1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526940 inlägg · 4121 ämnen

Försäsongsmatcher 2020

Sv: Försäsongsmatcher 2020
JoseGonzales: Vi har vår egna Possler i Hedberg som också varit en stor besvikelse.
Sedan är det inget konstigt om vissa spelare är mer trögstartade.

Gavelo: Possler är en stor besvikelse hittills, men fortfarande bara försäsong så ska inte såga honom helt men han har inte bidragit med någonting alls egentligen.

Drar inga stora växlar av vilka som vilas då det är 2 veckor kvar tills säsongen drar igång. Jag tror man vilar dom som har fått lite känningar av tighta matcher i veckan.

JoseGonzales: Nu skrev han stjärnor. Typ Grundström, steen, Crandall. Visst spelar Löven med några spelare på bänken, men inte stjärnorna.

Har också sett matchen på telefonen. Tycker Löven är tunga och väldigt bra när de får tryck i anfallszon , men de får inte uppspelen att fungera särskilt bra så de får sällan de där vassaste chanserna.

Mora är helt klart luriga. De bör inte kunna rå på de tre andra lagen i serien, men kan överraska positivt i vinter.

JoseGonzales: Tänkte väl mest på att man väljer att spela dom 2 spelarna som mest troligen inte kommer att spela hela säsongen till förmån för att spela ihop laget som skall stå på egna ben när dessa spelare drar.

Löven blir för övrigt tvungna att vila en del spelare med tanke på storleken i truppen.

Ser iaf att Possler är på isen, känns som att han inte riktigt har kommit igång för han har otroligt mycket hockey i sig.

Gavelo: Löven ser verkligen inte bra ut denna match. Mora klart bättre. Dom verkar dock ha 7 ordinarie utanför laget idag.

Domarnivån är för övrigt helt horribel åt båda hållen, vad i helvete pågår?

Gavelo: Fast löven vilar ju spelare idag och har en kedja med endast juniorer? Vilar hela kedjan med Viklund, Selin och Andersson plus Ottosson och Norbe och Poulin.. så vet inte riktigt vad du menar

{5647}: Faktiskt helt okej fart, Mora något bättre första 13.
Matchen Mora-Modo igår var väldigt mycket sämre än denna.
1-0 till Mora i PP nu, Oskar Eklind.
Domarna har tagit 2 utv åt båda håll, väldigt mjäkiga utvisningar, det det blir kontraproduktivt när man blåser alla kampmoment så man förstör matchen genom att blåsa utvisning för kampmoment och fjantigheter.

Anmärkningsvärt är att alla lag har vilat sina stjärnor i denna cupen minst någon match för att ge många spelare speltid utom löven som spelat med bland annat Grundström och Steen alla 3 matcherna, olika taktik!

{8384}: första lövenmatchen hittills jag inte ser. Misstänker att den blir avslagen.

{5647}: uppvärmning med mora-björklöven. Se om det blir en avslagen match. Kul att hockeun börja komma igång

jonsson: Svenningsson fick en två plus tio vad jag kan se och jag letat matchrapport. Dvs, det bedömdes inte som avsiktligt alls. Vårdslöst, men inte avsiktligt eller respektlöst.

hanzon:

Undra om Modo Frank skulle bli en bra kommentator.

Någon kommentator lär aldrig Adam Johansson bli, Pelle Hägglund är lugnare i sitt sätt.

jonsson: två matcher mot Tik även j20 antar Styv o Vallinder lirar j20 o Enström/Dahlroth i a-laget

jonsson: Det var ju inte så att Lundin inte fick chansen många gånger ifjol... chansen att han förbättrar sot avsevärt jämfört med Dackell som är mycket yngre är nog rätt liten.

Sedan har de haft rätt många träningar hittills. Det är nog ingen tvekan om vem som varit bättre

Timrå idag igen alltså, kör bara kör.

jonsson: Inte omöjligt att vi spetsar till målvaktssidan under våren. Viktigaste positionen. Hänger väl på var Pelicans ligger i tabellen :-)

Rytter:

Kanske nån som vet mer om detta men, har verkligen Lundin fått chans att visa vad han går för? har mest varit i båsöppnare tycker jag.
Tycker man tar en rövare om man skeppar honom och satsar på Dackell nu, ser man större potential i honom.

Rytter: Vet vi om Lundin ens är i Övik?

{5647}:

Intressant intervju med Dackell. Han pratar om sin situation och hur det funkar med Peters, samarbete och konkurrens. Nämner inte ens Lundin.

Tolkar detta som ytterligare en signal att Lundin är på väg bort. Tror det bara handlar om att hitta klubb sedan lämnar han oss. Svårt att se han få en match när han inte varit med i truppen än.

{7639}: Ironiskt att Hedberg drar på sig matchstraff när domarna gjorde helt rätt. Han kunde gnällt många gånger, men när de väl gör en 100% korrekt bedömning så fixar han ett straff som sänker laget.

Gavelo: "2 minuter men 4 vid blodvite helt oavsett om det var farligt eller ej."
blodvite spelar ingen roll längre

Regel 60 – High-sticking
60.1 Definition – High-sticking ska ådömas den spelare som träffar en motståndare med
klubban ovanför motståndarens axlar. Det är varje spelares skyldighet att ansvara för
sin egen klubba så att den inte förs i en otillåtet hög position. Däremot ska oavsiktlig
kontakt med hög klubba inte bestraffas om det sker i samband med en skottrörelse,
antingen i bakåtsvingen eller i fullföljandet. Detsamma gäller oavsiktlig kontakt i
samband med ett nedsläpp där båda spelarna är böjda framåt i en låg position.
Att svinga klubban mot en puck i luften ska inte räknas som en skottrörelse och
kontakt vid ett sådant tillfälle ska bestraffas.
60.2 Mindre straffet – Mindre straffet ska ådömas den spelare som bryter mot denna
regel.
60.3 Dubbla mindre straffet – Dubbla mindre straffet ska ådömas den spelare som orsakar
en skada på en motståndare genom att bryta mot denna regel förutsatt att domaren
bedömer förseelsen som lindrig och utan uppsåt.
För definition av skada, se Regel 8.4.
60.4 Större straffet – Större straffet ska ådömas den spelare som på ett vårdslöst sätt
bryter mot denna regel. Större straffet innebär även ett automatiskt Game misconduct
penalty.
60.4 Match penalty – Match penalty ska ådömas den spelare som på ett våldsamt eller
obehärskat sätt bryter mot denna regel, samt den spelare som avsiktligt försöker
skada en motståndare.

edit: fel bok :)

{5647}: Oväsentligt vad domarna gör eftersom dom gör sina bedömningar utgående från hur skadad spelaren blev och inte förfarandet.
Exakt samma bedömning som det är med High sticking, 2 minuter men 4 vid blodvite helt oavsett om det var farligt eller ej.

Blir han avstängd så blir jag förvånad

Gavelo: Vi tycker olika. Får se hur domarna bedömer det som.

{5647}: Klart som fan att han ser Wernblom, han står ju där 7-8 meter innan smällen och Svenningsson har blicken ditåt hela tiden, sen VET Svenningsson om att detta kommer ske eftersom det är så man spelar hockey, inte tusan får han fri väg att checka mot deras back inte.
Nej detta går inte att förklara bort, det är bara klantigt och medvetet eftersom han hur lätt som helst hade kunnat undvika detta.
Även om han fått en fluga i ögat och missat första 5 metrarna så hade han inte behövt försöka göra ett hopp förbi honom med klubban i 2 handsfattning över motståndarens huvud eftersom det helt enkelt är för stor risk att det blir som det blev.

Men jag håller med om Åström, borde satt minst 2 kassar ikväll, tycker han gör väldigt mycket bra på isen.

Gavelo:
Ja idag lär det inte vara ett ont ord om domaren.

Gavelo: Förklaringen är att han inte är medveten att Wernblom är där. Då blir det väldigt logiskt att han drar upp klubban som en reflex att skydda sig.
Får han spela I morgon har domarna gått på min förklaring, annars din.

Sedan tycker jag att Åhström stärkte sina aktier. Synd bara att han inte får ut något av det i form av poäng.

KB: Det är väldigt vanligt, men har aldrig hänt med 2 handsfattning, finns som ingen logisk förklaring då det öht inte stämmer med anatomin när man vill undvika ett hinder på väg framåt, för visst kan vi enas om att han ville förbi motståndaren och jobba mot pucken?!

Klantigt av Svenningsson

Gavelo: Det är väl jättevanligt att folk slänger upp armarna och klubban över folk för att ta sig förbi? Det är däremot en ganska dum grej då det oftast går ganska dåligt och resulterar i en utvisning.

Monno: En sådan screen sker 100ggr i en match, en forward stänger vägen för en anfallare för att ge sitt eget försvar lite extra tid att plocka rätt på pucken.
Går liksom inte att bortförklara när men möter upp hjälmen med klubban i en 2 handsfattning trots att Wernblom redan står 7-8 meter framför i åkvägen.

Jag står fast vid att detta är något medvetet och riktigt fult, han hade kunnat undvikit detta nästan hur enkelt som helst för så gott om tid fanns det.

Men sammanfattningsvis om matchen:

Jämt, Mora något bättre över 60 spelade.
Vi har väldig ”tur” med domsluten, mycket därför vinner vi med uddamålet men det känns lite som en stöld då jag tycker Mora var vassare och mer strukturerad.

Formen: svårt att säga, känns som att vi varken föll framåt eller bakåt, fortsatt ovisst och fortsatt sisådär.

Tarasov:

Tycker det fanns lite spelare som gjorde det bra även om matchen som helhet var ganska kass.

Hepponiemi får visa upp sina skills.

Corrado kommer bli nyttig när han kommer in i spelet, han har skills men lite missar i markering och försvaret får man räkna med i omställningen till stor rink.

Viklund bra och stabil defensivt, lovar gott då han nyss anslutit och bara gjort två matcher, passet till Hepponiemi 1-1 var vacker.

Wallinder visar att han är redo att peta Öhman och ta upp kampen med Enström.

Dackell riktigt bra i målet efter den dåliga starten.

Svenningsson visar upp en hårt jobbande sida och han kommer göra mycket mål då han skjuter på allt och kommer serveras av Hepponiemi.

De stack väl ut individuellt, men som lag finns det mycket mer att önska, spelet var stundtals bedrövligt. PP måste upp men det kommer bli bra när våra kreativa spelare får spela ihop sig.

{8384}: väger man ihop det så var det ganska rättvist då Modo tog sig lite mot den sista perioden mycket tack vare alla Mora-utvisningar. Men jag kan tänka mig att Modo-fansen inte är så nöjda med spelet. Såg inte bra ut. Känner igen mig med Lövens usla spel både idag och matchen mot Modo då det inte fanns så många glädjeämnen. Löven var inte bra alls trots att man vann. Men det kommer nog ta sig ordentligt när Vesel och Palmquist kommer och ordet tävlingsmatch finns med.

Monno: Han hinner inte se Wernblom. Kanske lite dåligt spelsinne, men tittar du på Svenningsson så vänder han inte upp huvudet förrän han omöjligen kan hinna undan.
Motsäger inte matchstraff, men det fanns verkligen ingen intention att träffa honom. Då tror jag inte han dragit upp klubban för att skydda sig, utan använt kroppen. Nu blev det bara en reflex när Wernblom dök upp så snabbt.

{5647}: Sveningsson gör detta medvetet, finns inte en hockeyspelare i världshistorien som skulle hålla klubban i båda händerna i ett ”försök att hoppa förbi Wernblom”
Sen är det heller ingen spelare med normal syn som inte skulle se och hinna reagera bättre än att göra detta.

Smällen är absolut inte farlig men sjukt respektlös

Gavelo: Wernblom screenar ju, men han gör ju ingen hastig riktningsändring så svårt att skylla på något.
Han ville nog ta sig runt/förbi kortast möjliga väg men misslyckades rätt hårt.

Någonting som jag är riktigt irriterad på är när man kommer fler spelare i anfall så skjuter puckföraren ofta en handledare mot mål. Varför kan man inte droppa pucken istället? Hänt flertalet gånger. Bla Svenningsson

{8384}:
Heponiemi vs Mora 2-1......

{8384}: vettefan om rättvis vinst men skönt å få vinna. Och dackel steppa upp. Fick mer hjälp på returerna tycker jag efter målet. Känns som lite halvdan match från båda lagen

{7639}: Jo, Wernblom ställer sig medvetet i vägen för honom, men han får ju ändå inte åka in honom sådär.

Men, Svenningsson tittar inte upp förrän det är alldeles för sent.

{7639}: Game är helt rätt, inte för att det är speciellt farligt men för att han medvetet ”låtsas inte hinna undan” på en träningsmatch!

Taskig känsla med 1.05 kvar

{5647}:

Tycker inte Adam för sig bra som kommentator. Han har väldigt dålig koll och överdriver situationer en hel del. Han är grym i podd format och lugnt intervjua personer, men som kommentator tycker jag inte han håller.

Hur kunde dom sitta och diskutera om klubban i ansiktet och fundera varför det blev utvisning. Det var ju en solklar fasthållning armen runt och andra drar i tröjan.

Rytter: Ser kommentatorerna ingenting???
Han hinner inte se Wernblom, utan precis innan träffen så skyddar han sig. Verkligen inte meningen alls, men ok med matchstraff med tanke på resultatet.

Rytter: Fantastiskt klantig utvisning av Svenningson.
Jävligt onödigt faktiskt tycker jag.

Rytter: Wernbloom interferar sig till en hjärnskakning

{8384}: haha adam är ju dramaqueen. Överdrivet. Han ser ju inte honom och åker in i honom. Fine utvisning såklart men fan va adam överdriver haha

Gavelo:

Känns bra att Heppo kommer mer och mer. Han har skapat bra i matchen. Vi behöver honom i form för att leda vår offensiv.

Gavelo: Ja vi har inte blivit bortblåsta direkt.

Heppo har rätt bra hockey syn.

{5647}: 2-1 och jävlar Heppo!!!
Jisses vad grant spelat!!

En kopia av Foppas passningar till Weinhandl, Back in the days!

{5647}: storhaver:)

{5647}: Målvakterna har dock varit klasser bättre än de i förra matchen.

Någon köpte korv med extra allt.

Gavelo:

Team penalty, vad hände?

« · 2080832 · »