bengt88: Vad fan händer? En solklar utvisning på en Lövenspelare, men båda domarna får hjärnblödning. Istället gör Pooley mål då backen som skulle försvara tappat klubban som exceptionellt tydligt slogs ur hans händer.
JoJo2613: Jag för mindre än 48 timmar sedan i Timrås bok: ”Har en idé på värvning till er: Erik Walli Walterholm! Tror han kan ta nästa kliv under Jokinen!”
Silly: läser man hela artikeln så verkar det vara en mycket reko kille, rubriken kan lätt missförstås, han peppar alla både på träning och match samt är helt och fullt medveten om varför han är här.
Smurfen: Björn Edlund var ju med på dagens lunch snack i MoDo channel , har Gradin varit med på något sånt snack efter att herrarnas säsong tog slut ???
Nucky: Man blir bara glad när man hör Widebro berätta om framtidens tankar å det jobb som kommer att läggas ner för att vår älskade klubb skall ta ytterligare steg framåt !!!
Blev prat om gamla stubben och intro också , där Välkomnar han idéer om hur det bli bättre !! Så ni som sitter på bra idéer om hur introt kan bli bättre så lyft dom till MoDo !!!
{9315}: Vi och Malmö låg i botten ifjol gällande budgeten. De skulle öka sin marginellt så vi bör dra ifrån i den aspekten iaf och placera oss något närmare mitten jämfört med resten av ligan. Spelarbudgeten lär inte belastas på samma sätt av utköp som ifjol heller, så på förhand tror jag vi har det relativt gott ställt.
Gillar att vi går in med ett sånt här tankesätt också: ”De som vinner SM-guld är inte de som lägger mest pengar på spelarbudget, det är konstaterat. Man måste bygga en stark och stabil verksamhet, säger Johan Widebro.”
Padrone78: 10% innebär nånstans i storleken 5 miljoner mer i spelarbudget. alla nya tv-pengar läggs inte på spelare utan kommer läggas på annat, bland annat men inte uteslutande större sportsliga organisationer för herr och dam.
räknar med 6 miljoner mindre i intäkter där 3 är från kommun och 3 är från nhl-pengar som modo räknar med 0 detta år. resorna blir 1,5 miljon dyrare. utöver det investeringar i arenan som ljus och ljud (äntligen)
Av Widebro fick vi då veta att spelarbudgeten blir 10% högre nästa säsong.
Mycket som kommer att hända är positivt. Ffa gillar jag ur ett ledarperspektiv hur klubben förankrar brett när man vill göra ändringar. Tex så ryker puben bakom klacken som många här inne varit inne på. :)
Gavelo: Att Luleå kunde vinna guld även med Glader som tränare säger lite om deras överlägsenhet på spelarsidan. Glader är en glad och trevlig kille, men han är nog den sportchef med minst hockeykompetens vi haft de senaste >40 åren. (Sedan kan ledarskap, goda kontakter och annat såklart göra honom till en bra sportchef trots renons på hockeykunskap).
Det som stör mig kring de som skriker mest om orättvisor är att det finns någon uppfattning om att de som går och ser herrarnas matcher per automatik ska vara intresserad och ska fylla arenan även för damerna. Jag kan tycka att det främst är de som skriker om orättvisor som ska stå upp och bana vägen genom att gå på deras matcher, skapa ekonomi, höja kvalitén genom att föra in mer resurser till damidrotten.
Min gissning är att de som hörs i debatter kring löneskillnader mellan damer och herrar inte går och ser hockey (eller fotboll) överhuvudtaget (inte ens herrarnas matcher), så ett bra första steg är att de köper årskort och tar första steget att höja kvalitén genom att tillföra resurser.
Det är ganska enkelt att tycka och skrika om orättvisor när man själv inte går på matcher överhuvudtaget och ha åsikten att det är andra som ska fixa detta.
{10015}: Förra säsongen avslutade Liiga finalen 27 april, med Tappara i 4-1 vinst i matcher. Så i senast i början på maj då kanske. Liknande datum för NL.
Bad_Brett: Drar man det till sin spets så går svenska lag alla back på att utveckla pojkspelare och juniorer också. Det är en ren förlustaffär. Enligt ditt synsätt är det snudd på kommunism att hålla pojklag och spela i juniorserier.
Tarasov: De flesta dussinlirare 18+ ligger på runt 13-20k/mån.
Stjärnorna i Luleå har jag ingen koll på, men andra "toppspelare" ligger mellan 22-27/mån. Många får dock boende från klubben. Men ingenting man blir rik på.
Utöver detta har jag fått höra att Karlskogas norsk Bakke Olsen har runt 37-38k/mån. Med tanke på hans leverans är det en sjukt bra värvning av BIK. 8 poäng på 4 matcher i slutspelet nu
Bad_Brett: Vad tjänar de i damlaget? Gissar att vi talar mkt låga summor om ens några alls. Att man ger ett damlag samma förutsättningar som ett J20 lag tycker jag är rimligt, och bra för hockeykulturen.
Greg P: Ett vettigt inlägg. Hela poängen med en marknadsekonomi är att låta kunden bestämma vad denne vill lägga sina pengar på. T.ex. skulle hellre betala 500 kr för att gå på en herrmatch i ishockey än få 500 kr för att gå på en dammatch.
Å andra sidan går jag mycket hellre på en cheerleading-tävling med kvinnor än män. Samma sak gäller simhopp, gymnastik, konståkning, dans etc. Kulstötning och tyngdlyftning not so much.
Skrapar man lite på ytan inser man dock att det är exakt samma identitetspolitiska narrativ som vi är vana vid. Dvs "alla skillnader mellan kön, etnicitet, gener etc. är alltid ett resultat av ekonomiska orättvisor". Man försöker få det till att de höga lönerna inom herrishockeyn är ett resultat av orättvisor och att enda sättet att rätta till problemet är att investera mer pengar i damishockey. Men argumentet att "kommunens investeringar i ishockeyn skapar turism" gäller inte för damishockeyn. Tvärtom bränner man pengar för att på konstlad väg jämna ut skillnaderna.
Det är kamouflerad marxism och planekonomi. Tillhandahåller du en tillräckligt bra produkt så kommer folk betala för den, oavsett om du är man eller kvinna, gay eller svart.
Vill folk inte betala finns det andra sätt att tjäna pengar på. Gissar att det är bra mycket lättare för brudarna att bli miljonärer på OF t.ex. Tillgång och efterfrågan.