1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543318 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Molinder kommer definitivt ta en plats i år. Det är den junior som har störst potential, och det skulle inte förvåna mig om han kommer övertyga bra mycket mer än Hellström gjorde förra året. Större talang och offensiv kraft. Det känns skönt att i dom två har vi framtida första- och andralinjecentrar.

Kul att Hasse verkar gå mot ett bra år, om man går efter landskamperna. Det kommer att betyda oerhört mycket.

audiblegiraffe:

Du antar ju helt enkelt att juniorerna inte kan spela sig in i truppen av egen kraft, utan att de måste ta en plats som ingen annan krigar om. Skulle det stämma har de inget i A-truppen att göra.

Jag förstår inte det negativa med att man skapar en bredd på försäsongen och sedan bantar truppen till normal storlek. De spelare som inte platsar, oavsett ålder, kommer man att sätta på bänken eller skicka iväg. Molinder, Nilsson och Dallas får helt enkelt kämpa sig till sina platser, det låter som ett bra sätt att utvecklas. För alla dessutom, inte bara juniorerna.

Salle: Nu när det snart är dags för seriepremiär kanske det passar bra med ett Q+A med en ismaskinsförare.

"The worst mistake you've seen?

Someone drove way too fast on the straightaway at Addison and hit the brakes. The key with the Zamboni is, you don't hit the brakes. If you're hitting the brakes, you're done for. He slid into the boards, and the metal (sideboard) brace bent in. The whole glass came down. It was unbelievable. We called it a ZUI - Zamming Under the Influence."

audiblegiraffe: Jag förstår inte varför du hetsar upp dig så förbenat redan nu. Vänta och se hur Harald formerar truppen INNAN du börjar predika.

Sen är det lite underligt att du som junis-fantast inte tror mer på deras förmåga. Alla såg ju att både Molinder och Nilsson fungerade i ES redan ifjol. Eller tror du att Harald helt plötsligt bara tittar på gamla meriter.

Dahlberg skulle bidra med mycket mer än Gästrin någonsin bjudit på. Jag anser att Modo bör pensionera Gästrin, och skyffla in Dahlberg. Det är bara så enkelt. Skulle kunna tänka mig Dahlberg i en femma med Skröder och Döme. Fart, fläkt, tyngd, aggressivitet och ja en "målgörarkedja" helt enkelt.

audiblegiraffe: Det övergår mitt förstånd varför man skulle välja gästrin istället för Molinder eller Dallas.

Poffa: Jag sa ju att det var 13 seniorforwards inklusive Tommy. Det är för mkt. Speciellt när man har en enda förstaårsenior på forwardssidan, och att juniorerna som man förfogar över är väldigt duktiga.

Absolut, man kan inte skola in 3-4 juniorer varje år. Det är ohållbart. Men det gjorde man inte heller... man skolade in en forward.. däremot tre backar.. som dock är VÄLDIGT talangfulla.. Hellström visade att han höll bra ifjol.. Vad skulle man med Steen till om man använder honom som center? Att använda en junior i tredje- fjärdekedjan istället för Gästrin lär knappast bidra till att man tappar placeringar i tabellen heller.

Potentiell forwardstrupp:
Per-Åge Skröder - Niklas Sundström - Andreas Salomonsson
Miloslav Horava - Per Svartvadet - Robert Döme
Pasi Touminen - Oscar Steen - Peter Öberg
Mikael Pettersson - Mattias Hellström - Magnus Gästrin
Johan Nilsson

Ut:
Andreas Molinder.
Johan Dahlberg, .

= man har värvat en seniorforward för mycket...

audiblegiraffe:

För det första är det 12 seniorer på forwardssidan, om du räknar bort Enström. Det betyder att om man använder alla dem så är det Molinder, Dahlberg och Nilsson som slåss om att få sitta på bänken. Men vis av alla tidigare säsonger så brukar det vara minst en forward per match som är skadad i snitt. Det innebär att minst en junior får speltid på forwardssidan i varje match och att en får sitta på bänken med chans att komma in.

Du snackar om spelarutveckling, vi har sju (Enström borträknad) spelare i truppen som är född 86 eller senare. Det är spelarutveckling. Att två stycken kommer få slåss om platsen som ersätter skadad forward, samt att en får sitta på bänken med chans till inhopp är också spelarutveckling.

Vi kan inte skola in tre-fyra junisar varje år, oavsett hur mycket du vill det. Det är trots allt en ES-klubb som i år mer än någonsin är beroende av att det går bra, det är inget jävla dagis.

Poffa: Svamlar? Det finns ju inte en enda juniorplats om man skulle vilja lira enbart med seniorer på tolv forwards.. och då har jag dessutom räknat med att man redan gjort sig av med Tommy till Sundsvall. 13 seniorer på forwardssidan... Är inte det för mycket? Hade kanske inte varit det om du snackat om ett annat lag. Du menar alltså att en av juniorerna ska sitta som trettonde forward och glo? Och att en ska åka jojo från J20-laget till a-laget i Dallas? Det är inte spelarutveckling.

audiblegiraffe:

Just nu känns det som du svamlar. Man har inte värvat för mycket forwards, man har värvat klokt och efter vad Harald vill ha. Enström får lämna, en till ska gå. Jag hoppas att det blir Gästrin, men tror tyvärr inte det. Dahlberg kan man låta gå mellan A-laget och J20. Selin likaså, om det behövs.

Med Enström i Sundsvall (?) och Dahlberg i en Jojo-roll så har vi 14 forwards. Lägg därtill att en till ska bort så har vi 13 bofasta. Klockrent.

audiblegiraffe: håller inte med dig ser inte varför man ska välja en blek Gästrin istället för nån av junisarna som har bra mycket större potential än Gästrin.

audiblegiraffe: Harald sa i en intervju i veckan (ÖA?) att 2 spelare ur A-truppen skulle till andra lag inte 3 som du skriver.

MorganaLefaey: Räcker ju inte... MODO har ju värvat för många forwards.. onödigt.

Efter Tommy Enström lämnar.. är det minst ytterligare två som får lämna. Man lär ju knappast behålla en junior som får sitta som fjortonde forward. Så det blir nog juniorerna som får lämna, men om det blir ngn junior alls som platsar bland fyra kedjor.. så blir det Johan Nilsson. Inte alls bra... Andreas Molinder hade kunnat göra en liknande säsong som Hellström gjorde ifjol, om inte t.om bättre.

audiblegiraffe: Ok, en sådan källa köper jag. :-)

Jag ska bara redovisa mitt underlag (länk).

wap.hockeysnack.com
Kändes ganska klart att enström skulle få lämna. Sen tror jag tyvärr att dahlberg ligger lite risigt till. Gästrin har inte heller visat så mycket men frågan är om de vågar skicka honom, gör de inte det så blir man en aning frågande varför de satsar vidare där och inte vågar kolla om dahlberg efter lite inskolning kan få lite bättre fart och anpassa sig till seniorhockeyn.

Alfred Awful: Nej Selin har J20-kontrakt. Hemsidan stod fel i så fall... min källa heter Lelle Hermansson.

Paddan: Rent formellt gavs Selin ett a-lagskontrakt samtidigt som de övriga 87-orna Dahlberg och Nilsson, i alla fall enligt hemsidan. Den enda skiljelinjen som går att se mellan honom och de övriga är väl att han inte satts in i vare sig laguppställningen på hemsidan eller i övrigt nämns som en a-lagsspelare.

Taskigt.

Salle: håller med enligt mig så borde det bli gästrin som får lämna fårgan är vart. Sundsvall kanske?

Modoante: Tja, svårt att säga. Har hela tiden sagt Gästrin, men jag tycker att det finns alltför många som inte har visat särskilt mycket under de träningar jag sett. Frågan är om Sellin bara är med som platsutfyllare på träningar och försäsongsmatcher eller om han nu har en given plats på backsidan. 

Modoante: Om det blir en forward så säger jag, och många med mig, Gästrin.

Paddan: Då är frågan vem blir nr två att länma truppen

Så verkar det då vara klart att Tommy Enström får se sig om efter en annan klubb. Då har jag hittills 50% rätt vad gäller de som inte får en plats i truppen.

Poffa: Ok ja det var ju första gången jag såg honom nu så. Men han hörde absolut till rinkens bättre backar, bra skott och duktig på skrillorna bra blick för spelet med.

Men jag har ju biljetter alla dagar så blir nog att man åker ut till gärdehov i morgon med och spionerar lite.

Cyklob:

Angell såg jag i ett antal TV-matcher under förra säsongen. Ena gången var han dominant och gjorde vackra mål och spelade rejält, för att nästa gång vara så vilsen och bortkommen att han såg ut som en 13-åring. Kan han höja sin lägstanivå kommer han bli en riktigt duktig back och en stor tillgång för Brynäs, annars är jag rädd att han kommer få problem i ES.

Paddan: Jo brynäs brukar ju ha en tradition att spela bra på försäsongen och sedan gå åt helvete i serien. Men den där Angell eller vad han hette hade då inte jag tackat nej till i Modo i alla fall.

Bara 18 dagar kvar till vi drar igång :)

Cyklob: Äh, sin vana troget har väl säkert BIF formtoppat lagom till en försäsongscup, denna gången SCA-cupen. Det säger ganska mycket också när man dessutom, då man skulle välja konstnärlig utsmyckning till hallen valde att placera en rulltrappa i entréhallen. Tydligen skall denna skapelse påminna om de svåra kvalen då det sägs att rulltrappans åkriktning bestäms av en slumpgenerator.

De där TIK de vet man ju kommer att få en lika ljus framtid som ett paket Nutrilett hemma hos Göran Persson, medan vi däremot kan lite i skymundan smyga oss mot toppen och bosätta oss strax under de fyra stora. SM-guld!

Paddan: Kom nyss hem från Sca Cupen varit och kikat lite på Timrå-Brynäs. Kan säga att båda lagen kommer bli farliga i år. Många nyförvärv i båda lagen som imponerade stort på mig. Timrås första kedja med Hedström-Halh-Pärssinen kommer höra till elitseriens kanske absolut bästa kedja. Brynäs nya back Nicholas Angell såg riktigt vass ut han med, samt att den gammle Sjödin visade att han håller nog några år till.

Men den som absolut bjöd på matchens show var Johan Andersson i Timrå som på Foppa maner lurade Daniel Sperle i brynäs målet.

Wayne Gresky: Det finns väl olika grader av det. De flesta centrar av någorlunda klass är även bra defensivt. Vad jag menar är att varken Susse eller Hahl har uppvisat bländande offensiva egenskaper - undantaget då Susse när han hade ett par riktigt hyfsade kedjekompisar.

Andreas Karlsson förra säsongen är väl annars ett bra exempel.

Hawerchuk: Men å andra sidan. Vilka lag i serien har en offensiv förstafemmecenter av klass? Känns som om de flesta på sin höjd kan stoltsera med en hyfsad tvåpvägscenter på den platsen.

Dream Team: Det väl det som är problemet med båda våra trupper, att vi inte har naturligt offensiva centrar i de tilltänkta förstaformationerna.

Deas: Jo, jag vet vilket tillfälle du menar. När han kom in efter halva säsongen i SSK. Döme, alltså. Vet också att han imponerade föga säsongen efter och befann sig utan kontraktsförslag i april.

Skröder drog väl inte heller upp så många mungipor i kringelstan. I a f inte av SSK:s supporterforum att döma.

Hawerchuk: Ungefär min analys med.

Dream Team:

"Har inte han sina främsta meriter i det defensiva centerspelet?"

Jo, ungefär som Hahl. Fast med större offensiv potential.

Bragd-Birger: ehm, Döme har vid tillfälle gjort 1 poäng per match i Elitserien. Jag skulle nog inte likna honom med Döme =) Skröder har ju hängt 20 baljor. Även om det nu var några år sen...

Dream Team: Jag vet inte om det är särskilt skönt att bli missförstådd, däremot är jag relativt bekant vid fenomenet. När man uttrycker sig på den höga nivå som jag gör och levererar så klockrena analyser med sådan frekvens och intensitet så får man räkna med att alla inte hänger med i svängarna.

Cyklob: Skröder har som det låter varit en av de genomgående bästa spelarna på försäsongen och får han fortsätta spela med Salle och Susse kan han nog producera mer än vad Pardavy gjorde. Döme borde nog gjöra mer poäng än Green, fast han har inte imponerat på mig på försäsongen och jag litar aldrig på en spelare som senast kommer från Tyska ligan. Har svårt att se att Sundström första säsongen skall ändra sig till en ruskig offensiv kraft och göra mer poäng än Pavli men man får väl hoppas.

Cyklob: Jag tror tvärtom, är mer tveksam till Skröders möjligheter till poänggörande medan jag ser lite mer ljust på Susses och Dömes möjligheter. Döme blir om inte annat jävligt förbannad när han missar målet och lägger små smarta passningar in där den mesta trafiken finns framför målet, Skröder åker mest omkring och ser likgiltig ut och tar korkade utvisningar.

MorganaLefaey: Jag tror Skröder kommer producera en hel del poäng under säsongens gång. Men jag är vekligen tveksam till både Sundström/Döme kommer göra mycket mer poäng änn vad Pavlikovski/Pardavy gjorde.

Men dom får gärna bevisa man har fel. Men jag tror att får vi in en till back av bra klass så spelar vi garanterat slutspel i år.

Wayne Gresky: Ja, det är skönt att få bli missförstådd ibland. Det borde väl du veta.

MorganaLefaey: Minns inte heller, men genom att titta på hans målproduktion genom åren kan man nog gissa vilken period det handlade om.

Dream Team: Kul att se att du uppskattar det jag skriver och att budskapet går fram.

Wayne Gresky: Visst fick han hjälp där, men han höll poängproduktionen uppe ett tag till därefter. Någon som minns hur länge han fick lira med den store? Var det en säsong? Jag minns faktiskt inte, men har för mig att det inte var hela tiden han lirade för Rangers.

MorganaLefaey: Jag har hela tiden hoppats på Mika!, men det är väl en värvning som vi aldrig får se. Det var förresten riktigt kul att se Weinis på träningen igår, vilken speed han hade i skridskoåkningen även om skärpan i avsluten inte var något vidare.

Wayne Gresky: Jaha. Ja, du uttrycker dig ju på ett bedårande sätt och lyckas nästan varje gång nå fram till det du menar.

MorganaLefaey: Vi ska komma ihåg att Susse fick lite draghjälp poängmässigt i början av NHL-karriären när han lirade ihop med Wayne Gre...(få se nu)...tzky.

Dream Team: Nja, det var väl min spontana tanke om fjolårets Timrå. Profillös massa (efter att ni tappat era tre bästa forwards strax före seriestarten), i slutskedet toppat med en sparkad finsk alkoholist och en underpresterande tjeck. Ni ser klart vassare ut i år.

Deas: Sundström kan jag hålla med om som ett lyft, men Skröder/Steen/Döme är väl - poängmässigt - statistikkloner av Pardavy/Green? Jag kan ha fel, men den först- och sistnämnde känns väl inte sådär jätteheta.

Dock ser Modos forwardsbesättning tämligen intressant ut.

Deas: Håller med om att nyförvärven är en uppgradering av det som tappats, rent namnmässigt. Men man måste alltid finna en spelare de passar ihop med och att sociala skall fungera mm. Sen måste man väl säga att det finns en del lag som har finare namn på inkommande än vad modo har. Så att säga att bara för att vi har ett bättre lag på papperet säga att vi skall komma bättre till i serien det är något jag inte tänker göra.

Jag hoppas fortfarande på ett fint namn både frammåt och bakåt för då blir vi farliga. 

MorganaLefaey: Han är nog lika bra som Hrdina tror jag. Kanske bättre i elitserien.

Hrdina är en tvåvägscventer som tekar bra. Han har ett bra skott men använde det sällan i Pittsburgh (kanske inte så konstigt med tanke på hans kedjekamrater, men ändå). En stabil NHL-spelare helt enkelt, men absolut inte typen som blir en stjärna i ES. Katastrofalt drag av HV att ösa de pengarna över honom. Surovy kommer vara mer framgångsrik tror jag.

Jag tror också Sundströms chanser att bli en elitseriestjärna är bättre än Hrdinas. Jag tror han kan vara typ som Svarten fast lite bättre.

Dream Team: Visst är det så att han har sin styrka i sitt defensiva spel, men man kan inte heller blunda för att han faktiskt producerat en hel del poäng där borta om man jämför med en massa andra spelare som värvats till ES som framhävs som stora offensiva krafter. Som modoit får man inte heller blunda för att han de senaste säsongerna producerat mindre och mindre vilket gör det väldigt intressant att se om man lyckas få igång susse och om man lyckas finna spelare som han passar ihop med.

• 95-96 Rangers 82 9 12 21
  • 96-97 Rangers 82 24 28 52
  • 97-98 Rangers 70 19 28 47
  • 98-99 Rangers 81 13 30 43
  • 99-00 Sharks   79 12 25 37
  • 00-01 Sharks   82 10 39 49
  • 01-02 Sharks   73 9 30 39
  • 02-03 Sharks   47 2 10 12
  • 02-03 Canadi   33 5 9 14
  • 03-04 Canadi   66 8 12 20
  • 04-05 Milano    33 10 31 41
  • 05-06 Canadi   55 6 9 15

Man kan bara hoppas på att omställningen inte tar så lång tid och att han fått tillbaka känslan för hockey för nog har det låtit som han varit lite less de senaste åren då han knappt fått speltid även om han varit ombytt.

« · 744439 · »