större delen av den och dessutom lyckats väldigt bra som hockeyspelare.
Men så här låter det i alla "nya" klubbar (i sammanhanget får man anse att ni är relativt nya). Det ska hissas upp tröjor till höger och vänster. "Han gjorde två mål idag, vi hissar upp hans tröja". Kom in i matchen!
Det var värst vad ni har koll på utvisningssituationerna från era perfekta åskådarplatser där nere i Skåne. När det gällde Rydmarks skada var det rörigt framför mål och det såg inte ut som något medvetet (dessutom såg alla som var på matchen idag att Rydmark knappast är elitseriens sjysstaste spelare, men det glömmer man gärna när man pratar om sitt eget lag. Det har ni gemensamt med alla supporters, även SSKare).
Norgrens var en vanlig matchsituation som inte ska resultera i utvisning. För övrigt var domare Lathi lika dålig åt båda hållen. Bara MIF-utvisningar i första, följt av endast SSK-utvisningar i andra och inga utvisningar i tredje (utom en för SSK med två minuter kvar, men den var solklar och gjorde så att inte MIF kunde kvittera i öppen kasse. En "smart" utvisning alltså).
Förstår att ni var upprörda över Anders Backs bentackling, men skulle han bli avstängd för den så skulle alla bentacklingar resultera i avstängning. Inte värre än bentacklingar brukar vara.
Men som sagt, innan ni börjar klaga på domarna så kan ni ju åtminstone se till att SE MATCHEN innan ni uttalar er (tycker att det är patetiskt att klaga när man inte själv har sett situationerna utan går på vad man hör på radio, nätet eller har ni kanske läst på text-tv?)
Nej jag vill inte ha Burra, bara skojar. Men jag tycker ledningen borde bänka Hasselblad för gott, tror inte killen håller Allsvensk klass men av någon anledning får han förtroende match efter match, trots dumma utvisningar och ingen produktivitet.
Jag tycker det är dags att skrota Peter Hasselblad och sätta in Johan Björk tillsammans med Casparsson. Allvarligt hur mycket har Peter skapat under tiden i MIF, en jäkla massa dumma utvisningar bara. Ta hem Burakowsky också, verkar ju gå bra för han i Danmark :-)
Ja va där Malmö kämpade rejält i sista perioden men Roffe va oslagbar han hade värsta turen me 3 lägen men ja e nöjd fast d losade d har aldrig spelat så här bra på bortaplan
Svehla55: Som sagt, SSK kontrade sönder Mif. SSK spelade typisk bortahockey på hemmaplan. Det var Mif som stod för kreativiteten, tyvärr betalade det sig inte...
Jag är ruskigt besviken, så är det bara. SSK är inte ens nära FBK som lag. Och leder man med 3-1, ska man fan knyta igen säcken och inte dela ut julklapparna till motståndarna. Det är trots allt inte jul ännu!!
Svehla55: Jag vet inte vad du har för papper, som jag ser det kan man möjligen kalla Mif för jämnbördigt med MoDo. Definitivt inte bättre, åtminstone inte när vi saknar flera spelare.
Som man ser på skotten nu har Mif med stor sannolikhet spelat mycket bra i sista men SSK har gjort målen. 12-5 i skott för Mif och 38-25 totalt. Antingen har SSK fått bra kontringar eller så har Hadelöv spelat dåligt.
Då måste ngt vara fel, eftersom att vi på papperet har ett bättre lag än MoDo, eller du har kanske ngt bättre att komma med? Du får ursäkta, men man ska inte släppa in SSK i matchen, på det sätt som dom gör, ngt måste vara fel, eller så är dom helt enkelt inte bättre...