1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543320 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Molinder kommer definitivt ta en plats i år. Det är den junior som har störst potential, och det skulle inte förvåna mig om han kommer övertyga bra mycket mer än Hellström gjorde förra året. Större talang och offensiv kraft. Det känns skönt att i dom två har vi framtida första- och andralinjecentrar.

Kul att Hasse verkar gå mot ett bra år, om man går efter landskamperna. Det kommer att betyda oerhört mycket.

Viklund fick tydligen pris för bästa svensk igår. Jag jobbade igår, ngn som vill berätta hur Hasse och Viklund skötte sig?

shinzawai:

Jag såg två perioder. Under den tiden var Hasse bäste back och Viklund skötte sig bra. Viklund var för övrigt riktigt nära att göra ett snyggt mål precis i slutsekunderna av andra perioden.

Poffa: Det skall bli intressant att se ifall Harald väljer att låta Krizan få speltid i matchen mot Löven. Kanske han rent av kan göra något mål...

Poffa:

Existerar bomben fortfarande?

Paddan: På tal om mål så var Fredrik Ödling bara millimetrar ifrån att göra mål i ÖSks träningsmatch mot J20 igår. Henric Carlsson räddade pucken på linjen.

Bad_Brett: Är det inte dags att lägga ner nu? Jag är säker på att Poffa avslöjar så småningom alla detaljer när/om eller inte den briserar.

Hawerchuk:

Word!

Poffa: Från intervjun med Wargh på modohockey.se

"På tal om powerplay, är detta något som ni har tränat extra på i sommar?

->De nya reglerna gör att det blir ännu viktigare med ett bra powerplay och visst är det givetvis en viktig del av träningen. Vi har tränat ganska mycket powerplay så här långt."

Det är bara att hoppas att det kommer att se bättre ut när serien börjar då, det lät i varje fall på tongångarna på träningen i torsdags som att Harald var nöjd med hur spelarna uppträdde när de tränade 5-4.

Hawerchuk:

Du förstår inte. Min aptit är inte sig lik. Jag sover inte på nätterna. Jag ägnar minst två timmar om dygnet (som borde ägnas åt högskolestudier) med att söka efter ledtrådar på olika Internet-forum. Min vänner kräver att jag ska börja gå i terapi. Bomben har vuxit till en drog som styr min vardag.

Bad_Brett:

Dina vänner har rätt, du borde börja i terapi. Ta två valium, i alla fall.

Poffa: Hockeycentralen har börjat nedräkningen till seriestarten med två artiklar om MoDo. I den första går man igenom laget, spelare för spelare.

"Trots förhandshypen, så ser Modo inte på pappret bättre ut än förra säsongen – i alla fall inte relativt sina närmaste konkurrenter i serien. Man har seriens bäste målvakt, en uppsättning klart kompetenta backar och en handfull riktigt intressanta forwards – men det räcker inte i sig till en topplacering med automatik i elitserien numera. Ångermanlänningarna hoppas mycket på Niklas Sundström och Robert Döme framåt – något som kan bli ett ödesdigert misstag och har också varit det under försäsongen. 

Ranking: 8"

I den andra artikeln försöker man svara på frågor som "Vad kommer Niklas Sundström att betyda för Modo och tillföra på isen den här säsongen?" 

Paddan: Nå, vad tycker DU om genomgången då?

Albert Hall: Den är präglad av härlig Jante- och Robban-logik. Men det är väl svårt att ha full koll på alla lag antar jag. Många små lustigheter här och där.

Albert Hall: Tja, jag tycker att det ligger en hel del i det de säger bland annat om att vissa kanske har en övertro på Sundströms förmågor. Att Zajkowski skulle kunna bli en förstemålvakt i elitserien har jag också svårt att se, han är alldeles för ojämn och blir lätt överspelad. Och eftersom jag själv tippat MoDo som åtta, precis som Jante och Robert, så måste ju analyserna vara lika klockrena som min tabelltippning.

Paddan:

Fast att tippa enskilda tabellplaceringar känns rätt hopplöst i nuläget. Serien känns i alla för mig mer oviss än på länge.

Albert Hall:

Hade tänkt att tippa sluttabellen efter si så där 50-52 omgångar.Då kanske man lyckas att få något rätt..

Albert Hall: Att tippa tabellplaceringar överhuvudtaget känns hopplöst, men människan verkar vara fascinerad vid olika former av listor om det så är kedjeformationer, hitlistor eller inköpslistor... och i vissa fall kan dessa tre sammanfalla till en och samma lista.

Enligt expertisen skall ju Frölunda, Färjestad, Linköping och HV vara ohotade, men jag tror att Luleå och Brynäs i varje fall vill ha något att säga till om

Personligen står jag bakom det mesta som står i den där analysen. Sundströms kvalitéer är jag dock inte orolig över. Sen tror jag att Horava är överskattad rent målgörarmässigt.

shinzawai: Nä Sundström är en sån spelare som alltid gör ett bra jobb även om han inte producerar framåt. Hans bästa sida är ju dock att täcka upp bakom väldigt offensiva spelare. Frågan är om vi har dessa spelare att täcka upp bakom. Jag tycker att Sundström borde passa bra ihop med den ständigt fiskande Horava. Själv blir jag väldigt förvånad om vi kommer så dåligt som åtta. Det kommer för övrigt bli intressant hur vi kommer att klara av en tuffare bedömning från domarhåll, rent teoretiskt borde det gynna våra små skridskoskickliga backar.

Hawerchuk: Visst kan man väl säga som så att de på vissa spelare har tankar som är milsvida ifrån vad man själv har medans de på andra har tankebanor som stämmer med en själv, och då pratar vi både positiva och negativa tankar.

Något som jag verkligen gillar är Jantes svar på varför det gick lite trögt för O Hedman den senaste säsongen. Gillar när man säger "då han varken är särskilt stor eller har en blixtrand skridskoåkning". Hur stor skall en spelare vara för att vara stor? 190cm+ och 100kg+ för det finner vi ju så otroligt många av i elitserien.

En sak som stämmer är väl att modo inte på förhand har några ruskiga offensiva toppar. Och hur bra kommer det att gå med 2st defensiva centrar i de 2 första formationerna.

MorganaLefaey: Defensiva centrar har ju iofs funkat rätt bra för New Jersey t ex. Men det beror ju lite på vad du har på kanterna också.

I en lång serie är det annars viktigare att ha ett stabilt försvarsspel än någon enstaka stjärnforward som kan göra läckra kassar. Förhoppningsvis kan Viklund höja sig efter att ha fått chansen i Tre Kronor.

.
Hockeycentralen berättade först om det i lördags och nu står det helt klart att den unge Modo-forwarden Tommy Enström, 20, lånas ut till allsvenska Sundsvall för resten av säsongen. Tobias Enströms lillebror har spelat 27 juniorlandskamper, däribland U18-VM 2004, men söker ännu efter ett genombrott i seniorhockeyn.

Lycka till tommy

Gusse: Tro när denna nyhet kommer att publiceras på hemsidan? Om en vecka?

Paddan: För att förtydliga menar jag alltså modohockey.se

wap.hockeysnack.com
Går det att få en sammanfatting av nyheten för en helt utan dator?

MorganaLefaey: Det var gårdagens... eller helgens... nyhet om att Tommy Enström flyttar till Sundsvall Hockey som jag tänkte på.

wap.hockeysnack.com
Hemsidan har väl aldrig varit bra på att skriva om spelare som lämnar klubben. När du tar upp detta så återkommer man till vilka fler som får lämna truppen. Borde det inte vara klart med truppen inför de sista 2 matcherna hur den ser ut. Så de kan pröva riktiga uppställningar och verkligen se om något fungerar. Hoppas någon kommer ge sin syn på hur kommande match sett ut.

Paddan: Enligt allehanda.se/sport/5415 letar Modo efter en klubb åt honom och enligt Sundsvalls hemsida är han klar för dem.

MorganaLefaey: Det är klart, nu när du nämner det så brukar man ju inte direkt vilja meddela nyheten att spelare lämnat laget. Man kanske är rädd att det skulle skapa The Heart Attack of Hockey.

Jo, fast laborerade inte Harald ända till seriestarten... och ännu längre... med laguppställningen under förra försäsongen, eller minns jag fel?

Lumber Jack:

Skönt!

Det är inte honom jag drömmer om, om man så säger ;-)

Gidde:

Drömmer du om någon annan man?!

Själv drömde jag om Jessica Alba i natt...

Poffa:

Hehe, du tror inte jag skrev sådär enbart för att få just denna fråga?! :)

Men nog kan jag erkänna att jag gärna drömmer om Foppa i MoDo snarast.. ;-)

Poffa: Jag kan helt klart tänka mig Jessica Alba i Modo.

...hon skulle skapa... utrymme.

Ecke säger;

"I övrigt håller Modo:s trupp på att formas.

– Vi håller som bäst på med att titta över den, en eller två forwards ska bort. På backsidan är det dock klart med besättningen, konstaterar Holmberg vidare."

Bomb my arse.

shinzawai:

Jo, det självklara är ju naturligtvis att han skulle sagt:

"- Vi håller som bäst på med att titta över den, en eller två forwards ska till, Bomben som det talats om. På backsidan är det dock klart med besättningen, konstaterar Holmberg vidare."

shinzawai: Jag har iaf inte slutat hoppas på bomben består i att en av tidernas främsta spelare alla kategorier, nämligen Tony Schälin, ska göra comeback.

Poffa: ARROUGGHH! Don't hold out on us, man!

Jag tycker att vi kör en William Wallace på Poffa. Upp me'n på sträckbänken så ska vi nog få fram vad Bomben handlar om.

shinzawai: Det är ett spel som Svenska Spel anordnar där det gäller att tippa det slutresultatet efter ordinarie matchtid i två, eller tre, matcher

wap.hockeysnack.com
Jag drömde om bomben i natt, tror det är 3e gången det sker på 2veckor men i natt var det skrämmande. In kom keitaru back från finland som spelat nhl men slutade för 1år sedan. Beskrevs som stor stark o defensiv 100kg sen in med en forward från finska 3e ligan som gjorde 62mål på 40 matcher förra säsongen. Hur jag lyckas drömma något sådant och få in ett namn från final fantasy förstår jag inte. Men när man vaknade tänkte man att nu kanske något har skett vars är tidningen, måste läsa om riktiga bomben.

Poffa: Titta vad du ställt till med!
Vissa får sömnproblem, andra bli galna, somliga får tvångstankar, en del vill misshandla dig och allt är bombens fel!

Wayne Gresky:

Bit ihop. :-)

Så här tror JimmyH att det går för er denna säsong.

Verkar det vara en sund analys av MoDo ?

Hälge: Den jäveln försöker sätta press på oss. Fast det är en bra motvikt till kvalseriekidsen. Lite lägre nästa gång tack.

Hälge: 10/10 på målvakterna känns ju lite för mycket,Krizan är ju riktigt bra,men enligt en del här i MoDos Gb så håller ju inte Zajkowski Elitserieklass.

Bissett19: Eftersom jag räknar med att en frisk och hel Karol Krizan står runt 45-50 matcher från start så har jag inte ens vägt in Zajkowski i betygsskalan.

Hälge: 10 på skalan är alltså elitseriemax.

I sådana fall så tycker jag att JimmyH hela tiden ligger ungefär ett till två för högt på skalan i alla kategorier, kanske tom. på målvaktssidan. Krizan var överaskande bra ifjol och rimligtvis så borde han kunna göra en liknande säsong i år. Frågan är om man inte bör ha andremålvakten med i bedömningen också och då blir man mer osäker i bedömningen.

En kategori har han missbedömt kapitalt. Powerplay-styrkan.
Även om vi för första gången sen Lars Janssons glansdagar verkar ha fått en back som både är villig att skjuta och som dessutom verkar vara ganska bra på det, så saknar vi i vanlig ordning en som vågar ta tag i ett powerplay på ett bra sätt. Alla spelare är dessutom av hävd så otroligt rädda att misslyckas i PP så de skickar hellre försöker sig på ett omöjligt pass för att bli av med pucken, alt. skicka pucken över sargen i stället för att utmana och prova lyckan. - Träningsmatchandet bekräftar mina dubier angående PP.

Powerplay 3-4/10 (Precis som vanligt.)

Kontenta. Modo blir 5-6 i bästa fall och utslaget i kvartsfinal om det blir några utvisningar.

« · 744439 · »