1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532512 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
knaskamilla: Åtminstone nån som förstod. Tack! :-)

Poffa: Jag gillar verkligen Weinis, tro inget anat, men att byta honom mot spelartypen Wernblom som vi så väl behöver i PP. Nä, det tror jag inte på. Anledningen till att du har de funderningarna poffa är ju för att du tror att Wernblom är slut och det har du ju trott i flera år.

Synd på Vinhandlarn för han har Modohjärta, det har han bevisat tidigare när han spelat "gratis" för Modo. Fat det är klart. Handlar det om att offra miljoner kronor s åförstår jag beslutet. Han kanske inte ens tror att han får plats i laget.

knaskamilla: Fast om det inte är unga tjejer i kioskerna kommer inte gamla kempisgubbar gå å köpa en korv/paus.

Jag skulle gärna se att det blev manliga cheerlleaders för att få bort de där fjantiga tjejerna med varsin smällkaramell i händerna.

spud:

Det är väl bara att byta ut personalen i varannan kiosk... De skulle t.ex. kunna hyra in Martin Stenmarck, då skulle jag handla oftare.

knaskamilla: Skulle Ingemar Stenmark sälja korv skulle ännu fler köpa.

NuMo: Jag tror Weinhadl hade gjort lika många mål i PP som Werner kommer göra. Dessutom kan Weinhandl prestera massor i fem mot fem. Det tror jag inte Werner kommer göra.

Frisco:

Då säger vi så. Stenmarck + Stenmark. Jag skulle handla av den sistnämnde också, han är söt.

knaskamilla: Ja jag tror också att stenmark skulle vara en bra korvsatsning, man kanske rentav skulle kunna öka priset på korv då, och på så sätt räkna hem satsningen på honom.. Om man dessutom outsorcar den korvkiosken till utanför hallen så slipper vi ha ett gäng flackande blickar och hårfixande kvinnor när vi män vill se på riktig hockey.

knaskamilla & Frisco: Hmmm, gästbartendrar (och kiosktendrar) i hockeyn...

Är detta ett tecken på comeback för Robban och alla Big Brother-kändisar.

Salle: Kanske kan vara en karriärväg för Conny och andra när de slutat med hockeyn? Vem skulle förresten inte vilja tjacka en öl av Karlin?

Wayne Gresky:

Eehh...

knaskamilla: Skulle Martin Stenmarck verkligen få plats med sin haka inuti någon av Sweddans korvkiosker?

www.willisms.com/archives/terorralert.gif

Angående Weinhandl så vet jag inte vad jag ska tycka, jag måste processera det hela.

1) Jag har aldrig trott och kommer aldrig att tro att någon som pratar småländska har ett oomkullrunkeligt band till Örnsköldsvik.
2) Jag tror att han hade tillfört något och nu måste Ecke ut och scanna av de tjeckiska och slovakiska ligorna efter en avslutare i högsta europaklass.

Kontentan är inte klar, men den kommer inte att handla om vare sig "Judas" eller "Sparka Ecke".

knaskamilla: Root beer Kamilla!

Wayne Gresky:

Karlin, Wayne?!

Wayne Gresky: Weinis är en kanonvärvning.

En kille att bygga ett lag runt och han har ritat på för 3 år och är bara 26 år.

Alfred Awful: Dagens trupp är ett topplag i elitserien. Visst är det ont om riktiga snipers, men den största bristen på marknaden är backar och tittar vi i de andra sk topplagen så ser det fruktansvärt ihåligt ut där. Ecke har fram till sista januari på sig att hitta en sniper, känns som gott om tid. Så länge vi får behålla Krizan så känns det ytterst stabilt.

knaskamilla: Hade det däremot varit Lars Jansson som var gästbartender så hade nog westerlind handlat upp hela månadslönen i sportbaren i Swedbank. ...fast det gör han kanske ändå...

knaskamilla: Jag har hört att han haft det lite tufft på arbetsmarknaden...ville bara vara schyst...

Wayne Gresky:

Dagens trupp var 12 poäng från att hamna i kvalserien.

scim: Det beror väl iofs på vad du definierar som dagens trupp. Jag räknade liksom med våra nyförvärv men du kanske tänker annorlunda?

Wayne Gresky:

En korrekt formulering hade kanske varit truppen som den såg ut när säsongen avslutades. Men jag tycker hursomhelst inte att värvningarna överträffat förlusterna ännu. Vi ser ungefär jämnstarka ut.

Anledningen till att jag skrev förra inlägget var för att få lite perspektiv till diskussionen. Att vi gör ett fantastiskt slutspel och tar SM-guld gör oss inte per automatik till ett topplag nästa säsong, även om vi har dom ekonomiska förutsättningarna för det.

scim: Förra säsongen var ju serien rekordjämn glöm inte det.

Wayne Gresky: Dagens trupp (som den ser ut idag) har lite för stor övervikt på playmakers och bökare plus frågetecken för om Karol och framför allt Oscar Hedman kommer att vara kvar.

Den har lite balansproblem, som kan bli ännu större om vi skulle få ytterligare en center med stort MoDo-hjärta, någon gång under säsongens lopp. Den är rimligen en trupp för slutspel, men ingen trupp för guld utan några bra köp i februari/mars.

Och jag har ju fått smak för guldtrupper nu.

Modoante:

Är det inte just det jag menar när jag skriver att vi var 12 poäng från kvalserien?

Alfred Awful: Oscar Hedman har ju ett ettårskontrakt. Nyskrivet sådant, dessutom.

Alfred Awful: Jag tror att vi är ganska överens om att det ser bra och stabilt ut i nuläget. Visst vill vi krydda anrättningen och vinna guld men det går inte att betala vilket pris som helst för spelare bara för att de en gång spelat i MoDo. Men om ni jämför med hur laget såg ut för ett år sedan så ser det väldigt bra ut i dagsläget.

Kom ihåg att vi plockade in Hedin, Kuusela, Blatny och Morrison under förra säsongen. Weinhandl var en missräkning men absolut ingen katastrof.

Poffa: Jo, liksom att Karol har ett två-årskontrakt, påskrivet i år.

scim: vad jag menar är att chansen är serien blir så jämn igen är liten.

Wayne Gresky: Det som väl känns mest osäkert just nu är målvaktsposten. Ska Krizan lyckas motstå locktonerna från NHL ännu en säsong? Jag tror själv att Ecke tyvärr också måste börja ge sig ut och leta efter en ny intressant förstamålvakt, för någon sådan blir då aldrig Mr Pappkartong.

Modoante:

Men innebär det automatiskt att Modo är det lag som bli bättre än alla andra?

Någon fler som hört att den unge Hedman ville ha så gott som samma lön som Oscar för att skriva på för modo? Hörde ett sådant rykte vilket låter ganska lurigt. Ja menar killen är väl 17 och inte spelat en enda match, men samtidigt så är det väl ingen som tvekar på att han är ett av de största löften som kommit på backsidan under en väldigt lång tid.

MorganaLefaey:

Dessa lillebrorskomplex...

Paddan: Jo målvaktsläget oroar mig mycket mer än om vi ska lyckas hitta någon sniper. Speciellt eftersom Ecke får ge sig ut på jakt så sent om Karol sticker. Då kommer det att vara ont om bra målvakter på marknaden.

Paddan: Det som talar för att Kung Krizan stannar är väl det faktum att han tidigare prompt ville ha ett envägskontrakt i NHL. Såna växer inte på trän numer och jag tror inte att han är så sugen på att få visa upp sig i AHL under några år.

Salle: Det är klart, det ska väl i sådana fall vara för det där med envägskontraktskravet då. Frågan är dock om det inte är intressantare att flytta nu när han har ett SM-guld. Verkar som att Lonken skulle satsat på att lära honom svenska istället för att försöka gnugga in lite engelskglosor.

Salle: Beror väl på kosingen också. Nu har han ju ett SM-guld så nu finns det ju inget mer att bevisa.

Pengar har ju trollbundit folk förut.

Wayne Gresky: Jorå, jag vill bara att Ecke prioriterar snipers lite högre än vad hans föregångare som sportchef gjorde. En utpräglad sniper från Björneborg avgjorde SM-finalen 2007 och en utpräglad sniper från Avesta anförde vändningen i Ängelholm 1990. :-)

Av någon anlending verkar det ju vara en spelartyp som vår egen förening inte fostrar och därför finns det ett rekryteringsbehov som jag inte tycker att Bengt verkar ha jobbat målmedvetet med. I alla fall lyckades han inte till många säsonger av de dryga 15 han hade ansvaret. Ecke är däremot 100%ig hittills.

65selander: Nu antar jag att Krizan har bäst betalt i MoDo och då ligger han inte långt efter en AHL-lön (tvåvägskontrakt). Och hans förhandlingsläge gentemot nytt kontrakt med MoDo är ju minst sagt ganska bra.

Annars får vi väl ta hit Kristan... Om inte annat bara för att ställa till det än mer för TV-kommentatorerna. :-)

Salle: Det som oroar när det gäller Krizan är väl det faktum att MoDo vann. i NHL är de väldigt förtjusta i vinnare och speciellt på målvaktssidan. Det som talar emot honom lite är väl hans litenhet.

Wayne Gresky: EN sniper?

* Vi tappar troligtvis Morrison. Han gjorde ändå 28 poäng på 34 matcher och var fyra i Modos poängliga. Han är också en högerskytt.

* Vi tapppar Kuusela. Högerskytt.

Som jag ser det skulle vi behöva två snipers, gärna med högerfattning. Vi har iofs fått in Warg, men kommer han att leverera i Morrisonklass?

Det finns dock gott om tid och är inte stressad. Dock är jag djävligt besviken på Weinhandl, och detta enbart för att han hela tiden snackat om att Modo är hans val i elitserien. Judas känns inte helt fel i min mun.

shinzawai:

Den här typen av diskussion har väl varit uppe x antal gånger. Jag kan på inga sätt klandra Weinhandl för att han accepterar ett dubbelt så högt lönebud (antagligen). Hjärta är inget som säkrar framtiden, och man är i slutändan alltid sig själv närmast.

Han är dock väldigt välkommen i Modo när kontraktstiden med Linköping går ut.

shinzawai: Som sagt var, varken Morrison eller Kuusela var med när förra säsongen startade. Det känns väldigt stabilt i nuläget, inte som ett guldlag men som slutspelslag. In med ett par målskyttar och vi har guldläge igen. :)

Wayne Gresky:

Med tanke på hur uselt Modo spelade många matcher i serien i fjol (men ofta ändå drog det längsta stråt) så känns det inte ändå inte mer än halvstabilt om du frågar mig. Mycket kan dock lösas om man lyckas ordna upp det bedrövliga PP-spelet.

scim: Då är det väl bara att hoppas på att man permanentar det där systemet med Lars Jansson som "videocoach" med bland annat analyser av PP- och BP-spel och Melinder som kikade extra på backspelet, om jag minns rätt.

scim: Att kunna vinna även fast man inte spelar på topp är själva definitionen av stabilt enligt mig. Det är signumet för ett riktigt bra lag.

Wayne Gresky: Intressant, guldfärgen på t-shirtarna försvann inte i tvätten så det måste nog vara sant ändå... vi har vunnit SM-guld! Kan fortfarande inte riktigt fatta att det hänt.

Wayne Gresky:

Det är sant, men du hade förmodligen varit inne på min linje ifall du sett de bedrövliga matcherna hemma mot Djurgården, Linköping och Malmö t.ex. Det spel Modo visade upp i många matcher fick mig att verkligen ifrågasätta Haralds förmåga och tvivla på att Modo ens hade i ett slutspel att göra.

Förhoppningsvis så fann man hur man ska spela i slutspelet och spinner vidare på det, isåfall ser det positivt ut.

Paddan:

Härligt, jag ska snart upp till tvättstugan och slänga i min tröja. Måste ju bära den i minst en vecka till.

scim: Det känns snarare som om vi har problem med inställningen mot sämre motstånd än att vi lider brist på målskyttar i dessa drabbningar. Det kändes som om vi kunde ha plockat några poäng till ifall det behövts.

Wayne Gresky: Aha, du tänker på Lex Väsby... att vi alltid haft en som det känns remarkabel förmåga att förlora klart mot bottenlagen och spela jämnt eller vinna mot topplag

« · 875909 · »