Malmö Redhawks

SHL ˇ 24628 inlägg ˇ 2625 ämnen
« ˇ 80749 ˇ »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Vad tycker Ni.
Lphf:

Personligen förstår jag inte varför något lag ska kallas köpelag. Som sagt, alla lag köper spelare, den enda skillnaden är att vissa är mer kända än andra. Det är ju oftast de som köper kända spelare som blir kallade köpelag. Man kan ju fråga sig vari skillnaden ligger, köpt som köpt vare sig det är en allsvensk spelare, ES-spelare eller utlänning.

BJ: Håller helt med dig!
Om inte en Junior är extremt talangful, går dom inte direkt i från
J-20 laget upp i Elitserien. Detta har jag hävdat länge och nu gör
MIF det enda rätta och inleder ett samarbete med Halmstad.
Kan gemföras med FBK och Bofors.( Mycket bra idé )
Både FBK & MIF kommer att få fram än fler egna produkter i framtiden även om alla inte är 20, utan kanske 22 -23 år gamla.

En sak är riktigt skön, ingen kan längre kalla MIF för ett köpelag.

anders:

Snälla du, juniorverksamheten består inte bara av ett J20-lag. Att FBK:s J20-lag skulle ha varit sämre än andras får du allt undersöka mer noggrant. 97/98 mästare, 98/99 mästare, 99/00 13:de, 00/01 6:a i södra gruppen, 01/02 8:a i södra gruppen. Från och med säsongen 99/00 började FBK på allvar att låna ut de mest lovande spelarna till andra klubbar och därmed blev J20-laget mindre slagkraftigt.

Låt mig förklara för dig anledningen till att J20-laget ska läggas ned. Under de sju senaste säsongerna har ingen J20-spelare gått direkt in i FBK:s A-lag utan de har spelat en eller två säsonger i tex Bofors. När de mognat i Bofors plockas de in i FBK:s A-lag. Så, i stället för ett J20-lag ska övriga som skulle spelat i J20-laget spela i Karlstadsklubben Skåres div 1-lag eller i dess J20-lag och de som anses mest lovande ska lånas ut till Bofors.

Exempel på spelare som har genomgått det förstnämnda och sedan spelat i FBK:s A-lag är: Richard Wallin, Christian Berglund, Jonas Frögren, Erik Lewerström, Fredrik Sundin, Björn Eriksson, Patrik Wallenberg, Henrik Rehnberg, Kristian Huselius, Jonas Elofsson, Michael Holmqvist, Pär Bäcker mfl.

Till sist. ALLA lag köper spelare. Till och med juniorerna som kommer från andra klubbar är köpta.

"Förening, som vill registrera ny spelare, 16 år eller äldre, under serieuppehållet ska betala utbildningsersättning till tidigare föreningar." (Kopierat från www.swehockey.se, 020417)

Sv: MIF:s nyförvärv
Stefan: Att större arena inte automatiskt ger mer pengar. det begriper väl alla.
Men fyller du Kinnarpsarenan ger det mer pengar än att fylla Malmö isstadion, det är också solklart.
Större arena, större möjligheter att få in fler sponsorer.
Större arena, större möjligheter att erbjuda dom större och dyrare tjänster. Tjänster som betalas i förskott = Större budget, jag tror att du börjar se mönstret.

Klart är också att ett SM -guld inte är en pappersprodukt.
Jag vill bara att våra Juniorer skall ha samma förutsättning att lyckas
som spelare som Sedinarna ,Weinhandel och Rickard Wallin.
För att dom skall få det måste de spela i ett stabilt lag och i bra omgivning. Hur tror du att våra juniorer hade känt sig i fjol efter tio
matcher och laget ligger på sista plats och hela Malmö bara tok skriker? DUKTIG PRESS!! Jag unnar dem en bättre start.

Angående nästa säsong: Jag tror vi kommer att få ett ett annorlunda MIF då Bäckis o Gunnar nu har en säsong med laget och har lärt känna alla. Då kan deras tränarinfluenser börja visa sig i laget. De kom ju till ett dukat bord inför föregående säsong medan de nu kan vara med och förändra och förbättra laget mera.

Stefan: Vi är eniga igen.

Jag är inte alls skeptisk egentligen.
Jag bara tycker att det ser lite tunt ut. Då menar jag bara inte namn mässigt.
Vad som måste till. är följande!

Fjorårets spelare måste nästan alla höja sig ett snäpp.
Vi måste ha tur med skador. ( Inga alls)
Juniorerna måste få lite flyt direkt.

Många saker som skall gå rätt, men visst är jag positiv.

Tycker tvärtom. lägger hellre pengar på att se hungriga juniorer lyckas
än """ Stjärnor""" som faller.

Knugen: Jag håller med dig till 110% i ditt resonemang!!!

anders: okej men Frölunda är ett bättre exempel.. å FBK har lagt ner sina A-juniorer dessa lirare lånar de ut.. jaja.. men poängen är att man inte kan köpa sig framgång i längden utan då är det ungdomsverksamheten som gäller.. speciellt då du tvingas betala pengar varje gång du tar en svensk spelare..

Lphf:

Svagare och svagare njae... namnmässigt på pappret så smäller självklart Sandström, Musakka, Due-Boje, LInkan högre... men efter vad de presterade på isen är en annan sak.

Ser det inte alls som en möjlighet att Frans Nielsen kan komma upp i Sandströms poängskörd om han får chansen, att Henrik Blomqvist kan axla Due-Bojes backplats, Vas tar Linkans plats osv..

Som sagt var namnmässigt ser det sämre ut, men Linkan och Sandström de två mest namnkunniga kom inte upp i speciellt hög standard poängmässigt förra säsongen...

Så vänta och se hur det blir nästa säsong innan man börjar såga juniorerna... får de bara chansen att spela regelbundet och inte bara sitta på bänken långa stunder så tror jag att det kan bli mycket bra.

Bara för att de har en större arena garanterar inte det att de får in mer pengar se AIK..... skulle Linköping, Frölunda mfl gå kräftgång så brukar allt som oftast även publiken svika..och därmed kan det till och med bli mindre pengar trots större arena..

Se på MoDo som satsat på talanger i många år...och med visst inslag av "stjärnor" och ändå blivit ett "bra" lag.... så omöjligt för MIF är det absolut inte.

Fast jag kan förstå er/dig som köper årskort för flera tusenlappar man vill ha nått för pengarna... och det bästa sättet att få valuta för pengarna är att MIF spelar en bra, positiv hockey och VINNER... och det känns säkert mer motiverande att köpa ett säsongskort om man ser ens förening värva spelare som Nisse Ekman, Thomas Johansson, David Vyborny, Andreas Phil, Mertzig, Gahn etc etc.. men om det är nått vi MIF supportrar bör veta idag så är det att SM-Guldet avgörs inte på pappret utan på isen!!

Glöm INTE det!!

Knugen: Ja visst men FBK har köpt ihop sitt lag mycket pågrund av att de har haft ett sämre juniorlag vilket har lett till att de har lagt ner sitt juniorlag. Och det tror jag att de kommer att få ångra i framtiden. Nu går det väldigt bra för FBK men motgångarna kommer förr eller senare och även pengarna tar slut en dag.

Lphf: Ja, det känns som att vi håller på att få en uppdelning inom elitserien när det gäller de ekonomiska förutsättningarna. Och de lag som du räknade upp kan vi nog räkna till A-gruppen förutom LHC. Man måste komma ihåg att de är färska i elitserien och det går inte att köpa ihop ett lag numera. MIF kunde det för 10 år sedan men det går inte längre. LHC:s satsning kan likaväl floppa och då står de där med en dyr arena och sponsorer som flyr. Innerst inne så hoppas jag att de floppar, för man skall egentligen inte kunna köpa sig till framgång. Mitt kära MIF gjorde det men det var nog en engångsföreteelse?

Lphf:
Kul att höra att du också tycker Lillis gör ett prima jobb. Berömmet haglar inte precis över honom i detta forum. Det Lillis gör nu kommer att leda till mycket bra saker i framtiden. Det finns inga genvägar att gå och det han gör idag är att lägga en mycket bra grund inför framtiden. Sportchefen SKA göra betydligt mer än att värva spelare. Visst, vi får nog ta och räkna med några mellanår nu innan vi får vår nya arena. Men det är nu som klubben behöver oss supportrar som mest.

Vad jag också gärna ser inom en snar framtid är att man knyter tjompen och sylvegård till sig som scouter. Det är väl lite på det hållet det brister idag.

Nån som vet vad det blir av Tjompen?

anders: Det är samma sak med Modo.. men ungdomsverksamheten idag går ut på att plocka spelare i gymnasieåldern å sen utbilda dem inom klubben... detta är regel hos de klubbar som är framgångsrika i juniorhockeyn och som får upp egna talanger.. Både Frölunda och Modo har ju som sagt samma taktik..

Knugen: Hm, att FBK skulle ha en ungdomsverksamhet döljer de då väl. De plockar ju ständigt ifrån småklubbarna runtomkring från bl a Grums, Bofors o Kumla. Se bara på det lag som de vann guld med, tre man är fostrade i FBK och sedan har de ytterligare två ifrån Värmland. Resten är ihopköpta, så det där med ungdomsverksamhet i FBK existerar väl inte numera!

Stefan: Som sagt Stefan, jag tycker att Lundh gör ett bra jobb och jag har tjatat om ett upplägg som detta med Halmstad, åtskilliga gånger på denna sida, BRAVO "Lillis".

Jag är naturligtvis också införståd med faktumet att MIF inte har samma förutsättningar som Färjestad. Vad jag menar att inför nästa säsong ser truppen ut till att bli en aningen svagare och som lojal supporter känns det aldrig kul.
Det jag oroar mig för är kanske mer det långsiktiga.
Djurgården, Färjestad, Hv 71, Frölunda och till nästa säsong även Linköping, kommer att ha större arenor och kan därför få in mer pengar. Idagens Elitserie handlar det snart bara om vem som har störrst börs,när man rekryterar spelare. Vad jag då oroar mig för att ovanämda fem klubbar bildar en A-Grupp och resten fram till den dagen att de byggt sin nya arena, en B Grupp.
2006 tidigast kan vi få till en större arena och en möjlighet att börja bygga ett stor lag.
Jag vet att Malmös supporterskara är lojala, men fyra säsonger där vi kanske som bäst kan ta oss till en kvartsfinal, kanske dödar intresset. Jag vill inte vara negativ, men jag tycker att det känns lite mottigt att hosta upp med nästan 6000:- för mitt säsongskort, närdet inte känns som dom riktigt har en chans.
Jag kommer naturligtvis lösa mitt kort i allafall och gå på varenda match, med glädje.

miffo: Han går säkert på artistkontrakt tjecken i LHC alltså, å får åka hem lagom till slutspelet haha.. Nä men sanningen är att LHC borde ha lärt sig lite av MIF.. ni lyckades värva ihop ett SM-guld.. ingen kritik alla lag värvar mer eller mindre... men i längden gäller det ändå att han bra ungdomsverksamhet för att kunna stanna i toppen en längre tid såsom FBK och Modo... LHC har fortfarande elitseriens sämsta ungdomsverksamhet och det gör dem till en dagsfluga.. dessutom tenderar överbetalda spelare i klubbar som inte ställer speciellt höga krav inte heller prestera speciellt mycket.. att värva på namn och poängligor vinner man inga sm-guld med.. Percys taktik att lugna ner sig med värvningarna och bygga underifrån kommer definitivt skörda mer framgångar i längden än vad den tidigare taktiken gjorde...

Lphf:

Notera att det är skillnad mellan FBK och MIF... FBK har de ekonomiska möjligheterna att signa spelare och sedan låna ut dem... MIF har inte de möjligheterna tyvärr.

Sammarbetsavtalet med Halmstad går ut på att spelarna får gå gratis till Halmstad som tecknar kontrakt med spelarna men MIF kan sedan plocka tillbaka spelarna gratis om de bestämmer sig för att de håller i Elitserien

Zlatan: Bifaller din oro.Jag håller med dig om utsikterna för nästa säsong.
Det jag inte håller med dig om, är ungdomssatsningen.
Förutom att man jobbar hårt med Malmös egna talanger, plockar man in en hel del spelare utifrån till J-18 & J-20 laget.
Exempel.
Ola Nilsson, Kim Staal & Henrik Malmström. Dessa tre är några spelare som kommer utifrån som startade i Juniorlagen.
Nuvarande exempel: Franz Nielsen, Janos Vass, Henrik Blomqvist.
Ingen av dessa herrar är födda i Malmö med omnejd. Som du säkert vet kommer de alla tre få chansen att spela i A- Truppen nästa säsong.

miffo:
Är du allvarlig, har du aldrig sett Jonas Soling, Peter Kumpulainen eller Björn Melin spela hockey???

Kollar du mycket på hockey?
-Ja dom har samma spelstil som Hannula, han är ju för fan fostrad i sverige till o med..

MIF:s nyförvärv
Percy sa tidigare att skattesmällen inte skulle påverka värvningarna men det kan ju vem som helst förstå att det inte kan stämma. Läste precis i Aftonbladdet att MIF stängt värvningsbutiken för i år med undantag för en centerplats som är vikt för Gahn eller någon utländs spelare. Om man ska kolla på vad MIF värvat för spelare och sedan se på vilka de tappat kan man snabbt konstatera att MIF kommer att bli ännu svagare kommande säsong. Suursoo och Petri är kanske någerlunda bra spelare men de kan inte uträtta underverk. Malmö har inte heller värvat på sikt om man ser till åldern på dessa två utespelare. Istället hoppas man mycket på sina egna juniorer vilket i och för sig är helt rätt men inte tillräckligt för att kunna ta någon tätposition i tabellen. Om MIF nu har så tajt budget borde de kanske inrikta sig på yngre, mindre namnkunniga spelare från klubbar i exempelvis allsvenskan. Se på FBK - de är vill binda upp Misha Joukov redan nu och seda låta honom utvecklas i allsvenskan. Varför gör MIF inte något sådant. Ge honom ett konkret förslag och placera honom i Hammers (MIF:s nya sammarbetspartner) eller låt honom bli kvar i Arboga. På så vis har de i alla fall något att bygga på i framtiden. Kort och gott MIF kommer att vara svagare än förra säsongen med en scouting som är hästlängder efter sveriges just nu bästa men framför allt smartaste lag, FBK. De bygger för framtiden, något MIF med Lillis i spetsen verkar ha dålig koll på hur man gör. Borde kanske tillsätta Syltan som rekryteringsansvarig för han verka ha koll på vad som behövs i truppen och i framtiden.

KentaK: Har aldrig sett de spelare du nämner i action men har dom verkligen samma spelstil som Hannula ?

Såg förresten att Linköping har gjort klart med David Vyborny nu, det stog på svt text. Frågan är hur Linköping kommer ha råd med alla dessa stjärnspelare ?

Frans
En artikel om Frans i en dansk avis. Se Länktips. :)

Positivt at han hellere vil udvikles i Elitserien end spille i en farmerklub "over there". :)

Lphf:
Javisst;
Sjödin och Brynäs
Zetterberg och Timrå
Sedinarna och Modo
Peter Andersson och Malmö
Bulan Berglund och Luleå
Peter Nordström och Färjestad
Tomas Forslund och Leksand tex
Det är ju spelare som har lett sina lag i ur och skur, inte så länge alltid men på ett sjujäkla bra sett..

Salomonsson är ju en annan spelare som bara spelat i Modo, och när han gick till en annan svensk klubb sket det sig ordentligt.. (eller iaf inte någon dundersäsong i DIF)

miffo:

Tror inte att Mika Hannula har en finsk spelstil, snarare den nya svenska spelstilen...

Det fínns ju fler unga svenskar som har ungefär samma spelstil.. Tänker då på Jonas Soling, Peter Kumpulainen, Björn Melin mfl mfl

19 Nicke: Nej du, Roger Hansson är slut. Att han spelar i Rögle är väl ett levande bevis på det också. Jag anser att han har förstört sin karriär genom att spela i Tyskland. Jag tror att han skulle haft större chans att få spela i NHL om han hade stannat kvar i Malmö men han var som många andra lirare i Mif på den tiden väldigt girig och ville bara tjäna stora pengar. Och så lirar han i Rögle Bandyklubb nu, tala om nerbyte!!!!!!!!!!!

19 Nicke:Nej tack!Hans dagar är förbi.

19 Nicke: Nej tack, inte en till avdankad spelare. Fast Roger kanske har speeden kvar ?
Jag hade gärna sett en Beliavski dock :-)

pröva Roger Hansson=)!

Ryska spelare har väl aldrig varit särskilt framgångsrika i Elitserien, det är väl bara Fokin som har lyckats så vitt jag vet.
Tycker hellre att MIF bör köp någon finsk spelare med speed, en till Mika Hannula (även då om han är svensk men med finskt spelstil)

Ser att Tunnan är inloggad nu. Det var ett tag sen jag såg dig i din fina rosa hjälm :-)

Jag brukar snacka med dig ibland i mifklacken, jag är från värmland.. pratade bland annat med dig i Grums när Mif träningsspelade :-)

mifkille: Inga fler ryssar i Mif, de är och förblir humörspelare. Och vi behöver inga fler gnällkärringar i Mif.

MIF Jerka:
jag tycker mif borde satsa kanske på nån rysk spelare som inte e så dyr.

Tycker MIF skulle satsa på några toppbackar och några forwards. som laget är just nu får dom tufft.. för många juniorer som inte är redo ännu för Elitserien

Vad tycker Ni.
Känns det inte lite märkligt när och om man får över en spelare som
nästa identifieras med sin tidigare klubb.

Exempelvis: R. Franzén och AIK
M. Wernblom och Modo
N Falk och Djurgården.
P Carnbäck och Frölunda.

Det finns många liknande exempel, men ni förstår vad jag menar.

Sv: MIF-förvärv
mifkille: Ingen aning. Det enda jag har läst, det är, att MIF inte har råd att matcha Linköpings bud på Gahn.
Men på andra sidan har jag också läst att Linköping hade någon NHL
Tjeck på gång och då hade man inte råd med Gahn.
Så svaret är nej, jag vet inte mer än du.

mifkille:

Sydsvenskan har en intressant artikel på deras hemsida. LHC verkar vara en stor konkurrent gällande Gahn. Spana in mitt länktips.

Lphf: vet du nåt om gahn om ska komma till malmö?

anders: Visst såg det skakigt ut i Backlinjen i fjol. Men laget måste fungera som en enhet, det gjorde den inte, åtminstående inte första halvan av grundserien.
Men jag håller med dig om kämpar insatserna. Men även här tyckte jag att hela laget brast, med få undantag Magnertoft, Hannula& Rydmark.Dom krigade varje match.
Ibland när man satt och såg matcherna undrade man om dom hade lagt bredbandskabel åt Percy timmarna innan match.
Mer kämparetag till nästa säsong, det är trots allt bara ca 20 min effektiv speltid per match. Därför är det viktigt med en bred trupp.
Det ger Bäckis möjligheten att bänka en spelare som inte gör sitt.

Gahn?
hallå alla någon som vet nåt om gahn om han ska komm till malmö?

Sv: Fansens idol=Hasselblad
Lphf: Okej, det var väldigt dumt att nämna honom vid namn. Jag blev bara lite sur!!!

Sv: Fansens idol=Hasselblad
anders: Ska jag vara ärlig tror jag inte att Hasselblad är någons idol.
Men man kan faktiskt disskutera och även kritisera utan att nämna några namn. Åtminstående inte enskilda personer.
Men jag håller med om att han gör vissa matcher onödigt spännande.

hur blir det med Gahn nån som vet om han ska komma.

MIF-förvärv
Har Mif några fler lirare på gång, det saknades visst en center till nästa säsong. Är klubben verkligen nöjd med backbesättningen, de borde inte vara det. Visst så hade vi problem med målskyttet förra säsongen men mycket av det kan ju bero på att våra anfallare får hjälpa backarna defensivt mer än vad som behövs. Och det behövs när vi har så stabbiga backar som Peter Andersson, Roger Öhman o Peter Hasselblad. Man kan ibland tro att de väljer sina matcher där de ska kämpa. Mest irriterar jag mig på Hasselblad. För guds skull han håller inte längre för elitserien. Vad förlorar vi på att stoppa in en junior istället, han är iallafall framtiden för sig medan Fjuss har den bakom sig. Jag har ingenting emot Fjuss som person utan jag är mest irriterad på Mifs ledning med Lillis i spetsen. Det som Fjuss är bra på överväger det verkligen det han är dålig på??????????

Fansens idol=Hasselblad
Jag har märkt att Hasselblad är en spelare som man knappt får kritiserna här på Mifs gästbok. Han verkar vara en favorit, något jag inte kan förstå. Jag kan gissa att det har något att göra med att är en av få i dagens lag som var med och vann guldet -94. Men som elitspelare så är han fullständigt SLUT!!!!!!!!!!!

Jag kan helt enkelt inte fatta hur han kan få vara med och hur klubben inför föregående säsong kunde skriva tvåårskontrakt med honom. Fullständigt obegripligt för mig men det är väl likabra att hålla käften för Mr Fjuss är ju helig bland vissa fans!!!!

Sv: Bromsa sig ur nedgång
Lumber Jack: Hoppas du har rätti det. Någon plantskola ā la MoDo lär dock Mif aldrig bli, tyvärr.
Grattis till silvret, förresten.

Bäckman jobbar bäst med unga juniorer som han kan skrämma skiten ur, det talar för en bättre säsong för Malmö än den mycket ojämna ni hade i år.

MRX: Jo, men tydligen tillåter budgeten nu endast en "dyr" spelare till. Frågan är då om det inte vore bättre att köpa två "halvdyra" spelare, en center och en back.
SM guld kommande säsong är en utopi i vilket fall som helst. guldet är vikt för FBK.

Tycker det är bra att MIF satsar på sina egna ungdomar och jag har hela tiden sagt att det är bättre att ha några egna ungdomar i laget och komma 6-8 än att ha dyra avdankade stjärnor och komma 5-6 och ändå åka ut i kvarten.

Men i dags läget tror jag nog att man måste värva två till tre bra spelare en back,en center och gärna en bra målskytt tex. Hävelid,Gahn,leska för annars är jag rädd för att nästa säsong kan sluta i kvalserien.
Om man fösöker att värva dessa spelare fast att det kankse är svårt så tror jag att det blir en härlig mix av juniorer,gammalt och nytt som kan kanske vara med om att slås om SM GULD.

Bromsa sig ur nedgång
I och för sig uppfriskande att Percy insett att "namn" inte är att likställa med framgång (se länktips). Men, med tanke på den gångna säsongens urusla försvarsspel, lever Mif farligt nästa säsong om man inte värvar minst en kvalitetsback. Som det ser ut nu blir det nock kvalserien, tyvärr. Att skola in juniorer borde man börjat med när laget var mer komplett än nu, men, kanske kan "Bäckis" än en gång åstadkomma underverk.
Kulan i luften!

Sv: Nilsson till HC ÖREBRO??!!
Piraterna:

vet... har han vart ett tag nu... men han kan ju bli för dyr! räcker om vi får pekka lidmark!

« ˇ 80749 ˇ »