Ja, det är lika genomtänkt som de olika kvalen mellan div. 1 och Allsvenskan. Först seriespel i div. 1, sedan förkval till Allettan, som i sin tur är ett kval till kvalet till Allsvenskan. Det blir en billig fylla när man ska hänga med i turerna.
BJ: När det gäller Sm-finalerna 97/98 så kan jag fullständigt hålla med om att reglerna var minst sagt korkade. Det är ju inte första gången hockeyförbundet har rört ihopa en konstig soppa av de olika seriesystemen. Men, men...regler är regler och därmed blev MIF mästare -98. Man kan väl vara glad för att förbundet har gjort om reglerna och att slutspelet spelas på ett betydligt vettigare sätt nuförtiden. Återstår förresten att se om förbundet lyckas göra om reglerna även för de yngre juniorligorna så att vi slipper alla märkliga poolspel.
BJ: Okej, jag har läst mer om FBKs planer om juniorverksamheten..och det låter ju bra. Men jag får erkänna att jag fortvarande inte riktigt förstår sammanhanget med nerläggandet av FBKs J20-lag. Att man slussar ut de bästa spelarna i Div1-lag är säkert en bra lösning. Men för de övriga som istället ska spela i Skåres J20 så måste det hela istället bli en försämring. Hade FBK måhända tänkt sig att låna ut såpass många spelare till Div 1 lag att man kallt räknat med att J20-laget ändå skulle trillat ur Superelit?! Nåja...hursomhelst så får man väl se detta som en intern historia för Färjestad och därmed kan vi kanske lägga ner diskutionen om det hela här. :o)
Såg på hockeymagasinets transfersida att den lettiske centern som spelar i Odense är bortplockad från ryktena. Är han inte aktuell längre? sedan har Linkan placers på rykteslistan när han tidigare var en "klar" förlust. Någon som har koll på vad som händer..
christoffero: Okej, där hade jag visst fel. Jag måste ha blandat ihop honom med någon annan. Kanske med Rikard Franzén, för han spelar väl i bundesliga eller?
De tog en chans och var väl medvetna om riskerna. Detsamma hände FBK inför säsongen som gick då Virta skrev på för att sedan åka över till Minnesota innan säsongen ens börjat. Tyvärr är det verkligheten och något som Europa får jobba på för att förbättra. Minst av allt så borde det gå att få datumet då NHL-klubbarna senast får plocka en spelare tidigarelagd.
Ja vad ska man säga :-) Linköpings NHL-värvning, tjecken Vyborny, bryter idag kontraktet med LHC inför nästa säsong. Värvningen hela Sverige pratat om!
Det är ju inte kul för LHC, men de borde lära sig en stor läxa av detta!
Ebbe: Ja, visst det låter ju bra. Men det kan ju också vara en av anledningarna till att ni har problem att ta er upp i elitserien. Det är ju bra att ha egna spelare som kan spela med hjärtat men det är aldrig fel att ha spelare utifrån också.
MrLeth: Om man säger så här, stammen i Rögle är "riktiga Rögleare", asså att de har klubben som moderklubb eller att de har kommit ditt vid 14-15 års åldern. Sen fyller man på med spelare som kompliterar det hela..
Där ser man! Detta står det inget om på swehockey.se, däremot i Strömbergs hockeybok. FBK åkte ut genom lottning mot BIF. Konstigt sätt att kora ett mästarlag. Tre futtiga matcher i ett gruppspel och singelmöten i kvart, semi och final. Då kan man ju fråga sig vad vitsen är med att spela 30 matcher i SuperElit och sedan ett slutspel om det inte gäller något.
BJ: Nja...jag får säga att jag är tveksam till att man kommer öronmärka pengarna till övriga juniorer. Missförstå mig rätt nu. Samarbete med Allsvenska eller Div 1 klubbar är jag helt klart FÖR. Det är få juniorer som tar steget direkt från J20 till elitserien så det är en bra "utbildning" att slussa in lovande spelare till samarbetsklubbar. Däremot förstår jag inte varför juniorerna skulle bli bättre av att lira med Skåres J20-lag i en lägre serie än superelit. Det måste ju bara handla om ekonomisk vinning trots allt. --- När det gäller SM-guldet 97/98 så får jag påpeka precis som du skrev : Att vinna serien är inte det samma som Sm-guld. Ta en titt på ditt eget länktips så ser du att det står "J20 SuperElit Mästare" Detta är INTE detsamma som SM-guld! Detta var ett slutspel som spelades mellan de bästa lagen i superelitserien. En slutspel som dock var betydelselöst! Ja, förutom äran då förståss. Sm-slutspelet 97/98 avgjordes genom DM-spelet. Sm-finalen spelades i Märsta utanför Stockholm mellan MIF Redhawks och Rögle! MIF vann med 5-2...målskyttar i finalen var bla Kim Staal, Mattias Tjärnqvist och Henrik Malmström! MIF slog för övrigt ut Brynäs i semin medan Rögle slog ut Djurgården. Hur långt FBK kom i sammanhanget förtäljer inte historien...men i närheten av Sm-guldet var dom inte iallafall...
Saken är den att FBK har bedrivit sin J20-verksamhet på detta sätt under större delen av 90-talet. De sex miljoner som J20-laget kostar att driva ska läggas på övriga junior- och pojklag och även på Skåres J20-lag där en del av de som var ämnade för FBK:s J20-lag ska spela. Så, någon ekonomisk vinning handlar det inte om, däremot en förädling av något som redan är taget i bruk.
Vad beträffar J20-guldet säsongen 97/98 så ber jag dig titta på mitt länktips. Antingen ljuger SIF eller så är det en replika som står på MIF:s kansli. Vinst av serien, som MIF lyckades med, är inte detsamma som SM-guld.
Om de spelar med samma självförtroende som Djurgårdarna i Tre Kronor, så kommer de floppa. Synd att Hannula hamnade på den så kallade Djurgårdenfemman...Hannula hade nog haft en större chans att komma till VM, om han hade fått spela i någon av de andra femmorna.
Var det någon som såg intervjun med Hannula innan Finlandmatchen, de vinklade den helt konstigt. De höll på att prata med honom om Stockholmslag, eftersom han spelat i rätt många sådana. Sen sa han typ att Djurgården låg närmast hjärtat, och då syftade han förstås på vilket lag som låg närmast hjärtat av Stockholmslagen. Men se snackade de i studion om att han kanske inte trivdes i MIF...lite pinsamt av dem.
Kvalserien kan du glömma, där hamnar vi aldrig, även hur dåligt det går!!
Det såg du ju denna säsongen, vi låg sist i tabellen en lång tid, och vi var avsågade från en slutspelsplats av många olika journalister och medier, men var hamna vi, jo just det inte i kvalet utan i slutspelet!
Så börja inte med teorier redan nu, utan ta det när det gått halva säsongen, då kan vi veta!!!
Men en sak är säker, ingen kvalserie för MIF, det har vi inte råd med! Då kommer nog en viss person att tillsätta de cash som behövs för att hålla skutan flytande!
Så lugna er!
Det är lovande juniorer som går upp, tänk bara Janos Vas ihopa med Rydmark och Jussi mfl, jag tror nog det kan bli en rätt rolig säsong, som inte kommer gå sämre än i fjor!
Vi har inte tappat några höjdare direkt till nästa säsong!
Säga vad man vill, men kommande säsong blir intressant. Mif lär få slita som sören om man ska undvika kvalserien. Det positiva är dels att man slipper all favoritpress, dels att några av juniorerna med nödvändighet lär få spela. Omöjligt är det väl dock ej att Mif grejar en slutspelsplats. Personligen tycker jag att det är bra att Mif (och Dif) ej deltar i lönespiralen.
Stefan: Det tycker jag är kul. Men han får gärna bli i Stockholm ,några år till. Nu har vi Bäckis & Johansson, det tycker jag att vi skall ha ett tag till. Sedan hade kanske varit kul att ha Brihtèn och Wikegård som tränare par. En Skåning som tränar ett Skånskt lag och en nyskåning.
Ebbe: Köper Rögle bara spelare med hjärta? Jaja...Då har jag nog läst fel de gånger jag har besökt Rögles gästbok här.. Förresten..hur var det med tränaren som det skulle bankas vett i för nån säsong sen. Älskade han klubben för mycket eller nått?
Zlatan: Så som jag förstår det av LHC supportrar här uppe e det så att Linköping har inget annat lag som är i närheten av en elitpplats. Detta har lett till att sponsorer "slåss" om att få sponsra LHC. LHC måste tillochmed tacka nej till en massa erbjudanden. Därför har de så mycket pengar.
MrLeth: Ja, där fick "BJ" något att bita i. Det kan och bör inte vara något bra med att lägga ner juniorlag. Jag hoppas att FBK en dag inser det. De gör väl det den dag pengarna är slut och de är nere i botten och harvar. För den dagen kommer för alla lag!!!!!!
BJ: Du har helt rätt i att alla lag är köpelag...Det har jag hävdat länge. Däremot så anser jag att du har svalt FBK:s nedläggning av J20-laget lite väl lättvindigt. Att FBK lägger ner sitt J20 handlar om pengar... Det kostar pengar att fostra egna spelare. Kan man få mer eller mindre färdigutbildade spelare för en billig peng så tar man den. Se bara på NHL, där lagen inte bedriver någon som helst ungdomsverksamhet själva. Varför skulle dom göra det, när dom kan ta i stort sett vilka spelare dom vill för kaffepengar?! Jag är medveten om att det bara handlar om J20-laget för Färjestads del. Än så länge... För ponera att man från styrelsehåll anser att detta är ett lyckat steg. Då dröjer det nog inte länge förrän man skrotar hela juniorverksamheten. Och varför inte...går storlaget FBK i bräschen så följer säkert stora delar av elitlagen i Sverige efter o skrotar sin juniorverksamhet de med. Det leder säkert till att elitlagen kan öka på sina vinster men samtidigt bidrar det till en utarmning av svensk hockey. Visst jag hårddrar det hela lite här, men jag ser tydliga faror i sånna här beslut. Jag tror inte det finns speciellt många styrelser i de svenska elitlagen idag som uppriktigt bryr sig om svensk hockeys fortlevnad. Så länge det egna laget går med vinst så är det väl strunt samma var spelarna är ifrån. Antagligen kommer även vi i Sverige att få se spelartyper som Yashin..som egentligen skiter fullständigt i laget eller regionen han spelar i..bara hans bankkonto fylls på. ..... Jaja..jag har svävat ut lite här, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå. Och förresten så vill jag påpeka till "BJ" att guldet 97/98 inte alls gick till Färjestad. J20-guldet då vanns nämligen av MIF Redhawks. Sm-bucklan finns att beskåda på MIFs kansli!
Magnus: Kan bli bra, men kan också bli en kamp kring strecket.
Burra tror jag var bra att man inte förlängde kontraktet med.Inte pga hans förmåga att spela hockey, utan för hans attityd. Hans avskeds kommentar till sina medspelare i SDS , tycker jag var ett tecken på dåligt omdömme. " Vill inte spela kvar i ett lag där merparten inte kan trixa till fem med en ballong" Kan dra ner stämningen i ett helt lag.
Truppen på backsida ser det starkare ut än i fjol. Det är framåt, det ser osäkert ut. Fyra hyfsat "bra" Forward lämnar som trots allt gjorde en del poäng. Dessa figurerade ofta i både första och andra kedjan. Nu ersätt de med en forward som har första, andra kedje potensial och tre mer eller mindre givna fjärde kedje forwards. Detta innebär att spelarna som figurerade i fjärde kedjan i fjol kommer förmodligen flyttas upp en kedja utan att blivit bättre. Forward bestånde har tunnats ut och blivit mycket mer sårbart för skador. Jag tror att man kommer att förstärka med två forward till oavsett vad man säger. Allt annat vore att gambla för vårdslöst.
Von Vettet: Tycker inte du att du är en aningen hårt mot Herr Lundh. Jag håller med om att en del värvningar och ett kontrakt som förlängdes i fjol, ter sig konstigt. Vårt problem som betraktar situationen utifrån är att,vi vet inte vad som blir sagt och gjort. Vi vet inte heller vilka förutsättningar det finns. Vi har inte heller insikt i Lillis arbetsbeskrivning. Har han den tid han behöver för att kunna scouta bättre eller får han syssla med en massa annat? Det är faktiskt många om budet . NHL & Övriga Europa drar även i spelarna. Övriga Svenska klubbar börjar få en mycket bättre ekonomi, samtidigt som MIF fått en aningen sämre. Mellan Bäckis, Lillis , Johansson & spelarna , tror jag att kontakterna finns.
Ytterligare en sak man kan konstatera är, att om man ser till värvningarna som gjordes i fjol av samtliga lag, är det många som inte har fått nytt förtroende i år. Uppenbarligen har alla samma problem. Men visst kan jag också tycka att det har sett ut att vara en del desperata och ogenomtänkta värvningar.
Von Vettet: Svårt att säga att laget blir svagare innan de ens spelat någon match. Det är väl bara Burra som kan sägas vara en riktig förlust som jag ser det. Återstår att se vem som tar den sista centerplatsen.
Zlatan: Kunde inte sagt det bättre själv! Långsiktighet, lyhördhet och fingertoppskänsla är inte direkt Lillis adelsmärken. MIF kommer naturligtvis vara ännu svagare kommande säsong. Vi behöver en sportchef med kontakter och lite djävlaranamma!
Någon som vet var LHC får alla sina värvningspengar ifrån. Verkar mer eller mindre obegränsat. Såg nu att T Johansson och Linkan var intressanta spelarnamn för LHC, och de har jag "svårt att tänka mig" är några billiga spelare. Om de lyckas ro iland allt de planerar kommer nästa säsong nog bli en rolig en uppe i Linköping. Friskt vågat, hälften vunnet.
LHCfan: Exakt så här tycker jag om Expressens "avslöjande": Vi har vetat i snart en månad att det bara är en center som skall värvas, sen är det stopp.
Om Linkan skall spela som han gjort, ja då är det ingen tung förlust på något sätt. Låt oss säga som så att han definitivt inte betalat av sin lön på isen, som exempelvis Jussi gjort ca 100 gånger om.
LHC gör en beundransvärd satsning, det kan jag bara hålla med om och de lär inte behöva kvala utan kommer sannolikt spela slutspel om bygget håller även på isen. Jag tvivlar dock mycket starkt på att de skulle ha råd med Linkan också, har de det måste de verkligen trollat fram pengar och då blir jag ännu mer imponerad.
Såg vad stod i Expressen: "Fredrik Lindquist, 28, har erbjudits nytt kontrakt med Mif. Men det är ett bud som ligger hästlängder ifrån det han hade i fjol. Lindquist hamnar med största sannolikhet i Linköping, som fortsätter sin hårda satsning."
Vad tycker ni om det??? Kommer nog bli tufft för Mif några år framöver...
anders: Bofors tycker nog det är bra på alla sätt. de sparar pengar, får bra spelare, men det händer tillomed att fbk skickar över spelare som bofors inte låter vara kvar, för att de inte är tillräckligt bra, iallfall får de då lite speltid och fbk plaserar om dom, har för mig det hände med Håkan Loobs son. Bofors har ingen ekonomi för att sattsa på dyra bra spelare, som t ex om de hade gått upp till elitserien nu i år hade de kört på samma lag eller liknande, de hade inte värvat några dyra spelare, var iallfall så några ur styrelsen hade sagt vid frågan av värvningar ifall de gick till elitserien. Så bofors får ut mycket av sammarbetet. bara se när det var os uppehåll då fks 2 os spelare tränade med bofors, det höja säkert stämningen i laget. Sen har bofors fördelen av när de nu vill värva unga talanger att många gärna kommer till bofors för det kan vara en nyckel till fbk. Och att fbk har tagit spelare mitt under säsongen har hänt vid ett flertal tillfällen, så är det, så kommer det att förbli. Men bofors hade nog inte varit där dom är idag om inte inte hade ett sammarbete med bfk, sen blir det inte sämmre av att Bengt-åke och kulon är karlskogingar och att Nicklas Sjöqvist som är ex fbk:are är andratränare i Bofors. blir som en liten härlig kedja :)
Hoppas Mif kan få ut ett bra sammarbete med Halmstad, skulle vara tipptopp.
Grums spelar i div. 1. Om de inte gillade ideen så skulle de inte gå med på den, ingen tvingar dem. Det handlar om max 3-4 spelare som lånas ut per säsong. FBK plockar inte tillbaka alla dessa på en gång. Syftet är ju att de ska mogna så de flesta spelar hela säsongen i Bofors. Att dessa klubbar inte får "stjärnspelare" beror inte bara på ekonomin utan även på att de inte spelar i högsta serien. MIF inleder ju ett liknande samarbete med Hammers
Men vi i Malmö har alltid blivit anklagade för att vi har ett köpelag. Därför kanske vi tycker det vore skönt att slippa den stämpeln och blir så glada när skörden av satsningen 1988, även genererar "egna" lovande spelare. Det har även tidigare kommit upp spelare från det egna ledet , men aldrig i den omfattningen som nu och säkert många år framåt. Hockey är här för att stanna och även i Malmö börjar det skönjas Hockeykultur.
BJ: Okej, jag hade tydligen inte tillräckligt med kött på benen. Men så är jag inte FBK:are heller. Det här med att elitserieklubbarna lånar ut sina juniorer till allsvenska klubbar är säkert bra för elitklubbarna men jag undrar egentligen vad klubbar som t ex Grums och Bofors tycker. De får några stycken fbk:arer inför säsongen och närsom helst kan Färjestad kalla upp dem i deras lag. Då så står Grums el. Bofors där med kanske ett sämre lag och de kan inte göra något. För i allsvenskan så har ju juniorerna större chans att utvecklas och få speltid pågrund av att klubbarna där inte har ekonomin att köpa stjärnspelare utan måste förlita sig på elitföreningarnas juniorer i många fall.