1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543249 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Icing-Ove:

Hyfsat besviken man skulle bli om Sundström inte alls dök upp i MoDodressen i höst. (Med tanke på hur mycket som tyder på att han gör det.)

Icing-Ove: För att försvenska stycket så tog jag mig friheten att nyttja mina språkliga kunskaper:

Åh andra sidan, Niklas Sundström kommer inte att återvända eftersom han har skrivit på ett kontrakt med ett svenskt lag. Dessutom så kan man inte förvänta sig att Jan Bulis återvänder. Med mera, med mera.

Den franska artikeln om Sundström (fyra stycken från slutet)

Sundström har skrivit kontrakt i Sverige..........

Läs post 70 och 71 i detta Montrealforum:

hfboards.com/showthread.php?t=257542&page=3&pp=25

Helt officiellt är att Sundström och Bulis lämnar. Zednik säljer sitt hus, hoppas att han tar Salos gamla lya då :-)

Ska fiska reda på lite mer, annars så kommer väl besked på Modo-hemsidan snart.

Om nu Vopat blir klar så har ni några klipp här som visar vad det är för en snubbe:

media.putfile.com/Hockey-Roman-Vopat-having-a-friendly-chat-with-Mikko-Eloranta

media.putfile.com/Hockey-Fight-czech-extraliga-Libor-Ustrnul-vs-Roman-Vopat

Annars får vi väl hoppas att Skröder visar vägen med lite tuffhet....

Nikki: Jag tror inte Roman Choke är mannen att leda LHC till ett guld.

Chokemanek behöver vi nog inte vara så rädda för...

Wayne Gresky: Precis.

Hawerchuk: En riktigt bra spelare med alla kostnader kostar 5 miljoner om året. Ska du fylla ett lag med såna så kostar kalaset 100 miljoner för ett år. Har du inte dessa inkomster så är din kassa slut snart iaf...

shinzawai: Du får även tänka på att FBK och Frölunda har en stabil topposition inom svensk hockey med stabilt publikunderlag. I Linköping är topphockeyn fortfarande relativt färsk och det är därför extra viktigt att kunna ställa ett slagkraftigt lag på banan. Min gissning är därför att LHC väljer att plöja ner lite extra pengar i lönepotten nu för att kunna casha in senare. Ett bra lag => Ökar intresset => Nya fans => Framtida inkomster => En bibehållen position som topplag.

shinzawai: Ja du. Vad klubbarna har i eget kaptial är väl egentligen oväsentligt när det kommer till spelarlöner. Om dom inte vill betala med sinande pengar istället för pengar i omsättning förstås. Den viktigaste faktorn är givetvis klubbarnas omsättning vilket är direkt kopplat till inkomster och utgifter. Ju högre omsättning desto högre inkomster och mer pengar att spendera på spelarnas löner, dvs utgifter. Linköping har en arena som tar kring 8000, en som dom fyller allt som oftast. Jag tror nog att dom har råd med löner till en rad spelare som vi föregående säsonger bara kunde ge till några få, om ens någon. Förhoppningsvis får vi medel nu att ge några fler lite extra cash i fickan.

Wayne Gresky: Låter väl inte helt ologiskt. Fast samtidigt försöker nog klubbarna spara pengar för en regnig dag. Frölunda och Färjestad exempelvis hade ju kunnat ta sig an vissa NHL-lag om de lagt alla pengar på spelare...

shinzawai: Det egna kapitalet kanske inte växer så snabbt för att de plöjer ner pengarna i laget och har höga löner? Eftersom du inte köper spelare i hockey för höga tranfersummor, som du gör i fotboll så har man ingen större glädje av ett fett bankkonto. Har du en stabil ekonomi och konstanta eller ökande inkomster kan du satsa vinsten i laget för att nå sportsliga framgångar.

shinzawai: Skulle tippa på att av Högardh så blir det nog så småningom mull, men innan dess så vill han väl ta en sväng ner till mellaneuropa och skaffa lite fina pensionspengar.

Någon som vet vad det blir av Högardh?

Wayne Gresky: Förvisso, men omsättningen utgörs ju till väldigt stor del av arenan väl? Och det egna kapitalet fick jag inte skrämselhicka av direkt.

Paddan:

Förmodligen kommer han göra många bestsellers ;)

mattias - 74: Tror att, med tanke på förnamnet, så kanske utbildningen för biblioteksassistenter... eller vad det heter, spelade in.

shinzawai: Norrena lär ha haft rätt bra pröjs i Linköping. De har förstått vikten av att ha en klassmålvakt längst bak. Jag tror inte Roman är så hemskt mycket dyrare än vad Norrena var. Sen har ju laget helt andra förutsättningar än vad vi har ekonomiskt. Omsättningen var väl nästan den dubbla?

shinzawai:

Jo östgötska är väl inte sveriges vackraste dialekt precis men roman lär nog snacka engelska så det är ingenting att oroa sig för =)

mattias - 74: Kanske. Men de pratar ju så konstigt i Linköping...? ;)

shinzawai:

Kanske mycket den sociala biten som spelar in också kanske. Dom kan ha fixat ett bra jobb åt hans kärring eller nåt.

Kanske enklare med jobb i Linköping än i Leksand och Ö vik tex !!

LHC har vansinnigt lätt att knyta till sig spelare tycker jag. Och de är ändå inte snorrika?

shinzawai: SSK fick ett finfint backförvärv också, slovenen Ales Kranjc som jag har för mig gjorde mycket poäng i VM.

shinzawai:

Intressant verkligen, roman är enligt mig en bättre målis också så Norrena är nog bara glad att han fick chansen nu!

Wayne Gresky: My bad, Kings var det ju som Kaberle flyttade iväg till.

Tjeckmanek till LHC, fuwk. Man hann inte känna lättnad över att slippa Norrena länge alltså.

Wayne Gresky: It has been taken care of. Två skalliga herrar ska "skydda sig" med kompositklubbor.

shinzawai: Nordström kanske?

Wayne Gresky: Hohoho, och Wallin har inte skrivit på. Tänk om de båda försvinner och om svett-Niklas-Andersson slutar, vem ska jag då göra voodoo-docka av?

Paddan: LA

Fet-Ecke: Men, men, vi har ju varit med om tidigare att spelare försvunnit i sista sekunden. Har för mig att jag någon gång tidigare nämnde Frantisek Kaberle som skrev på för Atlanta bara minuter innan deadline första gången han åkte över.

shinzawai: Yeah right!
Intressant läsning...
Skulle verkligen sitta fint om FBK tappade honom, då skulle inte Vesku vara så kaxig längre!

Wayne Gresky: Ta reda på faktat själv och göra dig totalt oanvändbar? O.O

MODOJohan: Inte sedan bröderna Gradin bodde där, skulle jag tro. ;-)

wap.hockeysnack.com
Sitter i lastbilen i Långsele, och undrar om det hänt nåt på spelarfronten?

Wayne Gresky: Det stämmer. Men fick för mig att de inte ändrat regeln för envägskontrakt. Iofs så har de förändrat så ruskigt mycket och jag orkade inte läsa igenom allt som stog i det nya avtalet. Var alldeles för jobbigt och själv är man alldeles för ointresserad av NHL för att hålla koll på något annat än några anstaka spelare och titta på canal+ när det visas något gott därifrån.

MorganaLefaey: Hedin stack före strejken, reglerna har ju ändrats efter det.

Gidde: Vi kan tom hoppas på två!

Gidde: Man har ju ganska tarvligt minne, men har för mig att Hedin inte stack till NHL innan han var garanterad ett envägskontrakt. Men han kanske var 27 då.

För om det vore 26 så är det ju inte åldern som det sitter i hos Krizan.

Wayne Gresky:

Härligt!!

Då kan vi fortfarande hoppas på ett nyförvärv idag!!!

:)

knaskamilla:

Inte alls otroligt, eftersom han som sagt fyller 26 detta år.

Men jag vet inte, utan håller bara med om att din teori mycket väl kan stämma (Y)

(Aj som attan, nu blev det en sådan där smiley igen...)

shinzawai: Sluta tro och kolla upp fakta istället! ;)

2006-03-23 Adam Andersson klar för MODO Hockey
2006-03-23 Damlaget har fått blodad tand "Självklart siktar vi på final"
2006-03-23 U 16 i finalspel i Malmö "Klart vi siktar på guld"

2006-03-19 MODO chanslöst i Karlstad - säsongen över.
2006-03-19 Damerna också till semifinal
2006-03-19 U-16 klara för semifinal
2006-03-19 Storseger för damerna

2006-03-18 Seger för U-16
2006-03-18 Damerna på väg mot spel om medaljer
2006-03-18 Förlust i Karlstad

2006-03-16 Peter Öberg avstängd ytterligare en match
2006-03-16 U 16-kvartsfinalspel i Kempehallen i helgen
2006-03-16 Kim Martin och MODO:s OS-tjejer i kvartsfinal i Kempehallen i helgen
2006-03-16 SM-kvartsfinaler för damlag, U16 och J18

Paddan: Jag är absolut ingen större anhängare av Zacke, det var bara en liten reflektion över din sjunkande standarden på målvaktssidan i serien.

Gidde:

Då är jag med andra ord kanske rätt ute med 27 då?

knaskamilla:

Och här står även hans ålder.. :)

MorganaLefaey:

Här står det visserligen ingen ålder, men i alla fall att han är för ung.

Fet-Ecke: Är det bara jag som tror att Modo aldrig har publicerat tre nyheter på samma dag? Idag har det publicerats två nyheter, därmed blir det nog inget nyförvärv. :)

Paddan: Jo, det är det jag tycker är så konstigt! Krizan är kanon och var även bra i VM.

Wayne Gresky: Zacke får nog öka dimensionen på pappkartongen ett par gånger i sådana fall. I och för sig kanske en Zacke i målet kan få försvaret att höja sig ett par snäpp, för när Krizan har stått så har det känts som att backarna inte tagit så allvarligt på sitt försvarsarbete då de vet att Krizan tagit nästan allt och varit snabbare runt mål och bättre med klubban än de flesta av backarna.

« · 723068 · »