1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534120 inlägg · 4126 ämnen
« · 116957 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Var ngn där ikväll??
Björn VII: Undrar om det luktade illa utanför den ishallen?

knaskamilla:

Bra med live-fönster utan inloggning...:-)

Dock måste jag nog tyvärr ge Kärran rätt, jag jublade faktiskt när MoDo förlorade DM-finalen 1993...av någon anledning.

knaskamilla: Menar du JÄTTE-lite.

Kärran:

Björn är nog mer än lite MoDofan, ska du se.

Björn VII och Westerlind va nu lite snälla mot varandra. Ni är nog båda lite smått MODO-fans.

För Herr W visst var det ganska bra att ha sällskap av MODOanhängare i Sundsvall. Det måste ha varit ödet som sammanförde oss.

Kul att Karjalainen skall förstärka Brynäs. En gång i tiden så skickades han av tränare Boork till Husum när det gick dåligt för honom. Han kom libaka till MODO heltaggad. Men den finten kanske inte går hem på den mannen längre.

Sv: FALCON RINKSITE
mike66: Kanske det kanske? I övrigt firar vi 2:års jubileum denna säong=))

Sv: FALCON RINKSITE
Frisco:
Då har vi två Hockeysnack på Rinksite;) mitt heter Hockeysnack1. Men skicka mig en utmaning så joinar jag er också .

[email protected]

FALCON RINKSITE
Alla snackar Dream Team.
Jag säger FALCON RINKSITE...

Ligan heter: MoDo Hockey Forum och Hockeysnack

Skicka ett mail till mig här på hockeysnack med er e-mailadress så bjuder jag in er......... ok?

Sv: Chatta med Jimpa!
samjo: För er som inte var inne på chatten med GB så hittar ni på länktipset en utskrift av hela chattstunden.

westerlind:

Seså, det var väl inte så farligt? Hoppas bara inte att det kommer en serenad till KB 65:s ära medan du ändå håller på?

DET skulle verkligen väcka viss olust hos mig...:-)

Björn 7-11: Hmm, du har faktiskt rätt. Jag är lite smyg-MoDoit, men jag vill hålla det hemligt...

westerlind:Hahaha, trodde det var ni själva som var det! Vi är istället nobla riddare av dasspappersorden.

Paddan: Ääh, ni är bara papperstigrar.

westerlind: Du ska se att en dag kommer du att sitta och sniffa på en bunt med ModoCopy bara för att få vara i närheten av någonting som har med Modo att göra ;-)

Björn VII: Hahaha, de gånger jag betalat in mig på Kempehallen har jag mest sett som u-hjälp.

westerlind:

Jaja...du är välkommen ut ur garderoben när du känner för det. Vi väntar på dig, ingen stress, ta din tid.

Björn VII: MoDoit? Du behöver väl inte gå till personangrepp.

westerlind: Jaha, ....och hur har Brynäs laddat upp inför såsongsstarten då? Med ett enda stort fylleslag antar jag, med tanke på siffrorna i de två senaste matcherna ;-)

westerlind:

Erkänn!
Du var MoDoit på 80-talet för att sedan överge oss...det där var alldeles för bekant för att vara en slump.

Har ni vunnit en match? Oerhört kul - Grattis!

Synd man inte kunde tas sig till Övik idag: Jag tycker alltid det är lika kul med karneval och glada människor som badar i fontäner...

Sv: Klubbarnas ekonomi
Paddan:

Jorå, men jag tror ändå på att det är större sannolikhet för att vi lyckas göra Ö-vik till ett mini-Söder, än att vi lyckas välta NHLs draftsystem.

Jag är pragmatiker, ju! :-)

Frivilliga Webcrew-medlemmar till Reds hemsida kanske, någon?

Björn VII: Självklart är det primära att se till att man har en god grund att stå på med bland annat en huvudsponsor som är beredd att pumpa in en ansenlig summa pengar varje år under en längre tidsrymd för att på så sätt undanröja alla eventuella ekonomiska orosmoln. Borde ju också förmodligen kunna innebära en ökad satsning på juniorerna.

Det är någon typ av attityd närmast motsvarat av Bajen som jag antar att du tänker på - att man stöttar sitt lag i vått och torrt oberoende av spelare och förmåga till topplaceringar. Det vore ju bra om publikintresset vore konstant oavsett förutsättningar men jag tror att det är många som har blivit bortskämda med de senaste årens framgångar och "förväntar" att Modo skall bli ett "topplag" varje år.

Björn VII: nhl är stört det är inte mycket att göra åt

poffa:

Hmm, jag vill då iaf inte yla om en fotbollsvision...MEN min drömhockeyvärld är en sådan där en europeisk klubb har en rättighet och praktisk möjlighet att faktiskt avvisa vad den anser som ett skambud.

Något som då oundvikligen måste in i den visionen är ju att europeiska klubbar vägrar att erkänna NHLs draftsystem och helt enkelt säljer sin spelare till högstbjudande. Där ligger väl mycket av problematiken: små europeiska klubbar med dålig tradition av samverkan som skall försöka välta omkull en av NHLs största grundpelare.

Därför bryr jag mig inte längre, nöjer mig mid ett "glad" OM det skulle inträffa. I dagsläget är det faktiskt viktigare med:

a) Ny, stor, långsiktig huvudsponsor
b) Ökat/förändrat hockeyintresse i Ö-vik - man skall gå och se på "MODO" och inte "ett topplag". I alla väder...

poffa: Du fick med en fråga såg jag. Den med Milo/Damgaard på backen. Verkar som Brithen också ser potentialen där eftersom han kör dem som första backpar. Det ser faktiskt intressant ut.

backpar #1: Milo/Damgaard
backpar #2: Hedin/Johansson
backpar #3: Wilde/Hedlund

reserver: Lehtinen och Lewerström.

Men värvet av Lehtinen ter sig just nu som en gåta.

Paddan: Brithén trodde ju själv på "den Wilde" som årets Rookie, iaf i modo-truppen.

samjo: Wilde kan nog bli en intressant ny bekantskap för elitserielirarna, som det brukar heta "the joker is Wilde"

ModoAnte: Jäklar vad fort det gick, chatten redan slut!

Paddan: Det var väll den dom körde med mot Tmirå i Sca-cupen tror jag.

Jim fortsätter svara:

Cribban säger: Hur kommer MoDos första line se ut?

Jim Brithn säger: HLinka, Högardh, Wernblom med Milo och DaMgaard på backen.

-------
Så nu vet vi det alla som "gissat" tidigare. Andrafemman borde därför vara rätt spikad också, med Söderberg, Öhman och Pettersson i anfallet.

Fast ingen Hedin i förstakedjan alltså. Hedin/Johansson i andra backparet då kanske och Wilde/Hedlund i tredje. (Haha "Wilde Hedlund!")

samjo: Cribban säger: Hur kommer MoDos första line se ut?
Jim Brithn säger: Linka, Högardh, Wernblom med Milo och Dagaard på backen.

Björn VII:

En liten faktaruta till ditt inlägg:

Under 1994 års slutspel (alltså INNAN ditt exempel t.o.m.)
gjorde MoDo en vinst på nästan 2 miljoner kronor, utslaget på dem fem hemmamatcherna innebar det ett snitt på 400000 kronor/match.

Använd detta absolut lägsta scenario på de 31 matcher som skulle komma, så ges det iaf en liten vink om slutspelens betydelse för ett relativt litet elitserielag.

Fler citat...rätt skönt uttalande. "jabb på näsan" :)

Kangas säger: Förra året kritiserde du Färjestad för att de hade många utlänningar i truppen...i år har MoDo en hel del själv, kommentar?

Jim Brithén säger: Modo har inte så många i kärntruppen. Det om FBK var mer tänkt som en jabb på näsan i samband med finalspelet...

poffa: Jag håller med dig! :)

samjo:

Det gäller att ha öga för de viktiga sakerna...:)

poffa: Hmm...det har var inte första gången vi lyckas "tankeläsa" varandra!

Klippt och klistrat från chatten nyss:
.....
Herr Troja säger: Hej du!! Då jag är ett stort fan av en positiv anfallsishockey hoppas jag verkligen att ni kommer att lyckas bra i vinter. Undrar bara hur Morten Green sett ut hittils. Om han tar en plats eller om vi kan hoppas på hjälp här nere i småland? /Troja

Jim Brithén säger: Morten får svårt att ta en plats, men det visste vi när vi tog upp honom. Det är möjligt med en utlåning, vart får vi se. Sedan vill jag hälsa småland och önska Troja lycka till!

Green lär alltså INTE spela med Modo i höst om vi inte råkar ut för ett gäng skador. Det var väl nästan det man hade på känn...
Säger Jimpa nåt mer intressant så kanske jag klipper in det också. Detta svar tycker iaf jag var rakt och ärligt.

samjo:

Det mest uppseendeväckande hittills är väl att Green verkar vara aktuell för att lånas ut.

Chatta med Jimpa!
Chatta med Jim Brithén nu på Aftonbladets hemsida. Han har precis kört igång (kl 11). Passa på att framföra era frågor som ni aldrig kan få svar på annars.

MartinSedin:

Å andra sidan kan man ju säga att fotbollens avtalshärvor, klubbar i kris, knappa miljardsummor för spelare med mera inte direkt är något att stå efter.

Skulle hockeyn ha samma typer av avtal som fotbollen skulle t ex Dusan Milo kostat betydligt mer än vad han gör nu. Visst skulle inkomsterna bli större men det skulle å andra sidan leda till att utgifterna också blir större, vilket kräver dyrare biljetter osv.

Det där är också en karusell som hockeyn definitivt inte skall hamna i. Hellre som det är nu än en världshockey som liknar fotbollens vad det gäller ekonomi och avtal.

Björn VII: Jag har sagt det förut och säger det igen. NHL avtalet är ett skämt. Malmö FF fick 80 miljoner för Zlatan, hur mycket har MODO fått totalt för alla sina spelare?

Om det skulle varit fotbollspengar även inom hockeyn så skulle vi haft en nya arena nere vid hamnen helt ägd av MODO Hockey dessutom skulle klubben ha ett antal HUNDRA miljoner på banken.

Paddan:

Ett utomordentligt patetiskt faktum är väl ändå att det är Linköping som kommer med beskyllningar om oärlighet? Klubben som först av alla har gått ifrån standarden med att lägga upp sin budget enbart efter förutsättningen att man spelar 25 hemmamatcher i grundserien, och inget annat.

Linköping har i sin "nollbudget" för i år räknat in ett kvartsfinalspel och därigenom friserat bort sin miljonförlust, vad man blir så heligt förbannad på är snacket om "avundsjuka, småsinthet...blabla...jante" mm mm. Den här klubben sköter INTE sin ekonomi och jag tänker inte ställa mig i gapa och beundra-klubben.

F.ö. är det ju en skön beskrivning av MODO att det skulle vara ersättningar enligt NHL-avtalet som ligger bakom det stora egna kapitalet.... MODO har, efter 1994, spelat 31 slutspelsmatcher på hemmaplan varav varje match ger en nettovinst på flera hundratusen kronor, för att inte tala om bonusklausuler i reklamkontrakt som löses ut vid framgångar i slutspel.

MODO har SPELAT sig till det egna kapitalet, NHL-avtalet är det största enskilda hotet mot MODOs långsiktiga överlevnad. I detta lägger jag inte in att det skulle finnas någon realistisk möjlighet att ändra på det faktumet.

MODO får fortsätta att spela till sig pengar eller dö, punkt slut.

Chatta med Britén
kl 11.00 idag.

Jag kan ej närvara. Kan inte någon fråga om han inte tycker
att backuppsättningen ser bättre i år än förra året?
- Vem vinner interna skytteligan i år??

Dreamteam
Hej på er!

Finns det någon på denna sidan som är intresserad att skapa en egen liga genom dreamteam?

Skulle vara jätteroligt om vi fick ihop en egen modo liga, någon som håller med mig?

Sv: Sämre kedjekompisar...
poffa: Läste en artikel där tydligen Foppa uttalat sig om att han inte sedan juniortiden har varit så bra tränad som han för tillfället.

Onekligen imponerande uttalanden av Mark.

Lumber Jack: Det är ju knepigt att ett sånt lag som Djurgården år efter år har tämligen låga "officiella" spelarlöner när man betraktar det spelarmaterial de haft. Skulle faktiskt kunna tänka mig att just hyran av Globen är en stor utgiftspost för Djurgården, men det är knepigt att man går så pass mycket minus och ändå var de ju i slutspel ifjol. Måste vara de där lukrativa sista finalmatcherna när "stämningen äntligen infunnit sig" eller vad det nu brukar heta, som är avgörande.

Paddan:

Har också läst den artikeln. Mycket handlar för övrigt om Forsbergs återkomst till NHL när de skriver någonting där borta. Satt och lyssnade på en av Denvers lokala radiokanaler för ett par kvällar sedan. Det var ett entimmes program om Colorado Avalanche och den kommande säsongen. Samtidigt hade man en röstning via telefon om vem som kommer att bli den spelare som betyder mest för Avs. Foppa var överlägsen etta med 52% av rösterna.

De pratade säkert i tjugo minuter om Peter och ord som upprepades ofta var amazing, incredible och outstanding. De hade dessutom intervjuat en del spelare i NHL, däribland Messier. Han ansåg att den bäste allroundspelaren var Forsberg. Den största instigatorn var Forsberg och han drog hävdade att Forsberg alltid visste vad motståndarna skulle göra.

Stora ord sagda av en stor spelare om en ännu större spelare.

Paddan:

Djurgården är lite imponerande, vad fan gör de med alla pengar,
har ungarna som säljer program och korvgubben läkarlöner ?
Eller är det Stella Fares som tvingat upp en hyreshöjning i globen till en par millar i månaden (typ, marknads OCH miljöanpassad hyra)?

Omsättning 2001/02: 67,9 miljoner.
Vinst/förlust: -6,1 miljoner.
Budget 2002/2003: 73 miljoner.
Spelarlöner totalt: 21,3 miljoner.
Lönekostnad i snitt per spelare: 968 000.

samjo: Ammarnäs vet jag var det är. Jag är faktiskt egentligen uppväxt i ett enormt liten by som ligger 10 mil från Vilhelmina som heter Dikanäs.

poffa: På tal om Colorado så spelade de igår internmatch (White vs Burgundy) lite grann om matchen finns på länktipset.

Sämre kedjekompisar...
Sämre kedjekompisar än vad 18-årige Jonas Johansson har i sin första match med sitt NHL-lag Colorado kan man ju ha. Han får i nattens täningsmatch mot Dallas spela i samma kedja som Steve Reinprecht och Peter Forsberg.

Paddan: Se bra ut ekonomiskt näst rikaste klubben efter Färjestad är bra.

« · 116957 · »