1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 499236 inlägg · 4183 ämnen
« · 2685329 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
modomille: Jo, men då ska de vara riktigt bra på det och inte vara för långsamma, för dåliga passningarspelare osv.
Kontentan är att de som kommer från andra sidan har en tendens att överskattas rejält.

{5647}: Förstår vad du menar men finns fortfarande "sarg ut backar" som gör det bra i SHL, C Folin, Engsund, Granberg mm.

Gavelo: Jag är lite orolig för sådana som Hägg. Man får liksom flashbacks gällande Douglas Murray. Stora, tuffa och lite orörliga backar brukar ha det jobbigt. (Om man inte får spela hur långt över gränsen som Frögren och Rahimi).

Gavelo: Visst har han knappt miljonen/år i AHL nu och nog hade Modo kunnat lägga upp lite mer än det?

Sen kan han väl få nytt kontrakt om han har varit tillräckligt bra.

{10595}: Norlinder… jag tror inte han ger upp NHL drömmen riktigt än.
Hägg skulle givetvis vara en general defensivt, men jag frågar mig om Modo verkligen skall satsa pengar på att plocka in en sådan typ av spelare när det borde gå att hitta mycket billigare alternativ som är nära på lika bra.

{9315}:

Norén fick återigen mest speltid (18:25)av backarna när Mora besegrade DIF igår.
Senast spelade han 33 minuter varav 5 minuter mer än närmsta back.
Uppenbarligen litar Daniel Hermansson blint på honom.

Vi är i starkt behov av mer spelskickliga backar och han är dessutom en talang från bygden som gått genom MoDos J-lag.
Han behärskar Moras hockey fullt ut(vilket påminner starkt om hur MoDo spelar) och tror han är redo för nästa steg med finaste klubben i SHL.
Visst gör han misstag ibland men det tror jag Karlin kan hjälpa honom slipa bort samtidigt som han själv mognar och växer både fysiskt och mentalt.
Han bär rätt mycket puck och många uppspel går via honom, då granskas man också hårdare och misstagen syns tydligare.

Tror både Folin och Berg kommer vara efter honom i hierarkin framåt hösten.

Trilske: aha typ som MoDo då. Misstänker att det även där gynnar Kommunen. Inte så att Färjestad kostar 50miljoner utan att de får tillbaka stora delar, om inte allt på andra inkomster kopplat till ishockeyn

SPOODI:

Kommande fem åren.

Smurfen: kan ju inte få 50millar per säsong?!

Sv: Silly season
{9315}: Hoppas Hinken jobbar med att förlänga kontrakten med glade dansken och Näsén.

Färjestad får lite pengar av sin Kommun också !
Uppladdat:

500x0-screenshot20240405-162000chrome.jpg

Shangattay: Hinken borde ringa hem både Norlinder och Hägg.

{5647}: Bromé gick ut i en intervju nyligen och menade att om det inte vore för Covid-säsongen så hade han än idag spelat i NHL.(Har 26 matcher/2poäng i Detroit)

Hans självbild känns lite skev mot verkligheten.

JonathanF: vi har inte råd att ha Brome på 300k i månaden. Någon annan får ta över hans kontrakt men det ska inte MoDo göra

Tycker att MoDo bör hugga på Brome om vi får chansen. Han har förmodligen gjort något utöver det sportsliga som satt han i denna sits och har en medioker säsong bakom sig. Dock så vet vi vad vi får och om det står mellan han och en obeprövad nordamerikan så är valet lätt för mig. Sen så ska MoDo inte ta över hela kontraktet, utan Örebro får stå för en del av lönen.
Tror att nästa säsong kommer bi tuff för Örebro och jag är förvånad om de slutar på slutspelsplats. Oklart om Karla gör någon succe, utan det verkar som att han är beroende av kedjekamrater som kan ge han ytor.

{9315}: Holm kan ju vara SHLs sämsta kontrakt han har varit klappkass hela säsongen så den är rimlig. Brome verkar vara lite knepig allmänt när saker inte flyter på.

KB: pensionfrågan är definitivt en del men det finns något annat begravet, vet inte vad.

brome är inte vad modo behöver personlighetsmässigt men han hade varit ett tillskott som spelare.

Gavelo: Ja, de har absolut underpresterat men kan såklart handla om annat också. Både var väl inblandade i stämningsansökan mot Örebro också angående pensionerna, men tror just det låter mer dramatiskt än vad det faktiskt är.

Gavelo: Bra fråga. Jag tror inte att det är så enkelt att de inte kommit upp i förväntad prestation, utan det har varit lite konstiga vibbar främst kring Bromé.
Varför bänkades mer än bara i en match annars? De borde väl kunnat tas till nåder inför den avgörande matchen mot Luleå, men inte ens där fick de en sportslig.

M Horava:

Minns att han ville droppa handskarna mot dickinson när vi mötte dom borta, såg ut att vara i rejäl obalans.

KB: Har dom underpresterat eller vad ligger bakom?

KB: Bromé har uppenbart tjeckiskt blod i kroppen. Såhär i efterhand borde Örebro gett honom ettårskontrakt och förhandlat om ett nytt varje år.

Gavelo: Fyra år kvar på Bromé á 300k/mån. Grattis Örebro. De får väl ringa Nubben eller nåt och höra om han fortfarande har tillgång till Håves kassavalv.

Trilske: Tro vad som ligger bakom det beslutet?

Örebro har alltså meddelat Bromé och Holm att de inte är välkomna när laget återupptar träningen på måndag.

Fyra fina år kvar på bromés kontrakt.

puffe: det är ju det som är charmen men Leifby ju

SPOODI: Haha, jaha!
Ah ja jag skrev som sagt bara dit namnen, du får sortera dem i ditt huvud 😁

Bad_Brett: Tycker tvärtom. När Leifby är förbannad och hånar etablissemanget från bonnhåle-perspektiv skriver han väldigt bra

Koff:

Finns ju en del alternativ nu än vad det gjorde under säsongen.

Tror Fagervall ansågs vara en perfekt korttidslösning i sluttampen av säsongen när stråhle uppenbart tappat omklädningsrummet.

Fagervalls styrkor ligger ju trots allt i att få ihop gruppen, så tycker ändå det var rätt att gå efter honom.

Men tror inte man såg honom som någon långsiktig lösning utan är nog mer spänd på en tränare som hedberg till exempel.

SPOODI:

BRA... MoDo... passa på att smida medans järnet är varm!
När laget blir hetare och hetare...
In med ett nytt starkt namn nu.. så kommer det att ta fart på försäljningen.

Gavelo: stör mig på att du har blandat sida du har skrivit. nNäsen-Bernhardt nRundblad-Winberg nnBorde skrivit Rundblad på samma sida som näsen då båda är rightare, mer det jag menade ;)

SPOODI: För mig får leftarna stå till höger, inte det mest optimala i offensiven men klart bättre i defensiven då man enklare kan behandla pucken efter sarg i egen zon.

Greg P:
Stråhle blir ny sportchef!
Rahimi blir ny målvakstränare,
Leif Ivar Karlsson blir ny tränare!
GW Persson ska skriva ny spelbok
Kentää ska bli stånd föreståndare i butik.
George ska dricka grogg!

SPOODI:
Enligt Gradin skulle Jonsson och Kilpinen lånas ut till allsvenskan.

SPOODI: kan ha fel men tror dom har kontrakt, eller ska få kontrakt, och lånas ut till allsvenskan

SPOODI: någon som vet hur det ser ut med kontrakt för våra 04or som varit i J20? Tänker främst på Jonsson och Klipinen som har spelat lite med A-laget. Har de kontrakt? Misstänker att ingen tar plats men hade varit intressant och veta

KB: EJK är nog precis den spelaren som skulle köpa en mindre roll. Han verkar vara en prestigelös kille som sprider bra energi oavsett hiearkin i laget.

Theo - EJK - Sebbe känns på förhand som en vass fjärdekedja

Dundee: Gradin pratade i Modo Channel om att man tyvärr måste hålla vissa spelare på halster medan man väntar på vissa andra besked. Känns som att den enda i fjolårstruppen de orden passar in på är Folin.
"1-2 backar" och "ev en ytter till" kan då tolkas så här:

En toppback ska in till varje pris. Sedan väntar Modo på besked från någon back som de anser att det är värt att vänta på (typ Norlinder eller Hägg). Får de in honom ryker Folin och det blir ingen mer ytterforward. Annars erbjuds Folin ett billigt kontrakt och backpengarna satsas på en bra ytter istället.

Bad_Brett: förhandlas med folin, han kan få kontrakt beroende på vad som händer i övrigt

som jag har förstått det, kan absolut vara fel, levande dokument som hinken älskar att säga, så kommer modo lägga så mycket pengar som krävs på två centrar - ersättare för josh och vad som skulle ha varit roma - och en back som ska vara nummer ett. det är absolut prio, av förklarliga skäl

blir det pengar över efter det kommer det att läggas på en ytter och en back, om det finns spelare kvar då som är intressanta, beror såklart på hur snabbt dom tre viktiga blir klara (eller om man får en kalasdeal med någon som det inte går att tacka nej till). har förstått det som att modo inte vill bakbinda sig just nu så att man står och inte har råd om rätt center vill till modo.

jag är övertygad om att det blir en ytter åtminstone, har svårt att se att alla pengar läggs på c+b. här kan jag också tänka mig att det beror på norlinder eller byström som mycket väl skulle kunna vara den andra backen som värvas, men det är mina spekulationer. kommer inte bli förvånad om det blir en toppback+byström.

kan också bli så att folin signas oavsett och blir årets wahlberg, niondeback. karlin älskar honom, han är billig, allt är relativt såklart, och han är inte personen som grinar för att han inte får spela, utan han tränar istället på och pushar. blir det ingen ytterligare back utöver toppbacken så är folin åtta istället.

det är också därför det är lite flyktigt när hinken och karlin pratar om hur många som ska in och att dom säger lite olika. det beror helt enkelt på :)

Gavelo: får grov OCD när du inte skriver alla leftare på ena sidan och rightare på andra

Bad_Brett: Det senaste är att man för diskussioner. Omtyckt spelare av ledare och i gruppen. Godtar han en plats 7-8 så känns det okej för mig. Blir nyfiken på EJK också då han skaffat hus i Övik. Lite samma där att jag skulle kunna tänka mig att behålla om han köper en mindre roll.

{9315}: Folin har väl inte kontrakt? Lite suspekt att man inte gått ut med att han lämnar, men likväl saknar han kontrakt.

{9315}: Norén tror jag inte tar plats, tyvärr.
Han gör fortfarande för många misstag och är lite för tunn, han skulle förmodligen utvecklas bättre med en säsong till i Mora (om dom nu inte går upp)
Jag skulle säga att Hinken behöver värva 2 backar för första backpar.
Ny- ny
Näsen- Berna
Winberg- Rundblad
Berg

jonsson: Tror ändå de kommer stå sig bättre än vad många tror. Ingen Brynäs eller HV71 men säkert topp-6 och med och bråkar om en plats upp. De hamnar inte i någon ekonomisk kris direkt.

jonsson: filander är ett tapp, men annars... dom bra spelarna lämnar ändå, dom som inte är bra behöver lämna för att dom ska kunna bygga upp nåt bra

Värdelöst vetande men ändå

Hela tränarduon lämnar Oskarshamn + 14 spelare,blir, nog ett friskt uppvaknade i HA.

Bad_Brett:
Man behöver 8-9 så det rimliga är väl 2, men man ju tänka sig Folin/Norén som 7-8. Vill helst ha så Berg är 7.

Bad_Brett:

winberg-rundblad
bernhadt-näsen
ny-berg
noren-folin

blir åtta... men jag tror det blir en till.

Tarasov: Tror inte en sekund på att man bara kommer värva en back. Möjligtvis har de någon klar som de inte har presenterat, exempelvis Norlinder, och därför inte räknar med honom. Men att vi skulle in i säsongen med sex backar + Norén känns inte troligt. Gissar att man vill ha åtminstone åtta backar på kontrakt.

Kapten Långnäsa:
Tror att huvudspåret är 2 centrar och en back. Men det kan mkt väl bli 1 back och en ytter till. Men får man inte tag på något som höjer laget till rätt pris så avstår man

« · 2685329 · »