1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532514 inlägg · 4126 ämnen

Hasse Jonsson

Hasse Jonsson
Varför är det inget prat om Hasse inför nästa säsong? HAn är ju på sitt sista år på kontraktet och enligt fans och tidningar har han varit rent usel och kommer inte tat få något nytt kontrakt:

Från Pittsburgh Gazette
"And team officials always could commission a bobblehead of one of the guys from the 2002-03 team who won't be around when training camp opens in September. Hans Jonsson, who has mutated into a parody of an NHL defenseman in the final year of his contract, would be a popular choice, but he's not the only one whose remaining time with the Penguins could be measured in minutes"

Sv: Hasse Jonsson
Domi:

Troligen därför att vi har en mer professionell klubbledning än de värsta skräckexemplen som finns, men å andra sidan så är ju den officiella versionen endast att Bengt pratat med ett flertal ex-MoDoiter och man har ju egentligen inte pekat ut någon speciell spelare som mer intressant. Att det är Svarten och Salle som mer eller mindre räknas hem redan nu kan ju helt enkelt bero på så pass enkla saker som att de har personer i sin närhet som snackar lite för mycket ;-)

...men å andra sidan kanske det inte skulle vara så kul att avsluta sin NHL-karriär med den typen av omdömen som Hasse får nu. Varken Svarten eller Salle är ju i närheten av något som liknar stjärnstatus men de är ju ändå respekterade för det arbete som de gör och får inte stå ut med, som i den där texten, ett underliggande antagande om att han trots allt är en bättre spelare än vad han visat i år.

Björn VII: Hasse spelar ju +20min varje match så nånting har han ju som funkar enligt lagledningen...
Och svenska backar har ju sågats tidigare för att sen, under rätt ledning, bli toppbackar. Se Dick Tärnström, Niklas Hävelid och (ev) Mattias Timmander. tom Kenny Jönsson har ju varit i kylskåpet och skulle skickas hem för att sen bli kapten (?)
Sen kan det ju också gå åt andra hållet som Anders Eriksson och Hans Jonsson. Det är så upp till tränar- & självförtroende.

Sahlander:

Hmm...stabil poäng, men du lyckas nog ändå inte övertyga mig om att istid i Penguins verkligen är ett odiskutabelt argument för kvalité så länge som Richard Lintner verkligen får spela i det aktuella laget ;-)

Sen märker jag att min NHL-koll verkligen inte är vad den borde vara - Alexandre Daigle? ja det är nog bäst att jag säger det igen för säkerhets skull: Alexandre Daigle?

Att säga att Hasse spelar över 20 minuter VARJE match är väl lite överdrivet, med tanke på att han har ett snitt över säsongen på 16.45 per match.

Och som ni säkert sett så skrämmer ju inte direkt Pittsburghs backlinje slag på någon.

39 Joel Bouchard 29 6-1 200 Montreal, Quebec Jan. 23, 1974
4 Dan Focht 25 6-6 234 Regina, Saskatchewan Dec. 31, 1977
57 Shawn Heins 29 6-3 210 Eganville, Ontario Dec. 24, 1973
8 Hans Jonsson 29 6-1 205 Jarved, Sweden Aug. 2, 1973
6 Richard Lintner 25 6-4 213 Trencin, Czechoslovakia Nov. 15, 1977
2 Josef Melichar 24 6-2 221 Ceske Budejovice, Czechoslovakia Jan. 20, 1979
3 Jamie Pushor 30 6-4 223 Lethbridge, Alberta Feb. 11, 1973
28 Michal Rozsival 24 6-1 208 Vlasim, Czechoslovakia Sep. 3, 1978
32 Dick Tarnstrom 28 6-2 200 Sundbyberg, Sweden Jan. 20, 1975

Domi: Ok de +20 min var en överdrift... Spelar som sagt 16-18 min per match tillsammans med 3-4 andra backar i Pingvinerna. Men han är ju varken bänkad, utfryst eller i nere minors som andra svenskbackar (gäller även en hel del finska)...

Hasse spelar numera mest som defensiv back och mycket i boxplay. Dessutom i ett ganska svagt lag både spelmässigt (bortsett från Mario och hans kedjekamrater vilka det nu är för dagen)& ekonomiskt. Så han hoppas nog på en trade till ett lag vars tränare låter han få/ta chansen.
Annars är han mer än gärna välkommen hem.

Björn VII: Daigle inledde säsongen i Pittsburgh men skickades till AHL där han varit riktigt bra, iaf till en början.

Jag följer Pittsburgh väldigt noga och tro mig, Hans Johnson har de två senaste säsongerna varit riktigt, riktigt dålig.

Björn VII: "Varken Svarten eller Salle är ju i närheten av något som liknar stjärnstatus men de är ju ändå respekterade för det arbete som de gör och får inte stå ut med, som i den där texten, ett underliggande antagande om att han trots allt är en bättre spelare än vad han visat i år."

Du menar sämre spelare än vad istid och annat pekar på? Förstår dig inte riktigt där på slutet.

Deas:

Jag menar att om en journalist (och andra bedömare i övrigt, inklusive dig själv) ser att Hasse har gått ner sig i kvalité på sistone och därför skriver en sådan där text tyder det på att han (med flera) i grund och botten ser en bättre back i Hans Jonsson - spelmässigt. Dessutom är, som jag tidigare sagt, istid i ett urvattnat Penguins är inte ett bevis på att en, i grund och botten, bra back ifråga faktikt spelar på/tillåts spela på sin maxnivå.

Poängen med spydigheten i journalistens text är alltså mest att han får en chans till en fin knorr (som kanske t.o.m. kan vara en del i missnöjesskriverier som han sysslat med hela säsongen?) inte att han tycker att Hans Jonsson är en genomusel back. Men man kanske borde ge honom själv chansen att utveckla sig? :-)

Själv skulle jag dock såga Lintner framför Hasse vilken dag som helst, i vilken liga han än spelar i, oavsett om jag sett noll matcher eller 50. Det är ju också en risk med att följa en journalists tankar - killen kanske har en väldigt tydlig uppfattning om hur en back i NHL ska agera och Hasse inte alls passar in i den bilden. Gör han sedan en mindre bra säsong är det ju självklart att det är han som man skall hugga på.

Björn VII: Ok..Bara det att jag läst flera inlägg här där Hasse försvarats av Modo-fans som inte riktigt har koll på läget ;)

Angående Hasse:

8 Hans Jonsson 29 6-1 205 Jarved, Sweden Aug. 2, 1973

Hur kan de skriva att han kommer från Järved, när han är ifrån Bonäset, vilket hån!

Domi: Ja man blir fan upprörd, ring och skäll på dom!!! så här får det ju inte vara...

willysson: Det som gäller Hasse är nog moderklubben. Men annars har du rätt. Hån är ordet.

Det är som ÖA-artikeln om Peters Och Markus kamp overthere... "Kampen mellan en Järvedare och en Domsjöbo"

Markus är också från Bonäset men har ju även han, JIF som moderklubb.

Sahlander: Nej det är födelsorten som står där inte moderklubben.

Bonäset ska få den ära den förtjänar, Hasse Jonsson är ju även han från Bonäset

Domi: Bonäset finns ju inte ens som postadress.

Frisco: Jag hade då 89178 Bonässund när jag bodde där...

Sahlander: Ja men Bonässund är nånting som är ute i vattnet. Bonäset sa du ju.

Frisco: Bonäset är udden och orten men "postorten" har alltid varit Bonässund konstigt nog.

Sahlander: Jo jag vet det hela. Vi är alltså överens om att Bonäset inte har nån postadress?=) Dekarsön tex har ju också 89178 BONÄSSUND.

Frisco: Nej vi är inte överens då Bonäset har postadress 89178 såsom Dekarsön & Bodum. På samma sätt har Valla & Sörliden (mfl) Öviks-postadresser. Dessa har dock inga EGNA postadresser.
Men Bonäset och Bonässund är i folkmun samma sak så mitt argument från tidigare var nog förståbart...

Sahlander: Jag tycker att det är solklart. Det finns inget XXX XX BONÄSET.

Frisco:

Det finns inget XXX XX STIG heller. Det kan man ju tycka är lite tråkigt. Nu har jag förresten glömt vad jag skulle svara på för frågor - synd!

knaskamilla: Har Bjästa eget nummer?:-)

Frisco:

Jag tror det. Eller, är det XXX XX PADDAN?

knaskamilla: Jag vet som sagt inte. XXX XX MODEMFRITT kanske?

Frisco:

Du, det har du nog rätt i! Fast det borde väl vara siffror, och inte X?

Frisco:
Men, vilken fin animation, Frisco. Tycker jag ser väldigt stilig ut där och nästan lite grodlik...

Jepp, Bjästa har eget postnummer.
89330 tror jag visst det var om man vill nu bland annat undertecknad.

Paddan:

Om man vill då undertecknad då?

Paddan: Du kan få den animeringen av mig.

knaskamilla:
Hehehe, jajaja, det är ju en himla bit mellan u och å, så hur sjutton kunde jag lyckas med den felskrivningen...

Paddan:

Ja, det kan man verkligen fråga sig! Annars tycker jag att det är jobbigt med postnummer. Jag blandar alltid ihop mina gamla med mitt nuvarande, och andras postnummer, och olika telefonnummer - och sådär.

knaskamilla:
Usch, en massa siffror som man skall hålla reda på. Bara en massa ont kan komma ut av sånt. Kanske därför som jag alltid ogillat matematik.
Att komma ihåg sitt eget telefonnummer är också fruktansvärt svårt.

Paddan:

Ja, det har du rätt i! En gång råkade jag ringa till min egen mobil när jag skulle ringa till min pojkvän (det kan ha varit f.d. pojkvän också, jag minns inte så noga när det var). På det andra försöket lyckades jag komma till en tjejkompis som jag inte ringer till särskilt ofta. Jag löste det genom att hon fick tala om telefonnumret till pojkvännen för mig.

NuMountain: Så du visste att det var 24230 till HÖRBY? Otroligt. Förretsen, varje kommun i Sverige har en hemsida. www.ornskoldsvik.se är ju Örnsköldsviks adress. www.solleftea.se är ju Sollefteås adress. HÖRBY har också en hemsida.

« · 256515