1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531321 inlägg · 4122 ämnen

Derbygrupper, JA TACK!

Sv: Derbygrupper, JA TACK!
Lumpar Jack: Jag vill INTE ha några derbygrupper alls.

Frisco:

Det hela löser sig om vi, som tidigare förslaget, säljer Luleå till SM-liiga och vips har vi MoDo- Timrå och Leksand-Brynäs i samma grupp. Då skulle det likna något som kunde kallas derbygrupp.

knaskamilla: Med andra ord så behövs inte derbygrupperna pga att det inte är några derbyn. Och när det är nånting som kan kallas derby: LEKSAND-BRYNÄS så hamnar de inte i samma derbygrupp. Helt otroligt..... dåligt.... usch...

LÄGG NER, NU!!!!

knaskamilla: Derby : plommonstop

scim:

Jaha. Går det bra?

knaskamilla:

Jag bara sonderar terrängen.

scim:

Jag hade fått för mig att det var två fotbollsklubbar i dels Sverige och dels England, men där ser man hur fel man kan ha.

scim:

Jaha...hästar! Så klart. Eller...menar du att det har en koppling till derbygrupperna?

knaskamilla:

derby [da'rbi] subst. ~t ~n en klassisk hästkapplöpning i England <eng>: derbylopp; derbysegrare

(Ur Norstedts Svenska Ordbok)

Frisco:

Jag tänkte lite...man kan ju lätt få för sig att derbygrupper har något med derbyn att göra, men så kan det inte vara. Jag gissar att derbygrupper är ett ord som av en ren slump råkar innehålla ordet derby ([der´by] subst. ~t ~n - seriematch mellan lag från samma ort eller område (i serie där de flesta lag är från andra orter)). Inte heller kan ordet derbygrupper ha något sammanhang med derbystämning, eller ordet du nämnde (derbykaraktär) eller liknande ord.

Derbygrupper är alltså bara ett ord som olyckligt nog innehåller ett ord som folk är vana betyder en viss sak, som inte har med derbygrupper att göra.

Tokigt. Den som hittade på ordet borde känna sig lite generad.

Derbygrupper, JA TACK!
Då var det klart att det blir "derbygrupper" till hösten igen. Bra jobbat av hockeyförbundet eller hockeyligan eller vem det är som bestämmer. Härligt med derbyn som Luleå - Brynäs och Linköping - Malmö. Tur att Leksand - Brynäs aldrig varit matcher av derbykaraktär. I så fall kanske de hade fått möts i vinter i ett par matcher extra och det hade ju varit tråkigt.

« · 83044