1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543139 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
shinzawai: Det är lördag kväll, slappna av. Ta en grogg och känn lugnet, istället för att sitta och hetsa upp dig framför datorn.

shinzawai: Stäng av datan och logga in på måndag, då finns nog det du letar efter publicerat.

Lumber Jack: Det var ju klart att det inte skulle vara klart om det inte var klart på förmiddagen idag, så klart. ;)

Man borde gått ut med antingen;

a) Jyp har skrivit på, all is well
b) Jyp har inte skrivit på, blin't na
c) Jyp har fått till dag Y på sig att skriva på övergångshandlingarna

shinzawai: För att inget är klart kanske?

Modo är lika proffsiga som vanligt med sin information kring laget.

VARFÖR har det inte kommit upp ngn nyhet på hemsidan om hur det blir med finnen?

Poffa: Aj då. Men vi gick ju nästan plus i alla fall.

Tycker nästan lite synd om Löven. Dom har ju visat ett snabbt spel tidigare.

Poffa: Bara hoppas man har någon annan back på g då :)

Alfred Awful: Nä, det var inget bra förslag.

Poffa: Städtantens son nästa, då.

Hawerchuk: Länk till Aftonbladet. Där tror Kovanens agent att det inte blir av.

Alfred Awful: Det där skrevs igår. Se länk.

Dale & skinnkavaj: Intressant läsning. Angående övergången i sig så skulle det ju vara intressant att veta när mr. Seppänen uttalade sig. Var det nu, efter hans "övergång" till MoDo, så är väl enda lösningen att Tommi slantar omedelbums, eller så är övergången historia.

Är det ett gammalt uttalande, runt tiden han "rev" kontraktet med JyP, finns det väl större chanser att lösa det här.

shinzawai: Det ska väl tas med en nypa salt då killen var grymt besviken att han lämnade. Och man är inte grymt besviken om inte man kommer att sakna spelaren i fråga.

shinzawai: Varför klippte HS inlägget?

Forts:

Regarding his game... He is an offensive defender with good stick handling skills and good vision. He has a great vision where to pass. He shoots very rarely and is below average defensively. He is small and lack physical strenght. All in all, if he has a solid stay at home defender by his side so he won't have to take responsibilities keeping his own net clean, he will be a fine offensive defender.

About the transfer. It's still not clear whether he is allowed to move to Modo. He did breach his contract with JYP and JYP won't allow him to change teams without big compensation. He is still under contract with JYP so JYP has some leverage on him. The local newspaper had interviewed JYP-boss Seppänen and he said JYP won't allow him leave for nothing. Tommi has his own press conference at noon local time today in Helsinki in which he'll tell his own version about his departure. It seems for now that this case will be dealt with in court."

hawerchuk skrev så här på officiella, är det en sådan kille som Ecke menar "passar in"?

Om Kovanen från ett JYP-fan:

"Well, he was a team captain and left the team leaving the team in trouble (JYP had five defenders healthy after Tommi's departure). So he is not my favourite at the moment. (

shinzawai:

Jag tror att vi får veta ganska snabbt när det är klart, kanske på ÖAs hemsida.

Undrar hur och när vi får veta om papprena från Jyp blir påskrivna eller inte?

Paddan: Enligt Tidningen Ångermanland kommer Kovanen att ansluta till truppen på söndag... om JYP senast under morgondagen skrivit på transferdokumenten.

Paddan: Eller till och med två artiklar, om jag förstått saken rätt.

MorganaLefaey: Man skulle ha kunnat finska. En riktigt lång artikel på jatkoaika.com om Stefan Öhman. ...och en bild på Öhman i en bowler hat

Paddan: Det måste man säga är imponerande. Tenkrat hade man inte alls nekat till. Konstant proucerat i finland samt faktiskt varit i samma lag hela tiden där. Lite farligt dock att skriva 3 år då de inte sett hur han ser ut i sverige. Men en spelare i hans kaliber lär nog fungera utan större problem.

Tänk om reglerna för artistskatt kommer förändras nu med en ny regering. Man kan aldrig vara säker. Kanske inte blir så billigt om man har riktigt otur.

Timrå kommer i alla fall bli farliga. Eller bli och bli.

Gidde: Vilken tur att man är ungefär lika bra på finska som på sanskrit, anundsjömål och liknande saker. De enda två saker man i regel förstår i artiklarna om Tommi Kovanen är "Tommi" och "Kovanen".

Så har TIK tydligen gjort en Bartecko, dvs tecknat ett treårs artistkontrakt med Petr Tenkrat. 

MorganaLefaey:

Han kanske fått domarnas onda öga på sig, typ som Ledin & Kåberg (skyller på), och därför fått flera utvisningar?

Och att det är därför han vill byta land?

Vad vet jag, se detta som ett typiskt fredagsinlägg..

;-)

Kanske inte direkt var en fråga jag ville få ut, utan mer en fundering. Även om man sitter och jobbar medans man skriver och säkert plockar bort och lägger till halva meningar hit och dit och tillslut tappar tråden i uppbyggnaden så chansar jag på att de flesta förstår vad man menar.

Lumber Jack: Jag bara svarade på första bästa inlägg. Förstog att ni syftade på Obsut (första gången) samt Horava mm. Men ville bara få ut en fråga och svarade på någons inlägg. Sry

Fantastisk meningsbyggnad...

MorganaLefaey: En Luleåvärvning är en värvning som är stenklar men ändå inte blir något, av någon mer eller mindre fantasifull anledning. Det har inget med spelarens kapacitet att göra.

Lumber Jack: Nu är jag en ganska statistik k*t person, vilket inte alltid gör spelarna rätt. Men om han nu skall passa in i den nya regeltolkningen varför har han de 2 senaste säsongerna klart ökat sin utvisningsmängd? Han borde väl gynnas av dem kan man tycka om han är riktigt spelförstående och snabb på grillorna.

Lumber Jack: Ja int känns de stabilt int.

shinzawai: "Köpa loss sig själv?" Det här kan urarta till en värvning a´la Lulio...

MorganaLefaey: Tja, en sån som Timander är ju inte heller direkt någon som skickar in motståndarna i sargen med ett brak. Men han spelar smart och lurar oftast ändå skjortan av motståndarna.

Nä, lite kaffe, en saffransbulle och sedan tillbaks till 24-timmarsmaraton med SpongeBob Squarepants

Paddan: Visst är det så. Men det måste väl nästan sägas att vi inte direkt har många backar som är stora. Hedman i all ära, men han använder inte dem så kraftfullt. Nu skall man inte säga att den här killen inte klarar av jobbet utan mer vad jag hade förväntat mig. En lite större kille.

MorganaLefaey: Tja, bara för att man är liten så behöver man ju inte automatiskt vara dålig på att spela fysiskt. Hmm, liten back som kunde hålla rent framför mål... MIKA!

shinzawai: Nu trodde jag att de skulle ha någon som kunde avlasta Timmy och Hasse och då kom slutsatsen att det skulle bli en med lite storlek och muskler. Men istället chockar de en med en miniback, som iofs gjort någon bra säsong och som dessutom är lagkapten vilket bör betyda att han inte är alldeles tokig. Men nog hade det varit trevligt med någon som kunde knuffa bort och hålla lite rent framför mål.

shinzawai: Det är väl lite som halvinköpen i sportbaren där man skrivit under ett kontrakt på en öl/cider genom att betala för denna... men man måste vänta till perioden spelats färdigt för att få använda sig av ölen/cidern för att släcka törsten.

Men det är väl ungefär ett dygn kvar till den där deadlinen går ut, om jag har förstått saken rätt. Förhoppningsvis ger väl JYP med sig och skriver på övergångspappren.

Är det bara jag som känner att vi halv-värvat en ny back? Allt är ju faktist inte klart.

Paddan: Som jag skrev igår skulle jag gissa att det går att kvitta Gästrins lön med Kovanens. Speciellt med tanke på att vi bara behöver artistskatta för Kovanen.

shinzawai: Hoppas att den lönen som vi sparar in är så stor att vi kan köpa Zbynek Irgl...

Paddan: Jag var först rädd för att vi betalade Gästrins lön, men på Lövens hemsida står det att Gästrins lön fixas av "externa finansiärer", soft.

Portello: Vem vet, det kanske är så att Gästrin är nyckeln till vårt spel och utan honom i laget rasar spelet ihop totalt. Eller så var det så man hade hoppats att det var. Lövens tränare verkar i varje fall nöjd, han hade tydligen sedan tidigare undersökt ifall det skulle gå att få låna Gästrin.

Paddan: Förstår att sorgen är stor när Gästrin lämnar er.Man får beklaga förlusten.

TIKbiff: Jag kan inte sticka under stol att jag är rejält avundsjuk på era värvningar, när vi värvar killar från SSK och Leksand värvar ni europeiska toppspelare.

Äh det ljusnar inom nåt år när diverse skumma affärer uppdagar sig. Gratis "bombajackor" och andra löneförmåner.. ;)

TIKbiff: Det återstår väl att se, fast så här i förhand kan jag väl inte annat än hålla med. Själv tycker jag dock att Vojtek Polak verkar mest intressant av de där tre. Tillhör väl en av Dallas Stars top prospects, har jag för mig.

shinzawai:
Känns lite hetare än er finne ;-)

Måste säga att det känns lite konstigt att vara Tikare just nu, ligger etta i tabellen, då kommer en massa skador på löpande band, 7 spelare borta nu och av dessa så är det bara sanny som är tillbaka på tisdag.
Idag går sportchefen ut i media och säger att en "stjärnspelare" skall värvas då Pärssinen blir borta 1-2 månader.
Pengar verkar finnas i föreningen och man tvekar inte att använda dem nu när skador oroar.
Får se om det händer något på backfronten med...

Jahapp, då var det dags för Oscar Steen att packa väskorna och bege sig till Finland, som ersättare i Tre Kronor för Tim Eriksson.

knaskamilla: Det verkar som att det eventuellt kan bli lite problem med kontraktsskrivandet.

"Lückner berättar att han inte är helt insatt i historien, men vet att Kovanen som är lagkapten i laget, blivit lovad att få lämna JYP om han skulle få anbud från utlandet, ett löfte som sedan bröts. Men Kovanen fortsatte sedan spela, men relationen blev till slut allt frostigare."

Pasi berättar lite om Kovanen:
"– Han har ett väldigt gott rykte hemma i Finland. Jag har aldrig spelat med honom men vet att han är oerhört skridskoskicklig, är väldigt passningssäker och har ett bra skott. Kovanen är också väldigt duktig i power play, säger Modo-forwarden Pasi Tuominen som verkligen ser fram emot den här övergången."

scim:

Jag kände mig faktiskt aldrig som en riktig Stockholmare. Arlanda ligger ju ändå lite off.

Men mamma och pappa westerlind var ju trevliga, i alla fall.

scim: 22.55 borde hon isf vara en fågel. Eller ett moln.

« · 784284 · »