1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482009 inlägg · 4079 ämnen

Forum

« · 1960324 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Pratade inte om bötesbeloppen, dom är exakta. Pratade om listorna som baseras på taxerad inkomst.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:
Ja men böterna på svenskan spelare är exakta utländska kan vara lite lurigt.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors:
Man får iaf ett spann även tidigare. Har för mig att Sylwander hamnade kring 40 000.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019 Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Brukar dom där listorna stämma fullt ut? Har för mig att det syns det som tas ut i som inkomst av tjänst då dessa är baserade på skatteverkets uppgifter. Sätter sedan klubben av stora delar av etsättningen till pension så syns detta inte här då de inte behöver skattas fram fören det tas ut.

Har för mig vi diskutetat detta tidigare här.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors: För ni som inte har Aftonbladet Plus
Modos löner

Johan Widebro VD Modo 958 194 kr
Michael Sundlöv Sportchef Modo 714 924 kr
Pär Styf Tränare Modo 618 086 kr
Daniel Sylwander Forward Modo 577 765 kr
Magnus Helin Mv-tränare Modo 555 628 kr
Oscar Hedman Back Modo 543 269 kr
Patrik Karlkvist Forward Modo 519 737 kr
Magnus Häggström Forward Modo 509 358 kr
Tobias Ericsson Back Modo 493 928 kr
Erik Hanses Målvakt Modo 466 408 kr
Thomas Wågström Materialförv. Modo 432 880 kr
Henrik Björklund Forward Modo 400 608 kr
Björn Hellkvist Tränare Modo 335 016 kr
Victor Aronsson Back Modo 334 441 kr
Karl-Bertil Nordin Materialförv. Modo 327 521 kr
Joakim Hagelin Forward Modo 319 942 kr
Tommy Enström Back Modo 311 435 kr
Jonathan Johnson Forward Modo 271 744 kr
Kristian Jakobsson Forward Modo 265 754 kr
Victor Öhman Forward Modo 254 075 kr
Lukas Wernblom Forward Modo 241 727 kr
Kelle Jellvert Forward Modo 236 086 kr
Tim Wahlgren Forward Modo 235 488 kr
Johan Eriksson Forward Modo 199 060 kr
Sebastian Walfridsson Back Modo 122 114 kr
Victor Berglund Back Modo 117 948 kr
Anton Karlström Forward Modo 96 652 kr
Tom Hedberg Back Modo 90 822 kr
Oskar Pettersson Forward Modo 34 631 kr
Tobias Enström Back Modo 0 kr
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors:
Har vi haft några avstängningar de två senaste åren? Utifrån det lan man avläsa den faktiska lönen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Ritola bäst betald, 2a Panterns klubbdirektör :)

kollar man bara på spelare så har Leksand 3 av top 4 bäst betalda.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
hanzon: Kan du inte se listan? Mattias Ritola.
Det är 2017 års löner
Dom här hade lön hela det året från Modo
Hedman
Berglund
Tommy E var skadad så har nog mer lön egentligen.
Tobias Ericsson
Walfridsson
Björklund
Karlkvist
Karlström
Jakobsson
OP
Wernblom
Wahlgren
Hanses

Dom här hade lön från Modo i nio månader.
Häggström kom från Malmö
Victor Öhman kom från Västervik
Låst ämne

Sv: Apropå ingenting...
Idbyn: kul leder med 4-1 efter två nu mot Rögle
Kommentera

Sv: Silly season - 2019
hanzon: Troligen Ritola har för mig att han tjänar 140 000kr i månaden.
Låst ämne

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Håller med, Meen sitter och ser LHF-VHL och jag saknar intensitet och skickligheten. Hoppas vi kan samla kraft och lyckas med att ta oss tillbaka inom några år.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
U16 Har börjat bra mot Rögle. Man har ett par riktigt bra spelare och ett bra pojklag brukar innebära en bra årgång på hockeygym...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Hmm. Det är fler skott i matchen AIK-Leksand än sammanlagt i de två SHL-matcherna. Jag kan tycka att hockeyn är roligare i allsvenskan, även om spelarna såklart är mindre skickliga.
Kommentera

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors: "Han tjänar överlägset mest i hockeyallsvenskan" Vem?
Låst ämne


Sv: Silly season - 2019
Eller: får nog rätta mig själv, hittar bara att matcherna sänds på ”svenskhockey.tv”
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Jag tror att finalspelet visas i tv.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
pean:

Var någon här som klistrade in länk till stream tidigare. Tror inte dessa sänds på vanliga kanaler utan endast stream.

Final helgen kanske sänds.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Går detta att se på färgteven?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Verkar bli totalt 7 juniorer med erfarenhet från A-laget som förstärker j20.

Hoppas dom tar chansen att skapa en rolig avslutning på säsongen.

Blir att följa j20 nu för att se hur de sköter sig där. Gå för guldet nu i j20.

J18 borde rimligen bli starkare av detta också då vissa spelare spelat i bägge lagen.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:

Det är vad jag gissar på. Omöjligt att veta då inget är 100% offentligt.

Men tror det vara lite prestige att behålla Hedman för att ha en lokal rutinerad att bygga kring.

Karla har ju förlängt så rimligen har han ökat och finns nog med där i topp. Till karla och björka försvar så producera ju bägge poäng så dom är värd en del pengar.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Hoppas vi klarar oss kvar och att ni snart är där ni hör hemma, forza västernorrland!!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Vet ej om det är hans andra eller tredje säsong, men minns ej att han fått ett skott från blå förbi täckande back ännu. Men löneligan, är Hedman, eriksson m.fl. dyrare än Björka o Karla?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Heyerdal: Så tror jag också utvecklingen blir tyvärr. Inte blir det jättemycket bättre heller med direkt upp och nedflyttning heller, dom nya lagen från AS upp i shl brukar väldigt ofta hamna sist i serien första året vilket med det upplägget gör att man åker ur efter första säsongen.

Skillnaden mellan AS oc SHL är helt enkelt för stor för att det ska kunna gå att lösa på något bra sätt, jag tror att man måste börja prioritera allsvenskan mer både medialt och ekonomiskt annars är risken att man cementerar allsvenskan som en farmarliga.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Får jag bara flika in lite i eran diskussion, men jag tror inte Eriksson är jättedyr av 2 anledningar.
Han dumpades mer eller mindre av AIK vilket bör peka på att Modo ändå inte betalde allt för mycket i den övergången.
Sen för det andra så betyder alltid längre kontrakt en billigare månadslön eftersom spelaren i fråga (speciellt i högre ålder) säkrar upp inkomst över en längre tid och får då sänka lönen rejält för den försäkringen.
Men hur som helst så går det inte att ha avlönade spelare på bänken.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo: ändras inte reglerna tror jag det blir svårare o svårare att gå upp, blir Tik o Mora kvar vilket är troligt kommer de att förstärka sina trupper rejält, pengar ramlar in från cmore till alla lag i shl, runt 45 mille, så hur ska en allsvensk förening kunna konkurrera med sina lågbudgetlag , visst historien har visat att det gått det är vi väl medvetna om men det var innan cmore höjde ersättningen, Karlskrona hann inte etablera sig o åkte ur mot Tik, vi åkte ur trots att vi var spelmässigt överlägsna så visst finns chansen men definitivt minskar den
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:

Självklart är det så, den som skrev 3-år med honom gjorde det största misstaget. Men faktum är ju att han var rätt bra i början i modo, men ändå riskfyllt att skriva 3-år med en äldre spelare så tidigt. 1+1 hade räckt gott.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Jag tycker att det stod klart att vi saknade en 1:a center rätt tidigt och jag tror säsongen kunde blivit en hel del bättre med en ledande center runt jul.
Bättre placering hade betydd mer publik och intäkter, kanske även i slutändan några fler hemmamatcher vid ett avancemang i kvalspelet vilket stärker upp för ytterligare förstärkningar av klass nästa säsong, framgång föder framgång och jag har aldrig trott på att det är bättre att bromsa sig ur en uppförsbacke än att investera för framtiden.

Får Modo behålla alla juniorer och om vi får in en riktigt bra målvakt och minst en riktigt bra center så bör man ha en riktigt bra chans att vara med i toppen nästa säsong och då vill jag att man verkligen går för det fullt ut!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Är detta enbart spekulation, angående lönerna? Finns det officiella siffror på vad våra krigare tjänar`? Eriksson får ju alltid skit här på forumet för sin lön/prestation. Den som borde hängas ut primärt är ju den sportchef som skrivit kontraktet, man jan ju inte rå för vad man tjänar, oavsett insats.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Tarasov:

Hedman, Häggström, Eriksson, hanses, sylwander är nog de överlägset dyraste. Björka och karla snäppet efter.

De vi betalar mest till skulle behöva vara mer ledande.

Undra vad Eriksson kostar per minut eller poäng. Mår illa av att tänka tanken.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors:
Kring 1200-1300
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Förra året gjorde vi en vinst på 2.2m, men det kanske var en dröm det med? Året innan var väl 4m plus.

Det jag pekar på är att du inte har en aning hur det ser ut i år, vi får facit senare. Men med ditt sätt att resonera bör vi göra en vinst på ca 2m eftersom vi inte har satsat i år och vd har ju aviserat att bygga eget kapital är viktigt eftersom kraven ökar. Och att värva in endast en center är väl ingen satsning, det hade inte gjort oss till en utmanare i år, vi hade behövt förstärka mer än så.

Sedan har vi ju faktiskt ökat kostnaderna på målvaktssidan, lundin är nog dyrare än Edman.

Blir intressant att se senare hur mycket pengar som fanns tillgängliga för satsningen du pratar om att vi misslyckats med att göra i år.

Bättre att nu bygga på det egna kapitalet och satsa vid rätt tillfälle istället för att slänga pengar i sjön.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:
Ja frågan är hur man man utnyttjar sina pengar, skulle man se de faktiska lönerna så gissar att en 3-4 spelare skulle åka på en orkan av kritik...
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Haha no’n taken!
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe: Vi hade 2330 som sämst. Det måste ha varit minst några hundra som har köpt matchbiljetter och företagsbiljetter . Hur många årskort var sålda?
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo: Aha, är det du som är Daniel kindberg, nice Mr Kindberg. MoDo behöver trolla, kan du hjälpa oss, obs dåligt, men ment som ett skämt, no offence
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors: Glömde skriva att Lövens ståplats kort kostar 995 -1695
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Att tro att man gör 2-3 mil. plusresultat i allsvenskan är att dagdrömma för många klubbar, att värva en 1:a center kostar ofta inte mer än 75tkr/mån max vilket gör att man inte behöver mer än en halv milj inkl. sociala avgifter, försäkringar, pension etc. För att kunna stärka upp ganska ordentligt en bit in i serien, en halv miljon + är nog ändå mer än vad en del klubbar ens gör i redovisningen.

Vad jag hört så har man aldrig inkluderat spelarfonden denna vinter när man snackat förstärkningar utan att man budgeterat för förstärkningar med eget kapital.

Nä jag har inget intresse av att förvalta din ekonomi, räcker med att jag sitter som stf platschef på ett kontrakt i nordens största företag inom drift och underhåll med en orderstock 7 miljarder 2019 så jag har redan fullt upp med den biten.

Men sen som du säger så har Modo redan en förmodat hög budget (såklart svårt att veta när man inte suttit med vid förhandlingarna) och att det nog är en viktigare diskussion varför man (misslyckas?) med en förmodad hög spelarbudget?!

Bättre scouting är ett steg i rätt riktning, kontinuitet på tränarsidan en annan.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Från Hörnefors: utan att veta, gör inte alla lag så, räknar in alla säsongsbiljetter som folk på plats? Tycker det är oerhört tomt på vissa matcher, men många kanske är på toa eller i baren
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Lövens säsongkort kostar 3000 och uppåt och dom sålde över 2500 st i år och alla får 10 kompisbiljäter att ge bort. Dom räknar alla säsongskort varje match än fast det är många som inte går varje gång (en del skulle inte ens gått på hälften av matcherna om dom inte hade säsongskort) , det gör att dom får över 3500 pers i statistiken varje match, när det ibland inte är mer än 1500. Vet ej om dom tjänar på det men dom får säkert mer sponsorer p.g.a åskådarstatistiken.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:

Ja det var ju också en tolkning av dynamisk prissättning =)

Nej så klart ska man inte kunna behöva betala mer, priserna börjar ju enligt standard prissättning och för varje nivå man når tillsammans sjunker priset så den enskilda tjänar och har ett incitament att locka med fler till matchen samtidigt som klubben tjänar ju fler som bokar biljetter.

Är ju bara att räkna på detta så man hittar hur modellen ska utformas så en lämplig summa går tillbaka till åskådarna per nivå samtidigt som klubben får de intäkter som behövs.

Skulle gärna se att man provar liknande saker iaf, man behöver ju inte ha dessa modeller varje match utan man börjar ju såklart med väl utvalda matcher baserat på historik och statistik, där har man ju väldigt lite att förlora dessutom.

Sedan finns det sidoeffekter som kanske inte är mätbara, publicera trappan på hemsidan. De som bokat kommer gå in väldigt ofta och kolla hur det ligger till. Detta kan användas som argument till sponsorer då det leder till ökad exponering osv. Publicera denna på facebook och social medier så det blir lite drag kring modo.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Vet mycket väl vad som är sagt och inte i media. Men det intressanta är ju hur det faktiskt ser ut. Svarta siffror kan ju vara vad som helst 50 kSEK t.ex, och med detta får man inte mycket till satsning.

Angående sundlövs uttalande så kanske han syftade på fonden och inte spelarbudgeten som var lagd, ifall så är fallet tycker jag det var helt rätt att inte använda denna i år då chansen till avancemang var obefintlig.

Min fråga är hur du så tvärsäkert kan uttala dig att det inte har satsats, man måste också ta med ökade kapital kraven i beräkningen annars kan det bli jobbigt om man inte når sportslig framgång.

Jag tycker att budgeten är tillräcklig för att tävla och ligga i toppen på denna nivå, att vi sedan inte fått valuta för pengarna är ju en helt annan diskussion, kanske till och med en viktigare diskussion. Om vi inte kan säkra att vi får valuta för pengarna vad gör då säg 5M extra i spelarbudget.

Och nej jag tror inte du förstår ekonomi, skulle inte anförtro mig min privatekonomi till dig då det finns uppenbara tecken på lyxfällan beteende.

Vi får väl se senare i år när man gör bokslut hur mycket som fanns att satsa, med dina uttalanden räknar jag med att vi går minst 2-3M plus i år ifall det skulle funnits pengar som du påstår hade räckt till en vettig satsning utan att äventyra ekonomin.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Ist för att sitta och chansa eller försöka få det att framstå som att jag inte vet vad jag pratar om så föreslår jag att du gör liiite egna efterforskningar innan du ger dig in i en disskussion!!

Läs Videbros uttalande från 22 feb där han säger att Modo kommer göra svarta siffror denna säsong.
Sundlöv klargjorde dessutom ganska tidigt, innan man skeppat Elvenäs och Wahlgren att det fanns bra med kapital att förstärka med en 1a Center men att man inte hittade vad man sökte så Modo hade gjort svarta siffror även om man behållit det 2 ovan nämnda!!

Nä jag har inte full koll på modos ekonomi men det går att efterforska sådant ganska lätt på nätet eftersom mycket är offentliga handlingar, pröva vetja!

Jag är definitivt inte nöjd med att Modo kommer harva i AS för all framtid och vara en plantskola till Luleå, Skellefteå och alla andra shl klubbar bara för att vi ska ha en stark ekonomi.
Mina förhoppningar är att Modo fortsätter vara ledande i Sverige att ta fram talanger från hockeygym, att man har en stark och tydlig målbild att gå upp i shl relativt snart och att man scoutar och värvar för att kunna utmana om platsen varje säsong det är möjligt samtidigt som man har kontroll på ekonomin.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Fast med dynamiska priser, är vi bara 10 pers där så kostar det ju en miljon per skalle, ingen vågar gå då, haha

Jag har ingen fakta, men kommer det inte några hundra extra om vi gjort en kanon-match innan? Ställ Foppa på ståplats varannan match, så väller det in folk i ladan
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter:
Skall nu droppa en SC jag är sugen på... lär inte bli så poppis men kör ändå🤷‍♂️😀. Byggde pantern ull en utmanare två år i rad men fick aldrig göra ett ärligt försök pga att de fick sälja ut laget.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
puffe:

Pratar inte om gratismatcher utan pratar om att försöka locka nästa generations besökare till arenan. En match ska alltid generera intäkt, det gör ju 1kr matcherna också eftersom sponsorerna skjuter till beroende på antal åskådare. Men tror det skulle vara intressant med dynamisk prissättning där vi tillsammans kan påverka priset. Billigare för varje individ samtidigt som klubben tjänar mer.

Att vinna hockeymatcher är så klart en stor del, men faktum är ju att vi gått bra på hemmaplan och det har inte synts så tydligt i antal åskådare. Så kanske dags att kolla lite på prissättning och alternativa modeller.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Gavelo:

Så du vet redan vårt ekonomiska resultat för i år, spännande!

Hur mycket extra kan vi satsa på truppen denna säsong t.ex? Hade vi gjort svarta siffror om vi inte skeppat Carnestad, Eriksson, Wahlgren och Elvenes?

Lätt att sitta och snacka om satsningar när man har noll insyn i ekonomin eller behöver ta ansvar för dessa satsningar. Dessutom höjs kapitalkraven framöver så det är smart att bygga buffert när det går.

Skulle vara intressant att höra från dig hur satsningen du pratar om ska se ut ifall vi inte ska göra en aik och gå all in, samt hur mycket extra du tror det finns över för att göra en sund satsning. Skulle en spelare extra hjälpt detta lag i år, och skulle vi haft utrymme för det?

Själv är jag nöjd att vi vårdar ekonomin och har en spelarbudget i toppen och samtidigt gör svarta siffror. Våra juniorlag håller bra klass och det är nog inte gratis heller. Detta skapar en stabil grund att bygga på. Är gärna kvar i ha bara klubben sköts sunt om alternativet är att riskera degradering om man missar att gå upp.
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Rytter: Intressanta förslag. Fast risken om det blir för många(jippo-matcher, gratis mm) är väl kanske att många väntar med att gå tills nästa 'gratis-match', fast allt är väl värt att testa. Bästa receptet trots allt, Vinna , vinna o vinna. Vinner vi 15 raka i inledningen av nästa säsong så lär det komma folk
Låst ämne

Sv: Silly season - 2019
Nucky: Självklart ska vi alltid producera egna spelare, tror ingen MoDoit säger emot det. får vi in 2-3 i A-truppen varje år är det guld värt. Men jag tror inte det räcker och hur många SHL-mogna spelare orkar idag vänta 3-4 säsonger innan man byggt upp ett lag som kan ha styrka att gå upp. Jag hoppas jag har fel, men går det över huvud taget att bygga upp ett lag i lugn och ro, när t.o.m 5åringar har egen agent? Ska vi gå upp(vilket jag hoppas är ett mål) måste vi nog investera i några etablerade seniorer.
Låst ämne

« · 1960324 · »