1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532474 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Ska jag ta med mig något hem från Finland till veckan?

MorganaLefaey:

Ok hade ingen aning vad han hade blivit erbjuden av MoDo, så jag gissade lite där. Men om det stämmer att han blivit erbjuden över 200k så måste han ju isf blivit klubbens bäst betalda eller? Högst lön lär väl någon av Salle, Susse, Svarten, Hasse eller Timmander ha, och ingen av dom har väl över 200k eller är jag helt fel ute?

Förstår ju Weinis också, han har ju inte haft chansen att tjäna ihop lika mycket pengar under sin karriär som Susse mfl har haft. Så ifall det skilljer så mycket som 600k per år så fattar man att han tar chansen att trygga sin ekonomi så han har nått att stå på efter hockeykarriären har tagit slut.

Rytter: Ros är dum i huvudet. Waste of space!

Rytter: Vad jag förstått så blev Weinis erbjuden mer än 200k av modo men det skillde ändå så mycket som över 600k per år totalt så jag har full förståelse för att han valde LHC om det stämmer.
Var väl bara sista året som han hade envägskontrakt så han lär inte ha tjänat så otroligt stora pengar där borta och då är en halv mille per år ganska rejält mycket mer.

Poffa: Det har hänt mer än en gång att folk glömt bort det mesta pga pengar med vantrivsel och magsår som följd av det hela. Man är olika som människor, en del klarar väl av en sån situation medan andra inte gör det. Att stå ut med en del så kallade småsaker pga pengar tror jag inte är bra för hälsan och välmåendet. Vad det gäller mig så är jag oerhört tacksam.

Ros har gett sina åsikter om varför Weinhadl valde Linköping före MoDo.

Han glömde dock nämna de 300.000 kr/mån det ryktas att han får i lön av LHC jämfört med de kanske 150.000-200.000 han hade fått i MoDo.

Sedan påstår han ju att det inte egentligen fanns nått skäl till att välja MoDo före LHC. Han har ju lite rätt i det han skriver i bloggen, men även enöga måste ju ha lekt med tanken att återförenas med Sedinarna och låta Linje 19 återuppstå.

blogg.aftonbladet.se/5/perma/368130/

Frisco: Åh, herregud. Som om det inte skrivs om sådana saker hela tiden. Det var värst vad du blivit kinkig.

Poffa: Så folk glömmer bort välmående för pengar? Det är tragiskt. Jag tjänar inte mkt pengar fast jag klarar mig och är nöjd. Tjänar faktiskt mkt mindre just nu än jag gjorde för 8-10 år sedan.

Och det sista i ditt förra inlägg hoppas jag att nån raderar snarast.

Hedman den större blev idag invald i all-star för Jvm-18åringar. Han blir därmed den första modoit(så vitt jag känner till) att komma med i all-star ett år för tidigt.

Wayne Gresky: Är pengar så viktiga? Jag kan förstå alla punkter utom pengapunkten.

Paddan: Du har ju sommarlov, det övertrumfar ALLT! Fråga vem som helst.

Wayne Gresky: Tja, själv skulle jag aldrig tacka nej till att tjugofaldiga lönen... som det skulle bli för att komma upp till de magiska 300.000 kronorna i månaden. Fast det är klart, då får jag väl krav på mig att faktiskt kunna lära ungarna något också...

Hawerchuk: Jag skulle väl vilja säga att Mattias begått två misstag:
1. Säg aldrig att du bara kan tänka dig att spela i en viss klubb.
2. Var ödmjuk mot klubbarna du väljer bort även om du vill hylla ditt nya val.

Att han sedan väljer Linköping är inte så mycket att säga om. Hur många av er skulle tacka nej till att dubbla lönen om ni hade chansen?

Hawerchuk: Jo de är så sant. vet man allt runt omkring så är det inte konstigt att han valde bort Modo.
Men man ska inte lova mer än man kan hålla. väldigt farligt som andra nämnt tidigare att säga att det bara finns ett lag. de flesta modofans har nog lr nästintill tagit det för givet att Weinis skulle återvända till Modo och nu när han inte gör det blir väldigt besvikna. Weinis är inte mer än en människa, ibland gör man fel, som att välja bort mästarna :P

Poffa: Jag håller med.

Det finns andra fina fiskar i dammen, även om han är en mycket duktig hockeyspelare som vissa bara tror kan lyckas med en bra omgivning. Kanske kommer Weinhandl en dag tillbaka, även om jag själv tvivlar på det, och då är han mer än välkommen. Själv hade jag nog resonerat i precis samma banor som han har gjort. Vem vill komma tillbaka till en stad som just nu - kan jag tänka mig - bara ger dåliga vibbar med tanke på uppbrottet. Dessutom när det finns ett alternativ mycket närmare familjen som han har varit borta från länge och en klubb som ger hyfsat med cash. Människor förändras, speciellt i den åldern. Det finns mycket jag sa för fem år sen som jag inte längre vill kännas vid.

Poffa:

Håller helt klart med dig. Att kalla honom för svikare, judas mm är bara löjligt. Folk glömmer ju lätt hur han har ställt upp för klubben tidigare. Han spelade ju t.ex. gratis under lockout säsongen om jag minns rätt.

Att han nu hamnar i LHC är tråkigt eftersom vi går miste om en riktigt bra hockeyspelare som hade passat in perfekt i vårt lag som ersättare till Kuusela. Men samtidigt är jag glad att MoDo inte försökte att matcha LHC's bud eller bjuda över dom. Är som sagt en bra spelare, men några 300.000 /månad är han då inte värd. Finns säkert någon spelare som håller samma nivå att få tag i men som är betydligt billigare. För 300.000 bör man ju få tag i två bra spelare istället.

Wayne Gresky: Nej, synd att han gjort det val han har gjort.

Lumber Jack: Du skulle alltså föredra att vi bodde i en diktatur?

Samma sak som när det gällde Hedström. Man ska vara väldigt försiktig när man snackar om att det bara finns ett lag. Det finns risk för att folk blir väldigt besvikna om det visar sig att man sa lite mer än man kunde lova...

Att han var ihop med en tjej från Övik då han sa att MODO var enda alternativet kan ju ha med saken att göra. Jag förstår att han kan ha ändrat sin syn på saken, i och med att det tog slut mellan dem.

Därför tycker jag det inte är så upprörande att han valde LHC. Han får massor med pengar, hamnar i en stor, fin stad och han får närmare hem till släkten.

Tråkigt att han inte valde MODO, men jag har inga som helst planer på att kalla honom för hockeyhora, Judas eller andra dumheter. Vem vet, kanske får vi se honom i MODO om tre år, då tillsammans med två rödtottar från Järved.

Dream Team: Visst kan det röra sig om ett val att komma närmare familjen, men det funkar bara som "ursäkt" om man väljer att gå ned i löneanspråk. Allra helst i det här fallet eftersom det finns intresserade klubbar närmare familjen. Som det låter nu klingar det bara falskt att köra på familjealibi.

Men han får göra som han vill, det är ett fritt land. Synd tycker jag.

Dream Team: Självklart har Weinhandl sina skäl för att välja LHC före Modo, utöver sedelbuntarna. Hans största koppling till Modo var ju att hans tjej är en Ö-vikstjej och nu verkar det slut mellan dem. Då kvarstår de känslor man får i ett lag/en stad man trivs i, slår igenom i och gör den till den du är karriärmässigt, för ingen kan väl sticka under stolen med att Weinhandl kom till sin rätta i Modo.

Det som stör mig är inte att han väljer en bättre stad och bättre betalt. Det stör mig att han hela tiden snackat om Modo som "hans lag" i Sverige och att något annat lag vore omöjligt. Det hade han kunnat låtit bli om det nu de facto (?) var "ett lätt beslut". Vi Modoiter känner oss väldigt lurade, därav ilskan.

Bortser man från hans tidigare uttalanden så är det inte lika chockerande att han valde LHC.

shinzawai: Ja lite konstigt är det allt. Att han väljer spel i LHC är inte så konstigt när han har släkten därnere och får drömlön men det som är det konstiga är att han så sent som i vintras sa att Modo var det ända alternativet i elitserien, det ändrades fort de.
jävligt synd, hoppades och trodde att Weinis skulle komma hem till the heart of hockey. får hoppas Ecke hittar nån guldklimp, han har gjort det strålande hittils så jag litar på han!

Ne nu har jag tänkt på det hela dagen och den slutgilitga domen efter en del vändningar blir, HOCKEYHORA.

shinzawai: Nej, givetvis gjorde de inte det, och jag har ju heller inte nog kött på benen för att kunna hävda motsatsen. Men man får kanske förmoda att han hade ett annat syfte och såg det hela i ett större perspektiv (NHL) under de första åren i MoDo när han kom från Troja/Ljungby.
Som 26-åring kanske han ser saken på ett annat sätt. Sånt har ju en tendens att kunna ändra på sig över åren. Kanske känner han att det är nog med att harva runt på andra sidan pölen nu. Uppenbarligen så har han väl inte riktigt det som krävs där borta, därför kan det mycket väl vara en flytt hem för gott som gäller här. Därför prioriterar han kanske närheten till familjen till förmån för spel i MoDo.

Dream Team: Mama's boy! Bodde de i Ö-vik under alla år han snackat om Modo som hans enda alternativ i Sverige?

shinzawai: I texten står det ju också att läsa följande:

"Den nye LHC-anfallaren har mor och far i Ljungby, storebror i Stockholm – och både farbror och kusiner i Linköping.
Det hade också del i beslutet.
– Absolut. Jag ville komma närmare familjen och känna tryggheten, säger Mattias Weinhandl."

Nej, det var kanske det som i sammanhanget gjorde beslutet just enkelt.

Paddan/Kamilla: Säkert? Törs jag tvätta? Mina (tik-)jobbarkompisar började klaga redan i tisdags att det luktade, men de var säkert bara avis!
Pallar den 90 gr vittvätt måntro? Provar ihop me lakanen.

Wayne Gresky: MW på Sportradion, intet nytt, samma gamla klyschor.

Usch vilken hemsk dag. Man vaknar upp med världens baksmälla, går in på aftonbladet och ser att enöga skrivit på för LHC.

Fan hade ju sett han som den perfekta ersättaren till Kuusela. Hur är det egentligen med Kuusela har han skrivit på för någon annan klubb och är det helt klart att det blir Finland för honom? Eller kan Ecke kanske vifta med sedelbuntarna och försöka få honom att stanna.

shinzawai: Givetvis skulle han ha svarat; Jag vill ju till hockeykulturens högborg i Örnsköldsvik och spela i MoDo, men vad ska man göra när penningbuntarna staplas på hög? Jag är inte mer än människa.

shinzawai: Inga säger det dock bättre än Therapy?

shinzawai: Tror nog mera på denna

Paddan: Jag trodde att det var var den här han ville höra...

shinzawai: Okej då, bara för att du frågar så snällt...

"Inget svårt beslut".

JUDAS JUDAS JUDAS JUDAS JUDAS!

Wayne Gresky: Du menar ungefär som den där "mycket hårdare" biljettkontrollen som skulle ske i Swedbank Arena denna säsong. Att inte titta på biljetten som man river bort en del av är ju fruktansvärt hård kontroll.

scim: I Timrå verka man snacka om något biljettsystem för att begränsa drickandet, det kanske kan vara något för oss vid nästa års guldfirande?

Lumber Jack: Nästa skulle jag gissa. Har väldigt för mig att han skrev på för tre år...

Macke har ett år kvar på kontraktet.

jenza: Om jag inte är helt ute och cyklar så går kontraktet ut efter denna säsong.

Lumber Jack: Har Mackelito antytt att han är färdig i NHL? Hur gamla är barnen?

Lumber Jack: Hur ser kontraktsläget ut för Macke?

Själv hoppas jag på Macke. Nya regeltolkningar och ny bättre skattelagstiftning gör att det inte är helt omöjligt att han ger MoDo en säsong till.

shinzawai: Jag var inte helt säker på att det var slut med tjejen från övik, därför tänkte jag kolla om ryktet var sant. I sådana fall var det ju synd..

shinzawai:

Ja, eftersom man smyger in ordet "delvis" så kan man ju ta med de flesta faktorer, och visst lär det ha spelat in.

Själv tror jag han valde bort Modo pga av spelarnas öldrickande i samband med guldfirandet.

jenza: Är det inte ganska uppenbart?

Angående Weinhandl: Tror ni att han valde bort modo delvis pga att det är slut med flickvännen från övik?

Paddan:

Äh, de slutade ju bara åtta i ligan på mediokra 75,5 poäng.

Nikki: Dubai Mighty Camels vore nog en lämplig klubb för honom.

« · 876146 · »