1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481454 inlägg · 4078 ämnen

Forum

« · 1901417 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå ingenting...
S-vikaren: Det skulle inte förvåna det minsta om man gör sig av med Nylander dock. En fantastisk hockeyspelare på isen, men en energitjuv man nog gärna slipper hantera.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
S-vikaren:
Dålig koll på Nhl men visst borde d gå att byta bort om han gör kring 50p även denna säsong.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Toronto har efter Pittsburgh bästa topp 3 centeruppsättning. Kadri bör ändå ses en fullgod andracenter. Ett förbättrat försvarsspel och Toronto är absolut en stark kandidat till Stanley Cup-titeln.
Synd på Marleaus kontrakt. Ett år för långt. Det kommer innebära problem när man ska kontraktera ungtupparna.

Marner - Tavares - Marleau
Hyman - Matthews - Nylander
Kapanen - Kadri - Johnson
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
dempa:
Toronto är det närmaste jag kommer ett favoritlag i NHL, Matthews/Tavve känns helt klart gångbart. Kadri har jag inte så bra koll på men han skall nog duga som 3:e center
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Tavares till sin barndomsklubb, det är ju ändå coolt. Seriös contender nu trots att de tappar Bozak och J van Riemsdyk
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius:
Tror ”oviljan” mot Pantern är konstant. Fullmakter kan man ha fått för att man vunnit andra medlemmars förtroende. De som blivit utkuppade har inte presenterat några vettiga argument för sin sak hittills iaf. Istället lägger man ut ett barnungeinlägg på FB. Därmed inte sagt att jag står bakom den nya ledningen, men någon form av kvitto på hur de sköter skeppet lär komma framöver.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Ja att förbjuda journalister, hota medlemmar, och ha spök-fullmakter, får då mitt enkla sinne att misstänka att man har något att dölja.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Hade man släppt in media så hade vi vetat.
Nu valde man en annan väg...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Confusius:
Nya ledningen kanske läste i vårt forum hur oseriös de var förra säsongen och lydde rådet att kasta ur den gamla ledningen. Den gamla ledningen blev då sura och valde att fjanta på FB. Att de som pytsar in pengar vill ha någon form av kontroll på föreningen låter ju oxå vettigt i mina öron.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Definitivt! Är ganska säker på att klubben fungerar som pengatvätt, kasta ut dom med huvudet före, skräp!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Jag tror på AIK. 08:or kan det här med pengar har jag hört. Stockholmare är smartare än lantisar. Sen läste jag om Nya Karolinska: "Det kostar 1,2 miljoner att byta en dörr, 140.000 kronor för att flytta en vattenkran och 100.000 för att sätta upp en hylla".
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
”En metod som kan tolkas som rent utnyttjande av skattesystemet”, ang 9 månaderskontrakt. Ok så att skriva på 12 mån när man har råd med 9 är bättre....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
”En metod som kan tolkas som rent utnyttjande av skattesystemet”, ang 9 månaderskontrakt. Ok så att skriva på 12 mån när man har råd med 9 är bättre....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
AIK åker alltså på ett kontrollår och har ett kapital som nu ligger på minus 4,6 miljoner kronor.

Deras lösning på ekonomin är att gå upp i SHL, imponerande långsiktigt tänkande.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Gillar långa inlägg!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
SHL får beröm för att tillvarata sina intressen, vilket på ett sätt kan vara en rimligt ståndpunkt. Då får man räkna med att allsvenskan tar tillvara på sina intressen. Förstår inte varför SHL skall gnälla på det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gusse: Tack. Förlåt för ett långt inlägg, men jag blev förbannad. Nu är jag partisk då jag håller på ett lag i allsvenskan, men jag är rejält oroad för svensk hockey.

Då har vi inte ens berört division ett som behandlas som något katten släpat in.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Sant! Bra skrivet.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Linus Norberg har skrivit en "granskande artikel" som är så grund att det är löjligt. Den är skriven med det retoriska greppet "den drabbades perspektiv" där man låter någon snubbe från Västervik ensidigt gråta ut och sedan plockar man fram ett par saker som är negativa med avtalet.

Linus har gjort exakt noll för att granska det. Han har inte ens försökt förstå varför de kartellbildande klubbarna fått igenom avtalet. (För han är inte intresserad av att berätta sanningen, utan förmodligen är det en kombination av att få reaktioner och att springa SHLs ärenden). Någon form av intelligent slutsats har han i alla fall inte lyckats med.

Problemet som allsvenskan ställs inför är naturligtvis att SHL tar 95% av de tv-pengar som förhandlats fram. Inte 75% som fotbollen där skillnaden är 1 till 4, utan skillnaden är 1 till 19.
Därmed kan man förutsätta att det utan avtal skulle förvärra situationen ytterligare inom svensk hockey. De klubbar med någon form av rejäl juniorsatsning dräneras fullständigt på talangerna som går till de klubbar med NITTON gånger mer pengar och sedan lånas talangerna ut till allsvenska lag efter behag. Man tar spelarna i allt yngre ålder och den morot de allsvenska klubbarna haft i form av utbildningsbidrag när spelarna åker till NHL blir mycket mindre då de hunnit tillhöra SHL-lagen under fler år.

Kontentan blir att man slår sönder all form av juniorutveckling i allsvenska lag. Modo, Leksand, SSK, AIK, Västerås och Löven får inte längre någon som helst avkastning för att utveckla talanger. De lag som däremot gynnas är Karlskoga, Pantern, Oskarshamn och Västervik som inte behöver lägga pengar på juniorer och dessutom gratis får låna spelare från sina respektive närliggande SHL-lag,

Den bredd vi haft inom svensk hockey skulle slagits sönder och kvar är 14 SHL-lag som ensamma suger upp alla talanger snudd på gratis. Dessutom skulle den fåtaliga publik som kommer dessutom sannolikt tappat intresse för att se olika talanger inlånade på korttidskontrakt helt utan förankring i klubben. Och det i de klubbar som traditionellt har minst publik till att börja med för övrigt...

Avtalet är helt enkelt för att ge svensk hockey lite konstgjord andning efter det katastrofalt snedfördelade tv-avtalen. Det är i mina ögon en förutsättning för att svensk hockey ska kunna fortsätta stå sig stark internationellt i förlängningen.

Det kanske Linus hade kunnat beröra i sin artikel, men det hade krävt att man tittar längre än näsan räcker och inte bara skriver en artikel för att vina SHL-klubbarnas gunst. Det hade alltså krävt någon form av objektivitet som människan troligen saknar.
Men, det är klart. Det blir lite synd om de klubbar som konsekvent inte bemödat sig att försöka utveckla spelare själva och bara lånat in de som blivit över, buhuuuuuu...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Maffia metoder...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Sånt som händer när man låter Stenbeck ta en maktposition i föreningen...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Börjar närma sig och dom vet inte ens vars dom ska spela hemma matcherna nästa säsong, nyaste är att det KANSKE kan bli i Trelleborg.

Sen går man efter rapporter från Aftonbladet, Expressen, Mrmadhawk, Sydsvenskan och deras egna supporters så verkar det varit total kaos på mötet men är ju svårt och veta eftersom media var portad från styrelsemötet.

Men styrelsen verkar ju gjort precis allt från att hota att vänner till dom skulle dra in sponsring till att använda tvivelaktiga fullmakter för att medlemmarna inte skulle ha något att få säga till om och absolut inte skulle kunna byta ut styrelsen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jag förstår hur du menar med att dom får en del extra skit bara för att dom är dom.
Men jag vill nog hävda att kritiken kring hur man sköter sin ekonomi och organisationen i sig självt, ja allt utom det sportsliga typ, är befogad.
Man har gjort det grymt sportsligt. Men i övrigt är man glada amatörer som gör ett rätt halvdant jobb. Ja särskilt glad verkar man ju inte vara längre heller...

Källan är i mitt fall mrmadhawk på Twitter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno:
Hahaha skulle precis hoppa in till deras försvar, men avstår för jag är på så gott humör även denna dag. Pantern kommer kanske gå lite sämre denna säsong så kommer kritiken/intresset för dem minska. Var hitta ni artikeln?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Amitiel: Ja Pantern kör cirkus fullt ut...

Och nu lär väl inte Ivandrago hålla med kanske ;-) men jag tycker nog Pantern förbrukat sin förtroendekapital och bör tvångsnedflyttas om inte alla papper kommer in som dom ska i år.
Man visar gång på gång att man just nu inte har kompetensen i styrelse och ledning att vara ett proffslag.
Men jag är rädd för att HA (och antagligen SHL också) kommer visa sig för fega för att kasta ur dom utan regelrätt konkurs.
Det där eget kapital kravet verkar vara ett luftslott det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Underbart styrelsemöte av Pantern, öppna stark med att får visa inte sitta kvar i styrelsen kommer folk som ger dom sponsring dra och föreningen kommer gå i KK, är så man bygger förtroende hos supporters :)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey:
Jellvert är primärt värvad som center men öppen för att flyttas ut på en kant.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Jo, så är det nog. Ingen ny in, dvs. Samtidigt så sa de väl vid presentation att Jellvert och Sylwander inte var värvade som centrar. Kan minnas fel , men vill minnas något sådant. Det skulle betyda att Öhmans , Wahlgren, Pettersson, Tjernström med flera får slåss om kvarvarande.

Som du säger så är lag på papperet ingen garanti. Men kommer inte ifrån att de har så stort förtroende för övriga killar. En väldigt gambling skulle jag vilja säga.
Men jag kanske glömt bort någon som skulle passa bra som center.
De kan ju alltid också ändrat sig och tänker köra med Jellvert mfl som center. Vad vet jag liksom

- Johnson
-
-
- Häggström
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Domsjö:
Därav ”OBS”
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Att vara så positiv och samtidigt hålla på Modo gör mig ytterst tveksam till det här med nykterheten ;-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:
Glad sommar på er alla, har semester och känner mig inte det minsta melankolisk en kväll som denna. Nästa säsong tar vi steget upp :) (Obs nykter) ;)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
MorganaLefaey: Men, vi kommer inte att ha en ny center så det kravet får du släppa tyvärr.
Det största felet ifjol var spelsystemet. Vi hade bättre lag än vad vi presterade. Våra centrar gjorde nog mer poäng sammanlagt än Timrås centrar, så det argumentet håller inte riktigt. Det hade gått att lösa ändå.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
wolper: Kanske inte bestämma mig. Vill att säsongen ska starta för att stilla min abstinens. Samtidigt så vill jag dra ut på den tid som man faktiskt kan vara lugn eller som kollegorna säger: En normal människa.

Sen vill jag faktiskt att det inte ska gå igång innan vi har en ny center på papperet.
Står fast i att MoDo gör precis samma fel som förra säsongen. Multum med bra avslutare, men ingen som kan lägga passen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Ne nu får fan säsongen snart dra igång😉
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Henke & Zucca Summer Classics 2018: Norsken och Lunkan får med sig bl.a Chara och Sudden till Oslo i augusti. Foppa har ju alltid svårt att släppa klubban. McDonagh, Brassard, Niederreiter och Josi ställer även de upp. Kolla laguppställningen. Hyfsat gäng...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Jo jag tror inte han har nog uppsida offensivt för att slå sig in i NHL på det.
Ska du vara duktig defensivt dock är rörlig på skridskorna och ett bra första pass eftertraktat idag. Mer än att kunna crosschecka FW i ryggen framför mål.

Se bara hur många svenska backar som fick i draften. Och många av dom lever inte på storleken direkt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
WarEvryPractice:
Tack för historielektionen, mitt supporterskap byggde på text-tvsidan 377 samt matchreferat i Aftonbladet fram till hösten 2004 då jag bosatte mig i Övik. Brukade bli att man såg de slutspelsmatcher som sändes men inte så mycket mer.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno:
I JVM såg man att han även kan fungera som defensiv back, skall bli intressant och se om det blir hans ”fack” framöver.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
dempa: Ja baserade väl chansen på att få åtminstone testa på spel på det faktum att man verkar ligga där i nedre mitten. Och på hur mkt en som Dahlbäck får spela t.ex.
Det är alltså en snabb EP framtidsspekulering kan man väl säga. ;-)
Men Sellgren har en fantastisk skridskoåkning det kan ta honom långt.
Och sen vet jag ju som sagt inte hela deras talangpool men. Helt enkelt för det jag var inne på med att det inte är världens mest spännande lag för mig. :-)
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Tarasov: Ja, laget 2001-02 hade sjukt många fynd i sig. Spelare man plockat upp nerifrån som toklevererar. Speciellt Högardh, Tommy P och Pihl.

Många spelare från hockeygym också. Wennerberg, Janne Öberg och Micke P. MoDo tillverkade elitspelare av dem.

Sedan hade man knytit till sig några supertalanger. Tex Weinhandl, Jocke L och Hedlund. Hedlund blev förvisso aldrig någon storspelare.

Sedan hade man spelskickliga centrar, det får man aldrig tumma på. Främst Wahlberg men även Öhman och Hllinka kunde passa pucken. De är väl nåt sånt där lagbygge man ser ska kunna spela upp Modo igen. Hitta spelare på rea och sedan utveckla dem.

De var runt de här åren man började tokbomma med sina värvningar av utlänningar. Tänker på slagskottet Greg Johnston.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
mikenomad: ointressant lag säger han, erkänner att han har noll koll men tror ändå på en hyfsad chans att ta en plats? var ju lite roligt ändå :)
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Monno: Fantastisk analys av dig 😂😂

”Sellgren till Carolina, inget jätte tokigt lag men samtidigt ett av de mest menlösa och ointressanta enligt mig... Vet inte hur deras backlinje är, men nog ska det väl finnas en hyfsad chans att en dag få speltid där.”
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno:
De har en rätt bra backsida, men självklart plats för Sellgren;) Wernblom fick lira med J18 i VM och vara ass kapten där i våras. Han är sent född för denna draft så gör han 50p i allsvenskan denna säsong så löser d sig😀.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
S-vikaren: Hoppas verkligen Lukas kan får karriären i rätt riktning igen kommande säsong.
Från att vara svensken som går efter Dahlin typ och kapten i alla landslag till att varken draftas eller få spela turneringar med landslaget. (Nu är ju inget över för det ska man ha klart för sig)
Det finns makalös potential där och huvudet är ju inget fel på. Hoppas han kan få lite flyt i början av säsongen så kan nog kliven tas fort! Sen skulle jag tro att fysiken ställer till det lite också, han är onekligen lite liten och lätt än.

Sellgren till Carolina, inget jätte tokigt lag men samtidigt ett av de mest menlösa och ointressanta enligt mig... Vet inte hur deras backlinje är, men nog ska det väl finnas en hyfsad chans att en dag få speltid där.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Lukas Wernblom ej draftad. Jesper Sellgren vald utav Carolina som nr 166 i sjätte rundan.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
dempa: Vi får hoppas på det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: tror mest han vill pejla läget om nåt bra lag skulle vilja ha honom, vilket jag personligen inte tror då han börjat dala och dessutom är lite skadebenägen. tror inte han får nåt direkt attraktivt kontrakt och vänder hem, besked kommer efter 1 juli..
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: kompisars kompisar som känner någon heter ofta Molgan och tummar ofta lite på sanningen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Rogersson: Det kan vara så att han ändrat sig också. Framförallt med tanke på att för en gångs skull hade chansen på Stanley Cup och kanske fick blodad tand.

Sedan kan det vara ett utspel för att se om han kan få ett (eller flera) sista bra år där borta, både med chansen att gå lång och/eller pengamässigt. Dvs, om pusselbitarna passar så kör han och annars åker han hem.
Kommentera

« · 1901417 · »