1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543286 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
MorganaLefaey: Nä, det är inte rötäggen jag pratar om. Pinsamma element i de egna supporterleden har vi alla.

Menar snarare någon typ av generell känsla, sprungen ur det som formar en supporterkultur. Enligt mitt förmenande har just Modos historia - i kombination med Örnsköldsviksk patriotism - format en särskild form av förhållningssätt till sitt eget lag. Och andras. En kultur som, tyvärr, är lite mer osympatisk och löjeväckande än de fula sidor andra lags supportrar lyckas frambringa.

Särskilt frapperande blir det när det kommer en uppstickare i omedelbar geografisk närhet. En konkurrent som förutom att vara lite bättre, lite snyggare och lite mer charmig i alla andras ögon, dessutom har supportrar som har mage att gå från ödmjuka-intill-självutplåning till modo-är-vår-lillasyrra-kaxighet på en säsong.

Så: nä. Visst finns det saker som förenar, men gradskillnaden omöjliggör teserna om 'vi är alla av samma skrot och korn, blabla'. Ni är helt enkelt lite fånigare än oss andra.

Bragd-Birger: *att ha en sådan fixering som ni har på ett annat lag (Timrå) är tämligen unikt.*

Ha ha, det är hysteriskt kul när sånt där kommer från just dig av alla personer, det är väl sällan man läser nån som är mer fixerad än dig. Banjo och Modo är väl huvudämnet i 95% av dina inlägg.

Bragd-Birger: Visst är det härligt att försöka hävda en sak och på samma gång göra en 180.

Jason: Jag har väl aldrig förnekat mitt korståg mot de modoitiska väderkvarnarna? Även jag inser att det inte är helt hälsosamt.
Aber doch: jag pratar om kollektivet, du pratar om mig.
Det är också just i förnekelsen löjets skimmer framträder som tydligast. Ni erkänner inte er fixering, missunsamhet och avundsjuka. Detta driver mig.
I'm on a mission from God.

Hawerchuk: Ja, är det inte? Och är det inte passande att just du, som mer än någon annan representerar de fixerade element jag just beskrivit, ger mig en liten cybejknäpp på näsan?

Bragd-Birger: Dina infantila försök till provokation är tröttsamma.

Bragd-Birger: Ni ? Jag ligger knappast sömnlös om Modo förlorar en hockeymatch men du upprör mig, en liten människa full av avundsjuka och hat, kort sagt jag tycker riktigt illa om dig. Väx upp och börja uppföra dig som den vuxna människa du är om jag uppfattat allt rätt.

Jason: Nu är du så där fånig.

El Maco: Så det är jag som är fånig ?

Jason: Ja. Jättefånig.

Bragd-Birger:

"Jag har väl aldrig förnekat mitt korståg mot de modoitiska väderkvarnarna? Även jag inser att det inte är helt hälsosamt.
Aber doch: jag pratar om kollektivet, du pratar om mig."

Ja, för du är ju den enda som skriver om MODO, banjos och att sätta på kusiner i Timrås GB. 

" I'm on a mission from God."

Ja, Gud är en av de som hela tiden fjantar sig i ovanstående påståenden.

Poffa: Ingen skriver väl Modo som MODO om de inte håller på Modo? Och varför ens en Modoit ska skriva det så förstår jag inte.

El Maco:

Nej, tydligen har det förbigått flera. Men det sköna med HS är att man kan skriva saker precis som man vill.

Poffa: mOdO *kjamizar*

El Maco:

Det var väl det jag visste. Till slut skulle hela din fasad rasa. Du är ingen man som bott i New York, du är en fjortonårig flicka från Granlo.

Poffa: Äsch då. Jag har hånglat med en fjortonårig tjej från Granlo men då var jag själv i samma ålder. Enda gångerna jag får kontakt med högstadietjejer nu är när jag hänger på Lunar med användarnamnet *skitsnyggkille-92*

Poffa:

Hur ser veckans bombprognoser ut?

Poffa:

"Ja, för du är ju den enda som skriver om MODO, banjos och att sätta på kusiner i Timrås GB."

Njae, ensam är jag nog inte. Möjligt att det finns några till, samt att det sker en del rak, ol' fashion nyhetsrapportering också.
Men visst, jag håller med dig om en del - att det kanske är fel gästbok för dylika spörsmål.

I övrigt måste jag säga att det är skillnad på smålöjlig provokation (läs banjos, läs sedelärande historier om sexfingrade syskon) och modoism (MODOism?) med rent ohälsosamma mått av mindervärdeskomplex.
Minns hur aversionerna från timråplanket började på allvar, vad som fick pendeln att svänga över från 'modo är från norrland, tjoflöjt' till 'fuck övik!'.

Exactemente. Det ständiga hånet från dumdryga modoiter, salten i såret, sparkarna på den öförberett liggande - 'Haha, nu när er spelare (Z) dragit, sluta hoppas, ge upp, fatta hur värdo ni är, hoho!'. Osv. Våren 2002, remembah?
Klart att ömhudade timråiter blev gramse, klart att skadeglädjen och fuckfingrarna flög i luften när Timrå under hela serien urinerade på hockeysverige i allmänhet och I modoiter i synnerhet.

Att ni därefter ansett det oerhört opassande och provocerande att Timrå rent sportsligt tappat all form av respekt mot er som någon form av storebror, det är mest komiskt. Nästan lika komiskt som era försök att inte låtsas om det ni själva håller på med.

Bragd-Birger:

Jag förstår inte vad ni tjaffsar om. Jag bryr mig inte om att reta mig på Timrå för Timrå kommer aldrig bli en attraktivare eller bättre förening än MoDo. Timrå får gärna härja i botten så vi kan vinna över dem i derbyn och dumpa våra sämsta juniorer hos dem.

wap.hockeysnack.com
Birger: jag tror helt ärligt att någon modoit måste ha sparkat dig i pungen, upprepade gånger, eftersom du lyckats hitta så många orsaker att hata modo och deras supporters. Bit ihop och börja använda susp. För oavsett vilka "bevis" du har, så tror jag fortfarande att vi alla är lika goda kålsupare.

wap.hockeysnack.com
Nu märker man vad det handlar om. Det är alltså ditt hämmade hävdelsebehov som under den tid som du själv kallade för lillasysterstiden som övergått till denna euforiska snedbild. Men detta kan ältas i evighet utan att leda någonstans så jag tar en paus i detta med orden: jag ser hellre tik som smvinnare än hv, fbk, dif, piff och puff och allt vad lagen där nere heter.

MorganaLefaey:

Samma här.

Bad_Brett: "Timrå får gärna härja i botten så vi kan vinna över dem i derbyn och dumpa våra sämsta juniorer hos dem."

Vilken MoDojunior var sist i ordningen att dumpas i Timrå? Timrå härjar i botten, säger du. Ja visst, den senaste säsongen stämmer det ju relativt bra. Men en sådan genommiserabel säsong har väl annars hört lite till ovanligheterna för er länsgranne i ett hyfsat nära perspektiv. Hur har det sett ut med tabellplaceringarna under de låt säga sex senaste säsongerna, lagen emellan? Jo, enligt följande:

2000/01: MoDo 4:a, Timrå 9:a
2001/02: MoDo 2:a, Timrå 12:a
2002/03: MoDo 7:a, Timrå 3:a
2003/04: MoDo 8:a, Timrå 6:a
2004/05: MoDo 6:a, Timrå 3:a
2005/06: MoDo 6:a, Timrå 9:a

In alles sex säsonger och lagen har placerat sig före varandra tre gånger var. Jämnt så det förslår, alltså. Slår vi ut detta på de sex säsongerna och skapar en medelplacering så vinner dock MoDo, då Timrå placerat sig i genomsnitt på en sjunde plats, medan MoDo hamnar på en femte placering. Hur man väljer att sortera ut klubbar i graden "bättre" eller "sämre" beror nog väldigt mycket på vilken urvalsgrupp du använder dig av. MoDos gästbok på HS ger en sanning, en sanning som förstås ses som totalt fel om du flyttar fokus till Timråboken.

wap.hockeysnack.com
Har full förståelse för att det kan finnas en del storebror känsla bland flertalet modo fans, då modo i stort sett varit så under en väldigt lång tid. Om man bortser från någon säsong bakåt. Men istället för att se det som en dålig sak ser jag det mer som syskon då en helt plötsligt inte är 11år mot 6, utan 30 mot 25 och då storebror inte har fördelen av storleken längre utan man kör på mer som en tavlan mellan likar.

Poffa: Tröttsam femöringsretorik i det svaret. Avväpna genom att beslå den anklagande med dess egna argument, liksom. Bad Bretts drapa hade en viss touch över sig, dock.

Ålrajt. Icke oväntat verkar det som om vi ånyo nått vägs ände. Alla är vi lika goda kålsupare, oavsett vilken faktor man måste multiplicera med för att antalet modoinlägg från timråhåll ska komma upp i motsvarande på modosidan.
Och vi som påtalar faktum och känner oss manade att lysa upp det dunklas skuggor är blott hatets fanbärare.

Until next time.

Dream Team: Dygnets första inlägg är hitills också det bästa. Bra skrivet.

Dream Team: För att ge lilla babysyster en käftsmäll så kan vi ju ta en titt på elitseriens maratontabell 1974 - 2007:
stats.swehockey.se/history/standings_total.asp?

Där hittar vi MoDo på en klar fjärde plats, faktiskt med häng på Brynäs på tredje. Men var är Timrå? Jo, där nere, på 13:e plats tack vare trepoängssystemet. Tittar man efter antalet segrar i elitserien så är Timrå 15:e lag. Med andra ord är det inte mycket att snacka om. Timrå har haft några fina säsonger nu men är snart tillbaka i ettan där man hör hemma. En tuffare domarbedömnning när det gäller fult spel kommer att göra det svårt för Timrå att fortsätta med sin destruktiva hockey. Det faktum att Timrås fans sedan förefaller ha föräldrar som även är syskon gör ju inte direkt att sympatierna för laget ökar. Som boendes i Sundsvall så vet jag att folk som håller på Timrå är idioter, vettigt folk här håller på MoDo.

Wayne Gresky: Och där föll din mask sönder och samman fullständigt. Varför måste du bli sån? La jag nivån lika lågt i mitt svar tidigare?
En sådan "analys" av läget hos er länsgranne bevisar väl bara din egen okunskap på området.

Det är klart att MoDo är det bättre laget sett över en längre tid. Men den historia du vill knyta an till när du säger att MoDo mycket riktigt är långt före Timrå i maratontabellen visar ju samtidigt på att Timrå kommit ikapp MoDo de senaste säsongerna. Hur mycket bättre MoDo var för 25 år sedan kanske inte är riktigt jämförbart med hur läget är idag, eller vad tycker du?

Dream Team: Ska jag vara ärlig så la du på en helt ok nivå tidigare förut med ett korrekt och någorlunda neutralt inlägg.

Givetvis har en klubbs historik och anor betydelse. Ungefär på samma sätt som sedan generationer förmögna familjer brukar se på nyrika. Hade timråfansen visat lite mer ödmjukhet så hade påhopp liknande mitt inte varit nödvändiga. Lag som Timrå och Team Boro går inte riktigt att ta på allvar. Om ni fortfarande är ett stabilt elitserielag om tio år kan vi börja med jämförelser. Tills dess är det mest kul att ha en konkurrent på relativt nära håll att kivas med. Rivalitet är bra för sporten!

MIN avsky för Timrå har ingenting med några torskar att göra. Jag var rånöjd när de gick upp, men det gick väl bara en halv säsong innan jag revidera den ursprungliga känslan.

Jag blev rånöjd när SAIK gick upp, repris månne?

shinzawai: Det beror väl på. Min gissning är att du kommer fortsätta vara rånöjd så länge:

A. SAIK inte går bättre än Modo rent sportsligt, samt

B. SAIK-fansen håller sig på mattan och inte tror sig vara något.

Wayne Gresky: Den som kallar folk idioter är då sjäv vad???
Var finns balansen? var finns distansen självironin till sig själv o sitt eget tyckande om andra?

Wayne Gresky: Signaturer som jämför Timrå och Team Boro går inte heller att ta på allvar.

Hank: Två klubbar utan hockeykultur. Två klubbar utan förmåga att producera egna spelare utan istället satsar på inköpta föredettingar.

htikare: Den som kallar timråfans för idioter är antagligen väldigt insiktsfull och har en sund världsbild.

shinzawai: Själv var jag rätt besviken, vi hade ju fått Zetterberg annars...

Wayne Gresky: Men du väljer ju, trots att du så enträget påpekar vikten av en klubbs historia, att helt bortse från det faktum som säger att Timrå (läs Wifsta/Östrand) var ett par år före MoDo (läs Alfredshem) att avancera till den högsta serien i svensk ishockey. Detta utspelade sig på -50-talet. dina jämförelser med Team Boro stärker baraq min uppfattning att du inte förstått nånting vad gäller Timrås historia. Vi har faktiskt spelat fler än sex säsonger i elitserien.

Bragd-Birger:

Nu tror jag inte att SAIK kommer att ta många poäng mot Modo i vinter men det skulle helt klart suga, speciellt när chefen och många kollegor är hardcore-SAIK:are. Men det räcker inte med att förlora mot ett lag för att hata dem.. Och jag älskar inte direkt de lag Modo har lätt mot heller. :)

Dream Team: På 50-talet spelades ingen vettig hockey i Sverige, så det räknas inte.

Sen fattar du väl att jag bara skojar med er när jag jämför Timrå med Team Boro?

Men jag står fast vid av att de flesta timråfanatiker man springer på gör ett väldigt "lantligt" intryck. :)

Wayne Gresky: Så du förnekar alltså en del av din egen klubbs historia, och det som detta inneburit för er klubb, uppfattar jag det rätt när jag säger så? kom ihåg att det under en lång period under den här tiden var i stort sett omöjligt för en norrlandsklubb att slå sig in i den högsta serien som då var den hockeysociete som bjöds. Varför är inte den tiden värt nåt i ett större perspektiv menar du?

Dream Team: Jag hävdar bara att hockeyn måste hållit mycket låg nivå om Timrå platsat i högsta serien. Resten missuppfattar du.

Wayne Gresky: Ja, nivån på hockeyn i den högsta serien var säkerligen hög med den tidens mått mätt. Men eftersom MoDo (Alfredshem) själva inte platsade så hade väl dom en bit kvar upp till den oerhört låga nivå som Timrå nu höll.

När anser du att vi kan börja räkna med hockeyn på allvar då? Ja, sett till att den höll en enligt dig acceptabel nivå.

Dream Team: Wayne är ju från Sundsvall, så han kanske höll på Medelpads tidiga city-giganter i ishockey - GIF på den tiden?

Nä, men jag tycker att det är en lite polariserad debatt här just nu och vill gärna slå ett slag för de verkliga tidga giganterna IFK Nyland, som spelade SM-kvartsfinal redan 1942 (trots att de fick spela alla matcher på bortaplan under den värsta krigsvintern), tog silver i junior-SM 1954 och trots detta nekades uppflyttning i division 2 vid ett flertal tillfällen, något som de bättre lobbyisterna i Wifsta/Östrand lyckades med ett flertal säsonger tidigare. Kom då också ihåg att Nyland hamnade en bra bit framför W/Ö under den första säsongen de väl fick chansen i tvåan.

Med ett tidigare insläpp på division 2-nivå, lite snitsig marknadsföring och framväxten av massprivatbilismen på det tidiga 50-talet är det ganska enkelt att se vad Nyland faktiskt hade potentialen att bli: Västernorrlands alldeles egna lilla Leksands IF, såklart.

Brrr...

Alfred Awful: Jag bor i Sundsvall, jag är inte härifrån.

Wayne Gresky: Varsågod och ta för dig av min besudlande association, den bjuder jag på. :-)

Dream Team: I VM 1954 förlorade Sverige mot amatörlaget Lyndhurst Motors som represneterade Kanada med 8-0. Det tycker jag säger det mesta om nivå på svensk hockey under femtiotalet. Skulle väl vilja påstå att den moderna hockeyn börjar ungefär när målvakterna slutade med toppluva och började med någon form av huvud/ansiktsskydd.

Alfred Awful: Tog det närmast som en förloämpning!

Wayne Gresky: Det gjorde nog Sundsvallsborna också...

Wayne Gresky:Har du inte insett att du förlöligar dig själv genom att hålla på som du gör. Skärpning!

El Aka Ali:

Äh, låt honom hålla på. Det finns ju som sagt ett par Timråprofiler som gör exakt samma sak. Bara att ignorera.

« · 740535 · »