1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478708 inlägg · 4078 ämnen

Björklöven-MoDo 191207

2012606 · » Till forumet


Sv: Björklöven-MoDo 191207
Nucky: Tror vi får det väldigt jobbigt att gå om Karlskoga. Får nog kämpa om tredje platsen och flest bonuspoäng
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Robin Ztorken L: Sant. Känns nästan som vi redan är klara för seriefinal mot Löven, men så tar man en titt i tabellen..
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: kanske värvat honom för att spetsa till PP2?
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Confusius: Jo, men sedan dess har det inte hänt mycket
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: Tycker vi ska skita i vad Löven gör, eller inte!
Vi ska koncentrera oss på vårt eget och se till att vinna hockeymatcher, vilket vi är djävligt dåliga på att göra just nu.
Vi droppar som en gråsten i tabellen för närvarande
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K:

Man ska ju tänkta på att poängen från Liss i HA är från när han spelade i "sämre" lag. Där var han självskriven i förstakedjan och loggade många minuter i PP.

Det jag ställer mig frågande till är inte om det är en bra spelare för det är det. Snarare frågande till hur man tänker använda honom i en tredjekedja. Lite samma som med weigel. Ska man få ut max av dessa ska de logga många minuter och spela mycket pp. Gör man om i kedjorna för att passa in Liss och weigel samt ge de pp tid kan det gå lite hur som helst.

Hade förstått strategin att förstärka mer om man värvat fw som är stark på puck och riktigt allround (t.ex någon från shl i denna roll) då man kommer behöva detta i kval, crandall, hutchins, weigel för att nämna några är ju ganska mjuka spelare. En sådan som Olofsson hade ju varit en bättre värvning för löven jämfört med weigel som exempel.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Nucky: Var väl ansedd som Allsvenskans bästa målvakt när han gick till AIK vill jag minnas
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
snubb: Har svårt att tro att Liss ska spela med Weigel .Båda är ganska svaga skridskoåkare så jag tror man behöver mer fart. Liss kommer att göra poäng om han får chanserna, men utan omkastningar i kedjorna tror jag inte det blir bra.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
goleafs: Exakt, det löven saknar är ju en tung målskytt som hugger på allt. Nu lirar ju Weigel och Andreasson och resten runt i ring och kommer aldrig till skott. Förhoppningen är ju att Liss kan hjälpa tredefemman att producera lite! Om det nu inte sker större omkastningar i formationerna.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: Fast är det konstigt att vi plockar in just Liss? Själv tycker jag att det är just en sniper i Tambellinis klass vi saknar. Förhoppningvis får vi det nu i Liss.

Grovjobbare, energispelare (i din definition) har vi redan vilket vår boxplaystatistik och insläppta mål visar. Inte bara Cannata/Coopers förtjänst.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
goleafs:

Du missförstår definitionen grovjobbare ellet energispelare.

Liss är inte i närheten av att spela med samma fart och energi som de du nämner, jellvert, Berglund, Lindqvist mfl. De går in fullt i närkamper och fuskar inte i hemjobbet och gör klart det defensiva arbetet och finner en stolthet i detta.

Vad jag har sett av Liss så är det just detta som är hans svaghet. Lirare har ni ju redan så lite förvånande att man plockar in Liss och weigel, i ett kval är det grovjobbarna och energi spelarna som brukar visa vägen och hålla ihop laget och ge momentum. Gallo för Timrå, knuts för Leksand, modigs och engsund för iko osv.

Blir spännande att få facit kring Liss om några månader.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K: ”” Det jag tycker är att man får en obalans i laget. För många producerande spelare och för få grovjobbare ””

Där har vi olika syn. I dagens hockey och i moderna lag behövs inte så kallade grovjobbare, energispelare etc (läs spelare med dåligt spelsinne). Det funkar alldeles utmärkt att ha skickliga spelare i alla fyra linor vilket Löven visar i år. Egentligen bara Söder som inte har spelsinne i Lövens forwardbesättning.

Man behöver inte heta Johan Forsberg, Magnus Häggström, Kristoffer Söder eller Emil Berglund för att kunna kämpa och spela boxplay. Det funkar utmärkt med David Lindqvist, Jellvert, Selin och andra.

Liss är en liten chansning sett till att han inte producerat på ett tag, men kapaciteten finns där. Tanken är nog att han ska hitta den till slutspelet.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Är väl i stort sett nöjd med det lag Modo har och ser inte riktigt att dom behöver ta in några utespelare utan tycker dom ska jobba med att få igång dom spelare dom har, såg ju under 12 matcher vilken nivå det finns.

Det jag skulle vilja se är en ny målvakt, Lundin får gärna vara kvar för man ser förbättringar i spelet för honom, men Hanses känns ju som han haft sin bästa tid och att det bara går utför.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Tarasov: ta tvillingbrorsan Adam samtidigt...-;)
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Smurfen: W Eriksson är skolad hos Modo , åkte hem efter sista året i j20
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Trilske: Deras lag såg mycket annorlunda ut mot för vilka de startade säsongen med. Problemet är att vi inte fått igång Lundberg och behöver en renodlad målskytt i kedjan med weigel och Andreasson. Det får vi med Liss.
Kenttä har väl förhoppningen att få igång han och då kan han vara ovärderlig mot våren. Men som många sagt, det finns alltid en risk med att fylla på för mycket spelare under säsong. Jag hade hellre gett lyran en chans än Lundberg som drog under säsong senaste sejouren han var här...
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
gizzo:

Fast Oskarshamn kryddade inte laget med spelare för första och andra kedjan och satt de i tredje och fjärde, dom värvade ju främst in rollspelare under säsongen.

Som exempel så har Hilding som var deras ledande center med 30p under serien gjort 14p på 23 matcher i samma liga. Så ju mer man tänker på det är ju 4p på 17 matcher sjukt svagt av en som alla kallar stjärna i ha. Han måste ju verkligen vantrivs och kommit in fel i det.

Blir spännande att se vart detta tar vägen. Trodde inte Liss var aktuell för löven modo eller lag med denna typ av spelsystem då jag inte riktigt ser hur han passar in bra i det.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
gizzo: IKO? Jag kan inte minnas att IKO värvade in massa mitt under säsongen ifjol. Påminner väl mer om AIK och Leksand, att värva in spets mitt under pågående säsong (trots att man går som tåget).
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Tarasov: Håller med helt och hållet. MoDo har värvat klockrent. Jag tror på Öhman och hoppas han stannar hela kontraktet ut. Däremot tror jag Löven kan få problem med att värva allt för mycket nya spelare ifall allt skiter sig för dom när det drar ihop sig.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
gizzo:
Tycker det beror lite på vad man startar med, i ert fall tror jag Liss är bra. I vårt fall tror jag det finna risk att det skulle bli fel, särskilt då Tambellini varit så lyckosam.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K:
Ja den risken finns men skulle nog ändå säga att balansen behålla även om Liss kommer in.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K: gick ju bra att göra så i Oskarshamn. Att vara rädd för att störa gruppdynamik har vi prövat förut med riktigt dåligt resultat..
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
AddMan:
Jag tycker man agerat mer eller mindre perfekt på transfermarknaden. Den enda värvningen som kan sägas vara misslyckad denna säsong är Anton Öhman, men jag tror vi kommer landa i att det var en rätt bra värvning när vi summerar det. Under förutsättning att han stannar hela kontraktet.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Tarasov: Det jag tycker är att man får en obalans i laget. För många producerande spelare och för få grovjobbare som accepterar att inte spela pp eller i en toppkedja. Vi hade Wernblom som var missnöjd med sin roll. Löven kommer med stor sannolikhet få samma problem.
Det finns stora risker med att det blir gnäll och stök när många spelare är missnöjda med sin roll eller sin speltid.

Och hans stats i Österrike imponerar verkligen inte.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Monno: Ifall allt skiter sig i finalen (där de nu tippas vara klara för) så är risken att typ 90% av laget drar. Är lite allergisk mot att värva FÖR mycket och tycker det är skönt att MoDo kör på det man har. Men men, det visar sig när SHL kvalet drar igång.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Smurfen:
Varför spela en spelare som gör laget sämre? Jag tycker Kentää gör helt rätt, de har världens chans här varför inte bygga ut när man både har behov och chans. Att vi spelar de yngre spelarna är för att de håller en bra kvalite och att vi regionen ofta har en rätt bra talangbank. Btw Glader ring Niederbach....
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: William Eriksson lär ju hamna längre å längre bort från spel också !!!
Han är väl också egen produkt
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K:

Undra om popovic är nöjd med sitt byte, han bytte ju för att få spela mer seniorhockey och i modo fanns det inte plats och många andra juniorer före i kön.

OSL drog ju och där tror jag löven slarvade bort en spelare som kunde bli riktigt nyttig, alla vill väl kriga för sin moderklubb i ett kval. Han ser jag gärna igen i modo faktiskt om han tar ett steg till.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Amitiel: Spännande att följa detta i alla fall, jäklar vad Löven satsar.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter:
Själv tycker jag han har det mesta utom fart, inte helt olik Karlqvist. På allsvensk nivå iaf.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
goleafs: Liss har väl aldrig varit någon stor lirare, visst 2 bra säsonger i allsvenskan för några år sedan, att vara med i landslaget är såklart bra men med dessa hittepå turneringar med endast shl spelare som vill spela känns inte jättemeriterande, sett till hans senaste säsonger så är det ingen klassvärvning öht, och sen har han alltid haft stor svaghet i skridskoåkningen så nä jag är inte ett dugg imponerad OM han inte skulle visat sig vara väldigt billig vilket jag definitivt inte tror.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Axle San:

Tycker nog man skriver upp detta lite väl. 34p på 52 matcher, sedan en bra säsong i pantern, där efter har det börja dala med svag shl säsong och en dålig inledning i Österrike.

Han har potential att vara en ledande spelare men det finns många frågetecken. Finns många andra som jag skulle säga är garanterade ledande spelare i ha. Att per automatik säga att detta är en stjärna i ligan är att ta i, en bra spelare absolut men en bit efter de bästa i ha i dagsläget. Och dagsformen är ett stort frågetecken.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Axle San:

Fast man ska även vara försiktig med att ta in för mycket även om det är en väldigt bra spelare, många spelare som kommer få mindre speltid och förtroende på grund av att han ska in, nu behöver det inte bli så, men väldigt lätt att man stör balansen i laget.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Gavelo: Alltså Liss är ju en absolut toppspelare på HA nivå, varför skulle han inte tillföra kvalitet i Löven?
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: Och vår fjärdekedja skapade ofta oreda och fick ned pucken till Lövens zon. Jag kan tycka att Löven hade spenderat pengarna bättre på att lägga dem på en typ Johan Forsberg.

Liss siffror är verkligen risiga. Kan han fuskat med sommarträningen? Man börjar undra om Weigel fuskat i alla fall. Inget tempo alls (fast det hade inte Johnsson heller).
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: Gör man en AIK blir jag sjukt imponerad om det inte är stor ekonomisk kris efteråt.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
J F K:

Håller med. I ett kval är breddspelarna riktigt viktiga, kolla på Oskarshamn och vad engsund, modigs mfl betydde, samma med Timrå och Gallo.

Igår såg man knappt weigel förutom när han inte kunde stå på benen. Även nya backen i löven var anonym tycker jag. Cooper och canata stack ut och sedan breddspelarna.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter:

Enda oron kring Liss är väl formen. 4p på 17 matcher och -13 i Österrikiska ligan är inte imponerande.

Som jämförelse gjorde vår JE 4p på 8 matcher i samma liga.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter: Jo, Weigel och Liss skulle kunna bli Lövens tyskar. Igår var jag mest imponerad av deras energispelare, medan Weigel, Huthings och många var tämligen osynliga.
Liss kan säkert ösa in poäng under serien, men jag vet inte om han verkligen är tungan på vågen i ett kval. Några "stjärnor" kommer att få mindre istid både i fem mot fem och framförallt i pp. Det kan bli en svår nöt att hantera om det börjar gå tyngre

Jag själv gillade tvillingarna. Fysiska, orädda, hårt jobbande och verkar ha fötterna på jorden. Deras spelstil passar också bra för att spela i en tredjekedja till skillnad från Linus P tyvärr.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Monno:

Klart att Liss är en bra värvning, en poängspelare flera år i serien.

Men det är inte så lätt att bara köpa de bästa och sedan per automatik lyckas. Man ska nog inte underskatta hur gruppen reagerar, för det betyder ju att någon tappar sin plats.

Tror t.ex att Leksand gärna skulle ha värvningarna av tyskarna ogjord.

Blir spännande att se hur real löven lyckas, gör man en AIK är det fiasko och börja om igen.

Men det är klart att värvningen distansierar löven från övriga lag i toppen som bil, vik, Timrå och vi. Nu räknar alla med att dom ska gå upp i år.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Trilske: jag gav en hint om det 2019-11-28 14:47 😉
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
jonsson: risk att bli årets Aik
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Jag vet att jag egentligen talar för alla när jag jag säger att vi är oerhört imponerade av Lövens satsning tillsammans med publiken och näringslivet.
Fantastiskt vad man kan åstadkomma på kort tid. Mkt avundsjuk!
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Gavelo: Nog är du lite väl Modoögd om du inte anser att Liss är en riktigt bra värvning på HA nivå? På pappret åtminstone.

Men verkar som att alla företag i Umeå går all in på Löven. Men som vanligt i livet är ingenting gratis.
Men något säger mig att det finns bra chans att någon får en gratisplatts till SHL i höst när Löven begär KK.
Skulle man inte gå upp till SHL känns det riktigt tack och god natt.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
goleafs: Känns tveksamt med Weigel och Liss tillsammans. Det blev rätt uppenbart att Weigel inte har riktigt tempot i sig igår och Liss enda svaghet är svag skridskoåkning .Ser inte storheten i den värvningen.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Gavelo: Liss går in med Weigel och Andreasson, antar jag.

Hutchings - Vesel - Crandall Karlkvist - Johnsson - Tambellini
Andreasson - Weigel - Liss Rosdahl - Olofsson - From
Selin - Andersson - Viklund Häggström - Sylwander - Björklund
Lundberg - Söder - William Eriksson Forsberg - Jellvert - Hagelin
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
jonsson: Kenttä har sagt att man absolut inte tänker gå utanför budget. Så antar att det är externt... Igen.

Umeås näringsliv sluter upp.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Gavelo: Skämtar du? Om värvningen är behövlig är en sak, men att Liss är en klasspelare på HA-nivå råder det väl inget tvivel om? Var ju grym i både Västervik och Pantern och spelade Tre Kronor för drygt ett år sedan. Sedan kan han ju såklart floppa, men på förhand en klassvärvning.
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
Rytter:

Externa även denna gång?
Låst ämne

Sv: Björklöven-MoDo 191207
jonsson:

Den är ju gratis med löven logik. Externa finansiärer du vet.
Låst ämne

2012606 · »