1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543218 inlägg · 4151 ämnen
2945876 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: MoDo - Björklöven 2025-11-28
Willow: Holmström förlitade sig för mycket på statistik och det var inte heller bra.
Nu har vi Karlin och Freddan som nog inte vet vart ON knappen sitter på en dator och Sundell som försöker lasta på A-laget grunderna från Juniorhockey från 1975.

Vi behöver helt klart mer tidstypiska tränare med lite modernare tänk blandat med energi och en dos av analystik.

ollsod: Här kan man tro att jag registrerat ett alternativt nick, för det är exakt vad jag förespråkar. Holmström kanske inte var lysande, men jag tror att Karlin behöver exakt en assisterande som honom. Helst en som är ännu bättre taktiskt, men defitivt den typen.

Vikingmodo : Sidospår är det inte då den ideella föreningen är oerhört beroende av vad AB genererar i form av intäkter.

Däremot tror jag inte Kedén påverkar laget och dess ledares sätt att leda.

Hade jag varit på humör så hade jag kunnat peka på att det är en fördel med tanke på att vi enligt många ska ha varit fördjåvla dåliga de senaste två och ett halvt åren så att alla förändringar är positiva.
Nu tycker jag att det resonemanget är felaktigt och att välja något okänt för att vad man gör nu inte är bra är idiotiskt per se. Man ska välja riktning för att den vägen verkar bättre, inte för att "de kan omöjligen bli sämre". Då kan man hamna riktigt snett.

Bad_Brett: alla måste väl ut .. Hinken saknar Holmström, karlin behöver honom eller en liknande assistent den finns inte i båset nu tyvärr

Willow: kan vi återgå till hockey nu

Bad_Brett: För mig känns det som att du går all in på hur det ska - eller snarast i regel- fungerar i aktiebolag. MoDo Hockey som förening och aktiebolaget följer inte det. Lika lite som företaget jag jobbar för som inte har en VD.

när du sätter ramar, som inte nödvändigtvis är i närheten av korrekta i specifika fall, riskerar slutsatserna blir rena fantasier.

Jag säger inte nödvändigtvis att du har fel. Bara att den ideella föreningen MoDo Hockey inte passar in på den världsbilden för aktiebolag som du har.

Willow: absolut är det två olika saker. Men du får det att låta som att Kedéns aktiviteter bara är litet sidospår. Av vad jag läst verkar det vara rätt omfattande arbete. Det är naivt att tro att sånt inte kommer påverka hela föreningen mer eller mindre, även det ideella.

Peja: Jag gillar inte att man lägger tid och pengar på trams. Och om styrelsen har godkänt detta, är det bara ytterligare ett bevis på varför Strinnholm måste bytas ut.

Bad_Brett: Hur vet du att styrelsen inte har godkänt projektet? Känns som att du gör en höna av en fjäder eftersom du inte gillar en persons politiska åsikter?

Willow: Fast det du beskriver är ju de facto ett ägardirektiv. Styrelsens jobb är inte att sätta upp de mål som de själva vill, styrelsens jobb är att sätta upp mål som ligger i linje med ägardirektivet. Sedan kan det såklart bli nödvändigt att ta avsteg från ägardirektivet emellanåt, men då ska det finnas goda skäl för det och framförallt ska det kommuniceras till ägarna.

Styrelsen ska utifrån ägardirektivet författa en VD-instruktion, som beskriver vad som förväntas av VD:n. Naturligtvis kan denna innehålla mål om låg personalomsättning och sjukfrånvaro etc., och om resultaten inte är tillfredsställande är det förstås VD:ns uppgift att agera, exempelvis genom att ta in extern hjälp.

Jag upplever det emellertid inte som att det är det som har hänt i MoDo, utan redan i den allra första intervjun med Benny pratade han om hur hans ledarskap går ut på att "knyta och bibehålla kontakter" snarare än att peka med hela handen.

Som någon skrev till mig på X, känns det som att man var så fast beslutna med att hitta Widebros raka motsats, att man gick lite _för_ långt.

Bad_Brett: Min invändning gällde iofs påståendet om att hon skulle ha "väldigt tydliga politiska värderingar". Detta är inte något som de flesta svenskar förknippar med politik öht, utan handlar mer om det där "värdegrundspaketet" som alla förväntas nicka med till.

Sen har du delat saker från flera år tillbaka, så det är svårt att veta exakt hur diskursen såg ut där och då.

Och sen inser jag nu att du även har delat saker från hennes privata fb-konto och inte hennes linkedin vilket jag tycker blir lite missvisande.

Vikingmodo : Nej, det tror jag inte. Det är inte så det fungerar.

Se det som två parallella grenar.

1. De ideella föreningen MoDo Hockey som är med i seriesystemet.

2. Aktiebolaget som driver en evenemangsarens och vars verksamhet syftar till att generera pengar till föreningen.

Willow: Nu förstår jag inte vad du menar. Det är väl klart att VDs ledarskap och vad han gör, på något som kommer att implementeras i klubben och förändra eller skapa en kultur. Klart som fan att det i slutändan kommer påverka laget och andra ledare också och vilka man anställer

Bad_Brett: Rimligen är det en representativ demokrati. Så länge man inte har direktdemokrati som Schweiz så behöver inte medlemmarna ta beslut i varenda fråga.Stor som liten. Utan man röstar fram en styrelse som är representativ för majoritetens åsikter.

Det är så MoDo Hockeys förening och för den delen Sverige fungerar

Peja: "Transformations- och kulturarbete" för en klubb som omsätter 176 miljoner är ingen liten aktivitet. Det är inte som att ta hjälp av en mental coach när spelarna har det tufft, utan det handlar om att systematiskt förändra klubbens kultur och arbetssätt.

Detta är ett jätteprojekt som inte bör genomföras utan godkännande från styrelsen, och det rimliga är att målsättningar om kultur i klubben kommer från medlemmarna, inte från Benny. Har verkligen MoDos medlemmar identifierat att det behövs mer mattering i klubben?

Vikingmodo : Ett asshole är ett asshole. Ingen slutar mobba kollegorna för att det finns en uppförandekod eller för att företaget arbetar med sin "värdegrund". Den effektiva lösningen för att komma till bukt med problemet är att identifiera vilka medarbetare som sprider dålig stämning och göra sig av med dem.

Det finns någonting väldigt narcissistiskt hos dessa människor, som tycks leva i övertygelsen om att en doktrin som "mattering" kan lösa alla problem med osämja och motivationsbrist på arbetsplatsen.

Vikingmodo : Snälla rara.
VD och verksamheten kring arenan och sponsorer har ingenting med laget att göra.

Vad är det du inte förstår?

Bad_Brett: Beror på. Han kan ju redan i rekryteringsfasen av sin egen tillsättning ha berättat för föreningen att avsikten var att ta in den här externa resursen och därmed fått det clearat på förhand. Den idén skulle ju rent av kunna vara en av anledningarna till att han fick jobbet, eller hur? Värderingarna hos personen verkar fungera som att motargument för dig, men de skulle ju lika gärna kunna utgöra ett argument i Modos ögon beroende på vilka värderingar de själva har.

Jag har fortfarande svårt att se det kontroversiella med att ta in en konsult som man har god erfarenhet av att arbeta med sedan tidigare.

Är alla verksamma uppe kring Ö-vik eller hämtas de från andra delar av landet?

2945876 · »