1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532762 inlägg · 4126 ämnen
« · 93857 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Patrik87 glömde rubriken :/
Lumber Jack:

Skulle vara intressant att veta om våra spelare som vill till NHL sticker eller stannar.

Känns som om Hedin och Weinis stannar så kan vi nog se fram emot en riktigt trevlig säsong. Men om de sticker behöver vi helt klart något nyförvärv till. Kanske är det så att om Hedin sticker så har vi ändå en backbesättning som klarar sig, men frammåt så tappar vi då både 1:an och 4:an i poängväg vilket bör ersättas med något annat än Green.

NuMountain: Motherwell???

Lumber Jack: Man kanske menar att han inte spelat i någon annan moderklubb?

Taddy:

Efter som det ska vara en skräll är Mikael Tellqvist ett möjligt namn, men det är ju förstås det där kryptiska med moderklubb...

Werner:

Har svårt att komma underfund med vilken målis det kan vara.
Men med tanke på hur länge alla andra förvärv har dragit ut på tiden så kan väl säker målisinköpet också göra det.

Någon som hört vem den nya målvakten är ? han lär ju pressenteras i veckan. Eftersom hedin trodde han skulle vara klar förra veckan... ! o så får man hoppas på modo värvar 1 bra center med så ser det ljust inför framtiden !

Patrik87: Silly Season är inte över ännu...iaf inte för oss Modoiter. Jag tror vår sportchef Bengt Hedin kan ligga och lura på nåt riktigt bra i värvningsväg. Vad man kan säga hittills är väl att Modos backsida på papperet redan ser betydligt bättre ut än fjolårets. Framförallt är det mycket mer tyngd nu. Två finnar som gjort några landskamper (Kari Haakanen och Mika Lehtinen), En dansk VM-back (Jesper Damgaard), En ung svensk från FBK (Erik Lewerström) plus slutligen en av Slovakiens världsmästarbackar! (Dusan Milo).
Vi har alltså värvat 5 backar och bara tappat 3st (kanske fyra om Pierre Hedin får ett bra bud från NHL)

Dusan Milo ska väl ersätta Richard Lintner som sticker till NHL. Haakanen är större(!) och bättre än Pihl som stack till Linköping. Han är tradad av Edmonton...blev erbjuden ett kontrakt av dem men valde att tacka nej och istället skriva på för Modo. Lehtninen ska kunna ersätta Per Hållberg som stack till FBK. Danske Damgaard ersätter Lars Jansson. Sedan får Lewerström troligtvis slåss med våra andra backar Magnus Hedlund och Martin Johansson om den sista backplatsen.

Framåt har vi hittills bara värvat den danske 21-årige talangen Mårten Green (en center som snittat 1p/match i Troja/Ljungby de senaste två säsongerna). Vi har tappat vår poängkung och förstecenter Mikael Wahlberg till Tyskland, plus slitvargen Micke Pettersson till Leksand. Kanske sticker också Mattias Weinhandl till NHL. Det vet vi inte ännu.

En målvakt plus en eller två forwards ytterligare lär värvas innan säsongen startar.

Själv har jag tippat HV 71 fortsatt högt upp i tabellen nästa år. Ni har fått behålla Stefan Liv och nyförvärven är mkt bra. Jag tror även att FBK och Frölunda lär finnas med i toppen. Även Modo lär slåss i topp4 om vi värvar en bra målvakt plus ytterligare en bra center. Jag tippar alltså samma fyra lag i toppen som i fjol, med den skillnaden att Frölunda petar ned Djurgården till en lägre placering än fjolårets. Jag tror att serien blir mycket jämnare i år. Inget lag kommer vara lika överlägsna som FBK var ifjol.

Patrik87 glömde rubriken :/
Hej alla MoDoiter,

Jag är en Hv71-supporter, och lever för HvBlå:(!
Eftersom det finns många andra bra lag i ES så vill jag dock givetvis ha en någorlunda koll på de andra lagen också.
Nyförvärv kontra förluster.

Hv har värvat Jani Hassinen, (en spelare av världsklass), han skulle ha varit med i det finska VM-landslaget om han inte blivit skadad i sista matchen i Karjala CUP strax innan VM.
Han snittade nästa ett poäng per match i finska ligan och blev vald till Sweden Hockey Games bäste forward, han är kanon bra. Han skall dessutom ersätta Peter Ottosson, som lägger av.

Peter är en riktig dussinlirare, han lirade i tredje linen, och han var på väg utför. Ni hör själva det går inte att på samma dag jämföra dessa två.

Sedan så har Hv71 värvat Pasi Määttänen, snittade nästan också 1 poäng per match i finska ligan, och är finsk landslagslirare. Han skall förmodligen ersätta Rastislav Pavlikovsky, som lämnar för NHL.

Men Rasti gjorde ingen imponerande säsong, efter jul. Islutspelet var han osynlig. Så jag tror och hoppas att Pasi är snäppet bättre än Rasti. Vi kommer slippa alla onödiga utvisningar i alla fall.

Sedan har vi värvat Mika Niskane, och Timmy Pettersson VF, backar. De skall ersätta Josefsson, och Halvardsson. Klasskillnad där också.

Hoppas på att Dahlen kommer också.....

Sammanfattningsvis: Hv71 kommer att bli ganska mycket starkare nästa säsong (i alla fall på pappret)!

Skulle vara trevligt om någon MoDO-supporter kunde jämföra MoDos nyförvärv, kontra förluster.

Sv: Målgester
mike66: "farligt"?

Äh, sånt får inte hindra en artist - Jag brukar för övrigt ta med mig en egen. Från Söderstadion.

Kan tänka mig att råka släppa in både ett och två mål bara för att få glädjas åt dina trollkonster...

westerlind:

Hörnflaggor? Har ni såna där nere i Gäävle! Ja då är det väl bara att inhandla "en" om westerlind ska komma på besök, låter farligt att ha en massa hörnflaggor på en hockeyrink! Får räcka med en på mittpunkten!

Funderar själv på att springa på sargkanten, satsar på ett varv för första målet, sedan så tar man två varv när man gjort det andra målet osv!

knaskamilla:

Klart att man ska vara aktsam om de få tjejer som vågar sig in på en hockeyrink. Vi har en tjej som är tränare,signaturen Madde här på HS. Sedan har vi två tuffa 15 åriga tjejer signaturen "Jag" och Milena som spelade framför de hårda och tuffa poliserna mike and Smokey the man!

Moverare bör bäva inför returen som kommer att bli tuff, den kommer också med största sannolikhet att spelas i gamla kulturmagasinet i Timrå.

Hur det gick i den första historiska matchen?! Förlust med 13-7, men vad gjorde väl det när vi hade så skoj ;)

mike66:

Haha, du ska då alltid va värst du! Låter mycket lockande att få lite skotträning mot Timrå och MoDo. Saknade dock en av de viktigaste gesterna, som du kommer att få se många gånger när jag kommer på besök.

Finns det något som överträffar westerlind som dansar vid hörnflaggan vid mål?

mike66:

Man ska akta tjejerna. Vi är inte lika tåliga som er killar... ;) För övrigt brukar jag hålla mig i båset när det spelas supportermatch. Roligare att skratta åt andra som är kassa på att spela hockey än att själv bli utskrattad.

westerlind:

Jag lovar dig om du kommer och kikar på nästa supportermatch som kommer att spelas någongång i mellandagarna över jul och nyår den mellan TIK supportrar och Sundsvall fans, då kommer du att få se konster du aldrig någonsin kunnat drömma om kunde göras på en hockeyrink!

Frivolter är bara förnamnet på vad som ligger i programmet! Jonas Bergqvist helikoptrar som slår ner allt i sin väg, bröstglidare rätt in i sargen med huvudet före, ja praktiskt taget allt som man inte får se i en vanlig grå och trist ES match!

Detta med supportermacher kanske är något att spinna vidare på för er andra supportrar också. Kanske så kan det bli lite andra matcher i framtiden mot supporterlag som Brynäs och MoDo m,fl?!

Tänk att få slå en tunnel på Westerlind så att han slår en kärringknut på sina ben! Snurra upp prosten och tordan100 på sektion Ö pl 299 heja Brynäs!, Lägga in en bröstvärmare på Kamilla! Få Frisco att skriva en krönika i båset i väntan på 3:e perioden ska ta slut nånngång!

Heja Sverige!

westerlind:

Lite synd att inte Liv är utespelare, alltså. Han och Petter Rönnqvist...

knaskamilla:

Javisst, alla knasigheter som publiken kan le åt. Ju mer utflippade desto bättre...

westerlind:

HAHA.

Vad är det för sorts målgester du är ute efter? Räknas att använda klubban som något sort gevär, t.ex.?

knaskamilla:

Nja, i Globen har jag inte sett något som får mig att slå frivolter. Där är det mest gamnacke och händerna på hjälmen när Brynäs öser in mål...

GLMC:

och det var ju semifinalen '95 du menade...

westerlind:

Originell, nja men...livsfarlig iaf

*Jonas Bergqvist - "helikoptern"
*Håkan Södergren i OS 84 - hmm, tja...sprintlopp?
*Ångermanlands TV-puck lag i semi '85 - Kollektiv Klinsmann
*Teemu Selänne säsongen 92/93 - "Duck hunt"

Frivolter? kom till Malmoe och se på Eeola Nilsson *klapp-klapp-klapp* när hemmalagets uppvärmning är avslutad...

Go'natt!

westerlind:

Du får väl titta på lite andra hockeymatcher än de som visas i en hall nära dig, så kanske du får se lite nya grejer... ;)

Målgester
När jag tittar på fotboll sitter jag ofta och ler åt de hejdlösa målgester som en del spelare gör. Visst, pajaskonster för publiken, men det är just därför jag gillar det.

Då slog det mig - När såg ni sist någon originell målgest i en hockeymatch? Jag kommer bara på "En näve i luften" och "Kramkalas" à la TV-pucken. Spännande.

När ska hockeyn inse denna viktiga detalj i spelet? Jag ser fram emot den första gången jag får se en hockeyspelare göra en frivolt när han gjort mål...

Move on up
Man lär sig alltid: fotbolls-vm är aldrig annat än de drömmar man när under de fyra år som passerar mellan dem...

Nåja, åter till sporten med där matcherna verkligen slutar 8-0 och dyl...

Sommarens sifferonani/Werner-koll är här!
*(Enbart grundseriematcher i ES)
*(Ev. Proventek-anställda får gärna klippa&klistra ;-)
Först och främst slänger vi upp följande på OH-n:

Mål; ES 1975-2002

1) LG-Pettersson IFB/LHF 272
2) Håkan Loob FBK 262
3) Peter Gradin MoDo AIK/AIK 216
4) Jens Öhling DIF/SSK 210
5) Tore Öqvist IFB/LHF 205
6) Jan Larsson* BIF/MoDo Hockey/BIF 199
7) Anders Carlsson BIF/SSK/BIF/VIK/LIF 195
8) Lars Hurtig LHF 194
9) Jonas Bergqvist LIF 193
10) Anders Huss BIF/TIK 190
11) Johan Strömwall LHF 188
12) Ivan Hansen LIF/HV 71 185
13) Robert Burakowsky LIF/AIK/MIF/LIF/MIF 184
14) Bo Berglund MoDo AIK/DIF/AIK 177
15) Stefan Hellkvist VIK/LIF/AIK 177
16) Thomas Rundqvist FBK 174
17) Magnus Wernblom* MODO Hockey 172
18) Per Lundqvist MoDo AIK 169
19) Daniel Rydmark* FBK/MIF/VIK/MIF 166

(*=aktiv (troligen) under kommande säsong)

Wernerprognos 2002-03: 200 jämnt.

För att sedan fortsätta till min egen lilla favoritbaby:
Poäng topp 80 (fullständiga versionen finns på min pres, snart)

(matcher, mål, ass, poäng, plac. skillnad sedan ifjol)

1 Anders Carlsson BIF/SSK/BIF/VIK/LIF 653 195 330 525
2 Jan Larsson* BIF/MoDo/BIF* 619 199 304 503 +1
3 Håkan Loob FBK 406 262 238 500
4 Lars-Gunnar Pettersson IFB/LHF 495 272 185 457
5 Stefan Nilsson* LHF* 501 107 349 456 +2
6 Thomas Rundqvist FBK 492 174 271 445
7 Peter Gradin MoDo/AIK 479 216 203 419
8 Jens Öhling DIF/SSK 632 210 201 411
9 Jonas Bergqvist LIF 502 193 218 411
10 Robert Burakowsky LIF/AIK/MIF/LIF/MIF 430 184 207 391 +1

(---)

29 Tommy Själin MoDo 334 157 144 301
30 Jörgen Jönsson* RBK/FBK* 383 142 159 301+19
31 Niklas Eriksson* LIF* 408 123 176 299
32 Anders Gozzi AIK/BIF/AIK 573 139 158 297 +8
33 Patrick Ericksson BIF/DIF 477 135 157 292
34 Jan Viktorsson DIF 509 143 148 291
35 Peter Hammarström* AIK/HV71/AIK/FBK* 471 137 154 291+16
36 Martin Hostak MoDo/SSK/LHF 358 141 148 289
37 Fredrik Stillman HV 71 566 92 197 289
38 Tomas Berglund* LHF* 500 87 201 288+13
39 Patrik Carnbäck VFHC* 331 121 166 287+23
40 Tommy Samuelsson FBK 596 80 205 285
41 Per-Olof Carlsson LIF 383 138 145 283
42 Mats Näslund TIK/BIF/MIF 294 123 157 280
43 Erkki Laine LIF/FBK 387 146 132 278
44 Magnus Wernblom* MoDo* 465 172 104 276+19

Werner-prognos 2002-03: Själin, helt klart.

Forza Gregor-hörnan btw, men bra kan alltid bli bättre...

Weinhandl?
blir han kvar eller drar han till NHL?

Sv: Äntligen Milo klar!
MartinS: ......... som håller på Timrå Ik, reser över 150 dagar om året till länder som USA, Tyskland, Kina, Japan osv.

But: I´ve got your point. Mr Sedin.

Sv: Mitt tips just nu..
NuMountain: Visst känner jag igen citatet.

Dags att forsätta spekulera i vem som är målvakten som Bengt pratar om. Med denna förmodade kanonmålvakt samt en förste center så tror jag att vi kommer att få en rolig vinter.

Foppas säsong tog slut inatt, förlust med 7-0 i den sista och avgörande matchen mot Detroit Red Wings. Nu talar det mesta för att Nicklas Lidström och Thomas Holmström kan hämta sin tredje Stanley Cup ring eller ska framgångssagan Carolina fortsätta?

MartinSedin: Att du vill lotsa in juniorer in i A-laget vet ju vi som följt dig länge. Redan för 2 säsonger sedan krävde du ju att Agu skulle in, nu är det "kanske" äntligen dags. Men hur riktar du kritiken om han inte lyckas platsa i år heller?

"Återigen har vi upplevt en dag utan att MoDo Hockey har gjort sig av med någon av sina talanger!" (Du känner säkert igen citatet.)

Eller som nu idag?:

"En stortalang som Martin Samuelsson valde att lämna MODO efter två säsonger när han inte fick en plats i alaget. Istället valde MODO att satsa på spelare som tex Fredrik Warg."

För mig liknar det ett mantra som hamras in i stället för logisk slutledningsförmåga. Man frågar sig: Hur länge sedan var det denna "supertalang" Samuelsson "tvingades" lämna Modo för att få spela Elithockey? Elitserielagen lär ha haft en enorm huggsexa efter honom skulle man kunna tro. Samuelsson själv verkar inte ha några ambitioner, precis som du själv konstaterar när du överaskas av hans val att fortsätta spela i Hammarby. (Modo kanske såg denna låga ambitionsnivå?)

Modo satsade på Warg i stället: Ja även fast det sett tungt ut för Warg så har han i alla fall spelat mer Elitseriehockey än Samuelsson, eller hur? - Det kan väl inte vara Modos fel.

Agu: Som sagt var; Skulle man följt dina råd hade redan Agu varit en rutinerad Elitserieback i Modo. Fast risken är kanske större att han hamnar i något annat Elitserielags backbesättning så småningom, endast därför att han inte platsar i Modo.

Din lösning på problemet: Att Modo skall satsa på en sämre backbesättnnig i truppen. Låter inte direkt elitmässigt i mina öron. Kan det inte vara så att ett lag som har ambitionen att tillhöra toppen av svensk elithockey inte kan ha en sådan filosofi? Det blir alltså uppenbart att talanger som inte är tillräckligt bra hamnar i dåliga ES-lag eller i lägre divisioner.

Min åsikt. Juniortalanger som inte är bättre än att de passar i truppen skall inte vara med. Blir de sura för det så kan de lika gärna testa sin lycka någon annan stans.

"Senaste gången MODO vann POJKSM var för sex år sedan och då var det ett visst tvillingpar som var med..."

Modo och vi får kanske hoppas på förra årets tvillingpar. Tvillingarna från G-borg i TV-pucken som hade Modo som favoritklubb.

poffa: Det ska bli intressant att se hur din favorit Peder Ståhl klarar sig i Troja/Ljungby. Jag tror nog att han kan utvecklas en hel där och en plats i MODOs elitserielag i framtiden är nog inte helt omöjlig.

Visst var 73orna en kull som man inte får fram så många gånger men samtidigt måste man komma ihåg att tex 75orna inte heller gick av för hackor. Söderberg, Eriksson,Sundström,Svartvadet,Strömberg och Tjälldén.

Jag tror nog att Västra Frölunda även kommer att lyckas denna säsong. Laget har vunnit A Juniorsm tre säsonger på raken och där finns det en hel del spelare att lyfta upp. Redan uppflyttade är backarna Jonas Leetma och Mikael Svensk.

79orna var även de en bra årgång som jag tycker har floppat en del. Mattias Karlin rankades ju tex som en större talang än Foppa men han kom helt bort under Bäckman. Frågan är vad Karlin varit nu men en annan tränare?

Jag håller med om att ÖSK får ett mycket intressant lag i höst och stannar bara Jensa Öhman(vilket jag tror) så tror jag även att ÖSK har chans att klara sig kvar utan kval. Redan klar är tex André Johansson(80a som vann POJKSM med MODO) som kommer närmast från Tyringe och har utvecklas enormt sedan han lämnade MODO Jr för några år sedan. André hoppade även i Brynäs några matcher inför den just avslutade säsongen.

MartinSedin:

Du skriver att Frölunda lyckats med sina juniorer. Det är helt sant. Frågan är dock om de kommer att lyckas igen nästa år. Knappast troligt säger jag. Klubbar med fin juniorverksamhet får ibland fram årgångar som är otroligt duktiga. MODO lyckades med sina -73:or, Frölunda lyckades ifjol. Då kan man slussa in 6-7 spelare under ett år. Normalt sett händer dock inte det.

Det är inte helt lätt att satsa på juniorer varenda säsong. Det kommer man inte att lyckas med. MODO slussade under det förra året in två juniorer på allvar i Jocke och Peter. Mycket tveksamt om man bör slussa in några fler per år (om man nu inte får en ny kull liknande -73).

De två jag hade hoppats på i år var Agu och Lind men de får det svårt att slå sig in i MODO:s trupp. Mer troligt är då att de får spela i ÖSK som får två otroligt fina förstärkningar där.

Wewillwintoday: Det stämmer att de flesta klubbar inte vågar ge juniorerna chansen, det är väl bara Västra Frölunda som har vågat och där kan man verkligen säga att de har lyckats.

Henrik Lundquist,Joel Lundquist,Jens Karlsson,Alexander Steen,Per Helmersson,Mattias Lukkonen är juniorerna som fick chansen ifjol.

Iår har Frölunda plockat upp Lennon Eriksson som får vara med och träna med alaget under sommaren. Känner någon igen namnet Lennon Eriksson? Jo han spelade två säsonger som B Junior i MODO och var med och förlorade två B Junior SM finaler. Verkar som om Lennon kan bli ytterliggare en i raden av spelare som spelat juniorhockey för MODO men gjort Elitseriedebut somewhere else.

Jonas Norberg LHC,Pär Styf Timrå IK, Fredrik Sjöström Frölunda, Mikael Tjällden Frölunda är några i raden på den listan sedan tidigare.

Jag känner inte Martin Samuelsson men har hört en del saker och jag är ganska säker på att Mr Samuelsson aldrig kommer att spela för MODO. Samuelsson verkar dock bli kvar i Hammarby även nästa säsong vilket överraskar mig, personligen tycker jag att han skulle passa perfekt som torped för Djurgårdens IF.

Skräckscenario? Så illa behöver det inte vara. MODO vann POJKSM för några månader sedan och merparten av dessa spelare börjar på hockeygymnasiet till hösten. Senaste gången MODO vann POJKSM var för sex år sedan och då var det ett visst tvillingpar som var med...

MartinS: Det stämmer att Agu, Lind och Almtorp har kontrakt men med tanke på hur många spelare MODO har värvat så har jag svårt att se hur de ska kunna ta en plats. Det mest troliga är att de får spela med ÖSK under hösten i SuperAllsvenskan.

Är det rimligt att tro att någon junior kommer att peta något dyrt nyförvärv? Nej, det tro jag inte. Om någon junior kommer att få chansen att slå sig in i alaget på allvar beror nog mycket på om MODO får några skador eller inte.

Damgaard tror jag kan bli en helt ok nyförvärv däremot är jag som jag tidigare berättat mycket kritisk till värvningen av Lewerström. En spelare som vill stanna i Karlstad och kostar många slantar men Lewerström kanske gör succé i höst och då kanske jag får ompröva mitt beslut.

MartinSedin: Vad vet du angående vilka anledningar som gjorde att t ex Martin Samuelsson valde att lämna MoDo?(jag menar om du kände honom eller så, eller pratade med honom)

Du ritar upp ett skräckscenario. Men så här ser det väl ut i de flesta klubbar. Det är bra att du vänar om juniorerna dock.

MartinS: Glömde Almtorp, halleluja.

MartinSedin: Ständigt denne Bäckman, det finns alltid en baksida av framgång antar jag. Ja man kan inte påstå att Warg INTE fått chansen att bevisa nåt.

Tittade en sväng på hockeymagasinet och såg att Modo har skrivit kontrakt med Agu och Lind och dessutom provar fem andra juniorer över sommaren. Håller helt klart med dig om att man inte skulle ha värvat Lewerström. För inte tala om Damgaard. Men men inte döma förrän vi sett hur det hela slutar. En fråga bara: Är det rimligt att tro att några juniorer släpps fram i år och ska dom då peta ett av dom dyra nyförvärven?

MartinS: Visst har MODO tagit in många spelare utifrån under de senaste säsongerna men tex till hästen så är det nästan enbart spelare från Ångermanland som börjar på hockeygymnasiet.

Visst kan det vara så att spelare utifrån har hjärtat i andra klubbar och att det är en av anledningarna till att man flyttar. Om man dessutom kommer från en storstad som tex Stockholm så är det kanske inte så lätt att trivas i Örnsköldsvik, vad vet jag.

MODO hade en tränare som hette Per Bäckman under fyra säsonger och man kan ju inte påstå att han gjorde sig känd för att släppa fram juniorer. Så vitt jag kan komma på nu så var det endast Henrik, Daniel Sedin och Joakim Lindström som fick chansen och samtliga dessa tre tog den även.

Att Daniel Johansson fick göra några inhopp i Europaligan räknar jag inte.

En stortalang som Martin Samuelsson valde att lämna MODO efter två säsonger när han inte fick en plats i alaget. Istället valde MODO att satsa på spelare som tex Fredrik Warg.

MartinSedin: Du verkar ha en hel del kunskap i ämnet, du har ingen aning om varför det har blivit så här dom senaste säsongerna? Det finns ett antal juniorer som lämnat för spel på andra ställen. Kan det vara så att man tagit in för många utifrån och därför också fått spelare som har sitt hjärta redan från början i andra klubbar? Eller är det så att ledningen har gett många kalla handen?

Bara för att vi släpper in juniorer så behöver detta inte betyda att framgångarna försvinner. Om juniorerna får chansen så tar dom oftast den och utvecklas en hel del på köpet.

Minns tex i början av 90-talet, säsongen 92/93 när mer än HALVA MODOs atrupp bestod av juniorer, jo jag vet att årgångarna 73 och 75 var något speciella men jag anser att årgångarna 82,83 och 84 även är mycket intressanta men att de inte har fått chansen.

Jag skulle gärna sett en juniorkedja i alaget varje säsong. En möjlig kedja kommande säsong är ju Almtorp, Lindström samt Fredrik Sjöström. Nä just de ja, Fredrik Sjöström lämnade MODO efter en säsong(rykten säger pga att Kent Forsberg mer eller mindre lovade han träningar och spel med alaget när han flyttade upp och detta beviljades aldrig) och gjorde sin elitseriedebut i Frölunda och spelar numera juniorhockey i Calgary.

250kg kärlek: Jo det kan verka snålt att vi "bara" konstaterar att vi fått ett till nyförvärv, men debatten om Milo har varit det stora samtalsämnet i två veckors tid så för mig känns det lite uttömt för tillfället. Skönt att det gick vägen med värvningen i alla fall. Antar att ytterliggare diskussioner tar fart när fler debattörer behagar hälsa på i gästboken någorlunda samtidigt. Fredagar brukar vara drygt ända in på småtimmarna.

MartinSedin: Kan inte annat än att hålla med. Den här trenden har synts mer och mer de senaste åren. Ledningen verkar ha stirrat sig blind på alla framgångar. Är hockeypubliken verkligen så kräsen att vi kräver stordåd varje säsong?

250kg kärlek:

"En guldgruva har landat i "byn" ehhh jag menar Ö-vik..."

Sa mannen från dalarnas metropol Mora...

NuMountain: F*n, det är så man känner sig aningen avundsjuk. Ni debatterar Milo ett par gånger sedan är allt över. Vilka krav har ni igentligen? Milo är enligt mig en spelare som lag i Norden och övriga Europa skulle ropa efter. Ni konstaterar att ytterligare ett nyförvärv är klart?!

Milo är intresssant, inte minst för det han uträttade i OS utan också för hans insatser i WC.
+ statistik i både OS och WC imponerar. Trots två matcher spelad i OS måste det ändå ses som en bra insats "overall".
I WC fick han spela mer matcher och fick betyget "mästerlig" ( om jag nu kan utläsa de slovakiska tidningarna rätt). 9 matcher, tre mål och två assists och +/- hamnade på +4. Född 73, back och ingen har sett honom?? Jag säger grattis Modo för visat initiativ!

En guldgruva har landat i "byn" ehhh jag menar Ö-vik...

Jag har varit kritisk till värvningen av Lewerström hela tiden. Varför lägga ner en massa pengar på en spelare som dels vill spela för FBk samt kostnar en utbilningspengar?

Mitt val hade varit att ge John Lind/Johan Agu ett riktig rejäl chans att slå sig in i truppen.

Jag kan tänka mig att Lewerström har en lön en bra bit över 30papp i månaden. En junior som Lind/Agu har ju flera gånger lägre lön och dessutom ingen kostnad för utbildningsbidrag.

Dessutom anser jag att MODO är inne i en farlig spiral. Juniorerna väljer att flytta från Övik för att de inte får chansen och vissa spelare väljer även att inte söka till Övik och hockeygymnasiet. Det är bara att inse att Övik inte längre är första valet bland spelarna och för att ändra på detta måste spelarna få chansen.

Hur många har fått chansen de senaste åren? Jag skulle vilja påstå att det endast är Jocke Lindström och Peter Öberg som fått chansen. Jag räknar inte med att Lind och Almtorp har fått chansen eftersom de bara fått sitta på bänken.

Då har spelare som tex Martin Samuelsson, Milo Horava, Johan Hägglund, Mattias Nilsson med flera inte fått chansen och därmed valt att lämna MODO. Bla Horava ska mer eller mindre ha blivit lovad av den dåvarande tränaren Bäckman att få chansen men den kom aldrig och numera är skyttekungen Horava i Tjeckien och jag tvivlar på att han någonsin kommer att spela för MODO igen.

Mitt tips just nu..
Så här tror jag Brithén kommer att ta ut laget just nu:

P.Hedin D.Milo
M.Lehtinen K.Hakaana
J. Damgaard M.Hedlund

avb:
E.Lewerström

P.Högardh S.Öhman M.Wernblom
J.Lindström M.Hlinka M. Weinhandl
T.Petterson J.Öberg A.Söderberg
K.Staal M.Green M. Wennerberg

avb:
P.Öberg
F.Warg

Vad tror ni???
Nån som känns överflödig tyvärr i det här läget om det inte blir några skador är Erik Lewerström. Jag vet inte men att bänka P.Öberg känns inte bra heller. Eventuellt tillkommer det väl ngn forward.

Sv: Ny huvudsponsor
Hörnettbo:

IKEA har varit på gång i många projekt men aldrig fått tummen ur. De skulle bland annat finansiera en ny ishall i Välsviken, Karlstad, tillsammans med B&W för ett tiotal år sedan, men det rann ut i sanden.

Frisco: Var försiktig med vad du säger. Expressen är i faggorna.

NuMountain: Pekka Lindmark?

Frisco: Media är som vanligt dum i huvudet. Men vilken är nu målvakten som alla håller käft om?

NuMountain: En överraskande övergång. Att klubbarna kunnat hålla tyst och att media inte vetat nåt:-))

Frisco: Man kan läsa några rader på Hockeymagasinet också.

NuMountain: Men vad Dusan nu då?

« · 93857 · »