1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 528052 inlägg · 4121 ämnen

Bears vs Hockey, 2006-12-07

Sv: Bears vs Hockey, 2006-12-07
AM: Icke modoit eller tikare då.

Frisco: Okej, jag får skäl att upprepa mig igen vad det verkar. Det är säkert jättebekvämt och flott värre i nya, eleganta, fasionabla, lyxiga Swedbank Arena. Arenan som nog alla elitserielag drömmer om att en gång få se en motsvarighet till på egen ort. För den har väl egentligen allt, har den inte? Jag har ännu inte haft äran att få vara där. Men det ska bli mig ett sant nöje när det nu blir av.

E.ON Arena är i sitt utseende idag en markant förbättring jämfört med den mer än slitna Isstadion (byggd 1966 som hall nr. 8 i landet, som jag nämnde lite längre ned i diskussionen). Isstadion hade överlevt sig själv ett par gånger om, och det var ju för att vi spelade på dispens  som man i all hast blev tvingade att bygga om. Ja, den dispens som gällde för den dåliga siktens skull gick kort sagt ut, så det fanns inget att vänta på. Dagarna efter den sista hemmamatchen säsongen 2002/03 (mot Frölunda i semifinalen) började om- och tillbyggnaden som sedan stod klar i september månad samma år. Nu till min påtvingade upprepning: Det fanns vare sig ekonomi eller organisation som var tillräckligt god för att klara av en nybyggnation. Förutsättningarna var tämligen givna, som jag ser det. Antingen så valde man att lägga hockeyn på en annan ort, eftersom man inte fick spela vidare i Timrå Isstadion, eller så utnyttjade man det extra tillskott i form av EU-pengar til en om- och tillbyggnad som man nu hade fått.

Det är såklart jätteskönt att sitta och gotta sig över att ni har en nyare arena än oss, självklart är det så. Det hade jag alldeles säkert känt med, om läget varit det omvända. Men det konstiga är väl att det i stort sett bara är utifrån som det hörs kritik mot E.ON Arena. Vad kan detta bero på tro?
Mats Wennerholm gjorde en bedömning av den första matchen som spelades efter ombyggnaden, den mot Frölunda 2003/04. Den lät såhär (observera att Wennerholm är en neutral person, utan några som helst kopplingar till Timrå IK):

Mats Wennerholm sätter plus på…
… Arena  4 plus
Inte full pott för nya Sydkraft Arena, men näst intill. Det som saknas är en jumbotron med matchbilder och bättre allmänna utrymmen under läktarna. Men väl på läktaren är det en härligt fräsch arena. Det är nära till isen, läktare branta som störtloppsbackar och man sitter skönt i stoppade stolar. Korven, då? Tja, de nya kioskerna har inte öppnat än, så provsmakningen får vänta.

… Publik 5 plus
Timrå har en av landets bästa klackar. I går var det fullt på ståplatsläktaren och då bildar de en ljudkuliss som kan spränga trumhinnorna på spelarna. Men det är bra fart även på sittplats, en av få arenor där det är så. Man kan inte begära mer.

… Ekonomi 2 plus

Timrå tillhör fortfarande elitseriens lilleputtar. Ledningen har kalkylerat med en omsättning på lite drygt 50 miljoner den här säsongen, baserat på ett publiksnitt på 4 500. Det är lågt räknat. Det finns drygt en halv miljon i kassan, vilket naturligtvis inte är mycket att skryta över. Men den nya arenan kommer att generera pengar och göra ekonomin stabil.

Till den här säsongen fick vi den jumbotron vi saknat. Utrymmena är i stort sett desamma, även om det ju är en till pub på g. Lagom till slutspelet, säger de som vet. Korv, ja, det ahr vi fått och den funkar nog lika bra som på något annat ställe. Publiken finns kvar och ekonomin har aldrig varit bättre i klubben, detta mycket tack vare den egna arenan. Således lär inte betyget bli sämre än fyra iaf. Hör och häpna, från en neutral bedömare. Hur är det möjligt?

Dream Team: Wennerholm är inte neutral. Han jobbar med hockey.

Frisco: Visst gör han det, men han är neutral såtillvida att han inte vinner något på att höja, eller sänka, något av de lag han nu väljer att bedöma. Timrå, i just det här fallet. Sedan kan man förstås ifrågasätta hans trovärdighet, men det är en helt annan sak.

Dream Team: Det skulle vara roligt att veta hur många timmar per dygn du lägger ner att med tankemöda försöka lista ut olika sätt där Timrå är bättre än MoDo. En lustig hobby i mitt tycke;-)

Frisco: Hmm.. nu ska vi se. Ungefär noll timmar, noll minuter och noll sekunder. Ja, frånsett de gånger som jag i gensvar på något som berör just detta just här får använda lite tankekraft att svara på vad det nu må vara. Och nej, det handlar inte om att sätta det ena laget före det andra. Den här gången, liksom många andra gånger, var det jag väl snarare jag som besvarade ett inlägg. Sista gången från din sida.

Dream Team: "Och nej, det handlar inte om att sätta det ena laget före det andra"

Jo. Du är genomskådad för läänge sen.

« · 836062