1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527771 inlägg · 4121 ämnen

Försäsongsmatcher 2020

Sv: Försäsongsmatcher 2020
Rytter: Håller med. Stabil pjäs. Bättre DEL-stats än Johan Gustafsson, Wesslau, Sebastian Dahm och andra landslagsmålvakter från Tyskland, Lettland. Vi har gått till finaler med Tobbe Lundström, Krizan, Rönnqvist m.fl. Nu är vi dessutom i andraligan. Det handlar om ett smart vinnande försvarsspel hos alla och inget snyggt bakomryggenpass i egen zon om man vill vinna.

{8399}:

Första matchen gillade jag det jag såg. Stod rätt och var ganska lugn i målet och behövde inte göra panik räddningar. Sådant kan sprida lugn till backarna och är dom trygga blir målvakten bättre också. Jag är försiktigt positiv tills jag sett mer av honom.

Rytter: Sen Peters, ja osäkert där måste jag säga, det kan bli fisk eller fågel eller kanske mitt emellan.

{8225}:

Så jag kan inte tycka att Dackell bör gå före Lundin för att jag inte sett en träning i år?

Men det är helt ok att tycka att vi kommer behöva 1-2 nya målvakter i februari utan att sett en träning.

Väldigt logiskt!

Lundin är en ok backup men inte en förstamålvakt för ett topplag. Dackell är inte långt efter Lundin men med utveckling träning/match kan han ta stora kliv snabbt och gå förbi Lundin ganska snabbt. Då han är billigare blir valet enkelt, vi kan ha en bättre och billigare andramålvakt efter halva säsongen.

Förstår egentligen inte varför jag försöker förklara för dig då du uppenbarligen inte ens vill förså vad jag säger och sagt från första inlägget.

Rytter: Jag vet inte, bara förvånad över att vissa redan avgjort att Dackell är 2:a. Då bör man kunna ha sett träningar mm. Att bara gå på lön gör ju att vi kan sparka nästan hela laget. Nåt fog för påståenden vill man ju ha, eftersom det är ett fritt forum.

Men min åsikt är fortfarande att vi kommer att förändra på målvaktssidan när det börjar gälla.

Så, är Lundin bra , men dyr, eller är han bara dyr?

{8225}:

Du om någon borde ju veta eftersom du förutspår att vi minst kommer ha en ny målvakt, kanske två i februari.

Rytter: Hur har Lundin sett ut på träningarna då`? Är Dackell klart bättre?

Tarasov:

Jag tror det skiljer betydligt mer än 10k i månaden. Dackell har knappt bevisat nått på nivån och skrev sitt kontrakt innan förra säsongen. Tidigare hade han väl juniorLundin var etablerad när vi tog honom från AIK sedan gjorde han det bra den säsongen och belönades med ett nytt 2-års kontrakt.

Ser gärna att vi sparar det som går att spara med tanke på situationen och problematiken med publik. Vi kan inte ha 3 målisar och då måste en bort och då väljer jag Lundin.

Costanza:
Jag får leta upp caféet på vägen....

Rytter:
Får jag gissa är det ingen jättekostnad. Betänk att de är ca 8 kontraktsmånader och det lär inte skilja så vansinnigt mkt tänker mig kring 10 per månad. Men visst är det skönt att kunna bli av med någon av dem. Men Lundin lär väl få en chans iaf i match.

{5647}: Hur har Lundin varit på träning?

Costanza: Redan gjort!

{8225}: Ok. Då får du välja låtar i bilen till Färjestad borta nästa höst.

Rytter: Dessutom verkar Dackell ha varit riktigt bra på träning. Helt klart en målvakt mer med framtiden för sig och en hittills fin utvecklingskurva.
Jag tror också att man försöker släppa Lundin, även om det säkert inte var den direkta anledningen till att han inte var med.

Rytter: Det är ju en resa dit också, alla poäng är viktiga så vi ska inte snåla oss fram på målvaktssidan, av allt. Dackell kanske dominerar serien, men jag tycker man bör låta alla få en chans. Men givetvis tror jag att vi plockar in en ny målis efter nyår

Costanza: Det ordnar vi, den dagen, haha. Sen får du välja låt när vi vunnit säsongens sista match

{8225}:

Du behöver knappast kunna så mycket om löner för att förstå att Lundin är bra mycket dyrare än Dackell.

Om vi ändå ska in med nya målvakter enligt dig i februari så borde det ju vara smartast att släppa den dyraste av de två dvs Lundin för att kunna värva senare. Så förstår inte riktigt varför du argumenterar emot att släppa Lundin och köra Dackell som tvåa om vi ändå ska in med minst en ny senare.

{8225}: Vill höra låten: Alice Cooper - He's Back (The Man Behind the Mask) när Bartosak kommer tillbaka i februari i röd tuppkam och med helt galen blick.

Leksand - Frölunda slutar 5-4 till Frölunda. Kul att se gamla modoiter i Frölunda dom skötte sig bra.

Kul att få se Björn som en förlorare.

Rytter: Till syvende o sist. Vi går in i en säsong för att återkomma till högsta serien. Då bör vi ha minst 2 riktigt bra målvakter. Kan inget om deras löner, men vi bör ha 2 så bra målvakter vi kan . Utvecklingspotential och lägre lön, fine, Men ett uttalat mål är att kämpa mot SHL då har vi inte råd att snåla på målvaktssidan. Personligen tror jag vi har minst en ny målvakt topp 2 i februari

{8225}:

Nu baserar jag inte att han skulle vara redo som andramålis enbart på matchen igår. Tittar nog mer på vad han uträttade förra året, tror inte vi blir sämre av honom som andramålvakt istället för Lundin. Dessutom spar vi in lön samt att han är yngre och borde ha mer utveckling i sig.

Så för mig är det ett givet val.

Rytter: Efter en match är Dackell uttalad andremålvakt alltså? Tror nog Lundin får chansen att spela också. Kan väl finnas en massa anledningar till att han inte åkte med. Vore ju tjänstefel att inte ge han chansen. Men långt fram innan vi kan lita på att vi har 2 stabila målvakter, eller ens en. Ganska ovisst på målvaktssidan enligt mej, men har förhoppningsvis fel

Zup:

Skulle tro det jag med. Tycker Dackell nu visat att han är redo som andramålis och ta en 10-15 matcher från Peters.

Lundin är knappast sugen på att ta så få matcher vid denna tidpunkt i karriären så han är nog själv sugen på nått nytt.

Jag hade trott på typ Väsby, men nu har de ju redan värvar in målis.

Själv tycker jag detta vore en bra lösning och vi skulle förmodligen spara in lön på detta samt inte bli sämre.

Blir det Peters och Dackell som är vårat målvaktspar i år tro? Anmärkningsvärt att Lundin inte följde med på roadtrip när man försöker svetsa ihop laget.

Nucky: Abbotts i Rögle gjorde det inte :-)

Costanza: Jag gillar när han är en gröngul kon.

JoseGonzales: Som Olle Liss, kan ju inte vara en gröngul kon i egen zon.

JoseGonzales: Där håller jag faktiskt med dig😂

hockey_21: Skulle säga att den stora skillnaden är att dom har fler komponenter som gör dom till bra spelare. Allsvenskan kan ha spelare som är bra på en grej men det fungerar inte i SHL, utan du måste vara bättre på mer saker än i allsvenskan. Hålla en jämnare nivå helt enkelt.

hockey_21: Brendan Mikkelson skjuter hårdast i Sverige, det ä sant dä`!

JoseGonzales: Hur rimmar det med att SHL inte tog någon från er förstakedja. Nu säger ju du att de är sämre än Olofsson, Rosdahl och en massa andra. Så är det naturligtvis inte, utan de är som sagt yngre och man kanske tänker att de passar in bättre. Det är ingen gigantisk tröskel de måste kliva över.

Rollspelare som Sylwander och Häggström hamnade i vår fjärdekedja exempelvis.
Elias Pettersson gjorde 15(!) poäng mer i SHL än vad han gjorde i allsvenskan året innan.

SHLs spelare är bättre, men inte avsevärt mycket bättre.

JoseGonzales: Tror inte det skiljer sig jättemycket i skridskoåkningen mellan ligorna. Samma med skotten, tror snitthastigheten på målskotten är rätt lika. Den stora skillnaden tror jag är spelsinnet och tekniken.

Tarasov: Precis, tar man en major i golf kan det ibland hända att en underdog kan vinna över 4 ronder. Slår du ut det över en säsong kommer inte en underdog vara med längst framme i 99,9% av fallen lex Leicester i fotboll.

Skulle säga att SHLs spelare är bättre på nästan allt, och är dom inte bäst på något är dom oftast bra på många saker på ett sätt allsvenska spelare inte är.

{8399}: Har du bara en SHL organisation så blir du direkt SHL-klass även om du har ett allsvenskt lag ;)

JoseGonzales:
I de flesta sporter tycker jag jämnheten skiljer de bättre från de sämre. Riktigt bra spelare gör väldigt sällan ”enkla” misstag. Därför kan det skenbart se ut som att det inte är så stor skillnad, i individuella sporter kan någon skrälla sig till final eller få på en lyckträff. Men de bästa presterar på en högre nivå över tid. Vilket nämndes tidigare.

JoseGonzales: Sen det där med att SHL skulle ha mer uppstyrt spel, vad beror det på i så fall? Jag menar tränarna hoppar ju ofta mellan ligorna eller är det så att det är ett mer krävande spel i SHL, det krävs bättre spelare för att klara taktiken.

Rytter: mycket bra beskrivet, men då är ju frågan om inte det är det sammantagna som avgör hur en bra spelare är? Man kan ju inte säga att en spelare håller SHL klass för att han har ett skott som är SHL klass men inte har kvaliteten i något annat för SHL. Kvaliteten hos en spelare är ju det som spelaren bidrar med i helhet.

{8399}: Tycker Hedberg är en fantastisk skridskoåkare, men kunde i Modo ofta göra långa byten vilket gjorde att han såg seg ut emellanåt.

{8399}: Det är ingen idé att argumentera med honom, jag förstår inte att jag är så dum att jag går i fällan hela tiden. Du kan motbevisa och ifrågasätta allt han säger sedan ändrar han sig hela tiden för att komma ur diskussionen och startar sidospår. Inte lönt så lägg bara ner om du inte söker tidsfördriv :)

Rytter: Bra inlägg där.

{5647}: Varför tror du att det är vanligt att spelare som går till en sämre liga får en större roll? Kan det vara för att spelarna är sämre i den sämre ligan? Jag vet egentligen inte vad vi tjafsar om nu för det är ju självklart att spelare får olika roller när de hoppar upp och ned mellan ligor och det har ju att göra med konkurrenssituationen, alltså hur bra spelarna är i de olika ligorna.

Hedberg ser jag och flera andra vad jag vet som en ersättare till Lindelöf (även om han fortfarande finns kvar i truppen) och långsammare än honom lär Hedberg inte vara i alla fall.

Nucky: Jo, talangmässigt kan vi varit före många SHL-lag ifjol, men många av de spelarna var långt ifrån färdiga.
Det är ett väldigt intressant ämne det där, men jag var intresserad varför en back som Mickelson som enligt Axel Sam (vilket iofs knappast bör tas som facit) i Luleå inte följde med i anfall, men som nu har gjort det flera gånger.

Jag tror som sagt på att det beror på att man i Modo uppmanar backarna till att följa med, snarare än något annat.

Rytter: Glöm inte fysisk utveckling, där SHL-spelarna generellt är snabbare, starkare och tyngre.

Rent talangmässigt tror jag det skiljer mindre mellan serierna, iaf om man ser till de unga lagen likt Modo och Timrå ifjol.
Då syftar jag på topplagen i HA.

{5647}: MoDo har i alla fall bra rutin som blir nyttig till våren:

AHL-NHL-KHL
NHL-AHL

SHL-AHL-SHL
NHL-SHL

HA-SHL-HA
SHL-SHL

SHL-AlpsHL-SHL
HA-HA

AHL
HA

Kanske världens mest rutinerade hockeyallsvenska lag någonsin.

JoseGonzales: begreppet kontext är svårt för dig eller hur?

Sedan nämnde jag inte SHL lag mot allsvenska lag, utan individuella spelares kompetens. En stor del av vad som gör SHL lag starkare är organisationen. Jag tänkte inte gå ned på den nivån att jag nämner att de bästa lagen i allsvenskan är statistiskt klart bättre än de sämsta SHL-lagen med tanke på kvalen, för diskussionen jag fört har ingesting med vilket lag som skulle vinna att göra.

Att du nämner att diskussionen uppkommer efter två försäsongsmatcher är bara ett löjligt grepp för att få det att framstå som att det spelat någon roll i min bedömning eller att jag dragit slutsatser efter de matcherna. Bättre borde du kunna.

Och tack Rytter. Du uttrycker det mycket bättre än mig.

{8399}:

"Varför Jonathan Jonsson värvades till Skellefteå? Tja en ledtråd kan vara passningsspelet och spelsinnet."

Så det kan alltså finnas spelare i HA som håller högre kvalitet i vissa moment än de i SHL? Sedan glömde du skottet som håller hög klass/kvalitet.

Själv tror jag inte JJ blir en hit i SHL just pga att han saknar snabbheten i fötterna för att skapa sig tid och luckor i det striktare spelsystemen som lagen i SHL har.

Ett annat exempel är Dahlen, han håller bättre kvalitet i många av momenten än SHL spelare. Dock så tror jag han skulle ha svårt att dominera i den ligan pga att han också har lite långsammare fötter samt inte fysiken att skapa sig själv ytor, samt hand något svaga defensiv, tror inte att han förra säsongen skulle kunna falla in i ett SHL lags takiska och uppstyrda försvarsspel.

Jag tycker som JFK att i ren kvalitet om vi bara tittar kategori för kategori så skiljer det inte så mycket mellan HA och SHL spelare t.ex de snabbaste spelarna i HA matcher de i SHL. De mest tekniska spelarna i HA matchar de i SHL osv. De med bra skott i HA matchar de med bra skott i SHL. Så kategori för kategori skiljer det inte mycket.

Skillnaden kommer i att spelarna i SHL är mer allround och taktiskt skolade, de har dessutom en högre lägsta nivå i de moment de är sämst på jämfört med de i HA, man kan t.ex i SHL inte bygga sin framgång på bara ett skott av högsta klass, men vara under medel på skridskorna, medan det fungerar i HA. Rent generellt alltså.

Sedan är det ett öppnare spel i HA just pga att spelarna inte är så allround, SHL är mer taktiskt uppstyrt och spelarna har förmågan att spela detta spel därför räcker det inte att ha spets kvalitet i några enstaka moment.

Så denna diskussion är ju en fråga om var som menas med kvalitet och vad JFK menade, kollar man bara på enskilda kategorier och moment så hävdar sig spelarna i HA rätt bra och håller samma kvalitet vid en direkt jämförelse. Men väger man in saker i begreppet som t.ex hur allround spelarna är och hävdar att SHL spelarna håller en högre kvalitet spelare för spelare så är detta såklart också helt korrekt.

{8399}:
Spelar han i förstakedjan och därmed kan följa med så är det ju EXAKT det jag säger att han har en annan roll. Tack för att du bekräftade det. Äntligen. Då kan vi lägga ned det fjantiga att spelarna är så mycket bättre. De är helt klart lite bättre, men den största skillnaden är en annan roll för Mickelson.

Hedberg är verkligen ingen raket på rören. Han var med särklass den back som hade svårast med hemjobbet. Självklart inte långsammare än Belov, men Belov satte sig inte i de situationerna. Jag tror på allvar att mickelson för fem år sedan var en bättre skridskoåkare än Hedberg.

{5647}: Fast du har ju börjat skriva att det knappt är någon skillnad mellan SHL och Allsvenskan efter 2 träningsmatcher mot SHL lag? Det står ju svart på vitt i forumet. Sluta köra någon slags offerkofta som att du är missförstådd när det står rakt upp och ner att du tycker att skillnaden är liten..

{5647}: Jag tror att Mickelsson inte är typen som naturligt transporterar puck men att möjligheten för att han gör det är större i en sämre liga men vi får se.
Vilken roll han får i Modo har jag ingen aning om överhuvudtaget och HA har inte ens dragit igång så, tja jag vet inte.
SHL är en bättre liga absolut, så det är klart att det blir lättare för Mickelson nu att stå ut, speciellt om han får spela i första backpar och möta många spelare från motståndarnas tredje/fjärdefemmor.

Jag har ingen aning om Brynäs plan för Hedberg men du kan ju inte på allvar påstå att Hedberg är långsammare än Mickelson, skämtar du med mig?

Varför Jonathan Jonsson värvades till Skellefteå? Tja en ledtråd kan vara passningsspelet och spelsinnet.

JoseGonzales: Men, det har jag verkligen inte alls tyckt. Du anser väl förmodligen att jag gnällde på domarna igår också, när jag tyckte att nivån för utvisning var låg. Jag framförde exakt NOLL klagomål, men ändå poängterades det att jag gnällde på domarna.

Diskussionen gällde varför Mickelson följer med upp i anfallen, vilket han enligt Axel Sam inte gjorde i Luleå. Jag tror att en fem år äldre - och rimligen långsammare - Mickelson gjorde det för att vi har ett annat spelsystem (mycket striktare) än man har i SHL, mer än att det är så stor skillnad på spelarna individuellt.

Allt annat känns som rena missförstånd eller en vilja att trolla.

« · 2075044 · »