1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531277 inlägg · 4122 ämnen

Derbygrupper, JA TACK!

Sv: Derbygrupper, JA TACK!
GLMC: Bra skrivet - Jag håller med dig.

samjo:

Vad det gäller budgeterandet med 50 matcher måste man ju också komma ihåg att det en gång spelades färre matcher, alltså måste man ha försökt lösa ett problem med underskott i, eller åtminstine ansträngda, budgetar redan då med hjälp av ett utökat antal omgångar.

I dagsläget ser vi ett flertal ES-lag som trots detta budgeterar med underskott under sin grundserie, kan man då komma ifrån frågan:

Vad gav detta?

Mitt svar måste trots allt bli: en mer urvattnad serie där priset för oansvarigheten hos ledningen i svenska hockeyklubbar betalas av supportrarna, genom ett ökat antal matchbiljetter (och i FBK-, HV- och LHC-modellen också: mat, souvenirer, öl, lotter osv).

Än så länge verkar det gå på ett ut hos några klubbar, andra blöder rejält. Men den stora frågan är trots allt mediaintresset, Sthlm har ES-hockeyn redan förlorat, hur pass viktigt blir detta i nästa förhandling om TV-avtal, vad innebär det om bevakningen i kvällstidningar skulle skäras ner till bandyns och handbollens nivåer? Hur given är hockeyns roll hos dagens svenskar?

Tröttsamma frågor som jag hamrat ut ett antal gånger förut, men jag släpper dem aldrig.

Inom svensk elitfotboll valde man en annan väg. Elitlicensen ställer krav på positivt eget kapital och förhindrar i stor utsträckning eventuella spekulationsmoment i arenabyggande och dyra värvningar.

Vad det gäller ännhåäll och dess metoder att utarbeta seriesystem måste omdömet bara bli ett stort: jaha? Vad är det som säger att de någonsin har strävat efter rättvisa förhållanden?

Frisco:

Jag har också funderat över på vilket sätt derbygrupperna ska vara bra för Elitserien. Det positiva är ju att lagen behöver resa kortare sträckor för att spela matcherna. Så många egentliga "derbyn" finns ju inte för tillfället. Att kalla Brynäs-Modo för ett derby är ju ganska skrattretande. Som om Malmö skulle möta Köln i en match och det skulle kallas för derby.

Det negativa med derbygrupperna är att serien kan bli något missvisande om ett av lagen är väldigt dominerande i "sin" derbygrupp. Men så är ju även fallet i NHL där man oftare möter lag i sin egen konferens.

NHL har f.ö. 30 lag och de spelar 82 omgångar. Det betyder att man möter varje lag i snitt 2,77 ggr. Elitserien har 12 lag och 50 omgångar. Det blir ett snitt på 4,17 möten/lag. Om istället alla lag skulle möta varandra 4 ggr så skulle det innebära en grundserie på 44 omgångar. Nog borde 44 omgångar räcka om man har "bäst av 7" i både kvart, semi och final.

Men samtidigt har de flesta lagen budgeterat för 50 omgångar och 6 uteblivna matcher skulle väl innebära en del uteblivna pengar för inträde och annat. Så det är ett svårt dilemma.

Frisco:

Hahaha, ja det skulle väl vara ett mirakel om man klarade sig från en visit på MoDos GB utan skador...

Men - var det inte jag som lanserade tanken om att sälja Luleå? Var tvungen att kolla upp det där, och hittade till min glädje ett inlägg för några veckor sedan.

Se länken.

PS. Jag kommer inte acceptera dåliga bortförklaringar om att:
"Det hade vi faktiskt kommit på förut" och annat trams.

samjo: Jag tror att westerlind menade att han tyckte det var bra att lagen inte var i samma derbygrupp så att mötena däremellan bara blir 4 istället för 6. Det innebär troligen mer laddade matcher, mer folk på dessa 4 matcher och att dessa kommer att vara mer prestige.
Det var jag som startade denna tråd och rubriken var ironisk.
-BORT MED SKITEN!

westerlind skriver: För övrigt anser jag att Luleå HF ska säljas till SM-Liiga.

Frisco svarar: Det verkar som du blivit lite påverkad under dina dar hos Modoiterna och deras gästboksforum=)

anders: Ska man ha derbygrupperna så är den lösniong de haft de senaste två åren med extramatcherna i mellandagarna ypperligt bra, tycker jag. Mycket folk på läktarna (i alla fall i Kempis och Timråladan) och julbord i bussen till den sistnnämnda.

westerlind:

Vad jag har hört så kommer inte Brynäs och Leksand att tillhöra samma derbygrupp. Brynäs kommer spela i samma grupp som Modo, Timrå och Luleå medan Leksand får spela med Djurgården, Södertälje och Linköping tror jag det sista laget var.

Hörde att Jonas Bergqvist var rätt så trumpen över det beslutet. Leksand - Brynäs brukar ju vara klassiska matcher som nästan alltid drar fulla hus.

westerlind: Lägg inte tyngdpunkten på "derby"begreppet. För där finns det ju bara ett äkta. Att inte så många ville se det 08-mötet har vi konstaterat. (Börjar den "naturliga" glesbygdsavfolkningen bli för tydlig?) I övriga sverige så ger derbygruppmatcherna en god extrainkomst. Det behövs nog inte så mycket publik för att det ska gå plus och i glesbygden går folk fortfarande på hockey. Mellandagsmatcherna är en succé t.ex.

NuMountain: Blir det extrainkomster? Var inte dessa "derbyn" ganska glest besatta ifjol?

Tack och lov blir faktiskt Brynäs - Leksand riktiga derbyn eftersom de inte kommer veckopendla till varandra i en "derby"-grupp.

För övrigt anser jag att Luleå HF ska säljas till SM-Liiga.

anders: Ett möte hemma och ett möte borta, mot var av en av övriga lag räcker. Tyvärr är det nog så att klubbarna hellre vill ha de extrainkomster det inbringar att spela extramatcher än ett rättvist sporttsligt utfall. Därför kommer vi att i fortsättningen att få se dessa "derbygrupper" i framtiden också, oavsett vilka lag som råkar finnas i dem. För mig är det ovesäntligt om de kallar grupperna derbygrupper eller fåihopekonomingrupper eller vad de nu kallar dem. Säsongen är redan nu riktigt lång, finns det utrymme att förlänga den?

DERBYGRUPPER JA TACK OM SPELSCHEMAT FÖRÄNDRAS! Inte så täta derbymatcher utan dra ut det mer på säsongen. Det blir jävligt tjatigt när MIF bl a möter Frölunda två gånger på tre matcher.

Jag är ny här. Det var en himla lång tråd om derbygrupper som inte alls verkar handla om derbygrupper. Det verkar mest vara "klubben för inbördes beundran" som skriver här. Jag var och snokade runt och hittade en hemsida för dessa personer nämligen.
Tyckte att det var en kul grej gjord med självironi.

Men såna är vi äkta modoiter! Älska laget i med- och motgång. Någon gång ska vi 70-talister också få uppleva ett SM-guld. Trägen vinner heter det ju.

Apropå nåt helt annat. Vad ska man säga om Foppas återkomst till isen? Den killen är och förblir "världens bäste hockeyspelare", och då får Aftonbladets Mats "Jag placerar ALLTID Mats Sundin i topp på alla mina listor" Wennerholm säga vad han vill!
Förlust inatt mot LA men Kings låg på Foppa som en igel hela matchen. Han blev poänglös och slutade +/- 0. Sakic's kedja spelade -3 och var alltså inne på alla baklängesmål, som f.ö. gjordes av Kings A-kedja med Pallfy, Allison och Deadmarsch. Det är en kedja av absolut toppklass. Trots det tror jag inte att det hjälper mot Colorado i slutändan. Men det kan mycket väl stå 2-2 efter nästa match. Och då måste t.o.m. Hårde Hardy känna en viss ökning i salivtillförseln med tanke på VM-slutspelet här hemma :)

knaskamilla: 'Det heter "blev", inte "vart"! '

Dumheter. Jag citerar en känd bok:
'Och Gud sade: "Varde ljus"; och det vart ljus.'

Bäst gör det sig på engelska i tolkning av Bon Scott...

knaskamilla: (på flit) Äh, man behöver vist inte skriva nåt i inläggen numera. Mot Änget.....

knaskamilla:

NuMountain:

No comments.

ZZZzzzzZzZZzZZz

knaskamilla: Har du spenderat kvällen med Kung Cannabis?

knaskamilla:

Men Kamilla, TVÅ tomma inlägg efter varandra! Ska NuM aldrig få någon nattro?

NuMountain:

Jag förstår inte riktigt, var det där ett förslag på ny MoDologga? (Den översta länken, alltså...) Känns lite väl...NuM isf.

Poffa har mer info om målvakten. Snacka med honom.

NuMountain:

NuMountain:

knaskamilla: Vad heter målvakten vi bör titta närmare på då?

Gick ju inte att klistra två länkar samtidigt.

w1.620.telia.com/~u62005785/TNT%202001%20a.jpg
T NuMountain team

w1.620.telia.com/~u62005785/WoDo1mini.jpg

scim:

Nej, men jag kom att tänka på det efter att jag råkat posta två tomma inlägg... ;)

Länktipset går den här gången till en hockeymålvakt som MoDo kanske borde titta lite närmare på.

knaskamilla:

Var du tvungen att posta ett tomt inlägg bara för att demonstrera det?

scim:

Det kunde man ju ha gett sig den på...

(Jag har mailat HS-ansvarig ang. den funktion som fattas för att ni ska slippa störa er på mina tomma inlägg, för övrigt.)

NuMountain:

Det ante mig. Tack, då vet jag.

knaskamilla:

Alla utom du.

knaskamilla: Den första var mera adekvat

scim:

Jaså, du är glemms slav nu? Det var det värsta. Är ALLA i maskopi?

knaskamilla:

Om du inte använder länktips-funktionen på ett sundare vis så kommer jag göra slag i GLMCs hot.

Frisco:

Snygg bild.

Men är det inte...är det inte...jo, det ÄR en tjej med röda ögon! VAR har du tagit den bilden?

scim:

Det var ett djäkla tjat om honom... ;)

Frisco: Oooops! Glömde min BILDLÄNK.

knaskamilla:

Tack så mkt!

Nämnas bör att i laget vi slog ut i semifinalen spelade en av sveriges mest lovande 86a om man ska tro vad folk säger. Denne person ska nästa år enligt uppgift börja på hockeygymnasiet uppe i Övik.

Jaha. Då var det dags igen då. Efter en dag då man varit ute härligt mycket i solen till att börja med för att komma hem och få konstiga mail från Nike89, ni vet han kopieraren från Kalsongerna som aldrig kan svara för sig.
Ja där ser man....

z
zzzzzzz ZZZzZzz z
zzz z z z ZZZZZZZZZZ zzzzzzzzz zz

zzzzzzzzz zzzzzzzzzz ZZZZZ

NuMountain:

Jaha, DET!

Snygg bild du hade hittat, förresten. Måste vara någon skicklig, allmänbildad, sympatisk människa som gjort den.

scim:

Grattis i efterskott!

knaskamilla: Det jag nämnde naturligtvis.

knaskamilla:

Jag vann Påskcupen i innebandy som spelades i Ådalshallen förra året.

GLMC: Fniss för en härlig vinst i Sverige 1977? Inte ska vi väl skratta åt och ta bort hela 70-talet ut historieböckerna för alla sporter?

NuMountain:

Vilket inlägg syftar du på?

Frisco:

"Nolia Cup"
*fniss*

The Scum kommer från området runt Finsbury Park, det vet alla.

Tottenhams meriter:
Football League Champions 1950-51, 1960-61.
F.A. Cup Winners 1900-01, 1920-21, 1960-61, 1961-62, 1966-67, 1980-81, 1981-82, 1990-91.
Football League Cup Winners 1970-71, 1972-73, 1998-99
European Cup-Winners' Cup Winners 1962-63.
UEFA Cup Winners 1971-72, 1983-84.
Football League Division Two Champions 1919-20, 1949-50.
Southern League Champions 1899-1900.
Western League Champions 1903-04.
London League Premier Division Champions 1902-03.
Football League South 'C' Division Champions 1939-40.
Football League South Champions 1943-44, 1944-45.
Southern District Charity Cup Winners 1901-02, 1904-05 (joint), 1906-07.
London Challenge Cup Winners 1910-11, 1928-29.
F.A.Charity Shield Winners 1920-21, 1951-52, 1961-62, 1962-63, 1967-68 (joint), 1981-82 (joint), 1991-92 (joint).
Dewar Shield Winners 1901-02, 1933-34, 1934-35.
Anglo-Italian League Cup-Winners 1971-72.
Norwich Charity Cup Winners 1919-20.
Norwich Hospital Charity Cup Winners 1946-47,
1949-50 (joint).
Ipswich Hospital Charity Cup Winners 1951-52 (joint).
Costa Del Sol Tournament Winners 1965, 1966.
Nolia Cup (Sweden) Winners 1977.
Japan Cup Winners 1979.
Sun International Challenge Trophy (Swaziland) Winners 1983.

knaskamilla: Jag gillar scims inlägg om seriösa diskussioner i Modoforum. (Borde ändra ordföljden meningen för att förebygga eventuella syftningsfel.)

GLMC:

Jag har inga intentioner att dölja det faktum att jag p.g.a. bristande intresse saknar fotbollskunnande.

Arsenal spelar i rött eller gult va? :-)

GLMC:

Antal år sedan The Scim från Idyllen Fiskja vann ett ligamästerskap: jättesuperdupermånga.

scim:

Nåväl. Rävar och rävar... Det känns som att det ämnet är uttömt nu.

scim:

Helt begripligt igenkligen, själsfrände, då det ej vanligen ligger i vår natur att föra bok över de liljevitas återkommande tillkortakommanden...men iaf:

Antal år sedan The Scum från White Hart Lane vann ett ligamästerskap: 41

(The Scum = avskummet, ej att förväxla med scumma HS-skribenter)

« · 83395 · »