1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543294 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Gusse: Ja vi får väll hoppas på att sundströms fajt kanske blir någon sorts tändvätska för modo i sista perioden.

Sundström matchstraff efter en fight med Jimmie Ericsson?

Cyklob: immie Ericsson och Niklas Sundström ryker ihop med mindre än en minut kvar av perioden och även om det inte blir mycket till slagsmål så åker handskarna av tillsammans med Sundströms hjälm och tröja och bägge får matchstraff. Skotten i den andra perioden 8-8 vilket speglar perioden bra.

Paddan: Ja ifjol var väll i stort sett alla mot målvakterna och det visade ju sig bli helt fel. Men nu gäller det i stort sett alla utespelare speciellt försvarsspelet sammt vissa anfallare. Jag håller med MorganaLefaey om att jag har också verkligen svårt att se att det är bara trycka på en knapp när serien börjar så funkar allt kanon.

Men som jag sagt tidigare det kan ju knappast bli sämmre änn vad vi presterat hittils. Men nu är ju inte denna match slut ännu så vi får väll hoppas grabbarna rycker upp sig.

Paddan: Sanning sanning, men för en som alltid har panik innan starten så hjälper inte den meningen speciellt mycket. Även fast det faktiskt bevisar att i alla fall en spelare i modo har den strömbrytaren.

MorganaLefaey: Samtidigt så trodde man ju ifjol inte heller att målvakten som på träning på försäsongen släppte in 99 skott av 100 skulle komma att stoppa 99 skott av 100 när han väl fick chansen i grundserien.

Paddan: Det som verkligen får paniken att komma är att ingen härifrån ser matchen så man kan få en rapport som inte är Skaik vinklad. Nu hade väl vår rapport varit vinklad åt vårt håll men då kan man ta något mitt i mellan. Nog hade jag hellre sett en rubrik "Svatos klar för modo" än "Ytterligare en match med bara ett mål" i Öa för att lätta lite på panikkänslan.

Man har liksom lite svårt att tro att man helt plötsligt bara ska slå på en strömbrytare när serien börjar och alla börjar helt plötsligt träffa mål och hitta passningsvägar de inte funnit förut.  

Paddan: Det är nog en student som bor där, skulle tro att han/hon borrar ner sig i böckerna. En plugghäst med andra ord.
Samtidigt så har man ju hört om studenter som gillar håligång...

knaskamilla: Tja, att börja borra kl halv två på natten känns svårslaget...

Att döma av allt slammer så har nog varenda jävel som bott i lägenheten ovanför mig totalrenoverat lägenheten, vilket bör innebära att väggarna enbart består av betongpluggar vid det här laget.

Paddan:

Vad är rekordet hittills?

Vårt suveränt fina spel i 5-3 verkar fortsätta från fjolåret.

...och grannen ovanför verkar fortsätta sitt uppdrag att borra så många hål i väggen som möjligt varje kväll.

MorganaLefaey: 1-0 till Skellefteå efter första perioden. Känner du paniken komma? ;)

Cyklob: På hemsidan deras så skall tydligen periodrapporter komma, men det stillar ju ingen nyfikenhet.

www.skellefteaaik.se/?sida=nyhet&id=607

Hawerchuk: Nu känner jag alltid så här inför en hockeysäsong, så det är ingenting nytt. Jag är klart medveten om att jag flertalet gånger varit orolig i onödan och att jag kanske bara känner på det här sättet för att det då är större chanser att jag kommer bli positivt överraskad. Jag vet faktiskt inte...... Funderar även på varför jag känner på detta sättet när det gäller hockey och inte så speciellt mycket annat. Ahhh jo för att hockey är så viktigt. :)

MorganaLefaey: När det gått 20 omgångar och vi ligger toksist utan tendenser till bra spel ska jag dela din oro. Tills dess känns det konstigt att höra liknande diskussioner från folk som varit med mer än en säsong. Jag tycker det känns bra. Vi har en bra mix, bra målvakter, potentiellt bra kedjekombos, ett jämt och utvecklingsbart lag. Det är verkligen en grupp för framtiden.

Om det är något jag är orolig för så är det hur bra tränarstaben är att ta hand om materialet. Ibland kan jag känna vissa tveksamheter kring linjerna i spelet. Men jag tror och hoppas på att den oron är bort framåt Jul.

Cyklob: Har gett upp hoppet på bomben för länge sedan. Man har nu sett lag efter lag presentera spelare utan att något ens yppats från modohåll och fastän laget spelat som de gjort på försäsongen så verkar de vara nöjda med den förstärkning man gjort. Jag tror stenhårt på att man förstärkt, men i de flesta andra lag så känns det som man förstärkt mer än vad modo gjort. Nu var flera av dem sämre än modo förra säsongen så de hade en lägre nivå att starta ifrån. Men jag som länge trott på att modo skall sluta mellan 4e och 6e plats har nu ändrat mig till att tro 5-8.

Jag vill ha en bomb annars kommer jag vara orolig ända fram tills man kan urskilja i vilken grupp lagen kommer hamna.

Bad_Brett: Jag som hade för mig att det var 490.000 dollar man erbjudit Svatos, fast då kanske jag minns fel.

Tja, kan man slänga med Wojtek Wolski också så skulle jag vara mer än nöjd.

Bad_Brett: Själv har jag nästan gett upp hoppet om Bomben. Modo har ju sakt flera gånger att dom helst vill slippa ta in spelare på artistkontrakt. Och ska man ha en spelare som ska smälta in i laget så borde han i sånna fall dyka upp vilken dag som helst.

Men vi får väll se vad som händer, men tidningarna har ju heller inte skrivit om något som ska antyda på att modo är ute på jakt efter någon ny spelare.

Bad_Brett: Svawho?

Själv bryr jag mig mest om bomben.

Det sägs att Colorado har erbjudit Svatos $475.000 för en säsong, vilket han inte lär vara nöjd med. Anledningen till att Colorado inte vill lägga ut mer, är för att en ny axelskada kan innebära att Svatos tvingas sluta med ishockeyn eller i varje fall NHL-hockeyn som är mer fysisk. Ifall det inte löser sig med ett nytt kontrakt inom de närmsta veckorna, så kommer Svatos inte att följa med på Colorados träningsläger i September.

Colorado-fansen tror att de andra lagen också är rädda för att satsa på Svatos och att han skulle behöva en skadefri säsong för att visa att axeln håller - och det är här vi kommer in i bilden!

MorganaLefaey: Jo man tycker ju att dom borde ha det, samt att det skulle vara intressant och se hur Harald formerar laget ikväll.

Cyklob: Om hkh mm lyckades ha online så lär nog skaiken också göra det. Får köra en fråga på deras forum eller söka på lite lokalblaskor kanske.

Är det någon som vet om det kommer vara någon online rapportering mellan Skellefteå-Modo ikväll ?. Hittar i alla fall ingenting på Skellefteås sida.

Paddan: Måste hålla med om att om man misslyckas på försäsongen så kommer ju ingen förvänta sig några stordåd av klubben heller när serien börjar. Vi har då allt att vinna i stället, se bara på leksand i fjol vann allt på försäsongen sedan förlora man allt i serien i stället. Men sammtidigt vill man ju gärna ha lite possetiva vibbar med. Många spelare som jag har stora förväntningar på som inte alls har synts till på försäsongen och det lovar inte gott i mina ögon i alla fall.

Näe nu hoppas jag på lite besked ikväll i alla fall. Modo vinst 3-2

MorganaLefaey: Det där med Steen tillsammans med Nilsson och Molinder lät ju intressant, hörde iofs ryktas redan förra veckan om att Nilsson och Molinder sett jäkligt bra ut på träning.

Döme ser lite slö ut i skridskoåkningen, men han verkar ha ett fint klipp i handlederna bara att hoppas att man börjar producera också. Horava har jag tyckt sett väldigt intressant ut på träningar, men tydligen lyckas han än så länge inte ta med sig sitt målskytte från träningarna till matchsituationer. Sedan är det väl dags att Viklunds måltorka i MoDotröjan bryts, fast av förklarliga skäl kommer det inte att ske ikväll.

Paddan: Han kan nog mycket väl köra med den idag, då det visat sig att Steen tydligen fungerat väldigt bra med Nilsson och Molinder. Måste hålla med om att man blir lite orolig då det bytts en hel del och då speciellt i 3e och 4e formationen. Vilket känns lite lurt då Horava Svarten Döme inte heller visat något i nån match. Är man så säker på att de passar ihop? Horava fick ju krutet blött redan förra säsongen, och döme kan ju ha tysklandssyndromet så det kanske tar till nästa säsong innan han blir bra.

Eftersom Krizan precis börjat träna på is igen förmodar jag att Erlander får följa med och agera andremålvakt även uppe i Skellefteå.

Kanske man skulle ta sig in och se någon träning denna vecka också, får väl bli på torsdag då jag är upptagen med annat imorgon.

MorganaLefaey: Tycker också att det känns som att det varit lite för mycket hattande och bytande av formationer fram och tillbaka. Får väl se om Pasi, Hella och Öberg kommer att spela tillsammans eller om han kommer att splittra på den kedjan även denna match.

MorganaLefaey: 3 röda och 2 blå linjer borde det åtminstone finnas.

Paddan: Vet inte om de gått ut med uppställningen någonstans på nätet. Men i tidningen så får man i alla fall veta att Viklund, HasseJ och Horava är på Landslagsuppdrag. Det är även Dahlberg men med småkronorna. Krizan och Salle är nog borta pga skador.

Tycker nu att det är upp till bevis. Någon form utav positiv anda måste man få in i laget innan serien startar. Hoppas någon är och ser matchen så man får en uppdatering om hur spelet ser ut. Får hoppas det finns lite linjer och vilja denna match.

shinzawai: Jag skulle tro att vi då fortfarande inte vunnit på försäsongen, vilket ju är alldeles utmärkt. Vilket fint slagläge vi får när serien väl börjar. Direkt från kvalseriekandidat till SM-guld! Tjoflöjt!

Paddan: Vinner inte Modo ikväll så vet jag inte vad jag ska tro.

Paddan: Så här ställer Skellefteå upp i kvällens match

Målvakt: Stathos
Förstakedjan: Söderberg, Wernblom, Öberg
Andrakedjan:Welser, Ericsson, Petterström
Tredjekedjan: Laine, Krekula, Ramstedt
Fjärdekedjan: Kristoffersson, Virtanen, Tähtinen.
Backpar: Lintner, Bergqvist - Helmersson, Sondell - Lindgren, Lundström.

Någon som har en aning om hur MoDos laguppställning ser ut ikväll?

Hawerchuk: Där har vi ju då Lars Jansson som skulle kunna gå in och förstärka upp ledarstaben. Han sitter väl annars bara och rullar tummarna på kontoret nu när byggplåtarna är sålda...

Paddan: Näe jag håller med dig om att försvarsspelet inte varit någon höjdare dom senaste säsongerna.

Jag gillar även att modo vill spelar en frejdig offensiv hockey istället för köra någon köttmur och bara spela på deffensiven. Det är ju endå offensiv hockey man förknippar med modo. Men man måste ju endå försöka att få till ett bra försvarsspel. Menar ska vi någonsin kunna vara med på riktigt allvar och konkurera om guldet så måste ju försvarsspelet funka riktigt bra. Jag hoppas verkligen modo i alla fall överväger att eventuellt plocka in en till back, fast då ska det vara en klass back och inte någon medelmåtta för då kan vi köra på våra egna grabbar.

Men vi får hoppas som du säger att Karol kommer göra en minst lika bra säsong som i fjol för då går vi ju i alla fall till slutspel förhoppningvis :).

Jag tror inte att det är materialet det är fel på. Det är systemet. En till resurs i tränarstaben som arbetar med backspelet skulle vara en bra idé.

Cyklob: Vårt försvarsspel har väl egentligen aldrig riktigt funkat under de senaste säsongerna då man väl föredragit en frejdig offensiv framför ett säkert defensivt spel och att tro att man genom att värva en back skulle få ordning på det veritabla hönshus som det långa stunder brukar vara i vår försvarszon känns på sätt och vis som ett omöjligt uppdrag. Dessutom har vi ju inte så många stora och tunga backar som har möjlighet att få stopp på framrusande motståndare.

Äh, vi gör väl som förra säsongen, upplåter försvarsspelet till Krizan

thebigmodogoz: Köpa och köpa, det är nog mer en ekonomisk fråga i det hela. Men visst bör man överväga att kanske ge sig ut och leta efter en stabil back, om nu pengar finns till detta.

Jag har väll varit emot försvarsspelet i stort sett i alla matcher nu på försäsongen men sammtidigt vill man ju verkligen tro att det ska bli kanon. Men efter varje match har man ju intalat sig själv att det kan ju inte bli sämmre änn det var denna match men det verkar snarare tvärtom att det bara blir sämmre och sämmre i stället för bättre och bättre.

När tom Harald går ut och säger att det är pinsamt ja då är det illa. Forwards sidan kan vi vara riktigt nöjda med där kommer det att lossna.

Modoante: Det blir det säkert i viss mån. Men det var liksom så att ingen kraft, väldigt långt ifrånn motståndarna, ingen riktig tanke bakom hur de ställde upp och åkte. Och mycket av det känns inte som osäkerhet mot målisen. Men det är ju försäsong så man vet aldrig. Men orolig det är en sak som är säker att jag är.

Står på mig att jag vill ha ett fint namn både frammåt och bakåt, för att känna mig säker. Nu behöver inte sådana betyda framgång. Men ändå.

Döme var riktigt blek tillsammans med svarten, så man får väl hoppas på lite sparkapital, men tysklandssyndromet oroar mig där.

MorganaLefaey: Ska bli intressant att se om försvarspelet bir bättre med Krizan i målet kanske det blir stabilare med en bättre målvakt.

Köp en ny back nu!! blir hasse ir timmy skadad kan inte ens krizan rädda oss!

Modoante: Backspelet var under all kritik. En hel del individuella misstag, vilket iofs är ok då dessa inte lär finnas vid seriespel i samma mängd. Men det som oroade en mest är att det väldigt ofta var en riktig hönsgård och man såg inte hur tanken bakom backspelet var.

Frammåt var det också tungt med att finna några linjer, och alldeles för mycket pucktransport som inte ledde någonstans. Molinder och nilsson tillsammans med steen var den enda formationen som i helhet hade fart och lite linjer. Sen var det väl skröder som åkte lite skriskor och kom till skott ett antal gånger. Dock inga riktigt bra avslut.

Zajan hade ingen lätt uppgift som målis men första var en tabbe enligt mig och han hade också ganska flyt då de sköt honom i hjälmen 4ggr. 3 matcher kvar vilket jag tycker känns ruskigt lite med tanke på vad man fick se. Sen såg det ut som om ingen riktigt orkade åka skriskor vilket var knepigt då Kloten spelat match 3 dagar på raken och hade dubbla hastigheten.

MODOJohan: Du missande inte mycket kan jag säga.

Modoante: Du hade inte plats över i bilen eller så? Fan så jag ångrade mig att jag inte åkte upp... Men nu är det nog utjämnat.

Modoante: Ok. jo det är det jag har tyckt jag med att det ser lite väl tunt ut. Men som sakt nu är det det 3 matcher kvar innan serien drar igång så vi får väll hoppas på att det blir bra tills serien startar. Sedan kanske poffas bomb är en back med ? :)

Cyklob: jag tycker att försvarspelet inte var bra idag vår backbesättning känns lite för tunn enligt mig.Hoppas att försvarsspelet blir stabilare när krizan är med igen.Tycker att vi började matchen bra sedan fick dom 1-0 på en kontring ett mål som jag tycker att zacke borde ha tagit.efter det målet så tappade modo allt.Två skott i stolpen bla så chanser skapades det men skärpan måste bli bättre.

MorganaLefaey: Det ser bra ut för er,suniga på försäsongen=bra i serien.

MorganaLefaey: Hur såg försvarsspelet ut idag ?., Vi verkar ju endå skapa en hel del framåt så där är det väll egentligen bara en fråga om tid innan det börjar lossna. Den stora frågan som jag hela tiden är orolig över är backsidan. Men som sakt det är försäsong och 3 matcher är kvar på den så visst finns det tid att jobba med den med. Men skulle vara roligt att höra i alla fall hur det såg ut idag.

wap.hockeysnack.com
Jaha då var det dags. Första 55min var det hemskt, sen ok. Inget grundspel, inga individuella prestationer, ingen som vinner en närkamp. Modos 3 bästa. 1 skröder 2 nilsson 3 an lottas vid invigningen av arenan. Med 3 träningsmatcher kvar har jag fått hjärtat i halsgropen .

« · 742733 · »