1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 530144 inlägg · 4121 ämnen

Hockey

Sv: Hockey
TV-pucken

Ser mörkt ut för Ångermanland just nu, ligger under med 0-2. Rätt mycket utv.minuter.
Det blir nog inget hemmalag i Ö-vik när det skall spelas finalmatcherna i Husum och Ö-vik.

Frisco: Han dömde J20 semin i kempis i fjol mot Luleå. Om man säger så här, konsekvent bedöming är inte han starka sida.... och då väljer jag att uttrycka mig milt.

Är det bara jag som undrar om Olle ska bli huvuddomare i ES?

knaskamilla:

Westerlind är inte bra nog på grillerna för att klara av det.

Just nu börjar jag att känna en räddsla som smyger på, att domarna kommer att orsaka stora rubriker när ES startar.

Förra året var det en annorlunda säsong med många NHL-spelare med, som var van en annan domarnivå.
Det var en av förklaringarna till en del problem. Huvudgrejen är ändå att vi i Sverige inte har tillgång till så många domare som håller ES-klass. Vad skall man skylla på i år.

Framför proffsdomare, men hur fixar man det innan det fungerar?

Poffa:

Du har naturligtvis helt rätt. Jag vet inte vad jag tänkte på.

Poffa: Reta inte Knas nu. Du brukar ju skriva Peter när alla andra skriver Foppa.

knaskamilla: Om det är sant det som står i ST så ja.

Frisco:

Äääh, Rickard. Jag retar Kamilla precis hur mycket jag vill.

Perra: Självklart gör man det hur mkt man vill efter eget samvete.

Frisco:

Jag har inget samvete, bara ett helvete.

Frisco: Sam vet...

kärran: Då var Ångermanland utslaget från gruppspelet återigen. Inte sedan 94 har landskapet haft några större framgångar i denna klassiska turnering.

MODO har dock en spelare kvar i turneringen, Magnus Holm som spelar för Stockholm Vit.

Föga överraskande så blev Tomas Enström bästa poängplockare för Ångermanland och frågan man ställer sig är om Viktor Hedman blir uttagen i Pojklandslaget.

knaskamilla: Även jag undrar om Olle blir huvuddomare i ES, det skulle vara trevligt och jag unnar min gamle skolkamrat det. Och naturligtvis borde han då få döma MoDos matcher, med tanke på alla 08-domare som dömer Djurgårdens matcher...

Petey21: Med tanke på de intressanta besluten som Englund-klubben fattar så har de nog säkert också bestämt att alla andra domare får döma precis var sjutton de vill, men kommer man från Örnsköldsvik så är man så partisk och hjärntvättad att man aldrig någonsin kommer att få döma en MoDo match och helst inte ett lag som ligger närmare än 40 mil från Övik.

Kanske dags att börja snickra på lite frågor, eller så får man nöja sig med att se vad han svarar. Den lille bowlingbollen Milo svarar i varje fall på frågor på allehanda.se på onsdag från kl. 18.30

Lite rörliga hockeybilder. Några nomineringar till omgångens guldhjälm i tjeckiska ligan. Min personliga favorit är nr 5.

Paddan:

Jag föll för nummer två. En grym räddning av målvakten.

Poffa: Tänk att man kan få fram så många intressanta saker med sån där statistik.

Undrar om Nalle har någon statistik på sannolikheten att denna artikel skulle publiceras i Allehanda?

Paddan: Nä.

Men skulle jag försöka får det bli tal om att försöka korrelera artikelinnehållet mot variabeln som säger att Eklunds hockeyartiklar är de som har störst dragning åt connyströmbergstraff-hållet av de givna ÖA-knackarna: Ovanstående, Hägglund samt Häggkvist. De är irrationell-ast, alltså.

Ska dock bli intressant att gå igenom krigsårens seriespel som inte funnits med i åtminstone de senaste jubileumsböckerna - man kanske kan hitta något graverande för Ekbergs status som effektivast målspruta, när Alfredshem hade målskillnader i stil med 47-6 på sex matcher, eller 11-4 på tre matcher?

Men ändå - det vore ju lite messerschmittrigt.

Expressen skriver artikel om att intresset för ES inte minskat. Följande är klippt därur:

"Inte ens i Modo har intresset minskat trots att Foppa, Näslund, bröderna Sedin och en hel drös andra stjärnor försvunnit.
- Det är klart att vi var lite oroliga, men det ser väldigt bra ut, säger klubbdirektören Jerry Häggström.
- Egentligen kan vi inte sälja många fler säsongsbiljetter nu. Det är viktigt att folk som bara har råd att se enstaka matcher också ska få chansen.

Jerry Häggström tror att förra årets NHL-invasion är en förklaring till det ökande intresset i år.
- Många var kanske på hockey för första gången och upptäckte hur kul det är."

Vad man skulle vilja veta är: Hur mycket förskönar han verkligheten?

knaskamilla:

Om han kör samma stil som han gjorde i FV så lär det inte bli mycket folk på matcherna. Sedan kommer han gnälla över hur dåligt det är att folk i länet inte ställer upp för den främsta klubben.

Så gjorde han under tiden i FV, problemet var bara att han råkat glömma att Giffarna spelade i divisionen ovanför FV. Han har nämligen stora visioner, men spricker de så finns det alltid något att skylla på.

Poffa:

Det skulle ju i alla fall vara intressant att veta hur många seriekort de sålt. När de gjort sådan ihärdig reklam på hemsidan har det känts som att de knappt sålt några alls.

Poffa:

Mitt fotbollsintresse är lika stort som min lilltå. Ni menar att han förskönar? Eller? Vad försöker ni säga? Klarspråk!

Hawerchuk:

Om han kör samma race som i FV så kanske han inte förskönar, men har en superdupermegajumbo-positiv tilltro till allting som rör klubben. En hipp tonåring hade bett farbror göra en reality-check.

knaskamilla: Med tanke på hur mycket reklam man haft i år i allehanda för att få folk att köpa årskort, plus att man vid minst fyra tillfällen under gårdagens match påminde om att det fortfarande gick att köpa årskort så antar jag att Jerry inte riktigt håller sig till sanningen. Men det är ju bara min åsikt.

Paddan:

Då har vi nog lite samma åsikt. Får skriva upp det på att göra-listan inför mitt kommande besök på kansliet:
1. Tjata på Magnus om forumrelaterade saker
2. Tjata på Fredrik om replican han lovat mig
3. Se om de har någon biljetthög till mig
och så 4. Ta reda på hur många seriekort de sålt inför denna säsong.

Ok ok. Jo det här med ett väldigt positiv grundsyn, för att vara blygsam i mina uttryck, är väl något t.o.m. jag har märkt. Det lär ändå märkas efter tio omgångar vad som stämmer.

knaskamilla: Menar du inte:

4. Ta reda på hur många seriebiljetthögar de sålt inför denna säsong?

Albert Hall:

Justfan. Bra att du sa till! Kunde ha blivit pinsamt.

Albert Hall: Äh, det är ju 25 "motorer" till cykeln fattar du väl. Nu gäller det bara att hitta den rätta längden på snöret och fundera ut om det ska vara trä- eller plastklädnypor.

knaskamilla:

Har ni ännu fått någon vettig förklaring till varför man säljer seriebiljetthögar istället för seriekort? Om inte så tycker jag att du har en femte fråga också.

Intervju med Hasse Jonsson i senaste numret av Tidningen Hockey:

I fjol var det enormt fokuserat på Peter Forsberg - hur är livet utan honom i Örnsköldsvik?
-Bara bra, tack. Klart att alla lag vill ha en av världens bästa spelare, men vi visste ju att han skulle tillbaka till NHL igen. Nu koncentrerar vi oss på den trupp vi har och nye tränaren Harald Lückner.

Hur var det att höra snacket om "Real MODO" och att ni floppade trots alla stjärnor?
-Slutspelet speglar hela säsongen - vi varvade riktigt bra insatser med riktigt dåliga. Vi hade tänkt gå längre än till kvartsfinal, men var alldeles för ojämna. Jag har varit med länge och påverkades inte så mycket.

Är det skönt att slippa samma favoritskap och press den här gången?
-Skönt och skönt... det är ju alltid så att en massa så kallade experter ska spekulera innan säsongen . och inte alltför många brukar ju ha rätt (ha, ha). Men det gör oss ingenting att slå ur underläge, det tror jag alla tycker.

Hur upplever du, som en av de äldre i laget, att ta ännu större ansvar när NHL-stjärnorna stuckit?
-Det känns på samma sätt som vanligt, även om jag förstås har skaffat mig mer rutin att bidra med. De bästa spelarna ska vara med på isen -oavsett om du är 19 eller 35 år. Och alla måste ta ansvar för sitt.

Vilka klubbar gör upp om titeln i vår?
-Frölunda och Färjestad ligger som vanligt bra till, annars får vi väl se efter 10-15 omgångar vartåt det lutar. Vårt första mål är givetvis slutspel.

Noterar förresten att blågula SSK nuförtiden tydligen är rödvitsvarta, att döma av lagfotot i Tidningen Hockey i varje fall.

...och när vi haft en intervju med Hasse Jonsson, så måste vi självklart också ha en artikel om Timander och MoDo.

Timander om fjolårssäsongen:
"- Vi fick aldrig ihop laget. Det blev "inget stäm". Problemet var att ingen visste vilka roller vi hade, vem som skulle göra vad. Det var som om vi hade fyra förstafemmor i laget, en väldig massa lirare men ingen checkingline."

...eller något sånt. Satt och kikade på forumet på modohockey.se och frågan om Anders Myrvolds uppvisning på värmningen när han (om jag minns rätt) körde rätt mot Wernblom och försökte få honom att fightas.

Jag vill minnas att han då spelade i AIK, fast i artikeln från Allehanda, som jag tyvärr inte hittar så sägs det att han då spelade i Djurgården. Hittar inget om den där incidenten i statistiken på modohockey.se heller.

Vad var det som hände och när?

Paddan: Swehockey har bara stat till säsongen 99/00 online och i de två matcher som AIK spelade i Kempehallen då så utdelades inte ett matchstraff. Alltså måste detta ha hänt 98/99 då Myrvold både spelade för AIK och Djurgården.

Själv har jag inget minne från denna incident.

Martin S: Om jag minns korrekt så stod MoDo på egen blålinje när motståndarlaget kom ut på isen. Myrvold kör rakt in i ryggen på en oberedd Wernblom och lite bråk uppstod. Men jag är ju nästan senil så...

Salle:

Det är knepigt att det ska vara så svårt att komma ihåg vad som egentligen hände...

knaskamilla: Vänta bara så kommer du att vara likadan om inte värre. :-)

knaskamilla: Vi får helt enkelt ge oss till tåls tills dess att Nallen hunnit gå igenom rullfilmerna för de aktuella säsongerna och komma fram med någon form av bevismaterial.

Salle:

Vadå, jag minns ju inte heller vad som hände. Det enda jag minns är att något hände, och att det känns som att det var Werna han gav sig på. (Hade man inte blivit påmind om att något sådant hade hänt hade jag inte kommit ihåg något alls, för övrigt.)

knaskamilla: Att det handlade om Myrvold och Wernblom råder det ingen tvekan om. Tycker mig också minnas, som Salle säger, att det hände när MoDo stod uppställda på blålinjen.

Hmm, ska man behöva ta en tur in till Övik bara för att rota i det hela?

Paddan:

Det är som ni säger. MODO hade gjort entré, stod uppställda och alla spelare i motståndarlaget (AIK eller Djurgården) åkte runt MODO, utom Myrvold som såg rött (bokstavligt talat) och åkte in i Werner. Ett lättare handgemäng uppstod och matchen blev infekterad redan där.

Nu mot innebandyträningen.

Paddan: Om man går in på AIKs hockeystatistik hittar man bara ett matchstraff för AIK i matcherna mot Modo och det är inte Myrvold.

www.aik.se/ishockey/aikindex.html?/ishockey/historik/elitserien/elitserien_matcher_1999_00.html

Paddan: www.difhockey.se/match.php?id=778

Myrvold 2+2 i den matchen och Wernblom 2.

Frisco: AIK fick inte ett enda matchstraff mot MODO i Kempehallen säsongen 99/00. Per-Anton var värst som drog på sig en 10a.

Martin S: Har kollat de andra åren också.

www.aik.se/ishockey/aikindex.html?/ishockey/historik/elitserien/elitserien_matcher_1998_99.html

Myrvold fick inget matchstraff 98/99 då han spelade för AIK alltså. Alltså måste detta ha hänt då han spelade för Djurgården tidigare samma säsong.

www.aik.se/ishockey/aikindex.html?/ishockey/historik/elitserien/elitserien_matcher_1998_99.html

Myrvold fick inget matchstraff 98/99 då han spelade för AIK alltså. Alltså måste detta ha hänt då han spelade för Djurgården tidigare samma säsong.

« · 574620 · »