1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 532837 inlägg · 4126 ämnen

Målvakter

Målvakter
Två landslagsmålvakter. Vilka?

Sv: Målvakter
Frisco:

Vilka stora skydd!!!

Lumber Jack: Hade Henrik Lundqvist såna benskydd skulle han släppa 10 per match.

Lumber Jack: Förresten, visst är det lite nostalgivarning när man ser POLAR-reklamen?

Frisco: Menar du i jämförelse med riksman och hirsh då som kan konsten att släppa in många puckar?

Frisco:

Jag tänker på en låt: Polarbjörn - Håkan Tanger.

Frisco: Jag är ganska säker på att målvakten med nummer är våran främsta målvakt genom tiderna, nämligen Pelle Lindbergh.

En lite notis från Philadelphia och First Union Center. Jag såg min första match där 98 eller 99 och det var förvånasvärt många som fortfarande gick runt med #31 Lindbergh matchtröjor under matchen.

Ända sedan Pelle körde in i den där muren i Philadelphia 85 eller 86 så har INGEN i Philadelphia använt #31.

danoj: Hehe, nej jag menade inget alls som jämförelse. Jag tog Henrik Lundqvist som exempel för att han är så ung och troligen inte vet att det förr i tiden fanns målvakter som hade godkända skydd=)

Philadelphia Flyers förlorade en spelare så sent som för några år sedan. En rysk back vid namn som jag har glömt bort. Hur som helst så var han på någon sjö och åkte vattenskidor eller om han bara åkte båt, och det gick på tok, han kom under båten och avled omedelbart. Någon som kommer ihåg namnet?

MartinSedin: Målvakten med nummer 1 är visst legenden Lindbergh. Men vem är den andra?

[På denna bilden står (ligger) han mot Finland. Mikko Leinonen är närmaste finne=]

Frisco: Kan det vara Hardy Åström?

Huge: Faktiskt fel!

Frisco: Får nog skämmas lite grann. Om jag inte missminner mig så var väl Hardy dessutom en som plockade med högern, tror jag.
(kom på detta precis när jag skickat svaret)
Pekka kanske?

Frisco: Åke Liljebjörn? Men förresten var han i Tre Kronor så pass tidigit? Åke får bli min gissning dock

MartinSedin: Nej, inte Ludvika-Åke. Enligt texten under bilden där jag snodde den har målvakten mer Norrländskt ursprung.

Frisco: Göte Wälitalo?

Frisco: Kiruna Göte Wälitalo?

MartinSedin: Jag var först.... :-)

MartinSedin: För långt norrut=)

Frisco: Sune Ödling?

MartinSedin: Rätt. Från säsongen 78-79 enligt bildtexten. Kan bilden vara från VM79 kanske? Då var de två målvakter i alla fall.

« · 186180