1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537535 inlägg · 4133 ämnen
« · 256947 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Veckefjärden.
knaskamilla: Om du tittar på bilden som Frisco lagt ut så ser du ett X-2000-tåg. Och jag tycker fortfarande att det ska vara ett såntdäringa bindestreck mellan X och 2000, såådääsåå! X-2000 bör vara den korrekta stavningen enligt konstens alla regler. Motbevisa mig!

knaskamilla: Ja det verkade nästan så.

Beviset:
Gå in på www.sjk.se/ (en favoritsida).
Klicka på LOKSTALLET och sen på ELMOTORVAGNAR

Där kan du klicka runt på de olika modellerna.
X2 är det som i filkmun kallas X2000.

De nya Reginatågen heter X50 eller X51 beroende på utförande.
De gamla TGOJ X21:orna är fantastiska. De har jag åkt mycket med genom åren.

X9 är också en gammal favoritmotorvagn. Den åkte man med mellan Ludvika och Tillberga förr i tiden=)

Frisco:

Måste jag tro att du ljuger, bara för att jag vill se dig bevisa något? Hmpf!

Frisco: Jaja det får heta vad det vill bara jag slipper åka tåg (X-2000.) Sist jag åkte tåg var 1983 då jag var och mönstrade i Ö-sund - aldrig mer säger jag bara!

knaskamilla: Bevisa det? Tror du jag ljuger? Ska leta då.

Frisco:

Du har tjatat mycket om det där, men kan du bevisa det?

mike66: I okunniga Nolbymunnar kanske X2000 kommer ut från munnarna men i övriga Sverige heter det X2-tåg. Dock är det bara ett fåtal månniskor som vet det.

mike66:

Det var konstigt, jag såg inget X2000 när jag åkte omkring i Nolbytrakterna...

För övrigt åkte jag förbi golfbanan idag. Det såg mörkt ut. En av skyltarna som talar om vad man håller på att göra på området har för övrigt blåst omkull ngn av de senaste dagarna.

Frisco: I Nolby heter dom X-2000, sådääsåå ;)

mike66: Det heter faktiskt X2-tåg. X2000 är en biljettyp. I övrigt är nog allt rätt=)

Frisco: Jag retuscherade upp din fina bild och gjorde en karta av den istället.

Frisco: Nu ser jag ju. Det är ju en knöl i bakgrunden=)

mike66: Ingen bild på Nolbyknölen från i söndags men väl en från dess närhet.

Frisco: Var rena rama sommarveckan då - Golfrangen i Sundsvall hade t.o.m öppnat, men nu är det bara att sitta inne och vänta på att det ska tina bort lite snabbt - för skotta det vägrar jag!

mike66: När jag passerade Knölens östra sida i söndags var det rena rama sommarvädret.

Frisco: Som hemma på min garageuppfart dårå. Det finns ingen hejd på allt snöande, det bara vräker ner vid Nolbyknölens fot.

mike66: Häromdan var det grönt och brunt på banan. Numera är det väl en halvmeter vitt.

Veckefjärden.
Hur ser det ut på banan?

Sv: Sverige - Schweiz
Lumber Jack:

Björn VII:

Såg slutet av England - Turkiet och döm om min förvåning när jag såg att den f.d. högerpopulisten Jörg Heider dömde.

Wewillwintoday:

Joo, var tog egentligen den där sköna världen med valfrihet och individanpassad massmedia vägen?

Jäkla lundensare i fleecekostymer och taskiga frisyrer...

Björn VII: Fasen vad dåligt att ingen kanal visar matchen. Jag hade velat sett Hedin och Enström...

Frisco:

Vad sysslar du med?
Vårkänslor?

Sv: Hasse Jonsson
Deas:

Jag menar att om en journalist (och andra bedömare i övrigt, inklusive dig själv) ser att Hasse har gått ner sig i kvalité på sistone och därför skriver en sådan där text tyder det på att han (med flera) i grund och botten ser en bättre back i Hans Jonsson - spelmässigt. Dessutom är, som jag tidigare sagt, istid i ett urvattnat Penguins är inte ett bevis på att en, i grund och botten, bra back ifråga faktikt spelar på/tillåts spela på sin maxnivå.

Poängen med spydigheten i journalistens text är alltså mest att han får en chans till en fin knorr (som kanske t.o.m. kan vara en del i missnöjesskriverier som han sysslat med hela säsongen?) inte att han tycker att Hans Jonsson är en genomusel back. Men man kanske borde ge honom själv chansen att utveckla sig? :-)

Själv skulle jag dock såga Lintner framför Hasse vilken dag som helst, i vilken liga han än spelar i, oavsett om jag sett noll matcher eller 50. Det är ju också en risk med att följa en journalists tankar - killen kanske har en väldigt tydlig uppfattning om hur en back i NHL ska agera och Hasse inte alls passar in i den bilden. Gör han sedan en mindre bra säsong är det ju självklart att det är han som man skall hugga på.

Frisco: HUSUM-JOCKE ska det vara. HUUUUUSUUUMMM skulle en GROOOOOKOOOOit sagt.

Sverige - Schweiz
Ser ut som Enström och Hedin ska spela tillsammans ikväll mot Schweiz. Perfekt för Hedin att ha nån som tar hand om honom=)
Jussum-Jocke på linjen i en landskamp. Det känns som en hemmaspelare det med.
Tips: Sverige - Schweiz 5-1

Björn VII: "Varken Svarten eller Salle är ju i närheten av något som liknar stjärnstatus men de är ju ändå respekterade för det arbete som de gör och får inte stå ut med, som i den där texten, ett underliggande antagande om att han trots allt är en bättre spelare än vad han visat i år."

Du menar sämre spelare än vad istid och annat pekar på? Förstår dig inte riktigt där på slutet.

Björn VII: Daigle inledde säsongen i Pittsburgh men skickades till AHL där han varit riktigt bra, iaf till en början.

Jag följer Pittsburgh väldigt noga och tro mig, Hans Johnson har de två senaste säsongerna varit riktigt, riktigt dålig.

Domi: Ok de +20 min var en överdrift... Spelar som sagt 16-18 min per match tillsammans med 3-4 andra backar i Pingvinerna. Men han är ju varken bänkad, utfryst eller i nere minors som andra svenskbackar (gäller även en hel del finska)...

Hasse spelar numera mest som defensiv back och mycket i boxplay. Dessutom i ett ganska svagt lag både spelmässigt (bortsett från Mario och hans kedjekamrater vilka det nu är för dagen)& ekonomiskt. Så han hoppas nog på en trade till ett lag vars tränare låter han få/ta chansen.
Annars är han mer än gärna välkommen hem.

Att säga att Hasse spelar över 20 minuter VARJE match är väl lite överdrivet, med tanke på att han har ett snitt över säsongen på 16.45 per match.

Och som ni säkert sett så skrämmer ju inte direkt Pittsburghs backlinje slag på någon.

39 Joel Bouchard 29 6-1 200 Montreal, Quebec Jan. 23, 1974
4 Dan Focht 25 6-6 234 Regina, Saskatchewan Dec. 31, 1977
57 Shawn Heins 29 6-3 210 Eganville, Ontario Dec. 24, 1973
8 Hans Jonsson 29 6-1 205 Jarved, Sweden Aug. 2, 1973
6 Richard Lintner 25 6-4 213 Trencin, Czechoslovakia Nov. 15, 1977
2 Josef Melichar 24 6-2 221 Ceske Budejovice, Czechoslovakia Jan. 20, 1979
3 Jamie Pushor 30 6-4 223 Lethbridge, Alberta Feb. 11, 1973
28 Michal Rozsival 24 6-1 208 Vlasim, Czechoslovakia Sep. 3, 1978
32 Dick Tarnstrom 28 6-2 200 Sundbyberg, Sweden Jan. 20, 1975

Sahlander:

Hmm...stabil poäng, men du lyckas nog ändå inte övertyga mig om att istid i Penguins verkligen är ett odiskutabelt argument för kvalité så länge som Richard Lintner verkligen får spela i det aktuella laget ;-)

Sen märker jag att min NHL-koll verkligen inte är vad den borde vara - Alexandre Daigle? ja det är nog bäst att jag säger det igen för säkerhets skull: Alexandre Daigle?

Björn VII: Hasse spelar ju +20min varje match så nånting har han ju som funkar enligt lagledningen...
Och svenska backar har ju sågats tidigare för att sen, under rätt ledning, bli toppbackar. Se Dick Tärnström, Niklas Hävelid och (ev) Mattias Timmander. tom Kenny Jönsson har ju varit i kylskåpet och skulle skickas hem för att sen bli kapten (?)
Sen kan det ju också gå åt andra hållet som Anders Eriksson och Hans Jonsson. Det är så upp till tränar- & självförtroende.

Domi:

Troligen därför att vi har en mer professionell klubbledning än de värsta skräckexemplen som finns, men å andra sidan så är ju den officiella versionen endast att Bengt pratat med ett flertal ex-MoDoiter och man har ju egentligen inte pekat ut någon speciell spelare som mer intressant. Att det är Svarten och Salle som mer eller mindre räknas hem redan nu kan ju helt enkelt bero på så pass enkla saker som att de har personer i sin närhet som snackar lite för mycket ;-)

...men å andra sidan kanske det inte skulle vara så kul att avsluta sin NHL-karriär med den typen av omdömen som Hasse får nu. Varken Svarten eller Salle är ju i närheten av något som liknar stjärnstatus men de är ju ändå respekterade för det arbete som de gör och får inte stå ut med, som i den där texten, ett underliggande antagande om att han trots allt är en bättre spelare än vad han visat i år.

Hasse Jonsson
Varför är det inget prat om Hasse inför nästa säsong? HAn är ju på sitt sista år på kontraktet och enligt fans och tidningar har han varit rent usel och kommer inte tat få något nytt kontrakt:

Från Pittsburgh Gazette
"And team officials always could commission a bobblehead of one of the guys from the 2002-03 team who won't be around when training camp opens in September. Hans Jonsson, who has mutated into a parody of an NHL defenseman in the final year of his contract, would be a popular choice, but he's not the only one whose remaining time with the Penguins could be measured in minutes"

Sv: Tobias Enström i lanslaget....
Kanke inte så konstigt efter hans spel i Sweden Hockey Games, hans spelstil (skridskoåkningen) passar inte in i Hardys system.

Däremot så skulle Högardh haft en plats

Sv: Spelares vara eller icke vara
Zigge:

Om man som journalist får skriva "sålunda"? Jo, det tror jag nog att man får göra.

Mårten kanske HAR hjärnkoll?

Zigge:
Hmm...utbildad hockeypsykiatriker måhända...

Paddan: Visst Ja, DIF har ju slutat, o därmed all Håkkyitisk verksamhet!!!

Knaspolisen: Får man skriva sålunda, som journalist?
'Mårten har hjärnkoll på Modo Hockey, men även NHL. '

Zigge:
Äsch, du talar ju om den mest lättnavigerade sajten som finns. Speciellt nyhetsnotiserna är det ju så enkelt att hitta. Behövs inte en massa klickande i femtielva fönster innan man till slut hittar notisen.

Det kan väl aldrig vara så att Swehockey.se tagit semester och rest till Hong Kong?

Paddan: Ahaaaa, vare SÅÅ enklet...Takk för tipset!

Swehåkky.se , är det den mest ouppdaterade håkky-sidan som finns? Står fortfarande om Ändringar i Damlandslaget till Kina...
Har hela swehockey fått dubbelsidig lunginflammation??

Zigge:
Jomenvisst, några enkla pendelrörelser med armen så blev den tryckta sidan rörlig.
Kanske beror på att jag har en optiker-padda...

Paddan: Får Du den tryckta sidan att bli rörlig? Jag får det inte riktigt att funka, men nästan.Jag har en ooptisk mus.

Foppa hit o floppa nån annanstans, GP's got the story:

"- De hittar bara på saker som de brukar, sa "Foppa".
Han gav dock inget svar på vad han ska göra när kontraktet går ut i vår, "Vi får se vad som händer", men enligt uppgifter till GP spelar han med all sannolikhet ytterligare en säsong med Colorado. Sedan, hösten 2004, kan det bli Modo igen, den säsongen som i NHL ser ut att bli helt eller delvis förstörd på grund av strejken."

Sv: Skall 100p uppnås i natt...
Aben: Jag citerade bara Webradiokommentatorerna... Jag borde ha kollat upp informationen men jag var lite slö, tyvärr.

Sv: Dessa derbygrupper
Kärran: Jodu linslus.

Sv: Skall 100p uppnås i natt...
Sahlander:
Näslund har 47 mål og Bertuzzi 46...

Deas: Ja naturligtvis lag som leder. Sorry, fel av mig. Troligen beroende på morgontrötthet. Jag tycker personligen inte att man ska ha touchicing alls. Men eftersom det är många som vill det tycker jag ändå att dte är bra att man inför det i de två första perioderna.

Frisco: "Detta för att lag som ligger under inte ska tjäna sekunder på att slå ifrån sig"

Laget som leder menar du?

Frisco:

På tal om derbygrupper, här har vi ytterligare bevis på vilket av Västernorrlands två ES-lag som är på riktigt och inte är ett dansbandsgäng av dagsländetyp.

« · 256947 · »