1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543279 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Paddan: ja eller så menar jag "....så de får bredda gångarna ytterligare".

Nu tror jag iofs att våra ungdomliga backar kommer att utvecklas en del men att ta det för givet kan bli en dyrtänkt tanke.

Svatos är definitivt en sniper som jag skulle vilja se i modo. Men som du säger så kanske det vore väldigt riskfyllt med en sådan värvning.

Fast jag kom att tänka på att han haft väldiga problem med sina axlar de senaste säsongerna, så det var nog ingen vidare önskespelare ändå.

Vítej v Modo, Robert Döme! Doufám, že nejseš líný na ledě,
protože my nepotřebujeme líný hráče :-D

MorganaLefaey: "Eller så får vi se till så att vi handlar mycket mat och öl så fort isträningarna startar så att de inser att de kan bredda ytterligare."

Menar du inte "...så att de inser att de måste bredda stolarna ytterligare".

Känns väl som att nästa eventuella förstärkning borde ske på backsidan, det är ju där vi inte har någon vidare slagstyrka än så länge. Även om Ecke säger sig vara riktigt nöjd med backbesättningen.

Samtidigt skulle det inte sitta fel med till exempel Marek Svatos, han har så vitt jag vet ännu inte kommit överens med Avalanche om nytt kontrakt. 

Poffa: Det låter ju nästan underbart, tänk om det skulle dyka upp ett toppnamn frammåt och ett bakåt. Då är man verkligen med och leker om de förnäma platserna. Iofs så känns det inte längre lika troligt då man inte kan ha hur många platser i laget som hellst.

Eller så får vi se till så att vi handlar mycket mat och öl så fort isträningarna startar så att de inser att de kan bredda ytterligare.

Nu har du ju fått en att sitta och hålla tummarna igen och man kommer springa ut och in på hemsidan för att se om någon bomb smällt. Sådant är inte nyttigt för mig eller för mitt arbete.

Ja undra vilka dessa namn kan vara????

Dream Team: Man kan väl nästan säga att den info de tagit fram fungerar på så gott som alla målisar om man säger så. Skulle också kunna fixa en lista som skulle fungera.

Skjut när målvakten är skymd.
Fixa avslutningar som innebär att målisen får göra en sidledsförflyttning.
Snabba avslut.
Skjut högt.

Känns som den listan också skulle göra det svårt för de flesta målisar.

Nu var väl hela modo ganska tagna av stundens allvar, och slovakerna spelade klart under sin förmåga. De unga backarna lyckades inte hålla i sitt spel från serien när det hettade till mm. samtidigt som FBK lyckades få allt att bli ett litet snäpp bättre som gjorde att modo blev bortkollrade på enkelt vis.

Dream Team: Jag tror inte att en nivå högre räcker, det kändes som att FBK i princip över en natt var mer samspelat, hade högre tempo i passningsspelet och hade skärpt upp samtliga lagdelar riktigt ordentligt. Den sena värvningen av Sevc blev ju också lite av en succé för FBK.

Paddan: "Det är väl bara att hoppas på att det istället var FBKs formtopp i slutspelet och MoDospelarnas minst sagt miserabla slutspel med ett spel där man inte verkade vilja ställa upp för varandra som var den avgörande faktorn."

Ja, det var nog det jag var och fiskade lite efter. För FBK´s spel nådde väl en nivå högre i slutspelet än tidigare under säsongen, något som kanske inte MoDo, ej heller något annat lag, vad det verkar, var riktigt förberedda på. Orsakerna till att Krizan tappade så mycket just där behöver ju inte bero på det som FBK själva talade om, d.v.s att man på förhand hade studerat honom, och läst hans brister.

Poffa: Nej, inget direkt revolutionerande, kanske, men väl fungerande, just där och då, var det väl? Men om dunderkuren för att göra mål på Karol Krizan nu betyder att man behöver sätta hög press på MoDos backar, allt för att skapa rörelse och oreda i och kring målet, så borde väl fler lag ha lärt sig att det är vägen att gå, eller?

Dream Team: Det är ju just det där med att motståndarlagen eventuellt lyckats hitta ett sätt att slå hål på Krazy Karols målvaktsspel som jag tycker kan kännas lite oroande. Samtidigt så tycker jag att han fortsatte spela stabilt i landslaget. Det är väl bara att hoppas på att det istället var FBKs formtopp i slutspelet och MoDospelarnas minst sagt miserabla slutspel med ett spel där man inte verkade vilja ställa upp för varandra som var den avgörande faktorn.

Poffa, eller Tjärstubinen som han numera kallas, håller hoppet uppe hos oss optimister i Silly Season-djungeln.

Dream Team:

Det berodde på att MODO:s backar lät FBK åka åttor runt dem och därmed lämnade Karol helt ensam i stort hela tiden. FBK:s sönderläsande taktik var ju verkligen en storsäljare. Skjut högt, skjut ofta, få sidledsförflyttningar osv. Tänk, det måste man nog vara raketforskare för att komma på.

Paddan: Varför skulle inte Karol Krizan kunna hålla en lika hög nivå som under fjolårssäsongen? Det som talar för att det t.o.m ska kunna gå bättre är väl att han fått en säsong och spela in sig. En första säsong med en inskolning som väl gick utan större variationer i form och dylikt. Det som ev. skulle kunna tala emot detta är kanske att övriga lag valt att göra som FBK gjorde under slutspelet, och fokusera exakt på de brister han har, och i strörsta möjliga mån försöka utnyttja dessa. För trots sin fantomsäsong så var han ju inte helt tät, bevisligen. Om detta sedan berodde på just att FBK nu hade läst honom, det är inte jag man att säga. De andra lagen lär i vilket fall vara mycket väl medvetna om hans kapacitet. Om detta sedan gör någon skillnad återstår ju att se.

Wayne Gresky:

Nej, i helgen. Och tills jag hör något annat så ska det fortfarande finnas chans att knallen kommer.

Poffa: Du har alltså pratat med din källa idag?

Döme ingick inte i bomben. Men enligt min källa så är det fortfarande inte otroligt att en eller två av de som ingår där ändå kommer. Därför tänker jag inte säga något av namnen.

I övrigt tycker jag Döme är en mer än godkänd värvning om man ser till spelartypen. Han vet var målet är och han är rätt kraftig och vet i alla fall hur man tacklas, även om det inte är någon Scott Stevens. Jag är nöjd.

Albert Hall: 1.Självklart hoppas vi på att Krizan kan göra en lika bra... om inte bättre... säsong än ifjol. Samtidigt så börjar det väl bli dags för Zacke att på allvar visa att han vill vara med och konkurrera om platsen som förstemålvakt, fast jag tvivlar på att han har tillräckligt hög kapacitet för det.

2. Du menar om, t.ex, Hasse Jonsson bara skulle kunna spela 28 matcher under en säsong. Tja, tro hur det skulle fungera?

Som pessimist så tror jag att Döme får en riktigt trög start men kanske så småningom kan komma upp i ungefär 0,5 poäng/match i snitt.

Albert Hall: I stort sett intakt trupp sen förra säsongen med några strategiska värvningar. Harald gör sin andra säsong i laget och kan börja slipa på detaljer. Jag skulle gissa att vi blir topp tre, delvis beroende på att vi förstärkt, men minst lika mycket för att de flesta andra tappat i kvalitet sen förra säsongen.

Modoante: Du är helt fel ute.

Modoante:

Det var PÖ och inte Micke P som var med i den kedjan, åtminstone när den fungare som bäst...

Paddan:

På papperet ser erat lag absolut starkare ut än ifkol. Backsidan är väl lite tunn och skadekänslig, men framåt så har ni minst tre kedjor av hög elitserieklass. Men visst finns det frågetecken som alltid.

1. Kan Krizan göra om sin fjolårssäsong?
2. Tänk om en eller ett par av de rutinerade backarna blir långtidsskadade?
3. Döme, fågel eller fisk? Troligen nått mittimellan. Ekorre alltså.

Mitt tips. Ni blir sexa. Ungefär där har ni ju hamnat de senaste säsongerna också.

Modoante: Micke P spelade väl bland annat med Svarten och Horava en sväng, medan Öberg, Hella och Pasi bildade en trevlig kedja. (I varje fall i programmet inför matchen mot SSK den 10/12-05).

Får väl hoppas att Pasis utveckling fortsätter ordentligt framåt, det mer eller mindre lovade Ecke på årsmötet.

MorganaLefaey: Om jag inte är helt fel ute så var det mickeP som var med i den formationen.

Modoante: Nu hänger jag inte riktigt med, då jag fått för mig att när den formationen fungerade så var det Tummen-Hella-PÖ som ingick i den.

Wayne Gresky:

Salomonsson-Svartvadet-Horava
Skröder-Sundström-Döme
Pettersson-hellström-Tuominen
Öberg-Steen-Dahlberg

ser inte varför man ska sära på det kedjan som kanske var den som fungerade bäst förra säsongen den med den med hella pasi och mickep.Den kedjan är redan samspelt.sen så käns det som om det är lite väl många som kommr att slåss om den sista forwardsplatsen nån av dom lär bli utlånade till Sundsvall.

Wayne Gresky: 4 av 10 är ju inte helt kass men han kommer helt klart bättre till sin rätt som vinge. :)

Puh: Under 2 säsonger i SSK tog han 10 tekningar och vann 4. Med tanke på att vi har gott om centrar så är det bättre att ge honom en offensiv ytterroll.

Skröder-Sundström-Horava
Salomonsson-Svartvadet-Döme
Öberg-Hellström-Tuominen
?-Steen-?

Gästrin, Pettersson, Molinder, Dahlberg, Enström och Nilsson får slåss om de två sista forwardsplatserna.

Icing-Ove: Funderar lite smått och ler på vilken form en sådan spelare skulle vara i efter 4 månader på en pråm. :)

Puh: Tack och bock. Döme it is.

Jag har läst det på Engelska genom åren (även använt honom i Pittsburgh i NHL 97 och 98) och då också utalat det på en Engelska.

Håller med angående speluppläggare, och i MoDo får han ju det i form av Svarten eller Sundström.

Kombinerat med Salle och en förhoppningsvis jämnare Horava så är våran topp6 riktigt, riktigt fin!

Paddan:
Foppa har ordnat så att Ozolinsh sitter på en pråm på väg från New York till Ö-vik. Han är nog framme i november nån gång, han går nog rätt in i laget.

hellge: Kan tillägga att jag definitivt inte ser honom som någon centertyp, vet inte riktigt var det kommer ifrån. Han ska absolut inte ha pucken i egen zon, minns ett flertal tillfällen då han ställde till det för sig genom att ge sig på konstiga dribblingar framför eget mål och naturligtvis blev av med pucken.

Döme har bra teknik, men hans största tillgång är farten och skottet. Han kommer alltid kunna åka sig till bra lägen, därav kommentaren om en "speldosa" med lite blick som kan lägga fram puckarna.

MorganaLefaey: Det är väl heller ingen omöjlighet att man kommer att göra någon förstärkning på backsidan, det lär väl tiden utvisa hur den kommer att se ut. Det blir ju ett lite gynnsammare läge i år också när vi inte längre behöver oroa oss för några transferfönster.

MorganaLefaey: Sant det. Våra juniorer brukar göra hysteriska första-säsonger för att sedan mattas.

shinzawai: Visst ser det bättre ut än på länge, det enda som eg oroar mig lite är att det verkar som man tagit för givet att alla småttingar kommer att bli bättre denna säsong, vilket inte är något självklart. Backsidan var lite tunn i fjol under slutspelet och risken finns att den blir så även denna säsong.

Om man kollar förluster jämte förvärv så ser det ju onekligen ut som om man förbättrat laget.

Forwards:

Tuzzolino - Skröder
Green - Steen
Pardavy - Döme
Pavlikovsky - Sundström
(Nilsson, Dahlberg, Molinder) Räknar med att enström får flytta till lägre serie.

Backar: Damgaard - Andersson
(Öhman)

Puh: Välkommen in på banan. Det är alltid fint med objektiva bedömningar. Roligt att du gillade Döme när han var i SSK.

shinzawai: Ja nog f-n ser det hyffsat ut. Gjorde ju en laguppställning i början av juni och när man stoppar in Döme i den så ser det ut så här.

Målvakter
60   Krizan, Karol
30   Zajkowski, Michal

1:a lina
 3   Timander, Mattias
32   Viklund, Tobias

11   Tuominen, Pasi
43   Sundström, Niklas
15   Salomonsson, Andreas

2:a lina
 5   Jonsson, Hans
34   Wargh, Tommy

28   Horava, Miloslav
39   Svartvadet, Per
10   Skröder, Per-Åge

3:e lina
38   Andersson, Adam
 8   Hedman, Oscar

18   Öberg, Peter
XX   Döme, Robert
20   Steen, Oscar

4:e lina
43   Öman, Niklas (*
 6   Enström, Tobias

40   Gästrin, Magnus
 4   Hellström, Mattias
33   Nilsson, Johan

Res.
19   Pettersson, Mikael
22   Enström, Tommy (*
27   Dahlberg, Johan
29   Molinder, Andreas
(* Läge för Sundsvall???

Har man råd att ha Micke P, Molinder och Dallas på bänken så fins det bredd i truppen.

Deas: "Döme" är ingen försvenskning, det är vad killen heter. Namnet är ungerskt - Slovakien har en ganska stor ungersk minoritet (över 10% av befolkningen).

Grattis till ett fint nyförvärv, förresten. Som redan nämts så gjorde han inte så stort väsen av sig under sin sista säsong i SSK, men året innan var han desto bättre: snabb på skridskorna, aggressiv runt motståndarmålet och ett blixtsnabbt skott. Får han kampera ihop med en bra "speldosa" så kan det bli en hel del poäng från den gode Robert.

MorganaLefaey: Hur du än formerar så ser man ändå att vi nu har spelarmaterial för 3 riktigt bra kedjor.. När hade vi det sist?

FUCK YEAH!

Deas: Jo det känns verkligen svårt att försöka få ihop formationerna just nu. Nästan så att man inte vågar chansa men man måste väl göra ett litet försök i alla fall. Frågan är varför modo skulle gå ut med att Döme var center om tanken bakom värvningen är att han skall spela ytter?

Salle - Döme - Sundström

Horava - Svartvadet - Skröder

Touminen - Hellström - P Öberg

Gästrin - Steen - Micke P

+ Småttingarna.

Nu känns det dock inte riktigt korrekt det här. Tror faktiskt inte ens själv på det utan måste fundera på nytt och får återkomma.

Gidde: Det beror väl på hur Nilsson utvecklas också, men under fjolåret tyckte jag att han var väldigt bra under sina inhopp. Bara synd att målsiktet inte riktigt var inställt för viljan och modet att bryta in framför mål och försöka avsluta finns då där i varje fall.

MorganaLefaey: Vann inte Sverige VM-guld med en uppsjö av centrar? :>

Döme kittlar, och bomben uteblev och Poffas trovärdighet torde bli svår att reparera.

Deas:

Du glömde ju den bästa juniorbacken, Tommy Wargh ;-)

Dessutom vill jag nästan hellre ha J Nilsson istf Gästrin, såvida inte Gästrin kommer i den form han var i förförra säsongen.

För ifjol var varken han eller Micke P något att hänga i julgranen tyvärr...

MorganaLefaey: Sånär som på att du inte kallar Dome en bomb, medan jag krediterar honom uttrycket halvbomb :)

Du postade föresten medan jag plitade ner min spekulation om kedjor (se nedan) Problemet är ju som du säger att veta vilka som ska centra. Det finns många alternativ verkligen.

Dags att spekulera i kedjekonstelationer då. Jag har inte alls mkt koll på hur snacket gått och chansar hejdvilt:

Dome* - Sundström - Horava

Timmander - Andersson

Salle - Svarten - Tuominen

Johnsson - Enström

Skröder - Steen - Micke P

Hedman - Viklund

P öberg - Gästrin - Hällström

Krizan
Zacke

Eller är Hällström given 3e center? Ok jag måste instämma med personen som påpekade mängden centrar. Alla är ju centrar :P

Spontant känns det ju riktigt bra på pappret!

*Jag vägra använda försvenskningen "Döme". Eller är det korrekt kanske? och jag är bara van att läsa namnet på Engelska?

Deas: Jo det verkar så.

Nu kan man ju börja fundera på hur formationerna skall se ut och om modo har kapaciteten att lägga sig bland topp 4. Är tveksam till att man kommer kunna göra det. Men jag är en usel tippare och sedan använder jag mig lite av att om man förväntar sig något dåligt så blir allt som sker som är bättre än det bra.

Lite svårt att försöka plåta ihop laget då man inte vet vilka som kommer centra.

hellge: Det ska hur som helst bli intressant att se hur laget ser ut på isträningarna och att se ifall Haralds första isträning blir lika hård som första isträningen ifjol.

Döme har spelat ytter en hel del (om inte hela sin karriär?) om jag inte minns fel så han är nog tänkt som ytter.

hellge: Håller fullständigt med om att det inte är någon bomb. Som jag skrev så hade ett namn som Bulis varit bomb för mig, men helt klart är det ett namn som gör truppen bättre.

Hade jag hoppats på ett större namn? Javisst

MorganaLefaey: Vi verkar helt överens då :)

Paddan:

"Förresten, borde inte Döme i sådana fall vara en bömb?"

Jo, man kan tycka det.

« · 731056 · »