1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532764 inlägg · 4126 ämnen

Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023

Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Bad_Brett: Vi var nedtränade i slutet av januari enligt coacherna här 😂

Nej såklart var vi inte nedtränade, det är bara ursäkter , vi tappade 2 då heta spelare och fick värva in spelare som behövde tid att acklimatisera sig, allt det samtidigt som Ssk, Mora, Dif mfl. sakteliga blev bättre och bättre, vi hade vunnit ”för mycket” på hösten , många matcher där vi kanske inte förtjänade segern och när det andra laget kom upp i tempo så blev vi avslöjade på många punkter.
Tabellen efter jul ljuger tyvärr inte.

Missförstå mig rätt, Modo är ett riktigt bra lag, en av dom bättre men vi saknar nog lite slutspelsspelare och det har jag sagt hela säsongen, men kan vi krångla oss förbi AIK och får möta Mora i semin så finns det chans på final, får vi möta ett nytt tungt lag som Ssk så vetetusan om vi orkar med en holmgång till.

Nucky: Wiegel har varit skadad sedan mitten av december.
Pooleys och Schilkeys produktioni 5v5 gick ner markant då. Hadeinte weigel varit skadad hade nog Schilkey slagit poöngrekordet.

Bad_Brett: Det brinner för mycket för att inte ha Dickinson som trettondeforward och spela honom i PP nästa match…

Greenwolper: rätt övertygad om att vi vinner imorgon med det hemmatryck vi har. Problemen kan komma på måndag och risk finns för en 7:e avgörande och då kan det gå hur som helst trots hemmafördel

Bad_Brett: Om Karlin förtsätter att skita i att ändra om i det sjunkand skeppet och inte börjar coacha blir det nog en verklighet.
Ut i kvartsfinalen, för AIK har hittat vägen att störa oss och är det klart bättre laget över hela banan, vi kanske äger lite mer puck men det hjälper inte mycket då dom är mycket effektivare än vad vi är.

En mycket avgörande faktor i en matchserie som denna är PP och Box och där är vi urusla och det är det som troligen kommer fälla oss i slutänden.
Har vi tur och ändå lyckas segra med detta ktassliga spel kommer nästa motståndare äta upp oss med hull och hår...

modomille: hoppas många pallra sig dit imorgon och att vi kan få ett jäkla tryck💪🥳

modomille:
Shhh 🤫 BB generaliserar

Bad_Brett: Ingen kommer vara nöjd med säsongen om vi åker nu i kvarten, absolut ingen.

Här har du ett rimligt krav, kom till matchen imorrn!

Robin Ztorken L: MoDoiter i ett nötskal:

Hösten: - Vi är bäst! Woohoo! Inget kan stoppa oss!

Vintern: - Bättre att svackan kommer nu än i slutspelet! Det är inte nu vi ska vara bäst, det är i vår!

Våren: - Vi var överlägset bäst i höstas och vann serien! Vi överträffade alla förväntningar trots att blev förnedrade av tabelltian i kvartsfinalen! Folk hade tippat oss femma! Haha! Slutspel är ändå inte kul, roligare med silly season! Och vi hade sådan enorm otur med skador, omöjligt att vinna utan Big Dick!

Finns en enorm losermentalitet, där man konstant letar bortförklaringar och små ljusglimtar istället för att ställa rimliga krav.

Robin Ztorken L: När Jakob Norén fått värma bänk två matcher i rad medan Näsén får oceaner av istid börjar man ju undra vad som försiggår bakom kulisserna

Tarasov: Karlins coachning är inte dålig, den är obefintlig :-)

Sigge:
Är det inte Karlins dåliga coachning?

JanneG:
Inget handlar någonsin om att det finns en motståndare som gör en bra eller att det är mänskligt att göra misstag 😀

JanneG: AIK tillåts lira en spelförstörande hockey, fasthållningar, hakningar och fula tilltag i parti och minut.

Det är klart att Modo inte kan utnyttja sin skicklighet då, men det är exakt det som gnaget måste göra. Man vet ju med sig själva att skickligheten är på en helt annan nivå i Modo.

JanneG: jodå klart ni höjt er och spelar mer slutspelshockey än vad vi gjort hittills. ni spelar precis som ni måste mot oss. men samtidigt har vi gått ned oss, gått i fällan eller vad man ska säga.

JanneG: Jo, det har dom. Men enligt mig är ni inte nära de få minuter MoDo spelar riktigt bra. Då är det stor skillnad på lagen.

Rytter: Håller med till fullo, då är man nykär i laget 🥰 Vem fan njuter av slutspel, jag har konstant hög puls och, raseriutbrott och skriker fula ord 🙉

Nucky: du tror inte AIK höjt sig något? Bara MoDo som sjunkit?

Marrdin: jag tänker att det var mer on ice? Dick var mer jag vet att jag är bättre koll här när jag mosar alla. Därav satte han en standard på isen.

grimiss: veteusan hur det är med dicks inflytande off ice, men är det som du säger så borde han ju stå med i båset och klappa grabbarna på axlarna...
Tror mer på nuckys kommentar ; "Litegrann som att man VET att man är bättre och ska vinna. Men någon annan får gärna göra jobbet."
Så fort vi har 1-0 så varvar vi ner en hel del och pang så är det kvitterat. Gubbarna måste trampa på, i alla lägen, även när det inte handlar om att skapa offensivt. Eller kanske framförallt då... spelet i egen zon är för svagt.

Pekka Arbelius:

Precis, de som säger att slutspelet är bästa tiden på året har fel, det är faktiskt Silly Season.

Det är då vi får drömma, det är då vi har det bästa laget, den bästa tränaren, det bästa spelsystemet och det är då vi är klara för SHL.

Rytter:
Ja man hör det ibland men menar dem det, lite samma som Ingman menar han verkligen det han sa idag.

{8225}: Jösses 😂

Monno:

Jag kan tycka att tränare som kör med detta "jag har förberett laget för dåligt", "mitt ansvar" ofta kommer från de oödmjuka tränarna.

För indirekt tar det ju åt sig all ära när det går bra också, då är det ju de som är hjärnan bakom allt och leder laget till framgång ifall det nu är så avgörande hur de förberett dem inför match.

Rytter: Nej, då börjar lidandet inför nästa säsong. Vi är som guldfiskar som simmar ett varv och den glömt bort allt. Vi kommer sitta här som optimistiska fån och längta efter matcherna igen och sen när det drar igång startar lidandet igen 😂

Sigge: Jag är också irriterad på hans envishet för närvarande men väljer att tro att han har bättre koll än oss. Han förmedlar något som inte går fram till spelarna. Kanske en liten förändring i femmorna och mer aktiv coachning vore nåt, vad vet jag 🤷‍♂️ Just nu är det som Tichonov och Sovjet på sin tid. De tog inte ens målisen 😂

Nucky:

Ja det mesta är mentalt nu. Gissar att man undermedvetet tänkte visst det kommer bli kamp och det kommer blir tätt och tufft men vi kommer lösa det med vår skicklighet och spets. Sedan när nu AIK svarar upp så starkt är man lite chockade och det börjar smyga sig in tankar som "tänk om vi missar detta".

Kan vara bra att nu få komma hem till en match som gäller mycket och få spela på hemmaplan, om man även visar usel inställning då ja då har man inget i ett slutspel att göra och då kommer lidandet vara över på Måndag.

Monno: Åsnebrottaren och ödmjuk är som Himmel o Helvete

Bad_Brett: Då bör man byta spelare, tror inte på fullt allvar att en tränare ska ställas till svars för att proffs inte är inne i 'slutspels-mode'.

Viktor Stråhle sa precis det du skriver, typ 'tar på mej skulden´, o näsan blev så jäkla lång under intervjun

Kan ju finnas många orsaker till varför det klickar nu, men varje spelare/ledare måste se sej i spegeln, alla har ett ansvar.

Men vi har fortfarande hemmaplansfördel, icke att förglömma. Kunde varit värre

Bad_Brett: Björn var (är?) rätt duktig på att säga "Jag har förberett killarna för dåligt", "Mitt ansvar" etc.
Var han mer ödmjuk är Karlin för det?

Skiter helt ärligt i om tränaren tycker sig vara duktig eller ej så länge han får resultat.

Tarasov: Ett demokratiskt förslag som skulle lösa upp många knutar. Ledningen läser igenom Hockeysnack varje matchdag och sedan tar man beslut efter det.

Lika enkelt som genialt.

Dock uppstår smärre problem, ex.vis behöver vi en trupp på ett par hundra spelare, eftersom varje förlust ger ett tapp på minst 2-3 spelare.

Men är för demokrati på riktigt, så vi kör på detta fr.o.m nu då?

Rytter: I nya avsnittet från Rinkside säger dom att ledarna i MoDo manade på bra igår men att spelarna var helt tomma i blicken och ledande spelare inte gjorde vad man skulle

Tarasov: Man kan ju inte på allvar mena att han gjorde allt i sin makt för att väcka laget i andra perioden. Alla såg vartåt det barkade innan det rann iväg fullständigt. Att ta en TO redan innan 3-2 kom är väl inte för mycket begärt?

{8225}: Han har dock en tendens att säga "Vi pratar om det här varje dag, men av någon anledningen gör inte spelarna som vi säger".

Jag uppfattar det inte som självkritik. Vissa tränare är väldigt duktiga på att direkt säga "Jag tar på mig skulden, när så stora delar av laget underpresterar så är det mitt ansvar". Nu säger jag inte att en tränare ens bör basunera ut sådana kommentar, men Karlin är långt ifrån den mest ödmjuka tränaren i serien.

Sigge:

Tror nog Karlin vill och gör det han kan för att ta tag i detta.

Han anses som en av de bästa tränarna i HA av många, spelare har själva sagt att en anledning att de kommer är för att de vill spela under honom. Han ledde ett lag till en förstaplats trots att vi var tippade 4-5:a av experterna, samma förra året då fixade han en andraplats trots att vi var tippade längre ner.

Karlin kan helt plötsligt inte ha gått från en av de bästa till en av de sämsta.

Jag är helt övertygad att han gör vad han kan mellan perioder och i feedback till spelarna och jobbar på samma sätt som i höstas och förra året. Samtidigt är det spelarna som är på isen som måste lyssna och ta till sig och det är väl där vi har problem just nu.

Sedan detta med timeout som vissa har som mantra, han har ju förklarat det själv i en match nyligen där alla skrek på timeout. De var på väg att ta en men powerbreak låg så nära så de ville spara sin timeout, men sedan blev det inga avblåsningar så powerbreak kom sent med runt 4-5 min kvar och då var det för sent.

Vi ser inte karlin hela tiden i båset eller i periodpausen och hur han jobbar, men är övertygad om att det inte är Karlin som är vårt problem och anledningen att AIK just nu pressar oss i kvartsfinalen.

Tarasov: 😆

Sigge: Har aldrig hört Karlin hylla sej själv, tvärtom.

Sigge:
Ja för att man kanske inte bara löser det genom att knäppa med fingrarna kanske.

Apropå att du anser att Karlin är ett självutnämnt geni så blir det här meningen lite ironisk.

”Jag önskade att det självutnämnda geniet Karlin kunde läsa här på forumet och ta med sig de delar som alla kunniga hockeyälskare har lyft”

Nucky: Tycker det där blir så löjligt. Ungefär som att folk ska dra upp att jag tyckte Aagaard var usel som center för tre år sedan (vilket han var).

Jag tyckte Näsén var bättre än Bernhardt under stora delar av hösten. Gör det mig tvungen att låtsas som att Näsén är bra för tillfället?

{5647}: Woods var verkligen en ljusglimt i mörkret igår.
Förmodligen hans bästa match efter skadan.
Undrar om dom ändrat nåt med skyddet på knät eller liknande för det var verkligen skillnad både på hans skridskoåkning och humör.

Vi saknar också spelare som Ohlsson och Mannberg igår. Inte så flashiga men ack så nyttiga.
Fjärdekedjan får det riktigt jobbigt emellanåt.
Vill se Ohlsson-EJK-OP när Josh är tillbaka.

För att sätta saker i perspektiv, hur mycket hade DIF och Löven påverkats ifall Kruger och Weigel varit skadad sedan Nov-Dec?

Vi behöver verkligen få tillbaka folk. Ingen ursäkt för gårdagens uppträdande men är lätt att glömma att vi saknar en del bärande spelare.

Ord från Karlin efter matchen:

"Det som händer i andra perioden är att ett lag tävlar jäkligt bra, och det andra laget tävlar knappt överhuvudtaget... Vi är tvåa på allt, vinner inte en kamp, vinner inte en åkduell. Vi har snackat mycket om att bygga två mot ett-lägen i både egen zon och anfallszonen men det blir precis tvärtom. Jag är sjukt irriterad på den perioden."

Om du nu är så irriterad på hur vi uppträder i andra perioden. Varför i hela friden gör du ingenting åt det?

Jag önskade att det självutnämnda geniet Karlin kunde läsa här på forumet och ta med sig de delar som alla kunniga hockeyälskare har lyft här. Men hans tjurighet och envishet kommer givetvis väga för tungt för att det ska kunna hända.

Rytter: Jepp, det är därför vi är läktarproffs 😁 Jag känner en frustration när de inte lever upp till den kapacitet som finns och vi faktiskt kan förvänta oss. Vi är seriesegrare och spelar mot det 10:e placerade laget. Jämför med Löven och Dif:s matchserier… Så vi har fog för att vara besvikna och oroliga så här långt.

Du har bättre hockeyöga än mig men håller verkligen med dig. AIK är väldigt bra på att stänga ytor och åka i vägen och dra ner farten. Helt klart en taktik från dem.

AP är en rutinerad räv 🦊 som vet hur det ska göras. Vela tar en tufft jobb framför mål och Halloran bryter mönster precis som du beskriver.

Du har lyckats få en surgubbe att känna lite hopp iaf men känner mest skräck inför imorgon. Tur det finns öl 🍻

Pekka Arbelius:

Det är lätt att tycka och svårare att utföra eller göra själv =)

Ja uppspelen är ett annat sorgebarn, du har rätt att det är ett problem det går lite för sakta från att vi får kontroll på pucken tills vi sätter fart på anfallet.

Vi lyckades bra i första perioden igår och då låg vi nära varandra och hjälpte varandra på ett bra sätt. Betydligt enklare att sätta ett pass på bladet på en som är någon meter ifrån än att försöka slå en cross över hela isen eller blå till blå. I första igår var vi nära varandra och det var enkelt att väggspela eller skarva till en lagkamrat i fart.

Det är som att alla forwards vill göra sig spelbara och direkt sticker framåt, blir enkelt för AIK att försvara sig när våra tre forwards är mellan röd och offensiv blå och de själva ställer in 3-4 gubbar där. Det blir sjukt trångt och liten chans att skapa något kontrollerat av detta utan slutar med en dump där AIK är först ner på puck.

Även här måste spelarna inse att alla behöver inte och kan inte vara den som kommer fri eller är puckförare och får en 2 mot 1 och ett assist och avgör matchen. Det finns ett grisjobb att göra även i spelvändningarna och det är att ta bort en motståndare, screena eller lätt interferera och stör den som ska sätta press för att hjälpa sin lagkamrat att få en bättre yta.

Även här tycker jag AP sticker ut han har inte mest puck i spelvändningarna men han är väldigt duktig på att ta bort en AIK:are och ge sina medspelare mer tid och yta. Även Halloran är duktig på att bryta mönster, som en speedkula är det lätt att tänka att han bara ska gå fram offensivt vid en vändning för att dra isär motståndarna, men han är duktig på att variera tempot, gå ner djupt och möta och sedan driva upp spelet med fart ifall det är trångt mellan röd och blå. Har ingen statistik på det men min känsla är att han ofta får till lyckade ingångar med kontroll på pucken.

Fan att det ska vara så långt till match, jag vill ha revansch och jag vill ha den nu.

{5647}: bra fråga hahaha tänkte inte så långt.
Men 98% av jordens befolkning hejar på Modo, resten ljuger ;)

SPOODI: Varför tror du att jag tog upp just honom?

{5647}: fyfan 🤮

SPOODI: Ok????

Född och uppvuxen i Västerås, skolad av VIK och har spenderat större delen av karriären i moderklubben.

Stämmer det att du var Modosupporter som barn?

– Ja, Gud ja. Det är helt sjukt. Modo har alltid varit nummer ett sedan jag var liten. Jag är ju uppvuxen i Västerås, så jag har ju gått den vägen, men vi åkte mycket till Örnsköldsvik när jag var yngre.

– Då kommer jag i håg att det var en fotbollsmatch, NHL-proffsen mot Modos dåvarande lag. Då tog jag en massa kort, souvenirer och sen har jag fått, varje jul, en massa Modo-kläder. Så jag har en massa Modo-kläder hemma, så det är helt sjukt egentligen.

{8225}: tar inger förgivet men hoppas

Klockan 18.30 den första april möter vi Mora/SSK i första semin, allt annat vore ett skämt

« · 2507947 · »