1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531090 inlägg · 4122 ämnen

« · 2019538 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo:
Nicolai.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs:
Tror du ser det du vill se, upplevde snarare tvärtom att han rätt så respektfull mot Modo.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs: Har varit lite frånvarande här men vilken Meyer talar vi om?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Håller med. Jag upplevde att Farley nästan smått hatade Modo under hans tid i Löven. Allt från i intervjuer till målfirande mot er. Blir riktigt förvånad om han går till er.

Meyer är ju rätt komplett på HA-nivå, kan både avsluta och spela fram. Dock så hade han ett kontrakt på 60k/månad och enligt mrmadhawk behövde nästa klubb för Meyer ta över det kontraktet. Känns som att det är större chans att ni betalar de summorna än vi, då vi redan värvat så mycket.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs: Grattis då! Hört en del på krogen (av folk i föreningen som fnissar och inte kan hålla käften när det går bra och de tagit några järn, haha) att sponsorerna vaknat rejält nu. Varannat ord var "SHL" ;-)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs: Upp som en sol ner som en pannkaka

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Exakt, går ju inte att bara plocka in spelare utan att dom spelar in position som passar dom.
Sen har väl aldrig en spelare valt lag pga om han har sin bästa vän där, detta är en arbetsplats och det flesta för att inte säga alla i den åldern spelar där man får bäst förutsättningar och lön att göra sig en så bra karriär som möjligt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs: Med tanke på hur det gick förra gången så är väl knappast Farley intresserad av oss och förhoppningsvis vill inte vi heller ha honom.

Meyer vill jag däremot ha. Olofsson behöver en spelskicklig kille bredvid sig. Rosdahl är helt ok, men han är mer power forward och kanske inte killen man gör en massa give and go med. Bättre då att han får rollen avslutare och den som går på mål.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Jodå. Farley är som gjuten med Liss och Weigel.

Sponsorerna fixar biffen.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
goleafs:
Det vet man aldrig, löven kanske inte har plats.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Aldrig att Farley går till Modo. Spelar han i något mer svenskt lag i år så blir det Löven. Han och Crandall ska vara bästa vänner sen ungdomstiden tydligen.

Meyer tror jag dock kan hamna i Modo.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Som sagt så lär inte Luleå gråta floder över att han vill lämna.

Vi får se vad som händer, har dock väldigt svårt att se han hamna i någon annan shl klubb, skulle väl vara Linköping då som brukar kunna göra väldigt märkliga värvningar ;)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo:
Personliga skäl brukar vara speltid, gissar att ny klubb är klar. Oavsett så finns det lite intressant på marknaden som skulle passa med Olofsson/Rosdahl. Både Meyer/Farley

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Jo det förstår jag, han ju ganska klen och inte någon powerforward, han är lite av en Ritola som kan göra mycket bra MED pucken, lite vilsen utan och han kommer till sin rätt i en producerande Lina, med den konkurrensen i Luleå så blev det oundvikligt att han hamnade långt ner i hierarkin och så få poäng på 22 matcher blir inte hållbart när han har svårt att uppfylla något annat moment.

Han skulle nog kunna göra sig bra i våran 2:a formation med några Olofsson,From, Rosdahl, men jag är tveksam

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Han är väl inte så bra att han platsar i SHL

Sv: MoDo - Almtuna 2020-01-03
jonsson: VINNVINNVINN

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Ja, sätt honom med de övriga medgångslirarna Liss och Weigel kanske?
Luleås fans har varit riktigt missnöjda med Ofarlig det senaste året.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hanzon: Av personliga skäl, kan ju betyda att han vill flytta hem också?!

Löven lär nog vara intresserade, frågan är vart främlingslegionen skall få plats med honom då han bör ingå i en producerande kedja?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hanzon: Kentää lär nog ta han !!!!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Farley lämnar Luleå Hockey

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}: Tekniska verken är nog rätt high tech.

Ska det vara arbetarklass så gissar jag att det är personalen på cloettas socker-fabrik i Ljungsbro. Ulla-Britt, Ingrid, Gudrun med fler.

Sv: MoDo - Almtuna 2020-01-03
Nucky:

Kör bara kör

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Jag gråter en skvätt varje gång backstabbing-Bert och hans nya arbetare förlorar. Är det alla som jobbar på tekniska verken som han kommer att känna med den här gången?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Verkar som att Robin Alvarez är på väg bort från Saik, kan nog vara en sådan som Björn gillar, Rutin, stor, stark och kan nog göra bra med mål och poäng i allsvenskan.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Foppatofflan: Man undrar hur montén tänkte när han först inte tog ut Söderström och som nu kanske är bästa back?!

Märkets i denna match att Norlinder fått lite förtroende, han spelade bara safe och tog inga större egna initiativ, lite synd för det är ju precis då han är som bäst.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo: Norlinder blev ju uttagen som femte back...koll på vilka backar som senast kom in i truppen? Några av de bästa backarna?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
dempa: Helt otroligt av Montén, både Ginning och Broberg har ju varit rent utav jävulskt svaga långa stunder i detta VM så varför han ändå väljer att dissa Norlinder framför dessa är helt obegripligt faktiskt. Broberg har väldigt hög högsta nivå men är väldigt ojämn, men Ginning är långsam, slarvig och tar väldigt väldigt många dåliga beslut.

Men så kör ju Montén i princip på 2,5 femma mest hela tiden även fast vi leder komfortabelt.

Sv: Silly season - 2019
goleafs:
Tycker ni spelar rätt frejdigt, vi skjuter däremot mest och tillåter minst skott mot mål, däremot är det marginell fördel.

När det gäller ”farliga skott” är vi rätt så klart före er, däremot helt jämt vad det gäller farliga skott emot. Vilket visar sig i målkolumnen framåt, och er målvakt ger utslag bakåt.

Om jag skall välja ut något som gett oss mkt poäng de senaste matcherna är det Tambellinis PP-spel, i början på säsongen så tycker jag bredden. Under en period tyckte även att Lundin gav oss poäng.

Sv: Silly season - 2019
{5647}: Vi har gjort 110 mål på 33 matcher (bara ni och BIK som gjort mer). Förstår ärligt inte hur du menar när du skriver att vi spelar tråkigt.

Vi har ett spelsystem som är i princip identiskt med fjolårets IKO där vi vänder spelet snabbt med pass framför eget mål och stormar mot anfallszon med hela laget. Vi har mycket puckinnehav och skjuter mest i serien (iallafall senast jag kollade statistiken). Däremot så fokuserar vi på försvaret först och alla spelare jobbar klart situationerna i defensiva zonen.

Vi har dock haft problem att driva upp tempot mot lag med sköldpaddeförsvar som backar hem med fem man (typ AIS och Hästen). Där fungerar inte våra uppspel som vi vill, och vi får inte de snabba spelvändningarna som vi vill få. Så dessa matcher kan jag väl förstå att det upplevts långsamt/tråkigt ibland, dock tycker jag att ni haft problem mot de lagen också.

Sista 10 omgångarna har det dock blivit mycket bättre och senast mot Taif gjorde vi säsongens bästa match hitills.

Om vi nu ska prata om enskilda spelare som gett sina lag mycket poäng, så skulle jag vilja nämna Tambellini-JJ-Karlkvist i den kategorin. Eller är det skillnad jämfört med Cannata, eftersom de är utespelare?

Sv: Silly season - 2019
goleafs: försvarsmässigt så är ni och Timrå i särklass, men det går också ordentligt ut över anfallsspelet. Det är mycket chippa ut och jaga eller checkar fast motståndarna , men väldigt sällan så att skapar chanser genom ett eget konstruktivt passningsspel. Några av era matcher tillhör de absolut minst underhållande matcherna jag sett i allsvenskan också.

Ja, det är effektivt, men inte vad jag tycker är ett bra spel.

Och jag kanske är orättvis, men väldigt många av de matcher jag sett med Löven är matcher i ganska lågt tempo där ni vinner tack vare bättre målvaktsspel. Så kanske det inte är hela tiden, men då har jag helt enkelt otur när jag ser era matcher.

Jag tycker att det är riktigt trist när ni har ett lag som inte skulle behövt spela så.

Sv: Silly season - 2019
{5647}: Vilken synd för er att målvaktsspelet räknas in i ”spelmässigt”. Cannata är vår bästa spelare ja, men vårt försvar ger honom bra hjälp. Pettersson har bättre stats än JC, de fem matcherna han har spelat.

Övertygad om att Lundin eller valfri habil keeper i HA hade haft 92-93% i räddningar med vårt försvar framför sig.

Att säga att ”flera lag är bättre än Löven spelmässigt” känns väldigt fel när vi leder serien, rätt klart dessutom.

Håller med om att ni har högre högstanivå dock.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
dempa: tråkigt att han ger norlinder så lite förtroende/speltid. Tagit in honom nästan enbart som extra/vid skador och bp?

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
NuMo: har vi diskuterat Norlinders icke vara i JVM?

montèn är ju rätt märklig som först inte tar ut Söderström (märkligt) sen tar ut honom på reservplats å då får han spela jämt!

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Jag tycker han påminner mycket om Hardy, Boork, Bäckman med flera på så sätt att han vill få in spelare som matchar spelsystemet istället för tvärtom. Jag gillar J-Fopp, men frågan är om han verkligen var den spelartyp som behövdes när han värvades.

Jag upplever Björn som väldigt dryg i intervjuet, stundtals passivt aggressiv och tenderar att bemöta journalisternas påståenden med sarkasm i rösten. Svårt att sätta fingret på det, men jag tycker ofta att det är jobbigt att lyssna på honom i intervjuer. Vissa verkar uppfatta honom som en skön, avslappnad snubbe men det begriper jag inte alls. Jämför honom med Sam Hallam, som jag tycker uppträder exemplariskt, så förstår du nog vad jag menar.

Vill påpeka att jag håller Björn som vår bästa tränare sedan Lückner och han gjorde ett hästjobb när han kom in. Tror bara inte att det vore en sådan enorm katastrof ifall han lämnar.

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Spelmässigt är inte Löven seriens bästa lag. Jag håller flera före. Framförallt vi och BIK spelar bättre hockey. De har dock Canata som plockat väldigt många poäng i känns matcher eller matcher där Löven varit rent av sämre. Hans röddningsprocent är ju helt sanslös för att vara i allsvenskan, som är en klart svårare liga än SHL för att ha bra stats beroende på att spelet är mindre organiserat och förutsägbart.

Med det sagt så tycker jag att vi spelar en väldigt bra hockey och framförallt tror jag att den är väldigt utvecklande att spela.

Det jag har emot Björn är att han sällan har tålamod med de som han inte gillar och att han verkar ha en sjuk förkärlek för stora och starka forwards.

Sedan har vi ingen plan B. Vi har ingenting att falla tillbaka på, utan spelar alltid aggressivt försvarsspel.

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors: Tycker Sylwander kommer bäst till sin rätt i täta och tuffa matcher, där han också varit riktigt, riktigt bra.
Stenhård och tuff att möta i närkamper hjälper han oss att vinna momentum till oss.
För övrigt har hela 300 gått knackigt under rätt lång tid nu, så jag förväntar mig att det lyfter för dom snart.

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett: Vi ligger 1 poäng efter andraplatsen, och vem hade kunnat förutse Lövens smått bottenlösa plånbok?
Ifall de spelat med ”ordinarie” lag hade de knappast legat etta(ta nu ej detta som en provokation alla lövare, ej er det handlar om)

Tycker Björn är det bästa som hänt Modo på många år, allrahelst för att han förespråkar en väldigt rolig och offensiv hockey. Att den även är effektiv och kan vinna kval bevisar historien.

Hans my way or the highway-stil gillar jag skarpt, underkastar du dig hans spelidé Har du lika stor chans som alla andra att slå dig in i laget, men gör du det inte får knappt byta om.
Underbart framför allt i dessa dagar där mer och mer handlar om individualism och egen utveckling framför något annat.

Sv: Silly season - 2019
{5647}: Jag håller med dig, jag tycker att Sylwander har för dåligt tempo i spelet, drar på sig väldigt dumma utvisningar och har för dåligt passningsspel.
Av tränarna så tycker jag att det vore bra om Björn blir kvar, men jag skulle vilja byta ut Styf mot en bättre pådrivare.

Sv: Silly season - 2019
{5647}:

Jag tycker inte heller att han ska spela i en produktiv kedja som han gjort nu på slutet när vi haft skador och spelare borta. Men i en tredje/fjärde fyller han en roll i vårt lag om vi spelar ha nästa år, och kan även ta en roll i en fjärdekedja i shl om vi går upp. Nyttig i det defensiva arbetet samt i bp. Tror också att med rätt träning kan han bli rappare och finns nog lite mer produktion att hämta.

Så länge han inte är tänkt som en topp6 forward i ett ha lag så är jag nöjd med förlängningen.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Själv tycker jag att Sylwander är för långsam. Han är förvisso väldigt stabil, jobbar hårt och är laglojal, men han är för dålig på skridskorna så han drar på sig kopiöst många utvisningar. Han är lite för otekniskt med bristande spelsinne och i kombinationen med hans dåliga skridskoåkning blir det oerhört svårt att ha honom i en produktiv kedja.
Jag hade hellre hittat någon annan, men det verkar bara vara jag som tycker det. Björn verkar ha Sylwander som en favorit med tanke på hur mycket speltid han får...

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Instämmer i dina kommentarer kring Björn.

Jo Björklund är svår, ingen poängligavinnare och ingen som driver laget match efter match och byte för byte. Men han visar sitt värde i tighta matcher där det blir lite tufft spel, och ingen kan ta i från honom att han öser in mål oavsett vilka han spelar med.

På HA nivå tycker jag också att det är värt att behålla honom som kulturbärare, vi vet vad vi får och han kommer fortsätta göra sina mål. Så länge han inte kräver att vara en spelare i första eller andrakedjan utan accepterar sin roll som tredje/fjärde kedje spelare och tid i PP så kan han få stanna. Han har du dessutom utvecklat sin skridskoåkning under 2 säsonger med Björn, finns det ytterligare förbättringar att göra så kan det vara nyttigt att förlänga med honom. Lite bättre ork så han orkar hålla hög nivå matchen igenom tror jag skulle öka produktionen.

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:
Tänker att det med tränare är lite som lärare i skolan, några är riktigt bra och några är riktigt dåliga och de flesta är någonstans mittemellan.

Tror Björn tillhör de bättre tränarna tror jag, ser en förmåga att utveckla spelare, verkar lägga upp en hård träningsdos. Analytisk på riktigt. Bra koll på statistik och de verktyg som finns, det är bla orsaken till att han plockar målvakten relativt tidigt. Dessutom förekommer lite intressanta taktiska drag då och då, exv när målvakten togs i 4-4.

Lämnat han så lämnat han efter denna säsong, inte så mkt att göra åt det. Däremot tror jag det kan bli svårt att få tag på en bättre tränare, utan nästa tränare behöver vara dålig. Tycker han fungerar bra och fördenskull skall få vara kvar.

Byter lite ämne och hoppar över till Björklund, tycker han skall då vara kvar även om vi spelar i allsvenskan han har sina nersidor men ser målskyttet som mkt värdefullt. Helst bara 1 år, men vill han ha 2 kan jag leva med det.

Sv: Silly season - 2019
Bad_Brett:

Förstår vad du menar, men skulle vilja ifrågasätta detta med att sätta spelare i frysboxen.

Finns det någon som blivit orättvist behandlad och hamnat i frysboxen utan anledning? Tycker nog med facit i hand att det ligger lite bakom bänkningarna av LP, Wahlgren och Wernblom och man få nog ge honom rätt där, två av dom har ju bytt klubb och det har ju inte gått speciellt mycket bättre. Visst att man som modoit vill se sina "egna" lyckas, men ska vi vända och bygga om hela organisationen oh klubben är det ju just svågerpolitik vi måste våga undvika. De bästa ska spela och presterar man inte så får man vila, jag tycker detta är en styrka hos Björn. Tänk på att flera av de ledande forwards vi har t.ex From, Hagelin, JJ, Karla, Björklund mfl alla varit bänkade när dom inte kommer upp i nivå. Sedan ska man ge björn cred för att när en spelare har varit bänkad och kommer tillbaka får dom verkligen chansen och inte bara 6 minuter i en fjärdekedja, förra säsongen fick ju både KJ och Wahlgren chansen högt upp (i andra kedjan) och fick spela 17-18 minuter efter att har varit bänkad och detta tycker jag visar att han faktiskt ger spelare chansen. Många andra tränare hade nog gett dom få minuter i en fjärdekedja.

Den enda spelaren man kan ifrågasätta är väl behandlingen av Öhman, men å andra sidan har han haft det jobbigt med skador när han väl kommit in i truppen, men nu får han ju chansen att visa upp sig och kriga till sig en plats, och verkar som björn är nöjd med vad han fått se nu.

Sedan detta med försvarsspelet, vi har ju visat mot Timrå och Löven och VIK att detta fungerar, tror snarare att det handlar om materialet och inställning hos spelarna. Även under vår långa segersvit var ju försvaret grymt bra och vi var det lag som släppte in minst mål i 5 mot 5.

Tror inte det är fel på systemet i sig, men det man kanske kan kritisera Björn för är att han inte är tillräckligt adaptiv, och anpassar sig efter det material han har samt hur matchbilden ser ut. I bland skulle man ju önska att vi är lite mer försiktiga mot lag som bara backar hem och vill gå på kontring t.ex Västervik, men där verkar Björn beordra full fart framåt istället och spelar de i händerna. Lite bättre strateg och matchcoach skulle han behöva vara eller ha en assisterande som är det.

Köper inte heller att han är arrogant i media, tycker detta är en av de tränare som vi haft som gör sig bäst i intervjuer. Har du nått exempel på detta eftersom du verkar tycka det inträffar ofta?

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Det lustiga är att vi trots bra poängskörd ändå "bara" ligger trea trots och vi var rejält favorittippade.

Är inte missnöjd över säsongen såhär långt men vi har inte på något sätt överpresterat som lag.

Björn:
+ Propagerar för underhållande ishockey
+ Kan fatta obekväma beslut och bänka stjärnor
+ Ger spelare chansen att spela sitt (dvs Björns) spel även om det inte lyckas direkt

- Sätter vissa spelare i frysboxen
- Hans försvarsspel fungerar sällan mot bättre lag
- Stundtals arrogant i media

Är nöjd med Björn men kommer inte heller gråta floder om vi får en ny tränare. Han har en förmåga att få det att låta som att han har stenkoll på allt men jag känner att han saknar fingertoppskänsla. Tar sällan time-out i tid (framförallt inte om det är nära ett powerbreak), plockar ut målvakten med 5 minuter kvar av matchen utan att vi har tryck i anfallszon etc.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Allt är ju relativt beroende på vilken lön som står i kontraktet!
Sylwander har överlag varit lite av en besvikelse, hade hoppats att han kunde bidragit med lite mera kvalitéer och lite mer rutin då han trots allt kommer från shl, han har absolut inte varit dålig men han känns så jäkla osmart ibland.

Fördelen är väl kontinuiteten som blir med denna förlängning vilket jag ändå tror är bra för Modo med tanke på alla talanger som är på väg upp i A-truppen

Sv: Silly season - 2019
hanzon:

Skulle vilja se att man säkrar optionsåret på Björn och skriver 1år extra med honom, så han också får 2 säsonger till.

Så här ser det ut för nästa år nu:

#41 Oscar Hedman (D) 19/20+1
#40 Kalle Jellvert (C) 20/21
#31 Linus Lundin (G) 20/21
#6 Mattias Norlinder (D) 20/21
#29 Kim Rosdahl (RW/LW) 20/21
#27 Anton Öhman (D) 20/21
#23 Daniel Sylwander (C/LW) 21/22
#25 Joel Wahlgren (C/LW) Junior
#32 Max Wahlgren (C/W) Junior
#5 William Wallinder (D) Junior

Rätt ok stomme at bygga vidare på (tänker på HA nu). Hedman kan få fortsätta optionsåret, men detta innebär att vi inte har plats för Tommy E.

Norlinder och Wallinder får stå för potentialen och fylla junior kvoten bland backarna. Öhman tror jag kommer visa sitt rätta jag i slutet på denna säsong och nästa och kommer bli viktigt offensivt. Betyder alltså att 4 nya måste in eller förlängningar måste göras. Förlängningar av Hedberg och Berglund vore en dröm men det är inte realistiskt ifall vi är i HA.

Lundin funkar som andramålis men måste ha in ett riktigt ess här. Hanses måste vi släppa efter detta år.

Bland forwards så har vi bra möjligheter att bygga laget som vi vill och som passar vårt spelsystem. Rosdahl, Jellvert och Sylwander är alla bra spelare på HA nivå som passar in i vårt spelsätt. Alla är laglojala och vi vet vad vi får från dem.

Måste släppa Hagelin och Häggström och hitta mer speediga spelare. Dessa är de två jag absolut inte vill se förlängningar med.

Realistiska förlängningar: From, Forsberg, Björklund, med frågetecken för Björklund, men han gör sina mål och poäng och varit här länge så i en HA trupp tycker jag han borde få plats.

Förlängningar jag vill se men som troligen drar till högre ligor: JJ, Karla, Tambellini, Olofsson

Sedan har vi några juniorer som är svåra att veta ifall vi ska försöka behålla eller ej. LP, Wernblom, Åhström. Tycker nog att LP och Åhström ligger närmast, wenblom har inte lyckats hos oss eller hos Västervik och ser inte att han utvecklats som önskat.

Så kan nog bli att vi måste hitta ca 9 forwards till nästa år, men vore bra ifall vi kan förlänga med iallafall From och Olofsson till att börja med så vi har lite spets. Jobbigt om vi måste hitta 9 nya forwards och 6 av dom ska vara spets som går rakt in i första andra kedjan.

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Finns fler som borde förlänga med klubben.

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: 5-0 senast hemma

Sv: Silly season - 2019
jonsson: ja igen...blir svår match imorgon, Ais nollade oss sist så blir det samma inställning som mot Tik blir det inga poäng

Sv: Silly season - 2019
Rytter:

Nu blev det helt plötsligt väldigt tunt på backsidan.

« · 2019538 · »