Paddan: Gôtt att det är klart med Susse på riktigt också.
Då fattas det väl "bara" en sniper om man fattas snacket rätt. Sen får vi väl se om vi tappar Enström (otroligt men Almtorp fick ju kontrakt så...) och Krizan (gud förbjude) till farmarligornas förlovade land.
Paddan: Är det deadline då???
Var det inte nåt snack om 24/6 också. Det är väl då draften sker.
Swordster: Roade mig lite med att sätta ihop ett lag av de spelare som vi har i nuläget. Nog f-n ser det rätt bra ut.
Det måste vara en ordentlig bomb Poffa, annars kan vi vara utan.
Får ju inte ens in Dallas i ordinarie för sjuttons gubbar.
Målvakter
60 Krizan, Karol
30 Zajkowski, Michal
1:a lina
3 Timander, Mattias
32 Viklund, Tobias
11 Tuominen, Pasi
43 Sundström, Niklas
15 Salomonsson, Andreas
2:a lina
5 Jonsson, Hans
34 Wargh, Tommy
28 Horava, Miloslav
39 Svartvadet, Per
10 Skröder, Per-Åge
3:e lina
38 Andersson, Adam
8 Hedman, Oscar
18 Öberg, Peter
4 Hellström, Mattias
20 Steen, Oscar
4:e lina
43 Öman, Niklas (*
6 Enström, Tobias
40 Gästrin, Magnus
29 Molinder, Andreas
33 Nilsson, Johan
Res.
19 Pettersson, Mikael
22 Enström, Tommy (*
27 Dahlberg, Johan
(* Läge för Sundsvall???
Icing-Ove: Jag blir så less. Susse är inte bara en defensivt skicklig center. Med rätt folk runt Susse så får en viss rödhårig skåning i exil vara beredd på att tappa titeln som bäste center i ES. Vänta och se.
Pavlikovski??? Vill du inte gå längre än kvartsfinal om ens det?
Salle: Tja, jag får väl hoppas att du har rätt, samtidigt som det känns lite slöseri att ha alla tre i samma kedja.
Nåväl, vi får väl se hur det ser ut på ispassen. Bara drygt 1 månad och 3 veckor kvar nu till första ispasset, återstår att se om den blir lika mördande som förra säsongen.
Under tiden kanske de kan lära sig något av följande videosnutt.
Deas: Då är det väl lika bra att klistra in hela texten från Gunnar Nordströms blogg:
"NHL-proffs som flyttar hem till moderklubben i Sverige efter en massa år i Nordamerika.
Det brukar betyda drömläge inför förhandlingarna.
Och ett fett kontrakt.
Om man nu inte heter Niklas Sundström och har ett hjärta som klappar i dubbel takt för Modo Hockey.
Kan gissa att hans agent, Claes Elefalk vid IMG i Stockholm, suckade mer än en gång inför förhandlingarna med Modo:s sportchef Ecke Holmberg.
Susses inställning var nämligen den här:
- Jag varken behöver eller vill tjäna mest bland spelarna i klubben. Då är det bättre att Modo får pengar över i budgeten för ytterligare förstärkningar, så att vi får ett ännu bättre lag.
Därför kommer Niklas Sundström inte att kvittera ut en lika hög månadslön, som Andreas Salomonsson, Per Svartvadet eller Mattias Timander.
Sundströms nya tvåårskontrakt ger honom mindre än 150 000 kronor i månaden. Han kunde ha begärt 200 000 kronor.
Till mig säger exproffset från Montreal så här:
- Jag har varit jäkligt snäll i förhandlingarna. Jag är absolut inte högst betald, det finns spelare som har mycket mer i lön i Modo."
Bra agerat av Sundström! På kort sikt är initiativet bra för Modos del. I det långa perspektivet är det förhoppningsvis bra för fler lag.
Fler människor med höga inkomster skulle statuera exempel, inte bara inom sportens värld utan även andra yrkesgrupper. Det skulle få en nyktrare syn på människans värde och kanske leda till en mer human prislapp på individen.
Sundström visar att det finns annat än bara pengar. Social trygghet, klubbkänsla m.m. är, som jag tolkar det, viktigare. Okej, han har pengar så han klarar sig, det skall man ha med i beräkningarna. Men det finns fler människor som är ”ekonomiskt oberoende” som fortsätter att mjölka sin arbetsgivare på pengar.
Nu lär det inte vara någon dålig ersättning som Sundström får, men för mig är intentionen, det som hedrar. Han hade kunnat få mer pröjs men nöjde sig med en mer ”rimlig” summa.
Så här rent spontant inbillar jag mig att spelare som förhandlar med klubbar i Sverige svär lite sådär över Sundströms generositet. Även om jag inte tror att hans utspel kommer att påverka särskilt mycket inför årets kontraktsskrivande så kan de få följder i framtiden. Om det sedan är på gott eller ont, för svensk ishockey, är en annan femma.
Betalar man inte tillräckligt söker sig spelare till mer välavlönande klubbar i Europa/NHL. Men det kan också få ett stopp på den skenande lönenivån inom svensk hockey. Så länge svensk elithockey håller ett högt underhållningsvärde välkomnar jag ett initiativ som den som Sundströms.
Då har Christoffer Königsson hittat ny klubbadress. Tyringe blir klubben där han ska fortsätta karriären.