1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532512 inlägg · 4126 ämnen

Är Zajkowski förlorad nu?

Sv: Är Zajkowski förlorad nu?
MartinS:

Då är vi två, det enda jag känner nu är besvikelse. Otroligt dåligt att man inte vågar satsa på den största målvaktstalang man tagit fram ... någonsin?

Angående Zacke så säger våran pal Hedin förljande på modohockey.se:

"- På det här sättet förstärker vi upp målvaktssidan, säger Bengt Hedin, sportchef. Nu har vi Juuso Riksman, Kimmo Vesa och Mikael Zajkowski. Den sistnämnde har vi inga funderingar på att släppa ifrån oss utan skall fortsättningsvis se till att han får bästa möjliga utbildning."

Låter ju bra iaf...

scim: Jag håller med dig varför sattsar man inte på Zacke och varför värvar man en medelbra målis nu blir det som förra säsongen ingen klar förstamålis.Dåligt modo.

ModoAnte: Detta behöver inte betyda att Zakke inte är aktuell för hösten. Jag skulle nog kunna tänka mig att samtliga tre målvakter slåss om platser i laget på samma villkor. Om nu Zakke dominerar på försäsongen så är det väl inte alls omöjligt att Zakke blir kvar och Kimmo hamnar i ÖSK eller annan klubb.

Om inte ÖSK klarar sig kvar och Zakke blir den som får lämna skutan är det väl inte alls omöjligt att han hamnar i Troja. MODO och Troja verkar ha ett bra sammarbete. Arvsell, Hirsch och nu Kimmo. Dessutom var ju Jocke L och spelade för Troja några matcher förra säsongen.

MartinSedin:

Tror du verkligen på det där själv (det om att alla tre slåss om målvaktsplatserna)? Nej, nu är det nog läge att börja oroa sig för att Zakke försvinner, det tror jag...

scim:Tros "Zakke" bli köpt av Ö-vik som han tidigare har varit utlånad till?

knaskamilla: Jag tror(inte helt säker) på att MODO har kontrakt med Zajkowski även kommande säsong.

Nike89: ÖSk har knappast några pengar till några spelarköp av denna klass.

MartinSedin:

"Modo har för närvarande 21 spelare under kontrakt över nästa säsong.

Burväktare: Juuso Riksman

Backar: Jesper Damgaard, Dusan Milo, Tobias Enström, Magnus Hedlund, Mika Lehtinen, Lars Jansson, Niclas Wästlund, Martin Johansson

Forwards: Jan Öberg, Peter Öberg, Morten Green, Mattias Wennerberg, Tommy Pettersson, Magnus Wernblom, Mattias Karlin, Anders Söderberg, Joakim Lindström, Fredrik Warg, Peter Högardh, Jonas Almtorp"

Fast...ska man vara källkritisk och inte lita på NuMo? Eller har Zakke ett kontrakt som inte räknas in där?

MartinSedin:Kanske inte men det borde väl finnas risk att Zajkowski kan bli utlånad ett tag till nästa säsong...?
Eller kanske dom kan komma med något byteförslag eller nåt.

Såg för övrigt att det är klart med vilket tränarpar det blir nu också (det är väl inte för sådant här man ska skapa nya trådar, va?).

knaskamilla: På tal om det nygamla tränarparet, om vi delar på dom två och tar den ena av dom som har haft hand om en viss junisverksamhet och parar ihop denne med den mest populäre spelaren i Modo just nu så har man hört en del. Men som man säger i Amerikat, I think that is frowned upon in here att sprida såna dumma saker. ;)

Annars så gillar jag personligen den här tränarkonstellationen! Två personer med stort hockeykunnande och förhoppningsvis kan Eriksén bidra med att slussa in några juniorer på ett bra sätt.

knaskamilla: Har du och NuMo nån 100%ig fakta om Lewerström ännu eller lämnar du honom utanför listan bara?

Frisco:

Blanda inte in mig. Skrev jag inte ett litet tillägg om källkritik, kanske? ;P

Om inte ÖSK klarar sig kvar i AS vilka klubbar finns det i så fall om Zakke bör/skall få spela mycket.
Troja är "väldigt" långt borta. Vore bra med nån "lokal" klubb så han kan få chans att träna/matcha med MoDo nån gång.
Löven har väl Tobbe på kontrakt.
Sundsvall??? Skellefteå???

Alla: Är det inte så att om nämnde Zajkowski varit en riktigt bra målvakt så skulle han redan stå i MoDos A-lag?

Frisco: Allt är relativt. Menar du attt Zajkowsi inte är en riktigt bra målvakt?

knaskamilla: >>>Blanda inte in mig.

Jag frågade dig och NuMo. Eftersom du inte svarade tolkar jag det som att du inte vet.

NuMountain: Jag kan inte minnas att jag nånsin sett honom så bra som alla säger att han är en enda match.

Frisco: Så är det säkert... Men om han är lovande så borde han få chansen tidigt för att utvecklas rätt OCH minska risken att han försvinner ur Klubben. Ex Liv, Lundqvist och Lill-Honken.

Frisco:

Det är alldeles riktigt, jag vet inte. Men det borde väl gå att ta reda på?

Frisco: Men vad jämför du med?

Sahlander: Självklart ska man minska risken att han förvinner.

NuMountain: Jämföra?

Alla: Hur länge är man lovande?

Frisco:

Tills ens knä läkt och man kunnat bevisa vad man kan?

Frisco: Jag är 100% säker på att det står så här under MODO NYHETER, det betyder inte att jag själv går i god för att det är så, utan bara för att det står så. Citatet från Hedin kan ju vara totalt påhittat, men det är ju i alla fall inte en journalist som skrivit det, vilket kan borga för kvalitet och trovärdighet.

" 2002-11-09
Lewerström lämnar MODO Hockey

MODO Hockey och Erik Lewerström, nyförvärvet från Färjestad inför den här säsongen, har gått skilda vägar. Erik spelade några matcher på försäsongen, men sedan han ådrog sig en hjärnskakning i samband med matchandet i Tampere Cup kom han aldrig tillbaka.
Sedan han varit sjuk en längre tid har MODO och Erik kommit överens att bryta det kontrakt som gällde.

- Fr o m november är han inte vår spelare, säger Bengt Hedin, MODO Hockeys sportchef. Klart det var synd att det skulle bli så här, men vi har kommit överens i bästa samförstånd och det är trots allt det viktigaste.
Erik Lewerström ska representera Grums IK fortsättningsvis. "

Frisco: Min personliga åsikt var att ta upp Zakke i a-laget med Juuso som 1:a målis. Jag tror det skulle ha varit utvecklande för båda. Men nu spelade Hedin & Co med säkra kort.

Men Juuso måste väl bli uttalad 1:a målis i och med detta???

Frisco: Om du inte jämför med något så kan du väl inte veta om han är bra eller inte. Dessutom undrar jag vilka "alla" är, eftersom "alla" säger att han är så bra som de påstår efter att de har sett honom. Det verkar lite kufiskt över huvud taget.

Sahlander:

Någon som anklagade mig för att ha lyssnat för mycket på poffa (det förstod jag inte, då jag förespråkat Hirsch...) säger att Vesa lätt kommer att konkurrera ut Riksman. Det var något om plocken och reaktioner, eller något liknande.

NuMountain:

Leverström själv till Värmlands Folkblad två veckor senare:

- Jag är Modos spelare och är bara utlånad till Grums så vill de ha mig tillbaka kan de ta mig tillbaka.

NuMountain: Jag litar ändå inte på vad som står där:-)

Robert P: Kan du ingenting dumjävel? Två månader senare ska det vara.

Robert P: Dessa länkar till Värmlands Folkblad har funnits med här i Modos gästbok mer än en gång. Även det som NuMo nyss skrev. Vad alla undrar är vad sanningen är. Den som väntar på nåt gott.....

Robert P:

Att prata med sig själv - ett sundhetstecken!

Frisco:

Jag mailade Hedin. Förhoppningsvis svarar han.

knaskamilla: Smart knas. Det här är viktigt. Slipper vi Lewerström eller inte?

knaskamilla: Kan ju iofs vara så att Leverström missuppfattat läget. Att Modo äger honom utbildningsbidragsmässigt och att han tolkat det som att dom äger honom rakt av.

Det händer att hockeyspelare inte alltid har alla fåren hemma. Det är väl därför agenter tjänar ganska bra pengar på att leka pappa åt spelarna.

NuMountain: Slipper honom gör tydligen alla i Sverige eftersom han bestämt sig för att prova lyckan på de där mindre rinkarna i USA.
Gissningsvis lär väl ECHL vara tämligen rimligt.

knaskamilla: Om han "lätt" konkurrerar ut Juuso så är han ganska bra i mina ögon och då har vi ännu en säsong med "typ varannan match" matchande (ni förstår nog vad jag menar).
Jag är inte riktigt förtjust i detta då samspelet mellan målis & backar är viktigt i dagens ishockey. Backarna iår hade svårt ibörjan (tyckte jag) då Hirsch & Riksman har så väldigt skilda spelstilar samt att det fanns matcher där språkförbristningen var uppenbar.

Nån som vet vad Vesa är för "typ" av målis...

Robert P:

Ahaa...så agent är ett lovande yrke om man vill bli rik? Ta hand om stackars vilsna, unga, snygga hockeyspelare - och bli rik på köpet? Eller? Hmm..

NuMo:

Ska jag skriva upp det på listan över mina positiva egenskaper?

Sahlander:

För att återigen skriva någon annans ord: om Vesa tar Riksmans plats så hyrs nog Riksman ut och Zakke blir andremålis - att ha bägge kvar blir för dyrt.

Notera att detta inte är mina åsikter eller vad jag tror. (Jag ska nog ta betalt av honom för att jag sprider hans åsikter här, tror jag...)

knaskamilla: Javisst. Se bara på fotbollsagenten Roger Ljung som skickade en faktura på 2 mille till Helsingborg för att han lyckades skaffa kontrakt åt Rade Prica i Hansa Rostock.

Men allvarligt. Det är ju så många spelare som säljs av sig självt. Ta Forsberg t.ex, hans agent torde väl tjäna runt 3 mille per år enbart på honom. Och jag misstänker att det är bland de enklaste tre miljoner man kan tjäna.

knaskamilla: Ja gör det.

Robert P: Fast tillhör han Modo så blir det väl svårt att göra som han vill, eller har jag fel där? Till USA får man kanske åka som man vill. Sudden gjorde ju det en gång i tiden för att omedelbarat bli livstidsavstängd från landslaghockey till att omedelbart efter det bli VM-hjälte.

knaskamilla: Vi vill nog snart veta vem detta är... För att kunna bedömma trovärdigheten i "dina" inlägg... ;-)

NuMountain: Kanada var det väl iofs. Amerikat i alla fall.

Sahlander:

Ni kan ju alltid gissa. Jag ger dig tre försök. NuMo, scim, Frisco och andra veteraner får ett försök.

knaskamilla: Positiv särbehandling... Det är gott att få känna på det nån gång också...

Robert P: Agent är dessutom ganska lätt att bli, iallafall i Sverige. NHL klubbarna förhandlar bara med licensierade agenter men i Sverige finns inte detta krav.

Tänk dock på en sak när ni skriver kontrakt med spelare under 18år. Dessa kontrakt kan brytas när som helst av föräldrarna utan orsak.

I Sverige finns det agenter som både jobbar åt klubbarna och spelarna och det man ju frågasätta.

www.sico.nu

Sahlander: VAr lite nyfiken så jag gick in på
www.troja-ljungby.com/
Där finns följande att läsa under a-kag och spelartruppen:

Kimmo Vesa skrev på nytt ett-årskontrakt.

Några frågor till Kimmo
Vad gjorde att du valde att stanna i Troja
Jag har trivts bra här och som M Jantunen skulle säga " vi har så underbara grabbar i laget.
Var det ett svårt beslut
Nej egentligen var det ganska lätt.

Vad tyckte du om förra säsongen?
För egen del var det roligt då jag fick stort förtroende och fick stå många matcher och det gick väl ganska bra.

Laget växte hela tiden vilket jag tycker resultaten visar.

Vad tror du om nästa säsong?
Jag hoppas att så många killar som möjligt stannar. Viktigt att vi jobbar hårt tillsammans för att bli ännu bättre

Sahlander: Ojoj, vad busigt att lägga in texten. Länk ska det vara. Nu får jag nog skäll av Modoraterna.
Läs vänsterspalten här: www.troja-ljungby.com/troja_players.asp

Frisco:

De kanske har lagt ner hemsidesverksamheten sedan ett år tillbaka? Ganska förvånad blev man.

« · 262891 · »