1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532167 inlägg · 4126 ämnen

Bekanta namn

Bekanta namn
I helgens dubbelmöte i AHL mellan Bridgeport Sound Tigers och Saint John´s Maple Leafs (2-4 och 3-3) noterades Mattias Weinhandl för 1 mål och 3 assists för Bridgeport och Anders Eriksson gjorde 2 assists för sitt Maple Leafs.
Weinhandl fick för övrigt göra sitt första mål i AHL bakom en annan svenskbekant, Mikael Tellqvist.

Sv: Bekanta namn
Paddan: Jaha, så har då Hedin blivit uttagen i truppen till Karjala Cup. Det borde väl då nästan ses som en garanti för att han kommer att hamna i en riktig formsvacka igen efter matcherna i landslaget. Tycker att så har varit fallet de gånger han kommit från landslagsuppdragen. Kunde vi inte ha skickat iväg Kanin istället, han behöver ju matchträning.

Paddan: Nichlas Falk blir uttagen men inte Kristoffer Ottosson... vart e logiken i det?

MartinS: Landslags ledningen verkar ha samma förmåga att resonera likadant som fotbollslandslaget, att folk som alltid har varit med också ska fortsätta vara det. tex. Mattias Asper...
Antar att dom är ute efter falks rutin och transport av puck genom mittzon...

Paddan:
Tycker att det vore reko att kalla honom Karlin som han heter.
För jag antar att det inte var någon felstavning eller slarv.

Kärran:

Antagligen ett citerande av Providence Bruins statistiklista.

Paddan:

Healy was the number one star of the game, Tellqvist was number two and Weinhandl was number three. Skulle nu någon undra hur den sista killens namn uttalas så har man förklaringen i Team Roostern på Bridgeport`s hemsida. Wighn-HAN-dahl, och inget annat.

Lumber Jack: Vilken tur att det finns någon i USA som äntligen löst frågan om hur man uttalar Weinhandls namn. Har legat sömnlös vareviga natt och funderat och funderat. Tänk då att Bridgeports egna lag tupp, vad det nu är, hade svaret på denna fråga!

Tro om den tuppen också har svaret på hur man uttalar Tuohimaa?

Paddan: Lite kul att de försöker förklara för de obildade jänkarna hur deras favoritspelares namn ska låta, något för ESPN att ta efter. De hade våldsamma problem med Svartvadet.

3 Tetrault, Daniel TAY-chroh
7 Manlow, Eric MAN-loh
8 Pettinen, Tomi PEH-tih-nehn
11 Weinhandl, Mattias Wighn-HAN-dahl
14 Chabada, Martin hah-BAH-dah
19 Kalmikov, Konstantin KAL-mih-kahv
23 Charpentier, Marco shar-PAHN-tee-ay
24 Bolibruck, Kevin BOH-lih-bruhk
28 Letang, Alan leh-TANG
32 Nasreddine, Alain NAZ-reh-deen
44 Butenschon, Sven bew-tehn-SHAHN
49 Godard, Eric GAH-derd
53 Belak, Graham BEE-lak
29 DiPietro, Rick dee-pee-EHTRO
40 Valiquette, Steve val-ih-KEHT

Lumber Jack: Med Svartvadet personligen, eller med hans namn ;)

Ibland skulle det faktiskt vara trevligt med uttalslexikon för spelare i svenska lag också. Är ju inte alltid så lätt när det dyker upp så exotiska namn som Andersson, Johansson och Svensson i elitserielagen. Vore ju på så sätt betydligt enklare ifall de kunde satsa fullt ut på utländska spelare.

Paddan:

Ja, och så borde folk verkligen lära sig att uttala Green som den där golftermen! Eller, hur var det nu igen?

knaskamilla: Undrar hur man uttalar "knaskamilla"

knaskamilla:

Green uttalas väl: rädd för fysiskt spel alt. när Staalle är tillbaka spelar jag i ÖSK.

knaskamilla: Har faktiskt ingen aning, men om man grinar på grenen så hamnar man väl ganska rätt någon gång skulle jag tro.

NuMountain: knaska milla är väl inte så illa?

Lumber Jack: Fick för mig att det skulle vara något med knäääs.

NuMountain och Lumber Jack:

Ni har fel bägge två. Delar av namnet är liksom tyst och ska inte uttalas (alltså uttalas det antingen "knas" eller "kamilla", det beror lite på vilken del av Sverige man kommer ifrån).

På tal om det borde det faktiskt finnas en kurs i hur NuMountain ska uttalas.

knaskamilla: Norrländska: knaaaaaaskaaaaamiiilllaaa.

Laddar för Brynäs-Modo
Linköpingssegern är bara förmatchen.

ZZZZZZ z zzZ ZZZZZZZZZZZZ Z zzZ

knaskamilla: Det har vi ju redan haft en tävling i. Nä jag och LJ vi är redo för den internationella arenan.

Ääänd there goes NuMo hard on then post. Lumber Jack is close behind hem for the retur. And they tryck in then med gemensamma krafter. Goooool!

NuMountain:

Jo, jag vet att du har haft en tävling i det. Alla kanske inte har sett den, dock...eller?

Fast iofs är den mest intressanta frågan hur NuMo och LJ ska uttalas, kom jag just på. LJ, blir det lite som hon J-Lo, fast bakvänt och uppochner?

knaskamilla: Jag har nyss tillverkat en läskeblask. Svartvinbärssaft med en samarin i för att göra det lite bubbligt. NuMo ska uttalas som det låter, fast på ammerikannska.

knaskamilla:
Fast jag har inte en lika cellulitspäckad röv.

Frisco:

Heja BoIS, klapp-klapp-klapp.

Gåta:

Helsingborg 1935
GAIS 1955
Djurgården 1960
IFK Göteborg 1970

Blir=?

Björn VII: 7820

NuMountain:

Hmm, nä, jag tror att det blir under 5000, grått, stormbyar och småspik på lördag. Hursomhelst ska jag se på det grönvita återtågets oundvikliga slutstation, jag ska njuta och se på usel fotboll.

Fickradio, enbart, för slakten i Gavlerinken.

Lumber Jack:

Grattis, grattis! (Eller? Jag har inte direkt studerat hennes röv.)

knaskamilla:

Röv heter det i Bohuslän, stjärt eller rumpa i övriga Sverige.

Björn VII: Arsle heter det därifrån jag kommer.

NuMountain:

Hmm, det låter som något som sägs i affekt iaf...
"Rövva" sa jag till åtta års ålder, lite väl mustigt språk för lågstadielärare i andra län.

Björn VII: Själv hade jag en lite större vokabulär redan vid två års ålder.

westerlind: Jaså, kallar man det för "vokabulär" därifrån du kommer?

NuMountain:

Ja, och om det nu är så, så undrar man ju vems vokabulär westerlinds var större än vid två års ålder. Björns, LJs, J-Lo's...?

knaskamilla & NuMountain:
Vokabulär = ordförråd: Det ska man ha ett stort. Gäller även tankeförråd.

westerlind:

Jag försökte slå upp ordet "tankeförråd" i bägge mina ordböcker - och vet du? Det är inget ord som finns. Ha! Där åkte du dit...

knaskamilla: Försök även något utöver pekböcker så ska du se att det funkar...

Lumber Jack: Gillade din lista på "uttal"... speciellt då denna kille:

14 Chabada, Martin hah-BAH-dah

Upprepa den killens namn snabbt ett par ggr och du har fått dig en riktig slagdänga. "hah-BAH-dah hah-BAH-dah hah-BAH-dah". Kanske inte i samma klass som Björn Skifs "ouga-chacka" (Hooked on a feeling), men nästan.

Å så spöar vi Lääääksand imorrn va? (läs: 'senare idag' om ni vill). zzZZz...

westerlind: Hos oss så säg vi: N´där...Han tänk ve arslet. (Rövva, skulle väl N´Björn ha sagt.)

NuMountain:

Je säg na da je att de e na ma folkjan som ma människen att rätt som hu e likvis så veit'a ittna.

Därmed avlsutar jag för min del denna intressanta diskussion för kvällen: ..z......z....z...z....ZzZzzz.......ZZZzZzZzZzZzZZZZzzZ

westerlind:

zzzZZzZZZzz.Z....ZZ:z.......zzzzZZZZZZZZ

Björn VII: Det skulle kunna vara nåt i stil med att nu har vi vunnit SM-guld så därför tar vi det lugnt ett par år. Men det gör inget om Bajen åker ur. Vi går ju upp igen nästa år. Eller nästa, eller nästa. Men jag tror att de 4 får vara ensamma på listan ända till medgångslaget nummer 1 Djurgårn åker ur nästa år.

Tycker det vore på tiden nu att Söderberg och Pettersson börjar producera poäng, tempot börjar komma mer och mer för de båda men det ser ängsligt ut, framförallt för Söderberg som inte gärna utmanar utan hellre backar upp mot blålinjen för att skicka iväg något halvilad passning.

Andrafemman med Wilde, Johansson, Warg, Öhman och Lindström borde väl också kunna försöka visa lite mer jävlar anamma.Wilde ser mer än lovligt tafatt ut emellanåt. Johansson imponerar dock, med tanke på den mer eller mindre fiaskobetonade fjolårssäsongen för hans del. Han får ju också spela PP med Hedin och är skottvillig som få. Öhman får försöka att rätta till Wargs och Lindströms misstag. Lindström försöker i varje fall, men det händer inte mycket direkt där, har inte orkat följa upp sin succé under debutsäsongen. Warg däremot vet jag fortfarande inte vad som skulle behöva hända för att han ska kunna bli bättre.

Kan väl alltid hoppas på att Morten Green får en liten välbehövlig extra kick av att återvända till sin "forna hemmaarena" Leksands Ishall. Brithén tyckte att han gjort en fullt acceptabel insats de senaste två matcherna, sen om det beror på att han spelar med Wennerberg och Almtorp som kämpar, tacklar och åker skridskor som få andra återstår väl att se. Green är väl en spelare som man inte haft alltför stora förväntningar på, men som man tycker borde kunna visa betydligt mer än vad han gjort hittills.

Paddan:

Det är tungt när man inte har några förväntningar på sig men inte ens inget lyckas man leva upp till.

Taddy: Hahaha, jo jag kom på att det blev lite som vanligt, det där jag skrev.

Paddan: Hmm, blev lite galet. "...kom på att det blev lite fel...." skulle det ju stå. Kan tydligen inte skriva ordet fel utan att det blir fel heller!

Paddan:

Det kanske är så att "som vanligt" och "lite fel" i det här fallet faktiskt är samma sak...? ;P

Wennerberg gör nog mål ikväll, det är dags att han börjar näta... ;)

knaskamilla: Hahaha, jomenvisst det stämmer bara bra det.

Jo, han har haft en fasligt lång måltorka nu :) Men, men, lagom till Karlin kommer tillbaka, sådär runt 2004-5 kommer han väl att börja producera igen.

Paddan:

Jag tycker att Antos borde studera Wennerberg litegrann, så får han se hur man gör mål. Okej att han inte direkt har samma förutsättningar, men han måste ju iaf våga FÖRSÖKA, våga utmana. Och om han inte klarar av det borde han öva på att pricka tomma målburar från egen zon. Då ordnar det sig nog.

knaskamilla: I och för sig hade det inte varit helt fel ifall Söderberg hade vågat använda kroppen likt Wennerberg. Men som sagt han måste våga gå på och utmana motståndarna, istället för att som nu köra sin vanliga högersväng och dribbla bort sig själv till slut.

Paddan:

Tja...ibland tacklas han ju. Oftast ser det mest lite roligt ut, och så är det inte mer med det.

« · 147510 · »