1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532445 inlägg · 4126 ämnen

Eriksén om juniorflytten

Eriksén om juniorflytten
Eriksén kommenterar i dagens ÖA juniorflykten inför nästa säsong.

Som alla vet så har Sondell, KP, Berglund och Hollström lämnat för Löven, Sundh till Almtuna och nu är det också officiellt att Öberg har flyttat hem till Härnösand.

Sv: Eriksén om juniorflytten
MartinSedin:

Detta kan låta lite konstigt men jag tror detta är bra för MODO Hockey och dess juniorverksamhet. Man får i och med detta lov att slussa fram spelare från det egna ledet i större grad samtidigt som man kommer att få ett högre lokalt intag på Hockeygymnasiumet.

Efter vad som kan bli ett par tuffa år för J18 och J20 så tror jag att man kommer att ha en bättre juniorverksamhet än vad man har nu. Man har redan förstärkt på ledarsidan och ser de nuvarande juniorerna från Övik att man verkligen kan lyckas ta en plats i laget så kommer det sporra till hårdare arbete.

De senaste åren har våra j-lag till stror del bestått av spelare från runt om i Sverige som kommit hit för att MODO till viss del ridit på den våg som startades med de lysande 73:orna. Nu börjar övriga lags juniorverksamheter komma ikapp samtidigt som svensk hockey urvattnas allt mer på sina talanger. Det är därför dags att ta tag i det hela och det tror jag man kommer göra i MODO.

Finns det någon som kan vända all spelarflykt till något positivt så är det Anders Melinder.

poffa: Om man tittar på 86orna samt 87orna så ser man att dessa nästan uteslutande är från Ångermanland vilket jag tycker är bra. Av spelarna som kommit från södra Sverige de senaste åren så är det väl nästan bara Almtorp som har lyckats.

Eriksén antyder också att utländska juniorer kan vara på ingång. Under årens lopp har det funnits Tjecker, Finnar, Italienare samt Polacker i MODOs juniorlag. Vad får vi nästa säsong? Kanske en dansk :)

MartinSedin:

Visst är det så att det bara är Almtorp som lyckats ta sig in och inte ens han är ju riktigt inne i laget ännu.

Men som sagt årgång 86 och 87 ser mycket lovande ut och kan de när de härjar i J18 och J20 göra bra ifrån sig så kommer det definitivt att bli ett lyft för MODO och dess juniorverksamhet.

Vad det gäller utländska spelare bland juniorerna så skall vi inte skratta åt möjligheten att få en dansk junior i laget. Trots närheten till Malmö så tror jag nog MODO är ett intressant alternativ i och med att man släppt fram så många danskar i laget.

Danmark är en nation på frammarsch inom hockeyn och det visar om inte annat den pågående VM-turneringen. Kan man nu bygga på detta kommer Danmark att bli att räkna med även i framtiden och ett alternativ till att bygga är att man i början skickar sina bästa juniorer till Sverige för att utvecklas.

poffa: Jag har inget emot att få en dansk i laget. Malmö IF har unde årens lopp haft ett antal danskar som gjort succé i deras J20 lag, tex Kim Staal och Franz Nielsen.

Jag hoppas också att MODO försöker utnyttja sina kontaker(pappa Horava) i Tjeckien igen. Rätta mig om jag har fel men visst har Milo Horava en lillebror?

MartinSedin:

Jo, det stämmer nog att Milo hade en lillebror. Men jag kan inte säga i vilken ålder eller om han spelar hockey.

MartinSedin:

Är det bara jag som tycker att Eriksén är åtminstone i närheten av att vara korkad i sina uttalanden kring det här?

"Eriksén är också mycket kritisk till att så här unga spelare lockas i väg"

Var spelarna äldre för 2-3 år sedan när dom lockades iväg för första gången?

Robert P:

Stirra dig inte blind på en enda mening. Det handlar om att de lockas till allsvenska klubbar för spel i A-laget. Något som inte är bra. Att de flyttade till Övik för att gå på Hockeygym är väl knappast samma sak?

poffa: Det borde väl snarare vara bra för dem att få möta tuffare motstånd än i J20. De flesta måste ändå ta vägen via ett allsvenskt lag innan de är mogna för ES.

Lulekickan:

Tvärtom hävdar jag. Det är bättre att de får utvecklas fullt ut i J18 och J20 och får göra det under bra ledning med bra träningsmöjligheter. Som spelare i tredje eller fjärde kedjan i ett allsvenskt A-lag så får de inte samma förutsättningar.

poffa:

Om det är ett brott att locka till sig spelare som är 18-19 år så torde det vara ett ännu grövre brott att locka till sig folk som är 15-16.

Att Modo lockar med hockeygymnasiet och Björklöven med Allsvenskan tycker jag är relativt oväsentligt is ammanhanget.

Om Löven nu anser att killarna platsar hos dom så är det väl inte mer med det. Alla spelarna har spelat J18 och J20 redan och anser väl att det är dags att gå vidare.

Jag är helt övertygad om att man utvecklas betydligt mer av att lira i 3-4:e kedjan i Allsvenskan än man gör i 1-2:a kedjan i Modos juniorlag.

Hollström hade förmodligen inte hamnat i nån 1-2:a kedja i Löven även om han stannat ett år till i Modo ändå, så han förlorar knappast nåt på att dra tillbaka till MODERKLUBBEN redan nu.

Varför Eriksén ens orkar reta upp sig på att sistaårsjuniorerna Sondell och Persson ska spela allsvenskt förstår jag inte alls.
T o m i det här gästboken har ju frågorna kommit många gånger kring vem man ska låna ut Persson och Sondell till nu när ÖSK åkte ur.

Nä, skäms Eriksén!

Robert P: När jag läste artilkeln så tolkade jag Eriksén som att det är synd att dom sticker för fel orsak.
Dom sticker till stor del för att dom får lön och inte för att utvecklas som spelare. Jag ser inget konstigt i det förutom att det kanske är en sned utveckling som agenterna tagit fram i allt fler idrotter.
Många stagnerar säkert i och med att dom får en "hyfsad" lön och nöjer sig med att lira på en lägre nivå än vad som kunnat bli om dom fortsatt den långa vägen.

Robert P:

Jag börjar nästan tro att du inte finns på riktigt.

Det hela handlar om att spelare i juniorlag (inte bara MODO:s) för tidigt går in i hetluften och inte får chansen att utvecklas. Vad det gäller skillnaden i utveckling allsvenskan kontra juniorhockeyn så är det så att man i allsvenskan tränar ett lag, i juniorhockeyn tränar man både lag och individ samtidigt som man ger spelarna en grund att stå på även utanför hockeyn. Skillnaderna är enorma.

poffa:

Du menar alltså att man lär sig så oerhört mycket av det tredje junioråret i Modo och andra juniorlag att det är ödesdigert att välja seniorhockey när man blir förstaårs A-junior.

Då kan vi alltså räkna bort Persson och Sondell ur hela diskussionen.

Varför skulle inte spelarna i fråga kunna lära sig klara sig utanför isen i Björklöven förresten? Är det bara elitlagens juniorlag som klarar av att lära ut denna detalj? Trist för Johannes Salomonsson i Almtuna isåfall. En så fin talang som vi redan nu kan säga är helt körd.

Tror för övrigt inte att Sondell, Berglund, Persson och Hollström flyttar HEM till MODERKLUBBEN för pengarnas skull. Jag tror att dom, helt överraskande, anser att allsvensk hockey är mer utvecklande än juniorhockey.

poffa: Annars är det ofta ett jävla gnäll på att klubbarna satsar för lite på egna produkter och värvar på tok för många utlänningar istället. Lövens initiativ att satsa på just EGNA PRODUKTER skall uppmuntras tycker jag.

Dessutom kan man ju fråga sig exakt hur bra de tas om hand hos er med tanke på att flera juniorer flyttat hem på grund av vantrivsel.

Lulekickan: "Vantrivsel". Det var värst.

NuMountain: Ö-vik ligger helt klart för nära Luleå.

NuMountain: Ska bli intressant att se förklaringen till vantrivseln.

Lulekickan: Den förmodligen enda anledningen till att Löven iår väljer att satsa på egna produkter är deras ekonomi. Om Löven haft en normal ekonomi så tror jag nog att klubben hade fortsatt värva spelare som Zarley Zalapski med flera.

MartinSedin:

Löven måste ju ha massor med pengar eftersom dom kan locka hem sina spelare med just pengar, pengar och inget annat än pengar.

Robert P:

Skrev han det?

Robert P: Jag hade skrivit ett långt svar. Usch nu vet jag inte om jag orkar skriva det igen...

Det är en slarvig artikel han har skrivet Per Hägglund i ÖA.
Jag kan knappast tänka mig att Eriksén har denna åsikt gällande Kristofer Persson och Sondell. Att de som landslagsmän och sistaårs juniorer flyttar hem för spel i Allsvenskan är inte speciellt konstigt när ÖSK åker ur. Det tycker jag inte är något konstigt alls. Dock angående Hollström, Berglund och Öberg är jag benägen att hålla med. De flyttar från juniorhockeyn för tidigt. Jag tror nämligen inte dessa spelare är tillräckligt bra för allsvenskan än, varken Hollström eller Öberg är ens stjärnor i J-20 Superelite. De är inte ens nära. De är slitvargar visst, men Öberg lyckades inte göra ett enda mål under hela J-20 säsongen(och han får spela i landslaget, U-18?? Det finns ju t.om bättre spelare bland 85:orna som Per Edblom.). Men det är ganska irrelavant vad jag tycker om det, Björklöven gör den bedömningen själva. Hur som helst gällde detta spelarnas utveckling.

Jag har den åsikten att det är totalt värdelöst att spela i en fjärdekedja i Allsvenskan istället för J-20 Superelite när man är i den åldern. De lär sig inte ett förbaskade dugg av att få spela i en checkingline som får 8-9 minuter per match. Det man behöver i denna ålder är mycket och rätt träning, MYCKET ISTID, få spela Powerplay och Boxplay, det kommer dessa herrar knappast att få göra.
I så fall är det bättre att spela division 1 och få lite istid.

Självklart finns det undantag i allt, precis som Johannes Salomonsson där man verkligen satsat på honom i Almtuna. Men kommer man att satsa så på alla dessa juniorer i Björklöven eller Sundsvall? Inte troligt. Man vill nog göra allt för att komma till Superallsvenskan... Jag kan ha fel.

Det här tror jag dock är bra på sikt. Om de inte vill spela för MODO skall de givetvis inte göra det. Det här tror jag bara är positivt för de väldigt talangfulla 86:or och 87:or som finns i MODO. Hellström, Lill-enström, Andersson, Nilsson, Viklund, Hansson, Hedman etc kommer må bra att få mer speltid i J-20 Superelite. De är också samtliga Ångermanlänningar med hjärtat för klubben.

MODO måste bli ett "hela ångermanlands lag" igen, så att ta bort riksintag tror jag bara är positivt.

Dock att Löven satsar nu plötsligt på egna produkter är enbart pga de stora ekonomiska underskott man har i budgeten. Annars hade man nog fortsatt att satsa på dåliga kanadicker..

Wewillwintoday: Så Potvin och Parks som spelat i löven är dåliga kanadicker?

Portello: Verkar helt otroligt. De har lämnat Kanada av vantrivsel.

Portello: Nä, det är de inte. Dåliga var helt fel ordval och inte alls vad jag menade. Jag menade DYRA, skrev fel.

Tack för rättelsen.

NuMountain: Varför svarar hon aldrig?

Frisco: Inte vet jag, men det förljer det invanda beteendemönstret.

NuMountain: Menar du att hon förr gjort samma sak?

Frisco: Jag vet inte om ni med "hon" menar mig och vad ni menar att jag ska svara på. Om det är varför juniorer vantrivts hos PUNG Hockey beror det på att flera av dem känt sig illa behandlade och menat att PUNG Hockey inte håller vad de lovat. Lägg därtill att Dövik inte är världens skojsigaste stad och det är lätt att förstå att de drabbas av hemlängtan.

Lulekickan: Du är fånigare än nånsin. Pinsamt fånig.

Frisco: Det är lika dant varje gång. Först gör man bort sig och sedan försöker man rädda ansiktet genom att sarkasmer och okväden. Det är nog bäst att man går och får tandställningen åtdragen.

NuMountain: På vilket sätt skulle jag ha gjort bort mig? Att juniorer vantrivts och ansett sig illa behandlade av Modo är välkänt, fast tydligen inte bland MooDooister som inbillar sig att deras juniorverksamhet är bästigast i världen. Tror ni det är en slump att Modos popularitet bland de som söker hockeygym har minskat avsevärt de senaste åren?

Lulekickan: Jag menade mig själv.

Frisco: Förvänta dig inget svar som en vettig människa skulle förstå. Djuridiken är pinsam.

NuMountain: Ähhh Ni Sååållleftteåeeeååååååfffäääännsss tilll MÅÅÅÅÅDÅÅÅåååddådå begrippper inggggääät. PUNGGÄÄÄNN äärrr full aavvv föördigggproduceradeee vaaaaarelswsesserrrr.

Frisco: Jag tar på mig det. Det sägs att en Islandshäst som en gång varit utanför Island aldrig får komma tillbaks igen. Man vet aldrig vad den pungen innehåller. Men jag är av den meningen att en pung är formbar och hittar man en bra så gäller det att utveckla den så gott det går.

NuMountain: Hmm? Jag är visst lite sexistisk. Hanpungar syftar jag på såklart.

Lulekickan: Here we go again.Vem inbillar sig att MODOs juniorverksamhet är bäst i världen? Själv har jag aldrig påstått något sådant.

Jag vet att populäriteten för hockeygymnasiet i Övik har sjunkit men det beror på flera orsaker. Numera så har nästan varje ort ett eget alternativ då det gäller hockeygymnasier, detta fanns inte för några år sedan.

Jag håller med Wewillwintoday och anser att detta behöver inte vara negativt för MODO(att så många försvinner i år). Detta kommer att innebära att MODOs 86or redan kommande säsong kommer att få framträdande roller i J20 laget.

MartinSedin: Varför försöker ni omvända djuristen. Hon skiter ju i vad ni tycker.

MartinSedin: Japp. Det ska bli väldigt intressant och se vilka spelare man värvar för att ersätta förlusterna och vilka 86:or och 87:or som kommer att utmärka sig mer än andra nästa säsong.
Låt oss dessutom hoppas på att kanske någon av dessa får chansen redan i år att hoppa in i någon a-lagsmatch...
Kanske Hellström eller Lill-Enström?

NuMountain: Har han försökt omvända mig? Martin, som är en av de få modoiter som har någorlunda vettiga åsikter, har en helt annan infallsvinkel i sitt inlägg än t ex poffa. Martin anser att det inte behöver vara hela världen om några juniorer lämnar Modo till förmån för sin moderklubb, medan poffa anser det vara Hemskt Mycket Hemskt att de väljer att utvecklas och spela allsvensk hockey med moderklubben istället för att fortsätta inom Modos juniorverksamhet. Skitsnacket om att deras utveckling på något sätt skulle hämmas av att de får spela hockey på högre nivå tvivlar jag på att ens poffa själv tror på. Det som gör ont för honom är att de väljer bort Modo.

Lulekickan:

Lilla du, kom igen nu och andas lite riktig luft. Dina allt mer barnsliga och löjliga inlägg får ju en att häpna.

Detta handlar inte om att de lämnar MODO. Jag hävdar att detta är negativt för ALLA juniorer OAVSETT vilken klubb de spelar juniorhockey i. Spelarna hinner inte mogna förrän de kastas in i hetluften, ofta som någon sorts utfyllnad i de allsvenska lagen. Där hamnar de helt plötsligt i en helt annan situation och omställningen blir ofta (inte alltid) för stor vilket gör att de inte får samma utveckling i sitt spel som om de stannat i juniorlagen.

poffa: Skärp dig. Tror du att du har någon typ av företrädesrätt till dina tankar här?

NuMountain:

Nej då. Men jag skall ha rätt att uttrycka mina tankar på samma sätt som alla andra.

NuMountain:

Förresten, har jag någonsin sagt att jag på något sätt skulle ha ensamrätt att uttrycka mina tankar i denna GB?

poffa: Jag vet inte hur ni andra har det. Men jag har faktiskt ensamrätt på mina tankar. Sen om jag sätter dom på pränt eller på annat sätt gör dom offentliga så är det en annan femma...

poffa: Det är dina inlägg som är barnsliga och löjliga, fast jag har iofs slutat förvånas över vad som kan komma från MooDooisters tangentbord för länge sedan. Löven skall spara 5 mille och värvar juniorer för att spara pengar. Du kan vara säker på att de som värvas får bra med istid om de enligt Lövens tycke är mogna för allsvenskan - annars skulle de inte ha hämtats hem utan de skulle ha letat på annat håll.

Vad anser du om juniorer som Modo plockar upp från juniorlagen? Får de också sin framtid förstörd eller är det just de spelarna du anser vara mogna för spel på högre nivå än J20?

Jag tycker snarare att klubbarna ofta väntar för länge med att skicka de unga spelarna till allsvenska lag. Fabbe t ex skulle jag ha önskat att LHF lånat ut till något allsvenskt lag tidigare.

Lulekickan: >>>>>poffa: Det är dina inlägg som är barnsliga och löjliga

HAHAHAHAHA

Godnatt!!

Z zz Z z z Z Z zZ Z z zz z

Lulekickan: Men skärpning... Om du skall försöka föra en debatt så ge upp angreppen på dina motståndare så kanske man kan börja att ta dig på allvar nån gång.

Sahlander: Jaså, vad var det som var ett angrepp? Att jag kallade honom för modoit? det skulle iofs jag också se som ett angrepp.

« · 280724 · »